hvor er du kjære?

Hvor er du akkurat nå?

Kanskje er du på maldivene, i huset til Justin Bieber eller i publikumshavet av en konsert. Kanskje er du på stranden og ser flyktningstrømmene komme, kanskje er du halvveis inn i rumpa til Kylie Jenner eller kanskje du er ved barndomshjemmet ditt.

Hvor er du akkurat nå?

Det kunne ha vært et enkelt svar. For fysisk, så er du jo her. Du er i sofaen ved siden av meg. Du og jeg. Meg og deg. Vi to.  Jeg ser hva du har på deg, hvordan du puster og jeg kjenner hvordan du lukter. Jeg liker hvordan du er. Jeg liker deg. Jeg ser på deg. Du er jo rett her. I en grå sofa. Er den grå? Jeg vet ikke. Jeg ser bare deg. Sofaen kunne ha vært svart, hvit, rød eller grå. Du er så jævlig mye viktigere uansett. 

Du og meg. Meg og deg. Vi to. Den grå sofaen din som kanskje er rød, men jeg gir meg faen for du er så deilig. 

Oss to. En sofa. Og den forbanna mobilen din. 

Hvor er du akkurat nå?

Er du på tinder? Er du halvveis inni neste date, er du på jakt etter flere likes? Oppdaterer du deg på verdens nytt, når det sitter et helt ekte menneske ved siden av deg med en historie? Et menneske som har gitt deg tiden sin, et menneske som kunne ha gjort noe annet – og så er du i en skjerm? Jeg vil be deg om å slutte. Du sier du hører, og jeg tror på deg sånn halvveis. Du forteller meg en ting, men hele du tilsier noe annet.

Hvor er du akkurat nå? 

Er moren din død? Har du fått sparken fra jobben? Går bestekompisen din igjennom en skilsmisse? For omså, så er det greit. Da er det godkjent at du er halvveis her, at du ikke er med meg. For akkurat nå, så forsvinner jeg også. Jeg skal til å si noe morsomt, men jeg stopper meg selv. Kanskje du ikke hører på, for du er bare halvveis med meg. Jeg vil ikke at poenget mitt i en morsom historie skal drukne bort i lyden av den evige scrollingen din. 

Hvor er jeg akkurat nå?

Månen lyser stort utenfor. Den er ganske fantastisk, den månen. Det er ingen vind der oppe som endrer på fotavtrykkene som en gang ble lagt der, de som har gått der har fotsporene der lengre enn mitt liv varer. Du er ikke månen, mine spor holder seg ikke på deg. Jeg vil ut i verdensrommet, og jeg vil kysse deg. Jeg vil kjenne deg, jeg vil være nær deg. Og du?

Kan du bare fortelle meg hvordan det er?

Du liker kanskje meg. Men du elsker likes. 
 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg