pollenallergi og behandling – min erfaring

//annonse

For noen år siden begynte jeg å føle meg spesielt slapp og syk om sommeren, uten at jeg kunne forstå hvorfor.  Med en gang våren kom fikk jeg rennende øyne, tett nese og det eneste jeg ville gjøre var å sove. Dette var helt nytt for meg, jeg hadde aldri pleid å være mye syk og jeg forsto ingenting. Det var slitsomt og jeg holdt vel ut to sommerferier før jeg vendte meg til leserne mine og spurte om hjelp. Dere hadde rett, og det var gresspollenallergi som plaget meg. Jeg søkte flere råd fra leserne mine og det var veldig mye rar informasjon ute å gikk – jeg begynte på medisiner, men slurvet masse med dem og ble ikke bedre, så til slutt måtte jeg ta kortison-sprøyte. Denne skal egentlig kun brukes som en siste utvei, selv om den funker kan den gi bivirkninger i huden (det kan faktisk etterlate seg søkk i huden som er irreversible), men jeg var for lat og dum til å ta medisinene hver dag. Som man i tillegg må begynne med FØR sesongen starter, og ikke midt inni. Kortison er altså ikke en vaksine, selv om mange tror det. 

Jeg snakker med ekstremt mange venner og bekjente som føler seg syke om sommeren, jeg snakket nettopp med en kompis som måtte bli sykemeldt etter å ha sovet med vinduet åpent en natt. Det er så rart at ikke flere sjekker opp om de har pollenallergi! Gå til legen og sjekk det ut, men et lite tips: vær klar over hvilke alternativer du har før du går. Det beste er ikke å ta en sprøyte med kortison, det skal være siste utvei. Om du går på medisiner funker det, men da må man huske på å ta medisin hver dag (noe jeg ikke gjorde, og da endte opp med å måtte ta kortison fordi jeg trodde medisinene ikke funket – når det var min egen feil). Litt som med p-piller, du kan ikke ta en pille nå og da, og så satse på at den funker. Da blir du ikke beskyttet, men sitter igjen med masse bivirkninger. Det er det samme med medisin mot pollen. 

En ting som hjelper meg er appen Pollenvarsel som følger med på spredningen og kan fortelle deg når sesongen starter og når det er verst i ditt område. På grunn av klimanendringene starter sesongen nå mye tidligere enn før, så det er umulig å forholde seg til gamle målestokker. Pollensesongen “skal” egentlig starte i slutten av mars (østlandet), men i år startet den i slutten av januar. Derfor hjelper den appen meg ekstremt mye. Den er gratis å laste ned, men så koster den 11 kr i året. Det er jo ikke all verden, og hjelper veldig mye. 

Nå kan jeg nyte sommeren uten problem <3

I den vestlige verden er det fler og fler som får pollenallergi – dette kommer faktisk av at vi er for renslige og ikke så vandt til bakterier, haha.. Men! Det betyr bare at flere og flere går sommeren igjennom og er dårlige, når man ikke trenger å være det. Jeg har hentet mye informasjon fra Norges astma og allergiforbund sine nettsider, jeg anbefaler alle å lese rundt der før man går til legen, så vet man hva man har krav på og hvilke behandlinger som finnes. 🙂 

Om du går med allergier lenge uten å behandle, eller uten å behandle riktig, kan det faktisk utvikle seg til å bli astma. Så om du er plaget, sjekk deg for din egen del, jeg LOVER at sommerlivet kommer til å føles så mye bedre. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg