orker ikke

Jeg har en utrolig dårlig dag. For å være ærlig har jeg noen dårlige dager. Det er flaks for meg at jeg kjenner kroppen min og vet at humøret synker så kraftig når jeg har mensen, om ikke ville jeg sikkert blitt bekymret for å havne ned i en evig spiral av mørket igjen. Her kommer et herlig lite utvalg av tingene som går på repeat i hodet mitt: 

  1. Jeg har alt for mye å gjøre og gjør alt halvveis. Ingenting er bra nok! 
  2. Jeg er bleik men har ikke tid til solarium. 
  3. Jeg er ufresh. 
  4. Jeg har gått ned i vekt og da blir jeg så smal i ansiktet, noe jeg hater. Jeg ser ut som en Zombie.
  5. Alle andre har det så fint.
  6. Alle andre vet hva de vil i livet, de får det til, og lever lykkelig i alle sine dager. Alle utenom meg.
  7. Jeg er ikke flink i jobben min.
  8. Jeg burde kanskje gjøre noe annet med livet mitt.
  9. Har jeg egentlig venner?
  10. Er jeg kjedelig? Burde jeg begynne å feste igjen? 
  11. Jeg er stygg.
  12. Hvorfor bryr jeg meg om utseendet?
  13. Jeg bryr meg om dumme ting og burde skjerpe meg.

I dag tok jeg meg selv i å kjefte på malerne i leiligheten fordi de slamret med døra før jeg ringte Kasper å ropte inn i telefonen «JEG ORKER IKKE FLYTTINGEN alt går til helvette det er så kaos jeg får panikk og HVOR I FAEN ER BILEN!!!!!». Han bare «kanskje det er lurt å slappe litt av», så klart, og dere kan jo gjette hvordan jeg svarte da.. Haha. Ringte han opp igjen etter en halvtime med dårlig samvittighet.

Nå skal jeg, i mitt selvhat, med katastrofetankene, i negativiteten og i angsten prøve å overleve enda en natt i stua.

30 kommentarer
    1. Har savnet fler bilder av deg på bloggen i det siste, men da skjønner jeg kanskje hva det kommer av :/ Må ikke tenke sånn om deg selv da, du er fin og ser langt ifra ufresh ut! Digger typ private bilder fra telefonen min innlegg, kanskje «usette» selfies eller noe sånt.. Haha, kanskje bare jeg som synes at bilder av deg er mer interresant enn andre bilder.

    2. Noen dager er bare slik ❤ Håper du klarer å slappe av og heller lager en liste over ting du er glad for ❤ Ting som Fint hår (ny lugg – den kledde du!!), Kasper, Charlie, familie som bryr seg om deg, venner – som jeg vet du har og sikkert nye annet ❤❤❤
      Du er mye verdt for meg hvertfall og jeg er glad DU ER DU 😍❤ Ha en fin kveld Sophie ❤❤

    3. Sophie, hør på meg nå…
      1. Sett deg ned, pust dypt, og prøv å slappe av. DU HAR TID. Har ikke dagen i dag nok timer, så kommer det en dag i morgen også. Alt trenger ikke å gjøres i løpet av tjuefire timer 🙂
      2. Selvbruning, Sophie. Smør deg inn før du legger deg, og våkn opp brun neste morgen.
      3. Ingen er freshe døgnet rundt. Hvertfall ikke når de har mensen.
      4. Du ser flott ut!
      5. Nei, alle andre har det ikke så fint. Det bare ser sånn ut, fordi du ikke er flue på veggen deres. Tro meg, alle mennesker har dårlige dager. Alle gråter, alle vil ligge en time til i senga, alle revurderer seg selv og livene sine. Men vi ser det ikke. Vi ser bare det de velger å vise oss.
      6. Ikke alle vet hva de vil i livet, og ikke alle får det til. Ikke alle er lykkelige. Akkurat nå er det ei jente som tar kjæresten sin på fersken med ei annen jente. Akkurat nå er det en gutt der ute som ikke tør å fortelle foreldrene sine at han er homofil. Akkurat nå er det noen som sitter på rommet sitt, klyper seg i magefettet og tenker “enda en sommer hvor jeg ikke tør å gå på stranden”. Akkurat nå er det en jente på fjorten som sitter med en positiv graviditetstest. Akkurat nå er det et par som lurer på hvem som skal få foreldreretten over barnet, og hvordan de skal fortelle at de har bestemt seg for å gå hver til sitt. Akkurat nå er det noen som teller kalorier og stresser over et eple. Akkurat nå er det noen som sitter med fingrene i halsen. Noen som lager kutt på håndleddet. Noen som ønsker seg tusen mil bort. Akkurat nå er det tusenvis av mennesker, bare her i lille Norge, som føler akkurat det samme som deg: alle andre har det så fint..
      7. Du er kjempeflink!
      8. Det er ikke “enten-eller”. Jeg vet ikke hva annet du vil gjøre, men du kan fint gjøre det, og samtidig gjøre det du gjør akkurat nå. Du kan være forfatter OG sitte i kassa på rema. Du kan være blogger OG begynne på en utdannelse. Du trenger ikke velge. Du kan gjøre begge.
      9. Jeg vet ikke, men om du vil, vil jeg gjerne være vennen din.
      10. Nei, du er ikke kjedelig. Ta deg en fest i ny og ne, men ikke fest for å rømme fra noe. Du blir ikke et mer spennende menneske av å drikke flere ganger i uken – du blir kun alkoholiker. Og DET, Sophie, er kjedelig.
      11. Nei, du er ikke stygg. Du har stygge tanker om deg selv. Det er en stor forskjell 🙂
      12. Fordi du er usikker på deg selv og menneskene rundt deg, og redd for at du ikke er bra nok som person dersom du ikke ser flott ut.
      13. Det er bra å bry seg om ting. Heller bry seg for mye om alt, enn for lite om alt 🙂

    4. Jeg forstår hvordan du har det, når jeg har mensen blir jeg en helt annen person. Helt forferdelige humørsvingninger, selvhat og er veldig langt nede.. Det er helt forferdelig, men du må huske på at du er et så fantastisk menneske og du må ikke la tankene ta overhånd. <3

    5. Jeg synes du er tøff og sterk å jeg forstår at det blir kaos jeg har også hatt mitt kaos i dag men vi for håpe at i morgen blir bedre for deg og meg det hjelper å ha en å snakke med å de er deg det hilsen Kristian Magnus sophie Elise 🙂♥️

    6. * Lag deg lister over det du har å gjøre. Hva må du gjøre NÅ, hva kan du vente litt med.
      * Solarium er skadelig. Bruk heller selvbruning. Det kan du ha på om morgenen og la virke utover dagen, mens du gjør andre ting.
      * Slutt å vær så selvkritisk!
      * “Alle” andre har det ikke så fint. ALLE sliter med ett eller annet, og går ikke rundt i en tilstand av konstant lykke. Det er faktisk ikke mulig. Alle opplever øyeblikk av lykke. Det handler ikke om å gå å føle på denne konstante lykkefølelsen, men det handler om å være fornøyd. Fornøyd med seg selv, fornøyd med eget liv, fornøyd med det man oppnår, etc.
      * “Alle” andre vet ikke hva de vil med livet, de får det heller ikke til, og de lever ikke lykkelig alle sine dager. Det er svært mange som bare svever rundt i en boble av ingenting, og ikke vet hva de vil med livene sine. Mange vet også hva de vil, men der er ute av stand til å faktisk kunne ta de grepene som treng for å komme dit. Det kan være at de er psykisk syke, fysisk syke eller annet som setter stopper. Så nei, ALLE vet ikke hva de vil, de får det heller ikke til, og de lever i alle fall ikke lykkelig alle sine dager.
      * Ja, du burde gjøre noe annet med livet ditt. Helt ærlig tror jeg ikke denne bloggingen gjør noe godt med deg som person. Den virker til å gjøre godt for lommeboka, men ikke for deg… Vurder hva DU ønsker for ditt liv, og ta tak i det!

    7. Jeg tror at vi mennesker (inkludert meg) må slutte å forvente så sykt masse ut av livet. Alle skal ha masse penger, suksessfulle, kjekkeste-vakreste osvosv. STOP IT. Vi må seriøst være mer realistiske å slutte å tro at vi kommer til å få like fin rompe som Kim. K hvis vi trener 1772626272 ganger om dagen nooo, sjansen for at du får rompa til Kim K er kjempe liten, nesten null… fordi genetikk spiller en viktig rolle i hvordan kroppen ser ut. Vær lykkelig med den du er, du er god nok akkurat som du er… bruk heller aalle de timene på noe du elsker å gjøre. Har du ikke din shitt together?? Det går bra, vi lever ikke på denne lille planten for å ha det perfekt 24/7, vi er mennesker som gjør feil hele tiden.. bare at noen er bedre på å skjule de enn andre..

    8. 5. Alle har det ikke fint, selv om det føles slik til tider.
      6. Ikke alle vet hva de vil i livet. Jeg er 25 år og har ikke hadd en jobb på 6 år siden jeg sliter psykisk. Men håper drømmejobben skal poppe opp i hodet eller at jeg vet hva slags utdanning jeg vil ta når jeg blir frisk.
      7. Du er super flink i jobben din. Hvis du hadde vært dårlig, så hadde du nok fått “sparken” for lenge siden.
      9. Vet hvordan du har det. Har ikke hadd en venn på 3 år og ikke snakket med noen andre enn familien på disse årene. Men det blir nok bedre. Ta tiden til hjelp, så ordner det seg nok.
      Elsker bloggen din ♡

    9. Har fulgt med på bloggen din en god stund og blitt veldig inspirert av måten du skriver på. Jeg ble pappa for 8 mnd siden og fant da ut at jeg ville lage min egen blogg jeg også. Har ikke skrevet mange innlegg ettersom guttungen tar mye av tiden men har noe få innlegg hittil. Jeg kommer til å fortsette å følge med på bloggen din for inspirasjon og hygge. Tenkte å spørre deg om du har lyst til å ta en titt på min blogg og kanskje fortelle hva du synes om den hittil? hadde vært kos i hvert fall 🙂
      Ha en fin sommer, hilsen Bastian

    10. Har du sett “Innafor” serien til Emma Clare på nrk? I en av episodene snakker de om åpenhet og og om offentlige personer som deler alt for mye på nettet blant annet angst, psyke osv. Kunne du tenke deg å se episoden og komme med noen kommentarer tilbake? De viste faktisk bilde av ett av innleggene dine hvor overskriften var “Angst”. Det er flere fagpersoner og psykologer i serien som kommer med utrolig mange bra poeng, samtidig som jeg er litt uenig i flere av tingene de sier. Nok engang, hadde vært interessant å høre dine synspunkter om kjendiser og andre generelt som er altfor åpne om privatlivet sitt på nett.

    11. Hei, ikke ofte jeg skriver i kommentar feltet altså, men nå følte det var på tide XD
      Jeg skjenner meg igjen i mye du skriver, måten du tenker på og det du sliter med.
      Jeg har blitt lagt inn på sykehuset for og operere andre gang i ryggen, og det er stor sannsynlighet for at det kan skje komplikasjoner.
      Da er alt det jeg har reagert for, vært sint på, over ting som ikke betyr noe som helst viska bort.
      Det jeg bare vil si er
      Du
      Du er sterk, ikke la de små dritt greiene stå i veien for deg, en dag så kommer man til ett punkt der det ikke betyr noe. Livet er så mye mer.
      Håper jeg kan oppleve det også <3

    12. Tenkte også nevne det med kvalitet bilder som vi ikke har sett så mye av i det siste.. Men fatter jo hvorfor nå. Men når du har tid og lyst, kan du ta bedre bilder av deg med luggen din? Du passer det såå godt! <3
      Må ha noen bra bilder å vise til frisören min. Gjerne fortell fordeler og ulemper med lugg. Er den fin hele tiden? Er det stress å holde den "på plass"? Må du rette ut den hver dag? Hvordan blir den når håret er fett? O.S.V. haha 🙂

    13. Når du “føler” at du har det kjipt. Jeg skriver i ” fordi du vet innerst inne at du ikke har det KJIPT. Poenget mitt er, sett pris på det du har, og hvis du føler at du har en kjip dag, time, uke, så tenk på andre som for eks ikke har råd til mat eller et sted å bo. Mennesker/dyr som er dødssyke, mennesker som ikke har armer og ben, dyr i fangenskap osv. Du skal flytte snart, starte nytt kapittel, du har en kjæreste du er glad i, du har en støttende familie og venner, mat på bordet, penger til å reise og finne på morsomme ting… Ha fokus på positive ting, hva du faktisk har, og HAR OPPNÅDD, og ikke hva du mangler. Synes du burde bare ta deg sammen og gjøre noe med at du føler du har det kjipt, og ikke overtenke og synes synd på deg selv. Jeg lover deg, da gjør du deg selv en stoor tjeneste 🙂

    14. En ting jeg har lurt lenge på.
      Hva gjør Kasper når han mediterer i en time to ganger om dagen? Er det veiledet meditasjon f. eks?
      Hva handler meditasjonen om?
      Takk for svar! 🙂

    15. Tro meg, du er ikke alene! <3
      Men som alt annet går det over. Denne gangen også 🙂 Og selv om du kanskje ikke merker det, lærer du deg selv å kjenne bedre for hver gang, og vil dermed også takle disse periodene bedre og bedre. Jeg snakker av erfaring.
      Håper du kommer deg tilbake på topp igjen veldig snart!
      mariasvalastog.blogg.no

    16. Alle andre har det ikke så fint nei. Startet året med å finne ut at kjæresten/samboeren gjennom mange år var utro med ei av mine beste venninner. Noen måneder etter dette mistet jeg en god venn gjennom mange år i selvmord. Nå er jeg midt i et samlivsbrudd, og på toppen av det hele har angsten kommet tilbake for fullt (som jeg har vært “frisk” fra i 2 år.) – og i mellom bearbeidelsen av disse hendelsene har jeg prøvd å sjonglere skolearbeid, eksamener og jobb.
      Vi har alle ting vi sliter med. Alles liv ser bare perfekte ut fordi vi fremstiller oss slik på sosiale medier. For en merkelig verden.

    17. Utrolig fint bilde av deg! Og du kler luggen så utrolig godt 🙂 må bare si at du må ikke tvile på deg selv, lett og si, jeg vet, men du må tenke på det positive, ikke lett det heller.. I feel you! MEN hør her:
      -du er vakker! Kroppen din er amazing!!
      -Du har bein i nesa og virkelig flink til å snakke/skrive for deg og har beina planta på jorda
      – Du virker utrolig omsorgsfull og du har et hjerte av gull/mye medfølelse og empati, du virker skikkelig voksen til å være så ung du virker tvers igjennom god.
      – Du er så flink til å skrive, sette ord på følelser som jeg aldri har klart selv og jeg liker hver eneste tekst du skriver! Favorittblogger nr 1 for min del
      -du er sterkere enn du tror, jeg hadde aldri taklet å motta så mye hat og stygge kommentarer som du gjør, derfor jeg aldri hadde turt å satse på å ha en blogg selv, pga usaklige folk som bare vil såre mest mulig. Jeg får helt vondt i hjertet på dine vegne av å lese de fæle kommentarene du får.
      -Du har en så god og snill familie og kjæreste som kun vil ditt beste
      – du er en dyktig forfatter
      Dette ble kanskje litt langt og jeg kunne fortsatt mye lengre men håper dette kan hjelpe litt på humøret 🙂 hadde jeg ikke ment disse tingene så hadde jeg ikke orket å bruke tiden min på å skrive dette så det er genuint ærlige tanker fra ei fremmed jente du aldri har snakket med før som bare ser deg som en nydelig jente med et stort sinn og en vakker sjel. God bedring <3

    18. Gadd ikke å blogge i dag, nei. Skjønner ikke at den kan være så vanskelig å få ut minst ett innlegg om dagen! Trenger ikke å ta lang tid å skrive ett innlegg og når det er (en del av) jobben din forventer jeg at du gjør det.

    19. Hva synes du om Jenny Skavlan og Julie Bergan sine siste stikk på instagram ang plastisk kirurgi og influercere som tjener penger på å opprettholde verdens mest kyniske bransje?

    20. Tenk ikke mye på unødvendige ting.. Les dette:
      Så hvisket Satan til ham: «Adam, skal jeg vise deg til evighetens tre, og en maktstilling som ikke forringes?» (120)
      Og begge spiste av det. Så ble deres kjønn klart for dem, og de begynte å feste på seg av havens løv. Adam var ulydig mot Herren, og kom på villstrå. (121)
      Men så utvalgte Herren ham, vendte seg mot ham i nåde og gav ham ledelse. (122)
      Han (Gud) sa: «Kom dere ned herfra begge to (Adam og Eva), alle (sammen med satan), og dere mennesker skal være hverandres fiender (mennesker og satan)! Men det vil komme ledelse fra Meg, og den som følger Min ledelse*, farer ikke vill og blir ikke ulykkelig (*Ledelsen: Guds ord). (123)
      Men den som vender seg bort fra Min formaning, vil få et liv i trengsel, og på oppstandelsens dag vil Vi oppvekke ham blind.» (124)
      Han vil spørre: «Herre, hvorfor har Du oppvekket meg blind, jeg som var seende?» (125)
      Og Han vil svare: «Slik er det. Vårt ord kom til deg, og du glemte det. Slik blir du i dag glemt.» (126)
      Slik belønner Vi de lettsindige, som ikke tror på Herrens ord. Straffen i det hinsidige er ytterst streng, og varig. (127)
      Kilden: Koranen, Surat Ta.Ha, 20, oversatt av Einar Berg 1980
      Ekte og vedvarende lykke bygges bare på tro.

    21. 1. Slutt med botox.
      2. Slutt med botox, virkelig slutt med botox, det holder i årevis.
      3. Fokuser på å utvikle det intellektuelle i deg, ikke utseende. Dette blir aldri tapt. Eller, for mye!….

    22. Takk for at du er så åpen og deler slike ting på bloggen. Det hjelper å vite at andre har det slik også, at vi faktisk ikke er alene. Tusen takk Sophie! Håper det blir noe av med den podcasten du tenkte å gjøre med Kasper

    23. E.I 23:12: du har helt rett i at man ikke kan trene seg til samme rumpe som kim k. Fordi rumpa hennes er operert. Det er skremmende at folk går rundt å tror at kroppene deres er naturlige. De er alle vakre jenter javisst, men det er hevet over enhver føkkings tvil at de kroppene og ansiktene er ihjelopererte.

    24. Foolkens, hvooorfor må alle alltid være sånn “du er vakker” til alt og alle? Man opprettholder bare fokus på kropp og utseende ved å ALLTID måtte kommentere det, mens det jo egentlig er sånn at utseende ikke betyr en helvetes drit i det store bildet. Noen synes sophie er pen, noen syns hun er stygg, noen er nøytrale. Noen synes jeg er stygg, noen syns jeg er pen, noen er nøytrale. Og sånn er det for alle! Alle er pene for noen, alle er stygge for noen. Og det gjør og betyr ingenting! Det man virkelig kan briljere med er jo indre kvaliteter, som man faktisk kan styre og som faktisk betyr noe. Slutt med å ha så mye fokus på utseende!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg