litt om trening

I dag har jeg hatt migrene for første gang i hele mitt liv. Det var forferdelig.. Kastet opp fordi jeg fikk så vondt i hodet. Eller, jeg vet jo ikke om det var migrene men det lignet veldig, og kom helt ut av det blå. Nå føler jeg meg litt bedre heldigvis, men det har virkelig vært 8 timer med helvete 🙁 

Før jeg rakk å bli så dårlig tok jeg disse bildene av meg selv. Veldig 2013, hehe. Jeg var på vei for å trene, og siden jeg fikk personlig trener har det blitt noe jeg gradvis har begynt å glede meg til å gjøre. Ikke misforstå, jeg HATER Å trene, men jeg har begynt å glede meg litt likevel fordi jeg merker hvordan jeg blir sterkere og ikke minst har det bedre i kroppen generelt. Jeg trener kun styrke og trives med det, sikkert mest fordi jeg har så elendig kondisjon at det hadde blitt flaut å prøve på noe annet.. Haha. 

Jeg har alltid spist relativt “mye”, det vil si at jeg irriterende nok har fått kommentarer på “herregud så mye du spiser” når jeg er sammen med folk. Det har vært unødvendig å påpeke, hvorfor skal man bry seg om hva andre spiser liksom.. Likevel har kroppen min sett lik ut, heeeelt til jeg gikk opp bortimot 14-15 kg for et par år siden. Det brydde jeg meg ikke noe om, jeg visste jo hvorfor. Jeg festet mye og trente ingenting, så det var ikke noe poeng å “freake ut” fordi jeg hadde gått opp i vekt. Jeg eide situasjonen jeg var i, og koste meg med festelivet og alt det innebar, haha. Det var jo bare å legge om på livsstilen så ville ting snu, men det orket jeg ikke å gjøre, og syntes selv det var helt OK. MEN! Noe som var så spesielt med den situasjonen var at jeg da fikk masse kommentarer på hvor bra og fantastisk det var at jeg hadde gått opp i vekt, at jeg virket så mye sunnere når sannheten var at kroppen min hadde det helt forferdelig! Jeg havnet jo til og med på sykehus for at jeg tok så dårlig vare på meg selv. Jeg så bra ut ja, å ha mer former var kledelig på meg, men det var jo en livsstil som aldri hadde holdt i lengden. Resultatet på blodprøvene jeg tok da var skremmende, jeg manglet så og si alt kroppen trenger for å ha det bra.. Tenk deg, kun junkfood, godteri og masse alkohol. Men likevel var det HURRA, så lenge jeg veide mer. Det har ikke så mye å si om man veier mer eller mindre, men det betyr noe hva kroppen får i seg. 

Etter at jeg fikk personlig trener har jeg også hatt kostholdsplan, og målet vårt har vært – og er enda – at jeg skal gå opp i vekt i muskler. Jeg har aldri spist så mye som jeg gjør nå, men jeg spiser SUNT og har det dritbra. Det er deilig å ha spist middag, være stappmett men på en annen måte enn ubehagelig stappmett som jeg pleier å bli, haha. 

Jeg er litt skeptisk til å dele tips om trening her på bloggen, og det vet jeg min personlig trener er også når vi snakker om det. Alle har ulikt forhold til kropp og trening, mitt er veldig avslappet og det er jeg takknemlig for. Jeg ønsker å ha et fokus på å være sunn og frisk, som vi alle vet har det ingenting med vekt å gjøre. 

Herregud nå fikk jeg sykt vondt i hodet igjen, vi snakkes i morgen! 

37 kommentarer
    1. Du skriver så bra – ikke bare på de store/lange innleggene, men også på de som er korte og små! Er så behagelig å lese hahah.
      Har du noen favorittretter du liker å spise når du spiser sunt? Hadde vært suupert med tips om du har! Føler det er så vanskelig å spise sunt fordi jeg ikke har fantasi nok til å komme opp med sunne og gode retter, om det gir mening. Jeg er selv ganske gira på å trene for å bygge muskler, men haaater å trene. Kosthold er jo en stor del av hele den biten, så motivasjonen synker faktisk sinnsykt mye om man blir “stuck” med de samme rettene over and over.. Du ser forresten dritbra ut (as always), keep up the good work!! Og god bedring med hodepinen <3

    2. Helt uenig i at bloggen din er dårlig om dagen, herregud. Stå på Sophie, liker å lese bloggen din og det du driver med! Håper også på Sophie Elises verden sesong 2! Håper du ikke starter å få migrene ofte, da kan det være lurt å finne ut hva som trigger det, kan være så enkelt som rødvin eller sjokolade, håper for din del at det ikke er sjokolade for det er jo sååå digg!

    3. Hei Sophie, ser det er bombegrupper og evakueringer i Oslo – er ikke det i din hood? Håper det går bra med deg!

    4. Tror grunnen til at slike kropper blir hyllet er som et motsvar til det vi får trykt i trynet ellers, om det er usunt, er det selvfølgelig ikke bra, men syntes ikke det legitimerer å legge ut lettkledde bilder av seg.
      Motivasjonen skal jo være at man er frisk, ikke at man ska se ut på en bestemt måte, for noen vil det å se ut som deg være helt uoppnåelig på grunn av hvordan kroppen deres er bygd uavhengig av hvor sunn dem er. De burde likevel få føle seg som babes og hylle/skryte/etterlyse forbilder som er mer realistisk og lik dem selv.

    5. Hei Sophie 😊 Jeg har fått med meg at du spiser mye plantebasert og da siden du har kostholdsplan, kan jeg spørre hvem som lager den til deg? Jeg er veganer og sliter med å finne noen med god kompetanse der 🙂

    6. Nå formulerte jeg meg litt uforståelig i siste setning første avsnitt. Poenget er at uansett hvor sunn du er på innsiden, så vil signalene som sendes ut alltid ha et usunt og utseendefokusert fokus som knytter seg til smal midje, flat mage osv. Ikke «oi hun er full a vitaminer og mineraler» goals
      – Anna som skrev ovenfor, litt trøtt og surrete her nå

    7. Enig i det du skriver om å tipse, alle er forskjellige og må bare finne hva som er best for dem 🙂 MEN du kan jo f.eks skrive litt om hva du spiser for å være sunn, tipse litt om sunne snacks og litt slikt.

    8. God bedring, migrene er ikke gøy. Har hatt det som deg. Helt jævlig å spy i 8 timer.
      Viktig å legge på seg på en sunn måte.

    9. Gikk du ikke opp i vekt med vilje for å ta det fettet inn i rumpa da? Eller har jeg misforstått? Tenkte/gjorde du det heller etter du hadde gått opp i vekt?

    10. Dette er viktig! Og ikke minst for dem som vil slanke seg om de synes de har gått opp for mye. Man må sørge for at kroppen har det den faktisk trenger, før man eventuelt begynner å kutte ned på matinntaket fordi man tror det er det som gjelder. Glad du har en trener som gir deg det du trenger! 🙂

    11. Så deilig det må føles å begynne å like trening mer! Personlig haaater jeg det, men føler meg jo samtidig amazing etterpå. Kombinerer det gjerne med en supersunn kveldsmat og føler meg helt fitspo :))))

    12. Lest bloggen din i mange år men aldri kommentert noe, visste ikke engang kommentarfeltet var lukket, men nå som det er åpent syntes jeg du fortjener å høre positive tilbakemeldinger. Det å være kritisk er en ting, men det å skrive direkte negative kommentarer er bare trist. Håper du har det fint og fortsetter å blogge. Du er utrolig flink i det du gjør, og fortjener å høre det oftere. Bra du ikke skriver om planen rundt trening og kosthold, men hadde vært kjekt å se noen eksempler på sunn mat du har byttet ut junkfooden med. Bloggen din er gøy å lese uansett<3 du var den som introduserte meg til tanken om å kutte kjøtt, og som fikk meg til å bry meg om pelsindustrien langt tilbake. Takk for at du er du<3

    13. Synes det er veldig dobbel moralsk av deg å legge ut slike bilder og sånt innlegg når du non månder siden kritiserte folk som la ut slike bilder,.. men så er jo du veldig fram og tilbake da så ikke så rart kanskje

    14. Anonym: Hei! Tusen takk skal du ha <3 Jeg spiser for all del enda junkfood, og egentlig relativt "mye" av det. Men forskjellen er at jeg spiser LITT sunn mat i det minste 😀 Så ja, jeg kan gjerne dele litt forskjellig sånt, spesielt vegetarmat. Klem og takk for fine ord

    15. Frida: Åh nei herregud jeg gikk IKKE opp i vekt med vilje for å ta det inn i rumpa! Jeg gikk opp i vekt etter at jeg hadde operert, eller det året etter (jeg sluttet å trene etter operasjonen fordi jeg hadde forbud mot å trene i 6 uker, startet liksom aldri igjen). Noe sånt hadde jeg aldri orket..

    16. Du ser frisk, sprek og glad ut <3
      Det er skikkelig dritt å trene noen ganger, og skikkelig dritt å ikke kunne spise alt man har lyst på! Men det er jo så verdt det når man føler seg 100% bedre!

    17. Så gøy (og sikkert litt skummelt) at du har åpnet kommentarfeltet igjen! Har ikke pleid å kommentere, men det var flere ganger da det var låst at jeg gjerne ville legge igjen kommentarer. Jeg ville bare si at jeg synes bloggen din skiller seg ut blant resten, fordi du skriver så reflektert rundt store temaer innenfor miljø og personlige erfaringer osv., men også deilige overfladiske innlegg. Bloggen din er ikke enten-eller, og har en positiv (men til tider bekymret over alt i verden)-vibe som jeg liker, haha. Er lei meg for det med apen, keep us posted! Skal kanskje til Bali i høst (litt lenge til) og tenkte da å stikke innom hotellet. Hjertet blør 🙁
      Elsker forresten når du sminker/kler deg som en hollywood housewife! Synes det er kult, spesielt siden veldig mange er androgyne og like i stilen om dagen. Jeg blir i hvert fall inspirert til å tørre å være litt mer babe i klesveien, haha. Keep on doing you, jeg kommer til å fortsette å lese bloggen din så lenge du holder på. Håper du blir kvitt migrenen og at den ikke kommer tilbake :(((

    18. Vilde: <3 tusen takk skal du ha!! For en hyggelig kommentar. Jeg håper du stikker innom apen om du drar til Bali! OG at du tør å være så babe i klesstilen som du bare ønsker :*

    19. Jeg har også begynt å trene for fullt igjen, jeg spiste også bare junkfood snop og drakk alkohol hele tiden. La på meg 20 kg på to år… Men nå er jeg i gang med treningen og det er så sinnsykt gøy!! <3 Du ser rå bra ut her.

    20. Altså, har aldri hatt migrene, men det ligner på migrene.. Google kan være skummelt.. man kan google seg syk 😉

    21. Tusen takk for innleget.. du ser sykt bra ut. Hvor lenge har du trent? kosthold ? Hvilkene øvelser gjør du?
      Omg trenger formene dine, lyst til bytte? har midje langt hår, blå øyed og ride lår. Plz plz skriv mer om kosthold ig trenning

    22. Så fint du skriver Sophie, helt enig i at det viktigste er at kroppen (og hodet) har det bra, ikke hva man veier. Virker som du har veldig riktig fokus! Tror du gjør lurt i å ikke dele så mange treningstips, ettersom mange har et anstrengt forhold til dette og blir litt (for) lett påvirket. Dessuten finnes det jo mange treningsblogger med utdanning på feltet som deler tips 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg