mine favorittfilmer

Jeg spør ofte dere om filmtips, så jeg tenkte det var på høy tid at jeg ga noen til dere! Jeg prøver å se bort ifra filmer som de fleste i bloggleser-målgruppen har sett, det er vel ikke noe poeng i å få mean girls eller the notebook anbefalt enda en gang, er det vel..? Så, her kommer noen av mine favorittfilmer!

– Whiplash
Denne filmen handler om en ung gutt som går på skole for å bli trommis i et jazzband, og forholdet mellom hans og læreren sin. Trodde aldri en film om trommer skulle få meg til å bli så engasjert, bite i neglene og gjemme håret under dyna, men jo – det går faktisk! Elsker denne, og anbefales på det varmeste.

– Gone girl
Jeg elsker denne! Altså for deg som liker psykologiske thrillere er denne et must. Jeg vil egentlig ikke røpe hva den handler om, og dere bør faktisk ikke se trailer heller, bare se filmen og nyt! Om dere har noe som helst lik smak som meg, vil denne bli en favoritt. Og i motsettning til hva andre har sagt, så elsker jeg slutten også.


 

– Interstellar
For deg som tenker mye på “hva er tid, hva er livet og hva vil skje i framtiden” etc er denne en totalt mindblowing film som vil gjøre deg både nervøs, glad og kvalm på samme tid. Jeg fikk for første gang se med egne øyne mange av de tankene jeg har tenkt flere ganger men aldri klart å forklare for noen mennesker. Handler om en nær framtid hvor en astronaut blir sendt ut til fjerne galakser, inn i sorte hull for å finne en alternativ planet hvor mennesker kan leve, kort fortalt.

– The immitation game
Den sanne historien om mannen som var med å avslutte andre verdenskrig tidligere enn antatt, men som selv var homofil og slet mye med seg selv. En veldig sterk og gripende film!

– It follows
Min type skrekkfilm, og om du, som meg, setter pris på litt mer oldschool skrekk er denne filmen for deg! Spessielt musikken her elsker jeg, og måten den er filmet på.. Den handler om en kjønnsykdom som gjør at noen følger etter deg uansett hvor du er, og bare går etter deg, helt til du gir sykdommen til noen andre. Høres rart ut, kanskje? Vel, oh yes! Men den er fantastisk!

– Saving private Ryan.
Dette blir nesten som å fortelle dere at jorden er rund, for de fleste har kanskje hørt om denne allerede? Saving private ryan er nok den første filmen jeg har sett om krig som jeg faktisk liker. Den er så sterk, og om du er “hypersensitiv” og tar inn inntrykkene du ser alt for hardt, kan du slite litt med denne. For alt her er så brutalt, og føles så ekte. Men den er absolutt verdt en titt, og jeg kan garantere at du ikke vil skru av.

– The Shawshank Redeption.
Dette må være en av de mest rørende filmene jeg har sett.. To menn skaper sterke bånd seg imellom etter flere år i fengsel sammen, og ja – filmen handler om livet deres bak murene, og menneskene som kommer inn og ut.

– Django unchained
Quintin Tarentino er nok en av mine favoritter på filmfronten, og jeg kunne lett ha oppsummert flere av hans filmer her som favoritter (pupl fiction, inglorious bastards, death proof og grindhouse) men jeg tror likevel django unchained egner seg best for de som leser dette. Handler kort fortalt om slavehandler i amerika og kjærlighet midt oppe i det hele, men i kjent Quitin-stil blir alt fortalt på en litt useriøs måte (men samtidig veldig seriøst, haha det er umulig å forklare..).

– Requiem of a dream
En av mine FAVORITTER!! Altså jeg elsker virkelig denne filmen!! Viser baksiden av dop, og hvordan man kan gå fra å være normal til å bli tung narkoman. Måten den er filmet på, skuespillerne og ikke minst musikken gir en fantatisk opplevelse. Altså, dere MÅ se den! Se den alene, vær helt stille og vær forberedt på noe fantastisk!

– The truman show
Handler om en mann som ikke er klar over at hele livet hans er en tv-serie. Om man plukker opp humoren og ser alle de små morsomme elementene med “skjult reklame” i livet hans for eksempel, blir denne filmen helt sinnsykt morsom. Faktisk er den litt trist også.. Verdt å se!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg