spørsmålstegnet

Sko fra NLY shoes

Jakke fra sheinside

Ovenfor ser dere glansebildeversjonen av min torsdag og fredag. Stikkord: champagne (ja, jeg unner meg et glass selv om jeg er på kur), god mat, eventer, goodiebags, venner, bra musikk, fine klær og god stemning.

Man trenger vel neppe å være en rakettforsker for å forstå at dette er den virkeligheten man gjerne presenterer for omverdenen, uten at den helt stemmer. Jo, det har vært noen fine dager og jeg har gjort mye morsomt. Men man tar jo aldri bilde av hva som skjer inni hodet. Noen ganger skulle jeg virkelig ønske at man kunne dele alt på internett. Og med alt, så mener jeg ikke et lettkledd bilde av kroppen sin eller historier om hvor kjipt man har det. For jeg har det jo ikke kjipt. Veldig ustabilt på grunn av de pokkers kvisepillene men jeg vet jo at det er en “illusjon”. Jeg tenker bare på det vanlige. Hva vil jeg ha i livet mitt? Hvem vil jeg ha i livet mitt? Hvilke verdier? En venninne sa til meg igår “det jeg liker med deg Sophie, er at du er kritisk til absolutt alt. Ikke negativ, men du stiller spørsmålstegn ved alt.” Og ja, det kan nok stemme. Jeg stiller spørsmålstegn ved det aller, aller meste. Og nå begynner disse store spørsmålstegnene å ta så mye plass i hodet mitt at jeg føler meg som kun et spørsmål, med null svar. Hvem er egentlig jeg? Er jeg bare en som undrer veldig mye på livet? Jeg har ikke noe å komme med i samtaler som bygger på kultur, politikk, drama, musikk eller hva det nå måtte være. Jeg er bare et spørsmålstegn.

Jeg ble veldig lei meg da jeg kom hjem igår, tenkte på at jeg savner Harstad, naturen, familien, kjærligheten. Fordi du kan få så mye gratis du vil, men den dagen foreldrene mine dør, for de skal de jo engang, så kommer ikke en my mascara til å holde meg varm om natten. Da kommer jeg til å angre på alle telefonsamtalene jeg ikke tok, alle gangene jeg sa til mamma “jeg ringer deg senere” eller alle gangene jeg prioriterte å være i oslo i frykt for å gå glipp av noe, istedenfor å dra hjem til mamma og pappa.

Nå ble det plutselig veldig mye babling på meg her, men jeg elsker å skrive rett fram uten filter. Kanskje dette kommer av at jeg drømte om dyreplageri inatt. Det pleier jeg å gjøre. Drømte om griser som ble slaket og om kyllinger som ble sendt ned en trakt og gjort om til nuggets. Det gjør at jeg våkner med hjerteklapp og innser hvor utrolig lite viktig det meste er. Samtidig så er det viktigste for hvert enkelt individ å leve, ha det bra. Jeg lever, og jeg har det bra. Hvorfor er ikke det godt nok?

Jeg lider vel av den vanlige folkesykdommen, “jeg tar det senere”. Jeg redder verden i morgen. Jeg ringer hjem ikveld istedenfor. Jeg rydder leiligheten neste uke. Jeg får meg psykolog en annen dag. Jeg ringer venninna mi om en time.

Jeg kommer aldri til å dø. Men likevel er jeg enn dag nærmere idag enn jeg var igår. Og det skjønner jeg ikke. Det tror jeg ikke du som leser dette skjønner heller. Vi føler oss alle udødelige. 

55 kommentarer
    1. Bra skrive, Sophie! Viktig å tenkja på kva som gjer ein sjølv lukkeleg og gripa dagen når ein kan, sjølv om det kanskje er lettare sagt enn gjort. Håpar du har det fint <3

    2. Du har ikke mareritt om de dyrene som har blitt flådd for å lage lommebøkene og veskene dine da? Hvis ikke så newsflash; de blir drept akkurat som de man lager kjøtt av blir

    3. Veldig bra skrevet, jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive tilbake, men jeg tror at dette bare er en fase de aller fleste har i livet sitt en gang. At du får svar på det meste en dag. Og at alt kommer til å gi mening på et eller annet tidspunkt 🙂

    4. Oi..Sjokkerende.. Enda mer meningsløss filosifering av Sophie!! Kjedelig å lese.
      http://mbadendyck.blogg.no/
      Fin magetopp, naturlig jente uten silikon, michael jackson nese og uproposjonell kropp. Du er så lame for tiden, bare drit du skriver om også gidder du ikke svare på leserenes kommentarer når du spør.

    5. Du skriver så bra! Nå fikk du meg til å tenke også. Håper du får en super lørdag uten å føle deg trist! Skjønner godt at det i blant kan være tungt å bo så langt unna alt du er vant med fra tidligere! <3

    6. Hei, pleier aldri å kommentere på blogger. Men ville bare si at du ser helt nydelig ut for tiden! Ikkje la dumme mennesker hakke ned på deg, klem 😉

    7. wow, godt å lese at noen har det helt likt som meg inni hodet sitt. Føler alle rundt meg har noe de virkelig brenner for, mens jeg bare er et spørsmålstegn som ikke gjør stort annet enn og overtenke alt og aldri helt klare og skru av den der tenkingen. Utsetter alt som jeg innerst inni vet jeg skulla ha gjort. Synes du bare blir bedre og bedre for hver dag jeg, digger deg!

    8. Er det samme spørsmålstegnet for tiden… Alt som blir gjort føles meningsløst og det er så mange store spørsmål jeg ikke klarer å bli ferdig med. Skrev nettopp om det i går..
      Godt å se at det er flere enn me som tenker og føler sånn, selv om det kan være ganske slitsomt.

    9. Jeg kommenterer egentlig aldri blogginnlegg, og jeg vet ikke engang om du kommer til å lese det her, men jeg vil bare fortelle deg hvor stolt jeg er av deg. Det høres rart ut, jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt bloggen din i noen år, og utviklingen din er bare noe jeg ikke klarer å la være å skrive om. Du har vært så ekstremt misforstått fra starten, og det er altfor mange som fortsatt ikke har forstått hva for en fantastisk person du er.
      Det er en ting jeg spesielt beundrer ved deg, og det er det at du vil fortsette. Du gir ikke opp, og jeg refererer ikke til bloggen din. Du vet at folk vil vri om på ordene dine, du vet de leter etter feil å ta deg ved. Men likevel, så stiller du alltid sterkt. Vi vet at det har vært hardt for deg, mdn det er vel kanskje grunnen til hvor fantastisk du nå har blitt.
      En annen ting er at du er så utrolig flink til å uttrykke deg når det kommer til skriving. Det er også en ting jeg ikke forstår hvordan folk flest overser. Du skriver på en måte der jeg føler jeg forstår deg, men fortsatt er like forvirret som når jeg analyserer mine egne tanker. Med andre ord, perfekt. Jeg kjenner meg virkelig igjen, og etter å ha sett alle hindringene du har kommet over, selv dekket og slaktet av hele norge, så sitter jeg igjen med håp. Håp om at det å være en sterk person som kommer seg videre, og til og med klarer å være lykkelig etter så jævlig mye som har stridet imot, er mulig. Det har du bevist at er mulig, nettopp fordi du er et prakteksemplar på det.
      Det er mange som mener du er kjent for puppene og det lange håret ditt. Men det tror jeg absolutt ikke. For du har dimensjoner som overgår det så heftig mye. Jeg tror flere enn de som innrømmer det ser opp til deg, du oser av styrke. Og en stor grunn til det er at du brer ut om det de gangene du ikke er like sterk. For ingen kan alltid være sterke, men det er faen meg et bevis på at du er godt på vei når du slipper verden innpå deg selv når det er ytterst ukomfortabelt.
      Jeg har stor respekt for deg og håper virkelig det aller beste for deg, jeg blir mer og mer imponert hver dag. i hvert fall, fortsett som nå, du kan til og med tone det du gjør ned og fortsatt nå gudvethvor langt. Jeg tror i hvert fall på deg, stå på <3

    10. Jeg tenker akkurat de samme tankene for tiden. Jeg er 16 år, og venter på at ting skal skje, venter på at jeg skal gjøre alle de spennende tingene jeg drømte om da jeg var 12. Men jeg kan jo ikke bare vente på at det skal skje. Jeg må jo bare gjøre det. Jeg må jo bare begynne nå, ikke imorgen, men nå for at det skje. Det er så mye jeg vil oppleve.
      Men hva med tankene mine? Hva med prioriteringer, mas, krav, stress, ensomhet og trangen etter kjærlighet?
      Du skriver utrolig bra, og jeg ble glad når jeg leste dette! Tusentakk

    11. Jeg kommenterer egentlig aldri blogginnlegg, og jeg vet ikke engang om du kommer til å lese det her, men jeg vil bare fortelle deg hvor stolt jeg er av deg. Det høres rart ut, jeg kjenner deg ikke, men jeg har fulgt bloggen din i noen år, og utviklingen din er bare noe jeg ikke klarer å la være å skrive om. Du har vært så ekstremt misforstått fra starten, og det er altfor mange som fortsatt ikke har forstått hva for en fantastisk person du er.
      Det er en ting jeg spesielt beundrer ved deg, og det er det at du vil fortsette. Du gir ikke opp, og jeg refererer ikke til bloggen din. Du vet at folk vil vri om på ordene dine, du vet de leter etter feil å ta deg ved. Men likevel, så stiller du alltid sterkt. Vi vet at det har vært hardt for deg, mdn det er vel kanskje grunnen til hvor fantastisk du nå har blitt.
      En annen ting er at du er så utrolig flink til å uttrykke deg når det kommer til skriving. Det er også en ting jeg ikke forstår hvordan folk flest overser. Du skriver på en måte der jeg føler jeg forstår deg, men fortsatt er like forvirret som når jeg analyserer mine egne tanker. Med andre ord, perfekt. Jeg kjenner meg virkelig igjen, og etter å ha sett alle hindringene du har kommet over, selv dekket og slaktet av hele norge, så sitter jeg igjen med håp. Håp om at det å være en sterk person som kommer seg videre, og til og med klarer å være lykkelig etter så jævlig mye som har stridet imot, er mulig. Det har du bevist at er mulig, nettopp fordi du er et prakteksemplar på det.
      Det er mange som mener du er kjent for puppene og det lange håret ditt. Men det tror jeg absolutt ikke. For du har dimensjoner som overgår det så heftig mye. Jeg tror flere enn de som innrømmer det ser opp til deg, du oser av styrke. Og en stor grunn til det er at du brer ut om det de gangene du ikke er like sterk. For ingen kan alltid være sterke, men det er faen meg et bevis på at du er godt på vei når du slipper verden innpå deg selv når det er ytterst ukomfortabelt.
      Jeg har stor respekt for deg og håper virkelig det aller beste for deg, jeg blir mer og mer imponert hver dag. i hvert fall, fortsett som nå, du kan til og med tone det du gjør ned og fortsatt nå gudvethvor langt. Jeg kunne holdt på i timesvis så jeg stopper meg selv nå.. Jeg tror i hvert fall på deg, stå på <3

    12. Kjenner meg igjen i det du skriver om å bare være et spørsmålstegn. For meg er det noe som skjer i perioder hvor jeg er forvirret og kanskje ikke har så god selvtillit som jeg pleier. Kanskje du er i en sånn situasjon etter skal vi danse er ferdig, fordi du har vært vant til at noe utenfor deg selv er viktig. Jeg elsker bloggen din! Vet at du liker filosofi og “mystiske” ting, så vil gjerne dele min yndlings youtube teacher med deg, Teal Swan. Hun hjelper meg ofte, nesten alt hun sier føles naturlig sant for meg: https://www.youtube.com/watch?v=aIC1wHAYRO0
      Klem!

    13. Du er så nydelig med det brune håret! Jeg har også det “tar det senere” tankegangen. Prøver og ikke la det ta over livet mitt.

    14. Dette innlegget var vanskelig å forstå, hva ville du med det innlegget? Fortell meg hva som egentlig er poenget ditt. Bare nysgjerrig, for jeg liker bloggen din!

    15. utrolig bra skrevet Sophie! kjenner meg så igjen.
      noe jeg liker utrolig godt er at du skriver akkurat det du føler, som du sa “uten filter” 🙂

    16. Du drømte om dyreplageri? Du drømte at griser ble slaket og kyllinger ble gjort om til nuggets? Vel, drømte du om fiskene som får ondt av å få en krok i ganen? Ja du spiser jo fisk. jeg føler at du mener pga at du er pescetarianer at du/dere elsker dyr mer enn det vi som spiser kjøtt gjør.? I dine formuleringer virke det iallefall sånn. Ellers liker jeg bloggen din veldig godt men følte bare for å si det så håper du ikke “klikker” tilbake, haha!

    17. elsker når du skriver dypt! om dine innerste tanker osv. er så interessant! jeg skulle ønske jeg klarte å sette mer ord på ting, for du skriver utrolig bra. kjenner meg mye igjen i ting du skriver. virkelig:-) så fortsett sånn!
      når jeg først er her.. får så vondt på dine vegne ang kvalme kommentarer! er så latterlig at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte.. kommer aldri til å skjønne at de orker! sier mye mer om dem som person, enn om deg!

    18. Hva er grunnen til at du ikke er veganer om du bryr deg så mye om dyr? Du vet at pengene du bruker på melk går til noe helt jævlig for kua, og det går også til det å drepe alle hann kalvene som blir født av melkekua. Seriøst, prøv en uke som veganer. Fiskene har det også kjipt der de må leve oppå hverandre i møkkete vann, og fiske lik. Mennesker er naturlige herbivores, prøv det ut og du vil se at kroppen din vil føle seg hundre ganger bedre.

    19. Emillie: Ja, jeg spiser fisk. Det er fælt det også. jeg prøever så godt jeg kan, og skal bli vegaer etterhvert, men må bli flinkere til å få i meg det jeg trenger først 🙂

    20. Veganer22: Hei! Fordi jeg er alt for dårlig til å få meg i meg næringsstoffer på andre måter, så utrolig dårlig til å lage mat.. Men, jeg har annenhver uke som veganer, noe jeg har skrevet her på bloggen før, bare for å få en start på det.

    21. Spørsmål: Ja, jeg har tenkt på det! Kommer nok en etterhvert, hadde en i januar om jeg ikke husker helt feil (eller var det slutten av desember..) Så føler jeg må drøye den litt til før jeg setter igang med det igjen 🙂 <3

    22. Du burde ikke drikke alkohol når du går på den kuren.. Da er det større sjanse for at problemet kommer tilbake når du slutter.. Jeg selv har gått på de, og de forverret min depresjon.. De venninne jeg hadde som gikk på den og drakk ble fikk ikke like bra resultat hvertfall 🙂

    23. Å hvor jeg digger deg! Måtte bare si det, for jeg er en av de som har misforstått deg tidligere, men som har gått over til å digge deg! 😀 Er så glad for at du står for det du sier og for handlingene du har gjort.
      Jeg har slitt veldig med tanker om livet, eksistensen og meninga med det hele. Det hele ble bare værre jo mer jeg tenkte på det og jeg delte ingenting med noen. På et punkt begynte jeg å søke noe som er større enn meg selv og følte jeg fikk svar. Jeg søkte til Gud og begynte å lære mer og hva det faktisk innebærer å tro. Hvem var Jesus, hva gjorde han på jorda og hvorfor tror folk på Han? Jeg anbefaler deg å prøve å finne svar en plass, og jeg anbefaler Jesus! Det er ikke alltid internett gir de rette svar, spesielt ikke når det gjelder religion – det skader ikke å oppsøke en menighet som kan gi deg svar du lurer på 🙂
      Tenkte bare å dele hva som har funket for meg, kanskje det kan funke for deg og 🙂

    24. kan du fortelle oss hvorfor du er villig til å slite med depresjon og helvette resten av livet for å få ren hud!? plis jeg lurer skikkelig på hvorfor du er villig til å gjøre dette! 🙁

    25. M: Jeg går selv på disse medisinene, og har ingen smerter eller plager bortsett fra vondt i ryggen. For å få denne kuren skal du ha testet mange kremer/medisiner fra legen som ikke har funket, og dette er siste utvei for denne type acne. Det er svært få som får psykiske plager, har selv hatt deprisjon før men det har ikke kommet tilbake, dersom det skjer skal man slutte med en gang. I så fall tror jeg Sophie kommer til å si det her på bloggen 🙂

    26. Takk for svar.
      Men du sier jo at de produktene du bruker er så utrolig gode på å gi kroppen de ekstra næringstoffene som den trenger!
      Og uansett det er sykt enkelt å være veganer.. har vært det i nesten ett år nå, og jeg spiser for det meste 250 gram (når ukokt) pasta med 300 gram hakkede tomater til frokost (ca 1000 kcal). Og 100 gram ris med noe wok (bruk vann istedet for olje). Lag bønne gryte og spis det med ris, lag salataer fulle av alt du måtte like med frukt og grønnsaker og bønner eller linser eller pasta!
      Etter at jeg så de videoene der dyr ble mishandlet så sykt, så bare endret synet mitt seg momentant, og jeg søkte etter flere og flere videoer om subjektet, og ved å gjøre det fant jeg også sykt mange videoer om hvor ekstremt mye bedre en vegansk diett er for kroppen! Det er bare + etter + etter + etter+! 😀 Og man skal ha i seg 2100 minst per dag, og med en diett uten dyreprodukter så går man ikke opp i vekt av det.. når man spiser wholefoods så kan man spiser mer og nyet maten 🙂

    27. Det du skriver her er veldig sant! Bor i Trondheim og studerer nå, og ern en flytur fra mamma og pappa, og alle venninnene mine som fremdeles bor hjemme.. Tar meg selv i å ha hjemlengsel mange ganger, men er altfor dårlig på å ta opp telefonen og ringe dem hjemme..

    28. Du er utrolig flink til å skrive og ikke minst er du veldig ærlig♥ du er veldig sterk som går igjennom haters, stygge kommentarer og alt det der♥ du kommer deg igjennom det og du er veldig sterk♥ du trenger ikke å ta de pillene som hjelper mot uren hud, hvis det er oss du gjør det før (altså lesere og fans)♥ for meg spiller det ingen rolle om du har uren eller ren hud, og det er sikkert mange som er enige i det♥ men gjør du det for deg selv og ikke tenker på alle andre er jo det best♥ du er pen akkurat som du er♥ jeg syntes du er fin med det naturlige korte håret (ikke kort,men kortere enn vanlig)♥ nå blanda jeg inn mye her, men poenget er at du behøver ikke å gjøre alt for oss, men gjør det for deg selv♥ du er veldig sterk og utrolig hyggelig♥ jeg har også ett spørsmål, hvilken farge har egentlig håret ditt, altså hvordan var det før du farga det, hårfargen du ble født med?♥kleem♥

    29. jeg elsker virkelig når du skriver rett frem hva du føler og tenker, slik som nå. liker så godt måten du tenker på. kan du ikke skrive et innlegg inspirert av det julia driver med (og sikker mange fler) som hun kaller “julia usensurert” hvor man bare skriver akkurat det man tenker der og da uten å tenke på skrivefeil eller grammatikk? vet du har gjort noe liknende før, men hadde vært så gøy å lese 😀

    30. Kunne du skrevet innlegg der du legger ut flere bilder av outfit og når du gjør “glamorøse ting” og eventer at du utdyper det litt mer og flere bilder? Litt hva slags eventer du er på hva skjer der og hvor dere drar ut osv?

    31. Utrolig bra skrevet.
      Jeg kjente meg umiddelbart igjen, og det er ikke alltid lett å sette ord på disse spørsmålstegnene man har inni seg.
      Jeg får lyst til å gi deg en klem 🙂

    32. Du skriver bra! Tror halve Norge har det sånn innimellom. Det eneste tipset jeg har er at om livet mitt gir mening henger tett sammen med om jeg føler jeg betyr noe for andre, føler at jeg bidrar:) Altså ikke bare om man faktisk gjør det, men også at man virkelig føler at man trengs. Håper du finner ut av det:)

    33. Liker bloggen din overraskende godt! Ja, jeg har sett bilder av deg og “dømt” deg til å være dum. Bloggen viser at du er alt annet- så utrolig oppegående og bevisst!! Har aldri kommentert tidligere, men tenkte å fortelle deg at jeg anser deg som et godt forbilde for unge jenter, og synes du er så reflektert og fornuftig 🙂 Heia deg <3 Ps: skoene er så SMASHING :* Er de okei å gå i? studenten i meg sier at jeg ikke bør ta meg råd, men jeg sikler som en hund på dem 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg