la meg fortelle en historie

Jeg ser at mange, ikke overasskende velger å misstolke innlegget jeg skrev om selvskading. Så nok en gang må jeg vel “krype til korset” og forsvare meg selv, men aller helst vil jeg bare forklare hva jeg mente.

Jeg ville prøve å advare unge jenter som kanskje enda ikke har kuttet seg for første gang. De som enda ikke er avhengig av å presse en kniv mot kroppen for å se blodet renne. De som enda klarer å få sine psykiske smerter til å dempes uten å fysisk skade seg selv. For veien fra første gang man plukker opp kniven til man sitter der med en arm full av arr er veldig kort. Da sitter man der, slik som jeg gjør, og virkelig må kjempe mot seg selv hver gang man har det vondt. Hver gang jeg har det jævlig ønsker jeg kun EN ting, og det er å løpe til kjøkkenskuffen og dra ut den kniven jeg vet det er best blad i (en rosa som er ment for tomater) og så kutte meg. Det ender istedenfor med at jeg må sitte på gulvet og vugge fram og tilbake, bite i et pledd eller en genser slik at jeg klarer å motstå. Det er en kamp du ikke ønsker å ha med deg selv, og jeg føler meg alltid som en idiot etterpå. Veldig stolt riktignok for at jeg klarer å la være og at det er flere år siden jeg har kuttet meg sist. Men jeg blir også sint på meg selv.

For om jeg kunne gå tilbake i tid, så hadde jeg så klart valgt å aldri skade meg den første gangen jeg gjorde det. Det var det jeg ville få fram med innlegget, ingen ØNSKER å skade seg selv, ingen ønsker å være avhengig av noe. Om noen med en spiseforstyrrelse advarer mot faresignaler, skal man da gå til motangrep å gi dem kritikk? Nei! Alt jeg ønsker å formidle var, at om DU der ute sitter og enda ikke er på kanten av det stupet, om du enda har en sjanse til å få hjelp på en annen måte, så gjør det. For ingen ønsker å sitte med masse arr, samt å slite med en tvangstanke resten av sitt liv.

Nå har det seg sånn at jeg nå har disse arrene, da. Det er en del av min historie, og det er jeg OK med. Jeg har også venninner og bekjente med et dusin flere dype kutt enn meg, og jeg ser ikke ned på dem overhodet – tvert imot! Det har formet dem, slik det former meg. Noen skjuler det, andre driter i det. Jeg skjuler det, kanskje litt fordi jeg har opplevd å blitt gjort narr av pga arrene mine av kjærester (som åpenbart ikke er helt rett for meg). Men jeg vet at om vi alle kunne gå tilbake, så ville man hatt en annen utvei.

Jeg skal nok gifte meg en dag, og arrene mine vil synes. Jeg har en kjæreste som ikke bryr seg om disse, faktisk sa han at det var en fascinerende del av meg som gjorde meg til en “overlevende” som hadde gått igjennom noe. Og det er greit. Jeg kan jo fint gå lettkledd uten å tenke så mye over det, og jeg har ikke noe problem med å bli strøket over armen. Jeg skal være en vakker brud, en stolt og glad brud, og arrene kommer til å synes da også. Det kommer likevel til å bli den fineste dagen i mitt liv, til og med kanskje litt ekstra fin fordi jeg har levd slik som jeg har levd, og likevel kommer meg dit. Men jeg sliter enda med trangen om å skade meg selv, selv om den blir mindre og mindre intens hele tiden, og jeg skulle så klart ønske jeg kunne gå tilbake å besteme over min egen kropp – for til tider har jeg følt at selvskadingen styrte meg, og at jeg ikke kunne styre selvskadingen.

Jeg tror at om de fleste av dere tenker dere om, så skjønner dere at jeg ikke mente noe vondt med innlegget. Om dere går inn i dere selv, så forstår dere at jeg ikke prøvde å være slem. Men for MEG er det ubehagelig, JEG skulle ønske jeg kunne gjøre om på akkurat det, og om DU ikke har skadet deg selv, så håper jeg du aldri gjør det. Thats it

.

118 kommentarer
    1. Hei.
      Jeg skrev, som du sikkert vet, et innlegg hvor jeg “angrep” deg fordi jeg følte at du mente at vi som selvskadere må skjule arrene og at det er forbundet med skam. Jeg mente aldri at det du sa var feil, og jeg er fullstendig enig med deg om at selvskading er dumt, men santidig følte jeg at du formulerte deg litt feil.
      Jeg har lest bloggen din i lang tid og setter pris på at du, som en profilert person, tør stå frem. Det betyr mye.

    2. Veldig bra skrevet innlegg, jeg sliter ikke med dette selv, men er glad du deler det på bloggen. Er nok mange unge jenter spesielt som har nytte av slike innlegg 🙂

    3. Jeg forstår godt hva du mener, og det tror jeg egentlig de fleste gjør. De som velger å krangle om hva du mener gjør det nok kun på trass! Stå på vakre deg 🙂

    4. Hei 🙂 jeg synes det er veldig fint at du bryr deg så mye om miljøet og dyrenes rettigheter, men jeg lurer på om du spiser egg og meieriprodukter, og om du evt. kan fortelle hvorfor/hvorfor ikke du gjør det? Stå på, du er fin og flink <3

    5. Du er flink, klok og sterk, Sophie 🙂
      Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor noen ALLTID skal si noe negativt om deg! Men altså, når det ikke er konstruktivt, så skal du ikke ta det innover deg, da er det bare misunnelse. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk klikka så over innlegget ditt om selvskading, du advarer jo bare andre. Jeg har sett MANGE blogginnlegg skrevet av folk med spiseforstyrrelser, og de får jo bare skryt.

    6. Du er flott du! Folk skal alltid vri og endre på det du sier.. Selv forstod jeg at du kun mente godt med innlegget.

    7. Nå er du litt for privat, syns jeg. Det hadde vært bedre å skrive litt mer generelt. Jeg er redd du kommer til å angre senere.

    8. Vet du! Æ elske dæ! <3
      Å æ leste d innlegget, å æ forsto ka du mente hele veien, men d e vel kanskje sånn at når man ikke e nord fra så ordlegger man sæ litt annerledes og da kan man kanskje misforstå ka vi fra lengre nord enn Trøndelag mene?
      Stå på, d du har gått igjennom, har formet dæ til den du e i dag, å vet du du e akkurat sånn du skal være! 🙂
      XOX

    9. Svært unødvendig å beskrive i detalj hvilken kniv du ønsker å kutte deg med, da dette kan og vil oppleves som triggende for mange. Skjønner greia med innlegget, men virkelig??

    10. Så fint skrevet, har en fortid selv som selvskader, ikke for å ta livet mitt men å få ut smerte og sinne på! Det var mitt redning men samtidig noe så ødeleggende, det er mange mange år siden jeg gjorde det sist å det føles så fantastisk godt <3 stå på videre!!

    11. Så utrolig bra skrevet! Du er så utrolig god til å skrive dype tekster. Fikk faktisk tårer av å lese dette, selvom jeg aldri har slitet med det du skrev om. Fortsett med skrivinga di Sophie, stå på:-) god helg<3

    12. Jeg skjønte det med en gang når jeg leste innlegget ditt, men siden det var menge som misforsto, så skrev jeg et innlegg om dette og forklarte hva du egentlig mente. Tror nok jeg forklarte det bra..
      Men bra at du forklarer det litt mere. Veldig bra innlegg!

    13. Syns det er bra at du skrev dette innlegget, for jeg var kanskje en av av mange som tolket ditt forrige innlegg feil! Nå derimot, gir det mening, takk! Jeg gleder meg til den dagen jeg kan si at jeg er ferdig med selvskadingen, har holdt på i åtte år, men endelig har jeg tatt tak i det og bedt om hjelp. Det er tungt, ingen tvil, men det finnes en liten motivasjon i det å se at andre kommer seg ut av det.
      Takk for at du er deg 💜

    14. Hei!
      Jeg har heldigvis aldri nådd det punktet, men i dag kom jeg borti noen som virkelig var avhengig.. Jeg skulle hjem i fra skolen, og plutselig ser jeg bilen foran meg stopper så ser jeg i grøfta, og der lå det ei jevnaldrende jente som meg i grøfta full av blod.. Det var en motorsykkel der så først trodde jeg hun hadde kjørt av, men skjønte fort at det hun hadde kuttet seg.. Hun var veldig full og håper for guds skyld at hun ikke merket så mye.. Vi ringe ambulansen, prøvde å snakke med henne og bandasjere henne.. Hun sa at hun ville ikke dø, det var aldri meningen at hun skulle kutte seg, og hun var så utrolig skuffet over seg selv.. Hun sa hun hadde så vondt inne seg, og det var den eneste måten hun fikk ut smerten.. Ambulansen kom etter det jeg følte var år og dag.. Han tok opp bandasjen og man kunne se store dype kutt, helt ned til “det hvite vevet”.. Det var en utrolig ekkel hendelse for meg som aldri har vært borti noe sånt, men også en stor tankevekker.. Jeg har alltid følt at de som kutter seg gjør det for å få oppmerksomhet osv, men har nå skjønt at det er mer som ligger bak det.. Kommer til å ta lang tid før jeg kommer over dette, var utrolig trist å se noen ha det så vondt.. Håper bare at hun kommer ut av det, og får det fine livet hun faktisk fortjener..

    15. Savner et “dette har jeg gjort idag” innlegg:( Bare sånne dype, meningsfulle innlegg blir litt kjedelig i lengden.

    16. Det er så utrolig bra at du tar opp dette. Jeg sliter selv med selvskading og opplever faktisk at dette bare er mer og mer VANLIG!! Og det er så sykt. Jeg tror til og med noen begynner kun fordi de har venninder som gjør det osv. Men ja, det er utrolig bra aav deg sophie! Du er et forbilde for mange!

    17. Forstår svarene innlegget ditt har fått da du formulerte deg litt utydelig, men jeg skjønte hele tiden hva du mente. Flott at du skrev dette for å klarne opp for de som misforstod eller tolket det feil!

    18. Folk VIL bli fornærmet, det er det som er problemet. Folk missforstår med vilje slik at de kan hakke på deg. Ingen er SÅ dumme at de faktisk trodde innlegget ditt var for å se ned på selvskadere. Folk er så sinnsykt patetiske. Blir flau på dems vegne ass. Get a life liksom!
      Jeg føler deg Sophie!
      Klem til deg! Skulle ønske noen hadde skrevet et slikt innlegg for 3 års siden, ikke at det ville ha stoppet meg for jeg så helt svart på livet, men vet at mange vil høre på deg! Så glad du skrev det!

    19. Trist å lese 🙁 Trist er det også at uansett hva du sier og står for (og du er veldig flink til å stå på ditt, forsett med det) så skal folk dytte deg ned i kjelleren.. 🙁
      Men som en over her skrev, så savner jeg også “dette har jeg gjort i dag” innlegg. Det er favoritt innleggene mine! 🙂

    20. Jeg kommenterte ditt forige innlegg, og jeg legger meg panneflat. Jeg misforsto og “angrep” deg og det må jeg bare beklage for.
      Det er ingenting du sier som noen gang kommer til å være bra nok for alle. Du kunne ha skrevet om all verdens positive ting, og folk ville uansett ha vridd og vrengt på det over til noe negativt. Det er synd at det har blitt sånn.
      Grunnen til at jeg reagerte på det forige innlegget ditt ang nettopp dette, er fordi jeg selv var selvskader, og jeg fikk aldri hjelp for dette. Mine tideligere psykologer overså problemet og lot meg fikse opp i det selv. Det var vanskelig, og derfor plager temaet meg den dag i dag. (Dog jeg må tilføye at jeg ikke har selvskadet siden 2013)
      Så beklager Sophie.

    21. Jeg er utrolig glad for at du er så åpen om dette, og at du har slitt med psykiske problemer! Du er et forbilde for mange og det at du er så åpen om dette. Håper jeg kan minne folk at det kan ramme alle typer mennesker og at det er greit, og at man klarer seg. Du skriver utrolig bra! og de fleste som kommenterer gjør det bare for å være slemme. Du er sterk og du er virkelig nydelig

    22. Hei frøken. Jeg tenkte bare å fortelle deg at leppene dine er for store nå. Du har skrevet i tidligere innlegg at man blir blind på størrelsen – og det er veldig tydelig. Ser at det er mange usakelige kommentarer her, men denne er veldig sakelig og jeg håper virkelig at du klarer å innse det bak blindheten. Det ser helt forferdelig ut med så store lepper og det fake håret oser plastikk. Vær natulig – vær så snill.

    23. Nå må dere gi dere folkens! begynner å snakke om at leppene hennes er de store, og at ho er *frekk i kjæften* på bloggerne og at ho oser plastikk! går det virkelig Ann, pass heller på hva du tørr å si på nettet, kan garantere deg hvis du hadde møtt sophie du hadde aldri sagt det til henne! la henne være akkurat den ho er og ingen andre! 🙂

    24. Jeg ble så glad da jeg leste de forrige innlegget. Jeg føler meg så alene med det, og det hjelper veldig når du skriver så dette ikke er så tabu lenger. Tusen takk.

    25. Nei vet dere hva. Dette er faktisk det dummeste jeg har sett. At en person føler at man må skrive et nytt innlegg for at noen misforstår. Hva var det egentlig å misforstå? Da har dere faen meg sittet der og lett etter noe å sette fingeren på. Her prøver Sofie å stå frem og snakke ærlig og åpent om HENNES synspunkt på saken. Dette er en personlig blogg og hun skriver om seg selv. Hvor vanskelig kan det være for folk og få inn det egentlig? Vær glad for at en såpass profilert person vil fronte en slik sak og ikke sitt der med monokkelen din, mens du prøver å finne noe å lage dritt rundt.
      Synd at det gikk så langt at du måtte skrive et nytt innlegg Sofie, for det som ble skrevet i den forrige burde faktisk være mer enn nok.
      Stå på! 🙂

    26. Tusen takk for at du bruker den posisjonen du er i til å ta opp viktige ting som selvskading. Utrolig viktig tema som flere burde ha kunnskap om. Love you, alltid her for deg når du trenger det :)<3

    27. lett det her kjære deg! Ikke legg for mye i hva hatere snakker om! Enkelt å se at folka har det værre selv! Er 26 år selv og føler du tar for mye av shitten til deg sof! Syns erlig synd på deg! Værden er full av folk som er bittre for alt og ingenting! Du er åpen og ærlig. Det er viktigere en noe annet kjære deg! Ser du det her så ta meg på ordet når jeg sier at du er ekte, du er pen langt inne i sjela og pen utenfor oxo! Blir bare trist av å høre noe annet. Du fortjener helt ærlig bare pene ord og ros for å være så tøff som du er:)

    28. lett det her kjære deg! Ikke legg for mye i hva hatere snakker om! Enkelt å se at folka har det værre selv! Er 26 år selv og føler du tar for mye av shitten til deg sof! Syns erlig synd på deg! Værden er full av folk som er bittre for alt og ingenting! Du er åpen og ærlig. Det er viktigere en noe annet kjære deg! Ser du det her så ta meg på ordet når jeg sier at du er ekte, du er pen langt inne i sjela og pen utenfor oxo! Blir bare trist av å høre noe annet.. Du fortjener helt ærlig bare pene ord og ros for å være så tøff som du er:)

    29. Herregud så latterlig at folk skal drive å hakke på deg for alt mulig, spesielt på innlegg som dette der du kun prøver å hjelpe de som har det vondt og fortelle de at ting faktisk blir bedre, selv om det kanskje tar lang tid og man ikke ser lyset. Jeg er selv deprimert (aldri kuttet meg da, slo før) og du skal vite at innlegg som dette hjelper meg mye. Jeg blir så irritert av alle kommentarene folk lirer ut av seg.. Jeg er ikke enig i alt du mener jeg heller, men det går faktisk an å si det på en ordentlig måte. Her skriver du om din triste fortid, og det folk svarer med er å kommentere leppene dine og si at du er falsk? Nei, jeg fatter det faen ikke.. Hva har det med innlegget å gjøre? Hvorfor lire det ut av seg uansett? Enten så sier man noe hyggelig, hvis ikke skal det være KONSTRUKTIV kritikk. Folk som slenger med leppa kan ta seg en titt i speilet, gjør det deg så mye bedre enn sophie når du sitter her og slenger drit til en jente som faktisk hjelper mer enn ungdommer flest? Hadde du syntes det var hyggelig om folk slang de samme kommentarene til deg, som det du gjør til sophie? Nei nettopp… Så skjerpings folkens!
      Dette ble en lang kommentar, men jeg synes du er veldig sterk Sophie. Jeg ønsker deg alt det beste. Klem 🙂

    30. På tide å tenke før en skriver kanskje. Du må stadig vekk forklare (bortforklare) tidligere innlegg fordi du mener lesere misforstår. Da er det på tide å tenke før en poster. Er teksten klar og tydelig, er det rom for misforståelser? I alle fall i slike viktige saker som denne. Ellers var dette for meg et enda verre innlegg med beskrivelse av kniv, tanker og metoder. Dette er et alt for alvorlig tema å skrive overfladisk om.

    31. Glad for at du klarer å holde deg unna selvskading nå. Stå på Sophie 🙂
      Men enig med flere over her, savner de “vanlige” innleggene med outfit og hva du har gjort idag. Vært mye dype innlegg i det siste.

    32. Søren så vanskelige folk kan være. Synes du er super tøff som tør å skrive om noe så personlig og vanskelig.. Due awesome sophie😘😘

    33. Du burde redigere innlegget å sette inn på toppen at dette innlegget kan være triggene for noen.
      Det er utrolig bra at du er ferdig med selvskading, jeg skjønner virkelig hva du mener med at du kjemper en kamp hver eneste dag. Bare stå på og en dag så kommer du til det punktet hvor du ikke bryr deg om hva folk sier. Jeg vet at det er veldig forskjellig fra person til person. Jeg har vært 1 1/2 år skadefri nå, og er utrolig stolt over at jeg kom meg ut av det. Jeg holdt på i 5 år. Kjemp kampen hver dag, og tilslutt så merker du det ikke mer!

    34. Du er helt fantastisk du Sophie, du er deg selv 100% og virkelig viser alle haterne at du klarer å stå på egne bein, de er bare misunnelig fordi du har klart deg så bra! Bare stå på videre:) klem.

    35. kjære Sophie nå synes jeg at du er alt for snill og modig som i det heletatt orke å skrive et innlegg om dette tema. Jeg håper og vil tro at mange der ute vil lære av dette innlegget slik at de unngå samme fotspor som deg! Stå på videre <3

    36. Hei Caroline! Lurer på en liten ting.. Siden du føler du må fortelle Sophie at ho har for store lepper nå. Sliter du med det? Er det noe du går og tenker på? “Dumme” spørsmål, men idiotiske utsagn fortjener dumme spørsmål. Jizes, blir oppgitt. Hvem er du til og fortelle henne det? La nå jenta være som hun vil.

    37. Heia. Synes det er flott at du belyser dette tabulagte temaet. Selv da eg va 14 år drev eg på med selvskading. Ikke dype kutt. Men der å da va det “ggodt” å få en fysisk smerte som overtok den psykiske smerten. Sist eg skadet meg selv e 3 år siden. Idag er eg 20 år, bor i Harstad å jobbe som lærling. Og erklært frisk av psykolog.
      Arrene som er synlig viser til at man har kjempet.
      be a fighter.

    38. Det som er så sykt er at folk ALLTID leter etter noe å klage på.. Enten er du FOR personlig mens andre ganger er det: ” Herregud du burde være mer personlig”.. Du fortjener ikke noe av dritten som er slengt til deg..
      Elsker deg og bloggen din <3

    39. det er helt utrolig at mennesker kan sitte å lese dine innlegg, for så å tolke det på sin måte og med en gang gå til angrep på deg, uten å i det hele tatt stille seg selv litt kritiske spørsmål. prøve å se det fra ditt perspektiv, uten å med en gang hoppe til facebook eller andre sosiale medier og tråkke på en som bare prøvde å skrive ned tankene sine for å kanskje kunne hjelpe noen andre.. helt utrolig
      men stå på sophie! du har mange som støtter deg <3

    40. Sorry for å være helt usaklig, men igjen møter jeg reklame for kjøtt på bloggen din! Er du ikke “stor” nok blogger til å velge dine egne annonsører? Første jeg ser er reklame for Omo og BurgerKing. Ikke bra! Prøver ikke å være frekk og “ta deg”, men å si ifra i tilfelle du ikke har sett det selv 🙂

    41. Veldig bra og viktig innlegg! Men jeg ville slettet den første delen. Det kan være veldig triggende for folk å lese om hva du kuttet deg med, hvor og hvordan.

    42. Husk at det er barn også som leser bloggen din, og barn er jo nysgjerrige på det meste. Mener ikke at selvskading ikke skal snakkes om, men på en blogg er det ‘farlig’ å skrive om det, du går jo så i detalejer, rosa……osv.

    43. Jeg synes du er sterk som tørr å la de synes, og står frem med det. Arr etter selvskading ser jeg ikke på som noe en burde skamme seg over eller skjule, men et tegn på at en person har slitt veldig men kommet seg videre og er her fremdeles 🙂 Jeg tenker i hvertfall aldri noe mindre om en person om jeg ser noen arr, jeg tenker heller at personen er sterkere enn andre som bare har hatt det greit hele tiden.

    44. Du må virkelig ikke bry deg (vanskeligere å gjøre enn å si) om hva andre sier. Det er din blogg. velger folk å tolke det du skriver, feil så er det deres problem. Folk skal alltid ha noe å rakke ned på og derfor mener jeg at du ikke burde tenke så veldig mye over det. Jeg var selv en kjent blogger før og jeg vet hvor vanskelig det er å tenke på det positive ovenfor det negative, men det er noe man bare må. du er en utrolig mange ser opp til og en veldig kjent blogger og derfor er det så utrolig lett å rakke ned på deg. Men etter det jeg ser, så er det absolutt INGENTING å rakke ned på. Heier på deg

    45. Vet du hva Sophie, jeg må si jeg virkelig beundrer deg. Samboeren min tror du er forbildet mitt, men det er du ikke. Du er bare en sånn genuint bra person. Du ser dine feil, står opp for dem og går videre. Sakene du brenner for og ditt engasjement er inspirerende. Du inspirerer folk til å tro på seg selv og ta en kamp for det de tror på. Å se alt du har fått til med denne bloggen – intervjuer og bloggerne, alle debattene du skaper. Du er så bra!

    46. Hei! Jeg lurte på om du kanskje kunne skrive et innlegg om hvordan du takler så mye drama i hverdagen din?
      Du er jo en offentlig person og er ikke redd for å dele meninger og personlige innlegg. De fleste leserne dine er positive og hyggelige, men du må også takle de ikke så hyggelige leserne. Du må takle mye negativitet, sjalusi og drama i livet ditt. Hvordan klarer du det?
      Hvordan klarer du å ikke la det ødelegge hverdagen din? Jeg er en helt vanlig jente og opplever som andre jenter stadig vekk dramaqueens og sjalusi i vennegjengen, men for meg er det så vanskelig å bare heve seg over det. Jeg blir dritstressa og fysisk dårlig når ting ikke er rolig og bra rundt meg.
      Så jeg bare lurer på om du har noen teknikker eller noe som gjør at du ikke lar deg stresse deg ihjel av slikt?

    47. Herregud, kjære alle sammen dere som MÅ KOMMENTERE KRITIKK OM ALT SOPHIE SKRIVE, get a life. Om folk er så jævlig påvirkelige at de ikke kan lese et blogginnlegg om at hun har kuttet seg tidligere og at hun bare prøver å forklare det, SLIK SOM ALLE ANDRE MEN DE HAR GJERNE EN BLOGG MED 3 LESERE, så burde ikke folk være på internett. Sophie må få lov til å skrive det hun vil,uten å måtte si ” triggende for andre” , da burde hun skrive det i headeren sin for det er tydeligvis slik at alt sophie gjør,tenker,mener osv er triggende for enkelte. Det trigget faktisk dere til å kommentere så jævlig mye dritt her. Tenk hvor nakent dette var for sophie, også skal dere slenge dritt som om dere ikke hadde noe hjerte. Shame on you!!!!

    48. Heia Sophie Elise!!! Jeg blir helt oppgitt over folk som skal vri ting til det negative uansett hva. Du skrev et innlegg om at du angrer på at du kuttet deg og fortalte ærlig at du er ukomfortabel noen ganger mtp arrene dine. So fucking what? Det er LOV å være ærlig, du har lov til å si at du ikke liker dine arr uten at det betyr at du peker fingeren på alle andre selvskadere der ute og kaller dem stygge. Jeg syns det er dritbra at du tar det opp i det hele tatt, for veldig mange steder på nettet (se tumblr) glorifiserer selvskading til tusen. “Artsy” bilder med kutt på armen og sangtekster under som liksom skal sminke det over til å bli noe annet enn det der er – skadelig. Det er ikke bra å skade seg selv, og det er kjempefint at du tør å sette lys på det ved å bruke din egen erfaring. Jeg har selv arr på armen som jeg alltid er veldig obs på når jeg går med t-skjorte osv, og det er en liten del av livet mitt som ikke har noe å si i det lange løp, men jeg skulle selvsagt ønske jeg hadde evnen til å tenke langsiktig som 14-åring. Når jeg nå sitter her 10 år senere og er en helt annen person som aldri ville vurdert å kutte meg selv, er det kjipt å ha de arrene som sier noe helt annet.

    49. Dette hørtes faktisk akuratt ut som det har vært og føltes for meg, men jeg kjente meg igjen mye bedre når du satte ord på det! Jeg har aldri visst helt hvordan jeg skulle forklare for andre at jeg faktisk ikke klarte la være å skade meg selv.. For det er som du sier, når det første kuttet er gjort er det utrolig vanskelig å bare slutte.. Jeg har kommet meg over det, men jeg kjenner fortsatt trangen når jeg er deprimert!
      Stå på videre! 🙂

    50. <3
      dette var som tatt ut av hodet mitt. Jeg slet veldig med dette fra 9klasse til året etter vgs, da klarte jeg og slutte, bortsatt fra ett tilbakefall i mai for 2 år siden. Det blir lettere, men trangen er der fortsatt fra tid til annet. Men nå skal jeg ikke falle igjen.

    51. Jeg skjønner deg. Du advarte om å ikke gjør det og vere sterk, fordi det skaper en viss avhengighet. Folk kritiserer deg og mener at du burde være stolt og la alle andre med arr være stolte av seg. Men hadde du gjort det hadde mange, og sikkert de samme personene, kritisert deg for å oppmuntre til selvskading. Wow, at du klarer å fortsette, selv om du aldri kan gjøre noen fornøyde og alltid uansett får kritikk. Til og med jeg irriterer med til døde over dette.

    52. Dette er altså ikke bra, Sofie. Tenk på alle småjentene som syns alt du gjør er kult! Du gir dem jo oppskriften og gjør det til og med søtt ved at du forteller om fargen på kniven.
      Vær så snill at du sletter dette innlegget – og tenk deg litt om før du legger ut sånt som dette!!

    53. Det at DU skriver om dette, DU som er en “kjent” person, du blir sett opp til. Det vil skape en viss oppmerksomhet til dette. Du advarer de som sliter med psykiske problemer eller lignende mot å begynne med selvskading. Det er en dårlig løsning. Det at folk antar at du gjør ditt og datt for oppmerksomhetens skyld mener jeg er tåpelig, du får oppmerksomhet om du vil det eller ei. Jeg synes det er utrolig bra at du skriver om et så sterkt og ikke minst viktig tema 🙂 Ser også at enkelte mener at du burde slette dette innlegget, hvorfor? Skal alle leve i en liten boble å anta at slik ikke skjer? Hver dag? Hver time? Det blir for dumt, mener jeg. Stå på Sophie! 🙂 Bra at noen tør å ta opp et slikt tema!

    54. Nok en gang, du har skrevet dette selv:
      “…Alt med blogg handler om image – mitt image er at jeg er provoserende, man vet aldri hva man får, jeg kjører den barbie-looken og en gang i blandt må jeg “vinne folk” tilbake igjen med innlegg om dyrevern, at jeg har vært deprimert, blitt mobba osv. Det er slik denne bloggverden fungerer om man har lyst til å holde det gående. Jeg forstår at jeg er en underholdningskilde, og da må man noen ganger strekke seg litt langt, og pushe litt grensene til folk – eller sin egen. ….”
      Du skrev nylig også at du står for det du sier og skriver på bloggen.
      Hvordan kan man tro på det du skriver nå når du selv skrev o fjor at du rett og slett gjør det fordi det er sånn bloggverden fungerer?
      Hvordan kan ta det du skriver alvorlig?

    55. All creds til deg som står fram og er åpen! Da har du kommet langt! Jeg er også åpen om mine spiseforstyrrelser som jeg har hatt, og noe vil jo alltid sitte igjen. Godt å kunne dele med andre, kanskje til og med være til hjelp. 🙂

    56. Anna: mye av det hun sier er nok bare bullshit :S
      men er teit at hun vet at det hun sier er provoserende til tider og etterpå skal hun plutselig unnskylde seg for noe hun egentlig gir faen i sikkert

    57. HERREGUD, GI DERE! Sophie oppfordrer INGEN til å kutte seg, hun gjør det MOTSATTE. Slutt og vri på hvert jævla ord hun skriver, for det hadde dere faen ikke gjort om hun ikke var en stor og kjent blogger. Dette innlegget er skrevet med en god hensikt, for å hjelpe de som enda ikke har gått i fella. Ærligtalt, det er så patetisk av dere å holde på som dette. Hun burde ikke trenge å måtte forklare hvert eneste innlegg hun skriver for å hjelpe mennesker der ute! Dere vrir og vender på alt hun sier, UANSETT hva hun skriver. Ta dere sammen og tenk før dere skriver, det faktisk et menneske som fungerer på samme vis som dere og som faktisk har følelser. Det er ikke slik at dette automatisk forsvinner når man blir kjent, hun er like menneskelig som dere.
      Du er så god og smart, Sophie, ikke glem det. Du skriver godt, og jeg er helt sikker på at du hjelper noen der ute. Skadetrang er ikke lett, og jeg er helt sikker på at du hjelper noen med å skrive dette innlegget. Stå på!

    58. Bra å forklare ordentlig hva man mere om innleggene man legger ut hvis noen folk ikke forstår hva du mener! har selv drivet med selvskading lenge men har klart med lenge nå å ikke gjøre det, men sliter litt med depresjon og for å stole på folk og noen ganger så er jeg veldig usikker så jeg tar noen ganger risk så, take the risk or lose the chance 😉

    59. Enig med Anna oppi her!
      Syns det er helt på trynet at levebrødet til dette mennesket går ut på å provosere og pushe grenser for så å sette seg ned å grine når folk reagerer!
      Samme som den svenske bloggeren Kissie, som provoserte så ille at det skulle nesten ikke vert lov en gang, noen år senere sitter hun på Trolljegerne og griner og forteller hvor mye hat hun har fått.
      Våkn opp! Hvem er det som skaper “netttroll”!? har dere ikke lært en dritt om NETTVETT?! Man kan ikke sitte å koke sammen noe for å skape reaksjoner å liksom gå i kjellern etterpå for at man får pes tilbake!
      Nei, vet du hva kjære Sytefie; for meg så kan du kutte deg så mye du vil, gjør hva faen du vil bortsett fra å sette deg ned i forsvarsposisjon etter hvert jævla innlegg!

    60. Du er et så stort forbilde Sophie!!!!
      Jeg er en av leserne dine som kommenterer noen ganger og jeg bare lurte på en ting? Kan du plis skrive om voldtekt? Du får så mye oppmerksomhet av VG og da kunne du kanskje kommet på” God morgen Norge” og “VGtv ” igjen og snakket om hvor forferdelig det er at bare 2 av 100 voldtekt saker kommer til rettssak! Du tenker sikkert” hvorfor må jeg ta og snakke for noe en av leser mener og hvorfor ikke bare protestere mot det selv?” Det skal jeg si deg Sophie! Du er en så god rollemodell og folk hører på deg og vil gjerne skrive artikler om hva du mener! Ingen er interesserte i å høre hva en 16′ åring fra Sandefjord har å si om voldtekt. Om du hadde snakket bare litt om dette kunne kanskje Norge gjort noe for å forbedre og skjerpe seg! Jeg er så feig og en anonym, og det er flaut å si! Jeg har ikke blitt voldtatt selv så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke tørr å stå for at Norge burde ta jenter og gutter mer på alvor når de snakker om voldtekt.Skulle ønske jeg var like modig som deg!

    61. Hei sophie!
      Jeg ser på bloggerne jeg synest det er kjempe gøy
      Dette er min første dag med blogg
      Du e mitt idol

    62. Hei Sophie! Lurte på om du kunne gjør en “tjeneste” for mæ? Veit at du e veldig engasjert når det kommer til miljø, dyr og andre veldedigheta generelt. Nettsia 1face.com selg klokke for 40$ der du velge ka du vil støtte etter kordan farge du har på klokka. Kjøpe du for eksempel ei hvit klokke e det 10 persona som får mat. Så æ lurte på om du kansje kunne skrive om detta på bloggen din, slik at det når ut til flest mulig.. E kansje mye å spørre om, men æ tenkte det va verdt et forsøk, å håpe værtfall kan du tar dæ tida til å sjekke det ut 🙂

    63. Hei!
      Må bare få sagt det, men jeg syns du virker som en helt fantastisk person. Så jordnær, ærlig og omtenksom. Har fulgt bloggen din i årevis, alltid likt innleggene dine. Du skriver så mye personlig, men også veldig viktige innlegg for yngre lesere. Syns du er helt fantastisk nydelig, og er tøff jente!
      Stå på videre. Jeg har virkelig troen på deg, og at du kan nå veldig langt i livet.
      Du er en stor inspirasjon.

    64. Jeg lurer bare på hvorfor du skulle beskrive hva du vil kutte deg med “rosa kniven min” liksom? Det virker ekstremt useriøst og barnslig, nesten som man lurer på om hele innlegget er serkasme! Slike detaljer er unødvendig.

    65. 25.04.2015 kl.23:37
      anonym : hun bryr seg ikke om mijøet , hun forurense jo sikkert mer enn de fleste som kommentere her til sammen med alt til fly hun tar ,fly er jo en forurensnings bombe

    66. Jeg får så vondt av deg! Det er så mange som “misforstår” kun for å stille deg i et dårlig lys! Det er da helt tydelig at første innlegget var en støttende advarsel til de som kanskje vil falle for fristelsen. Absolutt ikke et krenkende innlegg til de som allerede har gjort det! Du er en flott jente, med så utrolig mange gode verdier! Jeg tror det bunner i at de som ønsker å komme inn på bloggen din for å “le av hvor dum” du er ikke lenger finner disse innleggene. For du er et flott menneske! Du har vokst opp og det er sikkert ikke like underholdene for haters. Da må de prøve å vinkle de åpne, ærlige og fornuftige innleggene dine til noe negativt. Stå på videre! Du er flott!

    67. Veldig bra skrevet! Skjønner ikke hvorfor folk skal hakke på deg hele tiden… Jeg synes du er flink <3 Jeg har aldri vært ute for dette, men jeg vil aldri gjøre det heller <3 Du er et forbilde for mange, fortsett med det du gjør <3 De som hakker på deg burde skamme seg, vikelig, det er ikke greit! Det at de f. eks. skal hakke på deg fordi du sa hvilken kniv du liker best av dem, det synes jeg egt er bra <3 Vi vet jo alle at du er glad i rosa så det er ikke rart at du skrev det <3 xD Til dere som alltid skal hakke ned på Sophie; Slutt med det, det sårer, dere hadde heller ikke likt det, hadde dere?
      Uansett, du er såå flink, sophie, pen er du og <3 Vi har troen på deg! <3

    68. Assa, det var ikke meningen og si at det var bra at de hakket på deg på grunn av den kniven.. det jeg mente var at jeg synes det er bra at du, Sophie, skrev det om kniven <3 Hilsen meg <3

    69. Savner sånn som du blogget før:( fra tiden du startet frem til i fjor sommer. Etter sommeren har bloggen din vært så halvhjertet 🙁

    70. Jeg Savner veldig mer jevn blogging! Vet du sikkert har andre ting som foregår i livet ditt og det er forståelig, ville bare si ifra 🙂

    71. Hva syntes du om medisinsk cannabis?
      har du sett den ene episoden fra oljebarna som heter “medisinert”? Hva syntes du om hun som har flyttet til Amsterdam for og kunne røyke cannabis?

    72. Du lager nesten aldri innlegg. Syntes det kan være moro å lese bloggen din, å trykker stadig inn her. Men er jo aldri noen nye innlegg??

    73. Serr, blir mye vanskeligere å være tålmodig med deg når du ikke blogger men allikevel er i full aktivitet på instagram.

    74. Dumt at folk velger å misforstå det du skriver, men synes det er flott at du kom med et oppfølgingsinnlegg. Det viser at du bryr deg! Stå på!

    75. jeg synes du skal velge din hjertesak, og fokusere litt mer på en ting av gangen. Jeg er fan av deg. Jeg har lest bloggen din i mange år, for jeg vet du har mye bra å komme med. Jeg har og slitt med en trang til å skade meg selv, jeg har og slitt med misshandling av mine nærmeste omsorgspersoner. Jeg har dog ikke skadet meg selv en eneste gang, foruten med selvdestruktive selvhats-tanker. Jeg vet hvor du vil med å “stå frem” med dette, og jeg respekterer det. Allikevell får jeg denne klumpen i magen når jeg leser, for du går rett i forsvarmodus, og forblir der gjennom hele teksten. Hadde du fokusert på emnet (som er sårt og veldig tabu, desverre) så hadde du fått så utrolig mye mer for å skrive om temaet. jeg mener, isteden for å nermest bare nevne at du har skadet deg, hvorfor ikke skrive litt mer om hvorfor dette er vanskelig å skrive om, hvordan føler du selv selvskading blir sett på og oppfattet av i dag, i et samfunnsperspektiv. Fikk du hjelp for dette? Tok du en oppvask med deg selv som fjortenåring? har du fått terapitimer? Var det noen som prøvde å stoppe deg? Hva er grunnen til at du klarer å la være å skade deg i dag? Er det et sammenheng mellom at du ikke skader deg fysisk nå, men opererer deg? spørsmålene er mange. Det er mange bloggere som har vært åpen med sine psykiske problemer, men jeg vet ikke om det fører med seg noen goder med tanke på den yngre garde som leser bloggen din, at du kaster det ut i lufta.
      mitt litt uklare synspunkt på saken. Jeg vet. Men jeg tror du forstår likevel. <3

    76. Det du tar opp er utrolig viktig, selv sliter jeg til tider. Jeg har bitt meg selv til blods, har små merker etter det, og trangen er der noen ganger til å skade meg selv, men den forsvinner rask. Så det at du tar opp dette og skriver slikt, hjelper mange unge. Stå på videre og ikke la deg knekke.

    77. Dette gjorde at jeg respekterte deg så mye mer. Ikke bare pga det men fordi du er ærlig, bra gjort!💕

    78. Dine arr skal du være stolt over. Kan også dekkes med en kul tatovering. Selv har jeg et lilla arr av en strekk under øyet etter et fall.. Samtlige tror jeg har bommet litt med mascaraen, fordi de ikke ser ordentlig på meg, hehe.. Går det an tenker jeg.
      Om folk ser, la de få se. Folk ser på alt, vi er nysgjerrige vesener! Vi liker å se, og gjerne stirre også, vi glemmer oss bare litt når vi stirrer. Du stirrer, jeg stirrer, vi lager oss opp meninger av det vi ser. Men hey, du skal drite i hva andre mener og tenker 🙂 Selv om det til tider kan være vanskelig.

    79. PS: Om trangen er stor for selvskading, kutting, så ta deg en tur på trening, riv opp muskelfibrene ved hjelp av styrketrening. Hard trening er vondt, det svir, du har lyst å grine, ja, det er rett og slett kjipt. Du skader, du river opp muskelfibrene dine, men til gjengjeld vil du i ettertid bli angrepet av endorfiner, som vil gi deg godfølelse, lykkefølelse. Hvor fint er ikke det da..?
      Har jeg dårlige dager, stikker jeg bare på trening, smaker litt på smerten.. Det er en sunn og god måte å “skade” kroppen sin på 🙂
      Håper ellers du har hatt en fin helg!

    80. I dette innlegget klarte du å formidle deg mye bedre! Jeg følte litt etter forrige innlegget at jeg burde “gjemme” arrene mine og være flau over dem, men det er jeg så absolutt ikke! 🙂
      Ha en fin dag, søte du 🙂
      xoxo

    81. Hei! Kan du lage et innlegg hvor du lager en oversikt over hvilke apps du har på telefonen? Evt anbefalinger osv, hadde satt veldig pris på det :-))

    82. Jeg syntes at det er kjempe bra at du skriver om dette temaet. Fordi det er flere som også føler det sånn. Og hvis de leser dette så kansje de greier å slutte med det <3
      Jeg syntes du er en tøff blogger som lenger ut innlegg som ingen andre tørr å blogge om <3

    83. Hei! Vil bare si at æ har sett dæ på bloggerne å inntrykket mitt av dæ er at du er ei kjempesmart jenta med bein i nesa! Det ryktet du har som ei dum blondina med store puppa, stemme jo ikke i det hele tatt! Du e reflektert, smart, omsorgsfull, tøff og snill!
      Syns du er en kul person! Stå på videre!
      Å det her kommer fra ei som e 28 år gammel;)

    84. Våre kommentarer redder dagen din oftere enn de bør? Vel, same goes to you, Soph! Du er fantastisk, og selv om jeg egentlig er smertelig klar over at vi ikke kommer til å bli venner, føler jeg at vi er litt venninner fordet. Takk<3

    85. Bra skrevet, er helt enig. Angrer selv på at jeg startet med selskading for 1 – 2 år siden, gjør det ikke nå lenger men hvergang jeg havner i en dårligere periode så kommer trangen med engang. Det er utrolig vanskelig å motstå, må selv vugge frem og tilbake og bite eller klipe i noe for å la være. Unner ingen det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg