når kroppen slår seg vrang og en oppløftende kommentar

Nå kan jeg faktisk gi dere et nytt serietips! Jeg pleier alltid å tipse om serier som er flere år gamle fordi jeg henger sånn etter og måtte ta meg selv i nakken etter å ha anbefalt sex and the city.. Men, nå har jeg falt helt for serien «you me her». Den ligger på Netflix og handler om et gift par som har mistet lidenskapen og bestemmer seg for å leie en eskorte som en ekstra kjæreste for dem begge. Kort fortalt. Serien er både morsom, interessant og fengende! Og når det kommer til åpne forhold? Jeg tror absolutt det er fremtiden og at vi vil se mindre og mindre av monogami i generasjonene fremover. Kanskje mine fremtidige barnebarn er sammen med åtte personer på en gang, og alle bor sammen. Who knows! 

Ellers har jeg hatt de sykeste mens-smertene i hele mitt liv igjennom hele dagen. Det har vært så vondt at jeg har hatt problemer med å kunne fungere, men på en eller annen måte synes jeg det er rått. Å kunne oppleve så intense smerter, men vite hvor de kommer fra og at kroppen bare gjør jobben sin.. Det er en heftig opplevelse!  Så jeg nyter det egentlig på en rar måte, hehe. Selv om jeg blir veldig sliten av det.

Så dagen min har altså bestått av den nye favorittserien, vegansk burger bestilt på døren fra foodora og å sitte lenge med håndduk på hodet. Nå er jeg hjemme å skal se litt av kveldens kamp før jeg legger meg! Så gøy at mange har lastet ned boken min på storytel forresten. Det gjør meg glad 🙂 Direkte link finnes HER! Jeg ser noen har skrevet den veldig oppløftende kommentaren “møkk”, hehe. 

15 kommentarer
    1. Fleirkoneri er jo oppe å gå no og,sikkert trivelig 😉 mormoner,amihs osv..fleirmanneri dessverre,har eg mindre trua på,men lov å håpe 😀

    2. Heihei! Jeg blir egentlig veldig irritert på mennesker som promoterer seg selv på andres sider, men nå gjør jeg altså det selv. Jeg publiserte akkurat mitt første blogginnlegg, og siden det på en måte handler om deg så hadde det vært kult om du hadde sett litt på det. Eeeelsker boken din forresten! Har lest den, men nå hører jeg den altså på nytt på storytel? Du er fantastisk!

    3. Likte godt serien i første sesong men etterhvert begynte måten de snakket på å irritere meg. Ingen snakker jo slik :p Ble nesten litt sliten av tempoet og alle smartass kommentarene på løpende bånd i dialogene mellom alle karakterene.

    4. heihei. jeg bor i Kenya og her er polygami veldig relevant. jeg har venner som har 8 modre og opp til 30 sosken og en pappa hahaha. veldig interessant og kanskje veldig fjernt for en nordmann. Hvis du onsker aa vite mer om afrika saa er jeg er opp for en fin samtale 🙂

    5. Hei, jeg ville legge igjen en kommentar. Jeg leser ikke blogger så ofte lenger, men jeg hørte på boken din. Jeg ble utrolig glad i “karakteren”, i “deg”.
      Takk for åpenheten din, for at du lar oss ta en del av tankene dine, inn i sårbarheten og livet, sett fra ditt perspektiv. Folk kan tenke og si hva en vil, helt ærlig tok jeg meg selv i å tenke at “oi, hun er selvopptatt”. Men rettet fort opp i tankene, for alle er jo hovedpersoner i eget liv, og dette er dine tanker og opplevelser. Jeg ønsket selvfølgelig at du, jenta på pikerommet skulle være glad i deg selv, ikke tenke på håret og puppene dine. Og jeg kom til å tenke på alle de timene jeg selv har brukt på kaloriregnskap, kutting og fettet på egne lår, mage og overarmer. Jeg er ikke så forskjellig fra deg, vi fokuserer bare på forskjellige kroppsdeler. Men i motsetning til deg, tør jeg ikke å fortelle folk at jeg bruker så mye tid på å tenke på meg selv. Jeg skammer meg over det, og prøver å vise en utstråling av selvkjærlighet, fordi det er det jeg ønsker at andre skal gjøre og “vet” er riktig. I tillegg skammer jeg meg over at jeg skammer meg så mye. Takk for at du deler, på tross av det du skriver på slutten av boken at du er redd for at folk vil tenke at du er en “dum bortskjemt drittunge som aldri blir fornøyd”.
      For jeg vet at mange kan kjenne seg igjen i det du skriver. Vi mennesker har mye til felles, for selv med ulike livshendelser, har vi de samme følelsene. Samtidig tror jeg du representerer deler av vår generasjon. Selv om jeg ikke kjenner meg igjen i ønsket om større pupper og mindre nese, har jeg like sterke tanker og usikkerheter om andre kroppsdeler, jeg bare tør ikke snakke om det. Jeg prøver å kjempe i mot det, men dersom jeg er ærlig, har internalisert et av samfunnets syn på en “riktig” kropp. Derfor syntes jeg det er fint at du skriver så åpent om dette. Fordi selv om “personer som meg” later som det ikke påvirker meg, går alt for mange rundt og sliter med dette. Vi er resultatet av gener og miljø, og dersom noen kritiserer deg, er dette kun én måte å se på saken. Generelt sett attribuerer mennesker andres negative aspekter til personlige trekk, mens egne negative aspekter til situasjonelle faktorer. Vi er resultatet av en kombinasjon av gener og miljø. Samfunnet vi vokser opp i kommer til utrykk på forskjellige måter hos alle. Sånn sett er vi ikke så forskjellige, og det er viktig at noen tør å stå frem og dele tanker og følelser, og så er det viktig at vi klarer å forstå mennesker som et delvis resultat av omgivelsene. Dersom noen kritiserer deg, syntes jeg det bør ringe en bjelle. Vi må klare å se omgivelsene rundt oss, og vende deler av kritikken utover. Håper folk klarer å se det større perspektivet, og jeg håper du vet at jeg syntes du virket både smart, snill og hardtarbeidende da jeg var ferdig å lese selvbiografien din.
      Håper du får en fin dag!

    6. Ja, åh! Den serien har jeg sett traileren til på Netflix, og hver gang tenker jeg at “Den må jeg se”. Så jeg får nok se den snart, haha! På tal om Netflix – jeg satt her i går og prøvde å samle de beste filmtipsene mine til deg, både nye favoritter og en old time fave som nok er en av mine favorittfilmer. Litt forskjellige sjangre, men håper du setter pris på noen av dem. Trooor i hvert fall at alle disse skal finnes på Netflix!
      *Garden State – Hvis ikke du allerede har sett den, SE DEN! Zach Braff er et geni. Han er mer enn bare Scrubs (that being said så elsker jeg Scrubs), og denne filmen er bare helt amazing. Den gjør noe med deg, og gir deg en god følelse i hele kroppen. Og så soundtracket, da!
      *Duck Butter – Så den i går kveld og tenkte at denne er verdt å tipse om! Veldig spesiell og fin film som handler om en jente som møter en jente på en nattklubb, og så bestemmer de seg for å innlede et eksperiment og ligge med hverandre en gang i timen for å bli bedre kjent.
      *Bokeh – Et science fiction-drama hvor et ungt par reiser på ferie til Island (det var alt som skulle til for at jeg ville se den, haha, jeg elsker Island), og så oppdager de at de er helt alene på øya. Alle mennesker er borte, og de må finne ut hvordan de skal klare seg gjennom denne apokalypsen. Veldig interessant og fin film. Estetisk tiltalende.
      *Safety not guaranteed – En veldig søt og god såkalt indie-film, og Mark Duplass som spiller hovedrollen er fantastisk. Alt med Mark Duplass er forresten verdt en titt. Du må nok bare se den!
      *Tau – Den så jeg og kjæresten min i helgen, han er ekspert på å finne bra filmer. Du som er interessert i kunstig intelligens og hvordan det vil påvirke samfunnet i fremtiden burde absolutt se den! En veldig spennende og interessant film.
      *The Imitation Game – Denne er dessverre ikke på Netflix (tror jeg?), men den er et mesterverk!
      Handlingen, som kopiert fra Wikipedia: “Filmen skildrer kappløpet mot tiden da Alan Turing (Benedict Cumberbatch) og de britiske kode-knekkerne ved Storbritannias topphemmelige kodeknekker-base ved Bletchley Park prøver å knekke det tyske krypteringssytemet Enigma. Filmen spenner over flere viktige perioder av Turings liv, fra hans år på kostskole som tenåring, hans hemmelige arbeid som kode-knekker under andre verdenskrig, og til han ble straffet for homofili som den tiden fremdeles var en straffbar handling.”
      Benedict Cumberbatch, andre verdenskrig, gode skuespiller og vakker musikk… Need I say more? Den er fantastisk, og jeg har sikkert sett den minst fem ganger allerede siden den kom ut!
      Jeg har nok mange flere tips, men jeg begynner med disse 😉 Og takk for at du minnet meg om Vanilla Sky, den så jeg da jeg var yngre (på grunn av soundtracket, haha, Sigur Rós har alltid vært favorittene), og vil gjerne se den igjen for å sammenligne hvordan jeg oppfatter den nå når jeg er blitt litt eldre.
      Kos deg med filmene (hvis noen faller i smak) og ha en fin dag videre! Klemmer <3

    7. Kaster vi familien på sjøen så kaster vi sivilisasjonen på sjøen. Det går bra så lenge de fleste holder seg til normalen og tar ansvar for familien sin og barna sine. Og ikke ødelegger forholdet til den man har barn med. Men når mange nok begynner å tenke sånn som dette så går det veldig dårlig. Et levedyktig samfunn kan ikke organiseres på denne måten. Man må faktisk holde seg i skinnet og ta sitt ansvar.
      Et sidesprang her og et sidesprang der har ikke noen større betydning. Men en total oppløsning av monogami og familiestrukturen er dødsdommen for et fredelig og fungerende samfunn. Da vil menn totalt slutte å ta ansvar og vi får det som i ghettoene i USA eller i enkelte dysfunksjonelle afrikanske land. Det vil være et brutalt samfunn for alle. Men vi surfer jo på en bølge av tidligere generasjoners harde arbeid og selvdisiplin så alt ser jo ut som det går så bra? Men lærdommen vil nok bli lært på nytt.

    8. Kjøre Sophie! Jeg har aldri lest bloggen din så mye tidligere. Rett og slett fordi jeg ikke har giddet å lese, men har vært mer opptatt av bilder. Men nå sitter jeg her da.. leser innlegg etter innlegg og måten du ordlegger deg og formidler på er egentlig helt sykt bra. Desidert den bloggen jeg har lest som skriver best. Jeg forstår deg og kan se for meg situasjoner, hendelser og tanker du beskriver. Det betyr også mye for meg når jeg leser om andres liv. Jeg blir litt varm innvendig og føler meg ikke like alene som jeg har gjort de siste dagene og nettene mens kjæresten grynter ved siden av meg. Takk!

    9. Ingen forhold er fremtiden. …
      Åpenforhold er urettferdig og skaper bare sykdommer …
      Du er uekte og kanskje ikke menneske I det heletatt da kan du ikke bestemme for mennesker …
      Og det som er fakta nå … damer er ikke fremtiden ….
      Women have proven they are useless …
      No relationships is the future …
      Women are fake and useless …

    10. Heldigvis tror jeg ikke hjernetomme kvinner som deg sin synsing er fremtiden. Jeg tror generasjonen som nå er i ferd med å bli voksen har mye mer under topplokket en dagens 25 – 30 åringer og vil skape et harmonisk og balansert familiebilde.
      Du vet, bildet som du og dine blåste likesinnede har desperat forsøkt å ødelegge.
      Generasjonen din som er så oppfylt med plastikk at hormonbalanse og intelligens kommer helt ut av lage..!

    11. Hvordan stiller du seg selv til å leve i et åpent forhold siden du mener det er fremtiden? Tror du at du ville klart det og at det kan være noe for alle? 🙂 interessant å høre!

    12. Tenkt på at du kan ha endometriose? Siden du har så sykeste smerter at du ikke fungerer? Finn gynekolog, få laparoskopi. Så får du vite om du har eller ei. Anton Langebrekke på Ullevål er bra 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg