hva skal jeg gjøre i fremtiden?

«Men du har jo ingen utdanning». Det er en kommentar som går ofte igjen, ikke bare på bloggen men også i virkeligheten. Enkelte folk er ofte svært bekymret for meg fordi jeg ikke har vært på skolebenken etter videregående, og hva i all verden jeg skal gjøre den dagen jeg ikke ønsker eller kan blogge lengre. For å være ærlig, det føles litt dritt å ikke ha utdanning. Ikke fordi jeg er bekymret for fremtiden men fordi jeg tror det hadde vært både givende og lærerikt å studere noe som ikke handler om meg selv. Jeg elsker meg selv, men det er viktig å rette blikket utover. 

Når det kommer til fremtiden så hverken kan eller vil jeg leve av sosiale medier for alltid, det hadde blitt så utrolig kjedelig. Men jeg balanserer det med mye annet, og det viktigste for meg er å bli oppfattet som proff hos alle jeg møter. At jeg kommer i tide, holder avtaler og viser respekt for folk slik at vi kan jobbe sammen i fremtiden. Jeg har hatt flere veiskiller i livet men jeg har alltid falt tilbake på skriving og bloggen. Jeg har et enormt privilegium som kan ta det valget. Jeg har klart å senke tempoet og føler meg som meg selv igjen og samtidig en bedre kjæreste, venn og menneske. Herregud for et vrak jeg var da vi gikk inn i 2018.. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger tidligere jeg har grått meg i søvn og sendt paniske meldinger til venner om at «nå klarer jeg snart ikke mer».

Foto: Mariann Vik. 

Men tilbake til spørsmålet. Jeg vet faktisk ikke hva fremtiden kommer til å bringe. Jeg skal i gang med et stort prosjekt til høsten, samtidig som neste bok kommer ut og enda et stort prosjekt slippes til våren. Jeg har også kommet i dialog med mange lesere angående å starte eget (som jeg har tenkt på lenge, men ikke funnet passende person. Takk for alle mailene deres, jeg ser igjennom fortløpende). Kanskje jeg vil få en deltidsjobb etterhvert hos for eksempel dyrevernsalliansen eller regnskogsfondet når jeg føler meg psykisk og fysisk klar for det, for de tunge stundene sitter enda i kroppen. Men OM drømmejobben plutselig skulle bli tilgjengelig så er jeg åpen, men det betyr samtidig at jeg må roe enda mer ned på alt annet.. Da må det virkelig føles rett, og ikke bortkastet.

Jeg prøver å leve i nuet og ikke tenke så mye fremover. Akkurat nå føler jeg meg takknemlig og jeg er glad for at jeg tok formen min på alvor, og at DERE har reagert på varselstegn hos meg. Dere merker når jeg ikke har det bra, og sier ifra. Takk for det! Jeg hadde sikkert gått utfor stupet for lenge siden om ikke. Jeg får ofte fine meldinger fra lesere som takker meg, men jeg burde takke dere. Tenk at jeg har blogget i 8 år og hatt dere ved min side, dere skulle bare ha visst hvor mye dere har trøstet, heiet og reddet meg. <3 

19 kommentarer
    1. Spennende med nye prosjekter osv, bra du holder mulighetene åpne og balanserer mye forskjellig og ikke er «bare» blogger 🙂 Bare det ikke blir for mye på en gang, som jeg noen ganger føler det blir med deg. Håper likevel du fortsetter med blogg og sosiale medier en stund til! Hvorfor er du aldri og svarer i kommenterfeltet lenger forresten? Trodde du ville kommunisere mer med leserne dine..

    2. Vært fast leser i 4 år Sophie 🙂 !!
      Gjerne ta en titt på min ny vlog fra i dag. Ønsker deg en super fin kveld og uke 😀

    3. Sykt og tida har gått fort!
      Lest bloggen din i 7 år nå 🙈Ikke alltid kommet med mange kommentarer, men fikk litt sjokk nå 😄

    4. Til tross for at du ikke har noen papirer på det, så vil jeg tro at dine erfaringer som «business-woman» vil kunne gi deg fryktelig mange gode jobber innenfor nettopp det!

    5. Du er like gammel som meg, du er en toppblogger, eier rekkehus og en leilighet, er forfatter av snart din andre bok, vært med på utallige tvprogrammer og hatt din egen serie. Dette er bare litt av det du har gjort. Jeg har jobbet fulltid i butikk siden jeg var ferdig på videregående. Tror ikke du er den som er “mislykket” her. Du har oppnådd mer enn de fleste på vår alder, du trenger ikke gjøre mer nå, men resten av livet leve av/ og skryte av det du har oppnådd. Vi er fler i samme båt som føler vi ikke har oppnådd nok, men sannheten er at du virkelig har lykkes, og det er synd du ikke ser det selv. Jeg kunne bare å drømt om å ha oppnådd det du har gjort. Ta deg en pust i bakken og skryt av deg selv

    6. Hvorfor må du fylle på med et leddkledd rumpebilde på et såpass seriøst innlegg? Da mister iallefall jeg interessen og blir bare irritert. Kan ikke de flashe-bildene holdes unna et eneste innlegg? :/

    7. Tror du at du kommer til å vare lenge i Skal vi danse? Tror du at du klarer all treningen og takler alt presset? Lene Alexandra tok ut silikonen før hun var med for det er tungt å danse med. Du har både foran og bak, tror du det vil hemme deg?

    8. Jeg har alltid hatt det problemet med hva jeg ønsker å gjøre, har først nå funnet ut at salg og ledelse er noe jeg vil satse på i en alder av 25. Er aldri for seint å studere heller, svigermor studerte når hun var 38 år fordi hun ville gjøre noe annet. At folk stresser med utdanning skjønner jeg men det er ALDRI for seint 🙂

    9. Hei, jeg fant ikke mailen du refererte til ang det å starte noe, så sender her:
      du burde sjekke ut denne siden her: https://www.amiroh.com/ ! Sinnsykt kult sminkespeil, men ikke bare et sminkespeil. De hadde en stand ved høyskolen på vestlandet ved presentasjon av bachelorprosjekt nå i vår og virket som dette var et veldig kult sminkespeil for de som interesserer seg for sminke 🙂

    10. Det er ALDRI for sent å studere om det er det du ønsker 🙂 Selv stoppet eg etter 4 år på vgs. Giftet meg da eg var 20, fikk en datter da eg var 25 og tok opp igjen studiene da eg var 27. Da ble det bla Høyskolen i Stavanger og Oslo. Eg fikk både en god tittel og papirer på det 🙂 3 år senere ble eg alvorlig syk og alt som het jobb og eget firma ble lagt i en skuff fordi eg var for syk å jobbe resten av livet!! Selv har eg funnet gleden i å Blogge (Skriver faktisk Norges største strikkeblogg!), noe eg nå har gjort i 12 år. Dette kan eg jo gjøre over alt og eg føler eg bidrar med noe for noen. Det du gjør nå er på mangen måter helt MAGISK så min anbefaling til deg er: NYT det livet gir deg her og nå! Når du er klar til å virkelig slå deg til ro kan du evn ta en utdannelse for å føle at du “har” noe om det er det du vil. Du er fortsatt ung så benytt deg av det og muligheten du har nå, det er ikkje sikkert de dukker opp senere 🙂 Man blir ALDRI for gammel til å få seg en utdanning 😉
      Go`klem Vibbedille 🙂

    11. Greit nok at du ikke ønsker å leve av sosiale medeier i fremtiden, men du KUNNE vel egentlig gjort det? Sosiale medier blir ikke akkurat mindre brukt med tiden… dessuten har du jobbet deg opp en formue du kan leve av en stund, du har et navn og hatt/har mange samarbeid med andre ledd ila. Din karriere, dermed kanskje ikke så vanskelig for deg å få jobb et sted som du kunne ønsket. De kontaktene og den arbeidserfaringen du har kommer du ofte veldig mye lenger med enn en bachelorgrad.

    12. Hei Sophie! Er mulig du har nevnt dette i tidligere innlegg men hva er det du ikke har funnet passende person til?

    13. Jeg så instagram storyen din om å finne rett person til å starte noe, du burde kontakte @kasperkleppe på instagram

    14. I forhold til dette med å studere så synes jeg du skal tenke (som jo sant er) at det aldri er for sent å begynne å studere! Og det betyr ikke “Det ekke for sent, du kan begynne i morgen!” men det betyr faktisk at om du ser at om 20 år, så har du lyst til å studere noe, så er det ingenting i veien for det. Det er aldri, aldri for sent å lære seg noe nytt. Så ikke stress med det studie-greiene. Det er faktisk ikke så viktig. Du har en veldig bra greie som funker for deg nå og som du holder på med, og jeg ser ingen grunn til at du skal bryte opp eller stille spørsmål ved det, fordi andre sier “Jammen, blir du ikke stressa av å ikke ha studert”. Og skulle lærelysten trenge seg på så kan man jo alltids ta ett fag her eller ett fag der, og sakte men sikkert bygge opp til feks en bachelor, om man skulle ønske det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg