pelsdyrdebatten

Ny treningsbukse fra Adidas Performance (adlink)

Hei dere! Jeg ligger langflat ut i sofaen og har skrevet starten på dette innlegget sikkert ti ganger nå. Hvorfor skal det være så vanskelig å være morsom? Skal jeg nevne at jeg er sulten? Eller at jeg er trøtt? Slik som jeg gjør hver dag? Haha, inspirasjon inspirasjon… Jeg har akkurat kommet hjem fra trening og moter meg opp til å gå ut av døren igjen. Vil aller helst ligge inne å spise, det er faren ved å ha ett fult kjøleskap. Jeg tenker alltid ” nå må jeg passe på å spise alt slik at det ikke går ut på dato! Og det må jo være plass til neste ukes storhandling!” (jeg handler alltid på mandager, og da fyller jeg virkelig opp). Så, når det nærmer seg helt får jeg alltid et lite helvette (eller himmel om du vil) når jeg må spise opp for å få plass til mer mat. Sånn går det når man alltid handler på impuls!


Jeg vet at flere av dere har etterlyst noen ord fra meg i kjølevannet av pelsdebatten som raser nå. Jeg har fram til nå valgt å ikke si noe fordi jeg tror de fleste av dere vet mitt ståsted, og jeg har utrolig vanskelig for å ordlegge meg fordi med en gang man prøver å støtte opp under en god sak, får man kritikk for alle tingene man ikke gjør. Pels er unødvendig og en næring vi absolutt ikke burde gi støtte til, og enhver med litt medfølelse for levende individer bør føle det samme. Jeg er klar over at dokumentaren viser såkalte “skrekkeksempler”, men.. finnes det noen gode eksempler i denne næringen, da? Det vil jeg gjerne vite. Vis meg en pelsdyrfarm hvor revene og minkene får levd i naturlige omgivelser, uten stress, angst og frustrasjon. Gi meg ett eneste eksempel? Jeg vet godt selv at jeg eier en Celine-veske av skinn. Jeg kjøpte den brukt, og er klar over at den er laget av skinn – den er brukt, og om du har en brukt pels som er arvet, eller noe du har kjøpt på loppemarked, så er det ingenting galt i det (mener jeg, og det er min mening). Jeg har også et par sko fra river island som er skinn, men dette tenkte jeg ikke over da jeg kjøpte dem, og ville ikke ha gjort det kjøpet igjen. Så, da var vel mine skelleter ute av skapet og jeg håper jeg enda får mene at pelsdyrnæringen er grusom og unødvendig. Du kan aldri noen sinne lage gode dyrevelferdsforhold i et 90×90 cm bur, og omså burdet var dobbelt så stort, trippelt, til og med tyve ganger så stort, så hadde det ikke vært nok! Skriv gjerne under HER, og gi dyrene en stemme!

 

99 kommentarer
    1. Det er like feil å ha hunden sin i bur som at revene skal sitte i bur, men det er det ingen som tenker på.. Stakkars hunder også!!!

    2. skinn er jo dessuten noe annet enn pels.. hvis jeg ikke tar helt feil er skinn som oftest fra ku eller okse og de spiser vi jo så da blir mer av dyret brukt noe som tross alt er positivt når dyret uansett skal dø. 🙂

    3. Hei, så deg nettopp på vgtv. Jeg er en del år eldre enn deg, men det du fortalte om skjedde meg også. Forstår veldig godt hva du mener. Jeg syns du er ei fin jente- utvendig OG innvendig. Følger bloggen din og heier på deg! Klem

    4. Helt enig, dette er en unødvendig næring. De som prøver og forsvare den har ingen gode argumenter og går alltid til personangrep, som vist på debatten i går kveld. Det handler jo ikke om skrekkeksemplene og sårene til dyrene. Det handler om at de hører ikke hjemme i bur i det hele tatt. De hører hjemme i det fri. Pels er en luksusvare. Det er ingen som trenger pels lenger. Man klarer seg godt i kulden uten den pelskragen!

    5. Så akkurat intervjuet ditt på VGtv, syns det er modig av deg å være så åpenhjertig som du er. Syns du utvikler deg mer og mer modent, stolt av deg ❤️

    6. Dum kommentar den om hunder i bur. Har selv en hund som elsker buret sitt over alt i verden. Selv om hun kan velge å ikke være i buret sitt når vi er hjemme (da står døren alltid åpen) går hun dit når hun vil sove. Det er hennes ”hule” hvor hun har kosedyr og teppe. Når hun skjønner at vi skal ut løper hun og legger seg i buret sitt. Selv om døren blir stående oppe blir hun der alikevel. Er klar over at ikke alle har ett sånt hundehold, men det med hund og bur er faktisk ikke dårlig hundehold.Det kommer nok mer an på hvor ansvarlig hundeeier er.

    7. Emelie: Nei, det ville jeg ikke ha sagt. En hund sitter som regel ikke i et lite bur, døgnet rundt, hele livet sitt. Om revene nå satt i det buret et par timer og så ble sluppet fri, og kom inn i et bur trygge omgivelser igjen, så hadde det vært noe helt annet. Ikke helt 100% ok, men noe helt annet.

    8. Anonym: Veldig sant, vi har også den ene hunden vår hjemme i Harstad i bur nå og da – fordi han selv vil ligge der og det er hans “kosested” hvor han kan trekke seg litt tilbake. En total forskjell, så lenge man generelt sett behandler hunden bra.

    9. Yndlingsbloggern!! Men hva har skjedd med øyenbrynene dine? Likte brynene dine bedre før. Legger inn en link der jeg har redigert de, om du liker de sånn. Ikke frekt ment. Du er uansett pen. Bra du står opp for pelsdyrdebatten
      Gå innom denne linken under:
      http://i57.tinypic.com/rviomu.png

    10. Så utrolig bra skrevet! Pels er en helt forferdelig næring vi helt klart kunne klart oss uten. Det blir bare for dumt å sammenligne kjæledyr med pelsdyr. Kjæledyr er elsket og får være ute og lever et liv som er hvert å leve.. I motsetning til pelsdyr som lever i kjempesmå bur uten å sette en pote på bakken en eneste gang i sitt liv.. De hører ikke hjemme i bur.. Også er det alltid folk som sier at pels er naturlig for det var det de første menneskene brukte som klær og det er noe helt annet, for de trengte det! Og ikke minst jaktet på de ute i naturen i stede for å holde dem i bur.. Blir for dumt å si at man trenger pels her i Norge for uansett hvordan man vrir og vender på det så trenger man det ikke.. Utrolig bra at du støtter dyrene sophieelise<3

    11. Jeg er helt enig, pels er toralt unødvendig når det finnes så mange andre gode alternativer! Jeg er enig med deg når det kommer til skinn og slik – kjøper en ikke direkte fra de som driver industrien, så har skinnsko eller pelsjakker ikke så mye å si. Men jeg håper virkelig at folk snart skjønner at pelsen tilhører dyrene og ikke oss mennesker!
      Forresten så synes jeg at du er et utrolig godt forbilde! 🙂

    12. Anonym: Slik som du hadde redigert brynene mine synes jeg det så.. mye mindre pent ut. Jeg likre store og markerte bryn og er fornøyd med hvordan jeg ser ut,men takk for at du tok det bryet med bildet, haha:)<3

    13. Hundene deres liker buret sitt så godt fordi dere har lært den opp til det. Og hvis den trives så sinnsykt godt i buret sitt så er det bare å fjerne døren, hvorfor låse den inne? Det er helt sinnsykt. Hundebur er faktisk forbudt i flere land, blant annet Sverige og Tyskland. PETA vil forby dette i Norge også. De snakker om at mennesker faktisk tror dette er bra for hunden, men det er det ikke. Google litt, så kan dere lese om det selv. Setter dere barna deres i bur også kanskje?

    14. Emelie: .. nå handlet vel ikke dette innlegget sånn egentlig om hunder i bur, og for all del, døren hjemme hos oss kan godt bli fjernet uansett, fordi den står alltid åpen også. Så jævlig synd at man ikke kan snakke om PELSDYROPPDRETTET uten at alle mulige slags scenarioer skal bli dratt inn, som f.eks “ja men har du hunden din i bur? da kan du ikke snakke. spiser du kjøtt? da kan du ikke snakke. har du sminke som er testet på dyr? da kan du ikke snakke” for JO, det kan man! Det er mye bedre å kutte ut noe, enn ingenting.

    15. har du noe ekstra sminke på brynene på vgtv? 🙂 Synes de ser så nærme ut hverandre i forhold til før? 😛

    16. Selvsagt er det bedre å kutte ut noe, enn ingenting. Det er ikke det jeg mener. Og den siste kommentaren der var ikke bare ment mot deg, men de anonyme andre som skrev også. Jeg visste ikke engang at du har hunden din i bur.
      Men jeg mener dette faktisk har med saken å gjøre ettersom du skrev: “Du kan aldri noen sinne lage gode dyrevelferdsforhold i et 90×90 cm bur, og omså burdet var dobbelt så stort, trippelt, til og med tyve ganger så stort, så hadde det ikke vært nok!”
      men det gjelder kanskje kun rev og ikke alle dyr?

    17. Flott at du skriver om det på bloggen og linker underskriftskampanjen! Vi får nok inn flere underskrifter nå! Men, det å bruke skinn gjør jeg selv, jeg ser ikke på det som pels i den forstand at det er linket til pelsnæringen. Skinn tas fra dyr hvor hele dyret er brukt, så det tenker jeg er greit. Jeg spiser jo kjøtt, så jeg har ingenting i mot å bruke skinn. Men det med å ha arvet en gammel pels, nei det ser jeg på som like ille. Går du med pels av mink, rev etc. så viser du at du (kanskje indirekte) støtter den forferdelige pelsnæringen.

    18. Emilie: En hund ligger ikke i et bur 24/7 i fangenskap.. det gjør derimot dyrene på pelsdyrfarmene. De får ikke slippe ut av buret for å løpe, leke og være fri, noe hunder har muligheten til.

    19. Men Sophie Elise, jeg lurer på en ting, når du går med denne skinnvesken, føler du deg ikke da litt ekkel? Jeg blir så kvalm av tanken på at dette faktisk har vært huden på et stakkars dyr som har levd et dritt liv for at den vesken skulle kunne bli til. Og når jeg ser folk gå med skinn og pels og alle de ekte pelskragene jeg bare blir kvalm. Hva er vitsen? Jeg skjønner at det er godt med en faux pelskrage på jakken så snøen fester seg der og ikke i ansiktet. Men det å drepe et stakkars dyr bare for en liten detalj på en jakke som slettes ikke hadde trengt å vært der er bare helt idiotisk. Jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å rettferdiggjøre det. Hver gang jeg ser folk med pels tenker jeg automatisk at der går det ett menneske uten peiling, og det gjør meg sint. Hvorfor kan ikke folk bruke litt tid på å sette seg inn i ting. Forfengelighet er ok det, men ikke når det går ut over andres liv.

    20. Det er jo ikke greit med pelsdyrnæring uansett hva slags forhold det er på pelsfarmen. Har ingenting å si om de har god plass eller ikke (ja, den dårlige plassen og de horrible forholdene gjør det selvsagt x antall mer grusomt…), poenget må være at pels IKKE er ok u.an.sett. Bort med denne kyniske, inhumane næringen.

    21. Jeg har skrevet under, og jeg er helt imot pelsdyroppdrett.
      Jeg skjønner deg, egentlig – for jeg har nemlig både lue med pels på og vesker av skinn. Sko av skinn har jeg også. Huff, jeg har skinnjakker og. Det er nesten litt flaut å si det, for jeg er jo den største dyreelskeren på jord. Likevel så handler jeg skinnvesker uten å tenke mer over det. Kanskje jeg ikke er så glad i dyr likevel? En litt skummel tanke, egentlig. For jeg elsker jo dyr.
      Hva er det som får oss til å mene noe så sterkt, og så gjøre noe helt annet? Hvordan kan vi kalle oss dyrevernere, og så kjøpe oss en jakke av skinn? Hvordan kan vi unnskylde det? Og kan vi kalle oss noe bedre enn alle andre, bare fordi vi MENER noe annet? Jeg er redd jeg må fraskrive meg retten til å kalle meg en dyreelsker. Men jeg elsker jo dyr..

    22. Hva skjer med dyrene vis disse næringene blir stengt ned da? Jo, de blir avlivet for de vil aldri klare seg selv i det fri. Dessuten så er det rykter om at det er filmer fra 10 år siden, og ikke alle disse pelsdyrfarmene er filmet og ikke alle er ille. Dyrene har det faktisk bedre der enn de har det i det fri der de må kjempe for livet sitt vær eneste dag. på en pelsdyrfarm får de mat hver eneste dag til samme tid, så om du slipper de ut så vil de bare komme tilbake når det er mat vis de overlever så lenge i det fri.

    23. å herregud Jente22 og Emilie,,, les det som Sophie Elise skriver litt nøyere, og la vær med idiotiske kommentarer,,dere driter dere bare ut….
      Stå på Sophie Elise!! Er helt enig med deg, bedre å gjøre en forskjell enn ingenting. For noen handler det ikke om dyrene,det handler om å “finne” feil, dobbeltmoraler osv,,, disse type mennesker får jeg avsmak av… Det handler om dyrene, og at hvis noen gjør hver sin lille ting så utgjør det en stooor forskjell i tillegg til de/deg som er veganere. Elsker bloggen din, du ser siiinnsykt fin ut på video bloggen!! Og øyenbrynene dine ser perfekt ut! 🙂

    24. Skinn er noe annet enn pels da dyret også brukes til mat. Jeg går og ville aldri gått med pels, men har både sko og veske i skinn, selv om jeg prøver å styre unna det og 🙂

    25. Jeg synes gjenbruk er en bra ting, og på den ene siden så er det fint å bruke brukte skinnvesker og pelskrager så det ikke bare blir bortkastet, men tenk på alle som ser opp til deg som et stilicon. Selv om du ikke gir penger som støtter industrien når du kjøper noe brukt, så er det mange jenter der ute som ønsker likens veske som Sophie elise, og likens sko. Det er veldig mange som kjøper brukte pelsjakker og tenker at de gjør en god ting, men jo flere som har det (brukt eller ikke) jo mer normalt og akseptert blir det, og det fører til at flere kjøper det og synes det er greit. Ingenting vondt mot deg, men håper du forstår hva jeg mener og tenker over din inflytelse på andre.

    26. Emelie: Tror ikke du vet hva du snakker om i forhold tilhund i bur…. Ja hvis en hund står hele dagen i bur så er et èn ting, men da er det noe galt med de som eier den. Min hund står i bur når jeg er på jobb, det er fordi vi har prøvd å ha henne løs, men da stresser hun bare rundt og bjeffer, for hun får for stort område å passe på. Når hun er i buret finner hun roen og slapper av.

    27. Til <3, jeg er veganer, jeg bruker ikke pels eller skinn og kjøper ikke ull. Jeg hadde skinn ting men da jeg ble veganer solgte jeg dette fordi jeg ble kvalm av tanken på at det skinnet faktisk kom fra et dyr som hadde måttet leve et dritt liv og jeg klarte ikke tanken på å skulle ha noe sånt rundt meg. Det er også kjipt at det som er skinn og pels og sånt skal bli kastet fordi da er det enda mer waste av det livet dyret hadde, men greia er at de som ikke tenker over det klarer å bruke ting og da er det flott at de kjøper det brukt. Men de som tenker over lidelse de skjønner jeg ikke at skal kunne klare å bruke det uansett om det er brukt. Om alle som likte skinn og pels ikke kjøpte det nytt men brukt ville det vært kjempe bra for da hadde de som drev disse farmene gått konkurs. Og da ville det også i en 'perfekt verden' vel å merke, der ville da også de pels og skinn tingene til slutt bli så utbrukt at det til slutt ikke var noe mer bruk av det. Skjønner folk hva jeg prøver å få fram her eller?

    28. Skjønner ikke at du mener at du er voldtatt, når du først ga inntrykk av du ville og ikke gjorde noe motstand når det skjedde.
      Så hvis en angrer på at han/hun hadde sex, så burde de anmelde det?

    29. Linn: da har dere gjort en feil i oppdragelsen av hunden. Det kunne dere gjort noe med da hunden var valp. Alt kan læres. Jeg vet hva jeg snakker om, jeg har hatt mange hunder, er vokst opp med hunder. Det finnes ingen god grunn til å ha hund i bur – uansett.

    30. Emilie: Vi prøvde alt fra hunden var valp. Har selv hatt hund før og har vokst opp med hunder hele livet. Min mor har utdannelse i hundepsykiatri og mye mer ang. hund og hun var med og veiledet til hvordan vi skulle få det til. Mye ble prøvd. Hun er en liten hund, så vi har katteluke til henne så hun kan gå inn og ut selv, og det ble prøvd å ha henne løs med mulighet for å gå ut. Ha henne løs i mindre rom med mulighet for å gå ut og mye mer. Det var en prosess som tok lang tid og det var bur som var den beste løsningen for henne. Hun er nå 9 år og jeg har prøvd igjen flere ganger å ha henne løs for å se omhun har vokst det av seg, men det har hun ikke. Hun blir kjempestresset og står bare ute og bjeffer.

    31. Føler det ikke er noe galt i å eie noe i skinn. Det er fra kyr, og de blir slakter for kjøttet uansett og da er det bare bra at de får brukt hele dyret synes jeg. Men er enig i at pelsdyrnæringen skal nedlegges.

    32. Min mening er at uansett om det er ekte skinn/pels eller ikke, så har det ikke noe si hvor det kommer fra. Er man i mot det så er det ikke noe unntak. Det er fortsatt et dyr som måtte lide for din skjønnhet, noe jeg synes er motbydelig. Men som sagt, det er min mening.

    33. HELVETE, ikke helvette
      KJØLVANN, ikke kjølevann (kjølevann er noe helt annet enn kjølvannet etter en båt)
      SKJELETT, ikke skellet
      Brynene dine ser altså ikke bra ut. Greit at de er tykke, men de sitter alt for tett, Håper de er tegnet på og ikke tatovert … For du kommer til å endre syn på den plasseringen, tro meg.

    34. Emelie:
      det finnes jo gode grunner til å ha hund i bur! kan ikke forestille meg at det er bedre å ha hunden løs på bilturer enn å ligge trygt inne i et metall/stålbur som faktisk beskytter mye mer enn om hunden hadde værr løs. Dessuten er det forbudt og ikke ha sikret dyr og løse gjenstander i bil. Det å ha hund i bur trenger heller ikke å være dårlig oppdragelse. De fleste hundeeiere lærer hunden å ha en positiv tilknytning til bur, det er derimot noe annet at hunden er redd for å være i bur. Da er det noe som kunne ha skjedd under oppdragelsen.
      Har selv lært min hund å kunne være i bur, det var jo fordi hunden ligger i bur når vi kjører bil, og da jeg var på skolen. Etterhvert som hun lærte å ikke bite på ting og ble stueren kunne hun være hjemme uten å ligge i bur. Det er jo hva man gjør det til! Jeg er også enig i de over her, at hunden har dette som sitt fristed når den vil være for seg selv, og ha en plass å føle seg trygg. Man kan jo selvfølgelig ikke ha hunden i bur flere timer i strekk, men hunder har ikke vondt av å ligge i bur så lenge den har det bra og at den har positive erfaringer med å være i bur. Alle har jo hver sin mening og sin egen måte å oppdra en hund på, men det kan faktisk være gode grunner til å ha hunden i bur. Spesielt det å ha hund i bur, det beskytter både hund og personer i bilen dersom noe skulle skje, og jeg tenker at de som virkelige er glade i hunden sin, sikrer hunden på best mulig måte 🙂

    35. Bare lurer på om du og Robin fortsatt er sammen?
      Vi har liksom ikke hørt/sett noe av ham i det siste, synes jeg.
      Du er nydelig, forresten!

    36. Ser en del kommentarer ang brynene dine. Syns du kler slike tykke bryn du har nå, men de hadde vært perfekt om du hadde tegnet dem 2-3mm kortere mot neseryggen, slik at de ikke blir så tett mot hverandre.
      Du er utrolig flink på vg-intervjuet ditt. All ære til deg som er så åpen og ærlig!

    37. Kristine, dyr skal ikke være i bur i utgangspunktet. Det er menneskeskapt industri. Dyr klarer sg meget bra i naturen uten menneskelig innblanding. Det er nok mennesker som må burest inne så de kan slutte å ødellegge denne jorden;)

    38. Åååjeg elsker å se deg så lykkelig! Du har virkelig forandret deg, og det til noe positivt. Man kan virkelig se på deg at du er glad og har det bra for tiden! Elsker øyenbrynene dine også, du er nydelig!

    39. Ha ha, helt utrolig! En ting er å kommentere skrivefeil- det kan jeg (nesten) forstå,for der er det helt klare regler på hva som er rett og gal rettskriving. Men øyebryn?? Hallo. Det heter smak og behag- finnes ikke noen fasit der, og vi gjør det slik vi syns er finest for oss. Punktum.

    40. Bare lurer på om du og Robin fortsatt er sammen?
      Vi har liksom ikke hørt/sett noe av ham i det siste, synes jeg.
      Du er nydelig, forresten!

    41. Åh Sophie 🙁 Jeg var LIVREDD for å legge meg i går pga det greiene du skrev om…vet det er teit, men ja… Jeg skvatt hver eneste gang jeg holdt på å sovne og da prikkete det i hele kroppen min hver gang, og rundt 04:30 tiden i natt så løp jeg i søvne tilåmed ned til 1etg..pga innleggene dine om de ut av kroppen greiene fordi jeg var redd, Wæh, jeg tørr aldri å lese et sånt innlegg igjen xD
      Jente 14

    42. Takk for at du skriver om viktige temaer som dette! 🙂
      —-
      OH!MAG er et nyoppstartet nettmagasin for unge jenter, om kjendiser ? gutter ? sminke ? mote og mye mer! Skjekk ut websiden: http://www.ohmag.no, og følg oss på instagram: @ohmag.no

    43. så lenge du bruke ekte skinn , så er du ikke for dyrevern
      hjelpe ikke å si at veskene/skoene er brukt greier fra loppemarked eller arving
      det henger jo ikke på greip
      dyrene har jo opplevd det dei har opplevd for det om
      for håpe du bruke mer fake pels for det høres ikke ut som du har peiling på dyrevern og bruk av pels
      så skjønner ikke at du i det hele tatt gidder å snakke om at du er for , når du bruke skinn

    44. du bruke jo sikkert mer ekte skinn og sminke som er brukt på dyr , enn alle oss som kommentere til sammen gjøre

    45. Jeg syns det er vanskelig å ta stilling til selve dokumentaren som er blitt sendt nå fordi den er så subjektiv, og fordi denne mannen har filmet utrolig mye med mulighet til å skru kamera av og på, og i tillegg klippe til filmen til å få pelsdyrbøndene fremstå dårlig. Jeg syns pelsdyrbransjen bør legges ned, men ikke på grunn av de funnene som er gjort i denne filmen, men på grunn av at det rett og slett ikke er greit å la rovdyr tilbringe hele livet sitt i små bur. Det er ikke greit å avle rever så store at beinene deres knekker og leddene deres slår feil vei. Og uansett hvor “snill” du er med dyrene dine som bonde, så er det ikke noe liv å leve hele livet sitt i bur der man ikke får utfoldet seg.
      Jeg går selv med Canada Goose, og jeg har ikke problemer med pels så lenge det er økopels. Jeg syns det er greit å avlive dyr for å spise de eller å bruke pelsen deres, men ikke å la dyrene tilbringe livene sine i bur. Så skal det sies at jeg er enig i at det strengt tatt ikke er nødvendig med pels i det hele tatt heller, men det for meg blir en annen diskusjon. Jeg går som sagt i Canada Goose med god samvittighet, men jeg håper virkelig pelsdyrbransjen som holder dyr i bur blir avviklet så fort som mulig!

    46. Blir så oppgitt av å se at folk sammenligner pelsdyroppdrett med hunder i bur (i noen få timer)… Dette var et blogginnlegg om pelsdyroppdrett, ingenting annet. Og forresten er det fantastisk at du skriver om det! Har ventet på et sånt innlegg hele uken 🙂 Selv spiser jeg bare kjøtt 3 dager i uken, spiser aldri kylling eller kalkun, motstander av pels, og en ekstrem dyrevenn- og dette takket være deg. Du gjør en forskjell!
      Tusen takk ❤️

    47. Hei!
      jeg har aldri orket å kommentere på noen som helst blogger, jeg har bare lest de. men nå føler jeg du fortjener en kommentar fra meg! du har stått på ser jeg! du vet hva som må leveres, og jeg liker deg bare mer og mer! har tidligere ikke `kjent` deg, men etter det du har jobbet og stått på føler jeg at jeg kjenner deg på en bedre måte! liker det du gjør! stå på 😀 lykke til videre <3 det fortjener du!

    48. hva med sminke? Du bruker jo sminke som er testet på dyr! Syntes du ikke det er like ikke, eller hva er tankene dine rundt det?:)

    49. Skjønner ikke hvorfor det er lov/greit/ok å ta abort da. Når vi snakker om respekten for ett levende individ .. ?
      Jeg er imot dyremishandling og abort. Det er mange paralleller å trekke der.
      Pelsdyrnæring: grusomhet som skal og bør avskaffes
      Abort: grusomhet som vi dytter under bordet ?

    50. Hei Sophie Elise!
      Fant en shopping side på nett som jeg tror du kunne likt!
      For hvert klesplagg man kjøper på denne siden, så doneres
      Det 10 dollar til et lidende dyr.
      Dyrene er som oftest dyr som er blitt mishandlet, og hvor pengene går til dyrlegeregninger.. De legger også ut bilder av dyrene både før og etter.
      En veldig fin side <3
      De har også en Facebook side!
      Kanskje dette er en side du kunne frontet på bloggen??
      |
      |
      V
      http://hendrickboards.com

    51. Hei Sophie Elise!
      Fant en shopping side på nett som jeg tror du kunne likt!
      For hvert klesplagg man kjøper på denne siden, så doneres
      Det 10 dollar til et lidende dyr.
      Dyrene er som oftest dyr som er blitt mishandlet, og hvor pengene går til dyrlegeregninger.. De legger også ut bilder av dyrene både før og etter.
      En veldig fin side <3
      De har også en Facebook side!
      Kanskje dette er en side du kunne frontet på bloggen??
      |
      |
      V
      http://hendrickboards.com

    52. Jeg synes ikke at man kan sammenligne skinn og pelsprodukter. Skinnproduktene kommer ofte fra ku/ kalv/ eller geit og da blir jo kjøttet brukt til mat. Når det gjelder pels blir dyrene bare brukt til det formålet og resten blir kastet. Jeg elsker slinnprodukter, jakker, sko, vesker og hater pelsdyrindusrien

    53. Jeg syns det er utrolig bra at denne saken har fått så mye fokus og oppmerksomhet, for dette er en utrolig viktig sak.
      Husk at når man (og spesielt kjente personer som deg, siden så mange ser opp til dere) går med skinn og pels, blir plaggene mer populære og flere kjøper det. Spesielt dere bloggere blir jo på en måte reklame for klære dere bruker.
      Kan du ha et innlegg der du legger ut vinterjakker og vintersko som dyrevenner kan gå med? Hadde blitt utrolig glad for det 😀

    54. Du skriver bra, selv er jeg ikke i mot pelsnæringen da jeg kommer fra en familie som tidligere drev med mink og jeg VET at de dyrene hadde det godt der og at det IKKE er silk tv viser. De fleste pelsfarmer som driver ærlig og bra (noe de fleste faktisk gjør) har ikke noe i mot at folk dukker opp på døren deres og ber om å få komme å se hvordan dyrene egentlig har det. Dette er noe jeg anbefaler deg å gjøre. jeg sier ikke at det vil endre synet ditt, men håper det vil gi deg et innblikk i at ikke alle pelsdyrfarmer er som på tv 🙂 Igjen vil jeg også be deg tenke over at (ja jeg vet du er vegetarianer) men uansett: Pelsdyrnæring og skinn er ikke det samme.. Pelsdyrene bruker vi kun til pels av utseende messige grunner, mens de dyrene vi får skinn av (f.eks ku) bruker vi nærmest hele dyret (altså vi som ikke er vegetarianer spiser det) og jeg synes derfor ikke at skinn og pelsnæring kan sammenlignes som en og samme ting.

    55. ENDELIG skrev du et innlegg om pelsindustrien.
      Kjempe bra Sophie 🙂 dette har jeg ventet lenge på!
      Pels er et unødvendig og ubrukelig forfengelighetsprodukt.
      Vi lever i 2014! Hvorfor skal et uskyldige dyr som TRENGER sin frihet leve i et 90×90 cm bur for å bli en luksus vare? En luksusvare vi ikke en gang trenger.
      Vi har så mye annet vi kan varme oss med. Vi er som sagt i år 2014, snart 15.
      (og vær så snill – IKKE fortell meg at litt pels på KRAGEN din varmer deg! )
      Jeg blir ofte usakelig i debatter om denne pelsindustrien.
      Dette er en sak jeg virkelig bryr meg om.
      Det er så mye følelser og frustrasjon rundt dette temaet.
      Vi er dyrenes stemme! De har ingen.
      Et liv innesperret i et bur vil ALDRI bli et verdig liv for et villdyr.
      Det er kanskje ikke tortur og mishandling involvert i alle pelsdyrnæringer i Norge, MEN et dyr vil alikavel ALDRI!!!! Jeg gjentar ALDRI få et verdig liv i et BUR.

    56. Kom til kommunen min, en kommune som har dreve med pels i alle de år. Har vært på besøk til flere reva, kos med dæm og sånt. Dem bli ofte tatt ut av buran sine og kosa med, og om det e nånn som e redd nær det eks. E uvær, så bli dem tatt med inn i huset å kosa med og passa på. Ikkje alt e så fælt som golk trur, det e alltid flere sia av ein sak, og æ trur dæm fleste aktivistan kun sjer den fæle som media kjæm fram med

    57. Drit bra at du skriver om dette på bloggen! Jeg og mange fler støtter deg 100% med dette, kjempe bra! Stå på:) pelsernæringen må legges ned!!

    58. Men det er vel greit da, siden revene blir tatt ut av buret en gang i blant og blir kost med. Sånn som det ble skrevet over her! (akkurat som hunder)

    59. Sophie Elise:
      Så flott at du er imot pels 🙂 Men skinn/lær bør du ikke bekymre deg for. Det er fra dyr som vi uansett spiser, og hadde vi ikke gjort det hadde det ikke vært plass til oss her på jorden, så sånn er det med den saken!
      Emelie:
      Som erfaren hundeeier må jeg si at jeg er særdeles uenig med deg om at det er feil å ha hunden i bur. Hvis du hadde studert hundepsykologi, hadde du visst at når hunden er sliten og lei, så trekker den seg tilbake til et sted den føler seg trygg. Ofte er det buret, eller feks en hundeseng. Ikke for å sammenligne mennesker og hunder, men det er akkurat det samme som jeg gjør når jeg er sliten og lei. Og det du sier om at vi mennesker har lært hunden å føle at buret er et trygt sted er også bare fjas. Hunder har alltid, og vil alltid trekkes mot små og lune steder, der de føler seg beskyttet mot omverden. Et hundebur er et perfekt sted for hunden, og det er helt nødvendig i et hvert hundehjem! Jeg har ALDRI lært hundene min at buret er hverken det ene eller den andre, men hundene har funnet ut dette selv. Alle hunder skal ha et sted de kan ha kun for seg selv. Å lukke døren på et hundebur er like ille som å lukke døra til et rom. Så det er bare å roe helt ned, og ikke gi hunden menneskelige egenskaper den ikke har. Og at du sammenligner det å ha hunder i bur med å ha barn i bur er så absurd at jeg frastår å kommentere det. Jeg håper du ikke har hund selv, så mye kan jeg si..

    60. Du har også en jakke og dyner av dun, som blir plukket av levende gjess. Smerten kan sammenliknes med smerten man får av å trekke ut en negl. Just sayin’. Vet ikke om du er ops på det allerede, men tviler på at du hadde eid dunprodukter om du visste om det, ettersom det er like ille som pels.

    61. Undrer: Tuller du med meg nå?? Du kan ikke sitte der og påstå at ei jente på 14 år som bor hjemme i minst et par år til, ikke kan stemme, ikke kan drikke, ikke en gang kan ha sex (!) skal få ansvar for et helt nytt liv? Nei, nå får du pokker meg gi deg. Det er sikkert greit å være imot abort, men det er et så urealistisk syn på livet! Min bestevennine gjennom herrens mange år ble voldtatt på en fest, og fant noen uker senere ut at hun var gravid. Sitter du da å sier at hun skal oppdra et barn som for det første er et resultat av en grusom voldtekt, en evig påminnelse om noe jeg ikke vil ønske på min verste fiende? Og for det andre, når dette barnet spør om sin far. Hva da? Skal man lyve til sitt eget barn mener du? Gjør fader meg ordentlig research før du uttaler deg om noe som du umulig kan ha noe som helst kunnskap opp!

    62. Marie:
      Jeg har hund selv og du har faktisk ingen anelse om hva jeg har studert (og fortsatt studerer), så det skal jeg ikke svare på en gang, men jeg kan si at jeg antagligvis vet veldig mye mer om hund/dyr enn deg 🙂 Selvsagt er det helt greit med bur, så hunden har et sted den kan føle seg trygg, men det er helt idiotisk å låse den inne. Som sagt lenger opp så er det en grunn til at dette er forbudt i Sverige og Tyskland + flere land hvis du googler litt.

    63. Etter at jeg så bloggerne, så snakker/forteller du veldig annerledes enn du skriver. Snakker ikke om dialekt, men du virker mer “smart” når du skriver..

    64. Utrolig flott at du snakker opp for pelsdyrene. Ingen dyr fortjener å bli innestengt i et bittelite bur bare fordi vi ønsker å kle oss i pelsen deres. Takk for at du skriver om dette. Ha en flott dag 🙂

    65. Argumenter som “vi bruker all dyret, så det er ikke bortkastet” eller “om vi ikke dreper de, så blir de flere enn oss”. Nei, altså er du seriøs med meg? Er det virkelig DU som lager de reglene på hva som er greit når det gjelder pels eller ikke? Hva gjør det forskjell mellom deg og en ekte pelsmotstander eller en falsk pelsmotstander? Jeg ser ikke logikken i det. Heller ikke at gjenbruk er greit. Enten så støtter du pels/skinn, ellers så gjør du ikke. Guud, du kan ikke bare tro at du er et bedre menneske bare fordi du gjør det, også er du bar en hykler og syns at en annen ting er greit. Når andre ikke syns.

    66. Endelig noen som mener det samme som meg- har ventet utrolig lenge på å finne noen! Pelsproduksjonen i Norge og generelt resten av verden burde stoppe, det er motbydelig med tanke på hvordan dyrene har det, hvordan de blir behandlet mens de lever OG hvordan restene dems behandles da de er døde. Jeg ble sint av kommentaren fra anonym postet 21:54, men selvfølgelig alle har rett til sin egen mening.
      MEN HERREGUD, for hundre år siden, for tusen år siden- hvordan skulle menneskene klart seg uten dyr?!?! De brukte hele dyret: klær, mat, redskap, våpen. ALT. De trengte det, de var avhengig av det for å overleve. Nå derimot, nei vi trenger det ikke. Så for meg er det ikke noe problem å tenke på urbefolkninger som dreper dyr for mat, pels og skinn. De holder ikke dyrene i små bur, misshandler dem ikke på samme måte og som sagt, de TRENGER det. De som mener noe annet burde virkelig gå dypt inn i seg selv og tenke.
      Stå på med det du gjør! Du er et godt forbilde, og jeg er evig glad for at du gir faen i de idiotiske, inkompetente menneskene som har dårlige kommentarer om/til deg!

    67. Kristine: Jeg føler det blir feil av deg å si at dyrene ikke hadde overlevd ute i det fri uansett når det tross alt egentlig er dyr som hører til i friheten. Det annerledes når man skal slippe ut dyr som har levd i et lite bur hele livet, de vil ikke overleve fordi de ikke har blitt født med egenskapene til det. Dessuten er det ikke bra å få en viss menge mat til samme tid hver dag for et dyr. De er utviklet til å klare seg og finne mat på egenhånd når de har behov for det 🙂

    68. Såklart får du kritikk når du kun støtter en sak når det gangner deg å støtte den..
      Du eier også en lue fra River Island hvor dusken er laget av marabou.. og den kan du ikke påstå at du ikke viste var laget av det da luens eget navn er “Marabou Beanie”. Jeg har ikke sett deg bruke luen siden dette ble poengter i det innlegget.. men i grunn hjelper det lite for pengene har du allerede brukt. Støtt næringen eller ikke støtt den, ikke lat som at du gjør det

    69. Det er merkelig å lese hvordan folk forsvarer det å ha kjæledyr i bur, kontra pelsdyr som næring. Jeg vil med en gang si at jeg hverken har pelsdyr eller pels.
      I utgangspunktet var vel alle dyr fri? Domestisering av dyr er det mennesker som har stått for, i alle år. Noen har latt seg temme, andre ikke.
      Hva med innekatter? Rasekatter som er så dyre at folk ikke tør slippe dem ut i frykt for at de blir borte? Eller andre innekatter i trange byleiligheter?
      Hva med fugler i bur? Mus og rotter?
      Hva ned hunder som er så små at de må bæres, i frykt for at noen kan tråkke på dem når de er ute? De klarer knapt å gå opp en trapp, em bratt bakke har de ikke sjanse til å forsere, er det bra dyrehold? Hundene er muligens ikke innesperret i et bur, men de er fange i sin egen kropp, det er faktisk enda verre.
      Og hva med alle som kjøper disse hundene? Hunder uten papirer, de møter selger uten å ha noen som helst viten om hvordan disse valpene har vokst opp.
      Under fakkeltoget mot pels var det ei viss dame som virkelig tok “intelligensprisen” der hun sto i sin dunkåpe (som ikke er hakket bedre enn pels), med egohinden på armen og holdt apell mot pels….
      Dobbeltmoralistiske egoer, men det er vel helt greit det, de får ikke betalt, dyreholdet deres er kun for egoisme, de bør kanskje gå i seg selv før de kritiserer andre.

    70. Emelie: Jeg vet ikke helt om du er seriøs eller ikke, men det er uansett ganske speisa av deg å kommer her å gå så hardt ut mot mennesker som har hundene sine i bur. Selv har jeg en liten valp som er i bur 3-4 timer i hverdagene! Det er det flere grunner til. For det første så kjører jeg bil med henne med jevne mellomrom, og da må hun være i bur. Og som du sikkert skjønner selv bør man venne en hund til å være i buret sitt og trives der før man kjører bil med henne i buret, for at hun ikke skal bli helt vettskremt. Det ville vært helt uforsvarlig om hundens første møte med bur er å bli stengt inne i buret og satt i bagasjerommet, i tillegg til støyet fra bilkjøringen, uten noen som helst tilvenning til bur. Derfor vendte jeg henne til det fort, og hun elsker buret sitt. Burdøren står alltid oppe når jeg er alene, og hun går inn og ut som hun selv ønsker. I buret har hun deilige pledd og puter, en leke og et pledd fra gården hun kommer fra, så det lukter koselig der. Når jeg går og dusjer, forlater rommet i en kort periode, finner jeg henne som regel i buret og der storkoser hun seg. Eneste gangen jeg lukker døren til buret er når jeg ikke er hjemme, for at hun ikke skal løpe rundt og gnage på ledninger, rase ting som er farlig for henne å få over seg osv. Hun føler seg også tryggest der inne når hun er alene. I tilegg driver vi med hjemme-alene trening, og når hun takler å være alene i hele rommet uten å bli redd og gjøre ugagn kommer burdøren alltid til å stå åpen, altså også når jeg er på skolen. Det bør nevnes at buret er veldig stort, og hun er veldig liten, så hun har mer plass enn hun trenger der.
      Jeg har også veldig god peiling på hunder, har vokst opp med hunder hele livet og har drevet mye med lydighetstrening og hundepass. Jeg ser at om man gjør det riktig så kan man lære hunden sin å elske buret, og det er heller ikke vanskelig. Hunder er også ekstremt tilpasningsdyktige, og tilpasser seg det miljøet de befinner seg i. De tar ikke skade av å være i bur så lenge det er stort nok til at de får beveget seg, og at de ligger behagelig (på pledd osv.)

    71. Anonym som postet kommentar 14.12.2014 kl.16:14 : Jeg har en hund jeg ADOPTERTE fra Gran Canaria for et og et halv år siden. Jeg har INGEN peiling på hvordan hun vokste opp, annet enn at hun tydelig har blitt misshandla og forlatt til seg selv i et turistområde med mye fyll og barn. Er det også feil for deg? Jeg har henne – sånn som Vilde over meg – i bur når jeg ikke er hjemme, og i bur når vi er ute å kjører. Det er PÅBUDT å enten ha dyret i bur eller hundesele når man er i bil, og hunder som er vandt til et trygt, rolig og valgfritt bur trives som regel BEDRE der enn i en hundesele. Hunden min er verdens mest elskede hund og hun har det kjempebra. Burdøra står ALLTID oppe, slik at hun kan ligge der om hun vil og vi finner henne ofte der om vi er opptatte med noe annet enn å kose og leke med henne. Hun har tepper fra gården som tok vare på henne da hun kom til Norge, leker, bamse og bein til å tygge på så jeg kan love deg at hun har det bra.
      Jeg har tidligere kjøpt ting med pels og skinn, men det var før jeg ble opptatt av og klar over hva som skjer med dyrene. Jeg eier ingenting med pels på nå, men jeg tror faktisk jeg har et par sko som er av lær/skinn (jeg aner ikke!). Så lenge de er fine og gode å gå med så beholder jeg de, som alt annet jeg eier. På tross av det er jeg ikke dobbeltmoralsk, for jeg kommer ikke til å kjøpe noe som er av lær/skinn/ekte pels igjen. Til de som også klager på pelsdyrmotstandere som går med fake pels: HVA ER PROBLEMET? Det er FAKE. Det er varmt og lunt, og spesielt deilig å ha på tuppen av hetta på vinterjakker.
      For alt dere vet så har kanskje Fie kvittet seg med den luen dere snakker om og er så opptatt av? Slutt å rakk ned på folk som ikke er like rigide som dere selv.

    72. Jeg er imot at dyr skal lide- det er helt forferdelig!! Men ellers er alt annet ok for meg, men selvsagt med måte. Abort/pels/skinn/kjøtt.. Hva blir neste? La nå hvert individ bestemme for seg selv, så lenge ingen blir rammet selv. Ja, pels fra dyr.. Ja de dyrene blir rammet. Samme med kjøttet. Men slik har det alltid vært? Det er naturensgang. Støtter de som ikke mener det, men også de som mener det. Så lenge ingen lider smertefullt. (En i familien driver med mink, og der har de gardiner og har det fint. Hvorfor skal det være så forferdelig?)

    73. Latterlig.. Vi har to hunder, den ene var redningshund og den yngste er nå på trening for å bli det, de tåler ikke hverandre i det hele tatt, ERGO: eldste er alene hjemme mens vi er på jobb/skole, da utenfor bur, yngste er med på jobb og må ligge i bur, men blir luftet nesten hele tiden. Begge er så glad i buret at de ofte nekter å gå ut av buret. Synes bur er en bra ting, og dyrene mine elsker buret. Yngste sover i buret om natten, og klarer ikke sove uten.

    74. Føler jeg burde få sagt dette, og for å få ting klart så er jeg helt imot dyremisshandling og det er kun i Norge jeg ikke har noe imot pelsnæringen untatt at de ikke bruker mer av dyret.
      Som sagt er jeg ikke imot pelsnæringen i Norge, det er så mange av dere som ser for dere hunden eller katten deres i de burene, eller ville dyr. Men det er jo ikke det revene og minkene er lenger, de har blitt “tamme” gårdsdyr. Pelsnæringen har eksistert så lenge i Norge nå, og revene og minkene de bruker har dermed forandret seg fra de som er ville. Jeg har selv jobbet litt i et grisefjøs, og de har ikke noe særlig mer plass enn pelsdyrene i forhold til størrelse, pelsdyrene har heller ikke de samme behovene som de ville. Jeg har sett griser med liggesår, dødfødtegrisunger blir slengt i et bøtte. Hadde dette vært pelsdyr hadde dere vært rasende. Så til dere som spiser gris, hvor er fakkeltogene for grisene?
      Om et dyr er stresset mister det pels, om et dyr ikke får riktig næring får det matt og stygg pels. Da vil bonden få mindre for pelsen, så virker det ikke logisk at han vil at dyrene skal trives om han så bare er ute etter penger?
      Det er noen pelsfarmer som burde legges ned, men det er andre som holder standarden og har dyr som TRIVES (tro det eller ei). Jeg var imot pels før, før jeg begynte å søke rundt, og snakket med en som drev med det før.
      Så lenge du spiser gris synes jeg det er litt feil å være imot pels, for de blir ikke behandlet så forskjellig…
      Synes folk burde huske på at det ikke er kjæledyrene deres som er i de burene, men produksjonsdyr, akkurat som grisen. Husk at den en gang også var vill 🙂

    75. jeg syntes dette var et utrolig bra innlegg og jeg er glad for at dere bloggere som har mange millioner lesere ikke bare fokuserer på kropp og mote men ting som faktisk betyr noe (som dette innlegget) jeg digger bloggen din!<3

    76. Hei, ikke for å være frekk eller noe sånt, men ønsker bare å informere om at meieriprodukter ikke er noe bedre enn pels og kjøtt! Jeg vet at du er vegetarianer. Men har du noen gang tenkt på å bli veganer? Jeg ble veganer for 2 måneder siden, fordi jeg følte det var så dobbeltmoralsk å spise noen dyr, og elske andre dyr. Det finnes utrolig mange gode alternativer til meieriprodukter, og å leve som veganer er lettere enn mange ofte tror 🙂 Du er velkommen til å ta kontakt om du lurer på noe, og jeg vil anbefale Veganprat på Facebook blant annet! Jeg vet at mange yngre jenter ser opp til deg, og mange har sikkert blitt vegetarianer pga deg, og da hadde det jo bare vært perfekt om du kunne begynne å blogge litt om det innimellom 🙂 Send meg gjerne en mail om du lurer på noe når det gjelder overgangen til veganisme <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg