du knuste hjertet mitt

Jeg har akkurat kjøpt meg ny paraply. Alle de jeg har hatt tidligere har vært stjelt fra diverse hoteller eller gjenglemt av venner. Endelig har jeg tatt steget, min første paraply. Så utrolig voksen jeg er! Den er fra Gant, dessuten. Neida pappa, den var ikke dyr. 400 kr, og jeg føler at livet er på stell. Nå har jeg tatt ansvar, liksom. 

Jeg småløper ned Karl Johan med paraplyen, mitt rosa hår og en stor pose fra Zara. Rusher forbi den ene gateselgeren etter den andre, og som vanlig en del tiggere. Noen selger = oslo, andre er romenske, noen sitter med hodet bøyd. Det regner og jeg skjuler meg under den fine, dyre paraplyen min. Jeg kan ikke se på de triste sjebnene langs Karl Johan,  jeg kan ikke ta det innover meg, det blir for mye for en som blir så lei seg på andre sine vegne. Paraplyen hjelper meg, den gjør at jeg ikke klarer å se annet enn beina mine som tråkker i søla og rusher mot neste sted på shopping-listen.

Men deg ser jeg likevel.

Takk gud for at jeg så deg, selv om jeg mest sannsynlig kommer til å tenke på det resten av mitt liv. 

Du sitter med ditt bleke ansikt, og dine tomme, lyseblå øyne. Hetta på den slitte, mørkeblå regnjakken din har du dratt så godt det er mulig over hodet, og rundt deg har du alt du eier. En pappkopp med noen enkroninger. En pose med to-tre tomflasker. Tomme flasker, et tomt blikk og et tomt liv. Det er det du har. Det treffer meg at du ser opp mot himmelen. Du virkelig ser. Hva ser du på? Hva drømmer du om? Hva ønsker du deg denne julen? 

Jeg går litt saktere, og stopper opp et par meter bortenfor deg. Faen heller, skal jeg gi deg paraplyen min? Jeg går litt fram og tilbake på stedet, rykker litt til mens jeg vurderer. Nei, jeg kjøper deg heller en ny! Jeg småløper inn mot narvesen med paraplyen min enda slått opp. “Unnskyld, selger dere paraplyer?”, og mannen i kassa ser rart på meg. Jeg har jo en paraply. Den er så fin, dessuten. Men nei, så klart er alle paraplyene utsolgt på en dag som denne, og likevel har ingen kjøpt en til deg. Jeg spør om jeg kan få ta ut penger, og det kunne jeg. Kun 500 kr som det minste. Jeg tar det, og løper ut igjen.

Jeg var nesten litt redd for at du hadde gått, men “heldigvis” satt du ute i regnet enda. Jeg går fort mot deg og hilser med et smil. Du klarer nesten ikke å snakke, du stammer fram noen små vokaler som jeg ikke oppfatter. Jeg setter meg ned på huk med paraplyen over oss begge. Jeg tar hånden din, og legger 500-lappen forsiktig inni. Noen ville kanskje sagt “ikke bruk det på dop, a!” men du skal faen få bruke det på hva du vil, men du skal slippe å bruke penger på en paraply. 

“Du kan ta paraplyen min også, sier jeg”. Dine tomme, blå øyne blir til noe annet. Glede. Iallefall for et sekund. Jeg hjelper deg med å plassere paraplyen i hendene dine, og du skjelver. Mine små hender rundt dine. Hendene dine er så svake. Jeg må holde rundt de tynne, bleike fingrene dine og presse dem rundt paraplyen slik at du får et ordentlig grep. Nå blir du beskyttet for regnet, men også alle de stygge blikkene folk sender til deg – eller enda verre, de som ikke ser. I noen sekunder sitter vi alene på gata, jeg og du. Det føles i alle fall sånn, Karl Johan forsvinner og det samme gjør stresset. Jeg holder hardere rundt de bleke, tynne og kalde fingrene mens tårene presser på. Jeg kjemper imot, og smiler. 

“Hva heter du?” sier jeg.

“R…o…” klarer du å stamme fram. Det gjør meg så vondt at du har vært en baby engang, og at noen har gitt deg et navn som du ikke lengre klarer å uttale. Kanskje det ikke kommer noen i begravelsen din den dagen du dør. Jeg skulle ønske jeg kunne komme, selv om det er sykt å tenke sånn.  

“Jeg heter Sophie”. 

Jeg slipper taket på hånden din, og du knuser hjertet mitt med blikket ditt. Håpløsheten. Jeg vender på hælen og går, så gråter jeg ned hele Karl Johan. Regnet treffer meg, men det treffer nok deg hardest. 

Dette er nå tre uker siden, og i dag er det julaften. Sitter du enda der? Ser du opp mot himmelen? Ønsket du deg noe til jul?

Gled noen andre i julen. Du trenger ofte ikke se så langt, og noen ganger behøves ikke mer enn å slippe egoismen din, og gi bort den jævla paraplyen. 


 

bildekilde  / her. 

 

151 kommentarer
    1. Jeg elsker mennesker som bryr seg om de som har falt utenfor samfunnet! Vi har ikke valgt vår egen skjebne, så det kunne like godt vært meg, eller deg som satt der i regnet.
      Takk for det du gjorde mot det mennesket!
      *Stjernedryss over deg*
      <3

    2. Jeg skjønner ikke hvordan folk kan snakke stygt om deg.
      For det fortjener du ikke.
      Du er en god person Sophie, det er du virkelig!

    3. Tusen hjertelig takk for at din tankegang finnes. Helt ærlig føler jeg meg stort sett mutters alene i verden, nettopp fordi jeg tenker som jeg gjør. Men du og alene du er den eneste som får meg til å føle at jeg ikke er så alene alikevel. Du er også på sett og hvis ”unormal” for det er nemlig det du er om du har slike tanker og gjør slike handlinger uten noe større formål enn å kunne glede noen andre.

    4. Fy faen, Sophie. Du skriver så jævla bra. Og dette var en wakeup call for en som lukker øynene for dette hver gang, og som – akkurat som deg – tar sånne ting så altfor mye innover seg.

    5. Herregud, du er et herlig menneske, Sophie. Ble rørt til tårer, og sitter med en vond klump i magen. Verden er så urettferdig!

    6. Gjorde noe likt til italiensk mann som spiller gitar på markens i Kristiansand, han har en trist historie som har blitt delt på “humans of Kristiansand” på Facebook. Dessverre har ikke jeg mye penger men jeg tok ut 100kr til han og han begynte å grine. Det var så vanskelig å se men tror jeg fikk gledet han litt med en hundrelapp istedenfor 1kr 🙂

    7. Du er et fantastisk menneske! Skulle ønske jeg kunne gi alle de som trenger det tak over hodet og mat på bordet, og jeg hater at noen mennesker lever i overflod, mens andre ikke har noe som helst. Det er så urettferdig, og det gjør meg så jævla trist!!

    8. Jeg gråter, Sophie. Jeg gråter fordi det finnes så mange sjebner som i kveld sitter alene. Jeg gråter for de som ikke har noe eller noen, og jeg gråter fordi det finnes så vakre mennesker som deg.
      Du er fantastisk Sophie, og verden trenger flere som deg!
      Klem <3

    9. Ååh, så ufattelig snilt av deg Sophie. Fikk tårer i øynene av å lese det du skrev. Veldig flott at du bidrar med slike ting også, du er god du:) god jul til deg !

    10. Jeg skammer meg over meg selv når jeg leser dette, Sophie Elise. Du er virkelig et prakteksemplar av et medmenneske.

    11. Hei 🙂 er det meningen at kommentarfeltet er åpnet igjen? Eller er det kun for dette innlegget ? Håper på svar.

    12. Så utrolig snill du er!<3 synt at noen kan kalle deg for et dårlig forbilde, for det er du virkelig ikke! Flere burde vært som deg.

    13. Bra skrevet. God til alle, men espesialt til dem som ikke har noe og noen. De som sitter ute under regn og i kaldt vær.

    14. Bra skrevet. God jul til alle, men espesialt til dem som ikke har noe og noen. De som sitter ute under regn og i kaldt vær.

    15. Jeg missliker deg desverre men dette var vanvittig bra skrevet. Første blogginnlegget jeg kommenterer ever så det sier litt.

    16. Du er så fantastisk – jeg er en del eldre enn deg men synes så utrolig godt om det mennesket du er og alt det du bidrar med og inspirerer med. Du er helt super, gi aldri slipp på det gode hjertet ditt og den du er. Mennesker som deg er det få av der ute, og mange har mye å lære. Takk for at du er til – en fantastisk vakker engel er du Sophie <3

    17. Så fint gjort 🙂 Jeg vet selv hvor uendelig mye det betydde for den personen, for jeg har sittet sånn selv. Heldigvis har jeg et bedre liv nå, men kjenner fremdeles på den ensomheten. Julen handler ikke om å få, den handler om å gi og du gav ikke bare penger her, men håp og glede 🙂 Fint menneske er du <3

    18. Tårene presser på bare av å lese dette. Skulle ønske hele verden kunne ha det like godt som meg, men det er dessverre ikke så enkelt. Disse tankene kommer ekstra godt frem i julen, når jeg får tonnevis av gaver jeg egentlig ikke trenger og propper i meg deilig julemat lenge etter at jeg har passert stadiet “mett”. Det er da jeg innser hvor godt jeg har det med familie og venner som elsker meg i rike Norge. Og det er da de triste tankene om hvor få i verden det er som har det sånn.
      God jul, til ALLE <3

    19. Kjære Sophie. Du er en forfatter uten like. Jeg gleder meg til å lese boken du skriver på. Tekstene dine griper. Jeg er ikke en bokorm, men ville glatt lest dine utgivelser. Det er rørende å se hvordan du har blitt som menneske. Bak fasaden, som kun er det mange ser, er det virkelig ei som fortjener anerkjennelse for sitt arbeid for en bedre fremtid blant norsk ungdom. Du oppfordrer til å elske en selv, og til å elske en annen. Å se mennesker slik du gjør er en egenskap mange ikke innehar. På videobloggen din med Joachim (tilbakeblikket) merker man at du alltid har hatt den egenskapen, men hvor enormt den har vokst. Ikke minst det siste året. Jeg ser alltid frem til å lese dine skildringer over ett ungt liv i total verdenskaos. Jeg og du deler følelsen av å føle oss for stortenkende i på denne jorda. Jeg klarer ikke ta innover meg menneskers elendighet, så jeg fokuserer på dyrene. Skulle jeg tatt til meg alt ville jeg druknet i sorg. Sorg over elendighet, grådighet og egoisme. Du er så utrolig sterk Sophie. For hver dag klarer du å vise medfølelse og empati for enhver skapning rundt deg. Du klarer å gi noe av deg selv til en større og større gruppe, og det står det enorm respekt av. For en styrke! Jeg beundrer deg Sophie. Takk for at du er du. Jeg er 23 år, har to døtre på 3 og 1 år. Og når de blir unge frøkner skal jeg vise dem dine tekster. For hvilken stemme du har. Jeg ville vært stolt om mine døtre var så medmenneskelig og godhjertet som deg. Silikon og restylane eller ei. Who gives a fuck. Takk Sophie. Du er rå.
      Fortsatt god jul og få et sinnsykt godt nytt år og kos dere i Vegas. Peace out fra ei annen stortenkende nordlendingspia 🙂

    20. Det var nydeleig gjort og vakkert, men og trist å lese. For en liten forfatter du har utviklet deg til å bli. Du skriver så nært og ekte.

    21. Rørende… virkelig rørende… og vakkert skrevet 💕 Du er veldig flink til å skrive. Enkelt, rent og som går rett i hjerte 💕 Du er en tøff, omsorgsfull, snill og en vakker jente med et stort hjerte – la aldri noen få deg til å tro noe annet! Ønsker deg en riktig god jul, stor klem sendes din vei… 💕

    22. Vakre,gode deg! utrolig bra skrevet, satt med tårer i øynene under hele innlegget. Skulle virkelig vært flere mennesker som deg i verden,da hadde verden blitt ett bedre sted.
      God jul <3

    23. Denne satt, Sophie! Utrolig godt skrevet og veldig rørende. Og kanskje det beste av alt, du inspirerer til å gjøre gode handlinger! Takk for dette, og takk for at du deler sånne ting! <3

    24. Sophie Elise, jeg beundrer deg! Du er en så fin og god jente, med et hjerte av gull! Vi har mye å lære av deg. Håper du har hatt en fin julefeiring:) takk for at du har åpnet kommentarfeltet igjen, jeg har savnet å kommentere her!

    25. Jeg har ikke kommentert på bloggen din før, men nå klarer jeg ikke å holde meg lenger. Fy søren for ei rå jente du er! Det rare er.. At jeg syntes det tvert motsatte før. Før jeg begynte å LESE hva som faktisk stod i innleggene dine. Det er rørende, sterkt og ekte. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan media kan fremstille deg som “dum og blond” – for du er jo det motsatte?! Jeg bare elsker hvordan du gir f og skriver akkurat det du vil, når du vil. Du får virkelig satt ord på det! Keep up the good work ♥

    26. Dette her er noe av det beste og fineste jeg har lest noen gang. Du har et så stort hjerte av gull, Sophie! Jeg blir så rørt når mennesker gjør slike ting mot sånne som
      Ikke har det like bra som oss, for vi har det jo bra. Stå på, du er virkelig ei jente mange ser opp til!

    27. Det med at han hadde vært en baby en gang traff meg av en eller annen grunn så sterkt.. God jul til alle <3

    28. Dette var helt fantastisk gjort av deg! Jeg bruker ikke å se på blogger ofte, men din blogg ser jeg innom noen ganger. Jeg føler en stor glede når folk gjør sånne ting for andre <3 Du skriver på en måte som er så ekte at jeg klarer å forestille meg hvordan hele tingen var. Du er helt fantastisk! God jul😊

    29. Du er et så fantastisk menneske Sophie! Alle skulle vært som deg, mange tenker dessverre at du bare bruker pengene du tjener på sminke å hår, noe du slett ikke gjør! Er mange som trykker inn på dette innlegget, å tenker “woow, den jenta ass! Hun er utrolig!” Dette innlegget var så fint skrevet!!❤️❤️
      Digger deg ;*

    30. Sophie du fortjener faktisk å tjene så mye som du gjør i.bloggen. fordi du er så god og deler med andre :). du redda personen som satt der med mange måltider garantert 🙂 stolt av deg

    31. Hjertet mitt<3 Noe så ufattelig sterkt og rørende. Dette gir meg også en usedvanlig god innsikt i slik du fungerer, kjære Sophie - takk og pris for deg og for at du for folk til å tenke. Takk for inspirasjon og for at du er deg <3

    32. Wow, jeg leser aldri blogger, men etter å lest dette og andre fantastiske ting du gjør for andre mennesker, Respekt. Du er et fantastisk menneske, Tusen takk:)

    33. Takk for sånne mennesker som deg. <3
      Ligger og gråter på vegne av andre som ikke har det like fint som meg, er så glad jeg ikke er alene om det.

    34. sitter her og griner av å lese innlegget. Du skriver utrolig godt. Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver, alle tankene. Jeg kan tenke på en stakkars/annerledes/utenfor/svak person i flere dager, og bare være trist, gråte, og stille spørsmål til hva den personen gjør, hvordan den personen har det. For å slutte å tenke tilslutt sier jeg til meg selv at nei, han har det bra, han har en familie, et hus, venner, og alt han ønsker seg. Da får jeg litt ro. I håp om at noe av det er sant.

    35. Veldig sterkt å lese. Tårene kom. Du skriver veldig bra. Jeg er også en sån sensitiv person som tar altfor mye innover meg. Det kan være hardt men noen ganger kan det være godt/ og til hjelp for andre. Etter en vanskelig periode i livet vet jeg hvordan det føles å “kjenne en tomhet i livet”. Så dette innlegget traff meg innerst i hjerte.
      Jeg har lest bloggen din lenge! Du er så flink å skrive! Og du vekker følelser hos folk. Det ser man jo i kommentarfeltet. Du er dyktig på det du gjør.
      Vi trenger flere som deg her i verden. Og ellers ønsker jeg deg en fortsatt god jul videre, og at du skal kose deg med venner og familie i julen <3

    36. Du er en god jente, Sophie. Håper du tror på det.
      Fra Bergen ønskes deg og familien en fin og god jul!

    37. Tredje gangen jeg leser dette innlegget. Helt fantastisk godt skrevet og det rørte meg virkelig. Godt det finnes mennesker som deg!

    38. En vakker handling. Jeg fikk så god hjelp av en muslimsk dame på lillejulaften…det var veldig til hjelp,og jeg ble SÅ glad.Jeg ville betale henne men hun nektet å ta imot..men hun sa nå er det meg som hjelper deg,en annen gang er det jeg som trenger hjelp…Da vil jeg få hjelp igjen.Vi hjelper hverandre..jeg ble så rørt.Det er sånn det er der ute,vi er mange som hjelper..the sircle of giving love. Altså kjærlighet i praksis! Hurra for deg Sophie Elise..du har en vakker sjel!!! Juleklem

    39. Sophie, du har reddet meg flere ganger med dine ord, eg ønsker vi møtes en vakker dag i oslo og eg skal vente på den dagen.

    40. For en fantastisk vakker sjel du er, Sophie! Har fulgt deg siden starten, jeg har sett deg utvikle over disse årene og du er bare en helt fantastisk menneske. Jeg har beundret deg siden dag 1, og jeg kan ikke vente med å kjøpe boken din. Du er et godt menneske, jeg er så stolt over deg!

    41. Du er et så fint menneske <3 Du har et stort hjerte, og det skulle ha vært flere som deg! Jeg får vondt i hjertet mitt hver gang jeg er i Oslo å ser på de stakkars menneskene som sitter ute på gaten i dårlige klær og med en liten kopp foran seg. Jeg hår alltid rett forbi, selv om det river meg i hjertet.. Det er så mange triste skjebner i verden, og det er trist at noen lever et sånt liv i verdens rikeste land...

    42. Jaa! Åpent kommentarfelt, endelig!
      Jeg synes virkelig du er en helt fantastisk person, Sophie. Hvis bare mange nok hadde vært som deg. Jeg leser bloggen din hver eneste dag og jeg elsker alt. Men spesielt dype tekster som dette setter alltid et støkk i hjertet mitt. Du får meg til å gråte. Du får meg til å tenke. Jeg får lyst til å møte deg og sitte og reflektere over livet sammen med deg. Snakke om alt mellom himmel og jord. Du er en jente jeg har lyst til å bli kjent med, for du er faen ikke dum. Jeg håper at de fine kommentarene du får setter seg dypt inn i hjertet ditt og blir der, for jeg vil du skal vite at vi er mange som ser hvor mye du prøver, hvor flink du er, hva det koster å gi så mye av deg selv og hvor mye du faktisk jobber. Du er så sykt bra, Sophie! Om jeg bare får møtt deg en dag. (bor forsåvidt ikke langt unna deg) hehe
      Stor klem fra fast leser. 24år.

    43. For et vakkert innlegg, så sårt så vondt, ja mine tårer renner nettopp fordi min bror, han som var lekekameraten min som liten, han jeg har opplevd hele barndommen min med, ja han er det du skriver om her og det gjør vondt langt inne i hjerterota. Ja jeg sier ikke at det var nettopp denne person, men han er en av dem som sitter der og trenger nettopp en som bryr seg slik du gjorde her.
      Men du skal vite det Sophie, at ofte så finnes det familie som fremdeles bryr seg om disse som i mennesker øyne ikke betyr noe. Foreldre, søsken, barn, men som bare på et tidspunkt må slippe taket for å overleve selv. Jeg elsker broren min, og jeg elsker at folk bryr seg.

    44. Jeg ble rørt til tårer av dette innlegget! Gjør meg så vondt av all elendighet det er i denne verden! Lov meg at du aldri tviler på hvor fantastisk du er! For du, Sophie Elise, har et hjerte av GULL! Tusen takk for at du er du! Ha en riktig vidunderlig romjul!

    45. Hadde alle vært som deg så hadde det ikke vært urettferdighet å krig i verden…Du er et utrolig menneske❤

    46. Så utrolig fint gjort og sagt… Selvom dette var trist, sitter jeg med en godfølelse i magen for at sånne som deg finnes. Takk for det du gjør!!

    47. Åhh Sophie! Du er så god, et medmenneske som vi trenger flere av på denne jorden. Jeg begynte å gråte av innlegget ditt. Jeg hater å gå på Karl Johan, for jeg går med en klump i halsen når jeg ikke har noe å gi til de som ikke har noe. Men jeg gir det jeg har når jeg kan. Men å vise at de blir sett er det viktigste av alt! At du tok deg tid til å sette deg ned med han, gjorde nok dagen hans! Et fantastisk forbilde er du!

    48. Jeg sitter her med tårer i øynene. Og det er veldig sjeldent jeg tar til tårer. Tusen takk for at du delte denne historien. Du har et hjerte av gull. Er fint at du setter litt lys på disse stakkars menneskene. Det fikk i hvert fall meg til å tenke meg om litt mer. Forhåpentligvis er det flere som føler det på den måten.
      God jul, skjønne deg!

    49. jeg gråter.
      jeg tenker på hvor mye glede du ga til denne personen.
      tenker på om jeg, familie eller venner hadde sittet der på gaten i samme situasjon.
      jeg gråter over hvor jævla heldig jeg er,
      hvor jævla egoistisk jeg er.
      hvor mye du inspirer meg.

    50. Fy flate Sophie, du er helt SYKT flink til å skrive. Du er så utrolig flink til å skildre det du skriver og skriver det slik at det tar leseren med på en reise. Vi blir engasjerte og må lese videre. Du er virkelig drit god!
      Innholdet ditt er også ekstremt bra! Og jeg er fasinert over deg som person. Jeg forstår ikke alt det hatet du faktisk får, du virker jo som en helt fantastisk person, som er god mot alt og alle. Du engasjerer deg i samfunnsproblemer og skriver akkurat det du mener!
      Jeg leste repotasjen om deg i Det Nye i sted, og du ser jo ikke dum ut? Overhodet ikke!
      Du er drit kul og tøff, stå på og ha en nydelig jul!
      Klem<3

    51. Så fint at du kan være snill mot andre og skrive om hvor snill du har vært etterpå. Se på meg så snill jeg er! Du har gått fra å være posør til godhetsposør. Kvalmt.

    52. Du er best, virkelig. Godt det finnes mennesker som deg der ute, og flere burde det absolutt bli! Du inspirerer<3

    53. Så hyggelig gjort <3 selv ga jeg også en uteligger ca 800 kr for tja 10 år siden. Mon tro hva han gjør nå om han lever enda. Husker han sa: "Gud velsigne deg" å holdt meg fast å gikk rett til Mac Donalds å kjøpte seg mat <3

    54. Å herregud Sophie, du rører meg så sinnsykt mye. Du er en så god person, utenpå og inni. En virkelig god person mot andre. Dette er grunnen til at jeg ser opp til deg. God jul videre <3

    55. Og derfor er du Norges desidert beste blogger. Takk for alt du gjør for landet vårt, for alt du gjør for oss unge, men også voksene mennesker. Du er ett enormt forbilde, og du skal være stolt over alle stormer og overskrifter du har laget. Du er med på å løfte landet vårt og moralen vår. Jeg håper du er så jævlig stolt over deg selv Sophie.

    56. Flott med åpent kommentarfelt!
      Det er så mange innlegg jeg har ønsket å kommentere, men av ulike grunner kan jeg ikke gjøre dette på facebook.
      Du er et nydelig menneske. Selv jobbet jeg for blå kors i går. Jeg gråt da jeg kom hjem. Vi er så veldig heldige, og ofte skal det så lite til.
      Klem

    57. Dette er ikke det første tankevekkende, reflekterte og flotte innnlegget du skriver! Du fortsetter å imponere gang på gang. Jeg er så utrolig takknmelig for at det finnes så inspirerende og gode mennesker som deg, som faktisk sprer denne inspirasjonen og godheten ut til andre folk.
      Får du noen kjipe kommentarer, så må jeg si det er masse misunnelse ute og går. For her er det masse å misunne!
      God jul, kjære Sophie! Vær stolt over alt du har oppnådd og alt du er. Takk.

    58. Jenten tjener jo penger på denne bloggen takket være dere, så dere er like mye ‘omtensom som henne’. Dere, den 500 lappen har hun også fra dere og ikke av egen lomme akkurat. Skal vi nevne mere? Hår, lepper og og og ? Man kan jo fortsette i det uendelige! Sophie hadde bare vært seg selv utseende som den hun var da hun startet blogginnlegg. Så hun kan jo takke dere fjortis følgere for den hun er !!! Ja mediasyk er hun da hun skal dele alt hun absolutt gjør. Skal ha sympati for den minste ting.. Tipper hun bruker Lambi toalettpapir ……..
      Idiotisk

    59. Jeg gråter nå når jeg leste dette. Det er så fint hva du gjorde og det er så trist.
      Jeg håper du har en fin julehøytid Sophie, klem.

    60. Dette var utrolig rørende å lese. Du skriver det på en måte at man føler at man er i situasjonen din. Tårene mine trillet når jeg leste dette. Om vi gir bort til de som ikke har så mye, merker de en mye større forskjell på å få den tingen, enn det vi gjør når vi mister den. Mange tenker at de som tigger har det bra, og bruker penger på unøvvendige ting som røyk og narkotika, men det er også mange som ikke gjør det. Hva har vi å tape på å gi? Ingenting. Man vinner av å gi.

    61. Jeg er en voksen jente på 32 år som har lest bloggen din en god del, jeg har aldri kommentert, men har snakket masse om deg til andre og ber de lese bloggen din, en fin ung jente, med så gode verdier og mye kjærlighet i seg, vakker er du også. Tenkte det var på tide å legge igjen en hilsen, du fortjener mye mer enn det. Ta vare på deg også, gode fine pia.

    62. Du er så utrolig bra. Liker det at du har kommet deg litt bort fra “rosa bloggingen”. Du har masse å komme med og jeg har masse respekt for deg. Du er en drit kul person! Vis det og ikke bare “vesken min fra Louis Vitton”.
      Btw.. Norsk lærern min digger teksten din og han taxi-sjåføren og van brukte den på en norsk prøve vi hadde. Drit kult! Har lest bloggen din i over et år nå og ser bare at du blir bedre og bedre. Digger deg!

    63. Dette er en oppdiktet tekst i likhet med det meste av hva du publiserer, du hiver deg på en julehype for å få kred.
      Shame on You 🙁

    64. Hvordan vet vi om dette er sant, eller er noe du har diktet opp for å få lesere?
      I Hjemmet og Norsk Ukeblad kan vi lese lignende historier hver uke, og de er vanligvis bedre skrevet

    65. 400KR for en paraply er SVINDYRT. Jeg skulle ønske jeg kunne bruke så mye penger på en paraply.
      Du har nok litt for mye penger.

    66. Vel anvendte 900 kr !! man kan si det er for ditt eget ego at du gjorde dette men en ting er sikkert.
      Man kan faktisk ikke hjelpe andre når man selv trenger hjelp.

    67. Latterlig kommentar om at det er gjort for sitt eget ego. at en gir andre penger eller oppmerksomhet for å føle seg bedre er det ingen skam i? bonus at personen som gir får det bedre med seg selv, og personen som får noe, får det bruk for det en gir. og jo, en kan faktisk hjelpe andre selv om en trenger hjelp selv, jeg mener det er god terapi å hjelpe andre så en føler seg bedre med seg selv! Du er et fantastisk menneske, stå på Sophie!

    68. Du er flott Sophie, at mennesker klarer å rakke ned på deg forstår jeg ikke. Du er god, vakker og flott! Fortsett med å være den du er.

    69. This is why we fucking love you. Hadde jeg ikke vært så sykt fangirl av deg kunne vi sikkert blitt gode venner, hahaha.

    70. Fyyyfaen, blir stadig imponert over hvor bra du skriver. Ble helt rørt, mens jeg leste innlegget ditt.

    71. Du er fantastisk! Jeg digger deg
      ❤️ Love like that. Sangen din. Jeg hører på den nesten hver dag. Jeg elsker den.

    72. Rørende. Takk for at du belyser, det er mange som ser opp til deg og det er deilig at dette får mennesker til å se andre enn seg selv. Takk. Snufs, og klem

    73. Okei, har fulgt bloggen din i mange år, slengt inn ein liten kommentar i ny og ne, men no følte eg virkelig for å skriva nokon ord til deg, Sophie.
      Detta innlegget traff meg rett i hjertet. Det rører meg virkelig at du er så godhjerta og snill, og eg er hundre prosent sikker på at du gjorde dagen til denne personen. Det var utrulig fint gjort av deg. Fleire burde vore som deg, Sophie. Og så må eg og få legga til at du skriver så vanvittig bra, og eg har fleire ganga blitt inspirert av dei meiningsfulle innlegga dine. Håpa du tar til deg alle dei positive kommentarane du får her, for du fortjener det virkelig 🙂
      Silje

    74. Jeg kan ikke skjønne at du kan få så mye hat! Du er en helt utrolig blogger og jeg blir bare mer og mer overrasket over hvor snill du virker og over måten du tenker på de som sitter ute og tigger! Stå på Sophie❤️ PS ikke la deg knekke av de dumme kommentarene se heller på de som komplimenter❤️ For hvis de som skriver de virkelig hadde hatt noe i mot deg så hadde de ikke giddet å skrive de! (Håper jeg😘)

    75. Takk
      Takk fra dem på fortauet, de som fryser, sulter el er syk av abstinenser
      Takk for at du såg og tok deg tid
      💕

    76. Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver. Jeg er også et menneske som kan sitte å hyl grine over noe noen har fortalt meg, eller noe forferdelig som har skjedd noen andre enn meg.
      Akkurat nå sitter jeg med masse tårer, jeg griner, dette innlegget traff meg!
      Jeg begynte også å tenke på en gang jeg og en vennine var på ferietur til Oslo. Vi gikk opp gatene, og det var så mange jeg ville hjelpe. Jeg har aldri gitt penger til noen langs gatene før, men det er noe jeg kommer til å huske livet ut, og jeg angrer ikke et sekund!
      Jeg og vennina mi gidde 50kr hver til et par som satt langs gata. Mannen trøstet dama som satt besiden av seg, hun gren og jeg kunne ikke la være å følge med på dem.
      Vi gikk bort etter de var ferdig å snakke. Vi rakte frem hendene våre, gidde dem 50kr hver og sa de måtte ha en fin dag videre!
      Vi begge skalv etterpå, vi var så glad, og vi følte oss fantastiske. Men likevel gjorde det vondt… Vi følte sånn me dem. Alle sammen!
      Etter noen sekunder forsvant mannen med pengene, og kom tilbake med mat til både han og kjæresten. Noe så fantastisk <3
      Følte bare for å dele denne lille historien..
      Fortsatt god jul Sophie, du er et godt menneske!

    77. Sophie,åpne opp kommentarfeltet igjen,tror du får enda flere lesere da,om du trenger det ,hehe. Ang operasjonene dine,er du mye finere nå. Håper ikke det er stygt sakt,men det er du,og samme hva noen sier,så et det vellykket . Skulle gjerne gjort det selv,da jeg har de hengepuppene etter flere graviditeter,men tør ikke narkose. Må også si,at det bildet av deg,det du står i den hvite kåpa,ser du ut som en porselensdukke,sjeldent sett penere ,redigert eller ei. Vis at du er noe,og åpne kommentarfeltet igjen…flere som liker deg,enn som ikke gjør det. Mvh Helene

    78. Fyfader, så fint skrevet… Du har et stort hjerte, det e VELDIG FÅ som gjør sånne type ting! At du blir beskyldt for å være et dårlig forbilde når du faktisk skriv innlegg som det her, e ganske vilt! Fortsett å være som du e <3

    79. Så utrolig bra gjort! Dette viser at du er en god person og jeg må
      Ærlig innrømme at når jeg var ferdig med å lese teksten satt jeg plutselig med øynene våte. Du er bra!

    80. Sophie, du er så utrolig god. Jeg ble rørt og tårene kom. Du imponerer meg så ofte og jeg er så stolt av deg. Du har gode verdier og det er lett å se at du ikke gjør dette for din egen oppmerksomhet, men oppersomhet rettet til de som ikke har det så godt som nordmenn felst, jeg setter pris på at du deler dette.

    81. så snill og god du er! skulle vært flere som deg!
      forresten, kan du ikke ha kommentarfeltet åpent igjen i alle innlegg? savner å kunne gi deg respons for den gode jobben du gjør som blogger <3

    82. Så flott gjort, Sophie! Å gi litt fra seg selv – og av seg selv – koster lite for en selv, men kan bety mye for en annen 😄 du fremstår som et godt forbilde, og folk henger seg for mye oppi rosabloggingen, da du skriver mange gode tekster. Dersom denne hendelsen mot formodning ikke skulle vært sann, som jeg ser en del personer har kommentert, ser jeg ikke betydningen av det. For dette innlegget kommer til å smitte, og kanskje neste gang en leser opplever noe liknende vil den ikke være taus og gå forbi, men faktisk gjøre noe. Noen har også hevdet at du har gjort det for å få treff på bloggen. Men igjen: hva så? De fleste av oss ønsker å hjelpe andre, men vi liker også følelsen vi får inni oss når vi føler at vi har gjort noe viktig. Og ja, det er godt å bli sett. Selv jobber jeg som sosialarbeider, og møter ofte mennesker i vanskelige situasjoner. Her om dagen var det til og med en person jeg hadde hjulpet som var så takknemlig at hun prøvde å gi meg en julegave. Dette var en person som hadde lite midler men som altså ville bruke det lille hun hadde på å kunne kjøpe en julegave for å si takk. Jeg kunne ikke ta den imot grunnet regler. Men poenget er: det skal ikke så mye til for å glede andre, og det er naturlig at den gleden går begge veier. Du har også all grunn til å være stolt av den du er. Selv om du tjener mye, så deler du også. Og det er vel også mer enn man kan si om mange andre. God jul! 😄

    83. Du overrasker meg hver gang, du er et fantastisk menneske. Du er deg selv og gir FF om hva alle andre tenker om deg. Du har så mye å gi og så mye å tilby.

    84. Dette var vakkert Sophie, du er virkelig en fantastisk person, og jeg syns du er et godt forbilde for veldig mange! Jeg kjenner igjen den følelsen, man kan gi, men man føler ikke man har gitt nok, man føler seg nesten dårlig over seg selv fordi man har det så godt selv. 🙁
      Det er utrolig trist å se disse menneskene ute, spessielt nå på vinteren.. Her kommer jeg fra en varm seng, boblejakke og skjerf og fryser, tenk på disse menneskene som kanskje ikke engang har sovet i natt… Skulle ønske man kunne gjort mer 🙁

    85. Aldri hadde jeg trodd at første gangen jeg søkte meg inn på Sophie Elise blogg via google for å se på disse “oppskrytte puppene og leppene” av forhåndsdømmende nysgjerrighet skulle jeg istedet ende opp med å få tårer i øynene og dele innlegget på min facebook med teksten “denne jenta bør flere inspireres av! jeg skal aldri forhåndsdømme noen igjen! Props! ”
      Hat og dømming kommer ofte av uvitenhet og manglende interesse til å sette seg inn i saken eller vedkommende. Jeg håper alle som har dømt deg eller mislikt deg leser dette innlegget og får seg en skikkelig eyeopener som jeg fikk. Jeg skammer meg for at jeg har tenkt at du bare bryr deg om overfladiske ting. For på innsiden er vi jo alle mennesker, enten man er narkoman eller rosablogger. Stå på og fortsett med å vær den du er. Du er god!

    86. Hei på du, Ønsker deg en god jul og et godt nytt år som mektig kvinne. Serriøst, fikk du hatmeldinger for det og, makan til idioter, sier mer om dem enn om deg vet du. tå på og fortsett sånn som du gjør. Juleklem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg