ukens spørsmål – kjærlighet, silikon, selvskading, sangkarriere, veganisme ++


 

i boken din snakket du en del om selvskading. Jeg lurte på en ting, har du blitt ‘fristet’ til det etter du slutta?
Ja, det har jeg. Flere ganger. Men mindre og mindre! Og det er aldri en “reell” tanke, det kommer så forbipasserende og jeg har ikke vært redd for å falle tilbake. Jeg klarer å hente meg inn igjen hver gang slike tanker kommer, og heldigvis skjer det svært sjeldent nå. Det kan friste om jeg f.eks får et angstanfall fordi det “hjalp” mot det tidligere, men jeg vet jo at det ikke hjelper på ekte. 

Når kommer du til Narvik?
Jeg kommer den 24 for å delta på Svarta Bjørn konferansen! Det gleder jeg meg til, jeg skal snakke litt om ungdom på sosiale medier, merkevarebygging, å være et forbilde etc. Og ta imot spørsmål fra salen! 🙂  

Lurer på om du kan lage et eget innlegg om veganisme?
Jeg kommer absolutt til å gjøre det, men jeg må klare å formulere meg rett først uten at følelsene tar overhånd. Det er så mye jeg vil si om teamet og om jeg fikk kun ett ønske i hele verden, ville det ha vært at mennesker skulle spist mindre kjøtt. Det ville ha løst så mange problemer.. Både helsemessige, men også for miljøet, sult i verden, dyrene våre.. Ah. Det finnes liksom ingen gode grunner til å spise så mye kjøtt som vi gjør, annet enn vane, naivitet og kanskje latskap. Jeg spiste jo selv kjøtt i 17 år så jeg forstår at det tar tid å komme dit, men likevel. I mellomtiden anbefaler jeg deg å melde deg inn i gruppen veggispreik på facebook! Det er mange der som spiser kjøtt altså, men det er for å få inspirasjon til matretter, hvor det selges div. produkter, hva som skjer i forhold til dyrevern generelt osv. 

Nå som du har reist litt rundt på forskjellige steder her i Norge, for å snakke om boken din, hvilket sted syntes du tok deg i mot best? Og hvorfor?
Det er nesten helt umulig å svare på, for alle stedene har vært fine å besøke. De første jeg kommer på må være Sartor senter utenfor Bergen, alle der var så søte og ivrige, i tillegg til at jeg fikk mange gode spørsmål, klemmer og gaver fra leserne mine der. I Bodø hadde de fikset en enorm goodiebag og et fint hotellrom til meg, og publikum der er alltid søte og imøtekommende. Ja, nå som jeg begynte å tenke på det, ville jeg egentlig ramse opp alle stedene. Hvert sted har bidratt med noe unikt som har gitt meg en god følelse etterpå, og jeg har faktisk ikke hatt en eneste negativ erfaring så langt på tur. Elleeer jo, det er jo en og annen skummel person på enhver boksignering, og i Moss blant annet var det en full dame som anklaget meg for å ha ødelagt en hel generasjon som rett og slett tok tak i meg og begynte å kjefte. Men deeeeeet går fint, haha. 


 

Jeg har i mange år vært helt sikker på at jeg skal ta neseoperasjon så fort jeg har mulighet. Dette er noe jeg har valgt selv og ikke noe jeg gjør fordi jeg har blitt påvirket av bloggere eller sosiale medier. Det er en ting jeg gruer meg veldig til med operasjonen, og det er å fortelle det til resten av familien. Jeg lurer på om du har noen råd eller egen erfaring med dette?
Jeg gruet meg også veldig. Alle familier er ulike og takler det sikkert forskjellig, mine foreldre tok det ikke bra i det hele tatt til å begynne med. De slo i bordet og sa at om jeg opererte ble jeg faktisk nødt til å flytte ut – men så gikk det en liten stund, og de roet seg ned og respekterte at jeg var myndig og at det var mitt valg. De var ikke støttende, men forståelsesfull. Så klart synes foreldrene dine at du er verdens vakreste, og du er noe de har skapt. Så klart er det vanskelig for dem – nå som jeg har blitt eldre klarer jeg å se det, og snu om situasjonen til at jeg forstår dem også. Uansett, lykke til, og jeg håper du blir fornøyd med operasjonen og om du ikke blir det – så håper jeg du innser at det er hodet ditt som trenger en oppussing og ikke noe annet på kroppen. Jeg snakker av erfaring.. 🙂 

Åssen går kjærlighets livet? Er du og Mathias blitt et par?

Det går fint med oss og ja – vi er et par! Det er et avstandsforhold og det passer meg egentlig midt i blinken for da kan jeg fokusere 100% på meg selv her i de ukene vi er fra hverandre, og så ha masse kvalitetstid når vi først er sammen. Vi har det dessuten veldig avslappet oss imellom og har null problemer med sjalusi og drama i den retningen der, og får gjøre som vi vil egentlig. 🙂

 

jeg bare lurte på om du kunne si litt mer om kurset med deg og dajana. er det sånn at foreksempel et kjøpestener må kontakte dere også kommer dere på det kjøpesenteret og holder kurs? jeg forsto ikke helt jeg haha.
Det er sånn det funker ja! Kjøpesentre, bedrifter, spa, skjønnhetsmesser.. Vi har faktisk blitt booket til et par jobber allerede, og det er så gøy! 

Hvor mange visdomstenner har du og har du trukket dem alle?
Jeg har trukket tre visdomstenner og om jeg husker rett, skal jeg trekke den siste neste uke. 

Jeg lurte på om du har noen tips til å bli mindre sjenert eller for å bli kvitt sosial angst?
Jeg har ingen tips for å bli kvitt sosial angst, det krever nok en god del jobb med seg selv og psyken – som det forresten ikke er noen skam i. Oppsøk hjelp, for det er en investering i ditt eget liv, du skal tross alt leve med ditt eget hode resten av livet. Min personlige erfaring med å være sjenert / introvert er at når jeg utfordrer meg selv og tør å ta ordet, og ikke minst tør å flaue meg ut, så blir det litt bedre for hver gang. Min største frykt er å si noe som ingen skal respondere på (og det har skjedd sykt mange ganger!), men så kommer man seg jo over det, selv om det virker hardt å tro på. Og å være åpen om at man er sjenert er også fint, da er det lettere å hoppe inn i samtaler også – om folk vet det, mener jeg. 

lurer på hvor du har kjøpt den oransje genser/trøyen?
På Ebay faktisk, og jeg har prøvd å finne link til dere men den ser ut til å være utsolgt! Men jeg vet de har tilnærmet helt like på carlings. 🙂

Hvordan er forholdet nå mellom deg og kusinen din som du skrev så mye om i boken?
Det er veldig fint! Hun bor i Amsterdam og jeg var på besøk der i fjor. Hun er kjempekul, smart og selvstendig. Jeg beundrer henne, og det har jeg alltid gjort.


 

Blir du å lage flere sanger?
Jeg skriver musikk, så får vi se hva det blir til etterhvert. Jeg elsker å holde på med det, men jeg vil ikke være “blogger som gir ut musikk”, jeg vil bli tatt seriøst og starte på “blanke ark” som alle andre artister. Om du forstår hva jeg mener? Så, jeg holder kanskje litt tilbake på grunn av den frykten, noe jeg ikke burde. For det er jo en lidenskap jeg har.. Ah, vi får se. Det er gøy at så mange etterlyser mer musikk fra meg, da!

Om jeg ikke husker feil så revnet du øreflippen/øreflippene for noen år siden. Jeg lurer på hvordan øreflippene dine ser ut nå og åssen det går med dem? Kan du fortsatt ha i øredobber?
Haha, ja det gjorde jeg! Shit, du har hengt med lenge for det er mange år siden. 🙂 Men jo, ørene mine ser ut som normale ører, øreflippene ble sydd på plass hos legen og nå ser det ut som øreflipper med hull i ørene bare (altså normale øredobb-hull). De har riktignok grodd igjen, da. Jeg kan sikkert bruke øredobb men jeg har ikke sjekket det opp, rett og slett fordi jeg ikke ønsker å ha hull i ørene lengre.

Sånn så det ut rett etter at øret delte seg for nå snart 6 år siden. Haha!

 

Du bruker vipper og hvordan fjerner du sminken uten å dra med så mange vipper på kjøpet?
Akkurat rundt øynene bruker jeg våtservietter og er veldig forsiktig. Men når jeg har hatt vippene på en stund og egentlig trenger påfyll (slik som nå, hehe) så driter jeg egentlig litt i det og drar med meg sjukt mye vipper. 

Passer du på at produktene du bruker ikke er testet på dyr? Jeg mener at å teste på dyr er 1000 ganger verre en å spise kjøtt!
Nja.. Jeg bryr meg mer om å ikke spise kjøtt og å ikke bruke pels, faktisk. Det er ikke lovlig å teste på dyr i Europa, men om merket også selges i Kina er det obligatorisk at varene skal ettertestes der før de kan selges i det landet. Så, man må med andre ord holde seg unna å kjøpe all sminke som er produsert i Kina og etterselges der, og ellers så prøver jeg å kjøpe vegansk sminke. Men jeg bruker noe sminke som er fra merker som også selges i Kina, så selv om de ikke i utgangspunktet blir testet på dyr, så blir de jo det i andre ledd igjen.. Det er vanskelig det der. Det er også vanskelig fordi f.eks the body shop som ikke tester på dyr er eid av loreal (som faktisk var en av de første i europa til å slutte med dyretesting), men loreal selges også i Kina og der testes produktene. Det er en hel jungel av vanskelige spørsmål og svar. Og vi er forresten uenige: jeg mener at å spise kjøtt er verre, men jeg tenker også på miljø-aspektet.

Hvem tar bilder av deg?:) Hva slags kamera har du ?
Joakim tar en del bilder av meg fordi vi henger mye og han er interessert i foto, ellers bruker jeg selvutløser / får de jeg henger med til å ta bilder. Jeg har et canon 6D og veksler mellom å bruke en 50 mm fra Sigma og en vidvinkel linse fra canon.

Kommer du til Trondheim på bokturne?
Nei. Jeg har veldig lyst, men har ikke blitt booket dit.. Jeg har faktisk aldri vært i Trondheim. Hvor bananas er ikke det!

det jeg lurer på er hvordan erfaringer du har med silikon, både positivt og negative sider.
Positivt: jeg er fornøyd med hvordan brystene mine ser ut, og det er deilig å slippe å bruke BH. Men helt ærlig, jeg hadde nok vært fornøyd nå også om jeg ikke hadde hatt silikon med tanke på utseende, jeg fant de gamle bildene av puppene mine som ble tatt rett før jeg opererte her om dagen, og shit – de var så fine! Skikkelig også. Men man vil vel alltid ha det man ikke har, lol..
Negativt: det er vondt å ligge på magen og jeg har måttet operere to ganger på grunn av komplikasjoner, så arrene er veldig stygge. Jeg har mye vondt i ryggen fordi de veier for mye og det er stress å trene med store pupper. 

Ellers tenker jeg helt ærlig ikke så mye på puppene mine. De er bare der, liksom.

Syns det er så spennende å lese innleggene dine om universet og vår eksistens osv, men så lurer jeg på hvorfor du ikke tror på “spøkelser”?
Jeg vet faktisk ikke hvorfor jeg tror som jeg gjør. Det bare føles ulogisk for meg at vi mennesker er såpass “viktige” at sjelen vår skal vandre rundt her i form av et menneske som ikke har gått over til den andre siden. Det er litt som å si at jorden og selve eksistensen sirkulerer rundt oss, noe jeg absolutt ikke tror den gjør. Jeg tror vi forflytter oss og blir en annen energiform, om noe. Min største frykt er å bli født på nytt igjen, eller å gå igjen her som menneske. Im done with this, liksom.


 


Om du vil stille meg spørsmål til neste uke, gjøres det via innboks på facebooksiden min HER. Alle holdes helt anonyme, så klart ♥  

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg