den første dagen i resten av livet

Reklame | annonselenke na-kd

Hei alle sammen. Jeg har hatt min første time hos psykiater i Oslo og med en gang jeg kom hjem sluknet jeg, haha. Kanskje mest for å slippe å rydde men også fordi jeg lå våken i natt og funderte på hvordan det skulle gå i dag. Ikke at samtalen tok noen andre vendinger enn jeg hadde sett for meg, og jeg lærte forsåvidt ingenting (det var også forventet siden det var første time) men jeg tror det er lurt å ta et steg tilbake å la det synke inn. Anyway, i dag er en bra dag og jeg er stolt over meg selv!

Kjole: HER. Den koster bare 150 kr, og er helt fantastisk digg! Normal i størrelsen. 

Forresten. Da jeg ble vegetarianer for syv år siden spiste jeg alltid en «kjøttdeig» som ikke var særlig god. Konsistensen ble for myk og rar. Men nå etterhvert har jeg funnet min favoritt fra merket Vegme og den kan jeg virkelig anbefale! Bra konsistens og den blir som ekte kjøttdeig. Ingen stor forskjell i alle fall.

 En 100% vegansk pizza blir altså kveldens middag som jeg venter spent på nå! Hurra, så deilig ❤️

Flere av dere har linket artikler som kritiserer What the health og bedt meg holde kjeft om det veganer-styret. Takk for det, men jeg har faktisk lest det meste og er ofte enig i kritikken akkurat der. Jeg synes også mye av dokumentaren er overdrevet. Men både de kritiske artiklene, og dokumentaren kommer til samme oppsummering, at det ER bra å dra ned på kjøtt og animalistiske produkter. Så det gjør jeg.

19 kommentarer
    1. Lykke til hos psykiateren! Tror virkelig at du kan ha godt av det. Å innse at man trenger hjelp for å komme videre i livet er ikke et tegn på svakhet! Det enkleste er å la være, og la ting bare skure å gå uten å ta tak i problemene. Det er når man oppsøker hjelp at det virkelige arbeidet begynner. Helt ærlig så tror jeg du hadde hatt godt av en totalendring i forhold til yrkeslivet ditt. Gjort noe helt annet hvor du ikke hadde hovedfokus på deg selv. Det er klart at når hverdagen din dreier seg om å ta bilder av deg selv, stirre på deg selv, analysere deg selv for å kunne selge deg selv, så sier det seg selv at virkelighetsoppfatningen blir totalt forvridd
      Animalske….ikke animalistiske 😉

    2. Så bra! Sånn bortsett fra å pakke virker det som om du har veldig god tid i sommer, hvorfor blogger du ikke mer eller hvertfall tar deg tid til å svare litt i kommentarfeltet innimellom? Trodde det var derfor du åpnet det igjen.

    3. Heihei
      Jeg blir litt forvirret når jeg leser bloggen din. Du har ofte omtalt deg som
      vegetarianer, men du har i samme
      tidsrom spist fisk –
      hvordan får du det til å stemme?
      En vegetarianer spiser hverken kjøtt eller fisk, så du har vell da ment pescetarianer?
      Da kan det være lurt å slutte å omtale deg som vegetarianer, eller si at du har vært vegetarianer i mange år – for det har du jo ikke – sånn så folk som leser bloggen din ikke blir forvirret når det kommer til disse
      betegnelsene!

    4. Kjære Sophie,
      Egentlig skulle jeg bare spørre hvor du kjøpte den vegme deigen fra?
      Men må jo bare nevne at jeg har fulgt deg siden dag 1 og har faktisk aldri kommentert ett eneste innlegg. Du har gitt meg og andre så utrolig mye, både forskjellig lærdom, humor, underholdning og ikke minst håp. Alt du har fått til uansett hvor mye hat og dritt som ramler inn hver dag, men så utrolig mye kjærlighet. Jeg er glad for at vi har en som deg i vårt lille land. Stå på videre, jeg unner deg alt godt livet har å tilby. Aldri tvil på deg selv, for tenk på alt du har fått til. Du har en stor stemme, og den treffer hvertfall meg.
      Xxx

    5. Hei Sophie!
      Ville bare si at du så helt fantastisk ut på snapstory i dag. Du utstrålte en ‘ekte’ selvtillit som jeg ikke har sett hos deg før. Det virker som at du begynner å bli mer komfortabel med deg selv, og det kler deg veldig godt. Og SÅ godt å se at du smiler og slapper av mer!
      (Og nå som vi er inne på snapstoryen så tenkte jeg også over noe mer overfladisk.. har du forminsket leppene? For wow smilet ditt og munnen din når du snakka så SÅ annerledes ut nå – på en SVÆRT positiv måte)

    6. Stolt av deg for hva du gjorde i dag, og la meg fortelle deg en ting: da jeg så dagens instastory fra deg, før du i der hele tatt hadde nevnt noe om psykiatertimen, så kunne jeg merke en forskjell i energien og utstrålingen din. Av en eller annen grunn stråler du positivitet i dag, Sophie! Virker som du føler deg litt lettet – jeg ble i alle fall veldig lettet av å se deg snakke. Hva vet jeg om psykiatertimen er årsaken, men likevel synes jeg det var verdt å nevne. Du fortjener å høre det.

    7. Vegansk og vegetariansk mat er vel og bra det, men å spise ultraprosesserte erstatninger for kjøtt og meieriprodukter er ikke bra. Les bakpå f eks vegansk “ost”. Hva er det laget av? De prosessene de oljene må gjennom for å få den konsistensen (Sånn man f eks lager transfett) er ikke noe kroppen og tarmene dine liker. Også forholdet mellom omega 3 og omega 6 blir altfor stort i kostholdet ditt og du får altfor mye av sistnevnte. Disse produktene skaper inflamasjon i kroppen og påvirker deg negativt både fysisk og psykisk. Alle burde kutte ned på kjøtt, men kjøtt er ikke nødvendigvis usunt. Spis ren kortreist mat og hvis du en gang iblant velger å spise kjøtt så kan du kjøpe fra gårder som behandler dyrene sine bra. Da vil kanskje den delen av industrien som ikke gjør det, merke at de burde begynne å gjøre noe annerledes. Uansett for din egen helses skyld, hvis du skal spise pizza, bruk ordentlig ost. Og hvis man skal bli ordentlig veganer og holde seg til det, så må man slutte å lete etter ting som smaker kjøtt. Det varer ikke. Et siste lille helsetips til deg (som kanskje kan hjelpe på en rekke problemer du deler på bloggen) er å slutte med sukker. Slutt med brus, juice og iste. Les deg litt opp så finner du fort ut at insulin, blodsukker, hormoner, energi, psyke, hud etc påvirkes negativt av sukker. Og til slutt, som du sier selv; “Verden er ikke svart/hvitt”. Det er heller ikke ting som passer med ens eget verdenssyn. Vær kritisk til deg selv, de du er enige med, og de andre. Ellers stå på og si ifra hvis ønsker mer informasjon. 🙂

    8. Synes du gjør en utrolig god jobb! Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Og du er så flink til å snakke om disse tingene som omhandler kjøtt og miljø. Og det er så viktig å få til en diskusjon rundt det, og selv om du får mange positive og negative tilbakemeninger så er det viktigste å få i gang en snakkis og sette dette på dagorden. You go girl!!!! <3

    9. Jeg bor i Sverige og her har de SYKT bra utvalg i frysedisken når det kommer til vego. Jeg kjøper vego-färs, burger, pølser, schnitsel, nuggets og boller fra ANAMMA – det er SYKT godt. Har vært vegetarianer (og nesten veganer, mangler bare ost og rømme igjen..) i snart et år og orker ikke tanken på kjøtt i munnen en gang.
      Så hvis du er i Sverige så prøv anamma, det er digg digg digg 😀 Lykke til videre hos psykiateren! <3

    10. Du burde lese en bok som heter «det er ikke mer synd på deg enn andre».
      Den handler om metakognitiv terapi, og er super interessant. Av og til må man bare gi faen, enkelt sagt.

    11. He. Jeg har ikke så mye erfaring med vegansk kosthold enda. savner pizza!! Hvilke ost liker du best på pizzaen? Har prøvd et par typet men føler de ikke smelter som ost og har litt bismak

    12. Ville bare si at jeg også har gått hjem og sovnet etter terapi noen ganger 😊 man jobber ganske mye med selv uten å alltid legge så mye merke til selv noen ganger, hvis det er en bra psyko log/psykiater for en selv. Lykke til videre der, håper du får bra kjemi.

    13. Du ser SÅ mye finere ut uten fillers, kjempebra – godt at du tok til fornuften! Kommer du til å fjerne rumpeimplantatene og silikonpuppene etterhvert tror du? Håper det, du er (var) finest helt 100% naturlig. Hva fikk deg til å fikse så mye på deg selv i det hele tatt, og hva hadde du gjort uten alle pengene på bloggingen? Ville operasjonene vært like mange da?

    14. Jeg liker deg, du har omløp, du kommer til å bli en klok dame en dag;) De digre rumpene forstår jeg meg ikke på, så jeg håper snart den hottentott-trenden snur..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg