det gjør alltid det

Reklame | annonselenker: apprl

For å være helt ærlig ble ikke denne arbeidsdagen noe å skryte av. Jeg har faktisk ikke gjort noe fornuftig i det hele tatt. Jeg tok aldri helt tak i meg selv og ble istedenfor sittende, med et sånt der tomt blikk ut i luften. Etter en kort stund begynte jeg å plage Kasper som studerte, men jeg ville at vi skulle dra ut å spise heller. Etter to timer fikk jeg viljen min. Jeg vet ikke hva som feiler meg, men jeg skylder på mensen. Jeg føler meg litt avslått og uinspirert, trøtt, oppblåst og full av vann i kroppen. Jeg har tenkt litt på å bytte prevensjon, akkurat nå går jeg på p-piller. Har byttet mellom Yasminelle og Diane alle årene jeg har brukt, men nå trenger jeg noe nytt. P-stav? P-plaster? Spiral går dessverre.. 

Kjole HER / veske HER

Jeg er takknemlig for at hverdagen min ofte er fleksibel, jeg kan slå ihjel noen arbeidstimer nå på kvelden istedenfor. Jeg skal lage en liten liste over hva jeg burde prioritere, og så kan jeg forhåpentligvis puste lettet ut snart å innse følgende: det kommer en dag i morgen også. Alltid gjør det jo det. 

38 kommentarer
    1. Jeg anbefaler P-stav! Det fungerer veldig godt på meg, og jeg vet at det er individuelt, men jeg synes det er fantastisk deilig, slipper å tenke på det noe mer før om noen år og har ikke hatt noen bivirkninger!

    2. hei 🙂 jeg har brukt plaster og er fornøyd med det. P-stav kjenner jeg flere som har hatt og en av bivirkningene er at man kan bli veldig nedfor og gå inn i en depresjon. De har sagt at de bruker IKKE p-stav lengre grunnet dette. også lest mye om at man kan legge på seg mye av det og det er vanlig å ha menstrasjon i flere uker i strekk den første tiden. ei veninne hadde det i strekk ca 6mnd.

    3. Jeg har brukt p-sprøyte i snart to år. Tar ny sprøyte hver tredje mnd, og ingen mensen. Har heller ikke opplevd noen bivirkninger. Veldig fornøyd!

    4. Anbefaler ikke p-stav dessverre.. Har hatt den i et par måneder og alle bivirkningene som følger med er helt jævlige. Vektøkning, kviser og humørsvingninger :/ Vurderer sterkt å ta den ut, men venter litt i håp om at bivirkningene skal gå over!
      Elsker bloggen din, du skriver så bra 🙂

    5. Jeg har sluttet helt med prevensjon med hormoner, det gjorde meg uvell både fysisk og mentalt. Nå bruker jeg ingenting rett før og etter menstruasjon, men runt eggløssning bruker jeg/vi pessar og i blant kondom. Er anbefalt å bruke pessar i hele syklusen, men jeg føler meg trygg på at dette funker for meg.

    6. Hei! Jeg har hatt pstav før og ble nødt til å ta den ut igjen fordi jeg fikk alt for mye kviser og bivirkninger. Har et par venninner som har hatt samme problem. Anbefaler deg å heller prøve p-plaster eller p-sprøyte først, ettersom at det er veldig ubehagelig å ta ut pstaven og man i tillegg får et arr. Jeg har psprøyte nå og synes det funker veldig mye bedre, hadde litt blødninger det første året, men nå har alt roet seg og jeg har ingen bivirkninger i det hele tatt.

    7. Det kommer alltid en ny dag! Derfor, nyt dagene uansett hvordan de kommer og uansett hvordan øyeblikkene treffer deg. De er verdifulle.
      Ønsker deg en flott dag!
      Mvh willy

    8. P-stav kan for mange dessverre gi bivirkning i form av kviser😕
      Anbefaler mini-kobberspiralen GyneFix på det varmeste! Ingen hormoner-ingen bivirkninger😊

    9. Jeg gikk utrolig lenge på p piller og stortrivdes, men etterhvert byttet jeg til p stav pga kjæreste pg ville ikke ha mensen, men det er nok det verste valget jeg har tatt. Blødde i strekk i et halvt år, huden ble skikkelig kvisete og humøret mitt var ikke på topp i lang tid… Tok den netopp ut igjen fordi jeg ville se om det var grunnet p staven, pg gjett om det var! Begynt på p piller igjen, og nå begynner huden min å komme seg, jeg har kun mensen under sukkerpillene og jeg tror humøret er på vei oppover❤️ Vet veldig godt at man reagerer forskjellig på ulike prevensjonsmiddel, men jeg ville bare si ofra om min erfaring 🙂 Elsker bloggen din!

    10. Anbefaler plaster!
      Jeg tålte ikke p-piller i det hele tatt.. Hormonell, kvalm osv.
      På plaster har jeg ikke merket noen bivirkninger (bortsett fra større pupper). Det sitter kjempe godt på og er mange steder du kan sette det hvor man ikke kan se det i bikini.

    11. Jeg har hatt P-stav nå i snart 1 år og jeg ELSKER det! Har hatt mensen 3 ganger siden august. Sleit alltid før med mye mens og den kom hver eneste måned hehe og hadde mye smerter! Nå er alt bedre og det er ikke noe stress med å huske pillene. Anbefales!!😍

    12. Selv har jeg p-stav og er fantastisk fornøyd med den, gikk på cerazette i 4-5 år før den som jeg og var veldig fornøyd med, men glemte å ta pillene støtt og stadig.. og angående bivirkninger i form av hyppige og/eller lange blødninger som noen får, så kan man gå til legen som da bare skriver ut en resept på en type p-pille som du må gå på en periode, så vil det i de fleste tilfeller hjelpe.. virker som det er veldig mange som bare hopper rett på å ta den ut før de har prøvd det. Det var det første min lege foreslo når jeg plutselig fikk det problemet, gikk på pillene i 3mnd og har ikke hatt noen problemer siden.
      Og for de som sier p-stav ikke er bra og heller anbefaler p-sprøyte, det er samme virkestoff i begge de to og i cerazette..
      Vær sin smak på hva man foretrekker uansett:)

    13. Hei fine deg. Er det Yasminelle du går på nå? Jeg måtte begynne på di nylig, da jeg reagerte i huden på di jeg brukte før. Fikk masse akne i voksen alder som du selv har beskrevet 🙁 . Det har heldigvis blitt noe bedre med yasminelle, men har også mye vann i kroppen og føler meg rett og slett tung og «ekkel» til tider om man får lov å si det :-p . Tenker på å slutte med p piller,men er så redd huden forverrer seg. Og dumt å måtte begynne å teste og feile med andre ting… har du noen erfaring med huden når du har hatt opphold på pilla? gleder meg veldig til boken din kommer ut <3 klem

    14. Jeg var nødt for å slutte med all type hormonell prevensjon fordi ALT gjorde meg helt loco, haha. Var så mye deppa, og ikke til å kjenne igjen. Til slutt tok mamma en alvorsprat med meg og tryglet meg om å slutte. Da var jeg 17 år. Er idag 28, og bare brukt kondomer. Synes det er helt sykt hvor lite informasjon man får vedrørende p-piller. Altså, det er et medikament som påvirker hormonsystemet. Et system som står for all kommunikasjon mellom celler. Det påvirker ALT. Mye av vårt følelsesliv kan forklares av syklusen vår. Dette er så spennende og sikkert noe du hadde elsket å lese mer om (må gjøre det selv!). Det er ihvertfall godt å vite at man ikke er så psycho som man tror man er, haha. Mye kan forklares med hormoner. Når jeg føler meg dritt uten grunn så tenker jeg over dette, og da føler jeg meg bedre med engang:) Det er som om man gir seg selv lov til å føle det man føler, uten skam og dårlig samvittighet <3 Lykke til!

    15. Sykt fint antrekk 🙂 Det er jo litt deilig med sånne dager da man bare kan prioritere fritt som man vil 🙂

    16. Hei søte! Ville ikke byttet prevensjon «bare for å bytte», hvis p-piller funker for deg så burde du fortsette med det. Spesielt du som sliter så mye med acne til tider, å bytte prevensjon kan ha stor påvirkning på det.

    17. Hei Sophie🧡 «Anbefaler» deg å prøve litt forskjellig prevansjon, ettersom du sier du har vært mest borti piller. Selvsagt skal du ikke ta mine «anbefalinger» veldig seriøst, men som et råd. Jeg har vært i forhold i 7 år, og p-piller har vært den mest skånsomme prevansjonen jeg har vært borti. Jeg begynte på prevansjon da jeg var 15, og vært en «trofast bruker» siden av mye forskjellig. Hva jeg har brukt og bruker nå er ikke relevant da det dessverre varierer så voldsomt fra person til person, dermed vil jeg ikke være med å «påvirke» ditt synspunkt.
      Det beste rådet mitt er derfor: lytt ikke til noe annet enn din egen kropp. Bytter du prevansjon og føler på litt extra dårlig humør? Blir du litt extra irritert over fuglen ute som synger fint, men gjentar den samme tonen om og om igjen? Du skjønner poenget mitt. Jeg har blitt «anbefalt» mye fra leger, men endte opp med å gå inn på legekontoret og fortelle selv hva jeg ønsket ut fra all erfaring. Endelig er jeg blitt bedre kjent med min kropp, psyke, selvfølelse og alle disse «små» aspektene som påvirkes av hverandre og har en stor innflytelse på min hverdag.
      Lykke til solstråle✨☀️🧡

    18. Hei!,
      Jeg har hatt P-stav nå i to år og jeg har ikke hatt noen bivirkninger. Den eneste bivirkningen jeg har fått er at jeg ikke har mensen lenger, men det syns jeg er helt fantastisk for den menstruasjonen jeg hadde var bare smertefullt å ha.

    19. Anbefaler p-ring på det sterkeste! Jeg begynte på det etter en venninne anbefalte det og jeg kunne ikke vært mer fornøyd. Jeg har selv slitt en del med huden og jeg har ikke fått kviser av den 🙂

    20. Anbefaler P-ring da denne kun virker lokalt! Virker litt rart med en ring i skjeden, men dette merker man ikke noe til. Tas ut etter 3 uker og lar mensen komme 1 uke for så å sette inn en ny.

    21. Hei Sophie 🙂 jeg gikk på p-ring i sikkert 8 år og var kjempe fornøyd med det, ha den inni i 3 uker, ta den ut en uke, ha mensen, ny ring i nye 3 uker, ønsker du å hoppe over mensen setter du bare i ny ring med en gang og dropper den “pausen” på en uke. Over årenes løp har det nok blitt “for mye” hormoner, da jeg begynte å slite med mensenlignende smerter om nettene, så jeg gikk til gynekolog, alt var ok og ble anbefalt p-stav, jeg sa jeg ikke ønsket p-stav da jeg har smålige planer om å prøve å bli gravid i år eller til neste år, så da satte hun meg på cerazette p-pillene som fungerer helt likt som p-stav. en tar pille hver dag (ingen sukkerpiller her) og slipper mensen, pluss de er helt hormonfrie 🙂 har ikke opplevd noe vektøkning eller uren hud på disse (har gått på de i snart 2 mnd) og mensen har uteblitt. men var litt ustabil de første to ukene jeg begynte på de 😛 men var også sinnsykt fornøyd når jeg gikk på p-ring, ingen vektøkning, ingen humørsvingninger, ingen uren hud (dette er selvfølgelig forskjellig fra person til person, som du sikkert er helt klar over) men er glad jeg gikk over til hormonfrie piller 🙂 har de i lommeboken, så jeg husker å ta de hver dag + alarm på tlf

    22. Jeg anbefaler virkelig ikke p-stav. Hadde helt forferdelig erfaring med den, og det har faktisk alle venninnene mine hatt også. Jeg hadde mensen hver dag i over 6mnd. Jeg gikk ekstremt mye opp i vekt, fikk kviser (har alltid hatt ren hud), fikk humørsvingninger ut av en annen verden og alt var egentlig bare forferdelig. I tillegg var jeg ekstremt uheldig og ble gravid med den. Livskvaliteten min økte 10 hakk med en gang jeg tok den ut.

    23. Jeg bruker nuvaring, det eneste som ikke gir meg en haug av bivirkninger. Jeg er høy sensitiv med bipolar, så i forhold til det funker det bra for min del.

    24. Når skal du slutte å reklamere for skinn? Om det er nytt eller brukt, om du kan gi det videre til dine barn, barnebarn osv så reklamerer du fortsatt for noe som er miljøskadelig og forferdelig for dyrene.

    25. Chatrine: Ja, det har hatt mye påvirkning på acne tidligere da jeg byttet piller.. Det var slik alt startet :-/ Det funker for meg (mtp at jeg ikke blir gravid), men så føler jeg meg så.. rar? lurer på om det kan være grunnen..

    26. Anne Marte: Ja, ikke sant! Takk for at du deler. Jeg er veldig veldig lei av å føle meg psykopatisk… Kondomer virker bare så “stress” men det er jo helt ærlig ganske stress å være lei seg også, haha. Tusen takk for tips!

    27. Tok p-stav for litt over 1 år siden, og elska det!! Har ikkje hatt mensen siden eg fikk den og heller ingen andre bivirkninga. Før sleit eg med ofte og uregelmessig menstruasjon. Har kun gått på piller tidligare då. Det som er greit er jo at man kan ha den i 3 år før utskifting. Veit folk har veldig forskjellig opplevelsa, men det vil jo alltid vere sånn med alle typa prevensjon tenker eg. Dei seie jo at viss man får bivirkninga så skal man vente 6mnd for at det skal stabilisere seg

    28. Kjære Sophie, jeg er helsepersonell som jobber med dette temaet til daglig og vil bare understreke at dette med bivirkninger er veldig individuelt. Ofte er det også slik at det som blir tolket av brukeren som bivirkning av prevensjon, ikke har noe med prevensjonsmiddelet å gjøre, det er en tilfeldighet at problemene oppstår samtidig hvis du skjønner. Hvis du har gått på p-piller lenge og nå har begynt å føle deg oppblåst, osv. så er det nok ikke pga p-pillene, da ville problemet ha oppstått da du begynte med pillene.
      Vil oppfordre deg til å velge ut fra egenskapene til prevensjonsmidlene, om du får bivirkninger eller ikke er vanskelig å forutsi. F eks: Vil du vente flere år med å bli gravid? Synes du det er vanskelig å huske å ta p-piller hver dag? Da bør du velge langtidsvirkende prevensjon, som p-stav, spiral eller p-sprøyte. ?Naturlige? metoder slik som å telle dager er IKKE like effektive som hormonelle metoder og anbefales kun til kvinner som er i fast forhold der det ikke er krise hvis de blir gravide. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg