Jeg kan betale for meg selv, takk

I går skulle jeg møte en venn for noen drinker, og hadde for en gangs skyld litt tid å slå ihjel på veien. Jeg var på vestkanten av Oslo og bestemte meg for å gå innom en tilfeldig bar mens jeg ventet på at tiden skulle gå – jeg elsker å være på restaurant alene, så et glass øl i eget selskap kan vel ikke være så ille? Så feil kan man ta, jeg hadde glemt av alle de ekle mennene / gamle grisene som forsøker å KJØPE jenter med drinker. Det første jeg fikk høre da jeg satt meg for å bestille en drink var “hei du, kan du ikke sitte med oss så spanderer vi all alkohol du vil ha!” og jeg svarer litt sjenert “nei takk, jeg kan betale selv og vil egentlig være alene, det går fint”, så jeg kjøper ølen min og plasserer meg så langt jeg kan i et hjørne av lokalet. Jeg stirrer ned i mobilen min og prøver å virke opptatt, men det drøyer ikke mer enn 15 minutter før jeg nok en gang får selskap av to eldre menn som påstår lyver når jeg sier jeg vil være alene, som anklager meg for å spille kostbar, for å så påstå “jenter som deg takker vel ikke nei til noe som er gratis?”. Neivel.. 

Jeg ble sittende å smile høflig og si gang på gang, så forsiktig jeg klarte at jeg faktisk ville være alene og at jeg ikke skulle bli lenge, men det nyttet ikke uansett og jeg fikk ikke fred ett sekund. I dag er jeg forbannet på meg selv for at jeg ikke turte å si mer tydelig ifra. Jeg drakk heller opp ølen min i all hast, og kom til restauranten en halvtime før tiden for jeg orket virkelig ikke enda en bar alene.. Jeg er en nord-norsk jente med ganske enkle krav her i livet, og jeg blir ikke spesielt fristet av dyr champagne eller penger. Jeg kan gjerne drikke den billigste ølen på en brun pub så lenge jeg får bestemme over meg selv, og være alene eller med de jeg selv ønsker. Da har jeg i det minste selvrespekten i behold. Jeg vil så mye heller det, enn å henge på “stilige” utesteder med ekle menn jeg ikke engang kjenner, bare for å få litt gratis alkohol og et bord å sitte ved? Det er helt sykt at enkelte skal ta for gitt at man er til salgs kun fordi man er jente. USCH. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg