kjeveoperasjon – før og etter

 

Dere har etterspurt et før / etterbilde av kjeveoperasjonen, noe som egentlig var litt vanskelig å få til – jeg har nesten ingen bilder av kjeven min fra siden hvor jeg ikke gjør meg til. Av en eller annen grunn har jeg sendt bilde av kjeven min til en venninne for flere måneder siden, så jeg fant ett til slutt! Jeg fikk en vane hvor jeg presset frem underkjeven på bilder, og etterhvert ellers i hverdagen også, noe som resulterte i at jeg fikk mye kramper og spesielt på natten, da jeg begynte å gjøre dette i søvne også på ren automatikk.

Here you go! Før: 

Nå: 

Overbittet mitt var jo “ekstremt” (1,5 cm og kryssbitt), så dette var en operasjon jeg fikk dekket av staten. Til sammen har jeg betalt 6000 kr i egenandel fordelt på ett år. Det er vanlig å stå på venteliste i et par måneder før selve operasjonen, samme gjaldt for meg. Jeg ble operert på Ullevål av to kirurger der, smertene var ekstreme de første dagene men nå føler jeg meg helt fin – borsett fra at det er vanskelig å spise store biter på en gang, og jeg må trene opp munnen slik at jeg får den på vidt gap (akkurat nå for jeg tre fingre i høyden inn i munnen, haha). Jeg har også mistet følelsen på høyre side av underleppen, det føles rart, men jeg har troen på at følelsen kommer tilbake. 

Jeg gikk i flere år og vurderte om jeg skulle starte prosessen med regulering fordi jeg visste jeg måtte operere, og det ønsket jeg ikke i det hele tatt. Nå kunne jeg ikke vært mer glad for at jeg faktisk satte i gang, etter mye om og men! Jeg har null ubehag i munnen, det er så rart med tanke på at jeg har hatt konstant vondt i flere år. Og – resultatet er skikkelig fint, synes jeg da. Nå må jeg bare ha regulering i 4-5 måneder til, og så er jeg ferdig. Gleder meg! 

Jeg vil gjerne rette en anbefaling til kjeveortopeden min Håkon Høimyr som er helt fantastisk flink. Om du har overbitt, underbitt eller hva det måtte være så gå til ham! Jeg lover du blir tatt på alvor og godt fulgt opp. 

3 kommentarer
    1. Banebrytende, tankevekkende og om jeg har skjønt rett, foreløpig ikke en vitenskapelig utprøvd metode:

      Foredrag med tannlege Mike Mew fra England på tema kjeveproblematikk og kjeverelaterte problemer i moderne tid versus eldre tid, og hvordan han erfarer man kan forandre ikke bare tannstilling men hele ansiktet ved hjelp av enkle øvelser.

      Videoen heter “Growing your face” og kanalen på youtube er 21 Studios.

      https://www.youtube.com/watch?v=TY3bIMRKil8

      1. Kom til å tenke på at kommentaren overfor som jeg postet, kan komme til å oppfattes som ment personlig kritikk, siden dette brukte å være en personlig blogg. Men kommentaren var kun ment som et fargeinnslag i en aktuell samfunnsdebatt rundt korrigerende kirurgi: En debatt som ofte blir stående fast i svart-hvitt-konflikter med personangrep. Kommentaren ble postet i entusiasme over en interessant hypostese som i mine øyne rettferdiggjør folks søken etter kroppskorrigerende metoder. Helse og skjønnhet henger sammen – det viser seg gang på gang, refererer til vitenskapen og sunn fornuft. Det spennende er hvordan kroppskorrigering kan gjøres i framtiden, i alle forskjellige tilfeller og grader av problemer. For det vet vi jo ikke enda.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg