UNGE MENNESKER ER IKKE VIKTIG FOR SAMFUNNET

Her om dagen leste jeg en artikkel hvor forfatter Ottar Grepstad kommer med følgende utsagn: “Det er nesten ingen biografier av et ungt menneske som er viktig i seg selv. De er ikke viktig for samfunnet”.

Dette er som å si at unge mennesker sin stemme ikke er å viktig, det er å fraskrive viktigheten til en hel generasjon, og det gjør meg så frustrert. Hvorfor skal unge menneskers stemme, liv og følelser være mindre viktig enn noen som har erfart mer? Hvorfor må jeg vente til jeg blir 50 med å skrive en bok om tenårene mine, når det er jeg har dette ferskt i minnet? Betyr man ikke noe for samfunnet før man er “voksen”? Betyr ikke ordene mine noe? Skal man, som ungdom, være nødt å lese bøker skrevet av noen som skiller flere generasjoner fra en selv? 

Er det ikke helt fantastisk om jeg, og Marcus og Martinus, får unge mennesker som aldri har plukket opp en bok til å begynne å lese? Om unge mennesker som kjeder seg lett, kanskje leser en bok for første gang og at det bidrar til mer leselyst? Bøker er fantastiske, og det er viktig at unge mennesker får opp øynene for det. 

Boken min er ikke skrevet av en voksen som snakker til de unge – og nettopp derfor er den viktig. Den er ikke en moraliserende pekefinger som skal fortelle andre hva de skal mene, føle og tenke. Det er ikke en bok som skal forklare hvordan man bør leve et liv, og den skal ikke være en refleksjon over ting jeg burde gjort bedre eller annerledes. Den skal omtale meg, akkurat nå, følelser jeg har følt på, for en generasjon som vokser opp akkurat NÅ. Om jeg skulle skrevet en bok om 30 år, om hvordan min ungdomstid var, så ville den ikke vært like relevant. Jeg hadde ikke klart å skrive som et ungt menneske, og jeg hadde ikke klart å nå ut til unge mennesker. 

Jeg synes det er helt fantastisk at unge mennesker har en stemme. Men det betyr vel ikke noe at jeg mener det – nettopp fordi jeg er ung. 


 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg