podcastene som gir et litt bedre liv

Jeg hører en del på podcast, og aller mest de som skal hjelpe deg til et bedre liv. Men, der finnes det sååå mye dårlig også! Gud vet hvor mange episoder jeg har lidd meg igjennom fordi jeg har fått anbefalt det ene og det andre. Så, de jeg skal anbefale dere nå kan tilby følgende: kule gjester, flinke programledere som snakker om viktige temaer på en enkel, forståelsesfull og inspirerende måte. Du trenger hverken være “spirituell” (hva nå enn det betyr) eller ha et forferdelig liv for å dra nytte av disse.

 

🖤 10% happier. Favoritten om dagen! Talkshowverten Dan Harris fikk et panikkanfall på direktesendt TV for et par år siden, mens millioner av folk så på. Dette resulterte i at han, en skeptiker, prøvde alt for å gjøre livet sitt om så bare 10% bedre. For finnes det egentlig en mirakelkur? Dan Harris tror nei men at små ting kan gjøre hverdagen enklere, og denne podcasten utforsker nettopp det, samt det gjennomgående temaet “kan du være suksessfull og ønske deg materialistiske ting samtidig som du er spirituell”. Det er gjester hver eneste episode og alle er kule! 

🖤Pia & Psyken. Her har jeg faktisk vært gjest! Bare søk på navnet mitt i podcast-appen, så kommer episoden opp. Pia og en psykolog har ulike gjester hver uke og snakker om forskjellige former av psykisk uhelse. Det jeg liker her er at det ofte blir litt diskusjoner og at man får flere synspunkter av en sak. Psykologen er alltid veldig saklig og faglig (og litt streng) mens Pia er mer åpen, og gjestene varierer.

🖤Oprah Super Soul Conversations. Denne har jeg tipset om så mange ganger før at det strengt tatt ikke er noe poeng å gjøre det enda en gang. Men hør den!

🖤Soul Doctor. Denne har jeg nettopp begynt å høre på, men slik jeg oppfatter det handler den om.. alt! Alle store spørsmål, og universelle “hemmeligheter”. En blanding av “the secret” og business, vil jeg si.

🖤Lewis Howes The School of Greatness. Kanskje den med minst fokus på psykisk helse for den handler egentlig bare om å prestere, bli fantastisk rå, gjøre en god jobb og være et godt menneske. Lewis Howes er en interessant person dessuten, han ble seksuelt misbrukt som barn / tenåring og har valgt å bruke det til noe større, altså å forstå mennesker på et nytt nivå. Når han åpner seg om dette er podcasten på sitt beste. Ellers er den veldig amerikansk, noe som kan være irriterende. Men når den glimter til er den FANTASTISK! 

Jeg vil gjerne ha tips fra dere også! Trenger ikke være selvhjelp, så lenge det er interessant og givende å høre på. Liker å føle at jeg har lært noe! 

52 kommentarer
    1. Svevende skikkelig fint innlegg å håper du har det toppers jeg har kommet meg hjem til leiligheten min i Farsund nå skal jeg ville en stund ønsker deg alt godt og en riktig god dag sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️🙏🧘‍♂️🦋👍🐩⛰🗻🏞

    2. Takk for tips, akkurat sånne podcaster jeg liker også. «Snakk om» burde du sjekke ut. De snakker om viktige tema på en forståelsesfull og fin måte. «Mentaltrener podcasten» har også en del bra episoder 😊

    3. Anbefaler podcasten «Beautiful stories from anonymous people». Ikke det spor spirituell, men lærer masse likevel om ulike mennesker, livssituasjoner og relasjoner. Skikkelig fin! Tilfeldige mennesker ringer inn og snakker med komiker Chris Gethards i en time om hva som helst. Han er en fin fyr som også er opptatt av å snakke om psykisk helse. Liker den kjempegodt!

    4. Pia & Psyken er faktisk god. Det er mye å lære der om seg selv IG andre.
      En annen jeg liker er The guilty Feminist. Jeg ler så det høres ute.
      Og så er det Stuff You Should Know. Der er det så mye forskjellig å lære om at det er vanskelig å velge. De driver god faktasjekking.

    5. Psychology in Seattle! Har hundrevis av episodar som handlar om alt ifrå kva psykopati er, historien om hysteri og kvinner, psykologien bak kjente Game of Thrones-karakterar eller andre figurar frå film og TV, kvinnehat og alt derimellom. Kjempespennande podcast, og Kirk (han som driv podcasten), er veldig reflektert og underhaldande å høyre på + behagelig stemme. Har lært masse om diagnosar som boderline, sosial angst, depresjon, personlighetsforstyrringar og anna. I tillegg likar eg diskusjonsepisodar, der han diskuterer statistikk om f.eks. kor mange psykologar som melder seksuell tiltrekning eller tilnærming av ein klient, og skrekkhistorier som folk skriv inn om – som både er morosamt og skremmande. Sjekk det ut, om du vil 🙂

    6. ?The minimalists? er en veldig bra podcast. Den handler (ikke overraskende) om minimalisme, og det å sette pris på hva man har og hva man gjør med livet sitt. Den får en til å tenkte litt. «The daily meditation podcast» er også veldig fin.

    7. Caliphate og The Habitat er veldig spennende og interessante! Caliphate er kort fortalt om en journalist fra New York Times som forsøker å forstå IS, og er veldig på ‘innsiden’ av alt. The Habitat handler om et forsøk med seks mennesker som i ett år levde som om de var på Mars (altså inne i en liten kuppel, måtte ha på full romdrakt når de gikk ut osv.).

    8. Min nye favoritt er “TED Radio Hour”. TED (Technology, Entertainment, Design) er, etter hva jeg har forstått, konferanser som foregår over hele verden der folk snakker om forskjellige tema. Hver episode har et tema der tre-fire personer snakker om sin erfaring om dette, alt fra hvordan håndtere en krise til suksess. Fin podcast som jeg har lært masse av allerede, med en intervjuer som stiller bra spørsmål og ikke minst god kvalitet på lyd. Anbefales!

    9. Jeg anbefaler
      “True Crime Garage”. En spennende podcast med sanne, grusomme historier fra USA (og andre steder). De forteller om saker som kidnapping, seriemordere, helt vanvittige enkeltdrap osv. Jeg liker det litt mørkt og dystert.

    10. Anbefaler podcasten Noia som handler om angst. Hver episode er med programleder Christine Dancke, psykologen Carina Poulsen og en gjest som forteller sin historie. En fin serie, og de er også i produksjon av en ny serie 🙌🏻

    11. Hvorfor blogger du nesten ikke for tiden? Bare ett kort innlegg hver 2. dag hvis vi er heldige jo.. Er det fordi du prøver å “fase ut” bloggen litt og heller fokusere på alt det andre du jobber med? 🙂

    12. Mile Higher Podcast. De snakker om konspirasjonsteorier og gir en litt annerledes synsvinkel på mye. Får deg fort til å tenke og undre over ting du har hørt, lest eller lært.

    13. “Something you should know” . Interessante fakta om alt mellom himmel og jord. En del fokus på ting som gjør livet bedre, men også bare alt mulig annet. Liker også å føle at jeg har lært noe etter en podcast 😉 På den er også veldig amerikansk…

    14. Hei!
      Jeg elsker Oprah og hører ofte
      på supersoul-podcasten.
      Har nettopp startet egen podcast. Sjekk den gjerne ut! Tanken bak er at den skal være laget med kjærlighet.
      “Et pust i livet !” heter den, og finnes blandt annet på Spotify og anchor. Den har også både Facebook og instagram-side. Bare søk opp: Et pust i livet / etpustilivet.
      Kos deg med podcast og stå på videre!
      Jeg heier på deg!!! 💜

    15. Criminals!
      “Criminal Is A Podcast About Crime. Stories of people who’ve done wrong, been wronged, or gotten caught somewhere in the middle”

    16. Sword And Scale, True Crime all the Time, They walk among us og I, survivor.
      Du skjønner sikkert at det er true crime sjangeren, men se er veldig bra. Takk for dine tips👌🏻

    17. Kan du eller Kasper skriver et innlegg om stillereisen han er på, hva han gjør det og hva han oppnår osv?

    18. Så deg akkurat på presentasjonen av deltakerene på Skal vi danse, og jeg må bare si at jeg tror aldri du har vært penere <3 Helt nydelig! Så naturlig og fresh. Elsker at du har dempet bryna og ikke har de så høye lengre, veldig kledelig til ansiktet ditt 🙂

    19. Hei Sophie! Så gøy at du skal være med på Skal vi danse 🙂 Håper du skjønner at det er helt greit at du tar deg en pause fra bloggen! Det virker allerede som om du har for mye å gjøre til å oppdatere her, og når du i tillegg nå skal i gang med å trene mye hver uke for dette så tror jeg det hadde vært mye bedre uten å ha bloggen hengende over deg hele tiden. Håper du tar en velfortjent pause (fra bloggen) og masse lykke til! 🙂 Håper du kommer langt.

    20. Takk for tips, er alltid på jakt etter gode podcaster! Jeg vil anbefale kjærlighetspodden med Sissel gran og catrin sagen! Har vært til så stor hjelp i forholdet at det finnes ikke ord ♥️

    21. Rebecca Stella & Vanessa – Nu börjar livet: En lett feel good podcast med to venner som også berör tyngre tema (elsker de to, man ler alltid med dem. Svensk)
      Skäringer & Mannheimer: To svenske komikere/skuespillere som prater om livet og en del om feminism. Syns de har mangen gode poeng om ulike saker med humor.

    22. Herregud, så spennende og uvant det kommer til å bli å se deg på skal vi danse! Blir nesten litt nervøs på dine vegne, vet hvor ukomfortabel og nervøs du blir på live tv. Men jeg tror det går bra, hvis du bare er deg selv❤Folk stemmer jo på deg uansett om det går bra eller dårlig. Lykke til i høst!!

    23. Må sjekke ut podcasten «Nei!» av og med Morske menn med mustache! Mener du blir nevnt i episoden «For mange fruer og for lite gris», faktisk 🙂

    24. Armchair expert og conversations with people who hate me. Den siste høres kanskje dramatisk ut, men er faktisk veldig fin.

    25. The good life project er litt som Soul conversations. Mye bra med en god tanke på bunn om å generelt å jobbe for at folk skal ha det bra og bidra positivt i verden

    26. Hei SE. Ser at du reklamerer for pizzabakeren, om du har muligheten så prøv å påvirke dem til å ha noe vegansk på menyen. Pr i dag har de ingenting, og de bruker også melk i pizzabunnene sine. Skikkelig skuff 🙁

    27. ååå, jeg så nettopp at du skal være med på skal vi danse!! gleder meg kjempe masse til å se deg danse på tv <33 loveu

    28. Tviler vel på at dette er i din gate egentlig… men kan si hvorfor jeg liker det!
      Jeg er så lei av alle som har en agenda, manus, prater om ting de kan lage referat av for å få mer treff på google.

      Nå om dagen hører jeg på “Litt på kanten” på spotify.
      De har også en webside med podcasten på: https://littpk.no/

      Det er glade amatører, og de har det gøy med hverandre og på bekostning av hverandre. De bryr seg ikke om populære emner, klikk, eller hvor mange som hører på. de bare kjører sitt løp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg