noen harde fakta på julaften

Jeg kom akkurat hjem etter en familiemiddag hos tante, og nå er det klart for gaveåpning her hjemme. Jeg tenkte bare å gi dere en liten update, samt vise dere noen bilder av pusene. Den hvite (altså Siv) var den eneste som ville stille opp, men det går fint! Og nei, hun trenger ikke sjekke øynene sine. De blir passet godt på, og har vært hos veterinær. Det er ikke unormalt for rasen – men takk for bekymringene uansett 🙂 Husker dere hettegenseren på bildene over, forresten? Min store favoritt fra da jeg bodde hjemme, mamma sa hun ikke hadde hjerte til å kaste den. Det er enda en favoritt!

Under middagen hos tante ble det en liten diskusjon rundt matbordet om søppel og sortering. Samtalen dreide seg om hvor det blir av all søpla og om det er noe poeng i å sortere mat og annet fra hverandre (noe det så klart er). Men, det som undret meg under middagen er at folk tror det å sortere søppel, samt å dusje raskere og reise mindre er det beste man kan gjøre for miljøet. Under NRK sin “værmelding fra framtiden” var dette punktene som ble dratt opp for å forhindre klimaendring. Det er så klart gode tilltak som man burde følge (jeg kan selv bli bedre på å reise mindre), men det er noe jeg gjerne vil nevne her på bloggen som jeg håper alle tenker over – dette er fakta, og ikke noe som skal spille på samvittigheten deres. Så, her er noe å tenke på før du åpner kjøleskapet neste gang. En daglig brødskive med leverpostei eller en tallerken med bacon og pølse påvirker miljøet vårt noe ekstremt. Hvert år blir 760 millioner tonn korn foret til slaktedyr. Den samme mengden kunne gitt mat til hele verdens befolkning 14 ganger. Hvert eneste sekund ødelegges et regnskogsområde på størrelse med en fotballbane bare for å få plass til å produsere 257 burgere. 24 timer med regnskoghugging slipper ut like mye co2 i atmosfæren som å fly 8 millioner mennesker over atlanterhavet. Hvert 6. menneske lever uten rent vann. Å produsere 500 gram storfekjøtt krever 20 000 liter vann. Det er nok vann til å dusje i 7 minutter hver dag et helt år. I løpet av tiden du brukt på å lese dette har 226 fotballbaner blitt hugget ned i regnskogen. 290 kyr, 9150 griser og 334 120 kyllinger har blitt drept. 100 barn har sultet ihjel. Dette er fakta søsteren mi har hengt på kjøleskapet hjemme, noe jeg selv skal henge opp den dagen jeg får familie. Så, der har dere noen ord å tenke over på julaften (haha, depresivt…), og forhåpentligvis ha i bakhodet når man går inn i det nye året med nye løfter. 

Mener ikke å lage dårlig stemning, men er bare noe å tenke over.. Nå synger sølvguttene inn, mamma maser om at jeg skal være sosial og pappa prøvde nettopp å være morsom ved å si at han vil ha et glass “yolo” istedenfor solo. Haha… Vi blogges!

 

69 kommentarer
    1. aldri hørt om de faktaene selv, men Gud man blir litt satt ut! Tenk på det liksom, hvis alle kan spise litt mindre kjøtt, så blir det en stor forskjell!
      Du får ha en riktig god jul Sophie! 🙂

    2. Wow det var trist å lese 🙁 skulle ønske jeg kunne gjøre så mye mer enn det jeg gjør (er vegetarianer som deg) men føler ikke jeg gjør nok 🙁 men uansett, ha en fortsatt fin kveld Sophie 🙂

    3. Hei 🙂 kunne ikke du ha lagt ut tips til hva man kan spise som vegetarianer? Mitt nyttårsforsett er å ikke spise kjøtt, men synes det er litt vanskelig å komme på andre ting å spise. Middag, lunsj osv.

    4. Endelig! Har savnet slike innlegg, og dette var helt perfekt (siden moralisering ikke funker særlig bra) du er så flink, jeg får ikke sagt det nok! Man kan ikke si imot fakta. Herlig innlegg. Håper ikke folk gidder å være drittunger i kommentarfeltet i kveld.. 🙂

    5. BRA at du skriver om dette! Folk trenger virkelig å få øynene opp for hvor utrolig dårlig kjøttproduksjonen er for klimaet.. Og for helsen, for den saks skyld haha.

    6. Dersom de faktaopplysningene er skrevet rett av og ikke gjort til egne ord fra en kilde skal dette opplyses om. Takk. Å kopiere andre er tyveri

    7. Anonym: Er det TYVERI å ta fakta fra her og der på internett? Aner ikke hvor hun har det ifra, hang på kjøleskapet og regner med hun henter infoen sin fra her og der.

    8. Lill Falch: Det blir en veldig stor forskjell om alle f.eks tar annenhver uke uten kjøtt, eller noe i den duren! 🙂 Eller omså bare en kjøttfri dag, og tenke litt når man går i butikken.

      ha en god jul du også <3

    9. Det er så bra at du bruker bloggen til dette! Jeg gjør tar det motsatte av en kjøttfri dag i dag, og spiser ellers i året mer eller mindre 100% vegetarisk. Jeg skulle ønske flere kunne bruke kjøttmat til noe spesielt og lukseriøst, ikke noe man spiser til hverdags. Vegetar til hverdags, kjøtt i helga, for eksempel. Da hadde nok mange satt mye mer pris på dyrene de spiser, og kanskje vært villige til å betale litt mer enn for de kyllingene som står så trangt at de blir multiresistente, bare fordi vi skal ha MASSE BILLIG KJØTT!! (blir så provosert av å tenke på det). Stå på sophie!

    10. God jul og supert innlegg 🙂 Flott å få fakta på bordet. Jeg vil understreke at jeg er enig i at folk burde spise mindre kjøtt, og litt sjeldnere. Men, det er bra at noen spiser kjøtt også. En god og etisk kjøttproduksjon gir dyr et sted å bo (fjøs) og mennesker arbeidsplasser (bønder for eks) som i sin tur dyrker jorda osv. Det jeg ikke har noe overs for er pelsdyrproduksjon… fysj og fy. Jeg kjenner flere som ikke regner en middagsmåltid som en middag, med mindre det er kjøtt på tallerkenen. Dem om det.
      Jeg lurer på hva ditt syn er på å spise fisk, men ikke noe annet kjøtt? Og hva du eventuelt mener om GMO (genemodifiserte produkter)? 🙂

    11. Så flott at dette blir tatt opp, for folk vemmer seg sånn for å lese harde fakta som de vet de selv kan gjøre noe med! Jeg blir så kvalm når jeg tenker på hvor viktig all denne ribba og alt dette pinnekjøttet et for folk.. I mine 6 år som veggis, har julemiddagene aldri skuffet! Folk er så ignorante……

    12. bra du sprer info om dette! er selv vegetarianer på grunn av dette og hater å være stemplet på en som tror det redder dyrene og være veggis, for nei det er ikke bare derfor man bør være vegetarianer, men pga miljøet! bra du skriver om dette !

    13. oi det var sjokkerende fakta!! kunne du lagt ut bilde av plakaten og hva som står, fikk lyst å henge det opp sjøl.

    14. Du bør faktisk oppgi kilder, det lærte du vel på videregående?
      Ellers skulle jeg gjerne sett at du ble kritisk til shoppingkultur, produksjon av sminke, unødvendig bruk av ressurser (ressurser som kunne vært anvent til å hjelpe noen som trenger det) ved plastisk kirurgi o.l., flyreiser og bilkjøring …

    15. Takk for at du skrev dette, så fin måte å ramse opp alle de viktige faktaene på, dette skal vises til alle jeg kjenner 😛 hehe. !! <3 forsåvit veldig sjokkerende å lese. Har aldri liksom fått tallene og målingene matet inn med skje på den måten. igjen - takk!. fortsatt god jul til deg og dine kjære <3 !

    16. Kanskje du skal ha den holdningen ovenfor miljø selv også? Siden “jobben din” er å nærmest hjernevaske dumme småjenter til overforbruk. For ikke å snakke om hvor ofte du selv handler/får klær og annet søppel du ikke trenger

    17. Nå må vi ikke glemme de ekstra samfunnsfags timene her. Vi har fortsatt nok mat til å mette godt med enn hele verden. Men problemet er at maten kun havner på de rikeste plassene. Dette oppstyret med at folk sulter får vi ikke gjort noe med uten at vi finner en god måte å transportere mat på både helse- og økonomisk sett.
      At mennesker sulter? Ja, det er trist, det er forferdelig, jeg er helt enig!
      Men det hjelper da ikke å klage på det! Det hjelper ikke å si “ikke kast maten, mange barn sulter” før vi først starter en diskusjon på HVORDAN vi skal transportere mat. Ikke si at det er dumt at mange sulter også “punktum”. Og dette er ment til ALLE; ikke rettet mot deg Shopie, du er flink som tar opp emner som dette.
      Et lite tips til neste innlegg dette her, tenk over dette 🙂

    18. At du skriver om utslipp fra mat og prøver å gi folk dårlig samvittighet fordi de ikke er veggiser, blir så sykt dumt.
      En flytur slipper ut mer CO2 enn utslippet fra å spise normalt (altså kjøtt) et helt år.

    19. Julie: Ja, og der er jeg helt enig – jeg mener ikke at jeg fronter et usunt forbruk, selv om jeg vet jeg har mye. Men jeg shopper aldri (mindre enn mine jevnaldrende) tar aldri imot spons osv. Så ja, det er absolutt gode holdninger, og som du ser på disse punktene her, så handler dette KUN om miljø, og ikke dyrevern. Jeg nevner ikke noe her om “stakkars dyr”, men om hvordan dette påvirker vårt klima.

    20. Anonym: Jeg gir mye penger til de som trenger det, det er ikke slik at min silikonoperasjon gjorde at jeg ikke har midler til å hjelpe de som trenger det. Absolutt ikke.

    21. Kildehenvisninger, ja 🙂 . Du bruker faktaopplysninger og da må man skrive /referere til hvem kilden er når det ikke kommer fra deg.
      Så hvem er kilden ?

    22. Helt sykt at du mener at en brødskive med leverpostei miljøet vårt noe ekstremt. Hvis det påvirker miljøet noe ekstremt, hva gjør da alle de flyturene DU tar hvert år?
      Husker jeg leste denne kommentaren på bloggen den for en stund siden, så googlet meg frem til den og kopierer den inn her. Og du har jo siden den gang flydd enda mer?
      “Trodde du brydde deg om miljøet? Virker virkelige ikke sånn, med tanke på alle flyreisene du drar på.
      I løpet av de siste året har du vært i Istanbul, Senegal, Portugal, Tunisia, Albir, Amsterdam, København, Sør-Afrika og nå Marokko. I tillegg har flydd mellom Oslo og Harstad minst seks ganger. (Kan godt hende at jeg ikke har fått med meg noen)
      Hvis man da bruker http://www.klimakalkulatoren.no kan man bergene at du minst er ansvarlig for 27 tonn med CO2 utslipp bare fra flyreisene dine! En gjennomsnittlig nordmann har et totalt CO2 utslipp på litt over 11 tonn totalt og det er allerede høyt. Du har et utslipp på nesten tre ganger så mye bare på flyreiser. Legger man til ditt store forbruk av klær og andre varer, strømforbruk, andre reiser osv. Er ditt CO2 utslipp garantert rundt 40 tonn i året. Det er VELDIG høyt. Hva tenker du om det?
      Du har jo tidligere skrevet at du bryr deg om miljøet, og blir lei deg og sint at menneskeheten forurenser så mye. 25.8 skrev du om oljeboring i Yasuni nasjonalpark: ?Hit skal vi mennesker komme for å ødelegge alt, for å finne olje. For å få tak i mer penger. Og det gjør meg så utrolig trist.? Hvorfor tror du de leter etter olje? Jo, fordi vi mennesker har et enormt forbruk av olje. Den eneste måten å få slutt på sånne ting er å kutte forbruket vårt av olje. Synker forbruket, synker etterspørslene og produksjonen går ned. Da blir det ikke oljeboring på steder som Yasuni nasjonalpark. Får å få ned oljebruken må vi alle handle, ikke bare skrive og tenke som du gjør.
      Du stemte jo i tillegg på Miljøpartiet De Grønne. Med det CO2 utslippet du har må vell det nesten kalles hyklersk.”

    23. Litt av dette kan du lese i boken. Brev fra en skeptiker. Anbefaler den på det sterkeste. Om man følte seg klok før, vet jeg ikke hva man skal kalle seg etterpå;) håper du tar imot tipset 🙂

    24. HAHA. Du burde da VIRKELIG sjekke opp fakta dine før du sprer dem videre til leseran dine! Joda, honnør mæ her og honnør mæ der for at du i det hele tatt vise et snev av interesse for politikk og klima – men kom virkelig ikke her å fortell mæ at mens 226 fotballbana har blitt hugga ned, så e der bare 100 barn som har dødd. Om du skulle tro på det sjøl, så klare æ dessverre ikke å ta verken dæ eller påstandan dine om at du e genuint interessert seriøst.

    25. Tja, det er en fordel å vite om disse faktakunnskapene faktisk stemmer før du legger dem ut på bloggen din som faktakunnskap. Uansett, det er en ting jeg vil kommentere; hva hjelper det å ta kjøttfri dag/uke ect., når vi er blitt så fine på hva slags deler vi spiser av dyret? Spør hvilken som helst bonde, så får dere vite hvor stor del av dyret som blir kastet, som faktisk er spiselig. Dessuten har vi overflod med mat ellers, og tenk på hvor mye vi kaster uavhengig om vi er veggis eller ikke.
      Og selvfølgelig, selv om jeg er i tvil på om tallet ditt stemmer, er det trist med all den regnskogen som blir hugget ned bare fordi vi skal ha “fine” møbler osv. Og at folk sulter er tragisk, spesielt med tanke på hvor mye mat vi har og så mye vi kaster av både korn, grønnsaker og kjøtt, og jeg syns det er flott du tar opp temaene på bloggen din, men det er som sagt en fordel å sjekke om utsagn syemmer flr du presanterer de som faktakunnskaper.

    26. Alltid bra med engasjement. Men jeg trenger å forstå litt mer her! Først og fremst, er dette fakta basert på hele verdens kjøttproduksjon? Altså tar man høyde for samme type fôr til kjøttproduksjonsdyrene i hele verden? For jeg tviler på at kyrne i USA får det samme som de i Norge.
      Jeg har ikke mye kunnskap om dyrefôr, men googlet litt og det er korn i kraftfôr. Silo er vel ikke korn, det er jo en form for gress? Så viss man da ser på hvor mye en norsk ku får av kraftfôr for dagen, så kan man danne seg et bilde. Med tanke på uttellingen til slutt (daglig melk og endelig slakteresultat), så er det jo kanskje verdt det? Altså her snakker jeg kun om produksjon i Norge.
      Men noe som er svært kritikkverdig innenfor kjøttproduksjonen i Norge er transport til slakteriet. Dette både med tanke på dyrevelferd og miljø. Det er alt for lang reisetid for mange, faktisk lengre enn hva loven i utg punkt tillater.

    27. Kildehenvisninger? Hadde vært fint om du kunne vise til feks empiriske forskningsartikler eller andre type (troverdige) kilder 🙂

    28. Det jeg har å si nå har vell egentlig ingenting med akkuratt dette innlegget å gjøre,men ville forsikre meg om att du så det! Håper virkelig ikke du skifter dialekt. Oslo-dialekten din er fin den, men den ekte dialekta de er en del av skjarmen! Du er en av de få ”rosa-blogg’erne” med denne dialekta! Husk det, tror folk synes det er fint, og litt morsomt! Jeg selv snakkr nord-norsk og får ofte høre fra folk lenger sør att de digger dialekta vår!

    29. Folk burde se dokumentaren “Cowspiracy”, og Smaken av hund (den er delt i flere deler) på youtube, om de er i tvil. Evt lese et par bøker om temaet, og ikke bare fornekte alt.

    30. Hva med alle flyreisene dine. Hvor mye hadde du spart miljøet om du heller skaffet deg en sykkel? Du hadde sikkert fått en litt strammere rumpe, for det trenger du, også hadde miljøet tjent mye på det. Etter bloggen din å dømme er du en av de verste miljøsynderne der ute.

    31. Alt dette er jo såklart trist å lese, men kildehenvisninger er ikkje dumt, dethadde gjort setelen mye mer troverdig. Spesielt med tanke på hvor mange som leser din blogg. Da kan jo de som og vil finne ut mer klikke seg inn og lese mer.
      Men vi burde jo og tenke på hvor mye mat vi kaster, og ikke bare hvor mye ressurser det tar å produsere. For på matbutikken eg jobber, og sikkert delegater andre i landet, blind et kastet tragisk mye mat. Mye av frukten og grønnsakene som vi kaster er også helt brukbare, men siden de ikke ser fine ut lenger, blir det kastet. At ting er kommet så langt, at vi kaster mat fordi det ikke ser fint ut, fordi ingen kjøper maten som ikke ser fin ut. Helt drøyt spørr du meg!

    32. Gjerne kom med kildehenvisninger under slike innlegg hvis du har energi/mulighet til det:) Om du viser til kredible kilder så veier ordene dine mye tyngre.

    33. Hei. Anbefaler deg å lese boken Ishmael. “It examines the mythological thinking at the heart of modern civilization, its effect on ethics, and how this relates to sustainability and societal collapse on the global scale.”
      Åpner virkelig opp for nye tanker!

    34. Stå på! Er selv veganer, og flott at du bruker bloggen til dette.
      Faktaene er skremmende, men sanne. Sammen kan vi gjøre en forskjell, og en god start på dette er å kutte kjøtt-, pels- og melkeproduksjon.
      Klem 🙂

    35. Så utrolig bra at du tar opp dette på bloggen. Er heldigvis selv veganer og til julaften i går spiste jeg nøttestek istedenfor alt dette svinekjøttet folk har i seg. Er så deilig å tenke på man støtter klimaet og spiser dyrevennlig samtidig når man er vegetarianer 🙂

    36. Alle ressursene som blir brukt i “skjønnhetsindustrien” kunne vært brukt på å hjelpe mennesker i helsekø rundt om i Norge.
      Du shopper ikke, sier du. Det er det dummeste jeg har hørt. Du har så mye klær at du må oppbevare dem i en kjellerbod! De klærne har forårsaket kjemisk forurensning, eksos og forsøpling allerede før de er tatt i bruk.
      Jeg tror du må ta en realitetssjekk.

    37. Hahaha er så latterlig å lese alle kommentarene her.
      “Hva med det og du må tenke på det og silikon og lol du shopper og blablabla” er dere fuckings tette i hodet??? SELVFØLGELIG går det an å gjøre myyye mer, men Sophie er ikke superwoman og hun gjør i hvertfall NOE, i forhold til hva de fleste her sikkert gjør:)

    38. Folk burde lære seg å feie for egen dør før de kommer med alle slags ytringer. Ikke kom her og si at dere er feilfrie og 100% miljøvennlige.
      Og i stedet for å mase på kilder, er det bare å ta en liten søkerunde på Google, så kan dere lese dere frem til det dere lurer på. Alt hun har skrevet er stemmer, og er så glad for at hun deler det!

    39. Og hva er det Sophie gjør sa du? Hun er et superbra eksempel på en forbrukskultur som er ødeleggende for oss alle. Det hjelper fint lite å la være å spise kjøtt om man samtidig støtter overforbruk av andre varer.

    40. Så fantastisk (og fælt) hvis dette er sant. Hvilke kilder sier dette? Har så lyst til å fortelle alle vennene mine, men kan ikke hvis det ikke er sant…

    41. Først og fremst ros for tanken. Sult og klima er begge problemer som er økende og det at du bruker bloggen til å belyse slike problemer er bra. Men det er et men (eller fler).
      Som andre før meg her har påpekt så burde dette vise til kilder og konkrete fakta. Selvfølgelig er ikke dette et krav om det pryder kjøleskapsdøra, men på en av Norges mest leste blogger burde det det. Her fokuserer du mye på miljøproblemer rundt kjøtt og produksjon av det, noe jeg skjønner siden dette er ett stort tiltak og fokus i ditt liv. Men faktaene du kommer med er i for stor grad tatt ut av kontekst, og det er nok smurt på litt tykkere enn det som kan vise til realiteten. Det blir ett for hardt forsøk på “wow-effekten” her for meg, med litt for lite bakgrunn.
      Jeg ser jeg kommer ut som veldig kritisk her, men det er et forsøk på konstruktiv kritikk. Du får klapp på skulderen for iniativet, og du får nok mange til å tenke over sine hensyn til miljøet. Men jeg tror du kunne fanget opp enda fler ved å tenke over det jeg har nevnt. Jeg er selv biolog og oppvokst på gård med kjøttproduksjon, og ut i fra det er jeg (likevel) enig med tanken bak innlegget, men troverdighet er essensielt for å nå helt ut til slike gnålere som meg selv 😛
      Dette er selvfølgelig bare min pirkete mening. Kanskje er jeg helt på jordet i forhold til hvordan du mener du best når ut til dine lesere. Uansett om du tar noen av mine “råd” i betraktning eller ikke; fortsett med slike innlegg 😀

    42. Dersom du er så opptatt av å forsvare at Sophie legger ut statistikk uten kildehenvisninger, og du sier at alt stemmer; da kan vel DU hjelpe Sophie med noen lenker til kilder?
      Man SKAL alltid vise til kilder. Hvem som helst kan legge ut en påstand på nettet. Bare tenk litt over hvor mange som tror på det som skrives i tullebloggen FAMEZ …

    43. Vil bare at du skal vite at du er et enormt forbilde for med når det kommer til dyrevern. Jeg har alltid vært fryktelig glad i dyr, og nå som jeg har blitt eldre, tenker jeg mye på hva jeg kan gjøre for dyrene både nå og i framtiden. Den éne tingen som jeg har vurdert veldig i det siste, er å bli vegetarianer. Du, er en av mange grunner til det. Jeg er bare en av mange hundre som kommenterer på bloggen din, men jeg håper at jeg kan hjelpe deg å forstå at disse innleggene dine hvor du skriver om tankene dine rundt dyr, fakta og “vegetarlivet” er med å påvirke, og de påvirker til noe POSITIVT. De er oppvekkere som du popper inn i tilfeldige innlegg. De minner meg på mer og mer at jeg vil ta det store, lille skrittet inn i et vegetarliv. Tusen takk.

    44. Hei! Vi har en oppgave på skolen om akkurat dette og lurer veldig på hvor du har hentet det fra? Har du en link? 😀 Hadde vært supert, finner ikke disse tallene konkret selv på nettet

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg