Hvordan gå fram – mindre kjøtt i hverdagen

Dette er et innlegg veldig mange har etterspurt, og det er SÅ gøy! Jeg er nå pescetarianer på fjerde året, og kjører veganske uker litt nå og da – den synes jeg er litt vanskelig fordi jeg rett og slett ikke er så god på å lage mat, men jeg kommer meg for hver dag som går! Her tenkte jeg å komme med noen enkle tips og triks for å innføre et vegetarisk kosthold mer i hverdagen. Bra for deg, og bra for miljøet!

1. En fin regel kan være å ikke kjøpe kjøtt selv. Det er mange som ikke er vegetarianere, men som bare ikke har kjøtt hjemme og ikke bestiller det på resturant. Men får man det servert, så kan man spise. Det hjelper mer enn man tror!

Veggisburger! Det eeeeelsker jeg. 

2. Meld deg inn i gruppa veggispreik på facebook! Her har jeg fått mange tips og triks om oppskrifter, bøker, blitt kjent med andre vegetarianere.. I tillegg deles det ofte interessante artikler i gruppa. 

3. Les vegetarblogger! Denne er min favoritt.

4. På nesten alle helsekostbutikker, meny og nå også kiwi selges det vegetarisk “kjøtt”, pølser, nuggets, burgere, falafel, snitzel.. Ja, det meste egentlig, og alt smaker veldig godt så lenge du krydrer det rett. Jeg har alltid et godt utvalg av dette hjemme, og kan derfor spise akkurat det samme som alle andre gjør. Jeg er ikke så stor fan av bønner som kjøtterstatning, det ligner ikke og jeg elsker kjøtt så jeg må ha noe som ligner.

Jeg er riktignok veeeeldig dårlig på å handle mat, haha. Det her er for noen måneder siden men jeg har blitt så mye bedre! Spiser ikke fiskesuppe fra fjordland nå as, jeg lager sjæl. Men det grønne dere ser i bakgrunnen der, er vegetarfillet og falafel. 


 

5. Ikke tenk på alt du fjerner fra kostholdet – tenk på alt du legger til. Nå åpner en helt ny verden seg med mange spennende retter og smaker! 

6. Du kan ellers se filmen cowspiracy eller food inc, men om du vil ha noe litt “hardere” så kan du se earthlings. Den finnes i full lengde på nettet, de andre tror jeg finnes på netflix.

7. Å spise kjøtt er noe av det verste man kan gjøre for miljøet. Faktisk er kjøttindustrien den som forurenser mest av absolutt alle! Jeg synes det er litt rart når folk sier “men jeg bidrar jo, for jeg tar sykkelen til jobb og bryr meg så mye om miljøet” men så spiser de kjøtt flere ganger per dag..

8. OG SIST – DET ER SÅÅÅ GODT FOR SAMVITTIGHETEN! 

1 kommentar
    1. Du glemmer en viktig ting;, mennesker er kjøttetere. Hadde du spurt en ulv om den kunne være så snill og slutte å spise kjøtt og spise gress istedet? Selvfølgelig ikke, fordi ulver spiser kjøtt. Og det gjør mennesker også. Hvis jeg ikke spiser kjøtt, så blir jeg svak og stakkarslig og klarer ikke å tenke. Fordi jeg da er underernært. Uten kjøtt så hadde ikke vi mennesker eksistert. Så det du prater om her, kalles selvmord. Jeg har sett hva som skjer med folk som kun spiser gress med gressklippersaus, de blir bleike, slitne, svake, mentalt utslitt og de veier ca. 45 kilo.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg