bare 7 uker igjen?

Idag sto jeg opp klokken 08:00 og dro rett på trening! Hvem hadde trodd det for noen år siden, eller bare noen dager siden, haha. .. Det var iallfall utrolig digg å starte dagen på denne måten! Og ikke minst er det deilig å endelig kjøre litt styrke på overkropp, det har jeg aldri klart å presse meg til på egenhånd. Per dags dato klarer jeg 12 pushups x 3, noe som nesten er flaut. Jeg skammer meg faktisk litt når jeg holder på og roper og skriker av noe så enkelt, haha. Det sies at det tar 8 uker å skape en vane, så jeg må bare holde ut i 7 uker til så vil det ikke føles så jævlig tungt. Eller…? Jeg håper!

Ettersom jeg trener annenhver dag har jeg så stive muskler konstant haha, jeg ser helt merkelig ut når jeg går.. Idag tøyet jeg ut skikkelig så forhåpentligvis slipper jeg litt lettere unna denne gangen 🙂



Jakken jeg har rundt midjen er fra nike / sko fra nike / topp fra junkyard / tights fra h&m

Hva gjør dere, forresten? Om dere kjeder dere litt, kan dere lese en sak om meg i VG her, veldig søtt bilde de har valgt ut hehe.. Nå skal jeg lage lunsj!

52 kommentarer
    1. Jeg beklager å måtte kommentere det, men når man er støl er det enten fordi man ikke har tøyd ut ordentlig eller fordi man ikke har spist etter trening.

    2. Hei. Jeg er en voksen dame, men synes du er kul som kjører din egen stil og går dine egne veier. Jeg lurer på hvor toppen til Andrea er fra? ( hun som hjalp deg med klessalget) Utrolig lekker. Takknemlig for svar.

    3. Du som skriver at man blir støl av å ikke tøye og av å ikke spise (??). Det er feil. At tøying hjelper mot stølhet er en myte, og den delen med mat aner jeg ikke hvor du har fått fra men stemmer ikke i det hele tatt

    4. Støl blir du fordi musklene dine nå får en uvant påkjenning. Stølheten blir ikke mindre av å tøye. Tøying etter trening er derimot frarådet. Om du skal tøye så skal det gjøres i begynnelsen av økten. Så først varme opp, så tøye de muskelgruppene du skal trene også kan du trene ordentlig! Mange som tror feil ang dette, noe som ikke et så rart siden man alltid tøyer etter gymtimen blant annet. Å spise etter treningen kan påvirke stølheten, men ikke i veldig stor grad.

    5. Ja jeg husker selv hvordan jeg var etter min første treningsøkt, jeg var så stiv og vond i musklene at jeg bokstaveltalt måtte krype for å komme meg frem:D Jeg begynner med PT fra Tirsdagen av, ser frem til det:)

    6. 12×3 er jo bra:) jeg har trent siden jeg var 16.er 31 år nå å klarer ikke 1:( må ta alle på knærne. Trener 4ganger i uken.men har alltid vært utrolig svak i armene.

    7. Mye inkompetanse ute og går her i kommentarfeltet.
      Tøying handler om bevegelighet og mobilitet. Når du trener en muskel bryter du den ned. Hvis du da tøyer etterpå vil du bryte bryte muskelen ytterligere ned og du vil trenge mer restitusjon.
      Husk og at stølhet ikke sier noe om treningseffekt. Det er ikke slik at dersom du ikke blir støl så har du ikke trent bra nok 🙂
      Mat og stølhet har ikke mye med hverandre å gjøre med mindre du lever på sukker – som etterhvert vil bidra til tette blodårer – som igjen vil føre til dårlig blodsirkulasjon til muskler og ledd.
      Vil du tøye så anbefales det egne tøyeøkter hvor du bare varmer opp først og så tøyer. Det er og anbefalt å tøye noe (lett) før styrketrening for bedret mobilitet, dette gjelder for eksempel ved knebøy.
      Syns det er kjempebra at du er i gang med trening! Tynn kropp betyr ikke, som du selv skrev her et sted, en sunn kropp 🙂
      Råder deg til å bruke topper som dekker mage og rygg av blant annet hygieniske årsaker. Tenk på den som kommer etter deg, og som evt trener samtidig som deg (selv om du skrev at du trener alene). Det er veldig uhygenisk mtp svette som legger seg på treningsapparatene. Dessuten er det ikke spesielt hensynsfullt for andre. Kjedene har regler om dette.

    8. hu kan vel fint trene i den toppen /trenings bhn ? eller ka det er
      er heller overraskende at hu i det hele tatt bruke klær

    9. Du ligner syyyykt på fotballfruen 😂💁🏼🙈 wow du er sykt pen❤️ kan du lage en video der du gjør flaue ting , det passer nå siden d er sommer 😂👏🏽👏🏽

    10. du er så utrolig flink, Sophie (!!)
      Startet selv å trene 5 ganger i uken siden september og spiser et sunt kosthold. Det har blitt mye resultater. Så stå på og gled deg til resultatene kommer 🙂

    11. så bra at du har begynt å trene igjen. Men å gå fra å ikke trene i det hele tatt, til å trene anna hver dag, kan gjøre kroppen din sliten og det med motivasjon over lengre tid vanskelig.
      Din PT, har sikkert snakket om det også. Å være bevegelse hver dag er viktig, men la kroppen hvile. og som deg som ikke har trent på en stund, bør heller trene tredje hver dag 🙂
      men det er bare et tips.

    12. Siden du skal oppdatere en gang i måneden på resultatet og lage før og etter bilde. Kan du gjøre det med vekten din også? Om du går opp pga muskler eller går ned? 🙂

    13. 12 * 3 pushups er faktisk veldig bra! Det er mange som bare klarer et par stykker. Så 13 pushups er sterkt!!

    14. God kveld Sophie! 🙂 Kan se at mangen har behov for å uttrykke sine negative tanker om at du har begynt og trene. Rart land vi lever i… Men stå på Sophie, du er både nydelig og smart. Og fortsett og vis det flotte smilet og kroppen din til omverden. Klem

    15. Du har suprt tidligere om hva leserne dine ønsker å lese. Jeg har et stort ønske, og håper du kan oppfylle det. Lage et innlegg om DyrebeKyttelsen og hva de gjør for dyrene. De er frivillige, får ingen penger av staten og er totalt avgengi av pengegaver. Ønsker også at du nevner viktigheten av kasterering/serilisering, øremerking og vaksinering av katter. Kanskje få til et samarbeid med den lokale dyrebeskyttelsen og dit dit for å hilse på dyrene (ta bilder). Hadde også vært fint om du nevner de forskjellige avdelingene de har i Norge.
      Gjør du noe av dette gjør du en fast leser veldig glad 🙂 Du har en stor påvirkningskraft på de unge, og de trenger å få se virkeligheten. Kanskje det hjelper å kanskje det hindrer de i fremtiden å ta på seg dyr de ikke har tid og penger til å ta vare på.

    16. Du tenker faktisk ikke over noe av det du skriver. Tenkt på alle jentene i tenårene som bare klarer 3 push ups, hva tror du det gjør med selvbildet att du “bare” klarer 12 x 3 likksom?

    17. 12 pushup er dødsbra!! Jeg er 15 år, ca 68kg og har trent styrke lenge. Jeg klarer 5 pullups men ikke en eneste pushup! Sykt irriterende. Fordi i gym på skolen feks, så bryr de sef masse om pushups for å se hvor sterk man er..

    18. Så bra å høre at du har startet med trening!! Klarer bare 7 armhevinger når jeg gjør det hjemme, men på skolen klarer jeg sånn 20, presterer myye bedre på skolen hahaha. Husker i starten da jeg begynte å jogge ca annenhver dag, tenkte jeg at det tok såå lang tid før resultatene kom. Men det gikk superfort og jeg er i såå mye bedre form med veldig god kondis nå etter bare noen uker! Elsker det, hadde trodd det skulle ta mange måneder, men nå er det vel bare å opprettholde denne vanen for å holde det slik! Stå på, dette går bra!

    19. Stølheten blir bedre etterhvert som kroppen blir vant til treningen! Hver gang jeg har noen dagers pause med trening, blir jeg støl. Men det blir borte etter å ha treng jevnlig en stund!

    20. sliter selv med å være støl. lærte for et par dager siden at hvis du tøyer musklene du har trent styrke på øker det sjansen for skade i disse områdene. Jogg heller ned i 5 minutter på lav hastighet. eller ta en ”restøkt” senere på dagen som en kort og rolig joggetur. Det har fungert for meg !

    21. Kjære gud…(hvis du finnes…)
      Vær så snill å få Sophie elise til å slutte å redigere bildene av seg selv så hun ikke er gjenkjennelig. Jeg har sett henne SÅ mange ganger i virkeligheten og hun ser ikke sånn ut. Få hun til å innse at hun faktisk er VELDIG søt slik hun egentlig ser ut og at hun må vise det!

    22. Trener du med PT, eller trener du alene?
      Kjører du eget treningsprogram?
      Må snart få til vinterkroppen15/16 selv. Så må nok bare hive meg på trening.

    23. Trodde du endelig skjønte at det å spille på et foto og redigering ikke lønner seg. Du ender opp med å trene alene med PT for du vet alle hadde blitt sjokkert om de hadde sett deg slik du egentlig ser ut. Hvorfor fortsetter du dette tulle idealet for deg selv? Skal du leve slik for alltid!

    24. Du skal selvfølgelig tøye ut ETTER du har trent. Musklene må strekkes ut etter du har løpt, event trent styrke. Dette for å forebygge skader og stivhet. Du tøyer jo ikke før trening. Da varmer du opp musklene:)

    25. Haha, vet hvordan det er med stive muskler. Støl i hele kroppen i dag, utenom magen. Altså rumper, lår, armer, bryst, skuldre og så videre.

    26. Til “the rock”: Neeeei. Du skal ikke “selvfølgelig tøye ut” etter trening. Om man for eksempel gjør tunge løft kan tøying etter treningen føre til skader og strekk. Det er ikke alltid bra for musklene. Det kan i noen sammenhenger være bra, men ikke noe du “selvfølgelig” alltid gjør.

    27. Hvordan kan du si at du “bare” klarer 12*3 pushups? Håper du mener på knærne altså, for det er veldig få som klarer 12*3 strake pushups når de er ferdig med sin første treningsuke på mange år. Kan du fortelle om du mener på knærne eller strake? Tror det ville hjulpet mange til å ikke føle seg helt håpløse, virkelig

    28. Det er forskjell på uttøying og bevegelighetstrening.
      Tøying har til hensikt å redusere muligheter for skader,som for eksempel overbelastning.Bevegelsestrening er øvelser som gir varig økning av bevegelsesutslag
      Jeg anbefaler å tøye spesielt forside og bakside av lårene, hofteleddsbøyerne, setemuskulaturen og leggene. Etter en treningsøkt!

    29. Tøying hjelper ikke på stølhet dessverre. Det gir bare en bedre bevegelighet i bindevevet på sikt. 12 x 3 pushups er dessuten veldig bra for en jente (om du tar de strake og ikke på knærne).
      Hilsen PT student 🙂

    30. Tviler på at du klarer 12 stricte push-ups, ikke 3 heller for den saks skyld, dersom det var det du mente. Er sååå mange som gjør det halvveis.

    31. Kjære søte sophie elise!
      12×3 push-ups, måtte lese det 4 ganger for å forsikre meg om at det sto 12 og ikke 1.
      Jeg har desverre ingen tro på at du klarer 12, man må være sterk for å klare 12 x3 push-ups!
      Når jeg jobbet i forsvaret kom det inn jenter og gutter som hadde trent i årevis og klarte gjerne ikke mer enn 5 + -…
      men for all del! stå på

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg