blogg & penger

Det er mange som anklager meg for å tjene penger på klikk og at jeg derfor skaper skandaler rundt meg selv for å tjene mer penger. Jeg vil bare oppklare det.. Jeg har tjent penger på klikk tidligere, ja. Men under denne siste “stormen” har jeg ikke tjent et eneste øre, jeg fornyet som kjent ikke kontrakten min med nettavisen og tjener ikke lengre penger på klikk. Det er som om folk tror at store “skandaler” gjør at man tjener mer, men ikke om man går hardt ut mot en organisasjon eller et menneskesyn som jeg ofte gjør. For eksempel kan jeg aldri gjøre innlegg eller å ha bannerannonser for Freia pga påskeeggsaken, jeg kan ikke skrive om noe som har med kjøtt, pels eller dyretesting å gjøre for penger (og det vil jeg jo ikke heller), jeg reklamerer ikke for treningsutstyr, burger king, pizza hut.. Listen er egentlig ganske lang. 

Om jeg skriver et innlegg som “tar av”, så tjener jeg ikke et øre mer eller mindre på det enn et helt vanlig innlegg som handler om hva jeg spiste til frokost. Jeg har heller aldri drevet med “klikkhoreri”, altså overskrifter som ikke tilsvarer innholdet i innlegget, og jeg har aldri prøvd å lure leserne mine til å tro de skal få lese noe, eller skrevet “klikk inn i neste innlegg så får dere vite mer!”. Om jeg har gjort det, så må det være flere år siden og da tjente jeg dessuten ikke penger på klikk. Det begynte jeg med for to år siden, og sluttet med for noen uker siden. 

Alle bloggere som er tilknyttet en portal tjener penger på klikk – så vidt jeg vet. Av de største bloggerne på blogg.no er det vel kun meg, og Anna Rasmussen som ikke tjener penger på klikk så vidt jeg vet, fordi vi jobber selvstendig. Det er altså derfor noen bloggere driver med overskrifter som ikke har noe med saken å gjøre, fordi hver gang noen klikker inn, så tjener man penger. Og sånn funker det bare. 

Jeg personlig vil heller tjene mindre penger å få lov til å ha en stemme i samfunnet uten å bli anklaget for å… bruke min posisjon for å fremme meg selv. Jeg prøver alltid å fremme en sak jeg mener er viktig, ikke noe som går på meg som person. 

Uansett! Nå skal jeg i møte:) 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg