aviser og dobbeltmoral

Jeg kom over denne forsiden fra helgens VG, og måtte sette meg ned å lese. Siden jeg er en av de jentene som har flyttet fett fra kroppen og inn i rumpa har jeg kanskje ikke “rett til å uttale meg” men jeg mener motsatt. Jeg har all rett i verden til å uttale meg, og ikke minst erfaring.

Jeg forstår at denne saken skal frontes som om den vil opplyse om en trend, men come on.. Det ene sekundet dette, det andre sekundet får bloggere skylden for at unge jenter føler seg dritt fra samme avis, og så kjører man på med enda en forside om plastisk kirurgi. Sånn går det i ring.. Om jeg hadde lest denne saken som 16-åring hadde jeg ikke tenkt “shit så skummelt” jeg hadde tenkt ” oj, så spennende”, for her fikk man jo all info man måtte ha lyst på. Mer enn man noen sinne hadde fått på en blogg. 

Throwback til da jeg var 15 år og leste en “advarende” artikkel om melanotan. Det kunstige hormonet som skulle gjøre deg brun. Det var lagt frem sånn her: du blir tynn, bryn og får mer sexlyst. Advarsel: det kan kanskje være farlig men vi vet ikke. Ps: det finnes på finn.no. Meg, som 15-åring tenkte da HURRA! Og bestilte det på finn.no rett etterpå. Det til tross for at jeg hadde lest om en blogger som gikk på stoffet, men da var det ingen info. Hun sa “ja, jeg tar melanotan” og jeg tenkte “ok?” og så ble det med den tanken. Det var avisene som ga meg oppskriften på hvordan jeg fikk tak i det, og hvordan det skulle gjøres. 

Klinikken jeg opererte rumpa på i Tyrkia hadde tidligere få nordmenn hos seg. Så sendte kanalen FEM en reportasje derfra, som jeg tror skulle virke “opplysende” eller “advarende” – egentlig var det jo bare en guidet tur av klinikken, haha. Gjett hva? Klinikken har mer kunder nå, enn noen sinne. Veldig mange er fra Norge. DET om noe er reklame for plastisk kirurgi.  Dette vet jeg klinikken var klar over, de åpnet dørene og fikk en masse gratis PR. Likevel er samme kanaler, journalister osv snare på å ta opp røre å sende beinharde SMS-er til bloggere med kritiske spørsmål om alt man gjør feil for å dele fra sitt eget liv. 

Jeg synes folk skal få operere seg som de vil. Men jeg synes det er rart at store aviser fronter plastisk kirurgi like mye som bloggere, influencere osv, og samtidig er like raske på å slenge privatpersoner under bussen for at de, ene og alene, skal ta støyten for hvordan samfunnet beveger seg. Jeg hadde i utgangspunktet ikke hatt noe i mot denne forsiden om det ikke hadde vært for den skyhøye dobbeltmoralen. 

65 kommentarer
    1. Vel. Hadde dette stått i avisen og vært helt ukjent for oss, og ikke blitt gjort av influencere, hadde folk sikkert tenkt at det va sykt. Men nå er det dem som blir påvirket av influencere som har gjort dette, så ser folk på det som en oppskrift.

    2. Dere influencere fronter jo dette daglig og til en helt annen målgruppe da. Mange unge, usikre jenter som ikke i det hele tatt aviser, men som leser bloggene deres/ følger dere på Instagram/snap hvor dere viser fram et helt urealistisk kroppsideal, på en «goals» måte. Så fort du hadde operert rumpa var den i hovedfokus på bloggen, og du har mye mer påvirkningskraft for denne målgruppen enn aviser har, og du nekter å ta ansvar og vil heller legge skylden over på andre, når du er verstingen i Norge på å fronte dette.

    3. Har aldri før vært så enig med deg som jeg er nå i dag, Sophie! Du skriver så godt og formulerer deg på en slik forståelig måte at både jente 12 og bestemor 72 lett kan lese og sette seg inn i dine tanker og meninger 🙂

    4. Veldig få mener bloggere alene skaper kropspress. “Bloggere skaper kropspress” betyr ikke at bloggere ALENE skaper kropspress vet du. Media (både bloggere og nyhetskanaler) er ansvarlige.
      Jeg tror også du Sophie-Elise skjønner at i gruppen 9-16 åringer har bloggere mer påvirkningskraft enn nyhetskanaler. Få 10-åringer leser VG. Bloggere skal fremme en livsstil og levemåte de vil selge. VG burde revurdere hvordan de formidler plastisk kirurgi men du er uansett ansvarlig for hva du fremmer.

    5. Det er jo ikke dobbeltmoralsk? VG skal jo formidle nyhetsbilde. Saken har to sider:
      1) Noen unge fyller rumpa med eget fett (denne artikkelen)
      2) Influencere og bloggere påvirker andre til å ta plastisk operasjon (kritiske artikler om deg)
      Begge delene er sanne og begge delene er relevante. Influencere (som deg) HAR vært med på normaliseringen av plastisk kirurgi. Jeg synes 100% VG kunne vært mer kritisk i omtale om plastisk kirurgi men dobbeltmoralsk? Nei.

    6. Har du hørt om Werther-effekten? Dette kommer fra en bok på 1700-tallet og handlet om en tysker og hans ulykkelige kjærlighet. Han endte med å ta livet sitt, noe som kom tydelig fram i boken. Etter dette kom en tydelig selvmordsbølge fordi de ble påvirket av boken. Dette førte til at boken måtte endres, og media har sluttet å skrive om selvmord. Jeg kom over denne artikkelen i går om Werther-effekten: https://www.nrk.no/kultur/xl/werther-effekten-1.14003609. Nå er det ikke boka som påvirker mennesker, men media. Jeg er enig med deg i at media påvirker unge sårbare til å gjøre ting de kan angre på i ettertid, særlig etter jeg leste denne artikkelen. Media har sjukt mye makt og påvirker enormt mange mennesker hver dag, det blir rett og slett for dumt å bare legge all skylda på influencere for å fjerne fokus fra det de skriver om selv.

    7. Vi lever i en verden hvor fokus er å operere det ytre for å fikse problemer som i stor grad sitter i hodet. Du har på ett eller annet tidspunkt fått det for deg at du på en eller annen måte kom til å bli bedre, se bedre ut, være mer verdt, hva enn det var, og at det kunne løses med å operere puppene, nesa, rumpa, fylle på med fillers her og der, og botox andre steder. Det er en lettvint løsning på noe som ofte er mye større. Det er i dag blitt alt for enkelt å legge seg under kniven for å “rette opp i feil”. Det burde vært godkjenning på en eller annen måte for å kunne få gjennomføre slike kosmetiske inngrep. På samme måte som du først var mobbeoffer, for å bli mobber så har du nå gått fra å bli påvirket til å ta operasjoner til å påvirke andre til å gjøre det samme. Har alle operasjonene du har gjennomfør gjort deg lykkeligere? fornøyd med deg selv? selvsikker? et bedre menneske? Ja, media har et ansvar, men det har DU som blogger og påvirker også.

    8. leste artikkelen og fikk LYST å operere rompa, og det har æ aldri hatt før. Ikke når æ har læst bloggen din heller, så ja, du har et bra poeng i det du skriv

    9. Jeg er så enig!! Hvorfor kan de ikke holde kjeft om sånt hvis de forventer at influencere skal gjøre det? Det de gjør her er jo å spre ut masse informasjon om en slik operasjon, noe som så klart åpner øynene til folk om det inngrepet. Sykt bra jobba VG! :))))

    10. Jeg blir så jævla forbanna på de menneskene som kommer her å skriver at du er den personen som påvirker mest. Jeg tolker dette som at da er det din feil at alle 16 åringer som vil opererer har både fått tanken og kommer til å gjøre det. NEI. Vi ser flotte kropper hver dag på Instagram, Facebook, Snapchat, TV, Twitter, og ja, i avisen. Det er ikke sånn at selvom du eller hvem som helst annen toppblogger opererer, så er det sånn at disse jentene ser dette og tenker at «siden du gjør det, må jeg gjøre det». Og vet du hva, hvis det er tilfelle så trenger de hjelp. Jeg har opereret selv, men da ikke pga deg??? Det er jo noe jeg har funnet ut at jeg ville SELV. Jeg skjønner at folk påvirkes av hva de ser, men det er da ikke pga deg. De sitter jo med dette stappa i trynet hver eneste dag. Jeg tar med selv i å føle meg påvirket men ikke pga den ene personen, og jeg tar meg godt i nakkeskinnet da og ber meg selv skjerpe meg, noe de fleste trenger å lære seg.

    11. Hei, ville bare gi en anbefaling om å ikke kaste lys over klinikken du mener i Tyrkia. Venninnen min opererte nesen sin der og jeg tok BBL. De skrøt veldig over at du og Isabel Raad hadde vært der, men fyfader for en behandling vi fikk. Har aldri følt oss så usikre og lite ivaretatt noen sinne, og hverken sykepleieren på villaen eller kirurgen tok det seriøst når jeg sa at jeg hadde fått infeksjon i navlen. Det STINKET og jeg gikk rundt og var svimmel og hadde feber, men sykepleieren sa bare «no its okay» og smurte på en salve som hun også brukte på andre pasienter rett fra tuben..
      Tok dette opp med kirurgen og da fikk jeg kjeft fordi jef anklaget han for å ha gjort en dårlig jobb, og fordi jeg enda ikke hadde dusjet, noe som sykepleier på huset hadde frarådet meg. Så myyyye kommunikasjonssvikt og jallaopplegg. Kom hjem og var enda dårlig, og fikk etter en uke svar på testene jeg tok hos legen min samme dagen jeg kom hjem. Navlen min var infisert med antibiotikaresistente bakterier som var så sjelden og så hissig at legen min ikke hadde hørt om den før. Hadde infeksjonen utviklet seg, hadde jeg måttet blitt lagt inn på skjermet avdeling på sykehuset og kun fått besøk av folk kledd i heldekkende plastklær. Der kunne jeg blitt liggende i flere år, og det kunne blitt min dødsårsak. I tillegg ser rumpa mi helt lik ut som før, er bare de fettsugede områdene som er mindre. Det var virkelig ikke verdt det, og jeg anbefaler ingen som leser dette om å gjøre det på denne tyrkiske «klinikken». Bakmannen Engin er en ekkel type som virker snill når man ikke har problemer, men når det kommer til stykket så har han null helsefaglig kompetanse, noe som er skremmende da han er den eneste kommunikasjonen pasientene har på engelsk. Han er KUN in it for the money og tar seg betalt rundt 10-15.000kr ekstra for hver operasjon som utføres, fordi det er så billig å gjøre operasjoner i Tyrkia. Så ja, mitt råd til alle som søker opp om denne klinikken er å holde seg langt unna. Gjør det i Norge sånn at du har norsk helsevesen i ryggen<3

    12. Anonym: Ja, jeg har hørt lignende om klinikken i ettertid og synes IKKE det er greit. Det er forferdelig om de skal gjøre forskjell på private personer og profilerte personer. Dessuten ga jeg klinikken streng beskjed om å holde mitt besøk der privat – det er noe man burde respektere også.

      Herregud, jeg blir helt skremt og veldig lei meg av å høre om behandlingen din. Tusen takk for at du deler!!! Det er virkelig viktig, og jeg skal aldri skrive om klinikken igjen. Sykt at man kan ha så ulike behandlinger..

    13. mairho: Det var hele poenget mitt også. De får gjerne skrive om det så mye de vil, men da trenger man ikke å kritisere influencere for å gjøre det samme og i MYE mindre grad enn dette. Jeg er helt for grave-journalistikk men dette virket på meg mer som en litt lite innbydende reklame. Slik kan det i alle fall bli tolket av mange som leser, og der snakker jeg av min egen erfaring.

    14. Anonym: Nei jeg tror du har rett. Det er så viktig å gjøre hva man SELV ønsker i livet, og det må man lære seg. Ikke fordi andre har gjort det – men da må du heller ikke la være med noe du selv ønsker å gjøre, i frykt for å bli dømt eller hva folk tenker.

    15. Jeg er helt enig med deg! Og jeg mener egentlig at det er på tide å slutte å skylde på bloggere for alt mulig. Det er foreldrenes ansvar å oppdra ungene sine til å bli reflekterte og selvsikre. Iallfall nok til at de kan tenke seg godt om dersom de først velger å operere seg. Vi har mulighet til å fikse på kompleksene våres, og da vil man jo det! Jeg har masse komplekser, den store nesa og se små leppene er greit, men den stygge magen etter svangerskapet skal vekk. Når jeg er ferdig med å få barn skal jeg legges unse kniven og det har jeg søren meg ikke tenkt til å skamme meg over. Jeg ser helt jævlig ut liksom. Hvem vil vel det? Venninna mi er like fin som før hun fikk barn, men sånn er det ikke for alle.

    16. Du skriver at man vil gjøre som man SELV vil i livet og at det må man lære seg, men når du var yngre ble jo du PÅVIRKET av andre til å ta alle disse operasjonene (i alle fall noen av de). Du er så jævlig dobbeltmoralsk og nekter og innse at du har en ekstrem påvirkningskraft. Du kan ikke bare tro at alle klarer å tenke selv, sånn er det faktisk ikke. Du har et ansvar med den plattformen og målgruppen du har.

    17. Dette har jeg lurt litt på faktisk! Ingen bloggere (som jeg har sett) nevner noe om hvordan man kommer seg i gang / tipser med verken nese operasjon eller til rumpe og verden + avis stormer mot dere som om dere hadde korsfestet uskyldige. Litt overdrevent haha, men hallo det er de og. Så fremmer de det x antall ganger mer. The fuck, tenker jeg.
      Folk sier at du fronter til en annen målgruppe og er mulig forsåvidt riktig, men synes det har vært lite oppmerksomhet rundt store inngrep så synes ikke de skal snakke så himla høyt og kroppspress er det uansett. Man burde få gjøre det man selv ønsker uten å bli botlagt.
      Hadde du latt vær å ta noe så finnes det alltid noen andre å skylde på. Vi har Kardashians som er VERDENS kjente, og det er noe å tenke på før man peker finger.

    18. All respekt til deg forresten! Blir så engasjert at jeg roter så forferdelig når jeg skriver, så leser jeg igjen når jeg har publisert og bare “fan kom det ut riktig?” men KJØØØR SOPHIE ❤

    19. Jeg reagerte på hvordan avisen fremstilte det hele som en solskinnshistorie. Litt sånn: “Jentene ble hentet i limousin, bodde i villa, fikk endelig timeglassfigur og kunne fra nå av vise seg i bikini på stranden uten å være flau, og før og etter-bildene var rimelig gode, og alt dette for bare en tredjedel av prisen i Norge. Mange norske jenter gjør dette. Her er adressen til klinikken. Ingen vet langtidseffekten” osv. Særdeles lite kritisk journalistikk. Virket som de nærmest oppfordret til å utføre en BBL.. hårreisende vinkling.

    20. Hadde ikke du vært blogger/influencer hadde du på lik linje som de fleste sagt at de har et stort ansvar og påvirkningskraft. Du vil bare ikke ta ansvar, bedre å bare kjøre sin egen vei uten å tenke på andre.
      Nei dere har ikke alene alt ansvar, ingen som har påstått heller. Men som flere har nevnt så er det sjeldent unge under 16 som leser nyhetssaker fra aviser osv. Og det er jo DE som føler mest på presset, og hva leser de? Jo bloggere.

    21. Silje: Hvem vet, det kan godt hende jeg hadde sagt det – umulig å si. Jeg er glad jeg har den erfaringen jeg har nå da, og tenker annerledes. Og jeg sier heller ikke at bloggere har null ansvar, det har ingenting med innlegget å gjøre.

    22. Renate: Ja, takk! Det er hele poenget mitt. Jeg mener ikke at bloggere ikke har påvirkningskraft, for det har man jo (jeg mener derimot ikke at man ikke skal få leve sitt liv av den grunn). Men alt tatt i betraktning skjermer de aller fleste bloggere den delen av seg selv relativt godt.

      Og – jeg leste avisen da jeg var 15-16, og jeg tror ikke jeg var den eneste. Det er veldig normalt å lese aviser når man går på videregående vil jeg tro…

    23. Anonym kl 20.49, vil bare si at jeg er glad det gikk bra med deg, og veldig bra at du deler din historie! Antibiotikaresistente bakterier er et kjempeproblem i verden, som er økende her i Norge også, delvis fordi flere nordmenn får helsehjelp i land der man har mer antibiotikaresistens pga ukritisk bruk av antibiotika over lang tid. Bakteriene blir da med til Norge når de skrives ut fra sykehuset der. Hvis vi ikke får hindret at det utvikles og spres resistente bakterier, kan vi om få år ende opp med en situasjon der selv helt vanlige infeksjoner som urinveisinfeksjoner, sårinfeksjoner og lungebetennelser kan ta livet av selv unge, helt friske mennesker. Det er selvfølgelig flere årsaker til at resistens er økende her også, som f.eks. bruk av antibiotika i kjøttindustrien, men ved å bli innlagt på sykehus i land som f.eks. Tyrkia øker man sannsynligheten for å bli bærer av eller bli smittet med slike bakterier, og for så å spre dem videre til flere her hjemme. Og sånn som i ditt tilfelle, der du ble kjempesyk som følge av slike bakterier. Alle nordmenn burde være bevisst på dette, og da synes jeg det er ille at man reiser ut av landet og til steder med høy forekomst av resistente bakterier for å få utført unødvendige kirurgiske inngrep. Blir man akutt syk på ferie har man jo ikke så mye valg, men å frivillig utsette seg for MRSA og verre er for en penere nese etc.., det ville jeg aldri gjort. Man må gjerne få operere seg, men jeg ville gjort det i Norge, der sjansen for å bli smittet med resistente bakterier er betydelig mindre. Spør du meg er det DET VG burde skrevet om i sin artikkel…
      Jeg synes også det er bra at du, Sophie, svarer på kommentaren og sier at du har hørt mer negativt. Synes også det er helt hårreisende at de ikke har overholdt taushetsplikten!

    24. Jeg føler det er egentlig det samme med alkohol. Jeg jobbet på hotell tidligere. Der fikk jeg streng beskjed om at bilder og omtaler, logoer og alt som kunne minnes om alkohol (f.eks. Lysekloster i champagne glass) skal ikke legges ut i sosiale medier eller på nettsidene – fordi all alkoholreklame er strengt forbudt. Man kan ikke en gang ha logoer av Hansa eller heiniken på bardisken.
      Men så kommer VG og andre aviser og magasiner og skriver «dette er årets juleøl», «denne vinen er best til grillsesongen» «hederspris til norsk mikrobryggeri!» og det som verre er. De har bilde av flasken, glade mennesker som skåler, flotte middager med edle dråper til.. og kaller det opplysning. Pris til hva vinmonopolet selger den flaska for er en selvfølge. Men jeg kunne ikke nevne noe sted at vi hadde fått lokalpordusert **

    25. Men du skrev jo dette på bloggen din for noen år siden: “Kun i min krets kan jeg sikkert ramse opp 20 stk som enten går på det eller har gått på melanotan, også kalt barbiedopet. Jeg bestemte meg for å prøve det i fjor sommer etter at jeg hadde lest om det på Julia Nyland sin blogg.”

    26. “Unge jenter leser ikke aviser”. De får med seg mer enn man tror. VG har masse artikler på snapchat-news (lol heter det det?) og artikler med mange kommentarer dukker på mystisk vis opp på facebook uten at man trenger å følge avisen i utgangspunktet. En artikkel om et inngrep skrevet i en avis/nettavis vil jeg ta mye mer seriøst enn et innlegg skrevet i en blogg. Why? Norske aviser er svære bedrifter med mange ansatte og de har kvalitetskontroller på det de publiserer. Man forbinder gjerne innholdet med research og kvalitet, de fleste er sikkert utdannet som skribent/journalist osv. Da jeg leste akkurat den samme artikkelen om melanotan for mange år siden kjente jeg at jeg fikk lyst til å prøve det (noe som heldigvis aldri skjedde). Tidligere hadde jeg hørt “rykter” om det og lest om det via blogger, men syntes det var rart og teit og at det hørtes farlig ut. Fikk et mer positivt inntrykk fra artikkelen, både på grunn av dens vinkling og “på finn.no kan du få tak i melanotan”.
      Jeg vil påstå at en stor norsk nettavis som gir ut masse informasjon om plastiske inngrep påvirker i mye større grad enn bloggere som har pyntet på fasaden, men som ikke gir detaljer. Jeg har lest bloggen din i mange år, men aldri følt meg påvirket til å ta noen plastisk operasjon, da jeg synes det er rart og ukjent. Kjente likevel jeg fikk lyst til å lese artikkelen om BBL i VG+, og er sikkert ikke alene. Verden er syk. ✌🏻

    27. Helt enig med deg Sophie. Det at en blogger sier at de har operert rumpa gir ikke meg noe som helst mer grunn til å ville operere. Tenker bare «jaja, fin rumpe har hun» Og jeg har vert ung og usikker jeg også. Også viktig å nevne at hadde bloggere og andre som er i rampelyset ikke nevnt at de hadde operert så hadde jo folk snakker dritt om de av den grunn.. Bloggere gir jo som du sier, veldig sjeldent noe info, så artikler som denne er jo gullgruve for de «unge og usikkre jentene som ikke står for egne valg». Og jo, unge kan lese denne artikkelen, leste den selv først på Snapchat:)

    28. Hvorfor kan ikke alle få ta heroin om de vil da? Det er jo mans egen kropp, og så lenge man ikke skader noen ved å gjøre det…? Jeg synes det er altfor enkelt å ha argumentet om at man må få gjøre som man vil. I mine øyne er det så sykt lite sosialistisk å ha den tankegangen (og for så vidt greit nok det), for noe av grunnen til at Norge er en velferdsstat er jo nettopp denne fellesskapstankegangen hvor alle har et ansvar over hverandre – som reguleres da mye gjennom statlig organ. Vi KAN ikke gjøre alt vi har lyst til i mine øyne. Spesielt da når det kommer til ting som dop, plastisk kirurgi – altså samfunnsproblemer. Jeg er selv profesjonsstudentent i psykologi og i mine øyne går det å være for plastiske operasjoner i mot mitt yrke – jeg mener jo så klart at det å ta plastisk kirurgi er en quick fix på et problem som må jobbes med fra innsiden. Etter min erfaring ifht det jeg leser, og det jeg hører av venninner som har silikon, så er det et slags tomrom som fylles av å endre på utseende- i de aller fleste tilfeller bunner det ned i komplekser og lav selvfølelse. Jeg ser egentlig ikke ned på de som opererer seg, jeg synes oppriktig synd på de og skulle ønske de heller investerte pengene i sin mentale helse og gikk til psykolog. Det er så utrolig enkelt å si at alle skal få bestemme og gjøre akkurat hva de vil med livene sine, men det er ikke så enkelt som det når man er en del av et samfunn. Vi har alle et ansvar. Da mener jeg ikke deg spesifikt overhode – jeg prøver å fremme sak, ikke person 🙂

    29. Lite tillegg: det gjelder forøvrig ikke bare plastisk kirurgi, men miljøvern, rus (jeg skrev kanskje dette allerede når jeg tenker meg om?), altså you name it… Hvorfor skal alle ta i et tak på miljø mens med plastisk kirurgi er det fritt frem? Jeg forstår at miljøvern er noe annet fordi det i mye større grad er sånn at dine handlinger påvirker mer enn deg selv. Men gjør det ikke det med alt, sånn egentlig? Alt vi gjør påvirker noen på en eller annen måte. Skal man alltid ta ansvar for «noen», så blir man jo gal, så er ikke det jeg sier. Jeg bare føler generelt det er så lett å si at man må få gjøre som man vil… men funker det så bra da? Borte i USA for eksempel, at alle er sin egen lykke smed og står til ansvar for egne handlinger fullt ut? I mitt hode er hele den filosofien helt feil, for ingen har likt utgangspunkt, og det er ikke tankegangen om at alle får gjøre som de vil som er fundamentet i en velferdsstat generelt.

    30. Dette er faktisk FOR drøyt. EU redder biene? Med et bilde av en humle på forsiden? Vanskelig å ta avisen alvorlig med sånne overskrifter.

    31. Hei!
      Måten du ser akkurat dette på må jeg si er litt umodent og lite gjennomtenkt.
      1. Det er en del forskjeller på bloggere som presenterer noe, og når et mediehus gjør det. For det første er journalisters jobb å avdekke ting. Så kan det være helt opp til deg om du mener det er feil å stole på journalister, eller om de generelt gjør en for dårlig jobb, men premisset ligger der. En bloggers jobb er å skrive sine meninger, fronte ulike saker de interesserer seg for etc. Forskjellen er at bloggeren fronter _sitt_ syn. Journalisten er pålagt å legge frem ulike sider av en sak.
      2. Generelt sett er målgruppene til VG og bloggerne på blogg.no _helt_ forskjellige.
      3. Vil du virkelig ikke ta innover deg at det er en forskjell på følgende?: a) å legge ut bilder der man helt åpenbart ser vakker og sexy ut med sine opererte atributter, b) legge ut bilder av en bandasjert rumpe der kontektsten overhodet ikke er sexy eller flatterende, men en opplysningssak?
      Jeg har fulgt deg fra begynnelsen. Akkurat disse tingene synes jeg du alltid dodger når det kommer til denne diskusjonen. Å si at “store aviser fronter plastisk kirurgi like mye som bloggere”, faller fullstendig på sin egen urimelighet. Håper du kunne tenke deg å svare på akkurat dette. Det har jeg til gode å se.

    32. Helt enig, og det er rett og slett tragisk at denne form for nyheter kommer fra norges STØRSTE avis. I mine øyne er VG en fordummende avis, og for å kunne ha et mer nøytralt og opplyst sinn har jeg selv inngått en avtale med meg selv; boikott VG. Jeg synes det er trist at mange av disse såkalte nyhetene er hva norges befolkning skal forstå verden på..

    33. Den er helt forferdelig. Jeg og 3 andre jenter fikk alvorlige infeksjoner. Å jeg har vært på sykehuset i over 2 måneder. Det kom til det punktet at kirurgene her i Norge måtte skjære ut at vevet mitt i det området hvor jeg fikk infeksion (( rompa ). Det har vært en lang og svært vond prosess som enda ikke er over. Går fortsatt til sykehuset for behandling og kan ikke fungere i det daglige livet. Rett etter operasjonen din shipper de deg bort på et hotell uten sykepleiere og så kalt all inklusive….fordi de har for mange gjester. Da jeg var der hadde de plassert jenter på samme rom som ikke kjente hverandre og jenter på madrasser på gulvet. Det var ca 10 rom i villaen og 16 jenter + en besøk per jente. i tillegg kom det ca 5 nye jenter hver dag. En etter en ble de stappet på hotell. Egin , sjefen er et mønster uten like ….han bryr seg kun om pengene og skriver deg av så fort du har gjort operasjonen din. Han skylder mange av jente penger, som de skulle få da de kom hjem …ingen fikk det. ingen fikk engang et svar fra mobile hans …han blokkerer deg med en gang. “sykepleierne ” på huset , det er kun en altså….så de ansatte bil jeg kalde de ….er dritt leie folk. de server hard uferdig og kald pasta og kunne ikke gitt mer faen i deg som person. de er rett og slett dritt leie av alt. veldig utrivelig. Spør du de om hjelp til noe så blir de irritert på deg. Å da jeg dro nektet de å bytte bandasjen mine og lo meg opp i ansiktet.
      Lakenene blir ikke skiftet og du ligger i dine blodige laken hele oppholdet. rommet og badet blir heler aldri vasket. Å antibiotikaen du får er for luftveisinfeksjoner. Den siste du får er ikke Antibiotika i det hele tatt , det er smertestillende ( de kaller det runde 2 med antibiotika).
      Bedriften er sort og du betaler i Cash og får ikke noe bevis eller kvitering på at du har vært der. Det er slik at Egin ( sjefen ). kan skrive deg av det øyeblikket du går ut den døra.
      En jente døde nettopp på bordet til dr. Mete . Det fortalte ozie meg og Egin da jeg var der. Hun var en engelsk glamormodell. En annen jente jenny eller hva hun het …døde på operasjons bordet, men de klarte å få henne tilbake med CPR og de fortalte henne det aldri. Hun fikk vite det av legene da hun kom hjem i England. Hun gikk til avisene og hele saken om klinikken og denne jenta kan man lese ved et lite Google søk.
      Det er rett og slett livsfarlig å reise hit ! Jenter har død , og jeg var bare et kort strå unna å få blodforgiftning! Jeg har fått det påvist fra legen min i Norge at det kom fra urene forhold fra operasjonen! Det er hva du kan vente om du reiser hit !
      BILDENE de bruker etter etter 3-4 BBL , Ikke en. En BBL gir deg ca 250 g ekstra bare. 40 % forsvinner med tiden.
      plizz ikke vær så dom å dra hit, det er ikke verd det ! virkelig !

    34. De gjør ca 6 BBL per kirurg hver dag. En BBL tar ca 3-4 timer likevel var kirurgen ferdig med alle på ca 12 timer. De opperert på flere jenter samtidig, å de har masse snarveier og gjør ikke det du faktisk betaler for. Du vil ikke se noen forskjell på rompa de, lun midjen din ! Sååå ikke verd det. Å over halvparten av jentene ente opp med infeksjoner og en tilome blodpropp
      ……Det er livsfarlig!

    35. Beklager å fortelle deg det Sophie , men oppholdet ditt har de skrytt av lenge. Jeg var der for ca 2,5 år siden. Da fortale Egin alle på villaen hvilken kirurg du hadde hatt, hvor store rompe implantater de hadde satt inn , at du hadde vært der to ganger , hvor du hadde bodd , hvordan du hadde oppført deg osv… de holdte ikke akkurat den avtalen om å ikke fortelle at du hadde vært der :/ De viser tilome opp instagramen din slik at de som ikke er fra Norge kan se hvem du er ….

    36. Altså TAKK at noen andre tenker det samme som meg og setter ord på det!! Bloggere blir kritisert dag ut og dag inn i avisene, men avisene har også et ansvar!!

    37. “Dette er faktisk FOR drøyt. EU redder biene? Med et bilde av en humle på forsiden? Vanskelig å ta avisen alvorlig med sånne overskrifter.”
      Til din informasjon så er humler en slekt av bien, altså alle humler er bier.
      Så du kan slappe helt av å ta avisen alvorlig i dette tilfellet.

    38. Ser flere har skrevet om dette men altså; det er stor forskjell på deg som blogger og en avis som har opplysningsansvar. Det er visse ting som avisene ikke skriver om, feks selvmord. Demokratiet er bygget på prinsippet om at alt skal kunne skrives om. Hvis dette er en farlig trend så blir det feil av avisen å kneble disse opplysningene. Nå har ikke jeg lest artikkelen og det er derimot ikke greit om den glorifiserer plastiske operasjoner. Det er noe helt annet. Men blir dumt av deg at istedenfor å ta ansvar så legger du heller skylda på noen andre. Litt sånn «jeg har gjort feil men se på avisene, de er mye verre». Ta heller ansvar:) ser flere i kommentarfeltet har åpnet opp om de forferdelige forholdene på denne klinikken, spør om å få bruke disse opplysningene, kanskje de har noen bilder, så skriver du et innlegg til skrekk og advarsel. Det hadde vært cred!

    39. TAKK! Endelig noen som tar det opp. Altså, man kan si så mye man vil at “hadde det ikke vært for at influencere gjorde det så hadde det ikke vært noen sak”, men hvorfor begynte influencere å gjøre det da? Altså, folk opererer seg ikke fordi de ser andre har gjort det, de gjør det fordi de ønsker å forandre noe. Altså, jeg kan godt synes Tone Damli har pen nese (f.eks), og ønske jeg hadde lik nese som henne, uten at hun har operert den. Betyr det at pene mennesker ikke bør få være i media eller være influencer? Jeg liker veldig godt den tilnærmingen du har fått til dette temaet, du gjør hva f. du vil, uten at du reklamerer for det på bloggen, det liker jeg veldig godt 🙂 helt ærlig, jada, jeg så rumpa di hadde blitt større, men hvem f. bryr seg så lenge du liker den? Men veldig trist at du hadde ønske om å endre den, syntes du var veldig pen fra før, men 100% ditt valg. Du er pen nå også 🙂 Husker godt du fortalte om guttungen som ropte etter deg på vei til bussen, som sa at du hadde liten rumpe, og veit hvor kjipt du syntes det var å stadig få sånne kommentarer. Samme med alle som kommenterte at du hadde så stor nese. Hva skjedde? Jo du fiksa på det. Ser på bloggerne, Ulrik har fått kommentarer fra folk som syntes han hadde så små lepper, hva gjorde han? Fylte på. Synes det temaet om normalisering av plastisk kirurgi er angrepet i feil ende, få slutt på mobbing så tror jeg mye er gjort. Fikk selv redusert brystene i en alder av 19 etter mobbing på barneskola, ja jeg hadde rygg problemer også, men det psykiske som hang igjen gjorde vondere. Hadde vært veldig fint å se den synsvinkelen på temaet “normalisering av plastisk kirurgi” snart.. mobbing av de som har gjort det hjelper jo ikke, hva sier man ? Killing for peace is like fucking for virginity”..

    40. Jeg må ærlig si at når bedriver du anavarspulverisering. Du påstår at du angrer på operasjonene, men fortsetter å dytte den opererte rumpa opp i kamera. Dessuten har du flere lesere enn mange norske nettaviser, og en lesergruppe som er mye yngre enn vg sin. Alle andre har liksom skylda for at du opererte deg! Og du fortsetter å skape klikk ved å skrive om operasjonene dine, og bruker rumpeoperasjonen for å lage PR om serien din. Synes du er veldig selvmotsigende. Det er godt mulig VG og andre aviser må skjerpe seg, men det må du også!

    41. Mari: Du vet jo ingenting om min lesergruppe og alderen på dem, de fleste er godt over 18 år – og du vet forøvrig heller ingenting om VG sin. Jeg har aldri sagt at jeg angrer på operasjonene (så vidt jeg husker), men jeg har hatt en periode der jeg har angret på åpenheten om dem. Og ingen andre enn meg selv har jo “skylden” for at jeg opererte meg, jeg er glad for at jeg gjorde det. Du har misforstått hele poenget.

    42. Line: Det er jo ikke det jeg mener i det hele tatt. Poenget mitt er at AVISENE kaster bloggere under bussen som ene og alene ansvarlig for at plastisk kirurgi er i lyset, og så fremmer de det selv men tusen ganger verre. Jeg sier ikke at bloggere ikke har noe av skylden, og jeg prøver ikke å fraskrive meg selv ansvar.

    43. Det er greit nok, men du kommer ikke unna at du er en av de som i størst grad fronter plastiske operasjoner. Når det gjelder å angre er det mulig jeg blander deg med en annen toppblogger som har sagt det. Men jeg synes både at du og avisene har et ansvar, og jeg mener at du kanskje ikke ser ditt ansvar i det. Hadde vg laget denne reportasjen hvis det ikke var for profiler som deg + en annen blogger som har utført dette på denne klinikken?
      Forøvrig synes jeg du setter fokus på mye annet som er bra, f.eks dyrevern og vegetarkosthold.

    44. Nå må du gi deg. En artikkel om plastisk kirurgi forteller om galskapen som skjer rundt oss og hvor ille jenter i dag kontra før er utsatt for et kroppspress hvor det normaliseres å ty til kirurgi om man ikke har den “perfekte” nesa eller rompa. Hvordan tror du jentene i artikkelen ble påvirka? Enig med flere her at dette er mer et forsøk på å fraskrive seg et ansvar og prøve å vinkle en artikkel på en helt annen måte enn den er ment. Mennesker med masse følgere eller fans, kall de hva du vil, er med på å påvirke og forme ungdom som vokser opp enten du liker det eller ikke. Jeg sier ikke at kun enkelte bloggere alene påvirker kroppspresset som skjer, men ikke kom her å si at en avis er “tusen ganger verre”. Det blir for dumt.

    45. Hei. Som journalist forsøkte jeg å poste kontaktinfoen min sånn at jenter som har opplevd dårlige erfaring med klinikken kunne kontakte meg, nettopp for å sette fokus på dette med en eventuell sak i avisen. Den posten slettet du, Sophie Elise. Hvorfor? Man skulle jo tro at både du, og leserne som er uenig med deg ønsker nettopp dette ut i fra innlegget ditt?

    46. Er du virkelig den rette til å uttale deg om dobbeltmoral?
      Nå skjønner du kanskje hvor irriterende din egen dobbeltmoral er. Kan jo hende VG tenker som deg: Bedre med dobbeltmoral enn ingen moral 😉

    47. Jeg blir ikke påvirket av bloggere når det kommer til dette tema, for de bloggerne som har gjort operasjoner som dette informerer oss ikke om det og jeg føler heller ikke at dere fronter det. Og dere får utrolig mye dritt kun fordi dere har operert rompa, og det er det ingen som vil. Alle som har hatt noen form av plastikk kirurgi i vårt samfunn blir sett ned på uansett om de er store på sosiale medier eller ikke, og det synes jeg er trist. Man blir ikke mindre verdt som menneske og man skal fortsatt få lov til å uttrykke sine meninger.
      Helt ærlig, når det kommer til rumpeplastik så er det ikke norske jenter jeg selv blir påvirket av, det er Kim K og alle instagram jentene som har en slik kropp. Men dette påvirker meg jo ikke på det nivået at jeg vil gå gjennom en operasjon, for vi jenter finner alltid en “drømmekropp” som man vil ha enten det er kroppen til venninnen din eller om det er din kropp. Før var det å være tynnest mulig og nå er det å ha Kim K sin rumpe og form. Det vil alltid være noen som har en kropp man ønsker man selv hadde, men likevel skal man kunne være tilfreds med den kroppen man har for man kommer ingen vei med å la seg påvirke såå mye av de man ser på feks Instagram. Så det at alle skal skylde på bloggere er jo bare helt feil, for det er virkelig ikke mange som blir så påvirket av norske influencers som visse folk skal ha det til. Dere skal ikke måtte skjule kroppen deres fordi andre mennesker ikke tåler det eller blir påvirket i 5 sekunder før de går tilbake til sin egen hverdag.

    48. like greit at dei avsløre deg,du sa jo ingenting selv
      Det er ikke rettferdig at folk trodde du hadde flaks med trening så var den bare kjøpt

    49. Knotete å svare på kommentaren din men; du mener måten avisen gjør det på er tusen ganger verre? Se bare på det siste ukens spørsmål innlegget ditt. Kombinasjonen med dagens rumpetrender, vissheten om dine operasjoner samt målgruppen din gjør at bildene brukt i dette innlegget fremmer nok intet mindre enn mer usikkerhet og mer lyst til å operere hos dem som ser bildene. Du er nok av den oppfatning av at disse bildene er kule og kunstneriske, og at du har all rett til å bruke dem. Stemmer det, det går kun på samvittighet og ansvar. Jeg tror det innlegget ditt har flere klikk enn denne avisartikkelen. Ønsker fortsatt at du skal bruke opplysningene som er kommet frem i kommentarfeltet angående klinikken.

    50. Er så utrolig synd folk er så lettpåvirkelige! Jeg prøver liksom vri hjernen og tenke hva kan jeg bli “påvirka” av, men kommer ikke på noen… Altså, jeg er 30 år, og sikkert vokst av meg mye av sånne ting, men kan aldri ha huska å hatt behov for å forandre meg sånn – selv om jeg var ekstremt misfornøyd…
      Faktisk føler jeg nesten litt “kick” av å være “annerledes”? Jeg har bittesmå pupper etter årevis med jojo-vekt pga spiseforstyrrese, men jeg går ut der likevel.. Jeg har hundrevis av arr på kroppen etter selvskading, men jeg går ut der og gir en eff, hvertfall de fleste dagene. Jeg har nesten ikke fine områder i ansiktet pga uren hud, men jeg har akseptert det. Jeg har viker, så jeg ser litt skalla ut – og det er kanskje den ene tingen jeg kunne vurdert – få sånn transplantasjon av hår.
      I det hele tatt har jeg mye gørr og jeg kan liksom ikke forstå hvordan bloggere som deg kan få skylda for at unge går så drastisk til verks! Du har jo vært tydelig på at operasjonene ikke gjorde underverker, du er åpen om det og det fronter det jo ikke? Sier jo ikke hallo, det her er lurt – sånn som VG egentlig gjør…
      Må være slitsomt å være ung idag, herregud.. Filter og operasjoner og merkeklær og alt, hva er det neste.. Syns hvertfall ikke du skal skamme deg for det du har gjort. Du har gjort det for dine grunner, er bare uheldig at du er offentlig sånn sett på det området (du er den beste bloggeren!) – folk må jo alltid finne noe å pirke på!
      Heier på deg, jeg!! Du gjør så mye bra og gir så mye tankespinn (av den positive sorten, for meg), så jeg håper bare inderlig disse som beskylder deg ser litt videre utover og ser at du ikke er den eneste som er operert. Kanskje de bruker tida si på å skrive kommentarer til de og, sier vel kanskje mer om dem enn deg tror jeg…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg