Vibeke Skofterud

I ettermiddag fikk jeg, som resten av Norge den sjokkerende nyheten om Vibeke Skofterud, som har gått bort i en alder av 38 år. Jeg satt meg rett ned på gulvet å begynte å gråte, og har vurdert frem og tilbake om jeg skal skrive dette innlegget. Det er liksom ikke «min plass» føler jeg. Men jeg bare må fortelle min historie, hvordan jeg kjenner henne. 

Edit: Jeg ble bedt om å fjerne bildet jeg hadde i innlegget, som forventet men så klart leit i en situasjon som dette. Venter på nye bilder som er godkjent av fotograf. Gi meg gjerne en lyd om noen har bilder av Vibeke jeg kan få tillatelse til å bruke! 

Fra jeg var 18 år gammel å begynte å gå på såkalte «kjendisfester» i hovedstaden var det svært få som orket å bry seg om meg. Jeg var heldig om jeg fikk et smil og et nikk i min retning. Vibeke skiller seg ut som en av de som kom bort til meg, hver eneste gang, slo av en ordentlig samtale, spurte om jeg hadde det bra, fikk jeg til å hilse på hennes venner og ja, gjorde at alt ikke føltes så utrolig skummelt i en ny verden. En gang brukte hun størsteparten av sin egen kveld på å hjelpe meg med å finne venninnen min som jeg ikke fikk tak i. Virkelig et godt menneske som på ingen måtte hadde trengt å være så snill, jeg var jo bare en «random» ung blogger som hadde blitt kastet inn i et sirkus. Jeg var usikker, hun plukket opp på det, og i motsetning til å bare håndhilse å gå videre gjorde hun hver eneste gang en oppriktig innsats for at jeg skulle finne meg til rette.

Jeg husker spesielt en gang jeg var i en liten by i norge, jeg tror det var anledning boken min. Plutselig kom det noen løpende mot meg og jeg ble først litt redd, helt til jeg så at det var Vibeke som tilfeldigvis også var i samme by. Hun virket oppriktig utrolig glad for å se meg og kom løpende som om jeg var en nær venn hun ikke hadde sett på lenge, ga meg verdens største klem og så ble vi stående å snakke lenge på bryggen der. Det var første – og eneste – gangen jeg møtte henne uten noen andre mennesker rundt, og jeg er vanligvis sjenert men det var så enkelt å åpne seg for henne. Jeg hadde egentlig en lunsj jeg skulle rekke, men kom med glede forsinket forsinket til den for det var så deilig å prate til noen som faktisk lyttet. Det var ikke small-talk, det var ekte prat. Herregud, jeg husker hvor mye akkurat det betydde for meg. Vi snakket mest om at jeg følte meg litt “lost” i livet, og hun ga meg noen råd som jeg virkelig har tatt med meg videre. Hun var et helt unikt menneske som virkelig strålte empati, en oppriktig nestekjærlighet og hjertet hennes var av gull.

Alle prestasjonene for idretssnorge vet dere allerede alt om. Så, jeg ville bare dele min lille historie også, som jeg er sikker på ikke er unik. Hun må ha vært et av de fineste menneskene jeg har møtt.

Hvil i fred. Dette er så forferdelig trist.

19 kommentarer
    1. <3 det er så trist!! så storyene på instagram fra igår, hun så så lykkelig ut. triste saker, får helt frysninger

    2. Nydelig tekst. Så klart er det «din plass» å dele din sorg, det høres ut som om hun betydde noe for deg. Vakkert å se noen bruke så fine ord om andre! Håper hun hviler i fred♥️

    3. Vibeke var et godt menneske tvers igjennom, det var aldri påtatt. Hun var genuint opptatt av at folk rundt henne skulle ha det bra, og denne saken er så forferdelig tragisk og meningsløs❤ Hun gjorde det bra i skisporet men jeg tror kanskje engasjementet hennes utenfor idretten er det som har satt spor hos folket. Den som blir elsket blir aldri glemt, de fortsetter å leve i tankene 🌹💔

    4. Hei Sophie Elise. Eg publiserte akuratt en innlegg om det med Vibeke eg au. Gjerne gå inn og se. Føler det e litt viktig. Det e ufattelig med slike ulykker. Så klart at du blir berørt Fordi du kjente ho og visste hvem ho var. Men for litt siden var det en 16 år gammel gutt som døde i vannscooter ulykke også en del ungdommer i dette lande på kort tid som har mistet livet i vann. Å de får ingen “oppmerksomhet” tror du Vibeke som betydde så masse for så mange unge mennesker og var et forbilde vil at denne ulykken skal prege store deler av norske nyheter og intet annet ? Det er også viktig for de av dere som har mange idoler og få retta oppmerksomheten opp mot de unge som også har mistet livet, de som kanskje hadde Vibeke Skofterud som forbilde. Håper du kan hjelpe meg litt med den forklaringa. Gjerne gå inn og se på bloggen og les hva jeg har skrivet. Uansett kjent profil eller ikke så er også den vanlige unge gutten på 16 år også et menneske som fortjener og bli husket på. Eller så er jo selvfølgelig dette med Vibeke Skofterud bare utrolig trist. Livet er kort, make it count.
      Ønsker deg en god og fin dag hilsen Ingvild

    5. Fy søren! Jeg så nettop begravelsen til Vibeke Skofterud på Internett. Jeg begynte seriøst å gråte, det var så mange fine ord og rørende taler. Mine tanker går til familien og de aller nærmeste. Hvil i fred, hun vil bli dypt savnet av oss alle❤️💔.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg