å lytte til seg selv

Jeg har tenkt litt, og har lyst til å dele noe ganske fint med dere 🖤  

Med jobb finnes det ingen grenser på hva jeg kan klare eller få til, men på privaten kan jeg ofte si «NÅ skal jeg bli skikkelig sunn og trent» eller «jeg er skikkelig opptatt av å ta vare på meg selv» eller «jeg liker ikke å drikke alkohol» og med en gang jeg har sagt det, så dabber det av og jeg ligger på sofaen med null energi og forbanner meg selv for at jeg har sagt noe som helst. Jeg forteller det jo til dere også, skriker høyt ut om at nå skal jeg bli veganer, trene hver dag, tøye, gjøre yoga, drikke smoothie og alt mulig men så går liksom luften ut av meg, og jeg står på samme sted som alltid.

MEN! Nå er det noe vesentlig som har forandret seg, kanskje fordi jeg har holdt det for meg selv og endringene fikk skje for min egen del, ikke for å vise verden hva jeg kan. Mange sier at jeg stråler om dagen, og det er ikke fordi jeg har fjernet fillers i leppene som spiller størst rolle, men fordi jeg spiser sunt, tar vare på kroppen min, trener hver dag og ikke har lyst til å være full av drittmat. Jeg kan virkelig kjenne en helt annen energi på innsiden og den vises så klart for andre også. Huden har blitt finere, jeg har masse energi, er kreativ og bobler over av livslyst. Det er så leit at jeg, som har gått til psykolog av og på i mange år blir rådet til å ta medisiner istedenfor å kanskje spise rett og ta vare på meg selv? Jeg sier ikke at det er en løsning på alt, langt ifra, men at vi ALDRI har snakket om kosthold og mosjon hos psykologen og istedenfor blir sittende å snakke om hvilke angst-dempende jeg trenger, som da gir meg bivirkninger, som gjør at jeg må ta enda flere medisiner.. Og sånn holder man på. Alle har sin unike historie og jeg har både respekt og forståelse for at enkelte trenger medisiner, men i mitt tilfelle har det kun ført til negative ting.

Jeg kan stolt meddele at jeg for første gang i HELE mitt liv har en balansert og sunn livsstil og at kroppen min, sinnet mitt og hele meg er på rett spor. Skal Vi Danse spiller inn her fordi det gir meg et spark i baken på treningen, men resten av ansvaret er opp til meg. Nå håper jeg bare ikke alt endret seg fordi jeg har sagt det høyt, haha..

Det er så nerd å si, men det aller viktigste er faktisk å ta tid å lytte til magefølelsen sin. Min magefølelse har sagt til meg i lang tid at jeg for eksempel ikke har godt av å drikke alkohol så ofte som jeg har gjort (et par ganger i uken) men jeg har liksom ikke lyttet til den. Jeg har heller ikke lyttet til at min kropp ikke har godt av å spise meieriprodukter, fordi jeg har vært så «avhengig» av ost. Listen kan fortsette i evigheter, og jeg har helt ærlig vært ganske styrt av egoet mitt. Jeg tror det å lytte til kroppen har spilt en liten rolle i de fleste avgjørelser jeg har tatt i det siste, underbevisst. Og det merker dere også, føler jeg! Jeg er mer «jordet» eller hva faen man skal si.

Jeg kunne snakket i flere timer fordi jeg blir så gira! Takk for at dere er her med meg og at dere faktisk ser meg for den jeg er. Det betyr så mye! 

35 kommentarer
    1. Har du lest «Det er nå du lever» av Eckhart Tolle? Hvis ikke så anbefaler jeg den veldig, du er nok på rett tidspunkt til å ta det innover deg. 🙂

    2. Flott å høre at du har det så bra om dagen og lever en sunnere livsstil.. Tror ikke det med å drikke mindre alkohol blir å vare så mye lenger enn til du ryker ut av Skal vi danse (eller før det egentlig). Du skrev jo i innlegget etter Britney konserten at du ikke skulle drikke alkohol i denne perioden, men under en uke etterpå drakk du på Joakim sin instastory. Skjønner for det første ikke hvorfor du gidder å skrive på bloggen at du ikke skal drikke alkohol når jeg tror du vet veldig godt selv at du ikke blir å klare det, og for det andre virker det som om du seriøst har et alkoholproblem. Å holde seg unna alkohol (selv i sosiale situasjoner) er ikke et problem om man først har satt seg det målet for en person med ett sunt forhold til alkohol.

    3. Først av alt, til anonym over her; om Sophie, som drikker et par ganger i uken, har et alkoholproblem, så har hele familien min det også. Å ta en seg noen øl på en fredag, og kanskje ut på byen på lørdag, det kvalifiserer ikke til å ha et problem, ass.
      Så; hvor er buksa og genseren fra, Sophie? Liker så godt når stilen din er nedpå og chill slik som her 🙂

    4. Helt ærlig, jeg har faktisk fulgt deg fra du satt på jenterommet i Harstad og var den rosa/ Barbie bloggeren. Jeg har fulgt deg gjennom de verste perioder i livet ditt med dårlige kjærester og dine depresjoner, men jeg har alltid tenkt at denne jenta får det ikke bra før hun oppdager selv hva som er galt. Så helt ærlig igjen, jeg elsker å se bilder av en smilende Sophie som nå oser av livsglede og som smiler til kamera og vi ser at du har det skikkelig bra. Jeg blir så glad på dine vegne. Du er min favoritt i Skal vi Danse.

    5. Stine: skal spesifisere hva jeg mente, haha. Mener ikke at folk som drikker et par ganger i uken har et alkoholproblem, det er selvfølgelig helt normalt. Mener at hun har et alkoholproblem hvis hun synes det er SÅ vanskelig å holde seg unna alkohol når hun selv skriver på bloggen at hun har gått inn for det. En som ikke har et alkoholproblem, ville overhodet ikke hatt et problem med å la være og drikke i en periode, men ved flere anledninger Sophie har sagt at hun ikke skal drikke har det vart under en uke…

    6. Så og si det første min psykolog spørte om på første time var “hvor mye og ofte alkohol drikker du?” Å vi hadde en lang samtale der vi snakket om hva alkohol gjør med psyken og kroppen. Skjønner jeg har vert heldig☺

    7. Vær stolt av deg selv, Sophie. Selv for det minste du får til. Er det noe som gir deg mestring, selv i den aller minste grad, så gjør det, og fortsett med det som du sier. Jeg selv har hatt 2 år med egne problemer, og det er vondt uansett hva slags problemer man har med seg selv, eller hvor små eller store de er. Problemer varierer fra person til person, så når folk ikke klare å akseptere det gode du føler du gjør for deg selv og bare rakker negativt ned på deg og sier du må gjøre ditt og datt for at du skal ha det bedre, så gi langt faen i dem og be dem passe på sitt. Du er deg, og du skal få lov til å være deg. Det er ganske greit tenker jeg. Hold deg rundt de du vet bryr seg om deg, og faktisk er der for deg. Venner er det viktigste du har. Kjenn på den følelsen du pratet om, kjenn godt etter. Og når du sitter der og uten den livsgnisten du prater om og nevner flere ganger i dette innlegget og har det som verst, så husk på den følelsen, husk hvor god den var og hvorfor. Gjerne skriv det ned i en blokk detaljert hvorfor den føltes så godt, og det alene vil gjøre det lettere for deg å komme tilbake på den «gnisten». Husk den så godt du kan mens tidene er som verst, for det kommer til å skje, alle og enhver er ikke perfekt, alle sliter med sitt, livet vårt er ikke en film, hvor det som regel er en Happy Ending. Skal du ha en Happy Ending så må du selv arbeide for den. Noen sliter i høyere grad, og noen ikke så mye. Noen velger å ta det opp (og det er lov) og noen velger å kjempe for seg selv, alene, og det er også selvfølgelig lov. Vi er alle mennesker, og vi er alle forskjellig. Respekter enhver og en, alltid bring positivitet, og vær bare kritisk om du absolutt må. Det er aldri for seint å gjøre forandringer.

    8. Skikkelig flott å kult innlegg synes jeg jeg har alltid Lytta til mage følsen min hele Livet mitt det har alltid hvert skikkelig lurt å Lytte til mage følsen min kos deg masse og jeg ønsker deg en riktig god kveld å alt godt sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    9. Ååh, nå ble jeg skikkelig glad på dine vegne. Magefølelsen er superviktig, og aldri undervurder effektene av et variert kosthold og en aktiv hverdag!

    10. Så trist at kosthold og trening aldri har vært et tema i din behandling. Har selv slitt mye relatert til bipolar lidelse og behandlingteamet mitt har hele veien hatt fokus på fysisk aktivitet og et sunt og balansert viktig. Så er godt kjent med at det er veldig viktig! Medisiner har selvfølgelig også gjort mye for meg, men de kan ikke gjøre alt. Ganske mye må man også gjøre selv. Godt å se du stråler☀️

    11. Jeg er helt enig med deg! Gikk opp en del kilo for noen år siden og har slitt med dårlig selvbilde og usikkerhet i flere år pga det. I Januar skulle jeg forandre på meg! Jeg begynte å trene og spise sunt, mistet også noen kilo, men plutselig ble selvbildet normalt igjen. Jeg var ikke lenger usikker over utseendet, og begynte å tenke positivt om meg selv og akseptere meg selv mye mer. Ikke fordi jeg hadde gått ned 5 kg, men fordi jeg plutselig ble sunn i hjernen også. Jeg tror virkelig på det ar hvis man spiser dritt mat føles kroppen dritt og hjernen får negative tanker, i mens om man spiser sunt og tar vare på seg selv så får hjernen mye mer positive holdninger. Stå på Sophie! Håper du leser kommentarene her også, for det er virkelig mange her som vil deg vel!

    12. Kjempefint fokus på det du sier om medisiner, et tema det burde prates mye mer om! Der syndes det desverre så alt for mye og det er trist.

    13. Psykologen min har så mye fokus på alkoholinntak og trening at jeg føler det ikke er rom for å snakke om det som for meg er vanskelig. Hehe så det kan gå begge veier det der..

    14. Altså hallo, wooow!! Har ikke ord!! Du ser så nydelig ut om dagen! Stråler rett og slett. Jeg blir serr glad av å se bilder av deg, smilet er veldig smittende.

    15. Veldig fint å lese at du har det så bra for tiden, det synes veldig godt!
      Mange fine kommentarer over her fra folk som unner deg dette. Det er virkelig fortjent også, en dame med så mye fornuft og stå-på vilje som deg er veldig inspirerende!

    16. Hei skjønne deg. Utrolig kjekt å lese at du har det bra! Det er så viktig å finne den balansen i livet. Vil bare ønske deg masse lykke til i skal vi danse og si at du ser så bra ut,uten fillers i leppene dine. Det gjorde bare noe med hele utstrålingen din. Heia deg!

    17. Tror heller d er noe sa simpelt at du har fjernet regulering samt kjeveopperasjon. Etter d fikk du respons pa vakkert smil. Forskning viser at man kan bli lykkeligere av a smile selv om man ikke har noe a smile for. Hjernen responderer pa smil.

    18. Så supert! Slike innlegg blir jeg glad av å lese. Kjenner meg igjen i det du skriver, og opplever selv at man har lagt seg til en eller flere sunne vaner. Men i det øyeblikket man blir bevisst på at «dette var jammen bra» så dabber den gode vanen av😝 Men sånn er livet, og livet skjer. Jeg heier på deg, og er glad for at du deler❤️

    19. Det er så sant, Sophie. Har tenkt mye på det, at det var lettere å få anti-depressiva enn en skikkelig utredning. Angst og deperasjon kommer vel som regel som følge av noe, og at å kunne gå til legen og få utskrevet medisiner mot angst og depresjon uten å gå til roten av problemet føler jeg selv har gjort at jeg bare har nedtrykt problemene over lengre tid. Gikk til psykolog over en lengre periode noen år etter at jeg sluttet med anti-depressiva – da jeg endelig fant en som jeg følte så meg for den jeg er, og det hjalp, men det var mest å forstå hvordan hodet og følelsene mine fungerer i samkjør med omverdenen, og det er en viktig del å adressere, men jeg føler en minst like viktig del som man må utforske selv – er hvordan å ta vare på sjelen sin, bli kjent med seg selv og utforske hva som gjør oss autentisk lykkelig helt inn i hjerterota. Endre matvanene mine til så og si helt plantebasert har vært den beste anti-depressiva jeg noen gang har prøvd, hehe. Men det er vel sånn med alt at om man er i en vond sirkel er det vanskelig å komme ut, og selvom å gå en tur i skogen og spise avokadoer vil kanskje ikke fikse alt vi sliter med så er det en veldig, veldig fin og effektiv ”medisin”. ☺️💞

    20. Flott blogg du har Sophie Elise. ❤️❤️ Flott at du har det bra og lever en sunnere livsstil. Det er noe jeg selv prøver å bli litt bedre på også.:-))

    21. Hei Sofie!
      Jeg kunne ikke vært mer enig med deg i dette med medisiner! Elsker at du nevner dette – og det er absolutt noe som burde snakkes høyt om! Jeg er sett meg lei på å kun behandle symptomer uten å faktisk gå til roten i problemet. Alt godt til deg <3

    22. Tenkte akkurat at du ser så glad og nydelig ut da jeg kom til dette innlegget. Er utrolig fascinerende å følge deg gjennom opp- og nedturer og alt som skjer i livet og ikke minst alle endringene som skjer jo eldre man blir 🙂 Selv er jeg snart 31, mamma og skal gifte meg neste år. Av og til ønsker jeg meg tilbake til 25, nyforelsket ti kilo lettere og ut på byen for å danse hele natten. Skulle gjort det oftere.. 😉

    23. Marianne: Tusen takk skal du ha! Og, gratulerer så mye med giftemål snart. <3 Skjønner hva du mener, livet har jo både fine og vanskelige faser, og man finner alltids noe som var "bedre før". Men nå skal du jo snart gifte deg!! <3

    24. Et av de mest “bena plantet på jorden-innleggene” jeg har lest. Du er så spot on! Fysisk aktivitet og å generelt ta vare på helsen sin spiller en så stor rolle i hvordan du føler deg psykisk. Noe som igjen påvirker alt annet i ens liv – i alt fra relasjoner til deg selv. Stolt av deg, glad du endelig har funnet en “trygghet” det er verdt å rotfeste seg ved. Et naturlig vedvarende “legemiddel” som ikke ødelegger deg på innsiden, men bygger deg opp isteden. Du er virkelig på en fin sti nå som jeg håper flere vil følge deg i!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg