in my mind

I går var vi på universal studios og som dere sikket klare å tenke dere, er det en hel haug av mennesker der. Er det noe jeg synes er tungt, så er det masse mennesker. Ikke fordi det er stress, ikke fordi jeg er redd noen skal skade meg og heller ikke fordi jeg får klaustrofobi. Men det er mye for meg å “takle” mange forskjellige mennesker på et sted, fordi jeg har en tendens til å bære all verdens problemer på mine skuldre. Problemer som kanskje ikke engang eksisterer, problemer jeg finner opp i mitt eget hode, fordi jeg er så urtolig sensitiv. Jeg kan prøve å forklare.. Jeg gikk forbi en gutt igår, han kan ha vært på rundt min alder. Han gikk med familien sin. Han hadde ganske stort hår med masse krøller, briller, en eller annen band-tskjorte og et forsøk på en mer rocka klesstil. Hele han LYSTE usikkerhet, dårlig selvtilitt og at han ikke har det så bra, og ved siden av gikk foreldrene og pekte på et kart over parken. Da flommer tankene på som “har han blitt mobbet? går det bra med han? Har han venner, eller har han bare foreldrene? Er det ubehagelig for han å være i parken? Hvordan  har han det når han legger seg om kvelden?”. Og for alt jeg vet, har han det kanskje helt fint. Og likevel sitter jeg enda her og tenker på den gutten.

Jeg møtte også på en eldre mann, jeg vil tippe han var rundt 70, som jobbet med å rydde søppel inne på en av resturantene der. Han hadde blåmerker i ansiktet, og så generelt sett veldig stakkarslig ut. Han hjalp meg å finne toalettet. Han var så god.. Så tenker jeg på om han har familie, om han tjener nok på jobben sin til å leve et greit liv, om han er sliten men bare jobber for om ikke har han ikke noe sted å bo, om han har en kone eller om han er ensom.

Slike tanker får jeg hver eneste dag, og overalt hvor jeg går ser jeg enten mennesker som jeg blir oppriktig trist på vegne av, selv om de kanskje har det helt fint, eller så begynner jeg å tenke helt sinnsyke tanker om miljøet og dyr som ofte kan være litt tunge å bære.  Jeg ser alle resturantene og tenker på alle dyrene som har blitt slaktet, og om jeg tenker at det er varmt ute = isen smelter på nordpolen og isbjørnene drukner og sulter ihjel. Kan jeg ikke bare SLAPPE AV?

Så vær så snill, folkens. Vær gode mot hverandre, pass på hverandre og vis kjærlighet. Det er så ofte man hører dette, men man er nødt til å spre kjærlighet og godhet, for det gjør så mye. Si unnskyld til noen du har såret, tilgi noen som har såret deg og legg det som tynger deg i fortiden, send melding til noen som sliter og ring besteforeldrene eller foreldrene dine. Vær så snill. For nå bekymrer jeg meg i tillegg for at dere ikke er snille nok, og jeg vil at dere alle skal starte dagen i morgen med en god gjerning og fortsette med det hver eneste dag. Jeg burde ha laget et innlegg, “ukens gode gjerninger” hvor jeg samler historier fra dere, og mine egne historier. Så motiverer vi hverandre..? 

Nok en dag i hodet mitt, med andre ord. Jeg bærer verdens problemer på mine skuldre, uten at jeg gjør noe annet for å hjelpe enn å ha vondt i magen fordi jeg synes synd på en gutt som muligens har det fint.

 

135 kommentarer
    1. Du hadde blitt en fantastisk vernepleier, Sophie <3 sjekk ut yrket, det er verdens mest givende yrke 🙂

    2. Jeg skjønner at du er veldig empatisk. Men slik som du tenker med han første gutten, og også 70-åringen, så vil det bare forsterke deres usikkerhet. Jeg merker det ofte selv, at jeg egentlig ikke er så usikker, men det at folk forventer at jeg er usikker og at jeg har hatt det kjempevanskelig, bringer alle problemene frem. Prøv å ikke tenke så mye fortid, men lev mer i nåtiden? For ja, det kan hende at noen syns at min fortid er vanskelig, men det kan være det samme. Fortiden min er og forblir fortiden min. (Kommentaren er egentlig mer generelt rettet enn spesifikt mot deg).

    3. Dette er et sikkert tegn på at du er et godt menneske!! Hadde majoriteten vært som deg hadde det ikke vært krig og elendighet i verden. Du gjør utrolig mye godt for dyr og mennesker, og bør ha god samvittighet hver gang du legger deg om kvelden.
      Jeg har det samme ”problemet”, at jeg tenker litt for mye på om folk har det bra, og kan sitte igjen med vonde tanker til tross for at personer jeg tror lider egentlig har det kjempe bra.. Kan være litt slitsomt til tider, men det betyr bare at vi er gode mennesker 🙂 <3

    4. Du har rett i det du sier, mennesker tenker og gjør generelt for lite godt om hverandre. Si noen gode ord, ring en gammel venn, det kreves så lite for å gjøre noe som kan bety all verden. Hadde vært fint med sånne innlegg😊😊
      Digger bloggen, stå på!

    5. Man kan ikke redde verden alene dessverre.”Ukens gode gjerninger” høres fantastisk ut! Du burde starte det 🙂

    6. Jeg skjønner såå godt hvordan du har det! Jeg har det på akkurat samme måte, og klarer for eksempel ikke å gå på café pga. det alltid sitter mennesker alene der. For alt jeg vet kan jo de sitte alene og trives med det, men for meg er jeg bare bekymret for at personen ikke skal ha noen..du er god sophie! Skjønner at det kan være slitsomt, men er bedre å bry seg for mye enn å ikke bry seg i det hele tatt!

    7. Vet ikke om det er et så godt tegn. Du virker psykisk syk, du burde få hjelp for det er ikke bra å tenke sånn hele tiden.

    8. Jeg er akkurat som deg! For rundt et halvt år siden fant jeg ut at jeg er høysensitiv, som 20-25% av verdens befolkning. Det hjalp meg veldig å lese om det, kanskje deg også? 🙂

    9. Kanskje du er høysensitiv 🙂 Finnes flere bøker du kan lese om høysensitive mennesker. Anbefaler “Er du også høysensitiv?” av Susanne Møberg.

    10. Fy fader så jeg kjenner meg igjen i det du skriver! Har følt meg litt ensom med de tankene så er godt å høre jeg ikke er gal hvertfall. Men så utrolig fint av deg å skrive om dette! Du er fantastisk, stå på!
      Jeg tenker ofte det du nettopp har nevnt. Her om dagen så jeg en gutt i byen, på shopping med moren sin, og det lyste ikke noe god selvtillit fra han heller. Og da begynte bare hjernen å svirre. Jeg får bare lyst til å bare gå bort å gi dem en stor klem og fortelle dem at de er bra nok. Men haha hva vet vel jeg. For all del, de kan ha det fantastisk fint. Men ja, føler at disse tankene fører til såå mye stress opp i skallen på meg. Men hey vi er mennesker, og egentlig er det bare godt å vite at vi bryr oss. For noen som gir faen i andre tenker kanskje ikke sånn. Så lenge man ikke setter alle andre før seg selv, er medmenneskelighet noe å være stolt over!

    11. Sånn tenker jeg hele tiden også! Jeg føler at om jeg går inn i en skolegård kan jeg nesten “peke ut” de som er et mobbe offer! Man ser liksom hele sjela dems på utsiden og du ser hvor usikre de er… Huff

    12. Sånn er jeg også.. I en så stor grad at jeg ikke funker i jobb faktisk. Det gjør meg så deprimert og stjeler så masse energi. Ønske ting kunne knipses bra for alle!

    13. hallo kjære, gode deg❤️ jeg tror egentlig ikke du aner hvor mye du betyr for meg, og så mange andre. du er så reflektert, intelligent og tenkende. du setter ord på mange tanker og følelser og hvert eneste innlegg du deler med oss er det kvalitet i. jeg håper så inderlig at du har det bra med deg selv og trives i livet ditt. en vakker dag skal jeg møte deg sophie, og den dagen gleder jeg meg veldig til❤️ ha en fortsatt fin dag/kveld og nyt ferien med din robin!

    14. Har det på akkurat samme måte som deg.. Da jeg leste en bok om høysensitivitet så gikk det opp så mange lys for meg. Har også en sønn og en datter som også er HS, og hverdagen er helt klart mer krevende for “sånne som oss”, men du verden så mye mer fantastisk vi opplever også. Anbefaler deg på det sterkeste å Google høysensitivitet, men kanskje aller mest – kjøp en bok om emnet! Klem

    15. Om dere skal nedover til Miami igjen, så ligger det et helt vilt outlet-kjøpesenter som du bare må innom, heter Sawgrass Mills. Det ligger ca 20 min utenfor byen,vet ikke om du har vært der? De har i hvertfall alt og pga det er outlet så er det også billig!

    16. Det er helt utrolig hvor like tanker vi har, Sophie Elise!! Det du skriver om at du føler du har alle verdens problemer på dine skuldre.. Akkurat sånn føler jeg det også. Jeg legger merke til personer på gata og offentlige steder som virker mer “utenfor” enn andre, og så går jeg også og tenker på om de har det bra nok eller hva de kanskje sliter med, om de trenger hjelp osv.. Og hodet mitt blir så fullt og det er så tungt for oss når vi tar innover oss alle andres problemer også.
      Jeg gråter så ofte fordi jeg føler jeg ikke strekker til, fordi det er så mye fælt i verden, fordi isen smelter og skogene hugges ned, fordi jeg er redd for at andre ikke har det bra, jeg er redd for og skammer meg noen ganger over hvordan mange mennesker oppfører seg og hvordan vi tenker om andre. Fordommer og undertrykkelse er noe av det verste jeg vet! Og jeg skulle bare ønske jeg kunne hjelpe alle..

    17. Bra skrevet. Er veldig enig i dette 🙂 men jeg lurer på når reprisen på bloggerne går da jeg ikkje fikk sett det siden jeg var på trening.

    18. Utrolig bra innlegg. Jeg kan innrømme at før så tenkte jeg at du bare var en som var opptatt av kropp og oppmersomhet. Men jeg har nå i den siste studen innsett at det er mer ved deg enn utseende. Du er uteolig flink til å skrive. Du skriver om viktige ting, og jeg kan kjenne meg i masse av det du skriver. Stå på!

    19. Hei! Det her kjenner jeg veldig igjen. Jeg er også slik – og har fått beskjed av legen at jeg er høysensitiv. Det vil si ekstra sensitiv på hvordan andre mennesker har det, mye folk rundt meg gjør meg sliten, viktig med alenetid for å koble av, mye tanker om død osv, var på lyder og lukter mm…
      Ikke noe farlig, men ganske slitsomt…

    20. Visualiser at du legger et beskyttende lys rundt deg. Da tar du ikke til deg alles energier:)
      Må passa på deg sjøl når du er så høysensitiv❤️

    21. Ehm… Hvorfor skal han slite med selvtilliten bare fordi han har en rocka stil (eller et forsøk på en rocka stil som du så slemt skriver). Hvorfor tenker du at han kan ha bli mobbet bare fordi han kler seg slik, har krøllete hår og briller? Det sier litt om din tankegang. Er denne gutten du beskriver fasiten på hvordan en som blir mobbet ser ut? Synes bare det var merkelig at akkurat denne gutten fikk deg til å tenke slik. Han høres rimelig normal ut spør du meg. Hvem som helst kan bli mobbet og du trenger ikke å se ut på en spesifik måte for å bli det. Det vet vel du alt om? Du sier jo at du selv har blitt mobbet. Det jeg mener er at du ikke kan se det på en person. Når jeg ser på deg kan jeg ikke se at du har blitt mobbet. Jeg har også blitt mobbet, men tror ikke man kan se det på meg heller. Usikkerheten ligger i hodet og ikke i hvordan du ser ut eller kler deg. Noen kler seg etter stilen sin, andre etter hva andre synes er kult og noen gir rett og slett faen. Alt er helt ok. Veldig mange med rocka stil eller de som ikke bryr seg om hva de har på seg har nok mye bedre selvtillit enn hva du tror. Ikke la stilen lure deg. Og selvom du kanskje ikke liker stilen kan det godt være at de digger stilen sin. Det at du tror at han blir mobbet bare pga hvordan han ser ut blir det samme som at noen tror du er en hore pga hvordan du ser ut. Ingen av delene er greit. Flott at du bryr deg om andre, men synes dette med denne gutten ble veldig feil.

    22. hei sophie!
      Lurte på om du som når ut til så mange folk kan spre hva nortura nå gjør? De slakter alle dyrene med halal metode(kutter strupen og leser en bønn). Grotesk og forferdelig skikk som ikke er norsk, men som vi nå må finne oss i.
      Her er link til saken:
      http://www.aftenposten.no/okonomi/Norturas-slaktemetode-er-na-godkjent-som-halal-7973342.html
      Vi som spiser kjøtt må nå godta halal eller ikke spise. Kanskje flere blir vegetarianere om du deler dette og:-) om det fortsetter i denne retningen boikotter jeg og…

    23. Alt begynner med en selv, så start å leve som du tenker, kanskje noen ser deg og tenker det samme; stakkar lille jente med alt for store lepper og pupper og alt for liten kjole, hun kan jo ikke ha det bra med seg selv?
      Du er ofte inne på mange fine og reflekterte tanker men greier ikke helt å leve opp til dem, ennå…
      Jeg tror en alltid må starte med seg selv før en forventer noe av andre.

    24. Har det helt likt. Er kjempeslitsomt.. Jeg blir ogSå veldig svimmel og ør i hodet av mye folk og inntrykk…

    25. Jeg Har det sånn som deg jeg og.. Klarer ikke å slutte å tenke også tenker jeg så ufattelig langt. Sånn som du så fint forklarer. Varmen – isen smelter, kjøttstykke – dyrene lider. Takler av den grunn heller ikke mange mennesker så godt, haha uten at jeg merker det står jeg liksom i en krok på skolen og vennene mine bare: “eh, hva er det du gjør” liksom 😛 Hahaha. Jeg synes forresten det var en sykt god ide med motivsjons innlegg, faktisk en helt strålende ide 😀 😀 Tenk så mye forskjell vi kunne ha utretta sammen, leserne dine og deg 🙂 🙂

    26. Du er ikke alene om det å tenke sånn. Jeg jobber i matbutikk og i dag var det en gammel, vind man som ble kjørt på av flere trillevogner fordi folk stresser så sykt og kun tenker på deg selv. Han gikk og gjemte seg i et hjørne fordi han sikkert følte han var i veien. Ble så trist at jeg måtte gå på lageret og gråte. Mennesker kan være så slemme.

    27. Kjære dere – det heter empati og er noe de aller aller fleste mennesker har. Virker som de fleste i kommentarfeltet tror at det er unikt med dem at de bekymrer seg for andre.
      De aller fleste mennesker er gode.

    28. Har sagt det før å sier det igjen, høres ut som om du er høysensitiv. Google det om du ikke har gjort det før, det er ikke negativt og det vil bare hjelpe deg å forstå alt bedre. Det forandret livet mitt etter jeg fant ut av at det var ikke noe feil med meg, håper du vil skrive om det på bloggen så flere får vite hva det er. Vi er så viktige, du er en flott person Sophie:) såå misunnelig på at du er i USA nå og jeg hadde det også sånn i Univerial Studios selv om det var fantastisk der også!

    29. trenge da kje å lyse at noen er usikre etter hva dem kler seg i eller at dem er der med foreldre sine , eller det med foreldre tyde kanskje mer på det enn klær
      deg f.eks du ser jo desperat ut etter oppmerksomhet

    30. Sånn er livet når man er høysensitiv… Skjønner så altfor godt hva du mener, jeg er en menneskeleser, jeg legger merke til ting rundt meg til den grad jeg blir utslitt. Enten så må jeg sone ut og omtrent skru av alt som heter konsentrasjon( noe som gjør meg uber vimete osv) eller så får jeg med meg alt som gjør meg kjempe sliten. Men på mange måter er det veldig fint og være høysensitiv, for det gir glede følelser og kjærlighet en mye sterkere følelse enne ellers <3

    31. Æ syns d e bra at du tænke sånn om folk..
      Æ har no aldri hatt vænna, men æ har d kanon bra ! 😀

    32. Tror du bør lese boken “Er du også høysensitiv?” av Susanne Møberg. Jeg tror du er høysensitiv, og den boken forklarer hva det er og hvordan å leve med det =) Håper du har det bra <3

    33. Jeg jobber på et eldrehjem hvor de kommer for å bli friske, eller for å dø. Er en kortidsavdeling med andre ord. Hver gang jeg er på jobb så har jeg det travelt, for vi er ikke mange på jobb, og har endel pasienter. Jeg tenker ofte det samme som deg, men tenker litt annerledes. Aner ikke hvor mange ganger jeg har blitt trist fordi jeg ser for meg livet de har hatt, eller hvor mange ganger jeg har smilt fordi jeg ser for meg det fine livet de har hatt. Når jeg sitter der så tenker jeg ofte for meg selv hvor heldig jeg er som har den fine jobben jeg har. Jeg hjelper de som har bygget opp landet vårt. De som har slitt for att jeg har skulle ha fått det så bra som jeg har det nå. Mange tenker at det å jobbe med eldre er å tørke rumpe, men langt i fra. Jeg er kun vikar, jeg er 20år, og hadde jeg skulle ha bodd her jeg bor for alltid så har jeg ikke vikle byttet jobb for noe annet. Er så taknemelig for alle fine historiene jeg har fått hørt, alle tankene deres, smilet jeg får når de skjønner att de har greid en ny natt og skal nå bli klar for en ny dag, når de mestrer nye ting i eldre alder. Jeg blir så utrolig glad inni meg, og jeg elsker virkelig jobben min! Eneste som plager meg med jobben min er at jeg føler jeg har for lite tid, skulle ønske jeg kunne ha brukt minst to timer på hver og en av de hver vakt jeg har, for å bli enda bedre kjent med dem og få høre enda flere fine historier. Eldre mennesker er det fineste jeg ser, både på godt og vondt. Har flere ganger grått på jobb fordi jeg blir rørt av de, men enda flere ganger ledd med de! Fineste arbeidsplassen, med den fineste generasjonen!

    34. Kjenner meg veeldig igjen i det du skriver. Jeg har det på samme måte, og i tillegg har jeg en tendens til å adoptere humøret til folk rundt meg. I Et urolig miljø der noen er sinte, andre glade, noen lei seg, kan det bli en ekstrem belastning. Men, jeg håper og tror at dette kan være positive egenskaper!
      Vi må bare lære oss hvordan vi bruker dette på en positiv måte, og hvordan vi kan slå av disse følelsene når det er på sitt sterkeste. Ha en fortsatt super tur 🙂

    35. du hores ut som et vidunderlig menneske. jeg ble helt rort av kommentaren din :’) tusen takk for at du delte det. stor klem til deg <3

    36. Du er så grei Sophie 🙂 skjønner virkelig ikke hvordan folk kan ha noe imot deg. Utrolig bra skrevet, og du har helt rett!

    37. Haha. Du lurer ikke meg. Dette er et typisk gjenopprettingsinlegg etter kjolefadesen.
      Høysensitiv har du aldri vært, bare egosentrert.

    38. Du minner meg stadig om meg selv, men ofte om min mamma. Hun er høysensitiv, jeg er til dels. Fin person du Sophie ♡ klem

    39. Virker som mange her mener de er spesielle snøflak fordi de bryr seg om andre, plot twist; det gjør nærmest alle mennesker

    40. Du driver og analyserer folk rundt deg, men hva tror du egentlig folk tenker om deg når de ser hvordan du går kledd i? Hva prøver du å bevise? I en kjole som viser nesten hele kroppen din? Det handler rett og slett ikke om at du har lov eller ikke, men logikken av hvordan du selv vil at andre skal se deg som. Ja, man dømmer men er det rart? Du får negativ oppmerksomhet, ikke positiv.
      Har du så dårlig selvtilitt at du må ha oppmerksomhet av andre uansett om det er positiv eller ikke? Tviler virkelig ikke at folk hadde sett på deg annerledes om du ikke hadde kledd deg så trashy.

    41. Jeg er slik jeg med, kan nesten ikke se på nyhetene engang, og kan ikke engang lese mer om dyr & barn som lider, føler sorgen i hele kroppen lenge og begynner ofte å gråte når jeg ser andre har det vondt, i krig å slikt. Jeg sliter med dissosiasjon, etter en tøff oppvekst, kan være kanskje du også sliter med noe av det samme.
      Det er en beskyttelse mekanisme som alle har mer eller mindre. Man kan ha det i forskjellig grad, men siden du lever deg så inn i hvordan andre har det og slikt, selvom det ikke engang er sikkert at det stemmer. Hvis det opptar så mye at du mister her & nå, og den tiden du befinner deg i. Ikke vet jeg, men at du har det slik kan jo også bare være at du har ett stort hjerte, det kan jo være en byrde i seg selv nesten. Jeg føler alltid med mennesker som har det vondt, er slik at jeg kjenner smerten dems på kroppen min lissom. De fleste klarer jo å ha en viss avstand følelsemessig til andre og hvertfall til folk de ikke kjenner, mennesker er jo nesten skapt slik at vi ikke kan ta innover alt her i verden, da ville jo alle vært ganske sårbare, eller så kanskje det egentlig er slik vi skulle vært skapt, da hadde det hvertfall vært fred her i verden. Men mennesker er jo i seg selv ikke noen fredfulle skapninger, men heldigvis er noen det og da blir det hvertfall litt balanse her i verden. Hva skulle man gjort uten alle de som jobber for andre hele tiden, de må jo ha ett ganske stort hjerte. Heldigvis er det mange her i verden som tenker på andre enn seg selv, mens andre ikke.

    42. hvordan lagde du blogg? finner ikke noe sted man kan lage en blogg ;(
      du er en super blogger….og drit pen…jeg kunne sitte i hele dag og ramset opp ting jeg liker ved deg..love you!

    43. har vært helt lik selv. men for meg funkket det faktisk å gi mer faen og spre med glede av typen humor i hverdagen, for min egel del, slik at jeg klarte å gi mere av meg selv ved å være sterkere gjennom masse humor. Håper du skjønte! xoxo

    44. Jeg har en kompis, han er tjukk og har briller. han er en av de mest respekterte mennene i denne byen her. alle digger han. og han har en fantastisk humor, selvironi, han er sinnsykt omtenksom, og har like mange guttevenner som han har jentevenner. pass på hva du ytrer, sophie.
      jeg mener, mange som ser “usikre” ut, kan ha det meget godt med seg selv. jeg syns mye heller jenter som oversminker seg og MÅ på død og liv se fresh ut 24/7, ser MYE mer usikre ut.

    45. Jeg liker meg godt alene og hvis noen hadde kommet bort til meg på cafe eller lignende skulle “være god” så hadde jeg faktisk blitt drit fornærmet 😛
      Når jeg leser denne teksten så føler jeg at du dømmer folk uten og vite noe om de. Ubehagelig og vite at folk skal gå rundt og tenke “uff, han/hun har det nok fælt”
      Håper virkelig ikke folk ser på meg og tenker sånne tanker!
      Det er da ikke spesielt hyggelig.
      Kanskje man heller burde se etter det positive i andre? Og ikke fokusere på det som KAN være negativt.

    46. Til dere over her som ikke klarer å forstå at hun ikke dømte han; Jeg tror at Sophie Elise bare vil vise omsorg og ikke dømme noen. Det er ikke noe galt i det?
      Og til deg Sophie Elise; Jeg har så mye like tanker som deg og jeg står i stor respekt av at du tørr å stå på ditt og gi litt faen noen ganger. Du er mitt største blogg-forbildet og jeg håper at jeg kan skrive like mye bra som deg. Jeg er også dyreverner og skal snart skrive mitt første innlegg om akkurat dyrevern. Håper du fortsetter å kjempe for andre og ikke lar deg knekke av slike nepehuer som sitter å taster kjipe kommentarer til deg. Jeg synes bare synd på dem. Lykke til videre ♥

    47. Så nå er en altså høysensitiv fordi man har empati og følelser? Skjerp dere da! Dømmende kaller jeg det når en antar hvordan folk har det etter utseende. Mange som trenger å starte med seg selv her.

    48. Du, av alle Sophie, burde jo virkelig ikke dømme andre etter utseende! Men du skjønte vel at du dreit deg ut i forrige innlegg og må derfor skrive et innlegg som skal redde deg inn igjen hos leserne. Gjort det før…

    49. En sånn empati som du beskriver her kan være fint å ha, men også slitsomt. Et lite tips jeg har hørt funker for andre som har det som deg, er å tenke at du vasker bort alle følelsene og inntrykkene du har fått hver gang du vasker hendene! Og tenk: “det er ikke mitt” når du vasker dem, en slags symbolsk handling for å la være å gå rundt å bære på alle andres bekymringer (enten de finnes eller ikke). Høres kanskje litt teit ut, men prøv det! Det betyr ikke at du bryr deg mindre om alle de du har medfølelse for, bare litt mer om deg selv 🙂

    50. Tror også du er høysensitiv. Er det selv og etter jeg fant ut om det falt mye på plass. Det er ikke en sykdom men en karakteregenskap som 15-20% av alle mennesker har. Virkelig, sjekk dette, kanskje du får endelig svar på mange av dine spm og kan falle litt til ro. Norges forening for høysensitivitet kan jeg anbefale http://hsperson.no/minorg/hsp/web.nsf/Art?openview&cat=Forsiden.
      Du er ikke psykisk syk men høysensitiv.

    51. haha, jeg trodde virkelig jeg var den eneste som tenkte sånn, og jeg føler at det begynner å bli et problem for meg. nå er jo jeg utreddet (?) med ADHD, så det kan ha litt skyld i at jeg ikke får ”skrudd” av hjernen min noen ganger. det er jo en veldig positiv egenskap, så jeg syntes du skal bruke den evnen og gjøre en forskjell istedenfor! ikke mange mennesker som har den evnen

    52. Det er ikke alle gutter som trenger jenters oppmerksomhet, six pack, være høy, ha blondt langt hår og ikke bruke briller for å ha det bra… Du virker som en snill person når du tenker på hvordan andre har det, men når du gjør det utifra hvordan folk ser ut mener jeg blir teit og drøyt… Vi trives med forskjellige ting, vi er forskjellig og vi bryr oss om helt forskjellige ting også, slo det deg ikke inn at han kanskje bare ikke brydde seg så jævlig om utseende og hadde dårlig syn stakkars?

    53. Mange som har diagnostisert seg selv her. Haha herregud! Du dømmer folk, det er det du gjør. Høysensitiv, for noe tull. I likhet med alle andre her som “åååh jeg er akkurat som deg, smiske smiske smisk”

    54. Jeg tenker veldig ofte på akkurat den måten, og har vert redd for at det ikke eksisterer mange andre som gjør det samme! Selvom det er veldig slitsomt å konstant tenke sånn (og jeg må innrømme at jeg noen dager syns det er bedre å bare holde meg innendørs for å slippe det) så er det egentlig en fantastisk egenskap innerst inne og det sier mye om medmenneskelighet og samvittighet for annet enn seg selv.. noe hvertfall jeg annser som en av de viktigste egenskapene et menneske kan ha! Håper du koser deg veldig mye resten av ferien din, for det fortjener du mer enn alt!

    55. Skjønner ka du mener. Er så sliten om dagene for studerer til en krevende jobb.og tar med meg alles følelser hjem nesten.
      Foresten så musikkvideoen din😄 den var så bra👍 du er flink ❤️ Et stort forbilde

    56. Sliter med det samme selv! Når jeg er i byen pleier jeg og tenke meg til livet til de jeg seg og nøter, hvordan har de det, hva gjør de hjemme, er de lykkelig osv. Det blir fort utrolig slitsomt!

    57. Du har alt for mange fordommer og for lite kunnskap, Sophie, derfor dømmer du mennesker rundt deg uten å kjenne dem. Du tenker ut fra din lille utseendefikserte verden, og det er virkelig skummelt. Du klarer ikke se forbi det ytre, noe jeg håper endrer seg når du blir litt mer voksen og skaffer deg andre erfaringer enn de som har med utseende å gjøre.
      Det er synd at du har så mange unge lesere. Virkelig synd. Du planter disse ideene inn i deres hoder slik at de blir like overfladiske som deg.

    58. Oi det må være vanskelig å være deg, som har alle verdens problemer på dine skuldre! Ser helt klart likhet i å vente to timer i taxikø, og vente to dager på ett glass vann og en håndfull ris.

    59. Må bare skrive det her; for en fantastisk musikkvideo dere har fått til! Låta er også veldig veldig bra 🙂
      Du er heelt nydelig <3

    60. Jeg blir så glad av å lese innlegg som dette i fra deg. Du er virkelig en super rollemodell. Du inspirerer mange til å vise mer empati i denne brutale verden vi lever i. Bare tenk deg hvor mange mennesker og dyr du hjelper bare ved å dele tanker som dette på bloggen din! <3 Stå på Sophie, du er god!

    61. Ååh du er fantastisk Sophie. Du er den mest reflekterte og omtenksomme personen jeg vet om nesten. Synes synd på alle disse menneskene som forhåndsdømmer deg, bare fordi de ikke tørr å skille seg ut og mene noe annet enn alle andre. U go girl!! jeg digger deg virkelig, og digga sangen! Keep up the good work<3

    62. Haha. Du lurer ikke meg. Dette er et typisk gjenopprettingsinlegg etter kjolefadesen.
      Høysensitiv har du aldri vært, bare egosentrert.

    63. For snart 2 år siden skrev jeg under på en av kommentarene dine. Jeg skrev at du mest sannsynlig er høy sensitiv og la ved en link til tester du kan ta for å se hvor høy sensitiv du er. Jeg var 24 år da jeg fikk vita at jeg var en av de som var sterkt preget av dette. Livet mitt har blitt så mye enklere nå og jeg fikk svar på mye. Håper du tar testen denne gangen. Det kan gi deg også mange svar. Ser det er mange andre som har skrevet dette også, så forhåpentligvis ser du det denne gangen 🙂

    64. En realitet er at de eldre i usa ikke har samme pensjonsordning som norge, det er det få land som har. Hvis du hadde spurt han så hadde han fortalt deg at han har ikke noe annet valg enn å jobbe. Ja det er supertrist, men tror du livet hans blir bedre av at du synes synd på han? Bare en liten tanke 🙂

    65. Videoen var fin. Tenker at du til neste gang prøver å få fram enda flere emosjoner gjennom ansiktsutrykk,følte at du bare hadde et uttrykk gjennom hele filmen (botox?). Ellers bra.

    66. “Dømmende
      12.04.2015 kl.14:59
      Du har alt for mange fordommer og for lite kunnskap, Sophie, derfor dømmer du mennesker rundt deg uten å kjenne dem. Du tenker ut fra din lille utseendefikserte verden, og det er virkelig skummelt. Du klarer ikke se forbi det ytre, noe jeg håper endrer seg når du blir litt mer voksen og skaffer deg andre erfaringer enn de som har med utseende å gjøre.
      Det er synd at du har så mange unge lesere. Virkelig synd. Du planter disse ideene inn i deres hoder slik at de blir like overfladiske som deg.”
      Hei!! Vil bare si at denne kommentaren var “On fleek” 🙂
      Det er jo nesten tragisk at så mange unge jenter/gutter støtter henne i disse tankene hun “tuner” inn på!

    67. Så nettopp musikkvideoen! digger både den og selvfølgelig sangen! er så mange følelser som kommer frem, og det er absolutt sånn det skal være med musikk! digger stemmen din Sophie Elise<3

    68. Kommentaren min har egentlig ikke så veldig mye med dette innlegget å gjøre, men jeg så akkurat musikkvideoen til den nye sangen din, å synes den var utrolig bra, samme med sangen! Du burde være stolt av deg selv, å alt du har oppnådd på dine 20 år? 🙂 Det finnes alltid mennesker som vil være uenige å si stygge ting, men det viktigste er at DU vet at du er god nok, hva alle andre negative mennesker sier har egentlig ikke så mye å si. Bare se på alt du har oppnådd. Du er flink! 🙂

    69. Kjenner meg igjen der ja! Er så utrolig hardt å bære andres oppdiktede problem på sine skuldre. Samme som at jeg kan sitte her hjemme å tenke på dyr som blir mishandlet i f. eks Kina og barn som sulter i Afrika, jeg sitter å tenker på hvor jævlig de har det å at det er ingenting jeg kan gjøre for at de skal få det bedre. Så begynner jeg å grine å hater denne stygge verden blablabla.
      Det høres teit ut, men det gjør så vondt på innsiden å ikke kunne være der å hjelpe de som trenger det…

    70. Har det samme, og det kan være så utrolig tungt å bære på! Når man i tillegg prøver å forklare noen hvorfor man er trist, så virker det som de ikke forstår, “det er jo ingenting å klage for,”. Vel, kanskje det ikke er det, men det følelsen er fremdeles veldig vond.
      Det var en utrolig fin musikkvideo forresten! Håper du vil fortsette med svart-hvitt videoer i den stilen, slik at det blir en sammenheng. Det hadde vært kult.

    71. Jeg var også på Universial studios i Florida og tenkte akkurat det samme som deg. Var to damer der, så skikkelig sliten ut, men var likevel så høffelige. Da de skulle inn på toalettene luktet det så ille der at de nesten holdt på å kaste opp, likevel gjorde det det de skulle. Noen minutter etterpå klarer jeg og glemme min splitter nye Iphone på toalettet der, sier fra til damene på toalettet og de står UTENFOR døren å venter på at jenta blir ferdig. I det hun kommer ut bare” Oh sorry, i was about to find its owner” …

    72. Hadde vært fantastisk å hatt “ukens gode gjerninger”! Elsker å høre når andre mennesker har gjort noe som kanskje endrer en hel uke for en annen person, eller et liv til et dyr. Blir så glad og motivert av å høre om andre som tenker som meg, noe du gjør hver dag. Tusentakk for at du er slik du er! 🙂

    73. Jeg fikk litt frysninger av dette innlegget, på en god måte. Jeg blir så glad når du skriver hva du føler og tenker. Og dette viser at du er ei jente med følelser som bryr seg om andre. Du er ikke alene om å føle det sånn, kort fortalt : Jeg jobber som lærling på en barneskole, en gutt som skilte seg ut som var høy, tynn, svart krøllete hår og briller trippet frem og tilbake, alene. Jeg syntes så synd på han, til slutt gikk jeg bort å spurte om det gikk bra med han. Han smilte, og sa alt var bra, han ville bare være alene. Jeg svarte, hvis det er noe, så vil jeg at du skal komme bort til meg å si fra, jeg er her 🙂 Det gjør godt å bare fortelle noen at man er her for den personen selv om man ikke kjenner de/dem.

    74. Hei Sophie!
      Det er ikke ofte jeg kommenterer på bloggen din, men dette følte jeg for å kommentere.
      Du burde helt klart ha “ukens gode gjerninger”-innlegg på bloggen! Det ville vært så utrolig kjekt å lese og ikke minst, som du sier, en måte å motivere hverandre på å gjøre gode ting for andre rundt oss. Ville blitt et skikkelig feel-good innlegg spør du meg 🙂 jeg stemmer JA!
      Og forresten så virker du som en veldig reflektert og god jente. Synes du har vokst veldig de siste årene 🙂 stå på! Du er flink!

    75. syns du burde lage ukens gode gjerninger! du virker som verdens snilleste person og jeg kjenner meg så mye igjen i det du skriver!

    76. Hei Sophie!
      Jeg kjenner meg helt igjen i beskrivelsen du gir. Det å være så sensitiv kan sammenlignes med at man tar inn andre sine følelser i tillegg til sine egne, noe som er svært utmattende over tid.
      Jeg var ikke klar over at jeg var en av de “særlig sensitive” før jeg tilfeldigvis kom over en bok som heter “Særlig sensitiv”. LES DEN OG BLI KLOKERE PÅ DEG SELV- hva, hvorfor, hvordan… Jeg ble et mye sterkere og mer selvsikkert menneske etter denne lesningen. PS: Alle de store navnene bl.a. Einstein er “en av oss”. Vi er vistnok veldig intelligente mennesker;)
      Lykke til, klem!

    77. Noe jeg tenker veldig mye på er hvor undertrykt jenter er i uland.. Det plager meg hver eneste dag. Jeg har grått meg i søvn utallige ganger pga det! Pedofile menn som kjøper små barn og gifter seg med dem. Voldtar og mishandler dem.. 39000 små jenter hver eneste dag.

    78. Hei. Jeg pleier aldri å lese din blogg så var tilfeldig at jeg kikket på den. Det der med foreldre traff meg og det der med å ta andres problemer på seg. Jeg gjør det hele døgnet. Det sliter sånn på. Kunne tro at det var meg som har skrevet det innlegget her. Fin blogg du har. Du er ekte og god person. Anitaberge.blogg.no

    79. jeg har det helt likt som deg. Hvis jeg er ute blandt andre mennesker tenker jeg helt likt. Bare jeg ser en person som kjøper first price potetgull begynner jeg å tenke. Men det betyr jo ivertfall at vi bryr oss om andre mennesker da:)

    80. Send en “Enig” til meg her hvis du er enig i at hun her tjener lett penger, for lett iforhold til andre som jobber og sliter livet av seg, så tjener de mindre. Hvem er med meg!?

    81. Jeg, som veldig mange andre her, er også sånn. Det betyr bare at man har et rent og hvitt hjerte. Er empatisk. Det er ekstremt fine egenskaper. Men det med klærne hans og utseendet, jeg tror ikke det er utseendet hans du “dømte” etter, men mer kroppsholdning, utstråling, vibe og/eller energien hans. Det er dessuten mer vanlig enn folk tror, så vanlig at det er en folkesykdom. Usikkerhet, lav selvtillit, lav selvfølelse, dårlig selvbildet, mindreverdighetskompleks osv osv. Det er ufattelig mange som sliter per i dag, jeg vil si det er så mange som “alle”, og at de som er lykkelige og tilfredsstilte med seg selv og livet er det svært få av. Ja uansett, haha, du er ikke alene! Det var deilig å lese innlegget men enda bedre kommentarene. Jeg hadde nesten gitt opp håpet på at det fins gode mennesker der ute.. hvert fall blandt jenter…

    82. Åh, jeg følte meg svært truffet av dette innlegget, jeg har det på samme måte. Syns det høres kjempelurt ut med ukens gode gjerninger! Du er et så nydelig menneske, og jeg støtter deg og ser opp til deg! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg