min daglige frokost

På bildet over kan dere altså se hva som pleier å være min frokost. Jeg tar et antall kosttilskudd hver eneste dag, og er så glad for at jeg begynte med det! Ikke bare føles det godt på samvittigheten, men også i kroppen. Jeg har prøvd alle hver for seg i perioder, men også alle samlet så jeg vet at denne kombinasjonen funker for meg, det kan faktisk bli for mye av det gode og man ender opp med lite energi, vondt i hodet og vondt i magen (noe som skjedde da jeg også brukte b12 i tillegg til denne mengden, men det skulle så lite til som å fjerne den ene pilla så ble alt bedre igjen). Både jeg og Robin starter hver eneste dag med en munnfull tabeletter, masse brekninger og god samvittighet, haha. 

Men, den jeg vil anbefale aller sterkest til dere som vurderer å starte med kostilskudd ersuperfrukt – denne har jeg brukt dobbel dose av i to uker, og har nå gått ned til en pille per dag. Superfrukt lover mer energi og bidrar til bedre helse, noe som funker – ikke forvent resultater etter bare noen dager, for meg gikk det rundt en uke. Tidligere brukte jeg “frukt og fiber” fra helsekosten, men disse gjorde at jeg fikk veldig hard mage- husker dere kanskje perioden hvor jeg hadde forstoppelse mer eller mindre konstant i et halvt å Det kom altså av frukt og fiber, som fungerer som det samme, bare at jeg ikke tålte det. Superfrukt er min erstatter!

Superfrukt kan kjøpes her – ellers, har noen av dere andre kosttilskudd å anbefale en vegetarianer? Hva bør jeg få i meg? Nå føler jeg ikke at jeg mangler noe spessielt, men godt å være på den sikre siden! ;)

annonse 


Jeg og min kjære har akkurat spist middag ute og vært på spa, så herlig! Nå skal vi slappe av før iallfall jeg inntar sengen, god natt 🙂 

62 kommentarer
    1. Hei! Jeg er vegetarianer, har vært det siden 1.januar. Mamma sier at hvis jeg skal fortsette å være det, må jeg ta blodprøve for å se om jeg mangler noe. Jeg må hverfall få nok proteiner og jern, resten går av seg selv;-) Men så er jeg jo bare 13 og midt i overgangsalderen, og da trenger man jo kanskje litt mer næring, jeg vet ikke??

    2. Bare pass på hva du spiser heller, så slipper du alt av kosttilskudd 🙂 jeg tar ikke en eneste pille utenom ppilla, og jeg er veggis/spiser nesten bare vegansk. Mye bedre en å proppe kroppen full i kosttilskudd 🙂 aldri følt meg bedre, er full i energi og kroppen min både ser og føles mye friskere ut 🙂 spis bønner, linser, soya osv, og ta blodprøver hos legen hvert halvår for å sjekke verdiene dine 🙂

    3. Det må jeg prøve! Sier ikke neitakk til mer energi, det trenger jeg 🙂 Må bare få sagt at du virker som en helt fantastisk person! Du skriver så utrolig bra, er kjempeflink å snakke for deg, og syntes du fremstiller deg selv bedre og bedre 🙂 tommel opp for deg Sofie!

    4. Spørsmål: du mener vel ikke at man skal ta piller, i steden for å spise mat? (Ja, jeg vet at du er vegetarianer)

    5. Jeg er vegetarianer, men jeg tar ingen kosttilskudd 🙂 spiser litt for mye soyamat, men ellers går det egentlig ganske fint!

    6. regner ikke med at hun mener du skal bytte ut frokosten med masse kosttilskudd. Men for mange er det helt normalt og droppe frokosten og heller ta en god lunch. Jeg er også en sonn person som sliter med lite energi uansett hvor Sundt jeg spiser. Så kosttilskudd er kjempe smart. Skal virkelig prøve ut den du bruker sophie 🙂

    7. Nå kommer sikkert alle til å tro at Sophie mener at man ikke skal spise frokost, derfor ber jeg alle lese kommentaren til Stine
      “regner ikke med at hun mener du skal bytte ut frokosten med masse kosttilskudd. Men for mange er det helt normalt og droppe frokosten og heller ta en god lunch. Jeg er også en sonn person som sliter med lite energi uansett hvor Sundt jeg spiser. Så kosttilskudd er kjempe smart”

    8. Jeg er vegetarianer og har vært det i snart tre år og jeg har ikke puttet i meg ymse tabletter av diverse kosttilskudd. Det eneste jeg er veldig flink til er å få i meg det jeg trenger fra fisk, egg, grønnsaker, frukt og meieriprodukter, nå vet ikke jeg hvilket kosthold du har, om du spiser fisk foreksempel eller får i deg meieriprodukter, eller om du tåler det, jeg har laktoseintoleranse, men jeg får allikevel i meg det jeg trenger. Jeg har tatt blodprøver hos legen og alle mine verdier er helt fine, jeg scorer høyt på vitaminer og jern og legen er i det hele tatt, ekstremt overrasket over at jeg har så fine verdier, uten å ta i meg ekstra kosttilskudd, så du trenger ikke kosttilskudd, det er nok bare noe du tror.

    9. Har man et sunt kosthold og ingen mangelsykdommer behøver man ikke noen form for kosttilskudd. Det er veldig leit at bloggere presser slike produkter på denne måten, da produktene har liten dokumentert effekt og en stor del av de som ser dette er yngre mennesker med liten forståelse for korrekt helse.

    10. Det er ikke alle som har bra nok opptak i kroppen av ymse grunner, derfor er det greit med ekstra tilskudd. Vegeterianere TRENGER ikke å ta tilskudd, Veganere derimot trenger B-12. Er selv vegeterianer. Kan anbefale Veganmisjonen.com 🙂

    11. Tips>>>>
      Man er ikke vegetarianer om man spiser fisk. Vokser fisk på trær? Vegetarian = vegetables, Hallo. Du er pescetarianer.
      Dere trenger ikke å kjempe for å få i dere proteiner. Det er overvudert og en myte at folk spør vegetarianere ” Men, hvor i all verden får du proteiner fra?” Man far proteiner fra grønne salatblader, nøtter, bønner og generelt nesten alt av grønnsaker.
      Hold dere unna soya for det meste. Det er ikke et “rent” produkt. Det er blitt masseprodusert og er proppet fullt av diverse + hormoner. Google. Bruk tempeh istedenfor. Soya som har gått gjennom en gjæringprosess.
      Spis mindre av ferdiglagde produkter som soyapølser/burgere, tofu produkter (tofutti, tofu smøreost osv) Jo mer maten går igjennom får så å ende opp på middagsbordet ditt, jo mindre næring har den.
      La mesteparten av kostholdet være ferske råvarer. Salat, grønnsaker, bønner, nøtter, frukt og bær.
      6 år som veganer.. Tok kanskje kosstilskudd i førsten, men sluttet med det. MEN, vi er alle forskjellige og maten som blir dyrket idag inneholder mindre næringstoffer en den engang gjorde, pga jorden har blitt mineral fattig og har blitt matet med kjemikalier + gmo. Ikke no i veien med kosttilskudd, kanskje noe flere burde ta, vegetarianer eller ei. Sørg for et ordentlig ett, ikke noe til 50 på matbutikken. Spis organisk så ofte en får til… Det er best
      Lykkte til <3

    12. Har hørt at de frukt og fiber-greiene skal være et godt alternativ for de som sliter med forstoppelse, så det høres veldig rart ut at du fikk forstoppelse av de..

    13. Kan du SLUTTE å kalle deg selv vegetarianer??? DU ER IKKE DET!
      Det blir som å si at man er lege når man egentlig er sykepleier..

    14. Kjære Sophie Elise!
      Kan du være så snill å få litt kunnskap om det du skriver/anbefaler andre?
      Vegan kost = bare vegetabilske matvarer INGEN form for matvarer med animalsk opprinnelse (Melk, kjøtt, egg)
      Lakto-vegetabilskkost = her inngår melk og melkeprodukter
      Lakto-ovo vegetabilsk kost = Melk, meieriprodukter og egg.
      Av karbohydrater, fett og proteiner er det proteiner en vegetarianer kan få mangel på. Men du spiser egg, melk og fisk og er derfor ikke et problem for deg!
      Når det gjelder B12 mangel er det VEGETARIANERE som kan få mangel på dette når de ikke spiser noe form for melkeprodukter. 1 glass melk om dagen dekker ditt B12 behov.
      Man finner også rikelig med Jern i grønne grønnsaker som jeg håper utgjør en del av ditt kosthold siden du selv påstår at du er “vegetarianer”
      Vær så snill og les deg opp på din egen livsstil før du overfører det til andre for å tjene penger!!!!

    15. det du antagelig burde få i deg er kjøtt-erstatning. Men helt ærlig, jeg spiser minimalt med kjøtt selv, og jeg bruker bare bønner og belgfrukter for å erstatte kjøtt, og jeg klarer meg kjempe fint med det. Hvis du ikke tåler store mengder fiber kan det ha noe å gjøre med at du ikke drikker nok vann. Vann er det viktigste for ikke å få forstoppelse, og det skal virke sammen med fiber for å få en god fordøyelse. Det jeg Vil anbefale på det sterkeste av kosttilskudd er omega3 i form av linfrøkapsler! De finnes i 1000mg på iHerb.com etter en måned med å bruke de fikk jeg en utrolig god konsentrasjon, og ting ble generelt lettere! 🙂

    16. Hei kjære deg:)
      Eg må bare få si at jeg har nå blitt fast leser av bloggen din. Jeg var innom noen få turer i ny og ned for ett par år siden, men må ærlig innrømme at jeg syntes du såg og fremstilte deg utrolig umoden..men i det siste har jeg vært masse innom og lest, og for en utrolig flott, smart og vennlig jente du virker til å være! Du har virkelig vokst opp, og jeg liker det:) Stå på, fine deg:)

    17. Vil annbefale deg og ta en tur på bodepower i sverige, og kjøpe en pakke som heter vita-min og en med omega3, de har sånn pakke tilbud nå, begge to for 150kr 🙂 også d vitaminer og b vitaminer 🙂 de bruker jeg hver eneste dag, sammen med noen piller som heter kreatin cruvate(kreatin for damer) 🙂 det har gjort att jeg har fått mye finere hud og mye bedre energi 🙂

    18. Ja, nå finner du ut at det er påtide å droppe måltider. Hvis du fortsetter å ta til deg de negative kommentarere, i den grad du gjør, så vil du ende opp med en alvorlig spiseforstyrrelse. Nå får du plutselig dårlig samvittighet av å spise ditt&datt/ikke trene osv., og det er allerede en dårlig start. Og at du ikke har kroppslige komplekser? Da ville du nok ikke sittet der med silikonpupper, operert nese, oppblåsbare lepper, løshår/vipper etc etc.. Så, mulig “liker meg som jeg er” ikke går rett hjem hos meg.. Du sier du aldri blir nervøs lengre, og en masse andre ting, hvor jeg føler du møter deg selv i døren gang på gang. På Senkveld feks. Du var så nervøs at stemmen ristet. Og, at du føler du må “forsvare” at jo! Du er faktisk TYNN, da viser det faktisk at du ikke helt tror på det selv. Du er usikker,og har dårlig selvtillit. Et tips: Gi litt mer faen!:)

    19. oi, jeg håpe rfor all del at du spiser mat i tillegg til disse pillene. Kosttilskudd er ikke det samme som vanlig mat, vet du 🙂

    20. jeg synes helt ærlig det er helt SINNSYKT at du propper i deg så mange piller til “frokost”.uansett mat i tillegg eller ikke, så er det atlfor mange PILLER!! jeg er vegetarianer, går over til veganer snart, og jeg har aldri trengt noen form for slike piller! OSB!!
      Det er bare å gå til legen og finne ut av hva man mangler, så finner man matvarer med det i seg. B12 feks, spiser jeg nutritional yeast, som passer til alt og er super godt 🙂
      Du har ingen som helst viten om disse pillene enn det du blir lovet av de som selger dette til deg, og de bruker deg som promotør for at enda flere skal kjøpe disse pillene.
      jeg merker jeg blir skikkelig forbanna, dette gjelder ikke bare deg, men det gjelder dagens samfunn om at spis en pille så blir alt bra. Ikke OK!
      man kan helt fint være veganer/vegetarianer UTEN alle disse pillene. og det burde være målet. det finnes SÅ MYE dritt i piller som ikke er bra for oss, om man bare tenker seg om litt grundig. løsningen er bare å bruke tid og spørre/lete seg til en kosthold der du infiltrerer alt man trenger om dagen. 🙂
      det er skummelt at du, og mange andre starten dagen med å proppe i seg en håndfull piller! #WakeUpPeople!!

    21. Du burde ta kreatin, noe kroppen produserer fra før av, men også trenger å få tilsatt. Kreatin finnes i kjøtt, noe vegetarianere ikke spiser, så det er noe som er relevant for deg. Hvis du trenger kommer du til å merke stor fremgang. Jeg har vært vegetarianer selv. Du kan søke det opp og lese om det på nettet.

    22. Du forsetter å kalle deg vegetarianer selv om du ikke er det. Dette blir bare dumt å se på. Du spiser fisk og kan ikke kalle deg det da. Dette er påpekt så mange ganger i kommentarfeltet ditt og likevel forsetter du med det. Undervurderer du leserne dine eller hva ? Hold deg til sannheten, du stiller deg selv i et dårlig lys. Er det greit å bløffe eller er det sånn at du faktisk ikke vet hva som kostholdet inneholder for å kunne kalle deg vegetarianer. En løgn der og her er ikke så nøye eller?

    23. Om det eksisterte noe kritisk tenking i hodet ditt så hadde du forstått at det eneste du gjør ved å dytte alle disse pillene ned halsen er å lage veldig dyr urin. Supermat/food/fruit er også bullshit. Folkeopplysningen på NRK hadde en episode om dette for noen uken siden. Den eneste effekt fra disse pillene er placebo effekt.
      Om man er sliten osv, dra til legen og ta blodprøve. Da er det lett å avdekke mangel. Mest vanlig er VIT B og D, og det er helt ok å ta VIT D tilskudd om vinteren. Man dekker kroppens behov ved et sunt og variert kosthold.

    24. Hadde likt og lese bloggen din hvis ikke det hadde vært så jævlig obvious advertisment. “KJØP DISSE PILLENE FORDI DE ER BEST”

    25. Herregud, du skal virkelig få pes for alt du skriver og foretar deg du. Jeg er sikker på at du vet hvem du selv er, og at du er trygg nok på deg selv til å overse bedrevitere og andre som retter pekefingeren mot deg. Jeg syns du virker som en flott jente med bein i nesa. Du er tøff som slipper så mange mennesker inn i livet ditt. Sånn, måtte bare si det 🙂

    26. Du er ikke vegetarianer, men pescetarianer..
      Vegetarianere spiser ikke fisk, gelatin osv.. Syns det er kjempebra at du prøver, men ikke kall deg for noe du ikke er. Uansett, vegetarianere trenger ikke å ta kosttilskudd dersom de har et variert kosthold. Men veganere derimot (eg er veganer), de BØR ta Vitamin B12 tilskudd, eg tar selv også noe som heter “Multitilskudd” som er en tabelett som inneholder alle vitaminene og mineralene 🙂

    27. Jeg vil anbefale trippel magnesium før du legger deg. De gjør at musklene slapper av og restituerer kroppen fortere pluss at du sover godt når du tar de. Kjøper mine trippel magnesium på. Coop obs da de fleste andre levrandører skrur prisene skyhøyt bare pga varemerke.

    28. Obs! Kroppen kan reagere på en del kosttilskudd, spesielt om man tar mange forskjellige under samme periode. Det kan for eksempel føre til leversvikt.

    29. Personlig tror jeg mange av oss trenger kosttilskudd i dag. Du vet aldri hvor mye/lite næring du får i deg gjennom maten du spiser, med mindre du bare spiser ren mat. Selv er jeg nødt til å ta ekstra vitaminer, men dette er jo veldig individuelt 🙂
      Du har forresten vært veldig flink å blogge i det siste!

    30. Hei søte! Jeg anbefaler å droppe den haugen med piller. Jeg tar en kapsel “solaray, spektro, multivitamin” (fryktelig langt navn, haha) hver dag. Det er vegetabilske kapseler som dekker alle dine behov 🙂 ellers så er det utrolig mye god vegetariskmat man kan lage da, som ser til at du får i deg alt, hehe. Men har forstått at du ikke er så glad i å lage mat! Du er hjertelig velkommen på middag til meg i når som helst, haha 😀 Hvis du vil kjøpe kapslene så kjøpte jeg mine på storosenteret. Den helsekosten i tredje etasje. Stooor klem fra meg til deg ♡

    31. Når man kutter ut kjøtt, kan quinoa være et bra alternativ. Det er en korntype fra Sør-Amerika som inneholder 14-16% proteiner, og alle de essensielle aminosyrene. Og det kan brukes til så utrolig mye! http://www.veganmisjonen.com har mange bra oppskrifter med quinoa, det var der jeg først hørte om det 🙂

    32. Samme pillene mamman til
      Michelle og flere andre blogger om for tiden. Omg . Dere er så kjøpt og betalt. Shame on u

    33. Vist du spiser sunt, variert og nok kalorier trenger du ikke ta masse piller hver morgen for å holde deg frisk. Jeg har vert veganer i 4 år og har bare tatt b12. Har aldri følt meg bedre. Synes bare det er litt dumt at folk ender opp med å tro at fordi du er vegetarianer så må du ta masse kosttilskudd.. for det er jo ikke sant vist man tar vare på helsen sin 🙂 Bare et tips!

    34. Ikke frekt ment, men er du komplett idiot? “Superfrukt og Frukt&Fiber går på den samme”. Frukt og fiber skal hjelpe om du har forstoppelse, det skal få ut det du har i tarmene. Så nei, Frukt&Fiber og superfrukt er ikke det samme. I tillegg skal du ikke ta Frukt&fiber-tablettene mer enn 3 dager på rad, pga det er veldig sterk for magen, og om du går på de en lengre periode kan det ødelegge tarmsystemet, så ikke rart du sleit med forstoppelse et halvt år.

    35. når du tar frukt og fiber må du huske å drikke veldig mye vann i tilleg! eller så får du forstoppelse…..

    36. Ehm jeg jobber på helsekost å frukt og fiber er for de som sliter med hard mage, forstoppelse osv å skal bare tas maks 2-3 ganger i uken, det er altså ingen kosttilskudd..
      Håper virkelig at du spiser frokost i tillegg til vitaminene:o Å ikke bruker de som måltidserstattere, høres veffal slik ut “Dette er min frokost”

    37. Hei Sophie. Jeg anbefaler det å gå til fastlegen din.
      For alt det du tar av vitaminer kan IKKE være godt for kroppen. Be legen sjekke deg hva du trenger av vitaminer osv. Anbefaler deg heller å snakke med ernærings folk som kan kosthold. Det vil du tjene på. For å proppe i seg alle disse pillene kan ikke være bra. Faktisk kan de gjøre vondt verre.

    38. Du må ha veldig dyr urin. Kroppen klarer bare å ta opp en viss del av alle de pillene, resten blir jo bare skilt ut. Håper du spiser noe annet til forkost også. Kroppen din vil takke deg senere vist du heller spiser sunt og variert i stedet for å bare svelge masse piller hver dag. Du er jo ung nå, men kroppen vil nok reagere til slutt om du ikke legger om til en sunnere livsstil. Men det er jo opp til deg, bare et tips 🙂 Å ha god selvtillit og elske kroppen sin handler jo om og ta vare på den også, fordi man har respekt for seg selv og helsen sin.
      Vil anbefale deg og se forks over knives på netflix eller food matters 😉

    39. Hei! For din egen skyld vil jeg advare deg mot å ta for mye kosttilskydd! 🙂 Kroppen vil etterhvert slutte å produsere/ta til seg disse tilskuddene på vanlig måte, og man kan også bli forgiftet av tilskuddene (at man får i seg for mye). Tanta mi tok 5-6 piller til frokost i flere år, nå er immunforsvaret hennes helt ræva og hun tåler omtrent ikkenoe mat lenger.. Kroppen hennes har rett og slett fått for mye tilskudd i for mange år og nå er den helt ødelagt… 🙁

    40. Du burde ta spirulina. Dette er en dom for lage, får det i pulver form og pilleform, kan ha det i smoothie og slikt, men man kan si at arealmessig er det 200 ganger mer protein i dette enn i kjøtt anbefales til vegetarianere. Gir metthetsfølelse og senker sukkersug, masse andre vitaminer i det og 🙂

    41. Du bør ta b-12 og dekke resten av behovene dine gjennom kosten. Om vinteren bør alle nordmenn da vit D også. Greia med b-12 er at den har forsvunnet fra jordsmonnet og at vi vasker den bort fordi det er et bakteriebasert vannløselig vitamin. Tidligere fikk vi massevis av b-12 fra økogrønt, men ikke nå lenger med intenst storskalajordbruk

    42. Hei! For det første så vil jeg anbefale å ta heller ta tilskuddene med lunchen, og aldri på tom mage som en frokost. Har fått med meg at du er pescitarianer, men hvis du blir vegetarianer vil jeg anbefale omega 3 fra http://opti3omega.com/ som er vegansk. B12 får du i egg, melk og ost, så den trenger du antagelig ikke. Med et variert kosthold, trenger du heller ingenting annet, enn kanskje D-vit på vinterhalvåret (i likhet med resten av befolkningen). Dette bør sjekkes med en utvidet blodprøve hos legen 🙂

    43. Frukt og fiber er ikke for energi! Det er for bl.a treg mage…
      For alle dere som blir lett påvirket av bloggere: Les på pakken eller hør i butikk om du skal ta kapslene med mat! Det er ikke lurt å ta en håndfull av diverese kaplser å svelge de med et glass vann når man ikke har spist på mange timer, og ikke skal spise før et par timer.. Dere på vite hva det der dere putter i munnen..
      For energi, prøv spirulina 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg