la oss forandre verden!

.. Eller i alle fall noens verden. 

I dag morges dro jeg og Fetisha til dyrevernsalliansen. De siste årene har jeg satt meg mange mål når det kommer til karrieren min: skrive bok, få egen serie, gi ut musikk, skrive en låt for andre.. Men jeg innså ved årsskiftet til 2018 at jeg aldri har satt meg mål som gjelder andre enn meg selv. Veldedige mål. De tingene som har skjedd har vært tilfeldige. Hva har jeg lyst til å endre på i verden? Hva kan jeg få til om jeg bare setter meg inn for det?

De hadde så mange søte hunder på kontoret – drømmejobb spør du meg! 

Det er viktig å tenke realistisk, så mitt første mål for verden er at griser på industrigårder skal få det bedre. I dag er griser lengst nede på rangstigen av alle dyr, selv om de er på topp når det kommer til IQ og EQ. Aller helst ønsker jeg at folk skal spise mindre kjøtt, men dyrevernsalliansen har et så fint motto ? de hjelper de som trenger det aller mest. Det er et faktum at flere millioner griser lever i forferdelige forhold, også i Norge, og det ønsker jeg å gjøre noe med. Jeg kan ikke bli gammel uten å ha prøvd!

I dag var vi i et møte bare for å bli kjent, og så skal jeg og Fetisha bli med dem på grisefarmer i løpet av sommeren / høsten. Jeg tenker bare høyt her, men man kunne satt i gang en underskriftskampanje? Møte med de største matvareaktørene? Møte bønder å få deres synspunkter?

En ting er sikkert: man kan ikke ønske seg bedre levevilkår for dyrene og samtidig spise bacon på tilbud. Billig kjøtt = dyreplageri, og sånn er det bare. Når alt kommer til alt bestemmer forbrukerne, og jeg vet det er mange bønder som ønsker å gjøre rett men det er klin umulig med alt presset på pris. Men jeg gir ikke opp! 

Takk for en veldig fin og informativ dag, dyrevernsalliansen! Dere er en fantastisk organisasjon som inspirerte meg masse! 

47 kommentarer
    1. ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️ Er så vanvittig glad for at du tar opp ting som dette! Love u, og love ur lugg

    2. Wow! Gjerne flere slike innlegg, med saklig og gjennomtenkt debatt om viktige tema!:) Synes bloggen din er på sitt beste da. PS: Så deg tilfeldigvis i byen for litt siden (ikke i en sånn setting hvor det passer seg å gå bort og si hei haha), og ville bare si at du ser helt fantastisk ut om dagen:) Fetisha også. To små gudinner <3

    3. Bedre levekår sier jeg! Bøndene jobber så hardt at jeg vil ikke at vi skal slutte å spise kjøtt helt, det er allerede alt for mange arbeidsledige her i Norge.. jeg spiser lite kjøtt nettopp pga levekårene til dyrene, men jeg er så ambivalt siden jeg heier også på bøndene som jobber så j*vlig hardt for ussel lønn!

    4. Fy søren! Du er best! Jeg elsker alt du gjør! Fy søren du er et godt forbilde, for meg og mange.
      Jeg bryr meg ikke om du har tatt operasjoner, det er ditt valg. Gjør hva du må for å føle deg vell💪🏽
      Men liksom alt du gjør for dyr. (Apen❤️)
      Ville bare si at dette er veldig bra.
      (Og du er ekstremt fin med pannelugg😍)

    5. Åå! Du er bare så utrolig god tvers gjennom ❤️❤️ Elsker at du bruker plattformen din til noe så viktig!! Så videon om hvordan grisene gasses før de slaktes her i norge, det var helt forferdelig, du kan se desperasjonen i øynene dems 😞
      Eeelsker luggen 🔥

    6. Så bra det du gjør!! Vil bare legge til at det ikke er noen sammenheng mellom tilbud og dyrenes levekår. Det er en butikk som bestemmer hva de velger å ha på tilbud og ikke. De kan godt velge å ha kjøttet som er av best kvalitet på tilbud. De kan også ha kjøtt som er fra dyr som har bra levestandard på tilbud fordi det er gått ut på dato f.eks 😄👍🏼

    7. For en kjempefin tanke!! Men dessverre, uansett hvor mye penger som legges i det, så om du tenker over det er human slakt umulig. Det er så kult at du skriver om dette og vil ta kontakt med matvareaktører og bønder og sette i gang underskriftskampanje – riktig problem, men feil løsning i følge meg. Det beste for dyra er å kutte de fra dietten helt 🙂 Har så klart stor forståelse for at det er et stort steg å ta, selv brukte jeg for eksempel kanskje en måned på prosessen.

    8. Sigrid: Ja, human slakt ER umulig. Men faktum er at flere millioner griser lider, slik kommer det til å fortsette for folk kommer – dessverre – ikke til å slutte å spise kjøtt. Man kan velge å ta total avstand eller prøve å gjøre forholdene bedre for de som har det verst. Jeg er veganer og er helt på bane med deg, men når jeg prøver å tenke på hva som faktisk kommer til å gjøre noe for de dyrene som har det verst NÅ, realistisk og langsiktig.. Ja 🙂

    9. Hei! Når du sier underskriftkampanje så finnes det faktisk en meget bra og viktig underksriftkampanje om dette temaet som pågår akkurat nå. Mer informasjon her: https://www.facebook.com/husdyrnytt/videos/887806788073625/
      Skriv under her:
      Forby CO2-gassing av gris i Norge! https://www.change.org/p/forby-co2-gassing-av-gris-i-norge?recruiter=40877146&utm_campaign=signature_receipt&utm_medium=twitter&utm_source=share_p
      Startet for ikke lenge siden, og flere tusen har allerede underskrevet!

    10. Sophie Elise, du er et unikum. Enorm evne til å inspirere! Enten det kommer til dyrevelferd, sette ord på tanker mange har, inspirere til å gjøre noe bra. Et ærlig spm: Når du går forbi mennesker som lever på gaten, er du en av de som alltid gjør en forskjell, eller fokuserer du på enkelte ting, som nå griser, for å klare å leve opp til dine egne forventninger til deg selv? Bare lurer. Hilsen en som vil gjøre alt.

    11. Så fint gjort av deg, stå på! Jeg stemmer for underskriftskampanje 🙂 Sluttet selv å spise gris/svin for 3 måneder siden. Dessverre har jeg vanskelig for å kutte ut kjøtt helt, men jeg begynte med kjøttet som er “vanskeligst” å kutte ut / mest tilgjengelig å få tak i for en billig penge. I tillegg får jeg så vondt av grisene når jeg ser slakt irl eller på tv, helt forferdelig..lykke til!

    12. Skikkelig kult innlegg å kul lugg du er en kuling synes jeg hilsen Kristian Magnus sophie Elise

    13. Så bra at du skriver om dette og ikke minst at du gjør noe praktisk også! Jeg er veganer selv og er så glad for at du, som når ut til så mange, velger å skrive om dette. Sånne innlegg er helt klart de jeg setter mest pris på!

    14. Du er så nydelig. Både personligheten din og ikke minst utsende ❤️ Og så utrolig vakker du ble med lugg, skjønne deg <3
      Jeg elsker at du bruker stemmen din til noe så viktig. Du snakker opp for så mange! Slike innlegg må du aldri slutte med :*

    15. Hei Sophie! Du er rett og slett rå, fordi du virkelig kan gjøre en forskjell. Du har en sterk stemme som får folk til å bli bevisste på sine valg. Ved å publisere slike innlegg vil folk bli mer opplyste, og det gjelder meg også! Tusentakk for at du viser sannheten, slik at vi sammen kan gjøre en forskjell💛

    16. Heisann sophie! Nå skal jeg være ærlig! Først begynte jeg å følge bloggen din fordi jeg trodde du var en fisefin dame å “dom” blondine. Å tenkte: her kan jeg få megen gratis latter å 2.
      Men det viser seg jo att ordtaket er sant! Ikke døm en bok før du har læst den!
      Å det du gjør nå for tiden er jo bare fantastisk å så bra! Du er med på å få til en endring i tankemønstre hos mange. Å det trenger vi sårt!
      Ikke bare om dyr.. men også psykisk helse!
      Du er ei fantastisk ressurs sterk dame som gjør goe ting for folk 😁😁

    17. Hei! Du har helt sikkert hørt dette før kanskje, men jeg har bare tenkt over at du er sponset og annonserer produkter som er dyretestet- ikke for å hverken dømme eller gjøre deg til noen syndebukk av noe slag, jeg tenkte bare å tipse om appen “Dyretestet” der man ser og kan søke opp en god del merker slik at man kan bidra enda litt til positivt i dyrenes favør. Kanskje det og, om det føles riktig, kan være noe å gjøre leserne dine obs på.
      Syns det du gjør ellers for dyr er dødsbra, og jeg er sikker på at du og din stemme har satt igang noe helt utrolig stort og mektig i en positiv forstand. Lykke til med alt!❤

    18. Hei!
      Har aldri kommentert på bloggen din før, men ville bare si at jeg syns det er utrolig bra at du bruker stemmen din i saker som dette. Jeg er veterinær student og har i den forbindelse vært på endel slakterier både i utlandet og i Norge og har sett hvor ufattelig dårlig dyrevelferden er. Jeg kjøper derfor veldig lite kjøtt og spesielt fra forhandlere jeg vet ikke behandler dyrene godt. Når det er sagt så er jeg ikke vegetarianer, men jeg jakter mesteparten av det jeg spiser selv. Dette fordi jeg vet at dyrene har hatt det bra helt til det siste. Og når skuddet blir satt så er det så bra at dyret dør med en gang. Dette handler ikke om at jeg liker å drepe dyr, for det sier jo seg selv at jeg ikke gjør siden jeg studerer for å bli veterinær. Allikevel er man nødt til å jakte, spesielt i land som Norge hvor vi har veldig få topp predatorer som holder bestanden på et bærekraftig nivå. Jeg mener at flere mennesker burde få se hvor dårlig dyrevelferden er slik at de kan endre kostholdet sitt. Ikke for å nødvendigvis bli vegetarianer, men for å spise mindre kjøtt. Takk for at du bryr deg og deler dette. Alt for få har kunnskap når det kommer til dette, eller velger å lukke øynene fordi de ikke vet.

    19. Hei Sophie! Fint at du tar opp dette, for ja, i mange tilfeller har verken griser eller andre dyr det særlig godt. Det jeg er ganske skeptisk til med disse innleggene, både dette og blant annet innlegget ditt «hvorfor bli vegetarianer», er hvor kildene dine er? Du pøser på med såkalt fakta, og folk tar alt dette for god fisk – men min troverdighet rundt alle disse punktene får du faktisk ikke, før du kan sitere skikkelige og troverdige kilder! Hvordan tenker du på den norske bonden egentlig? Ja det finnes bedritne norske bønder, som aldri i verden skulle fått lov til å kalle seg for en bonde, men hvor mange FANTASTISKE bønder finnes det ikke i dette landet? Det er et så minimalt fokus på de som gjør jobben sin skikkelig og ordentlig, med hovedfokus på dyrenes beste. Når jeg først er inne er og kommenterer: Hva ser du for deg egentlig? At hele Norge (eller verden forøvrig), skal slutte helt med å spise kjøtt, er i allefall for meg et ganske urealistisk mål. Hvis det derimot skulle ende i at så mange kuttet ned på kjøttet, at den norske bonden stod der arbeidsløs – skulle vi da begynne med importering av kjøtt? Ta en rask titt på oversikten av antibiotikabruk i det norske kjøttet, sammenlignet med det fra utlandet blant annet. Det blir for arrogant å svare at det får være kjøtteternes problem – jeg er sikker på at mange du er glade i spiser kjøtt.
      Hvilke løsninger ser du for dyr som ikke skal holdes «innesperret» i fjøs? Skal de vandre rundt ute 365 dager i året, du som er fra Nord-Norge burde skjønne klimaforskjellene vi har her til lands.
      Nå spør jeg ikke for å være en irriterende og provoserende drittkjerring, men fordi jeg er genuint nysgjerrig på dine tanker rundt dette. Jeg er enig med deg på mange områder, også rundt dette med dyrevern og kjøttspising- men jeg savner ofte mer refleksjon og drøfting av problemstillinger rundt dette. Hadde vært veldig kult med eget innlegg om akkurat dette! 🙂

    20. Heia!!! Vi trenger flere mennesker i rampelyset som bryr seg om de viktige tingene!! Dette er en sak jeg brenner så utrolig mye for, og jeg blir så oppgitt og skuffet over folk som ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp når det gjelder billig kjøtt som middag. Det er ikke greit. Har selv prøvd å forklare hvordan disse grisefarmene (og kylling) er til andre, men blir møtt med lite eller ingen forståelse, eller en kommentar som “ja, men jeg kommer ikke til å slutte å spise det av den grunn”. Det gjør meg ordentlig lei meg. Elsker å se at du tar opp akkurat dette!! En skikkelig opptur! Stå på, så skal jeg fortsette å kjempe denne kampen slik jeg kan, med underskrifter, delinger og støtte!

    21. Leser aldri blogger, og legger hvertfall aldri igjen kommentarer, men kjenner jeg bare må si tusen takk!! Takk for du setter lys på dette så folk kan begynne å tenke, og forhåpentligvis bli mer opptatt av dyrevelferd. Synes du er tøff. Og du kledde virkelig pannelugg👍😉

    22. Så bra! Vi kan alle gjøre litt..og man må jo begynne med seg selv.Du er et forbilde for mange så du har mulighet til å påvirke andres valg❤

    23. Kjære Elise
      Jeg er så glad for at du ønsker å sette fokus på dette. Vi som forbrukere har stor makt og hvis mange engasjerer seg vil det bli endringer. Det finnes allerede gode alternativer bla. Grøstad gård som har frilandsgris. Meny selger flere produkter fra dette merket. Så det handler å bli bevisst, engasjert og betale litt mere for kjøttet. Jeg har selv kuttet ut kjøtt og trives best med det. Lykke til videre!
      Heier på deg!
      Vennlig hilsen Hanne

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg