det er ikke bare slemt, det er farlig

Nå har jeg blogget i litt over sju år. Tenk det. Utallige ganger har jeg startet innlegg akkurat slik som nå – mye har endret seg opp igjennom årene, men jeg leser alle kommentarene deres, og jeg svarer på meldinger fra følgere hver dag. Enten på facebook, instagram eller mail. Jeg får høre noe negativt hver eneste dag, men jeg reagerer sjeldent over det. Jeg har fått høre det meste og det blir ikke så stort lengre med hat, jeg fokuserer på de positive kommentarene – folk som støtter det jeg gjør. Om ikke hadde jeg aldri holdt ut disse årene. Konstruktiv kritikk tar jeg også til meg. 

Men en ting som fortsatt fascinerer meg er hvor bitre mennesker kan være. Hver gang jeg har skrevet om et prosjekt jeg skal starte finner det alltid mange som sier “det kommer aldri til å gå“. Da jeg skulle begynne med musikk så var det en del mennesker som gikk i angrep å sa; “Tror du virkelig at du kan bli artist, det må være autotune“. Samme skjedde da jeg skrev min første bok, “den kommer aldri til å bli bra, du kan jo knapt stave“. Det samme skjedde da jeg fikk min egen serie; “Du er et uinteressant menneske som ingen bryr seg om, det må feile TV2 noe, dette kan ikke være sant“.. Da jeg har vunnet priser har det blitt sagt; “Dette er kun fordi du kjenner noen i juryen, de må ha gjort en feil”. Og nå, som jeg for første gang i mitt liv er i et sunt forhold får jeg meldinger om at “bare vent til han ser hvordan du egentlig er, du har vært utro, han har vært utro, hvordan skal dere klare å holde sammen“. Jeg blir helt satt ut. “HVORDAN SKAL DU KLARE DET?” er en evig gjenganger. Det har også skjedd at andre influencere har prøvd å få meg til å miste avtaler, å til og med få meg diskvalifisert fra Vixen. Tenk det, av mine egne “kolleger” i en bransje hvor det snakkes så høyt om å fremme hverandre. Det man hvisker om er derimot en annen historie. 

Jeg bare lurer på hvordan sånne mennesker tar seg igjennom livet om man hele tiden har den innstillingen mot andres fremgang i livet. Jeg skulle ønske jeg kunne møte dem, for jeg er oppriktig interessert i hva som er drivkraften. Hvordan det føles å være så sint. Hva som ligger bak de stygge ordene. 

Jeg har opplevd mye vondt, men å forsøke å ta bort et annet menneskes livsgnist er det slemmeste man kan gjøre. Jeg kunne aldri, aldri ha gjort det uansett hvor sjalu jeg nå enn måtte ha blitt. Det er ikke bare slemt, det er farlig, tenk de som går med en drøm i magen og endelig våger å satse men blir møtt med den evige “det kommer aldri til å funke”. Om det er noe vi mennesker burde gi til hverandre, så er det klapp på skulderen å tro på hverandre. Verden er vanskelig nok som den er. 

Jeg er fornøyd med livet mitt, og stolt av meg selv for alt jeg har skapt. Jeg legger meg om kvelden å føler meg lettet for at jeg kjempet på fordi det er så langt fra der jeg startet, og sa i fra om noen tvilte på meg i oppveksten. Jeg har en fantastisk familie som støtter meg i alt, og en kjæreste som alltid finnes der. Og om jeg har en drøm så gjør jeg alt jeg kan for å gjøre den til virkelighet – noen ganger går det til helvete, men alle som har gjort suksess i hva enn det måtte være vet at det ligger en del hinder på veien.  Det finnes ingen grunn til å tenke “hva om”. Jeg har dårlige dager, noen ganger vil jeg gi opp, men jeg skjerper meg alltid å ser muligheter i det meste. Så jeg lurer på, til dere som alltid er negative å prøver å dra ned de i deres nærhet og på internett – hva hjelper det? Dere skader kun dere selv. Når dere tviler på meg gir dere meg et rykk i riktig retning, det er ofte motivasjonen jeg trenger.

Jeg håper oppriktig dere hører på mitt enkle råd. Ikke trykk ned andre, ikke trykk ned deg selv. Du burde la deg inspirere av andre, gå inn i deg selv å finn ut hva dine drømmer egentlig er. Om man er fokusert på et mål har man ikke tid til drama eller å skape negativ energi. Livet er for kort til å være bitter. 

 

42 kommentarer
    1. Det er helt greit å ikke svare, men jeg forstår ikke at du sier du svarer alle, når du ikke gjør det. Sendt deg flere meldinger uten å få svar :/ du har inspirert fra dag 1 Sophie!:)

    2. Jeg spørr meg selv om akkurat det samme som du gjør her. Vi burde støtte hverandre, spesielt oss damer, for det er vi som er værst på sjalusi og drittslenging.
      Takk og lov for at du ikke påvirkes av disse negative kommentarene. Jeg synes du er en flott, vakker og sterk kvinne som bare skal fortsette med det du gjør akkurat slik du gjør nå og vil fremover!

    3. Har selv opplevd at noen har ønsket å ødelegge for meg bare fordi de visste hvor viktig noe var for meg, og det var noe av det værste har opplevd. Jeg trodde de skulle lykkes og at livet mitt skulle falle i grus. Disse personene var tydeligvis veldig sjalu på meg, men forsøket stoppet ikke meg, noe som gjør at de fortsetter å være fæle mennesker som opptrer som glansbilder, ihvertfall i sitt eget hode. En slik hendelse gjør det vanskelig å ta i mot skryt eller komplimenter, for hvorfor skulle jeg få det når det er noen som mener så sterkt at jeg ikke fortjener det! Takk for at du skriver slike innlegg Sophie!

    4. Hei!
      Jeg lurte på noe angående operasjonene dine, om dette er innenfor å spørre om! Du har jo operert deg en del, og så jo veldig annerledes ut før. Har du noen gang vært redd dine barn skal ligne ditt gamle jeg? Eller synes du det er helt OK? For eksempel at du mislikte nesen din så sterkt, er du da redd for at barna dine skal få din naturlige nese? Jeg lurer bare på om noen som
      opererer seg så mye kan kvie seg litt for å få barn pga det. Håper det er greit å spørre om!

    5. Du har oppnådd utrolig mye og du burde være sinnsykt stolt av deg selv, ingen andre har skapt ditt image for deg! Liker bloggen din veldig godt og liker deg veldig godt.

    6. Sangene dine gikk jo like fort ned som opp da, tror de fleste hørte på det/så serien for nysgerrighet og la det fra seg like fort. Dessverre! Er nok sikkert pga navnet ditt og det er synd, men blir feil å si at du har fått det til selvom det ligger der ute 🙂 Jeg personlig liker noen av sangene dine, men tror jeg dessverre er en av fåtallet 🙁 håper folk klarer å se bort fra bloggeren Sophie Elise når de hører en sang, for mange bare bestemmer seg for å mislike så fort det er ditt navn.

    7. Måten du skriver på får det til å virke som at de som kommenterer disse tingene er utelukkende én type mennesker. Sannheten er nok at de aller fleste også har drømmer som de jobber mot, støtter sine nærmeste og generelt er ok personer. Det de skriver er også ting som er helt vanlig å føle på, feks irritasjonen over ?at en rosablogger skal starte med musikk?.

    8. Wow! Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg forstår det virkelig ikke! Det har jo blitt sånn at man nesten ikke tør å dele drømmer og visjoner med folk, i hvert fall ikke før det mer eller mindre er gjennomført, fordi noen alltid vil komme med noe negativt.
      Har skrevet om det samme selv og faktisk.
      Ta gjerne en titt:
      mariasvalastog.blogg.no

    9. kommenterer så si aldri blogger, men nå må jeg bare! Synes bloggen din har vært utrolig bra i det siste, med tanke på både innhold, bilder og hyppighet på innleggene <3 Er alltid så gøy å gå inn på bloggen din, å alltid ha ett nytt innlegg å lese! Likker dessuten måten du kombinere innholdet på bloggen veldig godt for tiden!!

    10. Fint innlegg. Men den greia om at du blogger ?2 innlegg om dagen? må du lenger ut på landet med når du blogger kun ett innlegg om dagen annenhver dag (om ikke oftere)

    11. Hev hodet og stå på. Du gjør ditt beste, og mer kan du ikke gjøre. Så må du slå deg til ro med at du gjør det også:) så får andre gjøre som de vil. Ikke at jeg skjønner hva de får ut av å slenge med kjeften over internett, men det får være deres sak. Jeg personlig har ikke tid til og lese blogger som jeg ikke liker;)

    12. Du vet….å være vitne til andres suksess pirker borti følelsen av egen utilstrekkelighet….Vær stolt av deg selv! 🙂

    13. (Hele kommentaren kom ikke med)
      Jeg har også ofte lurt på hvorfor noen får seg til å skrive alt mulig negativt til andre mennesker, men jeg tror heller det handler om at man velger å uttrykke seg på en måte (ergo skrive uten filter i kommentarfelt) som ikke er heldig hverken for mottakeren eller seg selv. Men hverken bitterhet, irritasjon eller sinne er «feil» følelser, og uttrykk av disse følelsene sier ikke alt om en person.

    14. Jeg syns det er synd at du får så mye hat som du får, men jeg syns kanskje enda mer synd på de menneskene som bruker tid på å sende drit til andre, de kan virkelig ikke ha det bra med seg selv. Det er rart, kanskje de bare er veldig veldig usikre og føler seg truet av andres suksess og av at noen ulik dem tørr å være seg selv.

    15. Da jeg snakket om at jeg ville starte på medisinstudie for en del år siden, fikk jeg høre mye fra både venner, bekjente og familie at «hvordan skal liksom DU klare det? Haha, det er du for dum og lat til.» Vel, gjett hvilken fastlege og spesialist i pediatri som nå får messenger-innboksen full i medisinske spørsmål fra samme vedkommende den dag i dag 🙋🏻‍♀️ Ikke for å være noe bitter, men svarer alltid pent tilbake «ta kontakt med fastlegen din» 😉 I dag er jeg egentlig glad for de negative kommentarene, da de ga meg mer fuel til å motbevise alle hva jeg kunne få til.

    16. Dessverre er folk mer opptatt av det negatitive en det positive. Folk klarer ikke å vær positiv, det er hvertfall svært sjelden.

    17. Hei!
      Den siste måneden (+- ish) har du blomstra på et helt anna nivå, du virka så bekymringsfri, glad og fri. E så utrulig deilig å les innelggan dine, å spesielt “min dag i timer/bilder” innleggan. Fuck alle som sir du ikke kan, fuck de som sir du e en blond barbie som ikke kan noe. Du e den fineste , mest reflekterte å klokeste Barbien æ vet om (og ikke misforstå Barbie, fordi æ elska Barbie) .
      Samme med dæ å Kasper, det e så fint å se at du blir behandla bra, kan vær trygg å vær dæ selv, du fortjen dette veldig mye. å æ håpa du klar å kjenn på at du fortjen det . <3
      Stor klem

    18. Jeg har alltid lurt på hvor hatet å behovet for å trykke andre ned kommer fra, hvem er det som orker å gå rundt å trykke andre ned å være negativ hele tiden liksom. Det var helt til jeg nå er på 3 året med diagnosen fibromyalgi. Selv om diagnosen er relativ ny, er sykdommen gammel. Å ifølge alle andre blir alle frisk. Unntatt meg da eller? Jeg er blitt helt oppslukt av bitterhet og hat. I tilegg til sykdommen har jeg en del psykiske plager som angst og depresjoner, å jeg er så sliten og føler på en helt enorm urettferdighet. Har begynt å hate alle. Klarer ikke lengre å glede meg like mye på andres vegne som jeg en gang gjorde. Noe som er trist, for det var det personlighetstrekket jeg likte best ved meg selv. Å kunne kjenne genuin glede på andres vegne. Jeg jobber HARDT for å komme tilbake til meg selv. Men tror mange blir oppslukt i den urettferdigheten de føler de er utsatt for, å dermed må ta andre som oppnår mål de har i livet fordi de ikke klarer, eller tror de ikke kan oppnå sine mål. Å andre igjen er bare moralens voktere. Tror de vertfall.
      Livet er det livet er, å alle må gjøre sitt beste ut av det de har og om man jobber så hardt man kan så er det ikke sikkert att man når målet likavel. Å det tror jeg det er mange som ikke klarer å godta. «Urettferdig». STÅ PÅ gode fine Sophie❤️ Elsker deg, du gir meg så mye både på gode og dårlige dager. Vi må bli flinkere til å heie på hverandre💪😎 #dødoverjanteloven

    19. “du har vært utro, han har vært utro, hvordan skal dere klare å holde sammen” Say whaaat?? Dette er vel ikke sant? :O

    20. Jeg heier på deg! Du er kjempetøff 😀💪 Vi kvinner må bli flinkere til å vise kjærlighet og heie på hverandre, løfte hverandre opp og frem! God helg 😀

    21. Min første kommentar her noensinne: JEG HEIER PÅ DEG!! At noen forsøker å dra deg ned, betyr at du kan dras ned fra noe. Du står høyere enn dem, og du har muligens oppnådd mer enn dem. Ellers hadde man ikke hatt behov for å trykke deg ned. Nyt alt du har og alt du er!

    22. Tilbake til 24t ++ mellom innleggene ja. Visste de hyppige innleggene bare ville vare i et par dager fordi du liksom skal «høre på leserne dine» lol

    23. Deg for 2 dager siden: «synes ikke jeg viser så mye kropp på Instagram eller kropp» nå: *filmer kroppen i detalj og spiller KUN på kropp på instastory* skjer med å poste en video av rumpa som den siste? Skjønner bare ikke vitsen. Virker som om at du enten bare vil provosere eller være runkemateriale, eller begge.

    24. Rumpa er kjøpt og betalt og kommer ikke av hard jobb, ikke vits å briefe så jævlig med den liksom haha.

    25. Narsissister. De er overalt og man burde lære om dem på skolen. De ødelegger mye for andre. Aller verst sine egne barn.

    26. Hei Sophie Elise.
      Syndes du gjør en fabelaktig jobb og vær stolt av deg selv. ❤️
      Dem som er: stygge, sjalu, misunnelig, og O.s.v
      Tenker ikke på en viktig ting opp i det hele. Da er det på tide!!
      Å leve på jord er en prøve tid for hvor du skal hen….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg