er jeg en bortskjemt drittunge?

Vakkert av meg og Stine som vanlig! Haha vi leverer uke etter uke med fine skjermdumper..

Det er søndag, og klart for nest-siste episode av denne sesongen med bloggerne! Jeg er hos mamma og pappa for å feire jul, jeg kom hit med flyet i dag tidlig, og derfor skal hele familien se episoden sammen. Noe som passer bra, for ikveld er vi jo alle med (bortsett fra lillesøsteren min, hun har ikke så lyst til å ta en del av bloggerne eller bloggen min – noe jeg forstår veldig godt slik som mennesker kan holde på). 

Nå går det i full fart mot brudd og kjærlighetssorg, jeg framstår ikke uventet som en borskjemt tulling på skjermen, og der må jeg bare legge meg flat. Jeg hadde en periode som var utrolig stressende og fæl, dette var rett før jeg ble utbrendt og havnet på mitt ultimate lavmål i livet så langt. Det er så klart ingen unnskyldning for å oppføre seg slik som jeg tidevis gjorde, og jeg har definitivt vokst siden den gang. Noen av de viktigste personene man har i livet sitt er familie, og min er den beste som finnes og fortjener å bli behandlet deretter. Ellers har det jo også kommet en del reaksjoner på at jeg sier ting som at “jeg aldri er alene” og at det var stress å bo sammen med min daværende kjæreste. Dette var min realitet der og da, ting gikk ikke så veldig supert og dere får som sagt kun se min side av saken – jeg deler dette av meg, fordi hva er poenget med å takke ja til en dokuserie om man har planer om å skjule ting eller holde tilbake? Det skjønner ikke jeg, og får heller bare ta støyten. Exen min kom langt ifra så ille ut av det som han kunne ha gjort mtp situasjonen, og jeg gjorde en veldig god jobb med å skjerme han og hva som var greia mellom oss, men det kommer så klart ikke fram. Privatliv er viktig, og de i min nærhet har ikke valgt at jeg skulle bli en offentlig person, MEN – noe må også fram, for å få vise et tydelig bilde av mitt liv. Skjønner dere hvor jeg vil? Det er vanskelig å forklare, men håper det ga litt mer klarhet på ting. Og om jeg framstår som en liten dritt i sesong 3 har jeg ingen unnskyldninger (fra og med episode tre iallfall ca) for der hadde jeg det jo fantastisk, hehe. 

Her kommer et lite klipp! Og som vanlig vil jeg gjerne høre deres meninger i kommentarfeltet mens episoden går, og etterpå ♥ Gjerne spørsmål også!

 


Som sagt er jeg endelig på plass i Harstad etter en lang dag med reise. Det er virkelig et stressmoment å reise i julen, det var fullt med folk overalt. Men, flyskrekk og lite søvn til tross, det var en fin reise og nå er jeg trygt på plass i mitt barndomshjem hvor jeg skal feire julen med familien, treigt internett, god mat og fine venner ♥ Jeg oppdaterer dere litt senere om bilder, og mine juleplaner! 🙂

Forresten, så vet jeg at det ikke heter å snakke bokmål.. eller, vet jeg egentlig det? Haha, de fleste jeg kjenner med oslodialekt sier de snakker bokmål, men kanskje vi alle har missforstått? Uansett, dere skjønte poenget :) Og etter alle deres kommentarer om at jeg høres bedre ut når jeg snakker østlandsk (blir det rett?) vurderer jeg å skifte dialekt, haha. Synd det ikke går, er så lei nordnorsk! Haha. 

 

 

73 kommentarer
    1. ja du er en bortskjemt drittunge. som ikke klarer å lære leserne sine riktige verdier for livet, og ikke minst dårlig forbilde for alle norges jenter.

    2. Du er ingen bortskjemt drittunge, vi alle tenker på oss selv litt for ofte, tenker ikke lenger enn nesetippen noen ganger, og vi er forskjellige. (sikter ikke til episoden med det her)
      god jul sophie<3

    3. Blir feil å kall dæ bortskjemt syns æ. Du jobbe langt hardere for det du vil enn det æ nånn gang har gjort i hele mitt liv. Men folk MÅ kom med negative kommentara uansett, det e alltid nåkka å vær sjalu på. Stå på videre!

    4. søndager er den dagen det er flest folk som flyr innland. Hvis du vil ha det rolig, så er Lørdag dagen å fly på 🙂
      Jobber på pizza hut innland, har både sett Tcmn og lillesøsteren din! Håper du kommer bort en gang du flyr 🙂

    5. Du er ikke bortskjemt du bor uten foreldrene dine så…. Eller du kan jo bli bortskjemt av Robin men…
      Jobber jo selv for å få penger sant?… Så nei Sophie Elise du er IKKE bortskjemt
      Ps jeg skriver om dette og ikke om bokmål greiene fordi dessverre er jeg ikke gammelnokk til å forstå det helt😊😒😅

    6. Skulle si det samme, Julie ☺
      Østlandsk er en samlingsdialekt av dialektene på østlandet (oslodialekt, Drammen, Horten osv). Jeg tror det var det du snakte i videoen. Er ikke sikker (snakker selv Stavangerdialekt).
      Men jeg vet at bokmål og nynorsk er skriftsptåkene vi bruker her i Norge, altså det vi skriver.
      Hadde du snakket 100% bokmål i videoen ville du f. Eks. sagt “jeg, og ikke “jei”(som du sa i videoen etter hva jeg hørte).
      Kan være noe av det jeg har skrevet er feil, men jeg er ganske så sikker.
      God jul!

    7. Du er helt nydelig<3 virkelig en person og se opp til og jeg håper du vet hvor fantastisk du egentlig er. Har lært så mye av deg og hadde det ikke vært for deg hadde jeg nok ikke vært der jeg er nå. Tusen takk verdens beste<3

    8. Det har vel ikke så mye og si om hun er bortskjemt eller ikke folkens… Hun tjener vel penger på serien og bloggen

    9. Du har jobbet hardt for pengene siden du var 15-16 år så du er ikke en bortskjemt drittunge for å si det sånn

    10. bortskjemt? Neej, det vil jeg ikke si. Men at det virker som du ikke verdsetter det du har, derimot…. Det finnes flere hundre jenter som ville gitt nesten hva som helst for å leve av bloggen, mens du syter over at du ikke kjenner noen på blog awards og at du må bruke kvelden din på Twitter og instagram. “Å det e jo kje førr at æ syns det e gøy”, sier du.
      Synes du det er så kjipt og slit så er det jo faktisk bare å slette bloggen og søke jobb på den lokale kiwien.
      Om det å sitte i kassen med et påklistret glis og beepe gjennom varer hele dagen virker som et mindre slitsomt alternativ liksom… ?

    11. For å være helt ærlig, så fremstår du som ei jævla kjerring i hver episode av bloggerne. Du virker frekk, spydig og utakknemlig ovenfor ALLE du filmes sammen med. Enten det er venninner, kjærester eller familie. Det er synd å si, men sant. Hvis du ikke er sånn i virkeligheten er det synd du ikke klarer å være deg selv forran kamera, og du bør virkelig ikke takke ja til flere sesonger. Dersom du virkelig er sånn i virkeligheten, synes jeg synd på deg og alle de rundt deg..
      Og foresten så kan du hilse lillesøsteren din å si at hun er utrolig nydelig:)

    12. Sophie, du er en veldig intelligent jente. Du er et fantastisk menneske med et veldig stort hjerte. Om du fremstår som en bortskjemt drittunge har det ingenting å si. Vi mennesker ikke perfekte og jeg er sikker på at alle ikke har vært helt seg selv en gang i blant. Det er ikke noe galt i det. Veldig flott at du ihvertfall snakker ut !

    13. Før en hærli familie du har! Pappan din verka utruli søt og flrståelsesfull! Heldie du! Ta vare på di som verkeli e der før deg

    14. Ja, synes du høres bedre ut med “bokmål”-dialekt, men du burde virkelig ikke legge om. Dialekt er en del av din identitet, og synes ærlig at bokmål er så utrolig kjedelig. Det at du er nordlending er noe som gjør at du skiller deg ut, og ikke blir så vanlig liksom! Skjønner heller ikke helt hvorfor folk klikker sånn for det med bokmål-østlandsk eller whatever. ingen bryr seg om det teknisk sett ikke er en dialekt, alle sier det jo uansett..

    15. Må bare få sagt at bokmål ikke er den eneste dialekten på østlandet! Jeg som bor i Hedmark snakker langt ifra bokmål, snakker derimot en annen østlandsdialekt 😉

    16. du må kose deg i Harstad! Skal selv til Narvik i kveld!
      Veldig morsomt med Oslo dialekten din, du hørtes helt annerledes ut!
      🙂

    17. Hun snakket standard østnorsk (kalles også norsk standardtalemål) som er vanlig leseuttale av bokmål!

    18. Jeg syns ikke du er en bortskjemt drittunge? Jeg syns du virker veldig snill, kanskje bittelitt kommanderende noen ganger, men som du selv sier så var det jo rett før du ble utbrent så jeg dømmer deg ikke for noe Sophie 🙂

    19. Jeg syntes at andre skal slutte å snakke bare om det de mener er negativt i andres liv. Og heller prøve å forstå. Du blir ikke en bedre person av å tråkke ned på andre mennesker. Skjerpings folkens. Sophie har hatt det tøft på sin måte og folk hånterer situasjoner forskjellig.

    20. Ja du er en bortskjemt drittunge som er vant til og få det som du vil.Får du ikke det oppfører du deg som en unge.

    21. Enig med Anonym over her. At det går an å oppføre seg sånn mot andre. Venner, kjæreste, familie og jobbrelasjoner behandler du som om de er dritt, og til for å tjene deg. Jeg blir helt paff av hvordan du er mot andre, og hvor mye du klager. Prøve å sett litt pris på alt og alle du har 🙂

    22. jeg og alle de jeg kjenner sier også at vi snakker bokmål, så blås i hva andre sier, de som absolutt må pirke på små greier som det. Så med andre ord, du kledde å snakke bokmål, det passer så utrolig godt til deg og vil du snakke sånn så go for it! 🙂
      Lurte på om du kunne filme kattene dine og vise oss det? 🙂 Har så lyst til å se dem på film og ikke bare bilder, lyst til å se hvor store dem har blitt 😀

    23. Du er ikke bortskjemt, men det vi har sett av deg i sesong 2, så virker det som om du bare forventer alt det venninnene og foreldrene dine gjør for deg. Du virker så sykt utakknemlig. Litt ubehagelig å se på, faktisk.

    24. Synes ikke dialekt er noe du burde forandre, for det er trossalt noe som gjør deg til deg.. hahah om du skjønte? Men joda, det går faktisk an! Har en venninne fra Bergen som snakket bergenser dialekt frem til 10.klasse, da begynte hun å snakke “bokmål”

    25. Du er nok ikke bortskjemt, men har ont av å se hvordan foreldrene dine godtar at du snakker til de:/ foreldrene mine er de menneskene jeg har mest respekt for, og hadde jeg behandlet de slik hadde de blitt så triste!
      Det kan virke som du får og får men sjeldent gir, og sjeldent verdsetter alt du får.. men det som sjokkerer er at folk rundt deg godtar det.
      Men det er godt å høre at du ikke er sånn nå!

    26. du virke mer sur og negativ enn vennene dine 😛
      blir jo deppa ved å bare se på deg og blir glad når eg ser på dei andre jentene , dei virke så positive

    27. Marie: Vi filmet ganske mye med meg ganske tidlig fordi jeg var den første som ble bestemt for sesong 2, tror jeg. Så, vi startet i februar og de andre startet vel i april / mai.

    28. Hei elsket bloggerne i dag. du er et stort forbilde for meg jeg lurte på om du plis kune følge meg på instagram det hade betyd veldig mye at selveste sophie elise hade følgt meg på instagram jeg hetter marijoh4 på instagram klem din største fan<3

    29. Du er kankje en bortskjemt dritt unge.
      Men jeg skjenner deg ikke så jeg kan ikke dømme deg for at du tar cilikon og sånne ting!
      Jeg kunne gjerne blitt skjent med deg, men jeg er 11år gammel.
      Mamma syntes du er et dårlig forbilde men hun syntes du er modig som faktisk står for det du sier!
      Du skal ikke herme etter alle andre bloggere det er det mamma syntes er bra med deg <3

    30. Jeg har spurt minst 6 ganger på dette uten å få svar, så jeg ber deg pretty please, svare:
      HVA HETER SANGEN PÅ INTROEN TIL BLOGGERNE TIL DENNE SESONGEN(2) ???
      I love it, and got to know it! 🙂
      Klem

    31. mathias va vell utro mot dæ me bestevennina si va d ikkje sånn? så du skreiv en gang på jentesnakk.

    32. Hold på dialekten din, du kler den! Hørtes en smule ut som Heidi Alexandra i den dialektvideoen, haha

    33. Du må ikke feie deg etter alle kommentarer! Voks opp og vær stolt av den du er. Du endrer jo alt bare noen sier en ting om deg. Du er veldig usikker.

    34. Nei eller kanskje litt.
      Men jeg vokste opp i baerum og de fleste jenter paa din alder der var mye verre enn deg

    35. Ååh, Sofie du må ikke skifte dialekt! Jeg synest av de tingene som gjør deg så ekte er at du har en helt rå dialekt 😀 du skriver bokmål, og da er det alltid så overraskende å faktisk høre deg snakke på f.eks videoblogg. Jeg digger at folk har særpreg, og det har du med en slik dialekt 🙂 God jul <3

    36. Skulle dei filma oss i ei periode so hadde vel vi vel gjort og sagt ting andre synst va heilt på tryne! Kjekkare å sjå på folk som e seg sjølv enn dei som framstille seg som 100%perfekte heile tida !

    37. Lol! Folk kaller deg bortskjemt? Ler litt nå. Du jobber mye og får inntekt for det. Da er du ikke bortskjemt? Startet min første sommerjobb som sekstenåring, og jeg kjøpte MacBook pro etter de pengene jeg har tjent. Ei venninne kalte meg bortskjemt, men jeg prøvde å forklare at jeg har tjent de selv, og foreldrene har ikke betalt for pcen. Herrejesus… Folk misforstår veldig når folk kjøper seg dyre ting. Kan være avtale de har med foreldrene sine, inntekt de tjener selv etc. Hvis en trettenæring får en iPhone, kan det være avtale med foreldrene om å få gode karakterer til jul. Da er det ikke bortskjemt, men noe man har jobbet mye for. Jeg fikk penger for karakterne da jeg var 13, og ble kalt bortskjemt. Men har gode grunner til hvorfor jeg fikk penger. Pappa og de angret fort på avtalen, siden jeg håver inn mye gode karakterer på prøver og slikt 😛 hehehe!! Gode minner! Ungdomskole var en tøff tid for meg, men samtidig mye moro og kjekt! Jeg er så heldig!
      Jeg har ressurssterke foreldre som former meg også til en ressurssterk person. Jeg er heldig som er døv her i Norge, for da har jeg fått implantatet på bekostning av norske skattebetalere. Tusen takk! <3 pga dere skattebetalere får jeg lyd og jeg kan fungere i samfunnet! Det er en fantastisk reise! Å høre lyd når man er døv er ubeskrivelig! Og jeg er glad jeg er født her. Hadde det vært i Afrika, ville jeg ikke fått implantatet og jeg ville ikke lært tegnspråk. Der ser de ned på døve. Døve blir språkløst i Afrika.
      Det er ikke noe synd på døve, mange av oss har det bra og godt her i Norge. Mange av oss kan ta utdannelse og få vanlige jobb som hørende! Per i dag studerer jeg og det er jeg stolt av. ❤ hardt arbeid er veien til suksess. På veien til suksess innebærer det mye feiling. Men endelig feiler man ikke lengre og oppnår suksess.

    38. helt riktig at man ikke kan snakke bokmål, akkurat som man ikke kan snakke nynorsk nettopp fordi det er et skriftspråk!

    39. Hold på dialekta di, plis! 🙂 Me har vel nok folk som snakkar austlandsdialekter allereie?
      Men fleire dialektvideoar tek me gjerne imot, det var artig.
      Stemmer for at du prøver deg på Sognamaol neste gang 🙂

    40. Du er ikke en bortskjemt drittunge, jeg digger deg og du er vertfall mitt forbilde 🙂
      lurte bare på en ting, når går reprisen av bloggerene som var på søndag? ( 21.12.14)

    41. Alle i verden er ikke perfekt langt ifra. Folk som lider og setter pris på det de har er ikke bortskjente. Jeg mener og husk at jeg mener at ingen menneske som har oppleved frykt, og gå rundt med en sulten mage og smaken av en tør tung er ikke bortskjente. Jeg mener at dere tar bortskjente ordet som en farlig ting eller et frekt ord. Men det betyr at dere har alt og være fornøyde med det. Ikke legg så mye vekt med det. Husk at dette er min menig

    42. Jeg bor i Oslo, og både jeg og mine venner snakker bokmål, så vil ikke si det er feil å si at du snakker bokmål.. er bare norsklærere som kritiserer sånt.

    43. synes det er trist at du har et så lavt selvbilde at du føler at du trenger å forandre på utseende og eksponere deg selv gjennom media for å få anerkjennelse og følelsen av å være unik. Du må begynne å elske deg selv:)

    44. Nei ikke bytt dialekt! Bor 10 min unna Oslo, men er fra Mo i Rana og holder fortsatt på dialekten. Den er en del av deg og viser hvor du er fra, i tillegg er det jo er perf partytris 😉 så ikke bytt, syns du kler nordnorsk best! nordlænninga e bæst

    45. Det er ingen som snakker verken bokmål eller nynorsk. Bokmål og nynorsk er skriftspråk, ikke dialekter. Det finnes flere dialekter som ligger nært bokmål eller nynorsk, og derfor er det nok mange som tenker at de faktisk “snakker skriftspråket”. Men igjen, det er ingen som “snakker bokmål” eller nynorsk. Dette fikk i alle fall jeg inn med teskje på videregående, så at så mange har misforstått det er nesten litt bekymringsverdig.. Haha.

    46. Hei! Til spørsmålet; nei, det synes jeg ikke. Du har en flott personlighet og en ekthet få andre har synes jeg. Over til noe annet; vær så snill og ha bilbeltet over skulderen og ikke under armen! Ved en eventuell krasj, vil det kunne spare livet ditt. I tillegg bør du fronte som et godt forbilde i henhold til dette. Bilsikkerhet er så viktig! God jul:)

    47. Kunne du hatt en uke hvor du bare snakker bokmål? (Ja, skriver “snakker bokmål” gjør vel ingenting? Haha)

    48. ELSKER å se på bloggerne, og å se på bloggen din etterpå for å se hva du har skrevet er bare fantastisk! Gleder meg til neste episode. GOD JUL!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg