tanker i hodet: kyllingfarm, spøkelser og flyttekaos

Reklame | annonselenke apprl

Jeg er på vei hjem fra London og sitter på flyplassen med verdens treigste mobilnett. Jeg er trøtt, gleder meg til å se kjæresten min og til å sove et par timer før jeg drar til Trondheim. Så, her kommer de tingene jeg har i hodet nå:

Kjolen finner du HER // Sandalene er gamle. 

  • I morgen skal jeg besøke en kyllingfarm. Igjen. Da jeg så reklamer på tv som hevdet å drive med «god dyrevelferd» for kyllinger som skal bli slaktet ble jeg nysgjerrig og ville komme på besøk, noe jeg fikk. Jeg gruer meg ihjel. Det var grusomt på kyllingfarm sist, og jeg håper dette er en bedre opplevelse, da hadde jeg blitt så glad om verden peker litt i riktig retning. Det dumme er at jeg tviler. Jeg skal så klart fortelle dere om opplevelsen. Dette er for øvrig uten noe som helst kommersiell avtale, det hadde jeg aldri takket ja til. 

  • Denne uken skal jeg i tillegg reise til Harstad for å snakke til ungdommer om psykisk helse, i tillegg må vi flytte en del ting fra leiligheten inn på lager, male soverommet og ordne noe elektrisk arbeid. Leiligheten min legges ut for salg mot slutten av måneden. Det blir spennende, men jeg gruer meg til å si den ifra meg.. 

  • Etter at jeg leste «I morgen var jeg alltid en løve», samt hørt på en podcastepisode hvor forfatteren medvirker har jeg følt meg så..lettet. Mindre gal. Ikke så ensom. Noe av det vanskeligste for meg er at jeg fikk en diagnose som relativt ung, som jeg etterhvert ikke lengre kunne «identifisere» meg med. Da har jeg fått høre at jeg aldri har vært syk eller aldri har blitt frisk, det er som om folk tror man ikke kan bli bedre etter en psykisk sykdom. Men som den boken forteller, og som så mange psykiatere sier, JO det kan du! Du kan bli «frisk» (altså leve uten symptomer) fra både bipolar lidelse og shizofreni. Hva mine diagnoser har vært og hva slags medisinering jeg har hatt ønsker jeg ikke å gå inn på, det har alltid gått meg imot. Men nå føler jeg meg litt bedre. Min psykiske sykdom er ikke den jeg er, men der en stor del av min historie og jeg aner ikke hva fremtiden vil bringe. Men som forfatteren av boken sier så fint, «om du først har lært deg å sykle så glemmer du det ikke». Man glemmer ikke verktøyene man har fått for å klare seg bedre, om man først har kommet seg godt på vei. Ja, tilbakefall kan så klart komme, men man er uten tvil bedre rustet. 

  • Jeg har for ordens skyld aldri fått diagnosen «papirfobi» som jeg sier at jeg har, fordi jeg er så redd for A4 ark. Men virkelig, er det noe å få kritikk på? Hvem i denne verden har ikke sagt «jeg har fobi mot edderkopper» uten å ha fått en diagnose på det? Haha, jeg ser ikke på det som nødvendig å få en diagnose på hverken edderkopper eller papir med mindre det kontrollerer livet ditt.. For min del var det aldri verre enn at jeg måtte bruke pc på skolen og ikke klarte å dele ut timeplan i timen.

  • .. Men samtidig er jeg enig med dere, det irriterer meg veldig når folk slenger diagnoser rundt i luften uten å i det hele tatt ha møtt en lege / psykolog. Du er ikke deprimert for at du er litt lei deg, du har ikke spiseforstyrrelser fordi du i en periode går opp eller ned i vekt og tenker ekstra på mat, du er ikke shizofren om du er litt forvirra i hektiske perioder, osv. Jeg vet hvordan det føles å ikke bli tatt på alvor av folk nettopp fordi mange slenger rundt om seg med tull. For hva, egentlig? Et fellestrekk med alle psykiske lidelser er at de varer over tid og reduserer din evne til å leve et fungerende liv i perioden sykdommen står på, som kan vare alt fra et par måneder, til flere år og et helt liv. Avhengig av sykdommen og omfang. 

  • En avsporing, men vi snakket nettopp om overnaturlige ting her. Da kom jeg på da jeg var 12 år og la ut «spøkelsesbilder» på en nettside som het paranormal.no. Det irriterer meg skikkelig at jeg ikke finner igjen bildet, jeg ble en liten kjendis på nettstedet fordi mitt bilde så realistisk ut. Alle var overbevist om at jeg tok et bilde med et spøkelse i bakgrunnen! På den tiden var ikke photoshop en greie alle hadde, ikke jeg heller, så da brukte jeg lillesøsteren min som statist i bakgrunnen. Kanskje jeg på en eller annen måte får tak i bildet, det hadde vært en gledens dag!

 

Dette innlegget ble ganske irriterende fordi det ble så lange mellomrom mellom avsnittene, men det gikk ikke å fikse. Ønsk meg lykke til i morgen da, jeg gruer meg veldig 🙁

24 kommentarer
    1. Når det kommer til «papirfobien» din så skrev du jo et eget innlegg om det og da virket det jo som om det var ganske alvorlig? Ikke bare «at du måtte bruke PC på skolen» liksom. Du skrev jo blant annet at du ikke tør å lese pocketbøker, men under en uke etter du skrev innlegget om «fobien» (og mange ganger etter det) har du lagt ut bilder av pocketbøker som du leser. Skjønner ikke vitsen med å overdrive alvorlighetsgraden av din såkalte «fobi».

    2. Psykiske plager= ikke oppfylt diagnostiske kriterier. Psykiske lidelser= oppfylt kriterier for diagnosen. Enkelt og greit. Du har ingen lidelse du kan si uten kriteriene er oppfylt av psykatiker 🙂 men plager kan du jo si hvis du vil, men de er ikke så belastende at det går utover hverdagens krav. Med lidelser så fungerer du ikke, du faller utenfor. Ingen med dyp depresjon har klart å gjøre dagligdagse ting som før, da er det ingen lidelse.
      Så du har nok bare hatt plager og ikke en lidelse 🙂 på enkelte ting du har sagt. men plager er jo ikke noe å børste under teppet med heller, er jo belastende men ikke så ille at det ødelegger for hverdagen din. Og siden du har reist på turer mens du har hatt depresjon f.eks, så er det en lettere type (plage) og ikke en lidelse. Sorry for lang kommentar, men viktig å gi folk riktig fakta 🙂

    3. Silje:
      Dette du skriver vitner om alt annet enn kunnskap om psykisk helse.
      Satt bittelitt på spissen( men ikke mye), blir det litt som å si at en person med kreft som reiser på tur i en «god» periode ikke har noen lidelse, men bare litt fysiske plager.

    4. “Min psykiske sykdom er ikke den jeg er…” Nei det er det ikke, men da må du også slutte å definere deg selv ut fra dette. Det er du og du alene som skriver om dine psykiske plager, det er ingen andre som har gitt deg alle diagnosene som du har strødd rundt deg som glitter. Når du for eksempel påstår at du er tidligere bipolar (for det er ord du har brukt) så gir det et helt feilt bilde på en lidelse som aldri forsvinner. For at en med bipolar lidelse skal være symptomfri så må det medisiner til, det er ikke en lidelse hvor man blir symptomfri av seg selv.
      Som noen andre her har kommentert så er det forskjell på en psykisk lidelse og en psykisk plage. Når du skriver på den måten du gjør om ulike lidelser og plager så gir du et helt feilt bilde av hva det vil si å være psykisk syk. Det skinner igjennom at du ikke har kunnskap om temaet. Du har (kanskje) personlige erfaringer, og DET er noe helt annet.

    5. Hvis du skal leie lager kan jeg anbefale dittekstralager.no. De ligger litt utenfor Oslo, oppe ved Gardermoen, men er til gjengjeld mye billigere enn de inne i Oslo. 🙂

    6. Husker du la ut en video på bloggen ifra et rom i huset ditt i Harstad for lenge siden. Dær du var sikker på at det spøkte! du satt opp et kamera gjennom natten og filmet at ei skuff eller noe flyttet på seg. Var det reelt? 😅 hadde vært gøy å se deg skrive noe om det evt. Andre overnaturlige ting du har opplevd?

    7. Tone:
      Som jeg skrev sa jeg at plager er belastende, men de kan ha gode perioder. De med diagnostisert alvorlig depresjon har ikke gode perioder hvor de kan reise på tur og ha det gøy. Var det jeg mente 🙂 faktabasert er jo at psykiske plager ikke er diagnotisert med kriterer og mindre belastende enn lidelser som er diagnotisert. Hadde eksamen for 3 dager siden om dette, så jeg kan det. Men mulig jeg formulerte meg feil 🙂 håper du forsto bedre nå!

    8. Du MÅ lese (hvis ikke du allerede har lest den) ” the power of now” eller på norsk “det er nå du lever”. En kjempe bra bok!

    9. Lykke til imorgen, kjære Sophie! Jeg beundrer deg for så mye av det du gjør og engasjerer deg for. Verden trenger flere som deg. Jeg husker jeg møtte deg for ca to år siden på boksigneringen i Moss, jeg håper at jeg møter deg igjen. Du er et veldig fint menneske. Klem fra en som har fulgt bloggen din siden du startet, fulgt dine oppturer og nedturer og som ønsker deg alt godt i livet.

    10. Lykke til! Håper kyllingene har det bra der du skal besøke, er sykt hva man ser på som godkjent behandling av dyr..
      Du så forresten drit smashing ut på bildene fra London 😍

    11. off topic, men du er et godt menneske sophie. tror det er første gang jeg kommenterer pp bloggen din. men du er skikkelig skikkelig bra:)

    12. Er ikke mange innleggene siden hvor du skrev at vi må slutte å snakke om psykisk sykdom..du har vel nevnt dine lidelser i hver post siden, gjelder det kun alle andre og ikke deg selv?

    13. Eg digg deg for at du har så stort fokus på dyrevelferd. Så glad for at du som er så profilert har mulighet til å opplyse oss andre, få oss engasjert og faktisk få gjort noe med alt det grusomme som blir gjort mot de stakkars dyrene. Jeg heier på deg😊😊

    14. Hvordan var temperaturen i London? Jeg skal dit snart selv! Var det tropevarmt eller kaldere enn her?

    15. Aldri vært verre enn å bruke pc på skolen sier du. Bare A4 ark? Hva med innlegget hvor du skrev, jeg siterer
      “Jeg kan ikke lese pocketbøker for det er skummelt, men jeg kan lese bøker i hard cover OM jeg er veldig forsiktig når jeg blar i boken. Å ta i vanlige ark som a4, a3 eller hva det nå måtte være er helt umulig for meg. Jeg kan begynne å hyperventilere, jeg blir nervøs og redd om noen holder i ark eller papir nærme meg, og å skrive en signatur er også såpass vanskelig at managementet mitt har fått fullmakt til å signere for meg om det skulle være noe, for jeg klarer ikke selv” ? Forklar den er du snill, du sitter å holder i en pocketbok her jo 😉

    16. Er latterlig å se på hvordan du «hater» norsk landbruk er, når du selv har en louis vuitton veske, du vet de er laget av norsk kuskinn sant? Btw, jobber innen landbruket og er selv dyreelsker. Hadde aldri gjort de om de var dyreplageri. Er selv imot dagens kyllingproduksjon, men den forbedres! Så er ikke for å legge det ned

    17. Veldig enig og veldig fint det du skriver om psykisk helse 🙂 Synes det er så viktig at dette blir tatt på alvor og at de som trenger det faktisk får hjelp.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg