IKKE GJØR SAMME FEIL SOM MEG 

Dette er et direkte flaut innlegg for meg å skrive, om jeg skal være ærlig. Men jeg føler, etter å ha lest flere av kommentarene og mailen jeg får fra dere, at enkelte av dere trenger å se dette.

Om man skader seg selv, uansett om man er 14, 18 eller eldre, så går det aldri bort. Ting jeg gjorde for flere år siden må jeg enda skjule, og det er ikke noe gøy. Jeg har langt ifra like mange arr som flere andre, og sårene mine har aldri vært særlig dype, men likevel er dette noe jeg utrolig nok må ta stilling til i hverdagen. At folk ser litt ekstra på hånda mi og sikkert tenker sitt, at fotografer må bruke tid på å photoshoppe hånda mi, og at også den må sminkes før jeg skal på tv.

 

Så jeg ber dere – IKKE skad dere selv, jeg vet så godt hvordan det føles å være avhengig av det. Men det er som å være avhengig av en rus, det løser ikke problemer, det utsetter dem bare. Og, du må, flere år etterpå stå der å dra ned genseren din når du merker du får rare blikk.

Stay strong ♥ 

136 kommentarer
    1. Du skrev dette innlegget i fjor den 12.10.2014 med blant annet dette
      “Robin er, i likhet med meg, sinnsykt god på markedsføring og vet nøyaktig hva man skal si for å få en spessiell reaksjon. Og ikke kom med noe “haha tror du at du er god på markedsføring” for ja, det er jeg. Jeg har klart å bli kjent ut av soverommet i harstad, kun ved å skrive om livet mitt som egentlig ikke skilte seg fra noen andre 16åringer på den tiden. Og nå, Robin – hvem er han, liksom? En partysvensk i oslo som nå plutselig blit stoppet på gaten minst like mye som meg, som er på forsiden av vg og har vært på tv flere ganger på veldig kort tid? Markedsføring. Han vet hva som provoserer, hva som gjør folk sure, og hva som gjør at man “vinner folk” tilbake igjen. Alt med blogg handler om image – mitt image er at jeg er provoserende, man vet aldri hva man får, jeg kjører den barbie-looken og en gang i blandt må jeg “vinne folk” tilbake igjen med innlegg om dyrevern, at jeg har vært deprimert, blitt mobba osv. Det er slik denne bloggverden fungerer om man har lyst til å holde det gående. Jeg forstår at jeg er en underholdningskilde, og da må man noen ganger strekke seg litt langt, og pushe litt grensene til folk – eller sin egen. “

    2. Tingen er at det å ha arr etter selvskading ikke er noe som helst å skamme seg over. Folk trenger ikke stå å dra ned genseren sin fordi andre gir dem rare blikk, tvert imot er arrene noe du burde være stolt over. Hvorfor? De betyr at du overlevde. Man kan se det en av to måter; arr kan enten være noe du skammer deg over – eller det kan være et bevis på hvor sterk du er som har kommet deg gjennom det.
      For min del vet jeg at arrene mine aldri kommer til å gå bort. Jeg vet at om gud vet hvor mange år kommer barna mine til å legge merke til dem, og de uskyldige øynene deres kommer til å se på meg med spørsmål. Jeg kommer til å oppdra mine barn til å se forbi arrene, og gjenkjenne styrken til mennesket som bærer dem. Å slutte med selvskading krever en enorm styrke. Arrene mine er et bevis på at jeg overlevde; jeg dro meg selv ut av mørket. Det er ingenting å skamme seg over, eller gjemme for andre.

    3. Det er jo dette du driver nå, ikke sant? Først skulle du ikke bare skrive om palmeojle, nei, du skulle provosere og derfor “henge ut” Freia, og nemli påskeegg siden det var påske på det tidspunktet. Så sirkus med bilder som overhodet ikke har noe med det sirkuset å gjøre. Siden det “stormet”rundt deg de siste dagene igjen, så trengte du å komme med noe slik at folk skal glemme det andre og begynne å synes synd på deg:)?

    4. Helt utrolig hva du kan finne på så lenge det tiltrekker oppmerksomhet slik at du kan fortsette å tjene store summer på å skriver masse tull:)Der er fortsatt imponerende å se hva folk fortsatt “kjøper”
      P:S.Lurer vedlig på hvordan du klarer å ta bilder med ditt dyre kamera og de fortsatt der ut til å bli tatt av en veldig billig en:)

    5. Hvorfor må de sminkes og redigeres? Sminker de strekkmerker også eller? Herregud.. Jeg har lærhud på armene etter mange år som alvorlig psykisk syk, og jeg hadde ikke godtatt om noen hadde bedt meg dra ned genseren (med mindre det er folk der som kan bli trigget)

    6. Føler akkurat det samme. Er vanskelig å bli tatt seriøst i jobbsituasjoner osv med arr på armene. Er flau hver dag, og til dere som sier man burde være stolt over arrene: Nei, det burde man faktisk ikke. Arrene viser at man ikke var i stand til å takle livet på noen bedre måte, noe som igjen viser svakhet. Selv om man kutter seg, vil det ikke si at man ønsker å dø. Jeg overlevde, på lik linje med alle andre som også overlever hver eneste dag. Det handler om selvrespekt og dispiplin.

    7. Hvorfor skjule det? Vær stolt over det du har kjempet deg igjennom og vunnet! Du er en sunn og fin dame nå, og du burde være stolt for at du vant over depresjonen/angsten (eller hva nå enn det var du gikk igjennom).

    8. Jeg syns det blir for teit å si “Ikke gjør samme feil som meg”. Hvordan kan du kalle det en feil? Det er ikke noe bra å skade seg selv, men det betyr bare at du overlevde gjennom tunge og tøffe perioder. Du kom deg igjennom et helvete. Det blir for dumt å si at det er flaut og feil, det er bare et bevis på at du klarte deg og kom deg videre i livet. Tenk deg om hvordan de med flere hundre arr over hele kroppen sin, føler seg når du skriver dette? Du skaper et bilde om at man skal skjule arrene sine og være flau over noe man overlevde? Jeg syns dette ble for dumt, du vil være et forbilde og det er du virkelig ikke, når du fremstiller det på denne måten. Dette føler jeg bare er for oppmerksomhet, få flere lesere og skape diskusjon. Hele dette innlegget var tåpelig.

    9. Huff, ikke gøy! Jeg har heldigvis ingen arr som er veldig synlige, så jeg priser meg lykkelig for det. Dumme ting en gjør har uheldigvis konsekvenser i lang tid – noen ganger for alltid.

    10. Jeg har selv mange arr etter selvskading! Men hvorfor skal man skjule det? Det er en del av meg og min fortid. Ser ingen grunn til skjule at jeg har skadet meg selv. Der og da føltes det riktig og jeg vil da heller ikke gjort noe for å endre på det. Jeg hadde det vondt og arrene viser nettopp det. Ikke noe å være flau over. Eneste ulempen er at om man en gang blir frisk blir man stadig vekk bli minnet på denne tiden. Men for meg er arrene en del av meg og jeg hadde ikke vært meg uten. Mine kutt var ganske dype, men det har ikke noe å si – selvskading er selvskading. Det at du ber folk om å ikke kutte seg pga rare blikk blir helt feil grunnlag. Når man kutter seg er man ofte så langt nede at hvordan man kommer til å se ut ikke har noen betydning. Der og da er behovet for å skade seg selv så stort. Ikke tro at folk vil la vær å kutte seg fordi du sier at de ikke skal. Du legger alltid vekt på utseende istedet for å legge vekt på problemet bak selvskadingen. Kan du ikke heller si “vær åpen og skaff hjelp”. Dette går på mye mer enn bare utseende.

    11. TIL DERE OVER:
      1. Sophie finner ikke på dette for å få oppmerksomhet, om dere har lest bloggen lenge nok vet dere at hun har hatt tøffeperioder som mange av oss, og akkurat dette med selvskading har hun snakket om før, så shut the fuck up. Aner dere hvor sårende det er å høre at man “finner opp ting” når man ikke gjør det?
      2. Hun trenger ikke skaffe seg hjelp når dette er mange mange år siden, hun har fått hjelp på den tiden. Les innlegget.
      Stå på sophie, heier på deg uansett hva!!

    12. har hatt mange venner som har drevet med selvskading og har gjort dette selv, bare ikke med en kniv. jeg ser ikke på dette som noe som man skal trenge å skjule. arrene er en del av deg, og grunnen til at du har dem har vært med på gjøre deg til den personen du er i dag. er det noe å skamme seg over? vær heller stolt over at du kom deg igjennom de vanskelige tidene du hadde, og kom sterke ut av det, og ikke minst det at du klarte å slutte.

    13. Så godt å se deg skrive og vise dette… det reddet dagen min, virkelig! Jeg kutta meg for 3 år tilbake, og er enda flau over arrene mine. De ser mørke ut, og litt dype.. Folk tenkeer på meg som en morsom person med mange venner, og enda flauere er det når russegjengen nå ser armen min og jeg lurer på hva de tenker om meg. Tusen takk!

    14. At noen faktisk får seg til å kritisere Sophie for å poste dette, og være åpen om og kaste lys over noe så viktig, gjør meg kvalm. Makan til ignorante folk, å uttale seg om psykiske lidelser når dere ikke har NOE personlig erfaring er så ufattelig unødvendig, det er et utrolig alvorlig problem, dere burde skamme dere!!

    15. Haha Sophie sin tankegan – Ikke skad dere selv, det ser stygt ut.
      Men helt frivillig så velger du å ta operasjoner som skader deg mer og værre, disse går aldri bort?

    16. Så fint av deg å skrive et slikt blogginnlegg, Sophie! 🙂 her har jeg også slitt med det samme, og det var en løsning for meg i 4 år. Har nå vært skadefri i 1,5 år. Ble mamma for 10 mnd siden og skulle virkelig ønske at arrene hadde forsvunnet for godt, men desverre vil de alltid være synlig for de rundt meg. Gruer meg til den dagen dattra mi spør meg om hvorfor jeg har disse arrene på kroppen og er livredd for at hun noen gang kommer til å gjøre det samme. Jeg som deg og mange andre vil aldri få tilbake den fine rene huden uten arr. Jeg angrer, men forseint å gjøre noe med det nå desverre! 🙂

    17. Herrigud folk gjør hva som helst for å hakke ned på andre. Jeg er enig i at arr er ikke noe man trenger å føle skam over, så jeg er ikke akkurat enig i det Sophie Elise sier, men det å kalle henne oppmerksomhetssyk er lavmål. Hun har som mange andre (inkludert meg selv) slitt opp gjennom årene, og velger nå og advare folk. Trenger ikke være bare for oppmerksomhet. For selvskading er avhengighetsskapende, og ja, det vil være synlig resten av livet ditt. Det å hakke ned på henne fordi hun vil sjule dem er heller ikke greit. Det var en som skrev lenger opp at h*n hadde lærhud på hendene sine etter flere år som selvskader, og h*n synes det bare var teit å skjule dem. Greit nok, du synes kanskje det, men folk takler ting forskjellig her i livet.

    18. Men hvorfor skjule dem? Du har vært/er syk på lik linje med så mange andre, folk som har vært operert pga whatever og har arr blir ikke “tvunget” av samfunnet til å skjule dem, hvorfor skal noen som har arr pga psykisk sykdom måtte gjøre det? Det bidrar jo bare til stigmaet når du sier at de må skjules, hvorfor ikke bidra til å gjøre det ok å være den man er? Og ja, det er mulig å oppfordre folk til å ikke skade seg selv og samtidig si at man ikke skal skamme seg over arrene sine.

    19. Herregud, hold kjeft på dere idioter som skal kverulere og gjøre alt Sophie skriver om til noe helt annet. Selvskading er ingenting å være stolt over, det hjelper ikke mot noen ting. Ja, kanskje man kan tenke tilbake når man ser arrene og si “ja, jeg kom meg igjennom det jævlige”, men hvorfor kutte seg og SÅ huske det jævlige man kom seg igjennom uansett? Selvskading er det latterligste jeg vet om, ingen kan seriøst mene at det er noe positivt med det.

    20. Cathrine: Det er helt sant. En bør heller lære at selvskading er like mye mestring som rus. Kan gi en god følelse av på kort sikt, men gjør en overhodet ikke bedre.

    21. Ååh, selvom jeg tror du mente innlegget godt, sitter jeg igjen kjempe provosert. Hvorfor i all verden skal man skjule disse kuttene? Jeg skjønner tankegangen din, da jeg selv har prøvd å skjule de/og fortsatt skjuler nye, likevel tror jeg ikke at man er helt frisk fra elendigheten før man tør stå fram som den man er. Med en fortid/nåtid som psykisk syk. Selv går jeg i dbt behandling der selvskading er en av hovedproblematikken, og at man må skjule armene sine om man ikke slutter å kutte seg er ikke motivasjon, det bringer skam!

    22. Nevermind.. Så en kommentar over her som stemte ganske bra, at dette er et “vinne folk tilbake” innlegg, etter det for noen provoserende innlegget igår 🙂

    23. Tusen takk for at du skrev dette. For at du setter lys på temaet og “varsler” andre. Men personlig skal det nok litt mer til for at jeg klarer å slutte. Uten selvskadingen tror jeg psykdommen ville tatt helt over, jeg ville ikke overlevd.
      Men jeg håper det hjelper noen til å slutte/ikke starte, for disse arrene er virkelig stygge og man gjemmer seg virkeliiig bort i skammen. Man burde vite før man starter hvor ufattelig mye det kommer til å ødelegge senere i livet. Man kan ikke engang sette seg inn i hvor stor den skammen faktisk er. Jeg gjemmer meg bort hele tiden. Sommeren er et helvette.
      Du har kommet en lang vei Sophie, fremover vil det nok bare bli lettere og lettere å leve med. Det er en del av deg nå.
      Du må bare vite hvor sterk du er som klarte å legge det bak deg. Det ligger mye styrke i det. Du er en fantastisk person, kjempe sterk og flott og alt mulig fint som det.
      Stå på. Jeg ser kjempe opp til deg <3 Tusentusen takk for at du er du. Og aldri la noen knekke deg.

    24. Du er så sinnsykt tøff sophie! Stå på ! Kan ikke tro hva noen av disse folka over kommenterer, kan de ikke lese innlegget før de kommenterer?
      Du er en inspirasjon for så mange som selvskader og at de ser at en offentlig person som deg kommer ut med dette vil nok bety veldig mye for mange! At du skriver dette viser kun en ting om deg og det er det at du virkelig stiller opp for leserene dine!
      Som du sier så har du fått mange hendveldelser i mail og kommentarer og at du svarer på det er utrolig verdifullt! 🙂 <3 Stå på ! Rock on! Du er jævli rå! 🙂

    25. Elsker at du er åpen om dette! Betyr mye når personer som kan påvirke samfunnet i stor grad, slik som deg, setter lys på et slikt tema! Har samme problemet selv, og jeg som mange andre skammer meg over arrene. Som du skrev selv går dette aldri bort, og det er for dumt å skamme seg over en del av kroppen for resten av livet.
      Jeg jobber med å komme meg over denne skammen, og å vite at andre har samme problemet, spesielt at mitt forbilde har det, og er åpen om det hjelper mye. Tusen takk <3

    26. godt at du står frem og er ærlig om fortiden din. har vært der selv og det er jo ikke pene arr nå i dag. men man lærer så lenge man lever, og man lærer å fokusere på andre ting etterhvert. ha en fin kveld =)

    27. Kommentarene her er så utrolig provoserende. Dere kritiserer Sophie fordi HUN velger å skjule arrene sine. Skjønner dere det? HUN velger at dette skal ikke være en del av meg. Dette er ikke det første folk skal tenke når de ser meg. Det er INGEN som kan si at når du kutter deg, er du nødt til å vise arrene dine senere. Du trenger ikke å ha arr over hele kroppen din, for å vise andre at du har vært igjennom et helevete. Det er ikke DET som skal vise at du er en sterk person, en person som overlevde. Om Sophie har lyst til å skjule arrene sine, er det hennes sak. Flere selvskadere kommenterer her at de blir provoserte over at hun vil skjule det helvete hun var igjennom. Selvskading er en dum ting. Det ER en feil i mine øyne. Det er ingenting å være stolt over. Du trenger heller ikke å skamme deg. Du trenger ikke å dra ned genseren. Du kan vise arrene dine så mye du vil, si at du er stolt over dem. Men det er DIN buisiness. Noen velger å legge ut historier om hvordan de overlevde eller opplevde ditt og datt, men det er ingen som sier at du er nødt til å fortelle historien din.
      Sophie prøver bare å advare oss andre. Hun forteller hvor mye stress det er å skjule dem. Fordi de aller fleste angrer på selvskading. Hvordan kan dere på noen som helst måte mene at dette innlegget er provoserende?
      Dette innlegget har virkelig ingenting med å “vinne leserne” tilbake. Sophie har sagt hele veien at hun har lyst til å være ærlige og åpne mot oss. Det er DET dette her er: Ærlighet.

    28. Sophie, jeg digger deg! Selvfølgelig er mange stolt over arrene sine og at de kom seg gjennom en tung tid. Men så er det også mange som skammer seg over sine arr, det gjør vertfall jeg. Så jeg er helt enig i det du skriver, men folk ser det jo på forskjellig måte da og det er det ingenting galt i. <3

    29. Mange folk med problemer vet å lage seg selv flere problemer med å gjøre slikt som dette, eller ruse seg, drikke osv. Får håpe du har lært å takle problemer på en måte som hjelper deg heller en å ødelegge for deg selv. Jeg synes det hjelper å gjøre ting jeg vanligvis blir lykkelig av å gjøre. Oppleve verden, tenke positivt, å stenge stormen ute av hodet.

    30. Dere som skriver at hun har gjort det for oppmerksomhet, hvorfor tror dere hun prøver å gjemme arrene sine? Hadde hun ville hatt oppmerksomhet for dette hadde hun vist de frem for lenge siden, og fortalt en lang historie om hvorfor hun gjør dette. Hun tok bare bilde av noen arr på armen sin for å vise andre at det ikke er lurt å drive med selvskading, det er ikke for oppmerksomhet og hvertfall ikke for å få fokuset bort på andre ting.
      Det er mange som har kuttet seg som skjuler arrene sine fordi de er redde for hva folk synes og de er flaue over hva de har gjort med seg selv.
      Sophie skriver jo at på bilder så blir arrene redigert bort, det er en grunn til det. Tenk dere om litt før dere skriver.

    31. OG btw: Selskading er NESTEN, bare NESTEN like oppmerksomhetsykt som å lage en blogg når du er 16 hvor du bare fokuserer på puppa og kroppen din.
      Haha tenk at Sophie har gjort ALT for oppmerksomhet, ALT! Hva står det igjen? Reality, FHM, blogg… Hva mangler nå! Åjo “politiske” meninger. Haha Jeg DAUER av deg.

    32. Jeg kjenner det gjør vondt i magen når jeg leser noen av kommentarene her.. Dere som mener hun gjør dette for oppmerksomhet? Hva faen! Jeg har ikke noe annet å si enn skjerp dere. 🙁

    33. Åh, tusen takk! Har selv arr på arma fra da jeg var 14, og selv om det er syv år siden jeg var deprimert stikker det i hjertet når jeg selv ser dem, når jeg ser andre får øye på dem og når venner som ikke vet om det snakker om “hvor sykt emo det er”. Jeg skjuler det godt og selv venner jeg har hatt i flere år vet ikke om det. Jeg vil gjerne være åpen om det siden jeg er helt frisk nå og har vært det lenge, men når det finnes så mange fordommer mot det orker jeg bare ikke. Da hjelper det alltid når kjente personer som deg (og johnny depp og megan fox feks haha) er åpen om det, sånn at fordommene forsvinner mer og mer, og folk skjønner at man ikke gjør det fordi man er “gal” eller oppmerksomhetssyk. Tusen takk <3

    34. Helt klart at dette var ment for å få mer oppmerksomhet og for “å vinne” leserne tilbake, som SE selv så fint skrev i fjor at hun gjør fra tiden til annen siden hun er så flink med markedsføring:)
      Hun har jo skrevet om at hun kuttet seg før, hvorfor nevne dette nå om igjen? Som dere ser, så fungerer jo det som bare det. Folk blir provosert, og det går begge veier, noen synes at hun er tøff, stakkars jente og så videre noen det motsatte:) Akkurat hva som trengtes..:)
      Jeg lurer på e ting: Hvis flok av flere ulike grunner kutter seg (noe som er forferdelig:( ), hjelper dem å bare lese at noen sier “Ikke gjør sånn”? Det tviler jeg veldig på…

    35. Wow
      Jeg har fulgt bloggen din i så mange år, jeg ante virkelig ingenting.
      Du er et virkelig forbilde som står på, og viser hva livet hat å by på, og hvor fantastisk det kan være.
      Du gir håp <3

    36. Nå fikk jeg plutselig veldig respekt for deg Sophie.
      Jeg har lest ALLE kommentarene du har fått i det siste, og jeg holder på å spy hver eneste gang. At folk kan være så ondskapsfull.
      Jeg har skrevet en del om deg på bloggen min, om hva jeg mener om det du har gjort, og det er ikke hat, ikke i det hele tatt. For jeg vet godt hvordand et er å slite i hverdagen.
      Nå skjønner jeg litt mer hvorfor du står sånn på med det du skriver, og bare fortsett. Få frem meningene dine. Jeg har vertfall fått STOR respekt for deg nå, at du er så tøff at du tørr å stå frem.
      Aldri vær flau over det du har gjort, det har ført deg ditt du er nå og gjort deg til den du er.
      Stå på Sophie.

    37. bra du nevner dette, men det er ikke alltid derfor man har arr på armen da.. jeg er fra landet, spesifikt bondelandet på østlandet og jobber med det meste og er ikke så flink til å bruke beskyttelse på arma og ansikt osv så får en del kutt her og der av bare f.eks. kvisting når jeg driver å hogger trær, når jeg ramler av hesten osv.. da snakker jeg bare om å være uforsiktig her, generelt dumhet.. og det blir synlige arr og sånn av det og altså.. arbeidsskader kalles det, gidder egentlig bry meg om at det syns, alle som kjenner meg de vet jeg ikke skader meg selv med vilje såe., men uforsiktig ja hehe.. o.O

    38. *mente jeg egentlig ikke bryr meg om at det syntes 🙂 Det hører fortiden til, skjedd har skjedd sant ?

    39. Hei, jeg vet at dette i utgangspunktet ikke dreier seg spesielt om deg direkte, men kanskje indirekte. Jeg lurer på hva du synes om at Robin har slått seg sammen med Chris sammen med Carl i bloggen “Osloguttene”? Jeg husker at du tidligere skrev at du ikke taklet Chris, så hvordan er det nå som de er så utrolig gode venner og henger sammen hele tiden? Og det faktum at de henger ut jenter for både vekt og sminke, men selv sminker seg mer enn de fleste jenter gjør på denne tiden av året..?? I tillegg har jeg fått med meg at de stjeler innlegg fra en del andre blogger.. Hva synes du om dette? Egentlig lurer jeg bare på om du kunne skrevet et innlegg om hva du mener om denne bloggen “Osloguttene” generelt og om du synes den er en god blogg. Dette er heller ikke en kommentar jeg skriver for å være direkte frekk, men det har vært så mange endringer og konflikter i disse innleggene at jeg rett og slett lurer på ditt synspunkt, både som blogger og kjæreste.

    40. Det er vondt og trist å se at du har hatt det så vondt, men veldig fint at det virker som du har det bedre nå! Jeg håper du har det bra og tar vare på deg selv <3 Også ville jeg bare si at det er ingenting å være flau over, alle kan ha det vanskelig og det kan skje den beste! <3 stå på <3

    41. en liten kommentar som nok fort forsvinner i havet av alle andre.. Men la gå. Jeg ville bare si at du har rett i det du skriver, noen trenger å lese det og blant dem har du meg. Har vært skadefri i over ett år nå, men selv om alt er grodd er det som du sier noe man må ta stilling til senere. Elsker å lese bloggen din, fulgt deg i flere år og en mer ekte, sterk og fantastisk blogger skal man se lenge etter. Sender deg en klem, en stor klem, ikke bare fordi du er et herlig menneske men fordi jeg selv merker at det er stunder hvor ‘abstinensene’ er så store selv over ett år etter, og om du noen gang kjenner stundene med abstinenser eller bare tunge stunder generelt så har du klemmen fra jenta i Kristiansand som også skal på palmesus og så svakt håper på å se deg og gi deg tidenes smil fordi du overgår alle stygge anonyme hatere der ute, de som ikke har bedre å gjøre enn å kommentere stygt på en av de beste bloggene! Så klemklem og takk for at du skrev dette, tror mange drar nytte av det <3

    42. Og til dere som får det til å vris til at hun mener arr er stygt og må dekkes til: lær dere å lese. Vær litt dypere enn som så og se hva hun skriver. De som har arr skal ikke gjemme seg bort, fine Sophie råder folk FRA å kutte seg selv. Skjønner ikke hvorfor dere skal trekke negativt ut av absolutt alt hun skriver, har dere ikke bedre å gjøre? Hadde hun skrevet det ikke skulle skjules hadde dere vel ment hun ville alle skulle vise det fram og kutte for å få flere, dere er jo helt umulige hele gjengen.
      Er bare glad jeg i det minste ikke er såpass kort, at jeg har bedre ting å gjøre enn å slenge dritt til en flott jente som vil alle godt!

    43. Føler dette innlegget har litt feil vinkling. Det bør jo ikke være slik at man blir stigmatisert for måten man har prøvd å unnslippe det vanskelig i livet og at man på grunn av denne stimatiseringen bør skamme seg eller skjule denne delen av seg selv. Tror ikke det hjelper noen som er i en slik situasjon å appellere til hva andre kommer til å tenke, men at man heller bør tenke på å ta vare på seg selv så godt man kan, og gjøre sitt beste for at man skal ha det bra, om det er å ta kontakt med noen for å få hjelp eller hva det måtte være. Selvskading og arr er ikke noe man skal skamme seg over .

    44. Jeg er enig i å advare mennesker mot å skade seg, har selv slitt med det, og sliter i perioder fortsatt, men å si at man ikke skal skade seg på grunn av arr er en ting, men man bør også nevne at det finnes andre måter å få ut de følelsene på. Å si at man må skjule arrene sine – er å legge enda mere skam på de som sliter med arr etter selvskading. Man SKAL ikke måtte skamme seg for å ha hatt det så vondt at man måtte skade seg selv. Skading har kanskje vært en måte å overleve på. Jeg vil heller oppfordre mennesker til å be om hjelp for å få ut følelsene sine på konstruktive måter, ikke fordi de vil angre på arr – selvfølgelig vil man angre på arrene, man blir minnet på de daglig. Men at du sminker de bort, skjuler de, gjør at det blir mer skam belagt. Hvorfor skal man skjule noe som er en del av en? Ja, jeg har tenkt lenge på å ta tattovering over det værste, og kommer nok til å kanskje gjøre det en dag. Men jeg er LEI av å gå å skamme meg over arrene… Håper du kan si noe om dette, fordi dette er et tema som fremdeles er tabu, og man skal ikke skamme seg for å ha hatt det så vondt. Arr er arr, sår er sår, uansett årsak. De skal behandles med respekt.

    45. Dere over meg som komenterer at sophie gjør dette bare for å få oppmerksomhet burde skamme dere!! Dette her er ett veldig personlig innlegg som må ha vært helt uuutrolig vanskelig for hun å dele, vis respekt for hun! Jeg har selv mange arr på hånda mi å jeg tørr endelig å vise de fram etter fire år. Hvis noen hadde kommet å sagt det som har blitt kommentert her til meg fordi at jeg viser fram arrene mine, så hadde jeg blitt helt ødelagt å kvalm.
      Syns det er veldig trist at du får sånne kommentarer sophie, håper de ikke går like inn på deg som de gjør på meg når jeg leser det.. Stå på å ikke vær flau over arrene dine, de viser bare at du er mennesklig

    46. Eg veit at dette e teit, men någen gonger tenker eg stygge ting om meg, at eg e feit og alt dt…eg har lyst å dø frå denne verden noen gonger……eller kutta meg sjøl…men eg tør kje…😭. Men d som ha kutta deg sjølv har klart å bøi frisk e AMAZING….due FANTASITISK…due PEN, og tekne POSETIVT…misunne dg….due PERFEKT……💙😉 Aldri la hatervsånne ta dg….du så VIKTIG for SÅ MANGEM….😀💙😍❤️😍😍😍😍😭😭😭

    47. eller den rulle greia som de fleste bloggere blogge om , som kan få bort arr , kanskje du skal vurdere å rulle den over kuttene dine og se om det funke

    48. Virker som om noen her har problemer med å skjønne at det er nok. Du som kommenterer det samme om og om igjen er ikke noe bedre selv. Spiller ingen rolle om hun skriver noe for å vinne tilbake lesere. Depresjon og selvskading er er tabu tema som bare har godt av å bli kastet lys over. Det er så ufattelig mange som faktisk sliter med dette, og det er enda flere som tror at selvskading ikke er et reelt problem blandt unge og voksne. Så hvorfor folk i det heletatt tør å kommentere noe negativt på dette innlegget skjønner jeg ikke. Sophie fortjener ros og ikke ris for å skrive om dette vanskelige temaet. Dette er en sak som burde kommet fram oftere i lyset.
      Stå på Sophie, takk for at du faktisk tør å fortelle slikt og gir mennesker som sliter mes selvskading en stemme!

    49. Dette har du nevnt før, så alle som har lest bloggen din over lang tid vet dette. Litt skremmende at du plutselig velger å skrive om dette igjen. Det er jo som Anna nevner ovenfor her, du har jo ikke lagt skjul på at du er “veldig god på markedsføring”… Noe skurrer her…
      Jeg har alltid likt deg, men du har blitt så overfladisk og oppmerksomhetssjuk at jeg ikke vet lenger hva jeg skal tru og synes.
      Jeg veit at du er ei flott jente, men du må slutte å la bloggen ta helt over deg. Du er så mye mer enn bare bloggen. Jeg savner deg ekte Sophie Elise.
      PS. Du kan ta laseroperasjon for arrene dine 🙂 Jeg har tykkere arr og fler, og ble tilbudt gratis lasertime av BUP. 🙂

    50. Herregud. Norske folk bare elsker å rakke ned på alt og alle. faen ikke sophie som er den fæle. Det er alle andre. Takk for at du er så ærlig sophie, dette betyr så mye for alle andre som faktisk sliter selv ♥

    51. Vær stolt av deg selv og din kropp. Din kropp har vært ditt skip i to tiår, den har båret deg gjennom godt og vondt og den har vært nære på å synke. Men du har klart deg gang på gang.
      Ja, du har skadet deg selv. Ja, du har gått gjennom en fase i ditt liv hvor du straffet kroppen din. Og ja, de er tydeligvis synlige. Men du behøver ikke å skamme deg over din kropp, den er livet ditt.
      Du kommer alltid til ha de arrene, de er en del av deg og vil forbli der selv om du skyver genseren din ned over armen, selv om du forsøker å unngå at folk ser på dem og selv om tv-kanaler sminker over de. De forblir der selv om du tatoverer over de eller får laserbehandling, de vil alltid være synlige for deg.
      Jeg har sett mange mennesker med arr på kroppen fra selvskading, jeg har jobbet sammen med mennesker som har selvskadet og jeg er venn med noen som har selvskadet. Men de eneste jeg husker av alle disse jeg har sett, er de som ikke brydde seg.
      De som var stolte over seg selv og kroppen sin. De bemerket jeg, for ?wow, for et sterkt og vakkert menneske dette må være, som har kommet seg over fjellet av skam og kan stå her i dag med arr som pryder armer og ben uten å blunke med øynene?, tenkte jeg.
      Jeg håper du kan tenke slik en gang. Jeg vet du sier du ikke bryr deg, men alle mennesker bryr seg. Så jeg håper du kan lære å elske disse arrene like mye som alle andre deler av kroppen din. For det fortjener du.

    52. Ikke hør på drittkommentarene du får. Vet selv hvor jævlig selvskading er, og at jeg må leve med arr resten av livet, men det går fint. Det er ikke noe jeg er stolt av, men å skjule det er for min del uaktuelt. Dømmende blikk var lenge det verste jeg visste, men nå ser jeg bare tilbake og sender de et hyggelig smil. Ikke skjem deg over det som har skjedd, vær stolt av at du kom deg ut av det. Det faktumet at det er arr istedefor sår er fantastisk bra!

    53. Jeg kuttet meg med tapetkniv for tre år siden..Jeg gjorde det hver eneste dag. Du kan jo tenke deg dybden på de kuttene..de skulle vært sydd alle sammen, men jeg ville påføre meg stygge kuttskader; jeg skulle jo “drepe meg selv uansett” så jeg brydde meg ikke.
      Syntes det er heeeellt for grusomt å tenke på at jeg utførte slik vold mot min egen kropp. Jeg var helt sinnsyknår jeg holdt på. Tok i alt jeg kunne å dro tapet kniven min inni armen, jeg kunne se GJENNOM armen. Mine eneste tanker var “jeg skal misshandle kroppen min så mye jeg kan så folk kan se hvor mye smerte DE har påført meg”. Jeg var heeeelt bak mål. Jeg er så sint når jeg ser arrene, fordi de minner meg bare på de værste årene av mitt liv der jeg konstant gikk i et mørke og issolerte meg fra alt og alle. Eneste jeg ville var å dø og drepe de som hadde ødelagt hodet mit og måten jeg så meg selv på, jeg HATET meg selv.
      Jeg orker ikke engang tanken på selvskading nå, fordi jeg får flashback av alt blodet som rant ned fra armene mine. Helt for GRUSOMT å tenke på.
      Jeg angrer bittert. Jeg skammer meg over arrene, kunne ALDRI vært stolt over noe som har ødelagt den eneste kroppen jeg skal ha resten av hele mitt liv. Fy som jeg angrer. Skulle gjort hva som helst for å se armen min ren igjen.
      ALDRI kutt dere selv, sånn seriøst. Jeg skulle VIRKELIG ønske jeg hørte på noen på mitt værste. Håper noen som leser dette tar det inn på seg. Du vil ikke ha de arrene når du får livet ditt tilbake. Trust me.
      R.i.p to my left arm forever! Og en STOOOOR klem til alle dere unge/eldre som sliter i hverdagen. Håper virkelig av hele mitt hjerte at dere får hjelp.

    54. Skader meg selv flere ganger i uka så ja jo jeg skjønner… Lei av at folk ser rart på meg og kroppen min… Idk det føles godt i guess å se at liksom forbilde mitt har vert der hvor jeg er selv… Jeg har lyst til å stoppe altså! Men jeg klarer bare ikke det går ikke… Kroppen min er vandt til det….

    55. Du burde ikke være flau, men stolt over at du kom deg gjennom hva enn det var som prøvde å ødelegge deg..

    56. man må jo lure på kor menneskeheta e når nån kan se en person åpne sæ og blotte sæ helt, vise følelsa og åpenhet før å hjelpe andre.. vi leve i en fucka verden
      stå på! du e nydelig 🙂

    57. Jeg liker at du oppfordrer folk til å ikke skade seg, for all del. Men det blir så feil at du fremstiller det som fælt, ekkelt og at man må skjule de? Hvorfor skjule at man en gang har vært syk, skjule at man har vunnet en hard kamp? Man burde være “stolt” over arrene, det er ihvertfall jeg! Stolt over å si at jeg i dag er frisk, frisk og kjempet fra noe som nesten drepte meg. Jeg går i akkurat de klærne jeg vil, om folk vil glo og dømme, så be my guest! De fleste syns det er modig at man gjør det, modig å vise at man en gang i fortiden hadde en vanskelig tid.
      Som sagt er det bra du oppfordrer andre til å tenke to ganger, men samtidig om skaden er gjort så kan man heller gå med hodet hevet og tenke “jeg har vunnet en kamp ingen kan tenke seg” 🙂

    58. Så bra at du skriver om dette temaet og oppfordrer folkt til og ikke gjöre det. Jeg har selv skadet meg selv og når jeg ser det nå vil jeg ikke ha det der. Vil bare at det skal gå bort. Vil ikke bli minnet på det en gang. Så syns dette innlegget var veldig bra og også sikkert en tankevekker for de som vil forsöke dette.
      Love you <3

    59. Veldig bra at du skriver om dette og hvordan det er. Det er så mange som skader seg selv og har det vanskelig. Bestevenninna mi gjorde det i mange år over hele kroppen. Det er arr som minner om alt det vonde, som må bærest med hver dag.
      Stay strong alle sammen <3

    60. Jeg pleide å være stolt over arrene mine, fordi de betydde at jeg hadde klart å slutte med selvskading. Og de var dessuten et symbol på en tid som preget veldig. Men når jeg fikk barn, ble det brått vanskeligere. Startet et nytt kapittel i livet, og tenker generelt lite på den jeg var for ti år siden. Helt til datteren min lurer på hva strekene på armene er. Jeg har enda ikke funnet et logisk svar på dette. Skulle ønske jeg aldri hadde skadet meg. Men jeg vet egentlig at jeg ikke hadde brydd meg for ti år siden om noen hadde sagt til meg at jeg skulle la være.

    61. Hvorfor må du sminke den før du går på tv eller skjule det på bilder? Har arr selv, men kom til et punkt der jeg ikke orket å prøve å skjule de lenger. Folk får bare glo om de vil.

    62. Jeg vet ikke hvordan det er å skade seg selv, så jeg skal heller ikke uttale meg om det. Det eneste er at jeg har et søskenbran som er 4 år yngre en meg, og hun begynte med selvskading da foreldrene hennes skilte lag. hun la all syld på seg selv og mente det var hennes feil at di skulle skille. (jeg kaller henne Eli da jeg ikke vil oppgi virkelig navn) Eli holdt på med dette i flere år, og barneverenet ble koblet inn siden hun den gang var mindreårig. Det var også di gangene Eli kom med trusler om å ta livet sitt. Hun hadde til og med stilt seg opp på bybrua i stavanger for å hoppe derfra. Hun sliter fremdelse den dag i dag og, men i mindre grad. Eli har sluttet å skade seg, men hun veger opp alt hun spiser av mat. Faren hennes mener hun gjør det pga oppmersom het, noe jeg synes er trist.

    63. Utrolig tøft å åpne deg slik! 🙂 når jeg var 15 hadde jeg en periode hvor jeg drev med det.. jeg angrer veldig den dag i dag, og hver eneste dag i 4 år nå har jeg skjult dem. Mens alle går i singleter går jeg enten med genser eller en tynn cardigan. De vennene mine som vet om det mener jeg ikke burde bry meg, men jeg er rett og slett så flau over det og vil ikke at folk skal tenke slik om meg.. Jeg angrer veldig, og sier til dere andre som ser dette : Selv om du har en helt jævelig periode i livet ditt, få ut frustrasjonen/sorgen på en annen måte. For når du kommer over det stadiet så angrer man som faen og må leve med de arrene resten av livet!

    64. Hei sophie du er mitt forbilde,jeg har nå bodd i fosterhjem i et år. Det var tøft så jeg selvskadet meg selv! Stay strong princess🌸❤️

    65. http://anneschj.blogg.no/1429709706_kjre_sophie_elise.html?c=1429731517463
      Her skriver hun et innlegg til det som jeg ikke er enig i i det hele tatt. Hun sier at ditt innlegg er lite gjennomtenkt. Jeg syns hun oppfordrer til selvskading, mens du prøver å la være. Selvfølgelig skal dere kunne vise dem og godta fortiden. Men det er ikke noe å være stolt av! Det syns jeg du får fram bra, i motsetning til hun som skriver dette innlegget..
      Stå på! Du er en bra jente og skriver bra! 😀

    66. Det er helt utrolig hvor mye mennesker rakker ned på andre, uansett hva de gjør. Sophie Elise er ærlig og går ut med noe som er personlig og sårt, og det første dere gjør er å kommentere negativt om det og rakke ned på henne enda litt til. Selvskading er ikke en spøk, det er ikke noe man burde tulle bort eller ta useriøst, det er ikke for oppmerksomhet. Hvis det hadde vært for oppmerksomhet, tror dere ikke selvskadere hadde skadet seg på litt mer synlige steder? I fjeset foreksempel, eller et sted som alltid er bart? Det må da ikke nødvendigvis være for oppmerksomhetens skyld at hun skriver dette, ikke alt handler om oppmerksomhet og oppstyr. Synes det er tøft av Sophie jeg, å gå ut med noe som er såpass tabu.. noe som enkelte mennesker ikke klarer å ta seriøst. ‘Det er jo bare å slutte’, ‘Det er bare for oppmerksomhet’, ‘Ikke bry deg om dem, de viser seg bare fram’, det er ingen som sier slike ting til mennesker med sykdommer som man kan behandles for på sykehuset. Psykiske sykdommer er inne i hodet, det er ikke noe man blir kvitt på null komma niks. Depresjoner, spiseforstyrrelser, selvmordstanker osv er ting alt for få idag tar seriøst, og det gjør meg så utrolig forbanna. Det er like seriøst som ‘vanlige’ sykdommer, og det gjør like vondt. Det er like krevende å bli kvitt, og det er noe dere burde få inn i hodet. Det er ikke en lek, selvskading er ikke lett å komme seg igjennom, og det at noen selvskader betyr ikke at de er ute etter oppmerksomhet. Noen ser på det som en løsning for å få bort indre smerte, og noe som hjelper i noen få sekunder.. Det er ikke en langvarig løsning, men i det øyeblikket tenker man ikke nødvendigvis på hvordan det kommer til å se ut i fremtiden. Synes det er kvalmende at dere rakker ned på en så herlig person som Sophie når hun bruker så mye tid på å dele ting med dere, og prøver sitt beste å gjøre det som er rett for alle.

    67. Hvorfor skjule de? I jobbsammenheng skjønner jeg det, men ikke ellers. Hvorfor være flau over de? Jeg er/har vært selvskader selv, men aldri ALDRI har jeg gjemt arrene mine. Rett og slett fordi de viser hvem jeg er, og historien bak har gjort meg til den personen jeg er idag. Gå med t-skjorter, fine kjoler osv er null stress, jeg tenker rett og slett ikke over på at de er der. Det gjør deg ikke til noe værre menneske fordi du har arr på kroppen. Vær heller stolt av de, og bry deg katta om folk stirrer, spør spm. For de arrene har garantert gjort deg til en sterkere person enn du var før de kom… 🙂

    68. Tøft innlegg du har skrevet nå. Jeg er sikker på at dette kan hjelpe mange. Stå på! Virker som om folk velger å misforstå med vilje her. Ikke slutt å skrive slike innlegg av den grunn. Det er på grunn av innlegg som dette at bloggen din er så bra.

    69. herregud! enkelte av dere ovenfor i kommentar feltet er eldre enn meg, men å lese deres kommentarer gjør meg syk. At voksene mennesker i dag kan være så ufattelig umoden.
      La sophie skrive om hva hun måtte ønske! ja, selfølgelig skriver hun for å få oppmerksomhet. Denne bloggen er jo tross alt jobben hennes! akkurat som at avisene skriver masse bullshit bare for å få oppmerksomhet, og er jo tydeligvis ikke noe galt i det. Så vær så snill å la jenta være i fred.
      Virker jo som at enkelte av dere ikke bruker det stakkars hodet dere har.
      Folk ser forskjellig på dette med arr etter selvskading. At hun og du har arr etter selvskading gjør dere like, men dere trenger jo ikke se likt på det? Du føler ikke skam, men hun gjør det. Det er bare noe dere må leve med.
      Men slik jeg leser innlegget. Så er det jo ikke Sophie som velger å sminke bort arrene, for på de fleste bilder hun selv har lagt ut her på bloggen ER arrene synelig.
      At vi lever i 2015 og at verden har blitt så syk at de faktisk må skjule den stygge sannheten derimot er, sinnsykt.
      Poenget mitt er. Hadde det vært du med tydelige og synelige arr og du skulle på tv? Jo, da hadde de nok sikkert gjort det samme med deg om du ikke var på TV for å snakke om dine arr. De hadde sminket bort arrene dine for din del, for at du ikke skulle blitt hetset for noe annet enn det du måtte finne på å si på skjermen.
      kommentaren gikk jo fra all forstand, men la gå! Stå på Sophie!

    70. Så tøft av deg å stå frem. Jeg var også selvskader i ungdomstiden min. Og armene mine er ikke særlig fine alltid. MEN, jeg har lært meg at arrene også er en del av min historie. Jeg vurderte lenge å ta en tatovering for å skjule dem, men har isteden bestemt meg for å ta en der det står figther. For det er det det har vært, det har vært en kamp. En kamp som jeg vant. Takk for at du deler..

    71. Serriøst… Det hun prøver å få fram er vell mer det at man skal tenke to ganger før man handler.. det finnes andre metoder å slippe ut følelsene sine på.. ja, jeg har selv arr etter selvskading, og det var arr som gjorde enkelte situasjoner utrolig ubehaglig! Jeg sier ¨var¨fordi jeg har tatovert over arrene nå, fordi de ikke er en del av meg som den personen jeg er i dag. Jeg vil ikke bli satt i bås, jeg ønsker ikke at noen skal dømme meg (som vedig mange gjør når de ser slikt!). For omverden er arrene usynlig å jeg kan starte med blanke ark hver gang jeg møter nye mennesker, men for meg vil de alltid være der, fordi jeg vet det, og jeg vet hvorfor de er der. Men det er et kaptittel jeg har langt bak meg, og overhode ikke en periode jeg er STOLT av…! men jeg er stolt av at jeg har lagt det bak meg å kommet meg videre!

    72. Æ synes at det e veldig modig av dæ og legg ut dette innlegget. Å æ viste ikke at du hadde noen kutt på armen. Æ trudde du ikke drev med sånn. Men. Når livet e hardt vet man ikke ka man skal gjør. Å æ forstår det 110 prosent. Æ e sjøl 13 og blir 14 og æ har kuttta osv. Så æ vet kordan det e. Men dette hjalp mæ <3

    73. Ikke skam deg, det er en del av deg og din historie! Sterkt av deg å dele, og veldig sterkt av deg å klare å slutte ! Det er nok mange jenter og gutter som kjenner seg igjen der, nå mot sommeren og varmen kommer, der de ikke tør å gå med kortarmede t skjorter eller singeletter osv!
      <3

    74. Hadde dette kommet fra en “vanlig” jente så hadde det vært ekstremt lite kontroversielt. Men når du som har en slik påvirkningskraft ordlegger deg på denne måten så kan det fort ha mye større ringvirkninger enn det du sikkert regnet med.
      For selv om det kanskje ikke er det du mener å si så kan dette innlegget fort bli oppfattet som at ” du skal være flau over dine arr” “du skal være flau over at du har taklet det på den måten du gjorde” og som det sies ofte i komentarene, folk reagerer forskjellig.
      Så selv om jeg ikke tviler på at det var med gode intensjoner du la ut dette innlegget så kan personer som sliter med dette å se opp til deg føle seg enda mer “presset” til å ta dine råd å da kanskje ikke ha noen annen vei å få takle det på.

    75. Du er sterk Sophie! Men jeg må helt ærlig si at jeg blir forbanna på de som sier de er stolte over arrene sine. Det er faen meg ingenting å være stolt over

    76. Jeg vet aldri hva jeg synes om Sophie, noen dager digger jeg henne og andre dager har jeg lyst til å skrike.. Men selvskading er ingenting å tulle med.
      Dere som kommenterer at hun vil ha oppmerksomhet og “vinne tilbake” osv, burde tenke dere litt om. Det er jenter som har selvskadet som leser kommentarene, og som kanskje ikke tør å søke hjelp fordi de er redd for å bli tatt som “oppmerksomhetssyke”.
      Derfor velger jeg å ikke linke bloggen min slik at dere skal skjønne at det er en ordentlig kommentar, og jeg kan ikke gå i shorts ute fordi jeg er redd for at folk skal hviske “oppmerksomhetshore as” og lignende bak ryggen min. Jeg ble også kalt oppmerksomhetssyk når jeg spurte om hjelp, og folk (Ikke fagfolk, venner og familie, men nesten alle andre) skjønte ikke alvoret før jeg ble tvangsinnlagt. Nå er jeg frisk, men jeg har fortsatt arr fordi jeg tok dumme valg og hadde lest på internett at smerten blir borte et øyeblikk. Den blir ikke det, men adrenalinet som kommer blir avhengighetsskapende. Så ikke begynn, og ikke sleng dritt til folk som har arr uansett om de er bloggere eller søppelmenn. Duster.

    77. Du har aldri trengt å måtte gjemme det. Du har aldri trengt å måtte skjemmes over det. Det er en del av deg, en del du absolutt ikke burde gjemme. Arrene mine er gamle, jeg bryr meg ikke om dem lenger. Så klart får jeg blikk, jeg får kommentarer. Men jeg svarer så godt jeg kan. Og det synes jeg også du burde. For det er en viktig del av livet ditt, og du skal ikke være redd for å vise at du har hatt en vanskelig tid.

    78. Til alle dere PR kåte jævler der ute som henger ut Sophie og sier at hun skriver dette for oppmerksomhet… Faen ta dere! Jeg regner med at dere ikke får nok oppmerksomhet… Hvis dere tenker dere godt om så tror jeg dere skjønner at det ikke er Sophie som vil ha oppmerksomhet men DERE! Dere skriver utrolig mye teit! Og til den stakkarslige personen som sa noe sånt som: ” du vil ha oppmerksomhet, det er ko derfor du har den fjortis bloggen her”.. Stakkars deg! Du har det nok ikke bra…hvis dere ikke liker “fjortissbloggen” hennes IKKE les! Det er som regel et lite kryss i høyre hjørne ( med mindre du er på tlf) .. Trykk på det så forsvinner hun. Hun tvinger deg ikke til å lese hvis du tror det!
      Stå på Sophie <3 elsker deg og bloggen din<3
      PS: unnskyld hvis du syns jeg var litt drøy når jeg kjefta på de mindre smarte.. Blir litt frustrert når sjalu mennesker skal dra andre ned..

    79. Jeg håper du kan skrive et innlegg hvor du omformulerer deg. At du forteller alle de unge leserne dine at det ikke er “feil” å kutte seg og at de ikke bør skamme seg over det. Jeg forstår hva du mener, men jeg tror du uttrykker deg feil, og at du har støtet en del mennesker med dette innlegget. Mulig det er en måte å få oppmerksomhet på, men støte psykisk syke mennesker som allerede føler seg shitty er i såfall er stygt trekk som du ikke bør ta til. Du aner ikke hva slike ord kan gjøre.

    80. Skjønner poenget ditt, det gjør jeg! Men syntes det blir for dumt og oppfordre andre til å skjule arrene sine. Jeg sier ikke at man skal være stolte av de, men herregud da! Mange som skammer seg over arrene sine, og som må gå heldekket for at andre ikke skal se arrene de har på kroppen! -Når du da sier at man “burde” skjule det gjør du det egentlig bare mye verre. Du er ei jente med stor inflytelse på både store og små, selfølgeli får du mene og skrive hva du vil på bloggen din, men tenk litt over hvordan det går ut over andre! Har ei søster som skammer seg over arrene sine og sitter heller inne hele dagen, enn og gå ut i solen og være med venner fordi hun skammer seg over arrene sine! Selv har jeg oppfordret henne til å gi faen og være stolt over den hun er. Slike små setninger som du skriver på bloggen din, skaper nok mer intrykk og usikkerhet en du aner.

    81. Hei Sophie!
      Mener som mange andre at dette innlegget kanskje hadde litt snodig innhold?
      Jeg mener du burde være stolt av deg selv som har klart å kjempet deg igjennom en sånn periode i livet! Men jeg er uenig i at du skammer deg over dem. For min del ville jeg ikke råde andre til “ikke gjøre som deg” på den måten du skriver det på. Skjønner at dette er en blogg du lever av osv, men hei! Jeg mener du burde være glad og gå med rak rygg, fordi det er faen ikke lett å komme seg igjennom en slik periode! All creds til deg som har klart det, men prøv å ha en litt annen holdning til det, mener jeg. Ikke vær redd for å vise hvem du er! Du er tøff, du har flyttet helt til Oslo i ung alder og som det ser ut lever du et liv di trives med nå. Bruk heller tiden og tankene dine på å se det tunge i et nytt og positivt lys. Kan ikke nevne det nok, du skal faen meg være stolt over den du er og hva du har fått til!

    82. Jeg har selv drevet med selvskading en liten periode, men slo hardt istedenfor å kutte. Det så helt forferdelig ut der og da med massive blåmerker oppover armene, men er veldig “glad” i dag for at jeg gjorde dette istedenfor å lage arr siden blåmerker fader bort med tiden 🙂

    83. Ok, greit du står frem med at du har selvskadet, og at du må sminke armen din, og fotoshoppe armen din. Men hvorfor kan ikke du være stolt over det?! Jeg driver med selvskading, og så lenge jeg ikke har ferske kutt så viser jeg jo armer og bein. Hvorfor kan ikke du tørre å vise de? Det betyr jo bare at du har klart å komme deg gjennom en kjempetøff periode i livet ditt? De arrene er en del av ditt liv og mine til mitt liv. Jeg synes ikke det dkal være så tabu å snakke om eller vise arr og at man er/var selvskader. Det jeg vil få frem er at det du skriver sårer meg. Hvorfor må jeg være redd for blikkene, tankene, være redd for at andre skal se de? Det er helt naturlig for meg å gå i kortermer, shorts og skjørt. Hva skal du gjøre på sommeren hvis du ikke skal vise de? Gå i genser hele sommeren? Takk for meg.

    84. hvis du vil bli kvitt dem så kjøp bio oil til litt over 100kr på vita å smør på morra og kveld i 3 månda. har brukt den i litt under en månde skjøl å den funka af!

    85. Jeg har aldri selvskadet meg, men har masse synlige arr, pga masse operasjoner.
      Folk stirrer på arr, uansett hvorfor å hvor du har dem.
      D er alltid et spm folk lurer på når de ser d “hvordan fikk du d?”
      Å være sterk nok til å snakke om d, tørre å vise hele deg, ikke bare d som er “penest” er veldig viktig for selvbilde og selvtiliten.
      Når du oppfordrer til å gjemme, skjule å sminke bort arr, så underbygger du lavt selvbilde og lav selvtillit.
      Og ikke nok med d, hva med den personen som enda ikke har fortalt noen om sine indre demoner, og som fortsatt sitter å selvskader seg???
      Du gir den personen tillatelse til å fortsette å gjemme seg, istede for å stå fram, vise problemet sitt og få hjelp.
      Så NEI..!!!
      For all del,uansett hvorfor du har arr; IKKE SKJUL ARRENE DERES.!!!!!
      Og heller fortell folk, istede for å tie, snu å gå.
      D blir d bare stygge rykter av, som kan føre til mere og verre selvskading.

    86. Jeg merker jeg blir trist når jeg ser at du har drevet med selvskading. Men Sophie, du er sterk som har komt over det og tørr å vise arrene dine! Men hør her Sophie. Ikke vær flau eller sjul arrene dine, okei? Jeg vet at vi alle har forskjellige tankeganger, men tenk over dette. Du er en person som kan nå over mange, bruk det til gode, og vis at du kan være stolt over arrene i stede for å sjule 🙂

    87. Sophie, like fin på innsiden som på UTSIDEN. Tenk alt hun deler med oss, det er jo fordi hun er en ganske åpen blogg og har valgt dette selv. Det selger, og hva så? ærlighet varer lengst, og se hvor det har fått sophie i livet.
      Tenk om deres FEIL i livet hadde kommet på en blogg på en og samme dag, alle viste at du hadde vært på typen til venninna di, alle visste du tryna på puben igår fordi du ikke kunne gå i de nye høyhæla di, alle visste at du lå å spydde bak karl johan fordi du tok 2 tequilashots for mye? coman. Hadde sophie elise fremstilt seg som ‘perfekt’ litt sånn fotballfrue, så hadde hun faen meg fått dritt for det og. For alle visste jo at ”sophie elise er ikke perfekt”. Så til dere som kritiserer, hvorfor ikke holde meningene deres for dere selv, trykk esc. Eller støtt opp, fordi helt ærlig.. Vi alle trenger støtte, om det er en anonym kommentar eller fra deres egen bestevenn, så trenger vi jenter å backa up hverandre.

    88. hahaha fokl er så jævla dumme i kommentarseksjonen. hvofor faen skal man være stolt av arr? STOLT av å gjøre noe som kan lede til død og blod? STOLT av å ødelegge et jævla kropp? Hvor faen ble det av selvrespekten?
      “jeg er stolt over de fordi jeg har gått gjennom masse shit i livet” lol guess what girl, MILLIONER av mennesker går gjennom shit. det finnes krig, det finnes sult, det finnes hat, det finnes execution +++ og gjett hva disse menneskene har til felles? De kutter seg faen meg ikke, for de er ikke så jævla opptatt av “buuhuu så synd det er på meg selv :((”
      Sophie Elise, dritbra skrevet. 😀

    89. Jeg er selv selvskader og holdt på hvert år siden jeg car 15. Nå er jeg snart 23. Det er utrolig vanskelig å komme ut av selvskader-sirkelen. Det sårer når noen tror man gjør det for å få oppmerksomhet. Selvskading er så mye annet enn oppmerksomhetskrik. Selvskading er også en anen måte å snakke på. Når man har det så vondt at det er vanskelig å forklare så kan man også bruke selvskading som en måte å prate på. Men så klart det er nok ikke alltid derfor man gjør det. Det er så mange forskjellige grunner.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg