TING JEG HAR LÆRT

♥ 1. Du har lov til å gjøre feil! Ja, jeg er en person med masse meninger og følelser. Men hvem er ikke det? Jeg kjenner ikke et eneste menneske som ikke bryr seg eller er engasjert for noe, og av en eller annen grunn blir jeg kjent som “hun som mener så mye”, når jeg absolutt ikke tror jeg skiller meg så veldig fra hvem som helst andre på akkurat det. Det er ting jeg bryr meg veldig mye om, som feminisme, miljøvern og LGBTQ, og jeg er så heldig å ha en plattform hvor jeg kan starte en dialog, men jeg er bare en ung jente som driver en blogg. Jeg er bare en person med en mening, som ikke er viktigere, mer riktig eller større enn noen andres. Jeg prøver å ikke henge meg sånn opp i det eller over-analysere, men jeg har lov til å snuble å gjøre feil, jeg også. Jeg skriver fra hjertet, poster det, og håper på det beste, hehe. Men jeg er i en læringsprosess, selv om media prøver å ta meg på å gjøre feil hele tiden. Det er ikke rart mennesker ikke tør å engasjere seg når man ikke får lov til å gjøre feil på noen som helst måte. Skriver jeg om palmeolje i kosthold og dagligvarer? Da tar vi henne på at hun enda – til tross for at hun prøver – skriver om sminke som inneholder palmeolje. Er hun vegetarianer? Da tar vi henne for at hun ikke er veganer. Er hun imot pels? Da tar vi henne på at hun har skinnvesker. Er hun fornøyd med kroppen sin? Da tar vi henne på at hun legger ut lettkledde bilder og er en hore. Er hun bifil? Da sier vi at det er for oppmerksomhet. Get the point? Det er lov å gjøre feil, man kan ikke please alle. 

 2. Ikke vær redd for å gå etter magefølelsen! Når mange forventer visse ting av deg, og mange er avhengige av at du oppfører deg for å tjene penger, er det lett å miste grepet på hva man selv føler for å gjøre. Da jeg vant pris under vixen blogawards i 2015 spurte jeg sidemannen ved bordet mitt først, “burde jeg flashe puppen om jeg vinner?” hvor hun – en person jeg egentlig ikke kjenner særlig godt – svarte nei. Hadde hun bare stoppet der, så ville jeg sikkert ikke ha gjort det, men hun fortsatte med “hva ville folk ha tenkt om deg da / sponsorene dine kommer til å klikke / dette er Norge og ikke USA hvor man kan komme unna med sånne ting”, så da fikk jeg i alle fall lyst til å gjøre det! Så det skjedde, og ingen døde – ikke karrieren min, ikke jeg, ikke foreldrene mine, alt gikk fint og selv om vi er i Norge, og ikke USA så sto altså solen opp dagen etter også. Om man virkelig vet hva man vil og hvorfor man vil gjøre noe, så må man gå etter det, uansett hva folk måtte mene. Det med å flashe puppen ville kanskje ikke ha betydd noe for noen andre, men det betydde mye for meg. Det er sånn jeg er.

♥ 3. You cant hurry love! No, you just have to waaaait.. Nå fikk jeg den sangen på hjernen, hehe. Men sånn seriøst, du vet absolutt aldri hva som skjer i livet og spesielt ikke med kjærlighet. Sånn som med meg og Mathias nå. Jeg har kjent han i 11 år, og vi har vært kjærester og samboere før. Vi har vært gode venner kjempelenge og vi har møttes flere ganger etter at det ble slutt, både med og uten at noe har skjedd. Men det siste jeg forventet meg var at det skulle skje noe mellom oss nå, men det har det! Og jeg har det skikkelig bra, mye bedre enn på veldig lenge. Nå er vi de personene vi burde ha vært sist gang vi var sammen for at det skulle ha fungert. Så, man kan ikke stresse noen ting, og plutselig faller brikkene sammen på rett sted til rett tid.

♥ 4. Ikke bry deg om konkurransen. Jeg kunne ofte se på hvor bra mine kolleger i bloggverdenen gjør det, sammenligne meg selv med hva de får til, hva de tjener, hvilke prosjekter de har gående osv. Man finner alltid noen som er penere, snillere, kulere og mer interessant enn seg selv, fordi man er sin egen verste kritiker. Men nå prøver jeg heller å bli inspirert, og bli kjent med folk som får til bra ting – da kan vi lære av hverandre å være kule mennesker sammen. Før fant jeg bare mine egne feil om noe ikke gikk min vei, men nå innser jeg at alt skjer for en grunn og at gode ting kommer min vei også.

 5. Ta vare på kroppen og hodet ditt. Jeg har funnet ut hvilket type liv som passer meg og hvordan jeg liker å leve. Jeg drikker svært lite alkohol, jeg prøver å spise sunt og organisk, jeg har de samme vennene som jeg har hatt i alle de år, jeg trener jevnlig, jeg har god kontakt med familien min og forteller dem enda alt, jeg tar ikke dop, jeg tar ikke piller, jeg liker å være ute i naturen, jeg går til healer, jeg svømmer, jeg synger og jeg elsker dyr. Jeg omringer meg med ting som gjør meg til en god person – og så unngår jeg ting som ikke gjør det.

 6. Ikke ta jobb så personlig. Jeg har flere ganger fått beskjed om å “tone ned litt” når det kommer til hår, sminke og klær om jeg for eksempel skal bli filmet. At det kan være “distraherende” for saken om jeg for eksempel har på meg noe veldig “vulgært” eller mye sminke. Men det er jo sant! Det kan jo få bort poenget mitt om jeg ser veldig vulgær ut, så da sier jeg bare “OKI DOKI”, det er ikke en kamp som er verdt å kjempe for det er jo sant. Og så er det jo – tross alt – ikke personlig.

♥ 7. Sist men ikke minst – DONT WORRY BE HAPPY! For alt ordner seg faktisk til slutt. 

Foto: Håkon Jørgensen / Jakken er Dajana sin (siden jeg vet noen kommer til å lure). 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg