Jeg er lei av å hylle kroppene deres!

Gardermoen. Tidsfordriv. Magasinhylla på narvesen. Jeg går – slik som en kvinne tydeligvis “skal”, rett forbi magasinene om biler, sport, teknologi og vitenskap. Jeg plasserer meg – slik som en kvinne “skal” – foran de rosa bladene, kvinner med colgate smil, ingen over 40 år (og om de er gamle, ja da hyller vi alederen!), perfekte kropper og perfekte hjem. Overskriftene er alltid de samme, helt siden jeg lærte meg å lese har slagord som “vi hyller kvinnekroppen” lyst mot meg. Jeg har aldri tenkt noe over slike overskrifter, før jeg plutselig gjorde det – og nå er det tydeligvis ingen vei tilbake.

Hyller jeg kroppen min når jeg står? Går? Beveger meg? Kler av meg? Kler på meg? Hva betyr det å hylle kroppen? Hyller jeg kroppen min om jeg går i bikini på stranda? Hyller jeg kroppen min om jeg har sex med lyset på? Hyller vi kvinnekroppen ved å se tilsynelatende “normale” kvinner poserer i lite klær og fortelle om hvor fornøyde de er? Har jeg noen gang lest om en mann som hyller mannekroppen? 

Hyller jeg kroppen min fordi jeg har strekkmerker og likevel kler av meg? Og hvorfor føler jeg meg plutselig dummere nå som i det hele tatt nevner at jeg har strekkmerker, som om det skulle ha noen som helst betydning? 


 

Jeg er så lei av at de fleste magasiner i dag er så utrolig fordummende mot kvinner. Man skal ikke være opptatt av annet enn sin egen kropp og dens skavanker og hvor perfekte man er til tross for feil, man skal ikke tenke på annet enn mote, oppskrifter, trening og en gang i blant klinker altså magasinbransjen til med ekstranummer hvor man skal hylle alt som journalister bruker resten av året på å rive ned med slankeoppskrifter og photoshop. 

Og de “dypere” sidene i kvinnebladene? De handler som regel om forhold, kjærlighet, karriere og vennskap. Fire flotte punkter, men så jævlig oppbrukt etter 12 år med magasinlesing som jeg har bedrevet nå. Alt resirkuleres bare. 

Jeg har aldri lest et eneste magasin rettet mot kvinner hvor man leser om vitenskap, miljø, historie eller politikk. Jeg er fullt klar over at man selv bestemmer hva man skal lese og jeg får morgenbladet i posten, men det er mange som ikke “vet bedre” og ikke aner at de kan interessere seg for mer enn hvor hvite tenner de har før de får prakket på seg, likt som at man ikke tenker over at celluliter er “feil” før man får prakket det på seg av magasinene.

Jeg vet at det er slik det funker. Jeg vet at man må tjene penger – og jeg setter også pris på å lese et magasin som handler om overflaten, om det enkle og greie i livet. Jeg leser Det Nye, jeg leser ELLE og jeg lester Costume og koser meg med alle sammen. Men gud så glad jeg hadde blitt om det hadde blitt skrevet om.. la oss si valget? Hvordan man finner ut hva man vil stemme? Hva som er grunnen til konflikten i Syria? Jeg bare nevner et par. 

Jeg har flere sider ved meg som menneske og skulle så inderlig ønske at et magasin kunne BLANDE interesser! Hvorfor kan man ikke lese både om kropp, sex, “hylling av kropper” men også miljø, politikk og vitenskap? Må alt være så sort hvitt? Må det være enten eller? Må alt være tilegnet ett kjønn? Om jeg noen gang skal skrive for et magasin så sverger jeg her og nå at jeg skal skrive om tingene som betyr noe – blandet med en dose rosa, for det er sånn jeg er. Og gjett hva? Sånn er veldig mange andre kvinner også. 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg