livet er ikke sort hvitt og det er ikke jeg heller

Hvordan skal jeg skrive dette uten å virke som en idiot? For med en gang man er usikker på sitt eget utseende, kritisk til det eller hater det, så er man enten dum eller bare umoden. Eller så er man generelt sett usikker å trenger hjelp. Jeg er hverken usikker på meg selv eller dum men jeg er liker ikke utseendet mitt og kan bli trist og oppgitt av å se meg selv i speilet. Eller som i dag når jeg har tatt sikkert 100 bilder og egentlig var ingen av de godkjent i mitt hode. Irritert over små feil som jeg aldri kan se i andre, fordi jeg ikke leter etter dem. Hos andre mennesker ser jeg fine øyne, et smil som sprer glede, og en kropp som ser sterk ut. På meg selv ser jeg ingen av disse tingene og har på en måte funnet meg til rette med det, men det er også litt bittert siden jeg har brukt så mye tid på å se fin ut. Jeg kommer aldri til å se ut slik som jeg ønsker, for det er umulig å trylle seg til å bli en annen.

Jeg er ikke fornøyd med neseoperasjonen, og den har jeg tatt to ganger. Jeg var fornøyd i starten men den blir mer hoven og usymmetrisk jo lengre tid det går. Det plager meg veldig, og samtidig kan jeg ikke ta en ny for da går jeg over streken – eller.. Det driter jeg i, om jeg går over streken altså. Jeg gjør det som føles rett for meg, men det føles ikke rett å operere en gang til, det virker som en stor risiko. Det er irriterende å ha gjort det to ganger men likevel ikke være fornøyd, faen så bortkastet. Og samtidig ikke for jeg liker den jo bedre nå, enn før jeg opererte. Haha.. Vet ikke hvor åpen jeg skal være om tanker som dette heller, men jeg må innrømme at det føles godt å skrive. 

Det er ikke at livet suger for det er fint å være meg, det er så mye fokus på «elsk deg selv» og det gjør jeg virkelig. Jeg ELSKER meg selv og synes jeg er en dritkul person og menneske, men det med utseende plager meg litt, avhengig av dagsformen. Spesielt i min bransje hvor folk er så sykelig opptatt av å ta fine bilder, ha fin feed på instagram og samtidig fronte «jeg bryr meg ikke om utseendet». Jeg blir fanget i det,, og vil heller si rett ut at jeg bryr meg om utseendet OG mange andre ting istedenfor å late som om ingenting kommer med en prislapp. Og akkurat nå for tiden, i et par måneder, har utseendet føltes sykt dritt. Kan ikke huske sist gang jeg så meg selv i speilet å tenkte at jeg så pen ut, det kunne jeg tro det eller ei gjøre ganske ofte før. Kanskje en gang i uken, i det minste.

Nok om det, i dag har jeg badet i mitt nye nærområde, det så slik ut. Bare med farger da. Verden er ikke sort-hvitt selv om enkelte fremstiller både den, og mennesker sånn. 

Ps! Om dere har svært lite å gjøre i ferien, slik som meg, så ligger hele Sophie Elises Verden ute på tv2 sumo! Det er perfekt underholdning i ferien, synes jeg. 

37 kommentarer
    1. Fine bilder Sophie :)!
      Jeg har lagt ut en ny video dagbok ( Prater om Festing/Alkohol) Håper du har tid og lyst å se på den. Ønsker deg en super fin kveld og helg 😀 < 3

    2. Dette var direkte trist å lese, selv om jeg forstår godt hva du mener og at det er godt å få ut de tankene som faktisk de alle fleste har. Det er det jeg liker best med deg, hvordan du setter ord på de tankene som almenheten har, men aldri forteller. Men kjære deg, du ser helt nydelig ut. Jeg er absolutt en person som er FOR operasjoner, og mener det bør være opp til hver enkelt og ta det valget. Med det mener jeg helst operasjoner er det er en “grunn” for det. Hvilken grunn det er er jo opp til hver enkelt, men typiske ting som ikke passer til resten av ansiktet/kroppen, som f.eks små lepper, stor nese, null hake, etc. Man har jo også de som har for store lepper, for liten nese osv, det finnes ingen fasit på det “perfekte”, men om man føler at noe virkelig ikke passer inn i sitt eget ansikt eller kropp, da skal man få lov til å fikse det dersom det går utover selvtilliten. Jeg mener du har vært veldig heldig med operasjonene dine, og jeg syntes du ser absolutt fantastisk vakker ut nå. Du var vakker før også, men det er to forskjellige utseender. Du må ikke gå i den fella som så mange har gjort. Det er det skumle med å ha penger og tilgjengeligheten, det er så fort gjort. Du må virkelig ikke glemme at du er veldig ung. Husk at ansiktet ditt skal naturlig forandre seg de neste 30 ++ åra. Om du gjør for mye med ansiktet ditt i så ung alder kan du ende opp med å se ganske snodig ut når du bikker 30-40. Nå har du et (stunning) utseende som passer deg og din alder, men vær så snill, vent minst 10 år før du tar neste besøk hos klinikken. Da har du livserfaring på baken, forhåpentligvis et annet liv enn glam og utseende, og først da kan du se om du faktisk behøver å gjøre noe mer (og jeg håper den da voksne Sophie tenker nei!). Nesa vokser hele livet, tukler du for mye med den i så ung alder kan den ende opp helt ødelagt.. Google litt den andre veien. Ikke let etter perfeksjon, let etter mennesker som har ødelagt ansiktene sine fordi de har blitt avhengige av plastiske operasjoner. Du er 100% perfekt, ikke finn på mer tull!

    3. Har du forsøkt å gå i dybden i forhold til hvorfor du aldri blir fornøyd med eget utseende? Hvorfor du vektlegger en slik ubetydelig del av deg i så stor grad som du gjør? Du gav deg selv aldri muligheten til å la trekkene dine utvikle seg fra barn til voksen, du valgte å forandre på noe som allerede var i forandring. Du gav deg selv aldri muligheten til å se hvordan du kom til å se ut som voksen med det som var gitt deg.
      Har du tenkt over at det du har valgt som yrke er med på å trykke deg ned? Tenkt på at det er med på å gjøre deg usikker, føle deg stygg (som du selv sier du gjør)? Føles det som et nederlag å feks skulle legge ned blogg og alt det som følger med, å heller ta steget i forhold til å studere? Det kan tenkes at det ville være godt for deg å bare være en i mengden, en i en større helhet.

    4. Hei! Hvis du skal rette på problemene du har med nesa di burde du dra til USA, til dr nassif og dr dubrow som leder programmet kirurgiske katastrofer. De vet hva de driver med og retter opp dårlig utførte operasjoner, mislykkede operasjoner, medfødte misdannelser osv. Du er fin Sophie. Uansett hva du synes selv. Tro meg. Håper du får bedre dager foran speilet igjen.

    5. Har aldri kommentert før, men nå må jeg bare fortelle deg at du er kjempepen; et vakkert ansikt man kan drømme seg bort i:) Håper du kan se det selv! Når det er sagt; da jeg var yngre fikk jeg alltid høre hvor søt jeg var, og jeg kan love deg at det ikke har ført meg noe som helst sted! Å være fornøyd med utseendet kommer naturlig hvis man er fornøyd inni seg. Tips til å bedre selvfølelsen: jobb som frivillig! Tror du hadde fått mye ut av å hjelpe andre Sophie.

    6. istedenfor å tenke på å operere enda mer burde du heller jobbe med deg selv innenfra. Ingen operasjoner vil noen gang gjøre selvbildet ditt bedre, og du blir bare mer og mer misfornøyd jo mer du fikser på deg selv.

    7. Det hjelper vel ikke å si at utseende ikke er det viktigste. Personligheten og hvordan man er inni seg er det viktigste. De aller fleste lever med det utseendet de har fått. Selv tenker jeg ikke på hvordan jeg ser ut, jeg er som jeg er. Bruker ikke sminke og tenker take it or leave it. Det viktigste er å ha det godt med seg selv og andre. Spiller vel ingen rolle hvordan man ser ut?

    8. Er det så viktig å være pen da? Prøv å se litt utenfra på det: tror du romvesener sitter å bekymrer seg over om følehornene deres er tynne nok? Om huden er grønn nok? Det med dagens skjønnhetsideal er så absurd: det vil man ha mindre, noe annet vil man ha større, neste ting på lista skal være større, før neste ting igjen skal være veldig smått, ja, hvorfor ikke bare pumpe opp denne delen med helseskadelig plast, hvorfor ikke bare knuse denne friske nesen for så å stable den sammen igjen med litt gips, det må jo bli bra, mens denne delen SUGES for livsviktig fett og denne delen blåses opp med dette fettet. Ser du ikke absurditeten i dette? Og jeg spør igjen, er det så viktig å være pen? Noen synes du er dødspen, andre synes at du er ok, noen igjen synesat du er stygg. Sånner livet. Om du hadde sett meg hadde du kanskje syntes at jeg er pen, men kanskje fetisha hadde syntes at jeg er stygg. Jeg kan jo ikke bry meg og bekymre meg for slikt. Det viktigste er jo at i det minste én person synes jeg er fin nok til å ligge med meg og befrukte meg slik at jeg får oppfylt mitt (og alle skapningers) virkelige mission her på jorden, nemlig å formere seg (samt å overleve og sørge for avkoms overlevelse). Alt annet er, om man ser litt grovt på det, uvesentlig. Ingen husker deg for utseendet. Om 150 år er du glemt. Derfor gjelder det å nyte tiden du har her, og ikke bekymre deg for uviktige ting som bare stjeler energi og livskvalitet. Om du tenker så mye på utseendet som du sier bør du oppsøke hjelp. Da er du dessverre ikke frisk.

    9. Jeg vet ikke om det hjelper å si til deg at du er pen (du er pen altså!). Du leser kanskje kommentarene om hvor pen du er, og så hjelper det kanskje litt. Men hjelper det i morgen? Hjelper det neste gang du ser deg i speilet og begynner å tvile? Og så trenger du enda mer bekreftelse, og enda mer og enda mer… Vet du har snakket om psykolog før, og at du ikke syntes noe om det, men jeg tror det kan ha noe for seg å snakke med noen som er god på dette med tankens kraft. En tanke er faktisk bare en tanke, og følelsene våre er resultat av tankene. Jeg har hatt god erfaring med kognitiv terapi. Jeg ble mye mobbet som yngre, og det har satt sine spor. Jeg kan også noen ganger bli opphengt i visse ting ved utseende mitt, og ga dager hvor jeg føler meg stygg. Men de fleste dager synes jeg at jeg ser helt ok bra ut. Forskjellen mellom oss er (blant annet☺) er at jeg ikke har en jobb hvor jeg lever av hvordan jeg ser ut. Jeg har også jobbet mye med meg selv på å godta hvem jeg er, og at hvilken personlighet jeg har er viktigere enn å være så fordømt pen hele tiden. Håper du finner fred når det gjelder dette.

    10. Inntersant innlegg synes jeg du er toppers og vakker å har en varm latter ønsker deg en riktig god kveld sophie Elise hilsen Kristian Magnus 😀♥️

    11. Tenkte på denne låten med en gang når jeg leste innlegget ditt… <3
      Pretty hurts
      Shine the light on whatever's worse
      Perfection is the disease of a nation
      Pretty hurts
      Shine the light on whatever's worse
      Tryna fix something
      But you can't fix what you can't see
      It's the soul that needs the surgery
      Ain't no doctor or therapeutic that can take the pain away
      The pain's inside
      And nobody frees you from your body
      It's the soul that needs surgery
      It's my soul that needs surgery
      Plastic smiles and denial can only take you so far
      And you break when the paper signs you in the dark
      You left a shattered mirror
      And the shards of a beautiful girl

    12. Hei, vil bare si at jeg synes du er kjempe pen og nesen din var fin både før og etter operasjonene.:-)) Ang tv-serien din på tv2sumo; er det noe måte å se den gratis på?:) jeg har vurdert å se den en stund, men har liksom ikke giddet pga man må betale (for kun en serie liksom)🙊 kanskje det er mulig å dele ut en kode til leserne dine?:-))
      Ha en fin søndag, og klem til deg <3

    13. Jeg tror du tenker slik som du gjør fordi å ta bilder av deg selv er jobben din. Og fordi mobbingen henger alt for mye igjen.
      Det hjelper ikke at vi sier du er pen, når du ikke ser/tror det selv.
      Prat med dine venner og familie om dette, gråt om du må. Det må prates om og fordøyes, for dette er mentalt.
      Love you.

    14. Du må skjerpe deg, hva er fake og hva er real. La dobbeltmoralen ligge, og lev et liv uten plastiske inngrep og hysteriske dietter. Hallo, 23 år og mange valg kan tas!

    15. Jeg tror (uten å mene å være frekk) at du kunne fikset nesen din og fortsatt ikke vært fornøyd. Vi er bare sånn. Vi kunne tatt utallige operasjoner og fortsatt ikke vært fornøyde med oss selv. Det er desverre sånn det er blitt i denne verden, men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke kan se deg selv, slik vi ser deg. Jeg ser en vakker ung kvinne, som ikke trenger å operere. Jeg mener ikke å være slem, for jeg digger deg og følger med på dt meste du gjør selvom jeg er 30.. Men jeg bare kjenner at når jeg leser dette så blir jeg litt “sint”.
      Hva sier din samboer til dette?

    16. Tilslutt en eller annen dag i framtiden kommer du til å finne roen med deg selv ❤️ Du er virkelig fin.

    17. …. Herregud. Slutt å operer deg til å være selfie pen. Jobb med virkeligheten og personligheten din. Er ikke rart folk synes ser annerledes ut i real life når du lever for falske bilder. Våkne?

    18. Har du noen gang blitt utredet for dysmorfofobi? De tankene og den atferden du her beskriver samsvarer godt med det jeg har lest om lidelsens symptomer iallfall. Jeg får vondt av deg, og har bare lyst til å si at du er nydelig! ❤️

    19. Føler at du selger sjela di for penger gjennom blogging, som alle andre bloggere, siden du er «avhengig» av alltid legge ut fine bilder daglig for å få inntekt/likes. Skjønner ikke at du bare godtar at enkelte dager føler man seg/ER man pen, og enkelte dager stygg. Prøv å tenke på andre ting enn deg selv/eget utseende.

    20. Ja du har virkelig store problemer. Tenk om ikke nesa er perfekt nok for alle selfiene. Dyr blir flådd og kokt levende. Havet er forurenset og fult av plast slik at livet der snart ikke klarer å overleve. Elefanter og andre dyr blir slaktet ned i hopetall og er snart utryddet. Babyer blir gruppevoldtatt og folk har ikke penger til mat og livsviktige medisiner. Mens du syter om at nesa ikke er perfekt nok. Beklager jeg klarer bare ikke føle noe sympati med deg. Livet er mer enn sminke, klær og utseende.

    21. Anonym 12:10: utenpå tings betydning: 0%
      Sophie: “Hvordan kan jeg skrive dette uten å virke som en idiot?” Du kan ikke skrive dette uten å virke som en idiot. Eller syk.

    22. Hej från Mexico! Jag förstår hur du känner dig. Spelar ingen roll vad man lagt av tid eller pengar på utseendet. Känslan kommer ändå från insidan. Tycker du verkar att vara vacker på insidan och utsidan. Att näsan är sne, det tror jag ingen kan se, iallafall inte jag. Jag hoppas du får en underbar dag! Och känslan av att känna sig ful vänder alltid, för vi alla känner så ibland..

    23. Det som skjer når du inntar betakaroten er at du får et overskudd av karoten(provitamin til Vitamin A), som igjen omvandles til Vitamin A. Et overskudd av vitaminer er ikke noe gunstig for kroppen og skader på lengre sikt leveren. Den oransje fargen som Karoten produserer lagres i underhudsfetten ditt, og derfor blir du seende brun ut. Dette vil også si; desto tykkere du er, desto brunere blir du!
      Kjør på med å reklamere for et usunt vitaminoverskudd til dine lesere som ikke tenker over hva dette egentlig gjør med kroppen!

    24. Ahh, fine deg! Blir oppriktig trist av å lese dette, og jeg håper virkelig at du en dag kan se deg selv i speilet og smile av hele deg. For det fortjener du!, og det er ingen grunn til at du ikke skal kunne gjøre det. Har lest boken din 3 ganger nå, og hører på lydbok versjonen for 2. Gang. Helt fantastisk bok, med fantastiske skildringer. Heier på deg!
      -Kaja<3

    25. Hva skal jeg si først? HM……Jeg er en god del år eldre enn deg. Ble stoppet på gaten i Oslo da jeg var 17. Deretter gikk veien til modelljobber ved siden av studier. Ingen stor modell, men dog… guttene har hengt etter meg alltid, og nå menn. Jeg er gift og har en datter på ti og har 5 år på Universitet. Hvor vil jeg, jeg har alltid vært usikker på utseende, selv om jeg får tilbakemelding hver gang jeg er et sted. Jeg har vurdert alle operasjoner, alt som finnes. Er jeg oppriktig, så er jeg 100% naturlig. Du finner meg ikke på noen sosiale medier. Ingen! Hadde jeg lagt ut et bilde av meg selv, eller hva som helst og ikke fått så mange likes, da hadde jeg hengt meg. Jeg er psykisk syk, har store traumer, kan ikke gjøre ting som er helt vanlig for deg. Du er tøff! Du er blogger! At du takler hat og dritt og hets hver dag, er unikt! Jeg skjønner du vil være pen som enkelte andre. Alle er ikke like heldige, men så klart kan ting fikses ved kirurgi. Jeg er ikke imot det. Jeg tror din tid vil komme med alderen. Så mange bloggere, så mange ønsker å bli modell av dere. Falske bilder, redigert til tusen. Jeg skjønner deg! Tror du er veldig mye, om du skjønner. Jeg tror du skal være glad for Kasper, og få fred i sjelen. Jeg vet selv ikke hva fred i sjelen er, men tror at når du får det, da er ikke utseende men den du er inni som får fokus. Ikke prøv så hardt med det uekte. Ønsker deg lykke til🙏🏻

    26. Hei Sophie Elise,
      Jeg ville bare kommentere og si at jeg syns du er utrolig vakker. Har faktisk tatt meg selv i å sitte og se på bilene dine, og bli drit missunnelig. Hadde jeg bare vært halvparten så pen som du.
      Det betyr nok lite for deg da du hverken ser eller kjenner meg, men ville likevel bare si det. Du er utrolig pen!!!

    27. Slutt å se deg i speilet hele tiden! Det er ikke godt for noe. Det er få som gidder studere seg selv så mye som du gjør. Prøv å se utover deg selv? Du har en flott kjæreste, nytt hus, god økonomi. Du bør begynne å studere, få tankene over på noe som er viktigere enn deg selv.

    28. Sånt er trist å lese, men et viktig budskap! Du er jo selve “normen” på skjønnhet, men allikvel har du dine perioder hvor du er misfornøyd med deg selv, det er trist men det er bra du deler det. Du er utrolig vakker, det du ser i speilet er inni hodet ditt, vi andre ser ikke det. Vi ser en vakker ung kvinne med mye å tilby og som har utrettet mer på få år enn mange andre gjør ila et helt liv. Husk: Du er bra nok! Ønsket om å ville være noen andre eller se helt annerledes ut tror jeg vi alle har følt på, men at du er du er det som gjør deg så spesiell. Du er vakker både på innsiden og utsiden. Prøv å fokusere på det du liker ved deg selv. Det er så typisk oss mennesker, vi kan være 99% fornøyd med oss selv eller det vi har oppnådd, men så er det allikvel den ene stakkarslige prosenten vi henger oss opp i, som plager oss. Ikke vær for streng mot deg selv, du er ikke det mot andre, så hvorfor skal du forlange og kreve mer av deg selv enn du gjør av andre? DU ER PERFEKT SLIK DU ER! husk det 🙂

    29. Hei Sophie!
      (Dette er min første kommentar på en blogg – ever (tror jeg), men jeg følte for å kommentere dette innlegget)
      Det er mye snakk om operasjoner, utseende vårt, helse og kroppspress for tiden, og det er vanskelig å finne ut hvordan man skal være fornøyd med seg selv. Det er naturlig å være opptatt av utseende – (både mennesker og dyr har et instinkt om å finne seg en partner og ønsker å imponere). Men mye av interessen for utseende kommer nok av media, moteverden, av filmer og serier. Du skriver at du ikke er fornøyd med utseende, men jeg vil derfor påpeke: Du er vakker i dag, i går, og dagen før, du var vakker før og etter operasjonene. Du har et pent ansikt, fine øyne og ser ut til å ha en frisk og fin kropp som fungerer. Og jeg kan love deg, at du har mange følgere som ser opp til deg både basert på hvordan du ser ut men mest av alt for det du står for.
      Når jeg blir usikker på meg selv, og hvordan jeg ser ut prøver jeg å unngå å se meg selv i speilet. Jeg tror vi i dagens samfunn ser på oss selv altfor mye. Vi er nok ganske mye mer selvopptatte enn besteforeldrene våres. Så ett tips fra meg til deg: prøv å gå en dag uten å se deg selv i speilet. Fyll heller dagen med samtaler som engasjerer deg og gjør ting du liker med folk du er glad i – og unngå speil. Jeg føler meg hvertfal mye bedre dersom jeg ikke henger meg så opp i hvordan jeg ser ut, men heller hva jeg skal finne på og hvem jeg skal være med. Når jeg er alene kan jeg bli altfor opptatt av meg selv, og gjentatte ganger gå inn på badet bare for å se meg selv i speilet og finne feil — unngå det! Jeg tror at ved å ikke se seg selv så mye i speilet kan en bli mindre opptatt av utseende, og det da etterhvert ikke vil være utseende som definerer om du er fornøyd med deg selv men heller personligheten din.
      – Ingrid

    30. Hei. Du burde lese: The Power of Now – Eckhart Tolle. Skjønner du den, vil ting som er eksternt være av lite betydning. Jeg håper du finner glede og fred med den boken, og begynner å søke innover. Alle “problemer” som vi opplever hver dag har så lite signifikans i det store hele.

    31. Jeg føler så med deg. Med alt. utseende, det du har skrevet før om kosthold, fortvilelsen med å prøve å fikse værden og ikke føle at noen bryr seg eller prøver nok. Jeg skjønner ikke hva jeg kan spise, kjøpe eller gjøre for å ikke ødelegge kroppen eller miljøet. hver gang jeg skriver om det på bloggen, får jeg forslag om life coach, så det er “godt” å lese at andre også føler på det. føler meg så alene om sånt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg