leser spør om råd – forhold

Spørsmål fra leser:

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 år nå, men det er noe som skurrer mellom om oss og jeg tror det er meg. Humøret mitt er så utrolig opp og ned hele tiden. I det ene øyeblikket er jeg blid og glad, men så plutselig blir jeg drit sur og kjæresten min ser ut til å være det mest irriterende på jord. Jeg vet dette er veldig vanlig men jeg føler det er noe galt med meg, for jeg får nesten mentale utbrudd når jeg føler meg nedfor og dårlig. Jeg lurer på om du kan komme med noen råd?
Lurte også på om du har noen tips når forholdet med kjæresten blir litt dødt, vi har det gøy til tider, men noen kvelder virker det som om vi føler oss tvunget til å være sammen med hverandre.

Først og fremst så kjenner jeg meg veldig igjen i den situasjonen du forklarer først! Når man har et humør som er veldig opp og ned, går det ofte nært dem du har deg nærmest. For meg som har hatt så dårlig selvtilitt har jeg ofte følt meg som bare en plage for kjæresten og istedenfor å si dette, så har jeg bare klikket når jeg føler meg nede. Alt han sier blir feil, alt han gjør blir feil, ja – man leter egentlig etter feil. Det første tipset mitt er å faktisk prøve å sette deg ned og forstå hva det er du føler. Er du egentlig sur på kjæresten din? Hva er den egentlige grunnen til at du blir sur, og hva pleier å utløse det? Pleier bare humøret å svinge uten noen grunn? For man kan faktisk endre helt sykt mye bare ved å endre måten man tenker på, men det krever mye arbeid.

Det hjelper veldig ofte å fortelle kjæresten hva du føler. Jeg måtte virkelig sette meg ned å forklare hvordan det kan være på innsiden av meg, hvordan følelsene bare bobler opp og tar over all kontroll. Det ble en lang prat, men om du har en snill og forståelsesfull kjæreste, så vil det gå bra. Jeg forklarte at jeg ikke mener å ta noe ut over han, og at jeg absolutt ikke hater han, men noen ganger kan det virke slik fordi jeg hadde problemer med meg selv. Nå som han vet det har vi enda gått igjennom et par runder med sammenbrudd fra min side, enten er jeg verdens snilleste eller verdens slemmeste, haha.. Men etterhvert ble det faktisk slik at jeg kan si “nå føler jeg meg litt nede” og så forklarer jeg hva som er best for meg. Være alene litt, gå en tur? Gjøre noe helt annet? Snakke om det? Der må du bare se hva som passer best for deg. Men det viktigste er å vite hva du føler, godta det, og så jobbe utifra det.

Jeg har selv aldri følt at et forhold er “dødt”, men det jeg tror er det beste å gjøre da er faktisk en liten pause fra hverandre. Ikke fra forholdet, så klart. Men reis litt bort! Dra til familie som bor et stykke bort for en uke og savn hverandre litt. Men ha kontakt mens du er borte, ring, skype.. Alt. Da kjenner man på savnet litt ekstra, men på en god måte. Jeg tror jeg aldri har følt at forholdet er dødt av den grunnen, vi har ikke har vært sammen 24/7 og vi har måttet føle på avstanden. Om det ikke er aktuelt, så skal man aldri henge med hverandre fordi man “må”. Det skal jo være et ønske, og om man pusher på noe kan det ofte føles verre. Dere kan jo prøve å finne på litt nye ting? Man må ikke sitte i sofaen og se på netflix, selv om det også kan være koselig. Tren sammen, gå en tur, snakk om framtiden, fortiden, ha en mobilfri dag.. Hva som helst! Tenk at kjæresten  er din beste venn, og hva gjør du med din beste venn? Man har det jo gøy!

Det kommer til å gå bra, men det viktigste for å redde et forhold er – snakk med den du faktisk er i et forhold med. Ikke bare venninner, familie eller andre. Det er jo tross alt ikke dem det gjelder. Om du irriterer deg over noe som kjæresten din gjør, fortell HAN det. Om ikke skjer det jo ikke så mye.. Stor klem! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg