SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDE

Leste du over boka flere ganger å fikset på ting før du var fornøyd? Eller bare skrev du? Jeg skrev bare alt rett ned først uten å se meg tilbake, men når man skriver bok er man nødt til å gå tilbake flere ganger å lese igjennom for å rette på skrivefeil, kanskje flytte om på ting, stryke et kapitel, legge til noe.. Jeg skrev først alt, så gikk redaktøren min over det og kom med tilbakemeldinger, så endret jeg på noen ting, så gikk han igjennom enda en gang, så endret jeg litt til, så enda en gang.. Og slik holdt vi på i en måneds tid, fram og tilbake. Man kan ikke bare skrive en bok og så er den plutselig ferdig, det er ekstremt mange runder man må gå igjennom. Og det var veldig uvant for meg! Jeg pleier jo bare å skrive et innlegg her på bloggen, og så aldri se meg tilbake, sånn cirka.

Hvordan har bekjente reagert på boken? Alle jeg kjenner har vært veldig stolte og glade på mine vegne for de vet hvor hardt jeg har jobbet. Venner er også flinke med å fortelle meg underveis hvor langt de har kommet i boka, hvilke deler de liker best, hva de kan relatere seg til osv. Jeg er skikkelig heldig som har venner som også er “fans”, om du skjønner? Altså at de er så støttende og glad når ting går bra – likt som jeg er med dem.

Har håndball jentene eller de andre som var negative mot deg kontaktet deg i dag? Når det kommer til de som i boka omtales som “håndballjentene” så var de ikke slemme mennesker da, og de er heller ikke det nå. Jeg havnet bare på utsiden av alt, som på noen måter var min egen feil, som jeg også prøver å få fram i boka. Jeg har skrevet til de jentene som nevnes med navn i boka av “håndballjentene” og gitt en heads up og sendt dem kapitler i forkant, og det er ingen som har reagert på noe som helst. Det er klart at “håndballjentene” kunne være frekke mot meg, og vi hadde en svær stor krangel som ikke er med i boka, og ting var kompliserte, men jeg var sikkert like jævlig tilbake. Boken skrives jo bare fra mitt perspektiv! Jeg er gode venner med flere av de jentene i dag, og vi alle har vokst opp og blitt mye kulere enn vi var da. UANSETT, de som faktisk var slemme har ikke snakket til meg nei, de ville vel aldri ha innrømt ovenfor meg, eller seg selv, om de faktisk hadde lest boken. 


 

Kan du utdype hvorfor Robin ikke er i boka? Synst det var jævlig bra av deg. Det er mange mennesker jeg har hatt relasjoner med i denne perioden (fra jeg var 15-20) som ikke nevnes i boka fordi de ikke er viktige for historien. Han er ikke viktig for å forklare hvorfor jeg er som jeg er, og det er også en “uinteressant” historie for dere vet den jo på en måte allerede. Om jeg skulle skrevet om han så ville det blitt uthenging, for jeg hadde ikke klart å framstille han på en god måte, dessverre.

Kan man kjøpe boka på boksigneringen? Så klart! Det selges alltid bøker på boksigneringer, og om man har boken fra før av kan man ta den med – det er helt valgfritt! 🙂 

Hva står bak bildet på forsiden? Det er opp til egen tolkning egentlig. 🙂 Jeg vet hva som står, men poenget var at man skulle tenke over det selv og fundere utifra hva man tror står skrevet der.

Var det vanskelig å formulere på slutten av boka, når du sikkert hadde skriv ned alt på en måte? Nei, slutten var enkel å skrive for den hadde jeg hatt klart for meg ganske lenge – de som har lest boken vet hvordan den slutter, og det var også den delen som rørte meg mest å skrive, og den eneste gangen jeg gråt skikkelig under skriveprosessen. Det som derimot var vanskelig, var årene 2012-2013, fordi jeg ikke husker så mye av det. Selv om jeg har skrevet alt ned på bloggen og mye i private dagbøker så klarte jeg ikke helt å fange følelsen jeg hadde da, så jeg måtte virkelig isolere meg selv fra verden for å få det til, haha.. 

Når bestemte du deg for å skrive en bok? I oktober 2015, så det er ett år siden. Da begynte jeg å tenke en klar tanke om en bok – som riktignok ikke er “forbilde”, men en annen. Jeg begynte først på en annen bok som handlet litt mer om.. Ja, hva skal man si, å være ung voksen (21), bo i Oslo, feste masse, “kjendis” livet på en litt mer “gossip girl” måte hvor venner og dating og sex og alt var et mye større tema – men så la jeg det fra meg og skrev “forbilde” istedenfor, som er mer passende for alle aldersgrupper.

Når du skrev boken, var det øyeblikk hvor du tenkte “hva faen holdt jeg på med” eller liknende? Ja, er du gal! Og det var også vanskelig å skrive om seg selv som en utakknemlig dritt, for eksempel. Eller en kjip person.. Jeg vil jo framstille meg selv bra, men jeg måtte også gå inn i hvordan situasjoner faktisk var på den tiden. Jeg har fått veldig mye dårlig samvittighet på vegne av for eksempel mamma og pappa underveis i skriveprosessen. 

var det noe du var tvil på om du ville dele? Familien i Oslo og hele den greia der var jeg litt i tvil om, og det var også vanskelig å dele.

Skrev du boka selv? Jeg skrev den helt selv. Hvert eneste ord har jeg skrevet! Men husk, dette er noe jeg har brukt lang tid på. Ett innlegg på bloggen – for eksempel dette – går veldig fort, og jeg bryr meg ikke om å vise mitt litterære talent, liksom. Men i boken ville jeg jo virkelig vise hva jeg er god for. 

Vil boken komme som lydbok? Hva synes dere, bør den? Det er et alternativ som jeg ikke har tenkt så mye på, ettersom jeg aldri hører på lydbøker selv. 

Hvor mye koster den? Cirka 340 kr de aller fleste steder. 

Hvorfor har du nesten ikke skrevet noe om nyere tider? Kommer det en bok til? Det kommer definitivt en bok til, en eller annen gang, men jeg aner ikke hva den skal handle om for jeg har så mange ideer. Men angående det med nyere tider, så er det fordi det tar så lang tid å skrive en bok så når jeg skrev slutten av boken, så var jo det nåtid, men så har det jo tatt en stund før alt kom ut til dere. Om jeg skriver en bok NÅ, som handler om nåtid, så kommer den ikke ut før om ett og ett halvt år (sånn cirka) og da er jo det plutselig i fortiden.. Men jeg kan si såpass at jeg skriver mye, hele tiden, og har flere temaer og titler på “blokka” som jeg gleder meg til å dele med dere.

Etter alt som du har skrevet i boka om “dårlige ting”, er alt bra nå?❤️ Jeg har det skikkelig, skikkelig bra. 

HUSK AT FORBILDE KAN KJØPES OVER ALT DER BØKER SELGES! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg