happy!

Hei dere! Håper dere har det fint?

Her er alt tipp topp, for solen kom endelig fram! Jeg og Robin sto opp allerede klokken 07, spiste forkost og har vært våken siden da. Vi har plasket litt i bassenget, solt oss masse, jeg har lest i boken min og vært masse på do, haha. Nope, urinveisinnfeksjonen er enda ikke ferdig med meg, men takket være deres tips drakk jeg over en liter appelsinjuice igår, og idag har det også blitt en del, så jeg føler meg på bedringens vei.

 

Vi har bestemt oss for å dra til Chania idag! Byen ligger 1,5 mil fra hotellet (som heter asterion, til dere som lurte), så vi tar taxi bort dit for shopping, lunsj og segwey! Jepp, Robin har aldri testet det før, og jeg synes det er sååå morsomt! 🙂 Om det i det hele tatt er mulig å leie? Kanskje noen av dere har leid segwey i Chania før? Jeg husker jeg gjorde det i Tyrkia, men her er det tydeligvis kun guidet tour man kan benytte seg av, og det er litt kjedelig synes vi…

Uansett! Jeg har forhåndsskrevet et innlegg som kommer mens vi er borte, og så snakkes vi mer ikveld! ♥

70 kommentarer
    1. Du burde sørge for å ikke sitte i våte badeklær etter at du har badet, men heller skifte til en tørr bikini med en gang! Det er veldig viktig om du har urinveisinfeksjon. Drikk også masse væske, alt av jucie, vann, brus, whatever. Om du får tak i tranebærtabletter der du er, så anbefaler jeg også det 🙂 Kos dere videre!

    2. om du får tak i antibiotika mot urinveisinfeksjon vil jeg anbefale at du gjør det så snart som mulig! I fjor sommer fikk jeg urinveisinfeksjon og merket ikke noe til det. Infeksjonen spredde seg videre opp i nyren slik at jeg fikk nyrebekkenbetennesle og tilslutt til lungene slik at jeg fikk lungebetennelse. Dette gjorde mildt sagt jævlig vondt. Ønsker ingen dette! Håper det forsvinner raskt hos deg og at du får medisinert det tidsnok

    3. Det er ikke lurt å drikke appelsinjuice. Det er alt for mye sukker i det, og bakterier trives hvor det er surt! Tranebær foreksempel er mye bedre, men dersom du ikke har det tilgjengelig anbefaler jeg å heller drikke mye vann!

    4. Jeg leide segway i Chania sist jeg var der. Det er fult mulig å leie utenom de guidede turene 🙂

    5. Jeg har hatt urinveisinfeksjon et par ganger, og det aller beste er å drikke tranebær juice. Når jeg drikker det merker jeg at det gradvis forsvinner og er 1000 ganger bedre neste dag!

    6. Kan anbefale dere en tur inn til Agia Marina 🙂 De har mange fine restauranter der og kjempe hyggelige mennesker! Jeg er alltid på samme strand der, den heter Gorgona Beach. De har en kjempesøt strand restaurant med god mat! Han som styrer strandsengene heter Alex (Alexis) og er helt herlig morsom 🙂 Så absolutt verdt en tur 😉 Restauranter å anbefale er blant annet Lottos, Nymfi, Jay Jay’s Steakhouse, Akatos Cafe-Bar (der tok de også godt vare på meg da jeg plutselig ble sjuk av varmen på vei fra stranda), Kassandra Family Restaurant og Veranta 🙂

    7. Kom deg til lege og få tak i antibiotika! Eller hvertfall noen tabletter som tar bort alle symptomer til du får antibiotika.. Husker ikke hva de heter, men de virker utrolig bra og du kan bli helt symptomsfri på 1 time 🙂 Uff, urinveisinfeksjon er det helt jævlig 🙁

    8. haha, hvis du syns ditt hotell ligger litt øde til: Jeg og en venninne havnet ca en halvtime med bil enda lenger ut. Vi bestemte oss for å utforske stedet vi bodde, for å finne ut hvor vi kunne spise og handle mat og sånn, klarte å gå rundt hele byen 😛
      Det ligger en kjempefin strand på andre siden av øya, anbefaler å dra dit =)

    9. Det viktigste å gjøre dersom du har UVI, er å få kommet deg til legen og få antibiotika. Ellers bør du tenke på godt med væskeinntak, og da mener jeg vann! Brus og juice er ikke noe særlig “væskegivende”, det er viktig med mye vann slik at kroppen for skylt og renset ut bakteriene. Ellers anbefaler jeg enten tranebærjuice, tabletter eller mikstur. De to siste er mest effektive. God bedring 🙂

    10. Jeg og min samboer har ligget på stranda i dag og slikket sol masssse:) nå sitter vi på platanos her i Platanias og nyter en gresk salat. Kos deg på turen 🙂

    11. Hei!
      http://WWW.BLACCSHOP.COM er en ny og trendy nettbutikk med stort utvalg av klær, tilbehør og interør. Dette er en nettbutikk for alle, ikke minst fri-frakt uansett hva du velger å kjøpe! Akkurat nå har vi 70% rabatt på alt av klær før de nye varene kommer, første mann til mølla!!
      Ha en fantastisk dag,
      TEAM BLACCSHOP

    12. Appelsinjuice og alle sure drikker er veldig bra for urinveisinfeksjon hvis du ikke får tak i antibiotika (tro meg, jeg har slitt med det i flere år). Hvis du får tak i grapefruktjuice eller tranebærjuice er dette imidlertid bedre og mer effektivt enn appelsinjuice, selv om det kanskje ikke smaker like godt, hehe.
      Det er også veldig viktig at du etter samleie går på do og tisser!!! Dette har resultert i UVI for meg flest ganger. Og selvfølgelig sørge for å være tørr og varm – ikke gå i våte badetruser f.eks.
      Husk at UVI kan resultere i nyresvikt hvis det er alvorlig, så antibiotika – om det er tilgjengelig – er absolutt det beste. (Kroppen kan bli resistent, da, så ikke gå på det for ofte. Kan være veldig uheldig)

    13. Drikk masse! Tranebærjuice funker definitivt best, evt. vann og tranebærtabletter! God bedring og kos dere på tur :):)

    14. Med tanke på urinveisinfeksjonen så er det et must for deg som bader å skifte badetruse rett etter du har kommet opp av vannet. Det blir vare værre hvis du går rundt med en våt truse. Du får heller bytte hver gang du bader selvom det er kjempe slitsomt! God bedring og drikk masse vann, og helst så lite godteri som mulig for å bli frisk fortest mulig ☺️

    15. Et godt tips fra en sykepleier er å starte med antibiotika når du har så sterke plager. Selexid eller trimetoprim gjør susen. Sjelden man kan drikke bort en uvi når man har fått såpass med symptomer.
      Har også et tips om spisested i platanjas. Om dere går opp de bratte bakkene bak det lille “torget” kommer dere til flere fine restauranter med fantastisk utsikt. F.eks et sted som heter vigli ☺

    16. Har vært i Platanias flere ganger, og MÅ bare anbefale noen restauranter!
      Det er en som heter Sunset som ligger helt på toppen av Platanias, den har verdens fineste utsikt og fantastisk mat!
      Agioklima er en familierestaurant med utrolig god mat! De ansatte der er verdens søteste, du får kake og is “på huset”, maten er billig, hjemmelaget og utrolig god.
      I tillegg bør dere sjekke ut en butikk som heter “Olive Aloe” som selger såper og kremer. De er så utrolig gode! Har kjøpt med meg masse hver gang jeg har vært der.
      I Chania er det butikker som Zara, Bershka, Pull&bear osv. Det er finest nede ved vannet, der er det restauranter osv. Vi var også inne i et slags galleri/tempel (?) utrolig fint der!
      Kos dere på turen 🙂 platanias er fantastisk

    17. Søk opp “chania segway tours” ! Det er skikkelig populært så dere må inn på nettsiden og booke time, og betale et lite depositum. Dere må uansett bruke 10-15 på opplæring, da det ikke er så lett som man skulle tro! Mange forskjellige turer å velge mellom med forskjellige lengder, men anbefaler “Freestyle” dersom dere vil kjøre rundt og bare se litt av hvert 🙂 Var der nå i mai og dette var noe av det morsomste og kosligste vi gjorde. Prøv å time det med solnedgangen og kjør ut på moloen!
      åh, kos dere! 🙂

    18. Dere burde dra inn til gamlebyen i Chania. Fantastisk fint og koselig der! Anbefales virkelig, mange koselige butikker/spiseplasser samt mennesker!

    19. Og så glemte jeg å anbefale dere å spise på Cosmos! på det høyeste punktet i platanias, dere går bare opp fra torget 🙂 Prøv veggie-spaghettien og hvitvinen fra “Lafazanis” (!!) Her må dere mest sansynlig reservere bord 🙂 Lover at dere får en helt eksepsjonell kveld der

    20. Chania er fantastisk fint, dere burde prøve å gå i både den nye og den gamle delen. Den nye stenger tidligere og inneholder ordentlige butikker, den gamle er veldig koselig med restauranter og mer sånne type jallasjapper man finner overalt. Segway er det mulig å leie uten guidet tur i chania, men husker ikke helt hvor 🙂 Kos dere massemasse<3

    21. Drikk tranebær juice, skal love deg
      du kommer lettere igjennom dagene!!!
      Har slitet med dette mye( når jeg bodde i Gran Canaria)

    22. Urinveisinfeksjon: tranebærjuice!!! Antibiotika!!! Skift fra vått tøy!! Og tiss ALLTID etter du har hatt sex. ALLTID. Og med en gang.

    23. Jeg anbefaler på det sterkeste at det går og spiser på ett hotell som heter Ariadne, som ligger langs stranden i Platanias! Verdens beste plass uten tvil. Reist der i 15 år nå 😅

    24. Prøv å drikke tranebær juice, det er veldig effektivt mot urinveisinfeksjoner 🙂 Kos deg videre på ferie!

    25. Hei søte du!
      Husk for all del å bytt bikinitruse etter bading!! Urinveisinfeksjon og sol/bading er en dårlig kombinasjon 🙁 Utrolig trist at det skulle ramme deg på ferie… Håper dere klarer å kose dere litt allikevel da! Klem Susanne

    26. Du er veldig pen. Men å kalle det en naturlig look er å overdrive. Det fører heller til at man ikke for solt fjeset skikkelig og kanskje får uren hud og tette porer. Du burde heller prøve å bli mer komfortabel med å ha lite sminke på. Du er sikkert like pen da også. Ingen bader med 5 kg sminke på (eller kanskje noen da), men jeg håper du slutter med det. Blir for dumt. Kos dere i Chania, koselig by:)

    27. jeg hadde ikke tørt å hatt så mye sminke når man bare skal bade , tenk om du faller ut av den tinken da renne jo sminken ut over hele tryne

    28. Ble det for pinlig at du løy om at du var bipolar?? eller kommer du til å skrive et eget innlegg om det?

    29. Tranebær kapsler reddet meg etter 1 år med sikkert 10 urinveisinfeksjoner.. Hvis du får det ofte vil jeg ikke anbefale og gå på antibiotika kur! Bakteriefloraen nedentil ble helt ødelagt og jeg fikk soppinfeksjon hver måned, og da var det melkesyretabletter og tampongene Ellen (som man får kjøpt på apoteket) som gjaldt(canesten hjalp ikke meg en plass!). For de som lurte 🙂
      Lykke til! 🙂

    30. Tranebær er nok det beste for urinveisinfeksjon! Jeg har det nesten kronisk. Legen min fortalte at det beste er å drikke rikelig med væske, gå på do og tømme blæren helt og gå på do med det samme etter sex 😉 Og tipset meg om tranebærjuice eller tabletter!!
      Kos deg videre og god bedring 😀

    31. Spis tranebær tabeletter, drikk masse vann med sitron eller ren sitron saft. Det beste er å holde seg unna sukker da bakterier trives bedre da. Har slitt med uvi (urinveisinfeksjon) siden jeg gikk i 7 klasse, er nå 21 :)). Ligg med varme flaske mellom bena eller oppå magen det er å lindrende. Kos deg masse på ferie! ❤️

    32. Hei Sophie! Jeg har bare et spørsmål ang spraytan 🙂 Jeg skal på ferie i tre uker nå, men jeg sliter veldig med å bli brun.. Jeg tenkte å kanskje ta spraytan før jeg drar for å føle meg litt ekstra fresh 🙂 Har du tatt spraytan nå før du dro på ferie? Isåfall hvordan går det når man bader osv? Hørt at det varer i ca en uke, jeg skal være borte i 3.. Men tenker at jeg da kanskje kan “fylle på” med egen selvbruning når den begynner å gå vekk. Har du noen erfaring med dette du kunne delt hadde jeg satt stor pris på det 🙂 Håper du og Robin koser dere masse på ferie! Ha en fin kveld <3 Klem

    33. Hei! Ville anbefalt en resturant i området der dere er (tror jeg 😅) som heter Mitsos. Den ligger ved sjøkanten, og er veldig koselig. Jeg er usikker på sjømat og slikt, men anbefaler den iallefall.
      Kos dere så mye!

    34. Du er nødt til legen hvis du mistenker urinveisinfeksjon, det forsvinner ikke med mindre du går på en antibiotika kur (Hilsen en nyutdannet sykepleier).. Appelsinjuice vil hjelpe noe, men det kommer tilbake en eller to dager etterpå. Blærekatar derimot, er mest sannsynlig at du har fått, dette forsvinner etter noen dager:) en blir ofte ganske dårlig (feber osv) hvis en går med UIV for lenge 🙂 hilsen en med god erfaring!

    35. Gå på apoteket og spørr etter citrimax for urinveisinfeksjon.. er 2-3 piller så er du kvitt det, vidunderkur som oftse selges uten resept i utlandet:)
      Hilsen en som har sliten litt med uvi:)

    36. Urinveisinfeksjon kommer ofte hos jenter som er aktive i sex livet å ikke går på do etter samleie! Har hatt en del urinveisinfeksjoner sjøl opp gjennom årene, å tranebær juice får det alltid vekk! Men husk i framtiden å alltid gå på do etter sex:) kan godt være du gjør dette fra før men hvis ikke er det noe å være obs på:)

    37. Hmm, dere har vært VELDIG uheldige om dere kun har fått dårlig mat. Sjømat i Hellas er jo som regel dagens fangst, og det står oftest markert i menyen om det har vært nedfrosset. Grillet fisk, shrimp saganaki.. Nam! 🙂

    38. jeg har hatt det en del i det siste!!
      jeg har hort at du IKKE skal drikke appelsinjuice!! det er veldig surt og svir dermed mer naar du tisser.
      Du skal drikke tranebaerjuice, fordi det ikke er like sott og surt som appelsinjuice, og har betennelsesdempende effekt.
      However, du burde kjope raw organic, en saann tjukk smoothie-lignende “shot” ikke den fake “tranebaerjuicen” du faar paa butikken, den er bare tull!!
      drikk masse vann og ligg unna sukker og syre!

    39. Anbefaler deg å dra på apoteket i Platanias å få noe middel for å behandle UVI en. Jeg fikk selv uvi når jeg var der i Mai, dro innom apoteket og fikk et pulver jeg skulle bruke. Helt fantastisk god effekt allerede over natten. 🙂

    40. Hei, Sofie Elise
      Jeg vet veldig godt hvordan det er å ha urinveisinfeksjoner. Jeg sleit med det selv i mange år. Antibiotika hjelper ikke! Anbefaler at du kjøper og bruker Cranex-MF med tranebærekstrakt. . Det virker og forebygger, så får ikke det igjen 😊
      Ha en forsatt fin ferie☀️
      P.s.: beste spise steder ligger utenfor hoved veien 😉

    41. Hei fine deg, jeg bare lurte på om du bruker Clip ons når du er i syden eller om du har festet på en annen type extentions? I tillegg må jeg si at extentionsene dine så veldig naturlige ut siden det var litt volum og krøller i det, hvordan får du dem slik?
      Hadde satt kjempe stor pris på svar! <3

    42. Vist du vil ha et tips til hva du kan gjøre med unnfeksjonen, kan du og Robin dra på dykking eller dra å bade, værtfal være et sted der du kan gå på do akkurat når du trenger det. Kanskje litt ekkelt men en god løsning 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg