DISSE BARNA LEVDE SOM DYR

Jeg vet ikke hvorfor, men det grusomme fascinerer meg. Jeg kjøper alltid bøker fra virkeligheten om mennesker som har hatt det helt forferdelig, og selv om det gjør meg vondt å lese, så vil jeg alltid lese mer. 

I natt kom jeg over en helt utrolig artikkel på VG +, og jeg følte jeg bare måtte dele litt av den med dere. Kort fortalt har fotograf Julia Fullerton Batten gjenskapt historier i bilder av barn som har hatt det grusomt, blitt oversett av foreldrene sine eller vokst opp med ville dyr. Noen av historiene var rystende og gjorde meg direkte kvalm, og jeg føler det er noe som må bli fortalt. Tenk at noen kanskje lever på denne måten akkurat nå? Jeg vil gjerne vise dere Genie, som virkelig fikk meg til å tenke.

Genie. 

Faren til Genie trodde hun var mentalt tilbakestående, så mens hennes bror gikk på skolen ble Genie lenket til en stol på dagen, og lenket til senga på natten. Om hun prøvde å snakke, ble hun mishandlet. Hun fikk aldri bevege hendene, og i år etter år levde Genie på denne måten. Etterhvert klarte hun å rømme sammen med moren, og da skal hun visstnok ha gått veldig rart (hun fikk jo aldri mulighet til å gå), måtte bruke bleie og kunne ikke snakke et ord i tillegg til å klø rundt på kroppen sin ustanselig. Hun havnet deretter i fosterhjem hvor hun også ble misbrukt, og hun sluttet etterhvert å snakke igjen. Det er uvisst hva som skjedde med henne, og om hun enda lever idag. 

.. Tenk om det var deg. Du fikk ikke snakke, ikke bevege deg, bare sitte i en stol. Helt grusomt.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg