Hva er en tanke?


 

Meg, og bare meg, i sengen min. Prøve å sove. Jeg ligger på rygg, rett opp og ned som en planke. “Jeg burde ikke ligge slik” tenker jeg. Da får jeg søvnparalyse, som regel. Når jeg ligger rett opp og ned på den måten. Så, jeg løfter et bein. Legger hodet litt på skrå. Ikke nok, jeg legger meg til siden. Jeg får aldri sovne når jeg ligger på siden, men jeg ville ikke ha søvnparalyse. Jeg er ikke så god på å kontrollere dem lengre, og da er det ikke så gøy.

Det er helt stille i leiligheten, nesten ekko. Hjertet begynner å banke raskere, hodet spinner rundt, og en følelse av angst kommer for å ta meg. Angst for hva? Mine egne tanker? For livet?

Jeg setter meg opp i senga, puster dypt. Pust inn dine negative tanker, pust dem ut. Det har jeg hørt. Men det er jo ingen negative tanker. Det er ingenting som skjer. Kroppen bare girer seg opp, den hyperventilerer. Uten grunn.

Jeg får kontroll, sånn ca. Tenk på noe tilfeldig, tenk på hva som helst, sier jeg til meg selv. Hva er egentlige tanke? Samme det, jeg prøver. Jeg tenker tusen tanker samtidig. Jeg prøver å se for meg scenarioer, med mennesker jeg ikke kjenner, på steder jeg aldri har vært. Det pleier å hjelpe på søvnen. Jeg prøver, jeg fokuserer. Jeg ser for meg noen mennesker i en bar. Jeg tror det er en bar, iallfall. Tankene går videre til noe mer alvorlig. NEI, tenk tilbake på de menneskene i baren, sier jeg til meg selv. Da får jeg kanskje sove. Se for deg noe tilfeldig, da kommer søvnen kanskje.

Jeg tenker tanken sånn halvveis. Og så tenker jeg noe helt rart. “Nå skal jeg invitere resten av hjernen min inn i den tanken, og tenke den helt”. Hva faen? En rar følelse sprer seg. Som om jeg er to. En side jeg styrer, en side av hjernen jeg ikke styrer. Invitere den inn, liksom.

Så henger jeg meg opp i det. Ligger og tenker på hva er en tanke, hva er jeg, er jeg den eneste som eksisterer? Finnes det noen andre?

Og er jeg alene om å ikke få sove, fordi jeg rett og slett ikke vet hva en tanke er? 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg