hilsen tidligere bipolar

I mitt liv, så har jeg ikke vært særlig flink med forhold. Jeg klarer alltid å finne feil. Noen ganger i andre, men for det meste i meg selv. Jeg ser for meg slutten allerede fra starten, jeg frykter den og ønsker den ikke, men jeg ser den likevel for meg. Bare sånn at jeg ikke skal bli skuffa, liksom. Jeg ser for meg slutten, og så skaper jeg grunnen på egenhånd, ødelegger, og lar meg selv stå igjen alene.

Jeg tror at jeg tidligere har pushet gutten mot et visst punkt fordi jeg ikke vil ha feil. Jeg ser så hardt for meg at han skal såre meg, så derfor legger jeg nesten opp til å bli såret, bare fordi jeg vil ha rett. Anklager han for ting han ikke har gjort, straffer han for ting som enda ikke har skjedd og ødelegger livet mitt fordi jeg alltid har trodd på at jeg er verdig kjærlighet.

” Han synes nok hun er mye finere enn meg. Han er nok bare med meg av kjedsomhet. Han snakker nok mer med andre enn meg. Han bryr seg ikke om hva jeg gjør. Jeg kan ikke sende melding, da er jeg irriterende. Han ser nok ikke en framtid med meg, for hvorfor skulle han det. Ikke vits å håpe på noe stort, det skjer jo ikke uansett”. Noen som har hatt slike tanker? Vel, da har du virkelig sabort for deg selv.

Jeg har hørt et ordtak flere ganger – ingen vil elske deg, med mindre du elsker deg selv. Det er feil. Jeg tror noen kan forgude deg, elske deg over alt på jord og være villig til å stå ved din side uansett hvor mye du hater deg selv. Men da gjør du det veldig vanskelig for den som faktisk elsker deg. Men jeg vet hvordan du har det. Alt du vil er jo å bli elsket, alt du vil er å være trygg. Hvorfor kan du ikke bare slippe han inn? Hvorfor kan du ikke bare gi alt, våge og satse?  Det er stemmen i hodet ditt. Din verste fiende som har stoppet deg så mange ganger, som spør deg det vanskeligste spørsmålet av dem alle. Hva om? Ja, hva OM det tar slutt en dag? Du orker ikke kjempe imot en gang. Livet er ikke helt din greie, det funker jo aldri for deg. Alle er ute etter å ta deg, karma hater deg og å faktisk ha en lykkelig slutt står ikke skrevet i din bok. Du orker ikke gjøre en endring i livet ditt, for du har allerede skrevet hver side, for hvert eneste år uansett. Det kommer til å være jævlig. Du kommer jo bare til å bli såret uansett.. Eller?

Jeg har noe å fortelle deg, som du sikkert vet fra før av. Om du er like destruktiv i tankegangen som jeg har vært, ja – da er nok disse ordene på repeat i hodet ditt.  Forhold kan ta slutt. Det kommer til å være så ubeskrivelig tungt om det skjer, og det kommer til å sette sine spor i deg. Men det kan også ende i en evighet sammen, og uansett hva, så har du skapt fantastiske minner. Uansett hvor dere ender opp, vil det være en fantastisk reise og en berg-og-dal-bane av sterke følelser, om du bare tør. Og da kjære deg, kommer det til å være verdt det uansett hva.

Du kan ikke styre hva som skjer, og du kan ikke styre andre mennesker, men din egen lykke.. Den kan du faktisk gjøre jævlig mye med. Jeg gikk rundt å trodde jeg ville dø, når jeg egentlig bare ville bli reddet, og da er fokuset helt jævlig feil. Ingen kan redde deg ut fra dine egne tanker, bortsett fra deg selv. Hilsen tidligere bipolar.


Ps: Ja, jeg vet at bipolar er en kronisk lidelse som ikke “skal” gå over. Men jeg fikk denne diagnosen av psykiater, og har fått hjelp for det, og har over så lang tid ikke følt meg bipolar at min nåværende psykolog sier at jeg ikke burde omtales som bipolar lengre. Det føler jeg ikke selv heller lengre, så om jeg er bipolar uten symptomer ønsker jeg heller ikke å kategoriseres under det. Psykiske lidelser skal man ikke ta lett på, og det gjør jeg ikke heller.

152 kommentarer
    1. kjenner meg så igjen i det du skriver og jeg bare elsker disse personlige innleggene dine! Dette beviser hvilken følsom, fantastisk dyktig blogger og god person du er! Diger klem til deg 💗

    2. “Tidligere bipolar”? Vet du hva det vil si å være bipolar? Les litt om det før du misbruker det på en slik måte. Folk har lite forståelse nok fra før om psykiske lidelser.

    3. Åhh, det var rett og slett litt godt å lese. Jeg merker jeg tenker sånn til tider. Tror han ser etter finere en meg,osv. Men har han ennå, selv etter over 2 år nå 🙂 men fremdeles kommer disse tankene, i stad Faktisk. Så å lese andre også tenker litt slik av og til er litt godt å høre.

    4. Wow du skriver perfekt jo. Elsker ordene dine og det er ikke rart at robin ikke kan gå glipp av deg♥♥♥

    5. vel en annen siden av det å ikke kunne bli elsket om du ikke elsker deg selv : Om du ikke elsker deg selv nok, eller respekterer deg selv nok som jeg nok heller ville ha kalt det, så kan de ødelegge hver minste lille del av deg…. Alle 4 forhold jeg har vært i har vært med 4 veldig forskjellige gutter, men alle har endt opp med å utnytte det at jeg ikke føler jeg fortjener noe ved å være late, slemme og til og med slå ! ikke før jeg kunne elske meg selv nok til å si “nei det er ikke greit” ikke før det ble forholde bra….
      Så ja, er du heldig å møter en gutt som kun utnytter det ved små ting er du heldig, men det er desverre alt for stor sjanse for at de utnytter det på det gråveste.

    6. Du virker ikke som du har peiling på hva bipolar er. Og at du bruker den tittelen til innleget ditt ser jeg på som en fornermelse for di som har det. Det faktisk en sykdom, som kan være veldig vanskelig for de som har den. Det er også en sykdom som man aldri blir kvitt og som man må stabilisere med medisiner. Og at du sammenligner dine humørsvigninger og usikkerheter med en slik sykdom syns jeg er unødvendig. Tenk deg litt om før du tuller med sykdommer. Det er faktisk utrolig mange mennesker som lider av denne i Norge. Og hvis du virkelig har denne sykdommen, så er du ikke tidligere bipolar, da har du den desverre ennå.

    7. vel en annen siden av det å ikke kunne bli elsket om du ikke elsker deg selv :
      Folk legger for mye i å skulle elske seg selv, å elske seg selv er ikke å skulle gå med nesa i lufta og tenke du er bedre enn dem, det er å ikke trenge å sammenligne deg selv med andre i første omgang.
      Om du ikke elsker deg selv nok, eller respekterer deg selv nok som jeg nok heller ville ha kalt det, så kan de ødelegge hver minste lille del av deg…. Alle 4 forhold jeg har vært i har vært med 4 veldig forskjellige gutter, men alle har endt opp med å utnytte det at jeg ikke føler jeg fortjener noe ved å være late, slemme og til og med slå ! ikke før jeg kunne elske meg selv nok til å si “nei det er ikke greit” ikke før det ble forholde bra….
      Så ja, er du heldig å møter en gutt som kun utnytter det ved små ting er du heldig, men det er desverre alt for stor sjanse for at de utnytter det på det gråveste.

    8. Det er ikke noe som heter tidligere bipolar, du blir ikke frisk av det. Du må lære deg å leve med det med rett medisinering og stabil hverdag. Vet ikke om du har hatt det eller ikke men aldri selv diagnosere deg selv eller misbruk ordet. Hilsen en som studerer til å bli psykatrisk sykepleier og har familiemedlemmer med bipolar, vet hva jeg prater om.

    9. Du kan ikke bli kurert fra bipolar lidelse, men man kan kjenne igjen sine egne humør-mønstre og få behandling. Å være bipolar er noe man har livet ut, i større eller mindre grad. Min mor har hatt det hele livet uten å bli “kurert”, og senere i livet har jeg også blitt diagonisert med det (det er arvelig). Depresjon kan gå over. Angst kan dempes, men bipolaritet blir man ikke kvitt. Tenk litt over det til neste gang, det er en helt forjævlig psykisk sykdom som det suger å bli diagonisert med.

    10. Du nå blir jeg irritert at du misbruker psykiske lidelser i blogginga di.. Jeg er bipolar og min mor er det.. De går i arv. Vit hva du prater om før du prater sophie . mista respekt for deg . du aner ikke hvordan de er og leve med lidelsen. Et øyeblikk er du kjempeglad annet deppa og vil dø. Ene øyeblikk redd for og dø. Du har skiftende periode mellom angst,depresjon i over en lang periode og ikke orke noe. Til at du får en bra periode og får gjort alt.

    11. Kjære, gode Sophie. Jeg må bare starte med å si at jeg synes du er knall bra, og fortjener all støtte og lykke. Derfor håper jeg ikke du tar dette til deg, men forstår at jeg skriver dette for å få ned stigma og fordommer mot personer som sliter med en uhelbredelig psykisk lidelse. Selv er jeg diagnosert med bipolar lidelse 2, og jeg kommer aldri til å kunne si at jeg tidligere hadde bipolar lidelse. Fordi det er en av de få psykiske lidelsene som man faktisk ikke kan bli frisk fra. Å leve med den diagnosen er faktisk et helvete. Jeg vet, fordi jeg fikk ikke sykdommen før jeg var 16 og har dermed levd noen år som frisk.
      Du svever mellom DYPE depresjoner, få “stabile” perioder og (hypo)maniske perioder. Depresjonene er alvorlige og de maniske periodene er forvirrende fordi man er så “høy” at man ikke kan kjenne seg selv igjen. Livet blir rett og slett et kaotisk kaos.
      Med all respekt for deg, ville jeg bare si at jeg hadde satt utrolig pris på om du kunne være så grei å ende overskriften, i respekt for alle dem som daglig blir tatt for lite på alvor, fordi sykdommen deres blir brukt i upassende sammenhenger.

    12. DU kan ikke bli frisk av bipolar, ja du kan bli bedre, men er ingen som blir “tidligere bipolar”. Om du er bipolar, så synes jeg synd på deg, for jeg er det selv og vet hvor jævlig det er. Men du blir ikke kvitt det. Du trur kanskje du er slutta å være bipolar? ikke vet jeg, men det er bare en fase. Du er nok i en god fase hvor lidelsen ikke slår så hardt ut, du føler deg normal, fin igjen. Men den er der fortsatt, så nei du blir ikke kvitt den. Hadde det bare vært mulig.

    13. Det er ikke sånn at man plutselig ikke er bipolar lenger, det er ikke noe man blir frisk av. Slutt med selvdiagnosering.

    14. Det traff akkurat nå:) jeg kommer veldig godt overens med en på jobb, og vet han liker meg også, men så er det det med at hvis det tar slutt, så må vi fortsatt jobbe side om side mesteparten av hver dag.. Så hva er vitsen med å legge opp til det liksom. Jeg våger ikke å gå videre med det. Er det i det hele tatt lov å bli sammen med en kollega? Har vi lov å ha følelser der? Du skriver veldig bra, jeg har slike tanker nå – jeg er for kjedelig for han, og for han, for alle egentlig. Hvorfor skal de ville være med meg når de kan få en mye finere, mer sosial, morsommere jente?
      Instilling har vel alt å si. Jeg skal jobbe med det. God natt:).

    15. jeg tenker akkurat slike tanker! Å jeg lurer ofte på hvorfor folk har noe med meg å gjøre. Hva er det med meg som gjør at noen liker meg?.. Føler alle har en baktanke med alt. Hater det!

    16. AMEN!!
      Hadde det på den måten sykt i begynnelsen av forholdet mitt med kjæresten, men jeg strittet imot den stemmen i hodet mitt og satset på at det kunne gå bra! Angrer ikke, vi har vært sammen nå i snart 6 måneder

    17. Hei! Sterkt innlegg. Dog, en liten presisering: Å “være” bipolar, eller å ha en diagnose innen bipolar-spekteret, regnes som kronisk, atså noe man aldri blir kvitt. Det er dermed ikke mulig å være “tidligere bipolar” som du skriver. Lykke til!

    18. oi jeg kjente meg utrolig igjen i mye av det du skriver ,spesielt det med forhold ser også alltid for meg sluttet å lurer ofte på når det skal bli slutt , jeg aner ikke hvorfor jeg er slik , men selvtillit er noe jeg har slitt med igjennom hele mitt liv å gjør det enda , men var mye værre før , jeg gjemte meg bak sminke å kunne aldri få nokk , men uansett hva jeg gjorde følte jeg meg stygg gjør det enda men prøver å tenkte positivt å prøver å si til meg selv at du er ikke stygg og feit og alt det dette men er ikke lett men må bare forsette å jobbe med det ..

    19. Synes du skriver mye klokt som hvertfall jeg kan kjenne meg igjen i. Men et spørsmål når man er bipolar er det vel kronisk ? Eller brukte du bare ordet som en beskrivelse av alt tankekjøret?
      Nataliart.blogg.no

    20. dette er så relatable at jeg vet ikke hva jeg skal si. du har dratt ordene ut av meg. man er virkelig ens egen verste fiende. dette var et veldig fint innlegg sophie. elsker virkelig når du skriver slike ting som man trenger å høre, innimellom

    21. Hvilken størrelse har du på den svart/hvite onepiecen fra casall?
      Og hvilken størrelse har du på den oransje Nike jakken? 🙂

    22. kjedelig innlegg , gidder ikke å lese alt
      men ser ut som forhold funke for deg nå etter du møtte robin
      så lenge du slutte å synes synd på deg selv

    23. Ble så glad på en måte av å lese dette innlegget, er akkurat sånn jeg er.. Er nå i mitt første ordentlige forhold å vi har nå vært sammen i 1 og et halvt år snart. Han er verdens snilleste og perfekt på alle måter. Er bare jeg som sliter veldig med å stole på noen å “åpne” meg, på de tingene du beskriver. Vanskelig å tørre, stole på,ta sjanser og bare ta imot kjærlighet og alt det fine han gjør. Jeg tenker hele tiden at tenk om han er utro, tenk om han mister interessen for meg, osv. Disse tankene ødelegger meg veldig fordi jeg er så sykt redd for at dette kan skje en gang.. Men jeg må prøve å legge disse tankene bbort å bare åpne øynene å se hvor utrolig heldig jeg er, fordi han har aldri gjort noe som jeg burde bekymre meg over. Føler du og jeg er så skummelt like på mange måter, dette innlegget hjalp meg veldig ved å se hvor mye jeg stresser over ting som KAN skje, og ikke hva som faktisk skjer NÅ.
      Takk for slike innlegg!

    24. utrolig mange ureflekterte folk det skulle være her med pipolar lidelse. Går jo ikke ann å føre en samtale engang uten å måtte gå på tå. folkens, skjerp dere! Er lov å reflektere litt. Sophie, kjempe bra!

    25. Fint innlegg, men! Syntes det blir feil og kalle deg selv for “tidligere” bipolar. Det finnes ingen tidligere. Det finnes tidligere deprimert. Det finnes tidligere dårlig selvfølelse o.l. Er selv bipolar, og blir innmari provosert når andre bruker dette som et eksempel på svingninger hormonelt. Det er ikke det samme, og ikke noe man skal gjøre til en liten greie som er normalt for alle! Brukte flere år hos psykiater for å kunne få diagnosen, og er fortsatt avhengig av å gå til psykolog en gang i uken for å holde styr på tanker og bekymringen. Går på lamictal for å få hodet mitt på et ‘normalt’ nivå, og er noe jeg trolig er låst til resten av mitt liv for å unngå at jeg til slutt kommer til det punktet jeg ikke orker mer. Jeg er syk, og det er helt OK. Men det går ikke over! Dette er ikke greit å sammenligne med det du beskriver ovenfor! Tittelen burde du endre umiddelbart. Den er misvisende.

    26. Flott innlegg som jeg kjenner meg alt for godt igjen i. Sliter heldigvis ikke med bipolar lidelse, men syns det er modig og flott av deg å sette ord på så store og vanskelige følelser!

    27. Fikk selv diagnosen for 7 år siden, og føler at overskriften din er veldig støtende..
      Innholdet i teksten er bra,,og du har flere gode poeng som garantert hjelper andre!:)
      Men vær så vennlig å gjøre noe med overskriften og avslutning. Det er ikke rart det er stigma rubdt psykiske lidelser når folk slenger alvorlige diagnosebegreper rundt seg i hytt og pine 🙁

    28. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Du er så flink til å skrive! Dette innlegget tror jeg treffer mange. Jeg har vært sammen med kjæresten min i snart 1 og 1/2 år og har endelig klart å faktisk ta til meg alt det fine han sier. Jeg tror han mener det og jeg stoler på han. Det er mange ganger jeg har ødelagt for meg selv ved å tenkte negativt som for eksempel at jeg sammenligner meg med de han har vært sammen med før. Da blir jeg sjalu og sur på han, men det er i fortiden og det må man bare akseptere. For meg hjalp det å slutte med p pillene for å få vekk humørsvingningene.. Man må være glad i seg selv og tenke at man fortjener det beste!

    29. Tidligere bipolar er det ingenting som heter. Jeg er bipolar selv og må gå på sterke medisiner resten av livet mitt, slik som 5 andre familiemedlemmer av meg må. Du er ikke tidligere bipolar, man kan nemlig ikke bli kurert fra det. Deprimert kalles det du var!
      Bipolares deppresjoner kan vare gjennom mange mnd til år. Min lengste depressjon var svært alvorlig og jeg gikk konstant deprimert i 2 år. Jeg møtte ikke et eneste menneske utenfor skolen på de 2 årene fordi jeg var for opptatt av å sulte meg selv og ødelgge kroppen min for å straffe meg selv fordi jeg var meg.
      Så ble jeg plutselig “høyt oppe” som jeg kaller det. Altså manisk, det varte i 6 mnd og jeg tattoverte meg impulsivt (hater tattoveringer, så nå har jeg sløst bort 15 000 kr og 1 år av livet mitt på å fjerne den), jeg hoppet i strikk og gjorde all verdens syke greier. Brukte alle pengene jeg hadde over to dager og brydde meg ikke om noens meninger, fordi alle var under meg og jeg var like verdig som Anne Boleyn i hodet mitt (Dronningen av England på 1500 tallet). Altså manipulerende, bedre enn alle og alle var forelsket i meg. (Altså en sinnsyk urealistisk sevltillit som går langt opp i skyene) Så blir jeg deprimert igjen, orker ikke leve mer, sulter meg selv, misbruker pillene mine, skader meg selv osv. Det er livets sirkel i “vår verden”.
      Dette er en beskrivelse av alvorlig bipolar lidelse, og nei man kan ikke bli kurert. Medisinene jeg går på nå er ikke sterke nok, så jeg må få sterkere medisiner. Man blir medisinert mot sin egen personlighet føles det ut som, og det er veldig vanskelig følelsesmessig å takle iblant.
      Dette er hverdagen til bipolare mennesker, alle i større eller mindre grad.
      Jeg hadde ikke blitt provusert om du hadde brukt “oi i dag følte jeg meg sykt bipolar ass” det hadde jeg bare flirt av og tatt med en god dose selvironi, men måten du legger det frem i dette innlegget virker du som om du virkelig tror selv at du er “tidligere bipolar” og skryter på deg et diagnose du ikke har for å virke mer interesant.
      Ellers kjempe fint innlegg! 🙂

    30. E de berre ej so he en følelse av at de ekje hinna innlegg, men nåkken som ville at ho sku dele det? Trurkje ho ha skreve hilsen blablabla på et innlegg som omhandla ho sjøl? Men, ka veit vel ej..

    31. så utrulig bra skrevet, følete mæ sikkerlig igjen her! æ trengte å lese det her sårt idag! tusentakk!

    32. bipolar er en alvorlig lidelse, som man desverre aldri blir kvitt. Slike diagnoser er ingenting man diagnostiserer seg selv med (noe du sikkert har gjort) og teksten minner desverre ikke om en bipolar lidelse. Slikt skal man ikke “tulle” rundt med. Dette blir bare respektløst for de som har denne diagnosen.

    33. HerreGUD hvor mange som kommenterer det samme da, gitt. Hvorfor er det så jævla støtende at sophie skriver “tidligere bipolar”?
      Les den nederste delen av innlegget så ser dere grunnen til at hun kaller seg tidligere bipolar. Flott innlegg.

    34. Wow.. Her kommer det virkelig frem hvor jævlig irriterende nordmenn stort sett er. Store deler av kommentarfeltet består nok en gang av retting, bedreviting og leksjoner. I tillegg er alt så fuckings støtende. Helt seriøst, hvordan er det å ha personligheten til en grå mus? Er dere på let etter noe å rette på overalt? Drittlei av gretne, dømmende folk som ikke klarer å legge fra seg Lovsamligen/Wikipedia i et fuckings sekund. Mange av dere oppfører dere som dere skulle vært moren eller læreren til Sophie Elise. CHILL!

    35. Oi! Det er sjelden jeg komenterer på en blogg. men jeg ble overasket over hvor bra skrevet dette var. Som du sier bipolar er en kronisk lidelse, som ikke går over av seg selv. Det kan jo faktisk hende at akkurat da du fikk den diagnosen, så var du nede i kjelleren, og fikk påvist det. men at du antagelig ikke har det. en psykriatiker trenger ikke alltid å ha rett.

    36. Du er jo ikke bipolar. Det du har er ADHD. Veldig forskjellig fra bipolaritet. Du vet ingenting om alvorlige psykiske lidelser så slutt å være psykiater for leserne.

    37. Unnskyld meg, men hvorfor i all verden kan ikke folk lese HELE innlegget før de kommenterer at hun ikke har en bipolar lidelse? Hun sier jo faktisk ikke at hun ikke lenger er bipolar, men at hun føler seg frisk nok til å ikke ville kategoriseres under det. Hun sier jo ikke at hun er kurert.
      Skjerp dere, alle sammen.
      Annet enn min lille frustrasjon, jeg trengte å lese dette innlegget. Tusen takk for at du er så åpen og ikke minst ærlig med oss Sophie! Jeg elsker deg og at du er så vanvittig god til å skrive! Fokuser på de positive kommentarene du får, det er de som betyr noe. Klem fra lille meg 🙂

    38. Bipolar er ikke noe som “går bort”, du har blitt feildiagnosert. Du børr vite mer om diagnosen før du skriver. Man blir aldri helt kvitt bipolar. Ha litt kunnskap om diagnosen før du uttaler deg

    39. var svært så mange som plutselig ble diagnostisert bipolare da! hahaha jeg ler, latterlig oppførsel i kommentarene her.

    40. Til Sarah. Ehhh det at sophie skrev at hun er frisk nok til å ikke vil kategorisere under det, er noe frøken sophie har rettet på ETTER at hun hadde publisert innlegget og fått masse kommentarer.
      Skjerp deg!

    41. Det er godt å vite at jeg ikke er den eneste som har det sånn. Bra innlegg. Elsker når du skriver personlige blogg innlegg. Kjenner meg alltid igjen i de. Håper du koser deg på Kreta 🙂

    42. Ingen her har noe som helst peiling på hva de snakker om. I 2009 fikk jeg diagnosen bipolar. i 2010 kunne min psykolog kalle med “tidligere bipolar”.

    43. Så sykt mange som klager på tidligere bipolar, og at sophie ikke kan være det. I bunnen av innlegget står det, så om folk slutter å være kun i sitt eget hode. Og faktisk lese innlegget, hadde det kanskje vært et bedre kommentar felt, hvor det ble kommentert på innlegget , ikke sykdommer… Var et veldig bra innlegg forresten !

    44. so much hate. haters, stikk til helvette! vet ikke med dere, men min mor lærte meg at om du ikke har noe fint å si, så ikke si noe. det tror jeg dere hadde hatt godt av! bare fordi hun er en offentlig person, så betyr det ikke at hun tåler 1000 ganget mere enn “vanlige” personer. og til alle dere som sier dere er bipolar og skriver hate, shame on you. sophie skriver at hun har det dritt osv, også sender dere enda mere dritt? når dere påstår at dere har bipolar, så vet du jo selv hvordan det er å føle seg dritt. så dere som har bp og likevel sender dritt til Sophie: hvorfor? ser dere ikke noen verdi i henne bare fordi dere er så syke selv? håper virkelig dere har begrenset med internettilgang, for hvis dere holder på slik til andre også, så unner jeg dere ikke livet. hadde dere f.eks. kommentert dette under en facebookstatus til ei i klassen din? det er like alvorlig det. SÅ SLUTT

    45. Jeg må berømme deg for din tålmodighet vakre jente.At du orker å utsette deg for alle disse mindre hyggelige kommentarene når du velger å være så åpen,det beundrer jeg deg for.Så burde alle lese hele innlegget før de kommenterer.Så burde vi alle prate og skrive til hverandre i en hyggelig tone,husk at det ligger en type energi i alt du sender fra deg,hvorfor ikke være med på å gjøre verden til et bedre sted ? En god ting å begynne med er seg selv,prat til seg selv som du skulle være din egen bestevenn:)

    46. Litt forskjell på angst/depresjon og en bipolar lidelse! Foresten.. Hvordan går d med den andre sykdommen din som gjør at hendene dine rister?

    47. ÆRLIG TALT!!! Hvis denne jenta her ikke vil kategorisere seg som bipolar fordi hun selv føler seg frisk (selvom hun veeeeet at man aldrig blir frisk)Hvorfor er hun respektløs??? jeg har store problemer med å forstå hvorfor dere klikker i vinkel fordi hun har det såpass bra om dagen….??? Ta dere en liten titt i speilet og spør dere selv hvorfor i alle dager dere må kritisere en jente som skriver et ærlig inlegg om sin forhistorie…??? Har du så store problemer at du mååå kritisere en jente fordi hun har det bra?? Ærlig talt… skjerp dere litt a!!

    48. Denne delen: “Ps: Ja, jeg vet at bipolar er en kronisk lidelse som ikke “skal” gå over. Men jeg fikk denne diagnosen av psykiater, og har fått hjelp for det, og har over så lang tid ikke følt meg bipolar at min nåværende psykolog sier at jeg ikke burde omtales som bipolar lengre. Det føler jeg ikke selv heller lengre, så om jeg er bipolar uten symptomer ønsker jeg heller ikke å kategoriseres under det. Psykiske lidelser skal man ikke ta lett på, og det gjør jeg ikke heller.”
      Ble lagt til i ETTERKANT av at hun postet innlegget og fikk veldig mange kommentarer. SLUTT å be folk lese innlegget. Det var ikke det som stod da folk kommenterte i går kveld!!

    49. Nok et bra innlegg! Du hjelper andre ved å dele av deg selv. Stor respekt for deg. Kos deg videre på Kreta. Kalimera- tikanis? God morgen/dag- hvordan har du det?( på gresk) 😊

    50. Til FOLKENS:
      FOLKENS!
      “08.06.2015 kl.09:20
      Denne delen: “Ps: Ja, jeg vet at bipolar er en kronisk lidelse som ikke “skal” gå over. Men jeg fikk denne diagnosen av psykiater, og har fått hjelp for det, og har over så lang tid ikke følt meg bipolar at min nåværende psykolog sier at jeg ikke burde omtales som bipolar lengre. Det føler jeg ikke selv heller lengre, så om jeg er bipolar uten symptomer ønsker jeg heller ikke å kategoriseres under det. Psykiske lidelser skal man ikke ta lett på, og det gjør jeg ikke heller.”
      Ble lagt til i ETTERKANT av at hun postet innlegget og fikk veldig mange kommentarer. SLUTT å be folk lese innlegget. Det var ikke det som stod da folk kommenterte i går kveld!!”
      Så flott, da forventer jeg hvertfall at ingen flere kommentarer kommer med det. Det viser jo bare at så lenge man sier ifra, så fikser hun på innlegg som dette. Men synes virkelig folk burde ha litt mer folkeskikk når de har konstruktiv kritikk, folk trenger ikke kalle henne stygge navn eller snakke nedverdigende. Man kan vise respekt. Fy faen altså.

    51. Ååh hjertet mitt❤️ nok ett fantastisk innlegg som brakte tårene frem, du er helt uttrolig❤️

    52. Alt dåke heng dåke oppi,dritt med bedreviter heile tiden.skriv at psykiater gav ho diagnosen,og psykolog meinte ho ikkje har den!!og her i Norge har de vært overmedisinering i psykiatrien,og feil diagnosering,så fagfolk gjer feil dei og…så de fins håp,og gled dåke heller over ærligheten hennas:-)

    53. Du har ikke peiling på hva det er å være bipolar, så dette tror jeg lite på. For å holde bipolar i sjakk, må du gå på stemningsstabiliserende medisiner, kanskje seroquel som stopper tankekjøret og kanskje Sobril pga indre uro, i tillegg til god terapi. Tviler på at du har det!
      Hilsen bipolar

    54. Da fins forskjellige grader av bipolar,og den svinge sånn som med andre sjukdommer.så kan ha gode perioder.men det er vell de fagfolk er til for!!!!så legg no den diskusjonen død,for guds skuld!

    55. Tviler veeeeldig sterkt på at du har fått påvist en bipolar lidelse hos en psykiater. Det du har hatt er fjortishormonsvingninger. Eller har du gått mange år på medikamenter for å regulere sinnstemningen din? Tror du bare har diagnosert deg selv og når virket du stokk dum i hodet, as usual. Hilsen tidligere psykopat.

    56. kjenner meg altfor godt igjen i alt du skriver.. jobber med det hver eneste dag, og det siste jeg vil er å gi opp på det fine jeg har med kjæresten min nå, men det er som du vet, ikke så utrolig lett..

    57. Du er iallfall åpen og ærlig om det meste. Bipolar eller ikke, det viktigste er at du føler deg bra nå 😀

    58. Jeg skjønner at du ikke anser deg som bipolar lenger fordi du ikke har symptomer, men når du bruker “bipolar” på denne måten, blir lidelsen IGJEN assosiert med tilfeldige humørsvingninger. Bipolar lidelse blir ikke tatt seriøst i samfunnet nettopp fordi folk bruker begrepet feil. Hvis du ikke anser deg som bipolar, i det minste ikke bruk det for lesere, og ikke bidra til enda mer misoppfatninger om psykisk helse.

    59. Til alle er som sier at hun “slenger” om seg med diagnosen, må se nederst i innlegget. Hun er diagnostisert med Bipolar lidelse av en Psykiater.
      Og hun personlig føler ikke at den diagnosen er en del av henne lenger. Ja, hun blir aldri kvitt den, men ikke bli så hårsåre og påstå at hun misbruker diagnosen for sine humørsvigninger.
      Psykiske lidelser skal det ikke tas lett på og det gjør heller ikke Sophie etter min mening.
      Stå på Sophie Elise! Kjenner meg mye igjen i kjærlighetbiten av innlegget ditt!
      Mvh. Mali

    60. Hvis du tror du er tidligere bipolar så må jeg desverre be deg om å være forsiktig. OM du har fått diagnosen bipolar og OM den diagnosen er rett, så har du mer i vente. Jeg skjønner at du kan føle deg bra og tenke at du ikke er syk, det tror jeg også innimellom. Men så kommer depresjoner og mani.

    61. Vil bare si at dette er et utrolig flott innlegg og jeg kjente meg igjen fra bokstav A til Å. Var virkelig godt å føle at jeg ikke er den eneste som tenker slik om meg selv i forhold til andre. Har selv fått en diagnose av en psykolog “uspesifisert bipolar lidelse”. Men det jeg også vet er at svært mange psykologer kan være uenige med hverandre. F.eks så er ikke fastlegen min(som jeg har kjent fra jeg var i mammas mage) enig i diagnoser som satt av psykolog. Det fastlegen min har lært meg er å ikke bli definert av et “merke eller kategori”. Vi lever i et samfunn som er svært opptatt av å dømme hverandre å sette hverandre i båser, noe som ikke nødvendigvis trenger å være en sannhet. Jeg syns du er ei modig jente som ikke fortjener all den hetsen du får. Stå på videre og hold deg sterk! 🙂

    62. Jeg har psoriasis, men ikke utbrudd. Det betyr ikke at jeg ikke har det lengre fordeom. Det ligger latent i kroppen og kan springe it når som helst, akkurat som utfall for biopolare. Det kan behandles, ikke kureres.

    63. Det var da stusselig at folk slenger ut det ene og det andre. Tenker hva som får de til å føle de vet bedre enn deg Sophie Elise? Det er du som kjenner deg best selv, og er du i kontakt med spesialenheten er det for å bli bedre og få hjelp.
      Har hun fått en diagnose har hun fått det, og ja hun kan føle seg bedre nå, men plutselig kan de snu. Dersom hun føler hun ikke er i det samme tankemønstret lengre og hun føler seg bedre, har hun full rett til å uttale seg om det.
      Uansett du er sterk, jente <3

    64. ❤️❤️ Det er jo litt fælt å si, men jeg blir litt lettet når jeg vet jeg ikke er den eneste. Har sldri hatt selvmordstanker eller tanker om å dø, men jag klarte ikke glede meg over fks forholdet mitt, da jeg kunn tenkte på hva om. Men eg leste et utsnitt/sammendrag av Tankevirus, lurer på om det egentlig er en bok. Men det var SÅ BRA beskrevet! Syns du burde google det❤️

    65. Vet ikke helt hva jeg skal skrive. Jeg vet bare at jeg må skrive noe. Du klarer å sette ord på akkurat det jeg føler, et tema som kan være vanskelig å sette ord på. Jeg vil bare si tusen takk for at du er så åpen og ærlig med oss. Jeg kan tenke meg at det kan være vanskelig. Men tusen takk, dette trengte jeg!
      Stå på, Sophie. Du er sterk! Jeg beundrer deg.

    66. Når er det folk skal slutte å dømme hverandre?
      Ingen her kan bestemme om Sophie har bipolar, eller ikke! Ingen her vet AKKURAT hvordan hun har og har hatt det. Selvfølgelig vil hun fremstille seg selv som et glad og friskt menneske på bloggen. Hvor mange hadde turt å fortelle til hele Norge at de sliter med depresjoner og angst? Jeg vet i hvert fall om en som ikke hadde hatt mot til det…
      Uansett om hun har det eller ikke, så er det ikke vår jobb å dømme henne for det. Vi mennesker skal støtte og hjelpe hverandre, spesielt i situasjoner som dette.
      Jeg må innrømme at med en gang jeg leste dette innlegget, så ble jeg provosert over at en som har så mange penger og som kan få “hva som helst” kalte seg bipolar. Men det beviser jo at hvem som helst kan bli rammet av psykiske lidelser.
      Så uansett om Sophie Elise har bipolar eller ikke, så burde vi være medmenneskelige og støtte hun. Det hadde i hvert fall jeg ønsket, om jeg var i hennes sko.
      Sophie, du er modig som tør å stå fram! Det er viktig at psykiske lidelser blir mer snakket om, da det er like alvorlig som fysiske sykdommer. Psykiske lidelser burde IKKE være tabulagt!

    67. Det du skriver er en vanlig misforståelse. Hvis du føler deg usikker og destruktiv, så er det ikke fordi det er noe galt med deg, men fordi du ikke er i et forhold med en som er riktig for deg. Det kommer du antageligvis ikke til å skjønne før du har opplevd det selv. Da kommer du til å innse at det ikke var deg, men dere to som ikke fikk frem det beste i hverandre. Når du treffer en som er riktig og som faktisk evner å gi deg den tryggheten du trenger, kommer du til å elske deg selv og få den indre roen du søker. Jeg vet det fordi jeg har opplevd det, så ikke vær så hard med deg selv.

    68. Godt å høre/lese dette fra noen andre enn meg selv og andre som ikke har vært igjennom det. Jeg sliter fortsatt litt psykisk pga eksen(han var psyksik slem mot meg), det er nå to år siden det ble slutt..

    69. Veldig artig lesing dette her. Alt du nevnte uthevet har jeg opplevd å få i mot meg ganske ofte. Til slutt ble jeg dumpa. Håper hun surfer nettet i dag og leser dette her 🙂

    70. Begynner å lure på om du faktisk skriver disse idiotiske og provoserende overskriftene med vilje. Det er jo disse innleggene du får flest svar på.
      Håper i hvertfall det er det som ligger bak overskriften, for da er du faktisk smart og utspekulert og ikke dum som du måtte ha vært for å skrive denne overskriften for å bli tatt seriøst..

    71. Så dumt og uetisk av din psykiater var å sette deg en diagnose bipolar lidelse. Bipolar lidelse er helt noen annet enn det du skrev her. For det er nemlig mangel på selvbilde du har. Du har mye tillitsproblemer for folk du omgås med og du er ganske tankestyrt. Du er selvsikker på deg selv men ikke i den grad du ønsker deg, derfor usikkerheten preger deg mer og mer i hverdagen. Det du har/hadde har nok enklere forklaring enn det du skrev om bipolar lidelser. For disse har helt annen form og viser seg i annet pespektiv.

    72. tror ikke du har den sykdommen
      leste om sykdommen og du har ikke symptomer som høre til den , men du må høre med legen hvis du vil finne ut hva som feile deg i hode ditt

    73. den sykdommen går vel ikke bort etterhvert ?
      Bipolar lidelse kan ikke kureres men behandles og kontrolleres
      så du kan ikke være tidligere bipolar , enten så har du det eller så har du aldri hatt det
      og det der fant jeg på info greier på nettet , tror mer på det enn fjortis unge som blogger som påstår hun har hatt sykdommer

    74. Jeg syntes det er fryktelig rart av en psykolog og bare kaste ut til deg, at du, i en så ung alder ikke lenger trenger å kalle deg selv bipolar. Dette er noe som kan ta flere tiår å få under kontroll! Du må også tenke på at du kan være feil diagnosert, siden du ikke kjenner deg igjen med hva som innebærer å ha bipolar lidelse. Det er jo som mange sier, en kronisk lidelse, og det er da veldig rart at du i løped av så kort tid har klart å feie deg igjennom noe som for de fleste tar livet ut å gjøre.
      Det er et fint innlegg, Sophie. Men dette preges alt for mye av denne diagnosen som du tar så lett på – Det er faktisk litt umodent og uetisk av deg selv også. Jeg blir veldig trist om andre skal begynne å se på en slik lidelse med lettere øyne fordi blogger sophie klarte å klamre seg ut på bare et par år. Du gir den et svært lite alvorlig preg, noe som lidelsen absolutt ikke fortjener å få. Det er svært krevende, og kan være svært alvorlig!

    75. Er det virkelig så få med nettvett? Kommentarfeltet består jo nesten kun av mobbing. Det er ikke rart det blir krig i verden.

    76. SOPHIE + SMART = NOT !!!!!!!
      Nå ble jeg forbanna!! Fy faen så dum du er, og fy faen så dum jeg er! Jeg gikk inn på artikkelen for å lese om dine bipolare problemer (med medfølelse), og så er det dette pisset man skal lese?? Stram deg opp og få deg et normalt liv, det livet du lever nå er tydeligvis inne i din egen boble.. Makan??? Hør her nå!!! Jeg kjenner folk som er bipolare, og det er ikke noe de blogger seg ut av for å si det sånn!! I de tunge stundene er det heller tung medisinering og lange opphold på Dikemark som er oppskriften. Du vet ikke hva du prater om og du burde slutte å uttale deg om ting du ikke vet noe om i det offentlige rom!! Det er et ansvar du har som populær blogger, selv om du bare er en fjortis og en c-kjendis. Voksne mennesker driter jo bare i deg, men dessverre så finnes det unge mennesker som enda ikke skjønner at du bare er et forvirret og forstyrret kvinnemenneske! Derfor er det synd at du er så dum!! Du kunne faktisk utrettet noe her i verden, men dessverre er du så stokk dum at det ikke er håp for det!! Nå er jeg lei av alle overskrifter i nettavisen med dine hjernedøde synsinger om alt mulig!!! Ta et råd her og nå!! Hold kjeft når det kommer til viktigere ting enn sminke, klær eller chihuahuaer! Hold deg til å blogge om sånt piss, for det er ditt nivå og det er det som kler deg… Eller ta et enda bedre råd: Finn deg et nytt liv, for dagen den nærmer seg da du verken orker å stå opp av senga eller se deg i speilet……. Word!! Og så konklusjonen av innlegget ditt til de som er unge og ikke skjønner bedre enda: Sophie Elise er IKKE bipolar, men hun har bare ekstremt lav selvtillit!!! Les innlegget igjen og alle kan da se at det skinner klart og tydelig igjennom 🙂
      PS: Pass deg for hva du skriver, og hvilke grenser du tråkker over frøken! Regner med det kommer en unnskyldning fra deg??? Ikke akseptabelt, trå varsomt heretter!!

    77. Godt mulig at du har vært deprimert, og hatt dårlig selvbilde som har påvirket deg i perioder, men du kan umulig ha vært bipolar. Mulig du har blitt feildiagnosert av psykologen din, men bipolar er ikke noe som går over og lidelsen krever medisinering livet ut. Synes det er trist at du slenger rundt på lidelser for å skaffe oppmerksomhet. Først er det depresjon, så selvskading, så er du mobbeoffer, så har du selvtillittsproblemer, så sliter du med angst, så sliter du med spiseforstyrrelser, og nå var tydeligvis bipolar det neste steget. Vi sees i morgen når du skriver innlegget “hilsen tidligere schizofren”. Håper du snart vokser deg ut av dette oppmerksomhetshiget, for din egen del og alle de unge som påvirkes og feilinformeres når de sluker det du kommer med rått.

    78. Aldri visst at SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mange unge i Norge er bipolar og at alle disse er dine lesere….i såfall bør du kanskje vurdere å moderere noen av innleggene dine så ikkje alle disse *trigges* av alt mulig…….
      Eg tror at din tidligere behandler har stilt feil diagnose,men at du kanskje har tendeser til slike symptomer med et utrolig variendere humør fra dyp dyp tristhet til sånn halvmanisk -ihvertfall i innleggene dine til tider.
      Kan være for provokasjon som du du drev mye med før….kan være fordi du er veldig sensitvt menneske som lever veldig i ytterkantene og bittelitt skal til for å sende deg over kanten? Noen er sånn uten en diagnose.
      Alikevel tenker eg at du har det mye bedre enn på lenge og at folk skal lese det du skriver og ikkje hoppe på dømmetoget før de leser ferdig.
      Nå vet eg ikkje om du la til PSet etter pes fra kommentarfeltet,men uansett så forklarer du jo hvorfor du laget overskriften som du gjorde.

    79. Som skrevet fra mine egne tanker.. Dette trengte jeg virkelig å lese akkurat NÅ! Tusentakk Sophie, du er fantastisk og utrolig sterk💞 kos deg masse på ferie!!

    80. Sophie har før skrevet om bipolar, men det finnes flere grader av diagnosen. Forstår de med bipolar føler seg ´tråkka på´, men dere med bipolar, dere vet det finnes ulike grader? Bipolar 1, Bipolar 2, og en type til jeg ikke husker navnet på i farten. Hun har også redigert innlegget sitt i etterkant. Hun har jo også tidligere skrevet at hun har gått til psykolog. Det viktigste, uansett hvilken diagnose, er at Sophie føler seg bedre nå, og har en bedre hverdag 🙂
      Alltid skal åpenhet rundt det man sliter med bli sett på som et rop om oppmerksomhet. Når skal dette samfunnet bli mer åpent for psykiske lidelser? På lik linje som å havne på sykehuset for en brukket fot? De som f.eks skriver om kreft får kjempe cred for å dele sin historie, men blir det delt en psykisk historie, tror mange folk med en gang vil ha oppmerksomhet. Det er så trist 🙁

    81. Jeg kommenterer aldri blogginnlegg. Men nå må jeg. Tusen takk vil jeg først si. tusen takk for at du nå beskrev mine tanker på en annen måte, en måte jeg ikke greier å formidle tankene mine på. Det er dette jeg føler, men får ikke sagt til min psykolog. Tusen takk. Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i deg!!

    82. Forbanna:må gå å legge deg snart,så du rekke ungdomsskolen i måro!!!så du klare å utrette noko fornuftig,og ikkje berre misunnelse!!!!

    83. hvis det der er bipolar sykdom , da har de fleste den sykdommen
      men skriv heller om sykdommen enn fjortis problemene dine

    84. Det er en ting legevitenskapen har feilet i å ordentlig forklare. Det er at å diagnostisere noe som kronisk betyr at kroppen har glemt, eller kanskje aldri har visst, hvordan det er å være frisk. Ikke, som noen feilaktig tror, at det er uhelbredelig, uten noen som helst mulighet for å bli frisk Dette er til stort hinder for mange med kroniske lidelser, da det i realiteten ødelegger for kroppens evne til å “bli frisk”. Ingenting er i realiteten uhelbredelig, men det som er sikkert er at dersom “den syke” ikke tror at det er mulig å bli frisk, ja, så skjer det i alle fall aldri.
      Det lever mennesker som har fått konstatert uhelbredelige og dødelige sykdommer, som i dag er erklært friske. Forklaringen kan være alt fra helbredelse og alternativ medisin, til tankens kraft eller feildiagnostikk, eller annet. Uansett årsak, ingenting bør karakteriseres kronisk i den betydningen som folk generelt legger i ordet kronisk, dvs. uhelbredelig.
      Er glad for å høre at du føler at du har kommer deg igjennom bipolariteten. Ingen kan garantere at du ikke får tilbakefall, men det betyr ikke at du ikke skal kunne betegne deg som frisk nå. Du kjenner din egen kropp og tankens kraft bør man ikke kimse av, så ikke la noen overbevise deg om at de har svarene på alt, for det har jammen meg ikke engang legevitenskapen.

    85. <3 takk for at du skrev dette, er så godt å vite at man ikke er alene om tankene! stå på fine deg

    86. Sikker på at du ikke har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse da? Mye mer vanlig å ha slike følelser som du beskriver med den lidelsen og man kan veksle veldig i humør, selvbilde og følelser både egne følelser og følelser for andre med den lidelsen. Mange unge jenter som tror de er bipolare, så har de egentlig den personlighetsforstyrrelsen. Vanlig med svingninger i humør, selvskading, ustabilt selvbilde, redsel for å bli forlatt osv med denne lidelsen.

    87. Jeg trodde ordtaket var at ikke du kan elske noen andre med mindre du elsker deg selv. Altså ikke at andre ikke kan elske deg, men at du ikke kan elske dem

    88. Wow, jeg leser gjennom kommentarene og må bare få sagt hvor tapper du er som overser disse, fordi jeg håper for guds skyld ikke du tar de fæle kommentarene innover deg!

    89. Skjønner ikke hva dere snakker om jeg. Har selv en bipolar diagnose. Men jeg ER den jo ikke. Dessuten KAN man bli helt frisk fra en slik disgnose akkurat som med szhizofreni og andre alvorlige diagnoser. Jeg ble ikke stødt eller brydd av din overskrift, men så tror jeg selv at ingenting MÅ være kronisk. Kronisk kan også bety langvarig og ikke KUN uhelbredelig. Så derfor.

    90. Kjempe bra innlegg 😉
      Syns tittelen er passende, om man skal være pirkete vil kanskje noen mene at det ikke er 100 % korrekt. Når ikke aktive narkomane gjennom flere år kan kalle seg tidligere narkomane, tenker jeg at det ikke er feil å si tidligere bipolar heller om man har vært symptom fri en god stund. Jeg syns det viser til et enormt mot, masse styrke og en vilje til å ikke la det som har vær begrense på grunn av frykten for at det vil returnere.
      Vet mange mener det ikke er mulig, men jeg tror det er mulig å bli helt frisk fra tyngre psykiske lidelser, noe Arnhild Lauveng og boken “I morgen var jeg alltid en løve” er et levende bevis på. Boken handler om Arnhild som var schizofren i ti år, psykotisk og selvdestruktiv knuste hun glass å skar seg til blods.Men mot alle odds overvant hun sykdommen og arbeider i dag som psykolog.
      Dette er en utrolig historie vel verdt å lese 😉
      lykke til videre!

    91. Komisk at så mange “mener” så mye om bipolar lidelse når ALLE kan ha forskjellige grader og væremåter. Psykiske lidelser er så individuelt. En kan faktisk lære seg å leve med psykiske lidelser og dermed føle seg frisk etter en tid. Til og med schizofreni. Det er ingen fasit på psyke. Noen kan kureres til en “frisk” hverdag, andre kan ikke. Du vet ikke alt om biplor selvom familiemedlem har det. Du har bare sett én av de mange tusen som har det.

    92. Skremmende at så mange unge mennesker “hyller” deg og alt tøvet du kommer med.
      Å begi seg inn på sykdommer og psykiatri er alvorlige saker – særlig når du nærmest framstår som en “guru” for en mengde tenåringsjenter og – gutter!
      Du er på en farlig vei nå!
      Du bør virkelig passe deg!
      Det er både skummelt og trist at noen av dine følgere ligger nesegrus for omtrent alt du skriver.
      Du er ei uerfaren, bortskjemt lita fillejente som desperat prøver å legge nye temaer til ethvert blogginnlegg.
      Og disse ungjentene og -guttene skjønner visst ikke at du kun later som å være “klok” og “reflektert”..
      du er INGEN av delene, Sofie!
      Og med dette siste blogginnlegget håper jeg noen ser galskapen i det du driver med, og STOPPER deg!
      Og jeg håper at noen flere av dine følgere ser at du finner på noe “interessant” i hvert blogginnlegg KUN for å få kommentarer
      – slik at du kan tjene penger på å drive DANK!!
      Det som FEILER deg, er at du er oppmerksomhetssyk, lat og selvopptatt!
      Noen må stoppe deg. Fort!!
      Hilsen en voksen dame med 4 voksne “barn”.

    93. En annen ting:
      Trist at disse småjentene som følger og “digger” deg så voldsomt,
      ikke begriper at du skriver bare tull og tøys på bloggen din kun for å få dem til å skrive sine stakkarslige og tannløse kommentarer -kun for at da får du penger på konto og du kan fortsette å leve ditt syke og late liv!
      Du UTNYTTER disse umodne barna/usikre tenåringene!
      Du burde virkelig skamme deg!
      Og bildene du legger – ut er ikke av “DEG”.
      Kroppen og ansiktet – og håret du har, er et resultat av juks, fanteri, plastikkirurgi og fandens oldemor!
      Alt er kjøpt og betalt, og du ser billig ut.
      Skaff deg et liv; en utdannelse og en JOBB!
      Bildene av deg sier bare “en ting”: Kom og TA meg.
      Prostitusjon er IKKE noe særlig ansett i Norge, vet du (?).
      Fra firebarnsmor.

    94. Det var et innlegg som gjorde vondt å lese… Vondt fordi dette er følelsene jeg sliter med for tiden. Forrige uke fikk jeg diagnosen bipolar… Det gjorde vondt, ikke fordi jeg ser ned på sykdommen, men fordi jeg har vokst opp med en mor med nettopp den samme sykdommen. Vondt fordi jeg har sett hvor langt nede hun har vært, å hvor mye syk hun har vært i min oppvekst. Vondt fordi jeg nå vet at mine barn mest sannsynlig kommer til å ha det slik jeg hadde det når jeg vokste opp. Takk Sophie, for at du skreiv nettopp dette innlegget! Du ga meg et lite håp om at jeg kanskje kan bli “frisk” igjen. Et lite håp er hvertfall der. Jeg vet veien er lang å gå, men jeg må klare det. For familien min, vennene mine og mitt fantastiske tantebarn<3

    95. Bente:fy skam,og du skal være voksen.har berre ein ting å seie til deg:skaff hjelp,du kan seriøst ikkje være noke godt forbilde til dine unger…stakkars barna dine viss dei får din holdning..hilsen tenåringsmor.ps.me drar viss opp snittet me,men de er de einaste me har til felles!

    96. Til Sophie Elise sitt forsvar, så er diagnoser ikke noe som er fastsatt for evig og alltid. Diagnoser er sammensatt og de revideres forholdsvis ofte. Noen diagnoser kommer, og andre går ut av systemet. Man skal ikke la seg definere av disse diagnosene da de godt kan hemme mer enn å fremme helse, og jeg syns det er fint at Sophie Elise kan få lov til å sette ord på hvordan hun har det også når livet er bra.
      Å tro at medisinene er de som skal fikse hodet ditt, slik som antibiotika fikser andre sykdommer er ikke helt riktig det heller. Det kan kanskje hjelpe noe på å stabilisere humøret, men jeg ville anbefalt å lese litt om den nyeste forskningen gjort av the Chochrane Collaboration i Danmark. Medisiner kan faktisk gjøre en helt enorm skade om den ikke brukes riktig, den kan være vanedannende og føre til et veldig mye kortere liv.
      Ellers må jeg si at jeg til og fra har fulgt med på denne bloggen i mange år nå og det sjokkerer meg hvor mange mennesker som legger igjen de styggeste kommentarer. Til firebarnsmor over her: Hvis du faktisk er mor til fire mennesker så burde du vel strengt tatt vite bedre enn å sitte her og være et anonymt nettroll? Jeg lar meg heldigvis ikke provosere så voldsomt av at mennesker har det bra, men når folk skal rive ned det andre hr brukt tid og energi på å bygge opp, da blir jeg forbanna.
      Hilsen kvinnemenneske (straks) 30 fra Tromsø 🙂

    97. BENTE:
      Jeg tenker at en “klok” og “reflektert” voksen dame med 4 voksne barn ikke hadde uttrykt seg på en så aggressiv og umoden måte, om hun er klok da! Om hun var klok hadde hun klart å få fram poenget sitt uten å være så smålig og nedverdigende!
      Jeg kritiserte selv Sophie Elise for hennes fokus på kropp,”sex” og utseende på bloggen min får noen dager siden. Jeg skrev om den uheldige effekten det kan ha på de yngre leserne hennes, at jeg skulle ønske at hun våget å stole på at innleggene hun skriver er gode nok for lesere i seg selv uten å måtte spille så mye på det ytre og overfladiske.
      Noe hun gjør i dette innlegget, hun byr på sitt indre og mest sårbare. Det mener jeg at er med å bidrar til bryte ned de fordommer og vrangforestillinger som dessverre fortsatt eksistere på dette området, noe jeg syns hun fort skryt for!

    98. By på seg selv og sitt indre på den måten Sofie Elise gjør i dette innlegget står det respekt av, det krever masse mot og styrke!

    99. Sophie, jeg blir så imponert over deg! Du overrasker meg stadig med kloke ord! Sånn jeg ser det er du en person som er så undervurdert, og du er nok veldig vandt til at folk dømmer deg! Men når du presterer i å være så klok og reflektert så bryter du ned alle fordommene om deg også, so keep going girl!

    100. har lest teksten tusen ganger nå, tårene bare renner… du satt ord på alle følelsene mine, alt stemmer! jeg har prøvd å finne ut hva søren som er galt med meg og hvorfor jeg er så crazy, tusen takk! detta hjalp veldig 😊

    101. Hei fine du. Dette er på ingen måte kritikk til deg, men jeg tror du har blitt feil diagnostisert/informert av psykolog/psykiater. Det er kun en psykiater som har lov til å gi en diagnose etter ICD-10, og det et kun en psykiater som kan “rette” på denne. En psykolog driver med kognitiv terapi og har ingen medisinsk/lege utdannelse som en psykiater har. Det et godt mulig du har hatt en depressiv episode og det er vanlig at dette kan komme tilbake i løpet av livet, det kalles da for en unipolar lidelse, depressiv type. En biopolar lidelse er når du svinger fra ytterpunktene mani og depresjon. De kan gå maaaange år mellom en slik episode( enten manisk eller depressiv) men for noen kan det være flere pr år (rapid cycling). Håper du holder deg frisk i mange år Sophie og at du finner roen. Syns også det er fint at du snakker om psykiske lidelser på bloggen din, bare syns det foreligger noe feil info. Håper du kan sette fokus på dette fremover også, det et så viktig med kunnskap om psykiske lidelser for å unngå fordommer og stigmatisering. Hilsen autorisert Sykepleier.

    102. Sophie <3 jeg er så utrolig glad for at du velger å gå ut med slike ting som dette, da psykiske lidelser fremdeles er tabu hos mange. Jeg fikk selv diagnoen bipolar type 2 forrige høst, og det er fullt mulig å ha flere gode år etter hverande uten en depressiv eller hypoman periode/episode. Faktisk kan folk gå hele livet frem til 40/50/60 før sin aller første episode. Jeg er ikke mange år eldre enn deg, men jeg liker deg og bloggen din utrolig godt og syntes det er så deilig med en blogger som snakker rett ut om ting og er ærlig.
      Og forresten, ´autorisert´sykepleier over her, jeg er da autorisert vernepleier, og du av alle burde vite at når det gjelder bipolar/unipolar/ og andre psykiske lidelser så finnes det ingen fasitsvar eller en korrekt mal på hva en spesiell lidelse er, med tanke på at psykiske lidelser oppleves forskjellig for alle. Man får diagnose utifra hvor mange symptomer som treffer en lidelse, ikke at ALLE symptomene må treffe en lidelse. En psykolog kan også gi en bipolardiagnose og behandle etter dette. Jeg har selv gått på Bipolarklinikken i Trondheim der de som jobber der er både psykolog og psykiater - Jeg fikk min diagnose av en PSYKOLOG. Jeg har PSYKIATER som behandler og han ga meg IKKE diagnosen men gir meg behandling for diagnosen. Det er fullt mulig å ta til seg diagnosen eller ikke - kanskje man føler at man på et tidspunkt var bipolar men i etterkant ser at man var ikke det - eller man får høre at ens psykiske lidelse ligner på bipolar lidelse men man føler ikke det stemmer selv (her må man så klart se forskjellen på type 1 og 2 da type 1 kan gi psykoser og folk får vrangforestillinger av dette). Du som sykepleier burde av alle forstå at psykiske lidelser kan opptre svært så forskjellig fra person til person.

    103. jeg blir helt rystet av hva folk får seg til å skrive. Du får virkelig gjennomgå Sophie. Men jeg syntes du er tøff og ærlig som skriver slikt på bloggen og syntes faktisk folk skal respektere det. Som Bente skriver her oppe er bare uakseptabelt og spesiellt for en voksen dame. men det sier jo så mye mer om henne en om deg. Og som kristine skriver over her, så reagerer alle forskjellig på type ting.
      Stå å Sophie 🙂

    104. Dere som skriver at “jeg tviler sterkt på at du har bipolar” d vet dere ingenting om, hun sa at hun følte seg bedre ikke at d var vekke! Og jeg såg at d var noen som skrev at d ene øyeblikket er du glad og d eine sint, lei seg osv. Og sann er d også med Sophie Elise. Dan kan Sophie si at dere som sir dere har bipolar da kan hun si at dere ikke har d. Siden mange av dere ikke tror på at hun har d.

    105. Alle hatere! Leste dere slutten? HUN HAR HATT DET! HUN SNAKKER OM HVORDAN HUN HADDE DET! IKKE ALLE I VERDEN SOM HAR DET! DERE HATERE GJØR DET SIKKERT 100 GANGER VANSKELIGERE FOR HUN Å VERE “TIDELIGERE BIPOLARER”+BLOGGER SOM FÅR HAT HELE TIDEN!! SYNEST HATERE BURDE LÆRE SEG Å SE TING FRA ANDRE VINKLER ENN BARE DET SOM KAN MISSFORSTÅES. FYFLATE

    106. Wow, for ei fantastisk jente du er 🙂 heier på deg.
      Og til dere der oppe som skriver masse stygge ting, husk på at dette er basert på egne erfaringer – og er kanskje ment for å guide folk i samme situasjon.
      Hilsen ei som tror hun er bipolar.

    107. det går ikke an å bli kurert fra sykdom , så nice try , de fleste vet såpass sikkert ,håper dere tror mer på info om bipolar fra nett enn fra ei blogghore

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg