morsinnstinktet

Vi har fått ett egg fra hønene her som tydeligvis skal være befruktet. Jeg har googlet «hvordan klekke kyllinger selv» og er i overkant interessert i hele prosessen. Vi må visstnok vente 21 dager, så skal det bli en kylling men jeg er allerede bekymret for at vi har ødelagt hele greia ved å snu for mye rundt på egget. Spørsmålet er vel egentlig hva i all verden vi finner på om vi IKKE har ødelagt det? Om det plutselig klekker ut en kylling i leiligheten? Jeg trøster meg med at vi har rekkehus nå, så det kommer sikkert til å gå fint, haha.. Egentlig håper jeg vi får en kylling selv om sannsynligheten = null. 

Barnet mitt. They grow up so fast.


Kasper: «Hold egget sånn her heller, det ser mer moderlig ut»

Uansett da. Som et introvert menneske får jeg energi av å være her ute i naturen, uten folk rundt meg hele tiden. Det å være introvert betyr ikke at jeg ikke kan være sosial men jeg får energi av å være alene, det er sånn jeg lader opp ? kjæresten min telles ikke som «folk» for jeg er like komfortabel med han som jeg er med meg selv, det krever ikke noe av meg. Det handler om å finne en balanse i livet, jeg gjør mye som jeg innerst inne vet bare tar energi uten å gi meg noe tilbake, men jeg fortsetter fordi jeg føler jeg «må». Nok av det, for sjelen min sin del.

Kasper: i sta hørte jeg en mann som kom sakte forbi her med båten sin.
Meg: *blir nervøs på tanken av å møte ett annet menneske*
Meg: Æsj så skummelt.
Kasper: Er det ikke rart at man møter tusenvis av mennesker hver dag i byen, men med en gang man er her på landet blir man redd av tanken på å kaaaanskje møte på noen?

Visdsomsord. Hehe. Man blir jo tross alt litt redd her i naturen også. Nå skal vi legge oss i sengen å se på Westworld! Tradisjon tro på mandager.  

29 kommentarer
    1. Bare sørg for å holde egget varmt, så skal du nok se at det blir en liten kylling etterhvert😉
      Kos deg videre i kveld😘

    2. Skikkelig kult innlegg jeg er også opptatt av Natten og dyr jeg har en skogs katt ho er 6 år gammel Best katt og vennen jeg har kos deg masse sophie Elise hilsen Kristian Magnus 🙂♥️

    3. Egget trenger stabil varme for at det skal klekke. En rugemaskin kan gjøre den jobben. Håper du lykkes med egget, det hadde vært gøy😊

    4. Hva gjorde at dere begynte å se på serier sammen? Tidligere har du tipset om å ikke se serie/film med kjæresten

    5. Da du ikke er god på å forklare hva introvert/innadvent virkelig er, og ei heller gidder å sjekke opp:
      Introvert, introversjon, innadvendthet. Hos Carl Gustav Jung betegnelse på holdningen hos mennesker som tillegger sine egne, indre opplevelser en dominerende betydning. Den motsatte, utadvendte holdning kalles ekstroversjon, eller det å være ekstrovert.
      En person som sjelden tar kontakt med andre, er sky i sosiale sammenhenger, har oppmerksomheten rettet mot sine indre opplevelser og gjerne foretrekker ensomme aktiviteter kalles introvert.
      https://snl.no/introvert

    6. Vokste opp med høner, haha håper dere får klekket egget! Hvordan leide dere hytten? Prøvde å søke litt på nettet uten hell, sykt fin hytte!

    7. Til nebbenosen/bezzerwisseren med sans for Wikipedia og å dømme utifra definisjoner. Jeg kjenner meg godt igjen i blogg forfatterens beskrivelse at det å være introvert og er ikke enig i den svart/hvitt definisjonen du selv la frem. Jeg vil si jeg er introvert og samtidig utadvendt. Tillært , og god på refleksjoner , tilpasning og sosiale antenner godt ute har man lært seg å lese omgivelsene og lært seg å delta i dem. Er både utadvendt og sosial, skyr på ingen måte mennesker og/eller sosiale arenaer. MEN det koster mer enn det smaker og er et energi tap av en annen verden som regel, noe man da må ta hensyn til og lære seg hvordan best å leve med; for sin egen del. Små triks har man lært seg, og lader best opp igjen med en rolig kveld i heimen uten for mye inntrykk, ved å være ute i naturen, for min del er sjø og vann ren terapi . Så; her er mitt syn på saken ; Lets Agree to disagree! God natt!

    8. Dette har ingenting med dette innlegget alene å gjøre, men uten å tenke over det satt jeg plutselig å leste laaangt nedover i bloggen din, og ville bare si at jeg synes du er en velformulert, reflektert og klok person. Har stor respekt for deg og det du gjør!

    9. Liten fun fact: dersom du spiser butikkegg, og da spesielt økologiske, så er dei veldig ofte også bekfrukta altså 🙂 stort sett alltid går det hane sammen med hønene, og derfor er det ikkje til å unngå. Veit om fleire som med suksess har klart å ruge ut kyllingar frå butikkegg, hehe.

    10. Hei Sophie Elise. Jeg har en gjeng med 10 høns som jeg har avlet fram selv fra egg. Jeg har hvite dverg silker. Utrolig nydelig hønserase. Før jeg skaffet meg rugemaskin, så prøvde jeg å ruge fram selv med kroppsvarme. Hehe, jeg hadde eggene inni BH min. Det ble dessverre ikke noe ut av de eggene. Veldig vanskelig uten hønemor/rugemaskin, men veldig spennende å prøve å ruge fram selv. Lykke til med egget 🙂

    11. Altsp nå er jeg så sykt lei det ufattelige, overdrevne kroppsfokuset ditt, og du er jo i tillegg villt forelska i eget speilbilde. Du ER historien om narkissos, og at du ikke forstår selv at det er sykt, unaturlig og ødeleggende på samfunnsnivå at du står time foran time med den jævla telefonen din og filmer deg selv opp og ned og zoomer inn på ræva og hofter og midjer mens du drar inn den allerede fettsugde midjen din er helt ufattelig! Eller kanskje du ikke bryr deg om noe annet enn egen kropp og utseende? Anbefaler deg gå tilbake i bra damer- poden og lytte til hva du selv sa i 2016. Det at du blir dummere og mindre reflektert fra 21 til 23 år er jo kanskje bevis i seg selv på at du IKKE utvikler deg slik du burde, noe som burde være et faresignal. Men slikt er vel ikke viktig for deg. Jeg har deg så langt opp i vranghalsen nå, selv om jeg tidligere har støtta og forsvart deg. Dette blir det siste besøket fra meg til bloggen din.

    12. Les om høysensitivitet. Da blir man sliten av inntrykk og sånn. Ligner litt på introvert, men sa er man jo litt “intro”-ish, ganske opptatt av innsiden og ideer og sånn? Står en beskrivelse under/over her.
      Blir sånn selv.. Etter en dag i sentrum eller vært sosial eller sånn, så lader jeg ut og må være aleine. Hvis ikke blir jeg irritabel og ikke den fineste personen jeg kan være.. Mer sensitiv på “motgang” og mindre kapasitet til å takle det slik jeg ønsker.

    13. Sophie!
      Legg egget i kløften i Bh’en til dere kommer hjem; da putter du det inn i en tøffel og setter det på varmekablene på badet!

    14. Til Dahlia som tror at Wikipedia og Store Norske Leksikon er samme greie…man kan da virkelig være introvert med ekstroverte trekk… Jeg la bare ut definisjonen på hva introvert er. En definisjon skiller ikke i forhold til menneskelige ulikheter. Èn person som er introvert kan skille seg mye fra en annen. Poenget mitt var rett og slett at Sophie Elise slenger rundt seg med en hel haug av ord og uttrykk som ikke bare er misvisende, men også uinformerte.

    15. Self-obsessed blogg og snap, orker ikke mer av dette. Og nei du burde definitivt ikke tatt den rumpe operasjonen. Iallefall får du ingen andre til å gjøre det med det resultatet om noe er positivt. Rett fra levra føler jeg du og raad er denne generasjonens “omgjustdon’t” når det gjelder inngrep. Nå er det nokk, en leser mindre. Håper du ser det ekte selvbilde snart, ikke selfier.
      Unnskyld om dette sårer eller treffer vondt, jeg tror bare du er i vridd i din egen realitet uten å se hva som skjer noen ganger, og det gjør meg trist og bekymret. Også for alle unge lesere du har. For jeg har alltid likt deg. Men ikke nå, jeg støtter ikke dette lenger.

    16. Hva tenker du om Morgenklubben og det de så om deg på torsdag 14.6 i podcasten? De snakker om hvor dårlig inntrykk du gjorde under et besøk der. Vil gjerne tro det beste, kan det være at du var veldig nervøs, usikker, gikk gjennom noe vondt privat på den tiden etc?

    17. Maja: Jeg får ikke hørt podcasten nå, men kan høre senere. Er det snakk om morgenprogrammet på den nye radiokanalen? Jeg hadde det så hyggelig der, så veldig leit om de oppfattet det annerledes.

    18. M: Hei! Jeg får ikke hørt podcasten nå, og er litt usikker på om jeg i det hele tatt vil.. For så vidt jeg husker var det et veldig hyggelig besøk.

    19. Vet ikke helt om du er seriøs eller ikke med tanke på å ruge fram en kylling, men jeg vil bare si at en ensom kylling ikke kommer til å ha det bra. De er flokkdyr, og trenger andre sammen med seg for å trives❤️
      Hilsen ei hønemor.

    20. Det er heldigvis mye fokus på stigmatiseringen av utfordringene rundt mental helse, man er i dag strengt tatt klar over at man er ikke alene med noen av utfordringene man sliter med. Likevel, så kan man fort føle seg som en fæl person av bivirkningene disse utfordringene gir. Som for eksempel at man ikke orker å være sosial, ikke fordi man ikke vil – men fordi man har ikke den mentale energien det krever. Heldigvis har jeg et lignende forhold med min kjæreste som du beskriver med Kasper, jeg er like komfortabel som om jeg skulle vært alene, samtidig som jeg får nyte et annet menneske sitt selskap. Det ble mye babling her – men det jeg vil frem til er at jeg er så takknemlig for at du deler slike ting som dette. Selv om jeg har følgt deg i mange år, skal jeg ikke påstå å kjenne deg – men du virker som et så genuint kjærlig menneske og jeg ville ikke tatt deg for å være fæl for at du kan være komfortabel med Kasper selv om du gjerne ikke orker å være sammen med andre. Det er rett og slett behagelig å faktisk få komme så tett innpå et annet menneske som har lignende utfordringer som meg. Tusen takk Sophie, for at du deler så intime deler av det det vil si å være deg. Det betyr så mye!

    21. For og ha større sjanse for og få kylling så kjøp deg rugekasse der du legger disse eggene i, for at det skal bli kylling så må det være varmt heletidne.. Og når du /dere driver med egget “heletiden” så er det mindre sjanse for at det blir kylling 🐥 dessverre. Men lykke til og hold egget varmt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg