TRONDHEIM!

Reklame | annonselenker apprl

Takk for alle fine ord dere skriver. Det varmer meg! Skal sette meg ned å svare i kveld 🙂 

Jeg er i Trondheim på jobb for et døgn ? vi holder på med noe veldig gøy og spennende, igjen! Å få jobbe med nære venner er virkelig en drøm. Vi kan liksom muntre hverandre opp om dagene virker lange, om en av oss sprer god energi smitter det over. Vi har en fin balanse oss tre imellom som funker veldig godt.

Sko og genser er lånt fra venner / Tights HER // caps HER 

Trondheim er en fin by, veldig autentisk. Jeg liker når man har bevart de gamle bygningene slik som her, men likevel vedlikeholder! Det får meg til å fantasere om hvordan det må ha vært å leve her en gang i tiden. Dessverre ble det en del regn og vind nå utover dagen, så vi fikk jogge litt rundt for å få med oss de beste severdighetene. Om dere har øvrige tips, setter jeg pris på noen lokale perler som ikke er like enkle å google seg frem til!

I går besøkte vi en kyllingfarm, som var hovedgrunnen til at vi dro hit. Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skal skrive om det, men jeg sparer meg litt siden vi filmet og jeg heller får ta opp diskusjonen da igjen. Slike opplevelser er alltid hardt for meg, jeg har så inderlig lyst til at folk skal spise mindre kjøtt siden det finnes så gode alternativer. Jeg er takknemlig som får ta med meg et team å dokumentere, for det er for lite informasjon på norsk tv om nettopp den industrien ? dessverre, for alt er styrt av penger og kjøttindustrien legger mange kroner ned i kanalene. Jeg forstår hvordan business funker, ting skal jo gå rundt. Derfor er det beste, og mest realistiske man kan håpe på, er statlige reguleringer. 

Som dere vet skal jeg reise mer rundt i Norge i sommer istedenfor å dra til “syden”. Neste stopp blir faktisk Kragerø om et par uker på etterlengtet kjærestetur, jeg har ikke sett Kasper ordentlig på flere uker pga eksamen (som han tar i Tromsø), og reising for min del. Så kom gjerne med tips til Kragerø også, vi skal bo på microhytter litt utenfor midten av alt, men vi har likevel bil og skal bevege oss litt rundt. 

35 kommentarer
    1. Det jeg synes er finest i Trondheim er Bakklandet eller Gamlebyen som det også kalles. Fint å bare gå langs elva også, men det er kjipt at dere får så dårlig vær:(( Vitensenteret er også verdt å skjekke ut, der finner man mye interessant. Forresten så ligger Peppes pizza rett nedenfor (ved elva) og der har de nettopp fått den nye veganske pizzaen som er veldig god! Eller så er veganpizzaen på Habitat en drøm å spise. Kos dere max!

    2. Ville tatt turen til Tyholt tårnet for å spise middag 74 meter over bakken, og se hele byen (anbefales på kveldstid) 😍

    3. Hei! Selvom dere bor litt unna Kragerø, må dere dra ned til byen. Superfint og koselig! Anbefaler å spise på Barekoza, fin belligenhet på en lekter på vannet. Det er en Asian fushion restaurant! Men alle resturantene i byen er bra, spørs hva dere vil ha 😍

    4. Jeg har tenkt på en ting og lurer på om du har reflektert rundt det samme – hva om alle i verden var vegetarianere hadde det vært nok mat til alle mennesker og dyr?
      All ære til dere som klarer å ikke spise kjøtt, men jeg tror det teoretisk sett er umulig om alle skulle vært vegetarianere i forhold til dette med å “brødfø” alle mennesker og dyr.
      Men jeg skulle inderlig ønske at flere var flinkere til å ha kjøttfrie dager i uken, det tror jeg ville hatt stor betydning for miljøet!

    5. Åh, kjære Trondheim<3 For en trønder som studerer i utlandet blir man varm i hjertet av disse bildene 😉 hehe. Dere burde absolutt dra til Bakklandet, definitivt den mest sjarmerende bydelen. På Kalas & Canastra som ligger der bruker de å ha helt amazing dessert - menyen varierer fra gang til gang men eplekaken er A M A Z I N G. Til en annen gang (det er stengt nå) - Studentersamfundet er et kapittel for seg. Her finnes det utrolig mange barer/klubber samlet på ett sted, drevet av studentene selv. Også den tilhørende restauranten Lyche er drevet av studentene. Hele bygget bare oser av god stemning. Solsiden er Trondheims svar på Aker Brygge, her er det utrolig koselig om det er fint vær. Her ligger det også flere utesteder - min favoritt er Barmuda, der kan man både danse og sitte. Ellers må jeg bare nevne Frati - helt fra jeg var liten brukte tante og ta meg med på Frati, og jeg har elsket den restauranten ever since. Best pizza ever <3

    6. Hvorfor redigerer du bildene dine så det ser ut som om de er i dårlig kvalitet? Mye finere med helt «plaine» bilder enn det her..

    7. Jeg har lyst til å bestille den tightsen du har på deg. Så lurer på om jeg skal ha xs eller s. Hvilken størrelse du har? Er den liten, stor eller passe i størrelsen? 🙂

    8. Hei Sophie!
      Eg har eit forslag til neste dyrevelferdsprosjekt, sidan du seier du ynskjer å gå meir over til eit vegansk kosthold: Kva med å invitera deg sjølv til ein mjølkegard for å vera vitne til kalving og påfølgande separering av mor og barn? Det var det som var dropen for min del, då eg sjølv fekk oppleva ei slik hending. Fortset å gjer den gode jobben!💚

    9. Hei! Leste før at du bestilte klær fra romwe. Lurte på om hvordan klærene er i str f.eks. toppene, buksene, kjolene, bikiner og undertøy? 🙂 det er så mange stilige klær! Bruker egentlig S-M i topper (mest S), og S-M i bukser (mest M).

    10. Kristina: det vil være veldig mye lettere å skaffe nok mat til folk verden over om alle kutter mellomleddet, altså kjøttet. Istedenfor å bruke masse ressurser på å fore opp dyr for å slakte så kan man gro mat til mennesker. Om alle blir veggiser vil man slutte å avle typiske gårdsdyr så det vil bli færre dyr å fôre og mennesker i u-land vil få muligheten til å gro mat de kan spise istedenfor å fôre alt til dyr som blir slaktet og transportert til vesten og vårt enorme konsum.
      Mye bedre for alle på planeten om flest mulig går over til plantebasert kost!

    11. Kristina 16:44: Tvert imot: om hele verden hadde vært veggiser, hadde det vært mye mere bærekraftig.
      1) Grønnsaker krever mye mindre plass og vann enn kjøttproduksjon (der regnskog hugges ned i stor stil for å dyrke mat til kjøttdyrene, for å sendes til vesten, for å fôre dyrene, for så å slakte de slik at vi kan spise de, i stedet for at vi bare kunne spist kornet og soyaen direkte.) Altså hadde man hatt mye mere plass til å dyrke menneskemat på = nok mat til alle, u-land også.
      2) Disse dyrene tar igjen opp mye plass – som man også kunne brukt til matdyrking, drikker myyye vann og fiser ut metan, som er et stort miljøproblem ifht. drivhuseffekten.
      3) I tillegg kunne sultende lokalbefolkning i de landene det gjelder heller fått den dyrka maten til å spise selv, fremfor at det sendes til vesten for å fôre kveg som skal bli mat til oss rike, vestlige. (Eller man kunne bare latt være å rasere regnskog, uten planter, trær, skog og regnskog kan ærlig talt ikke mennesker og dyr overleve)
      Om alle hadde vært veggiser hadde færre mennesker sultet (fordi det hadde vært mye mere plass til å dyrke mat på), verdifullt vann i en uttørket verden hadde sluppet å bli brukt unødig mye av (som i dag brukes til å først vanne maten til kjøttdyrene og SÅ som drikkevann til kjøttdyrene), dyr i kjøttproduksjon hadde sluppet kjipe liv med sykdom og smerte, klimagassutslippene ville gått ned da det ikke hadde vært så mange kveg til å fise ut metan, man kunne unngått antibiotikaresistens til multiresistente bakterier som er et ENORMT globalt problem og et scenario som KOMMER til å skje i nær fremtid om ikke noe drastisk skjer umiddelbart, det er et problem i f.eks danmarrk allerede (dyr i melke- og kjøttindustri fores med enormt mye antibiotika – unødvendig og livsfarlig. Dine fremtidige barn/barnebarn har HØYE sjanser for å dø av like trivielle sykdommer som i dag sees på som “ingenting”) Osv., listen er så lang og det er seriøst INGEN grunn til eller unnskyldning for å spise kjøtt, annet enn kanskje at “det er så godt”. Vel, skulle ikke tro våre ganer og smaksløker var viktigere enn alt det nevnte, men med vestens egoisme virker mange å tro det. Som Mahatma Gandhi så fint og treffende sa: ?The world has enough for everyone’s need, but not enough for everyone’s greed.?

    12. Om alle hadde vært veggiser hadde færre mennesker sultet (fordi det hadde vært mye mere plass til å dyrke mat på), verdifullt vann i en uttørket verden hadde sluppet å bli brukt unødig mye av (som i dag brukes til å først vanne maten til kjøttdyrene og SÅ som drikkevann til kjøttdyrene), dyr i kjøttproduksjon hadde sluppet kjipe liv med sykdom og smerte, klimagassutslippene ville gått ned da det ikke hadde vært så mange kveg til å fise ut metan, man kunne unngått antibiotikaresistens til multiresistente bakterier som er et ENORMT globalt problem og et scenario som KOMMER til å skje i nær fremtid om ikke noe drastisk skjer umiddelbart, det er et problem i f.eks danmark allerede (dyr i melke- og kjøttindustri fores med enormt mye antibiotika – unødvendig og livsfarlig. Dine fremtidige barn/barnebarn har HØYE sjanser for å dø av like trivielle sykdommer som i dag sees på som “ingenting”) Osv.
      Listen er så lang og det er seriøst INGEN grunn til eller unnskyldning for å spise kjøtt, annet enn kanskje at “det er så godt”. Vel, skulle ikke tro våre ganer og smaksløker var viktigere enn alt det nevnte, men med vestens egoisme virker mange å tro det. Som Mahatma Gandhi så fint og treffende sa: The world has enough for everyone’s need, but not enough for everyone’s greed.

    13. Jeg bor i Kragerø!! Så koselig at dere skal ta turen hit på kjærestetur❤️ Kragerø er nydelig , spesielt på sommeren! Tragisk at Kragerøs beste resturant ( Tårnbrygga på Jomfruland ) ikke er mere nå..
      Men, anbefaler likevel ta turen til Jomfruland også ta en pizza på Okidokk! Er helt nydelig der ute altså! Da tar fere ferja ut, da får dere sett skjærgården også! Vil også anbefale å ta turen ut til Skåtøy, og spise på Skåtøy cafe og galleri! Skåtøy er også helt NYDELIG ( tar ferja ut dit også) ❤️ Ellers er de andre resturantene i byen også gode altså, men du må liksom ta turen til hvartfall EN av øyene når du først er her ute! Kan bli med oss på båttur om dere vil 😂
      Stoppen?halv er også herlig å sitte ute på i sola og ta ett glass øl/vin! Også er selvfølgelig shaveice på Tasty ett must ☀️

    14. Liker at alle skriver at du må til Bakklandet når //alle// bildene er tatt på Bakklandet? Haha??
      Ellers er jo Mat fra Hagen et supert sted når man vil spise kjøttfritt! Skikkelig digg mat og en koselig plass å sitte. Anbefaler også å sjekke ut Kristiansen Festning! Veldig flott utsikt (og kafeen/restauranten serveres veldig god mat!) selv om det blåser litt vel mye i blant.
      Kos deg mye i Kragerø! U look smashing!

    15. Vi klekker eggene kyllinger og lar dem vokse opp under normale forhold og godt miljø. Selger litt egg men er mest til eget bruk

    16. Du trenger ikke så mye bil for å se det beste av kragerø, du trenger båt! Dra ut på øyer og strender og dra til jomfruland!!

    17. Hvis du er ute etter vegetarmat: Pizza på Habitat (de har også byens(Norges?) beste øl, sjekk ut monkeybrew), buffé på Hagen, dagens middag på persilleriet eller falafelrull på Grønnsaksverkstedet om du vil ha noe kjapt. Nå er jeg sikkert litt sent ute, men i så fall har dere noe sjukt bra til gode neste gang!

    18. Slutt og rediger bildene dine sånn. Ser ikke noe bra ut. Irritert meg over det siden du startet med lightroom

    19. Dra opp til utsikten på Byåsen, eller Kuhaugen for å få en fin utsikt over byen. Gå tur langs Nidelva, eller gå Ladetien (begynn i Korsvika), og stopp for en kanelbolle på Ladekaia (spesielt fint når været er bra). Ville droppet å spise på Egon i Tyholttårnet, finnes mange andre bedre restauranter. Mine favorittrestauranter er San Sebastian , Ai Suma og Una 😀 Clarion Hotel & Congress har skybar, har ikke selv testet denne, men tenker meg det er nice å sitte her for noen drinker på kvelden.

    20. Hei, Sophie!
      Nå har jeg stirret på det første bildet i sikkert ti minutter, og jeg skjønner det fortsatt ikke. Hvor er hånda di?? Er det en optisk illusjon? Haha jeg blir helt gal av å ikke skjønne det

    21. Heisann. Drar dere til Kragerø så ville jeg tatt meg tid til å ta ferja fra nedi byen og over til Jomfruland. Det går og å leie hytter der eller telte på plassen. Det er kjempefint og deilig der 🙂

    22. Du trenger ikke bil for å se og oppleve Kragerø! Du må ha båt!❤️ Looov meg at du ikke blir stuck i Sannidal… du må til byen og til øyene ❤️❤️ Jomfruland! Skåtøy! Ta ferja til Jomfruland!! Eller hør om dere kan være med noen på båttur i skjærgården😁

    23. Mye gøy i Kragerø! Spis is på skårups (mye bedre enn tasty, hehe). Den er hjemmelaget. Blåbærisen smaker som bestemors hjemmelagde syltetøy, kjempegodt! Ser mange har nevnt Jomfruland, det er et utrolig bra tips, Jomfruland er en nasjonalpark med sykt mye (https://www.facebook.com/218325205359/videos/10159349018615360/?hc_ref=ARRs-o0yb0nQVLiSuVpAyxhgvCfNitFEEXHc5kLw8fXmahLiKvQKRpjgUNSpq49rMVU, litt random link men her ser du litt om jomfruland, ganske interessant i tillegg til å være flott). Dere kan også sjekke ut f.eks. Portør, der er det flott. Ellers supert å bare tusle i byen. Du kan se mange av stedene der Munch-malerier er malt osv. Masse gallerier hvis du er interessert i kunst.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg