DET BETYR IKKE AT JEG ER DUM

Jeg har aldri i hele mitt liv sett en mann kommentere intelligensen til en annen mann, basert på hvilke bilder han legger ut eller hva han velger å kle på seg. Men kvinner? Ah, herregud for en idiot jeg er – og det får jeg høre hver gang jeg legger ut bilder av meg selv. Og kvinner er verst mot kvinner. 

Det er som at jeg, som har et “sensuelt” utseende og utrykk, ikke får lov til å like sex å være åpen om det, for da er jeg plutselig en hore. Ja, jeg snakker om å ligge og ja jeg har en seksualitet. Og det betyr ikke at jeg ligger rundt eller med hvem som helst, men om jeg nå gjorde det – HVA SÅ? Det hadde jo bare vært gøy og hyggelig for min del om det var sånn jeg ville leve livet. Og det at jeg spiller på sex? HVEM BRYR SEG! Jeg er intelligent, jeg fullførte skolen med OK karakterer, jeg har skrevet bok, jeg er velformulert, jeg er snill og jeg liker seksualiteten min og seksualitet generelt. Det ene utelukker ikke det andre! Det gjør meg hverken dum, mindre verdt, idiot, hore eller noe som helst. Det er ikke rart jenter går igjennom livet sitt uten en eneste orgasme og med ubehagelig stille-sex med lysene av og knirking i mørket om man faen ikke får lov til å snakke om sin egen kropp eller lyst uten å få høre at man er en hore. Jeg får i alle fall ikke lov, fordi jeg ser ut som et brødhode og tydeligvis nedgraderer hele kvinne-kjønnet kun ved å eksistere i samme atmosfære som “normale” mennesker. 


Foto: Christian Berset

Har dere hørt sangen til Lilly Allen – Hard out here? Det er meningen at den skal være feministisk og jeg digger konseptet, men så synger hun “dont need to shake my ass for you cuz I got a brain”. Eh. OK? Jeg er den første til å shake ass på byen, og jeg trenger ikke å gjøre det, men jeg har lyst! Og det betyr ikke at jeg er dum. Det betyr ikke at jeg ikke har en hjerne – og det betyr visst faen ikke at det ene skal utelukke det andre. 

Jeg vet at gutter også snakker nedlatende til kvinner, for det ser jeg i kommentarfelt over alt på facebook – men jeg har aldri opplevd at en gjeng gutter har baksnakket en jente og kalt henne en hore, og jeg har mange guttevenner. Jeg sier ikke at det ikke skjer, men jeg hørte så ofte i ungdommen min fra andre jenter at om man lå med mange, om man fikk oppmerksomhet, om man var frittalende osv, så var man en hore. Det var en stor forskjell på kjønnene der, i alle fall der jeg kommer fra. Heldigvis er jeg i en jentegjeng hvor vi high-fiver hverandre for å gjøre det man selv digger, uansett hva det måtte være, og uansett hva man velger å legge ut eller ikke legge ut, gjøre eller ikke gjøre, si eller ikke si, kle på seg eller kle av seg.. 

Poenget med innlegget: om vi er interesserte i at menn skal snakke til oss på en annen måte hadde det kanskje vært en fin start om vi ble litt snillere mot hverandre også, uansett om man ser ut som en dukke eller ei. Feminisme burde ikke ekskludere noen, heller ikke oss som ser ut som “bimboer”. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg