overraskelse, dårlig samvittighet og vennskap

Reklame | annoselenker: na-kd

Jeg er den type person som forteller alle hva de skal få i julegaver ett år i forveien, så at jeg de siste månedene har holdt en stor overraskelse skjult er imponerende. Men, hva klarer man ikke for den man elsker mest ❤️ Min nydelige kjæreste fylte 24 år for to uker siden, og jeg ga han ingenting på den store dagen. Om jeg følte meg dum da! Men heldigvis hadde jeg planlagt noe langt bedre, nemlig en stor fest hvor alle hans nærmeste venner som til vanlig er spredt rundt i landet kom. Dem, og nære venner fra Oslo var samlet på Bølgen & Moi oppe i andre etasje, hvor det var pyntet med ballonger, pluss god mat og drikke til alle. Da jeg og K kom opp trappene hoppet alle frem og han ble så glad og sjokkert. Jeg har vært så nervøs de siste dagene, jeg var sikker på at hjertet skulle hoppe ut av kroppen da vi var på vei inn dit.. Men kvelden ble helt perfekt! Og ingen fortjener det mer enn han.

.. Derimot klarte jeg selvfølgelig ikke å gjøre alt perfekt, haha. Jeg dro hjem tidligere enn han, og sovnet som en stein. Han hadde ikke nøkler og jeg våknet ikke da han ringte meg eller ringte på, så han ble stående utenfor i en time før han fikk komme inn til naboene, og egentlig skulle han sove der – men gjorde et siste forsøk på å ringe på. Da våknet jeg omsider og ramlet forvirret rundt i gangen, haha. Som dere ser har han ringt meg en del ganger, men deeet la ikke jeg merke til 😅 

Dagen derpå har vært fin. Vi gikk til Bølgen & Moi igjen for å hente bursdagsgavene hans, og videre spaserte vi rundt på Frogner. Jeg hadde på meg en lett kjole som jeg elsker, smilte og var glad, å samtidig skikkelig lettet over at alt er overstått med feiringen. Jeg føler alltid på et enormt sosialt ansvar og er livredd for at noen skal kjede seg, så hele kvelden i går tenkte jeg mye over det. Heldigvis hadde alle det helt magisk og jeg er så takknemlig for det.

Æsj, jeg har så mye munnsår om dagen. Det er ikke herpes, så om noen har magiske triks som funker på munnsår, jeg tar imot med åpne armer. Og en ekkel munn.

Vi spiste frokost / lunsj / middag hos en venn, det var så deilig. Ønsker jeg hadde interesse for, eller i det minste var god på å lage mat. 

Jeg har litt dårlig samvittighet for at bloggen ikke har vært så bra i det siste – jeg har ingen annen unnskyldning enn at jeg skriver, og det er vanskelig å “levere” på to steder parallelt når begge handler om det samme. Å utlevere følelser i tekst. Jeg tenker på bloggen stort sett hele tiden og prøver å lage godt innhold istedenfor å bare slenge noe ut, jeg vil man skal få noe igjen av tekstene mine – ikke nødvendigvis at de er fantastisk godt skrevet eller at du lærer noe hver gang, men en liten bit av meg skal legges i hvert innlegg. Det må være personlig og ikke bare “hei, dette har jeg spist og dette har jeg på meg”, men drypp av hverdagen min som betyr noe. 

Kjolen min finner du HER / Solbriller HER

Hver gang jeg blogger ser jeg for meg en av mine beste venninner å ser for meg hvordan en samtale mellom oss hadde gått. Hvordan ville jeg fortalt henne om dagen min? På denne måten. Åpen og ikke for å fremstille meg selv på en viss måte, annet enn den jeg faktisk er – for dere kjenner jo meg, i alle fall de som leser tekstene og har fulgt med i et par år. Ja, det kan oppstå misforståelser og jeg er muligens ikke den beste til å forklare meg alltid, jeg gjør feil og vi er uenige, noen ganger sier dere ting som er spot on og jeg skjerper meg, andre ganger ting som er helt på jordet. Men det er jo nettopp det som er et vennskap. Jeg tar vedlikeholdet av dette vennskapet på alvor, og når vi først snakker sammen vil jeg gi mye av tiden min og heller skrive lengre innlegg enn å bare poste noe “bare for att”. Det er jo ikke slik man gjør med ekte venner. Uansett, så er jeg glad for at jeg får som hatten passer og jeg skal absolutt skjerpe meg. 

 

41 kommentarer
    1. Jeg pleier å smøre på et tykt lag mentholatum salve (ikke lip balmen), før jeg sovner og tynnere lag ellers i løpet av dagen! Det er det eneste som hjelper meg.

    2. Locobase Repair!! Det er en skikkelig feit hudkrem som man får kjøpt på apotek. Smør på en god klatt på munnsåret før du legger deg. I tillegg funker carmex bra på dagen! Slet skikkelig med munnsår selv en periode, og dette hjalp meg veldig 😄

    3. har sjæl munnsår!! og kan bekrefte at det ikke er herpes. Det kan bekreftes fordi at når jeg bruker herpeskrem, så får jeg bare mer munnsår. Men når jeg bruker noe med enormt mye fuktighet går munnsåret bort, og det hadde ikke skjedd om det var herpes!! Anbefaler deg Elisabeth Aarden lipsylen, smører den på munnsåret helt til det er borte. vidunderkur!!

      1. Hei Tiril, jeg har nå nylig fått “munnsår” etter at jeg ble fult veganer siden feb.2019 og har alltid spist 5x forskjellige nøtter samtidig solsikkerfrø og gresskarfrø i over 1,5 års periode. og har hatt 2 utbrudd. Nå som du sier at Herpeskrem dempet faktisk ikke såret og ble verre har jeg det samme tilfelle. Jeg lurer på om du har noen bilder av såret ditt så jeg sammenligne og overkomme dette fæle painen psykisk. Håper du får svart meg og hjulpet til.
        Nr mitt 40326292.

    4. Nippelkrem fungerer utrolig godt på tørre og såre lepper! Du kan enten kjøpe bare helt vanlig nippelkrem på apoteket(sånn de som ammer gjerne bruker pga såre nipler), eller en fra merket «dr.lipp» som kanskje har et litt mer innbydende design om man skal ha den med seg i vesken 🙂

    5. Dette høres kanskje litt sykt ut, men forsøk å vaske med antibac/alkohol og skylle munnen med munnskyll som inneholder alkohol (som Vademecum). Svir noe helt jævlig, men funker for meg 🙂 Og bytt ut alle leppepomader, sminke osv som brukes direkte på leppene.

    6. Utroligsalven hjelper kjempebra mot munnsår og alt mulig annet. Navnet høres teit ut men den er faktisk helt utrolig 🙂 Jeg kom over den i fjor fordi jeg alltid plages med forferdelige munnsår på vinteren, men denne vinteren har jeg ikke hatt noenting pga salven som jeg har brukt hver gang jeg kjenner meg litt for tørr 🙂

    7. Leppepomade med solfaktor til vanlig(munnsår kan komme av solen) og dersom jeg får sår bruker jeg zoviarax selv om det ikke er herpes, synes den fungerer uansett.

    8. Purelan til tørrelepper, den gjør virkelig underverk over natten. De selger den reseptfritt på apoteket! Den er egentlig beregnet til ammende som har tørre brystvorter, men har reddet leppene mine mange ganger 🙂

    9. Hvordan stiller Kasper seg til at du kliner med andre? Du har jo skrevet tidligere at du blir forelsket i/tiltrukket av begge kjønn.. Så hadde det vært like greit om du klinet med en annen gutt, som at du kliner med ei jente (altså Kristine)?

    10. Anbefaler Xylocain på det sterkeste! det e en liten tube med bedøvelsessalve, å den lindre mot smerte å «tørke» ut mine munnsår over natta. fåes kjøpt reseptfritt på apoteket😊 funke åsså supert på småe sår/kutt som e ubehagelig. verdt å prøve!

    11. Jeg hadde en periode med munnsår i munnvikene! Dro til legen, de tok prøver og viste at det var verken sopp eller bakterier/virus. Det kom helt uprovosert og hadde ingen grunn(?) til å være der. Jeg hadde smurt som en gal med lipsyl noe legen sa det var det dummeste jeg gjorde.. da holdt jeg det bare «i live». Fikk salven «terra cortril» på resept. Gikk bort etter to dager! Kanskje noe å sjekke ut?

    12. Hei:) Visst du har sånn sprekker i munnviken så mangler du mest sannsynlig sink. Det et et symptom på sinkmangel, så så lenge du ikke gjør noe med årsaken så vil munnsåret komme tilbake på nytt. Siden du er veggis er det også en sannsynlig mangel som kan oppstå! Anbefaler deg å kjøpe zinkdrink som du kan ta som tilskudd, da får du fort opp nivåene i kroppen. De selger det på forskjellige butikker, f.eks. https://www.life.no/produkter/vitaminer-mineraler/sink/zinc-drink-140-ml
      Slet selv med det samme før og prøvde utrolig mye salver, så føler med deg.. håper det blir bedre snart, klem!

    13. Bruk EOS, er ikke parafin eller lignende i den som tørker ut leppene dine, og gjør deg avhengig av lipsyl 😆

    14. Hvordan vet du at det ikke er herpes? De fleste munnsår er herpes. Ikke noe farlig, og veldig vanlig. Selv om leppene er tørre, så la vær og smør lypsyl på, såret trenger luft og ikke fuktighet. Anbefaler antix. Hvis det bare et tørr og sprukken hud kan du prøve purelan

    15. Antix er et resept fri krem som jeg har brukt mot munnsår og den funker fjell for meg. Har sjekket at den ikke er dyretestet heller, så den er verdt å sjekke ut ☺️ Kjenne meg igjen i festvert, beskymrings- og det å holde hemmelighet delen for å si det sånt 😅 Koseligt med overraskelse da ❤️❤️

    16. Hei Sophie! Jeg anbefaler å kjøpe “Prolip” på apoteket 🙂 En liten salve jeg har brukt en del på både munnsår og såre/tørre lepper og den funker kjempe bra!

    17. hei, ser mange har skrevet det – men fet krem hver natt. Du kan også prøve å bytte tannkrem da tannkremer med mye blått blekningsmiddel osv kan være sterkt for leppene. Det funket i hvert fall for meg! Håper det løser seg xxx

    18. Mentolathum lip balm fra apoteket funker veldig bra. Bruker å få munnsår i munnvikene, men dersom jeg bruker den så får jeg ikke.

    19. Jeg skriver som en annen over her: hvordan er du sikker på at det ikke er herpes? De fleste munnsår er en form for herpes simplex viruset- helt ufarlig. Jeg sliter med samme som deg, sår i munnviken som kan gjøre ufattelig vondt! Hvis du først får mer blemme-aktige områder før de tørre skorpene så vil jeg virkelig anbefale Zovirax som du får kjøpt reseptfritt på apoteket. Det er det eneste som har fungert for meg! Denne smøres kun på når såret er på blemme-stadiet, og ikke når det er blitt skorpe. Med slike munnsår er du desverre “nødt” til å ta tiden til gode å la det gå over av seg selv. Munnsårene er nødt til å tørke ut, derfor ville jeg ikke anbefalt å smøre de inn for mye slik mange andre over her anbefaler. Dersom du synes det er ubehagelig at såret sprekker opp/er tørt ville jeg eventuelt kun sovet med et munnsårplaster. Slike sår er som alle andre- de leges til skorpen faller av! Masse lykke til og håper du får noen tips som kan være til hjelp <3

    20. Vademecum munnskyllevann morgen og kveld og du kan også smøre det på sårene utover dagen, da er de borte på en dag eller to! Svir som bare faen, men funker👏🏼

    21. Ser at en har skrevet at det er symptom på sink-mangel, men jeg hadde akkurat sånn munnsår i munnviken og fant ut at det var jern-mangel! Legen sa at sånne munnsår i munnviken kan komme fra jernmangel. Det gikk bort etter en stund med jerntabletter. Hvis du akkurat har sjekket jern-nivået ditt og det er fint, så er det vel ikke det, men hvis du ikke har sjekket på en stund kan jeg anbefale å bestille time hos legen og ta blodprøve for å sjekke 🙂 Jeg brukte først antix(hjalp, men munnsåret kom tilbake etter ikke så lenge), men munnsåret forsvant aldri helt før etter jeg tok jerntabletter. Og nei, det var ikke herpes selv om antix hjalp!!

    22. Ikke bruk antibac på munnsåret, det kommer bare til å tørke ut huden mere og gjøre den sår.
      Hvis det er betent kan du vaske med pyrisept. Ellers bør du bare vaske med mild ansiktsrens/vann.
      Den gule tuben du får på apoteket som er til såre brystvorter er god. Men ikke smør for mye og ofte,huden trenger luft. Bruk en ren finger eller q-tip til å smøre på,slik at du ikke får eventuelle bakterier fra munnsåret på tuben.
      Også kan du prøve å innta litt mer C-vitamin og sink,som vil hjelpe kroppen fra innsiden 😊

    23. Jeg har nesten ikke munnsår etter at jeg begynte å bruke lipsyl med høy solfaktor. Har du prøvd det?

    24. Munnsår i munnviken kommer ofte av mangel enten jern eller sink. Jeg får det alltid når jernnivåene mine blir lave 🙂

    25. <3: Jeg er ikke 10000% sikker på at det ikke er herpes, men jeg går bare etter det legen min sa - altså at det ikke er herpes. Men det ble sagt uten å gjøre noen tester da!

    26. På apoteket får du kjøpt noe som heter «prolip» det er den beste leppomaden/munnsårbehandlingen jeg noensinne har prøvd! Anbefales på det varmeste, får aldri mer tørre eller sprukne lepper når jeg bruker denne og herpes eller ikke så hjelper den på det også💕 lykke til! Masse kjærlighet og klemmer🤗

    27. Tannkrem uten SLS (Sodium Laureth Sulfate) ! Det har reddet munnen min å bytte over til såkalte “økologiske” og “naturlige” tannkremer. Om jeg en gang bruker vanlig tannkrem hos andre, blir munnen min full av munnsår.
      Det finnes også studier som har vist en sammenheng mellom SLS og plager i munnhulen.

    28. Tips først: det beste for såre lepper er mentolathum! Koster en hundrings for en tube og er seriøst best. Har brukt det siden jeg var fjorten, seriøst. (Be om tuben, ikke sticken)
      Herregud så koselig med overtakelsesbursdag!!!! Kjæresten min overrasket meg med det en gang og det er et av de fineste minnene mine. Du virker som en bra kjæreste!

    29. jeg får munnsår etter å ha vært lenge ute i solen, pleier å blande litt natron med vann slik at det bli en “paste”, tar på munnsåret, og munnsåret tørkes vekk/blir gradvis borte

    30. Hei! Dette høres kanskje smålig ut, men du er jo tross alt forfatter, og forfattere lever av å skrive. Så derfor tenker jeg det er på sin plass å si at du veldig ofte skriver setninger som faktisk ikke gir mening. Dette fordi du muligens har feil oppfattelse av hva et ord faktisk betyr, og da gjerne “binde-ordene”, altså dem man f. eks. starter en innskutt bisetning med (dette er noe jeg har bitt meg merke i over lengre tid, men siden du ikke har hatt noe kommentarfelt, og jeg ikke er besatt av å finne og huske andres feil, har jeg ikke notert ned setninger, så jeg har ingen eksempler for hånden).
      Det er ofte setningen dermed motsier seg selv, og på den måten ikke gir noen mening i det hele tatt. Selvfølgelig kan jeg legge godviljen til og forstå budskapet, men en viktig del av skrivekunsten er jo å mestre det å gjøre budskapet klart gjennom et godt språk? I tillegg til disse “binde-ordene” kan og/å gi setningen en annen mening, samme kan lenger/lengre, ovenfor/overfor, han/ham osv…. Objektsformen “han” er jo godkjent, men det kan allikevel føre til tvetydighet i teksten.
      Du har et stort potensiale, og jeg heier på deg!

    31. Utrolig salve er bare helt fantastisk på munnsår. Den kan også brukes inni munnen, på kviser, tørrhud, sår osv 🙂 Jeg klarer meg ikke uten! Fåes kjøpt hos enklere liv 🙂

    32. Åh jeg har slitt masse med dette og ingenting har fungert helt til jeg byttet tannkrem etter råd fra en tannlege. Og du, for en forandring! Jeg bruker aldri noen form for leppepomade lenger. Jeg fant i hvert fall ut at det er såpen i tannkrem som gjør meg tørr og sår. Så test Zendium (får kjøpt den i alle matbutikker og på apotek) en periode og se om du merker forskjell 🙂

    33. Compeed sitt munnsårplaster funke faktisk ganske bra! For det e «medisin» på, sånn at det holde leppa fuktig hele tida sånn at såran heles mye fortere! Eneste som hjalp mæ. Akkurat hatt det! Prøvde flere kremma. Kanskje ikke så fint, men prøv iaf å sov med det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg