Jeg blir en annen person

Reklame | annonselenker Nelly

Først: takk for alle tilbakemeldinger om laser. Jeg er nå 99,99% sikker på at jeg skal gjøre det! 

Jeg har klipt pannelugg på meg selv. Lent over vasken på badet med neglesaks tok jeg fatt på håret mitt, og jeg.. Vel, jeg angrer ikke. Men det var gøy i noen timer og nå er jeg lei av luggen, likt som jeg er lei av alt annet. Lei av hårfargen, men vet jeg blir like fort lei om jeg farger det mørkt. Lei av alt som skjer. Lei av trynet mitt generelt. Det var derfor jeg klipte lugg også, mye fordi jeg kjedet meg så fryktelig oppe i nord, men også fordi jeg tenker ting som «ansiktet mitt er usymetrisk» når jeg har mensen. Kanskje en lugg kunne hjelpe på det.

Akkurat nå sitter jeg på soverommet i Oslo og har lukket døren bak meg. Det er slik jeg har tilbragt mesteparten av mitt liv, inne på et mørkt soverom med døren stengt. Det er vanskelig for meg å skrive uten å høres deppa ut, for med en gang jeg åpner hjertet mitt er det slik det høres ut. Jeg er ikke særlig langt nede for tiden, ikke i det hele tatt egentlig, men humøret mitt skifter veldig når jeg har mensen. Til det ekstreme. Jeg mister lysten til alt, synes jeg selv er stygg, føler meg ikke forelska, glad, motivert eller noen ting. Jeg mister matlysten i tillegg og kan fint komme meg igjennom dagen uten å spise, men da sier det seg selv at humøret synker enda mer. Det er som om jeg ikke eksisterer, annet enn negative tanker som bombaderer meg samtidig som jeg er svett, får ekstra mye kviser, ikke føler meg noe pen osv osv. Det kommer på samme tid hver måned og forsvinner på samme tid, likevel er det ikke enkelt å fortelle seg selv at det bare er kjemisk.

Skjorten min finner du HER – den er på 50%. 

Jeg vet ikke hvordan man gjør det, å være et inspirerende menneske. Jeg skulle ønske jeg satt her med en strategisk markedsplan å visste hva jeg skulle gjøre, men det gjør jeg ikke. Jeg sitter på soverommet mitt, er irriterende mot kjæresten min, og føler meg som en annen utgave enn meg selv på grunn av en forbanna syklus..? Hater å være jente pga det her.

Dette er, uten overdrivelse, min favorittbukse igjennom tidene. Jeg bruker den hver dag! Finnes her

Vi snakkes litt senere når humøret har bedret seg! Føler meg seriøst helt psykopat som blir så påvirket av det her, når “alle andre” ikke blir påvirket annet enn smerter? For meg er det skikkelig psykisk. 

49 kommentarer
    1. Jeg har også klippet pannelugg på meg selv flere ganger, men pannen min er mye kortere enn din, så den må være kortere, så for meg tok det en stund før jeg kunne ha sodelugg, men jeg tror kanskje det blir lettere for deg ☺️

    2. Blir ikke fokusert på utseende når jeg er i den negative selvsentrerte bobla, men kjenner meg veldig igjen ellers. Tror de fleste, i ulik grad, har slike lavpunkter både med og uten de PMS hormonene som fucker med humøret for så mange kvinner. Uansett, håper du føler deg bedre snart!

    3. Anonym: Det er en skikkelig struggle og noe man aldri kan få forklart til menn, som jeg gjerne skulle ønske jeg fikk til (mtp kjæreste osv). Men ja, det er et struggle!

    4. Kjenner meg sykt igjen i hvordan syklusen din påvirker deg! Jeg leste en bok om det som har forandret hele synet mitt på menstruasjon og jeg ELSKER kvinnekroppen. Så en liten bokanbefaling: Red Moon av Miranda Gray❤️

    5. Irma: Tusen takk!! Haha, i perioder som dette hater jeg kvinnekroppen. Virkelig.. Så det hadde vært fint å lese noe som kan snu litt opp på respekten her, på mine mørkeste dager ??

    6. Hei 🙂 Du er jo ekstremt opptatt av miljø. Og jeg lurer på om du noen gang har satt deg inn i Gunhild Stordalens arbeid i EAT? Hva hennes mål er? Tenkt mange ganger at dere er så like, men samtidig så ulike – at om dere to slo hodet sammen kunne dere kanskje fått til litt mer i Norges land, hvert fall. 😊

    7. Beate: Tusen takk for et fantastisk kompliment! Ja, jeg synes Gunnhild er helt fantastisk, jeg har faktisk skrevet om henne på bloggen tidligere: at jeg ser opp til henne og hun er et forbilde. Jeg kjenner litt til mannen hennes, så kanskje jeg skal strekke ut en hånd!

    8. Det kan være det hjelper å bytte prevensjon (så sant du ikke bruker kondom som p.-middel da) jeg har periodisk vært kokko/sinna/deppa på forskjellig prevasjon. Finn en som passer din hormonbalanse 😊

    9. Aldri hatt problemer kring det å ha mensen…før jeg slutta på p-piller for ett år siden. Herregud, jeg blir ett monster. Sint, lettirritert, sur, grinete, slapp og jævlig. Og det er jo som du sier at det er samboeren det går mest utover. Selvom han lager god mat den dagen, er snill og går på butikken og klarer å kjøpe nattbind istedenfor tamponger (hva skjedde der liksom…?) og steller med meg utover kvelden er ingenting bra nok. Jeg mugger meg i seng som om ingenting hadde skjedd. HATER det! Og det her med utseendet? YES, alt er stygt når du har mensen. Nesa er for stor, huden er for uren, etterveksten for mørk, bena for korte..jeg tror jeg en gang googlet hvordan jeg skulle få mindre neserygg uten operasjon og innså at jeg har ett problem, når jeg har mensen. i feel you.

    10. Anbefaler deg å prøve cerazette p-piller. Jeg har ikke hatt uka mi på 7 år 😅 Magisk, om jeg kan si det. Sleit mye med humøret selv..

    11. Betryggende å høre at jeg ikke er den eneste som føler meg som et annet menneske når jeg har mensen.. kjenner meg igjen i alt du føler den uka i måneden, og vet rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg når det er som verst. klipte av meg 12cm av håret mitt for to dager siden, med en kjøkkensaks fra IKEA.. hehe woops!

    12. Absolutt alle jeg har snakket med om temaet, ganske mange altså, sliter med psyke og/eller temperament før og under mensen, så det er ikke bare deg nei. Veeldig vanlig. Hallo, det er jo det som er “greia” med pms og mensen, og kroppen fylles med hormoner. Har dog ikke hørt noen som føler seg stygg og usymmetrisk, heller ikke jeg, men jeg føler meg generelt ikke stygg, fordi det ikke betyr en damn shit. Hva er stygg liksom? I tillegg er det jo subjektivt. Det finnes mange som synes jeg er pen, det finnes mange som synes jeg er stygg. Samme med deg, og absolutt alle andre i verden. Det er ingen som alle syns er pene, derfor ser ikke jeg poenget med å bruke så mye energi, tid og psyke på det – jeg kan ikke få alle til å like meg uansett. Håper du at du noen gang slutter å bry deg så mye om utseendet? Det finnes sikkert hjelp å få om det er problematisk for deg, men det er jo ikke sikkert du har noen problemer med det heller da :-))

    13. Hvis du sliter med mye humørsvingninger rundt mens kan du forsøke å bytte prevensjon, som nevnt i en annen kommentar. Det kan være lurt å velge noe som gjør at du kan hoppe over mensen, som Cerazette eller hormonspiral!

    14. Jeg kan ha pms nesten hele mnd noen ganger. Konstant panikkangst og alt er fælt, og man må visst bare leve med det.. Akkurat det har jeg et problem med! Men når den tid kommer, og jeg har skjønt at den tid kommer, så fokuserer jeg alt jeg kan på at jeg tross alt vet at det er pms, jeg holder ikke på å bli gal 😉

    15. Vurdert spiral? Jeg satt inn spiral for 3 år siden og har ikke hatt mensen på 2,5 år 🙌🏻 Er helt fantastisk spør du meg hvert fall!

    16. Hei 😍 du er en flott jente……og uansett hva folk skriver eller sier så er de bare misunnelig 😉😁 du har beina på jorden og sier mye fornuftig og gjør mye fornuftig. Så vært stolt av den du er og vær den du er for du er bare helt skjønn

    17. Noen ganger føler jeg du er min soulmate. Det er så sykt å lese at du tenker akkurat det samme som meg, aldri følt meg så lik en annen person før. For meg er det sykt, men du vet jo ikke hvem jeg er:p

    18. Jeg har akkurat slutta på ppillene, skummelt, i og med at jeg ikke bruker annen prevensjon og er i forhold.
      Men jeg var bare nødt til å stoppe, for hver gang jeg hadde mensen var det så utrolig vondt psykisk. Jeg hadde selvmordstanker, fryktelig deprimert, gråt hele tiden og alt var galt. Jeg var hissig, dessverre bare mot jentungen, og det går ikke an å ha det sånn. Jeg skulle klart å overleve de negative tankene, men når ting faktisk gikk utover skatten min så fant jeg ut at det ikke fungerte lengre. Stakkars hun skal ikke trenge å «lide» en uke hver mnd fordi jeg blir et ustabilt troll.
      Nå er det snart en mnd siden jeg sluttet og jeg føler meg seriøst så mye bedre. Med hele meg! Jeg er ikke så mye kvalm hele tiden, kvisene begynner å forsvinne og jeg føler meg som en ?ny? person på en måte. Vanskelig å forklare. Men det er som at en evig mørk sky som har hengt over meg kontinuerlig, har blitt borte.
      Jeg trodde jeg bare var nedfor/nedstemt/deprimert da jeg hadde mensen, men jeg merker nå at jeg har lagt under ?normalen? hele veien.
      Så det var en befrielse å slutte på ppillene, jeg har fått en helt ny livsglede.

    19. Så leit å høre at du føler deg dårlig og tenker stygge ting om deg selv. Jeg er en voksen dame som leser bloggen din sporadisk. Du er ei nydelig jente med så mye fornuftige tanker. Skulle ønske du kunne innse selv hvor fin du er❤️

    20. Jeg går på mini pillen, og den inneholder ikke hormonstoffet østrogen som påvirker humøret. Mensen blir også i tillegg borte( nesten)
      Anbefales!

    21. Hei..
      Du e ikkje aleina.. Har det på samme måte, bli et skikkelig troll når æ har mensen.. å litt før og litt etter 😛

    22. Syns du ble kjempe fin med lugg Sophie 😍 å jeg kan virkelig relatere til det du sier ang følelser osv når man har mensen, godt å ikke føle at jeg er alene !

    23. Jeg blir skikkelig hormonell i tillegg til smerter. Når jeg venter mensen så kan jeg begynne å gråte av den minste ting. Så en søt video i natt av en baby geit som ble kosa med, og tårene fosset! Hahaha er nesten morsomt hvordan hormoner forandrer en personlighet!

    24. På dager hvor du er trist og lei, prøv å husk hvor mange som elsker deg.
      Zoom ut min venn, zoom ut og se det hele.
      Det ligger til og med bak alt som du vil dele. Du lever, du er hel,
      du er vakker og du er en sjel.
      Vi er alle det samme, fordelt i milliarder av kropper.
      Vi er bare små prikker, små under, små lopper.
      Under hat, frykt, rasisme og fordommer, så elsker vi hverandre med alt som vi er. Vi er sjefen over oss selv og vårt humør, selv om det plager oss og skal følge oss til vi dør.
      Jeg sitter her. Du sitter der.
      Likevel er vi det samme. Over alt. Det finnes hverken rett eller galt.
      Kun kjærlighet, og nøkkelen er ærlighet.

    25. E du helt fjern ? PMS e nåkka de fleste jente oppleve. Du skriv som om du e spesielt utsatt. D e helt normalt at man blir deppa osv under PMS, d e ikke npkka som gjør dæ spesiell. D e pga hormona i kroppen, ikke pga at man e «psykopat» som du skriv… sikkert kjempe artig for kjæresten din at du dele til hele Norge at du ikke e forelska i han for tia , herregud stakkars fyr. E ikke d litt privat og kanskje en smule ekkelt for han å lese på bloggen din?
      Foresten , Kofør har du prinsesse emoji på instan din? E du 12 år?

    26. Jeg og er en sånn person som blir fort lei når jeg prøver noe nytt. Spesielt når det er snakk om håret. Jeg synes du passet med lugg. Veldig fint!
      Hele outfiten passet veldig bra sammen med håret!

    27. Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver! Har én uke pms, én uke mensen, og når det er over har jeg det dritbra i to uker før det begynner på’n igjen.. Halvparten av tiden er jeg ikke meg selv, og jeg er så klar over det i øyeblikket men klarer ikke å gjøre noe med det. Får såå dårlig samvittighet overfor menneskene rundt meg, men hva skal man gjøre da?

    28. Har du snakka me psykolog om da ? For når eg va te uredning hos psykolog ang alle mine deprisjona så nevnte hu nåken om eg følte da va ekstra dårlig når eg hadde mensen.. at da på ein måte va ein diagnose på da pg.å då kan du jo muligens få nåke som hjelpe mot da.at du ikkje går så langt ned den veko der. Føle vertfall me deg❤ lykke te

    29. Er nett lik, bare at det treffer mest rundt eggløsning. Og jeg føler meg ikke bare nedstemt, får direkte panikkangst. Overveldende å være jente noen ganger.

    30. Hei, Sophie. Jeg er jente selv og får flere av de samme negative følelsene som du sier du får når det er mensen. Når jeg har menstruasjon kommer alle disse «hormonene» og tar over, og alle de negative tankene sprer seg rundt i hodet mitt. Så ja, i tillegg til store magesmerter så er det noen dager der jeg gråter over alt fordi jeg synes «ingenting går som planlagt», men vil bare fortelle deg at du ikke er alene. Og håper de følelsene vil forandre seg for oss alle sammen en dag i fremtiden. Har lest bloggen din i flere år nå og du virker som en sterk kvinne som står opp for dine meninger og utrykker dem på en god måte, og det er derfor jeg vet du vil klare deg gjennom disse dumme tankene som tar over gleden. Stå på, for det vil jeg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg