hvordan bloggbuisness fungerer

Jeg ser at flere av dere lesere stadig kommenterer utsagnet mitt om å skrive noe provoserende, for å så “vinne leserne tilbake”. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det annerledes for tydeligvis har mange missoppfattet det hele. Jeg skriver aldri noe her med en baktanke eller hensikt, (åpenbart ettersom jeg ofte driter på draget og har gjort det nå igjen), jeg snakket generelt om hvordan en bloggbuisness kan fungere, og hvordan lesere blir påvirket av hva bloggeren formidler. Altså, et slemt innlegg og man er verdens verste person. Tusen snille innlegg, og så har man “vunnet folk tilbake”. Det skal lite til for å rive ned respekt eller provosere, men mye til for å vinne noen tilbake. Jeg kjører ikke et spill her med en karakter, og jeg aner ikke hvor mange ganger jeg kan påpeke det – men tror dere virkelig fotballfrue er nøyaktig slik hun framstiller seg på bloggen, for eksempel? Hun kunne ha valgt en provserende vinkling av seg selv, akkurat slik jeg kunne ha valgt å framstille livet mitt like perfekt som hun gjør. Jeg har header i lite klær for en grunn – jeg kunne hatt et søtt smilebilde hvor jeg sitter i turtleneck. Skjønner dere greia? For om ikke, så gir jeg uansett opp å forklare det nå. Jeg er bare ærlig her, og har aldri støtet noen med vilje, og synes derfor det er ufortjent med kritikken jeg får grunnet dette. Alle framstiller seg seg på ulike måter, enten på facebook, instagram eller blogg = = det reflekterer ikke hele personligheten til et menneske, kun små deler. Takk for alle fine mailer og kommentarer midt blandt det hele, takk til vennene mine som gjerne tar et slag for meg og forsvarer når andre er dritt, takk til mamma og pappa som er de viktigste støttespillerne jeg har og takk til meg selv for at jeg ikke lar meg knekke så lett. Jeg er heldig, uansett ♥ In that spirit, så har jeg noen siste godnattaord fra meg til dere: 

1. Gi litt faen, og lev for din egen del. Du har bare et liv, og om du kaster det bort på å bekymre deg, så vil du angre når du ligger på dødsleiet. Tenk framover og ikke gi opp når ting føles tungt.
2. Ikke vær redd for å ha en stemme, ikke vær redd for å bli hørt. Jeg syntes det var flaut å snakke om at jeg var vegetarianer før, fordi folk med en gang kommer med kritikk og skulle “ta meg” på andre ting (f.eks at jeg har restylane). Ikke la noen lyve til deg, tråkke deg på tærne, fortelle deg hva du skal mene eller få deg til å føle deg liten. Det er den verste følelsen, og man fortjener bedre.
3.  Ikke minst – vær din egen beste venn. Du ville aldri ha sagt til en venninne “nei det her klarer du ikke”, eller “du kommer sikkert til å si noe galt” , “du er styggere enn alle andre her” osv. Jeg har klart å lære meg å være min egen beste venn, jeg heier på meg selv og tror på at jeg kan klare alt jeg vil. Det er jeg så glad for!

Så ja, om jeg har klart å oppnå noe av det på bloggen, at noen av dere tenker over disse punktene her, så blir jeg veldig stolt over meg selv. Ikke minst, stolt over dere 🙂


97 kommentarer
    1. Så utrolig fine ord! <3
      God natt søte deg, sov godt å drøm søtt! Ha en fin helg å kos deg masse, det fortjener du 🙂

    2. Utsagnet kan ikke tolkes annerledes enn at du spiller et spill for å vinne lesere. Det gjør at din grad av ekthet (som mange tvilte på fra før) forsvant. Innlegget ditt er et forsøk på å ro, et dårlig et sådan. Hvem tar deg alvorlig nesre gang du skriver om f eks mobbing. Ingen.

    3. Så fine ord <3 Skjønner ikke hvordan folk klarer å mistolke alt du skriver hele tiden, jeg synes du formulerer deg veldig forståelig i innleggene dine og jeg har i alle fall ikke problemer med å skjønne hva du mener 🙂 Så tror ikke det er du som er dårlig til å forklare.

    4. Du velger å ha bloggen som levebrød, du velger å bruke deler av deg selv som er provoserende, ekstreme osv.
      Altså du velger å selge meg som leser et produkt basert på livet ditt, utseende ditt og meningene dine i en ekstremutgave.
      Jeg som leser har ingen innsikt i hvordan du er privat, jeg har kun mulighet til å dømme det du velger å dele.
      Hva du deler er helt opp til deg selv, selvfølgelig får du kritikk når du selger en versjon av deg selv som er uspiselig og provoserende for veldig mange mennesker, men den retningen har du da valg helt frivillig?
      Du kunne valgt verdighet fremfor penger. Eventuelt brukt noen av de sidene du sikkert har men ikke viser her på bloggen, til å tjene pengene dine på noe litt mer verdig.

    5. Kjære Sophie
      Tenker du over hva du EGENTLIG skriver? Hvilke budskap du EGENTLIG sender ut … Du sier du har opplevd å ikke være “kul” siden du ikke hadde råd til de kuleste klærne, hvor mange tror du ikke opplever et enormt kjøpepress når du omtrent daglig legger ut bilder av nye klær, dyre vesker, sminke som mange ikke har råd til??? Du fronter en kjøpekultur man må ha veldig høy inntekt for å kunne holde følge med. Selvfølgelig forstår vi at du gjør dette fordi du tjener penger på det, men mange mange av dine “fans” har ingen mulighet til å kjøpe de tingene du får gratis! Du kaster ditt “rikmannsliv” i ansiktet på leserene omtrent daglig, noe som for så vidt er greit – om du hadde stått for det du gjør, stått for handlingene dine, stått for det overfladiske livet du fronter når du har nye klær, ny sminke, nye sko og nye vesker osv – UKENTLIG, om ikke daglig …
      Du skriver “det finnes jenter og gutter som leser min blogg som det siste de gjør før de legger seg om kveldene, skal jeg da slenge masse dyre ting i ansiktene deres, når de muligens ligger deg og har angst fordi de ikke har råd til vintrejakke eller nye sko fra året før?” … Hva mener du selv at du gjør, når du legger ut bilder av nye klær, sminke, vesker osv mange ganger i uken??? Er ikke dette å “slenge ting i ansiktet deres”??
      Jeg tror ikke du mener noe vondt med dette, og du er ung – men vær så snill; bruk litt tid på å tenke gjennom hvem og hva du vil fremstå som, for det du gjør nå er å fremstille deg som en helt annen person enn hva handlingene dine viser … du sier en ting, men gjør noe annet (sier at du ikke vil kaste dyre ting i ansiktet på leserene, men reklamerer nesten daglig for ulike produktet, klær osv)
      Ser du ikke at DU er med på å få unge jenter til å “muligens få angst” fordi de ikke har råd til nye klær, fordi de ikke har foreldre som kan kjøpe alt de ønsker seg. Du som selv har blitt mobbet og følt deg utenfor pga at du ikke har hatt de kuleste klærne, føles det da riktig å være en medvirkende årsak til at mange unge jenter utsettes for det samme som det du gjorde når du var ung?

    6. “BLOGGBUISNESS”
      Herregud, du staver som en 12-åring.
      Du har forferdelig mange stavefeil i det hele tatt, overalt.
      Kanskje på tide å fullføre ungdomsskolen?

    7. …. du kan ikke forskjellen på “et” og “ett” heller … jeg trekker tilbake det med ungdomsskolen.
      Kanskje du burde fullføre barneskolen på nytt først? Dette er flaut.

    8. Greia er at folk føler seg såret. Da gjør man det ikke godt igjen ved å bare komme med unnskyldninger. Man må beklage.
      Stå på! 🙂

    9. Lurer på hva som har dårligst påvirkning på de unge menneskene som leser bloggen til Sophie Elise: Henne selv eller alle de som daglig tillater seg å mobbe, trakassere og hetse en ung jente på grunn av hennes holdninger, utalelser, handlinger, utseende og til og med skrivefeil (haha). Hadde vært interessant om du skrev et innlegg med dette som tema, SE, siden du alltid blir fortalt at du er en rollemodell og at bloggen din leses av så sykt mange unge lesere (merkelig nok ser kommentarfeltet ditt ut til å være preget av en betydelig eldre gruppe enn disse 8/9-åringene alle maser sånn om).
      Og nei, dette er ikke ment som en “la sophie være, fordi hun er best i verden”-kommentar – jeg har bare tenkt mye over at det som kanskje har verst påvirkning for disse “unge stakkars leserne” (som overraskende mange ser ut til å være oppriktig bekymret for?..) ikke nødvendigvis er bloggen til Sophie Elise, men heller kommentarfeltet.
      Du har helt sikkert tenkt over dette mange ganger selv, så det hadde vært ekstremt interessant å høre dine tanker rundt det. Spesielt nå som du er i en slik periode hvor hetsen strømmer på fordi du er “et dårlig forbilde” – er jo akkurat nr det er aktuelt, tenker jeg 🙂

    10. Hvorfor kan du ikke skrive et innlegg som oppklarer dette med dyrevern og veskene dine. Du sier at du leser kommentarene dine, og dette har blitt etterspurt i nesten hvert innlegg siden celineveska…

    11. oy, har ikke vært inne på bloggen din på lenge, fordi den aldri egentlig har vært noe for meg, men nå er den jo helt fantastisk! fast leser fra nå av 😀

    12. Tuuuusen takk for de tre punktene! Hjalp meg mye på en dag med dårlig selvtillit. Spesielt det med å være min egen bestevenn. Har mye å si hva jeg tenker om meg selv i forskjellige sammenhenger. Så igjen, tusen takk!

    13. Heier på deg sophie! Skal ærlig innrømme at jeg var en av dem som dømte deg før jeg leste bloggen men så, etter å ha begynt å lese fast skjønner jeg at du er tøffere enn de fleste og har mer i hodet enn det folk flest mener!:) punkt nr 2 appellerte veldig til meg, prøver å bli mer veggis og bestille det når jeg er ute og spiser og igår satt jeg med to jeg ikke kjenner så godt som spurte om hvorfor osv og følte meg litt dum selvom de spurte av nysgjerrighet, men fra nå av skal jeg prøve å være mer stolt av der jeg velger å gjøre! Stå på!:D

    14. Hei Søte, vakre og smarte du 🙂 Jeg har aldri kommentert blogge din før, men følte for å støtte deg litt. Jeg er 34 år og har vært gjennom en trøkk eller ti i livet, men lever nå et godt og rolig liv sammen med mann og 2 barn. Jeg har kommet dit jeg er mye på grunn av den tankegangen du nevner i de 3 punktene dine 🙂 Du *er* smart, nesten for smart, og må hele tiden overforklare og dumme ned så mye til en del lesere. Stå på du, med din greie 😉

    15. Jeg ble fast leser av bloggen din fordi det virket som du var like opptatt av dyrevern som det jeg var. Men under sesong 1 av ‘bloggerne’ kunne man skimte flere dyretestede produkter i hyllen ved siden av sengen din, blant annet body lotion fra Dove.
      Dette overså jeg fordi jeg tenkte at de kanskje var gamle, fra en tid før du begynte å interessere deg for dyr. For i en videoblogg fra 2011 var du svært bestemt på at dyr, det likte du IKKE.
      Men så… Hva skjer med chanelleppestift og celineveske? Atten tusen kroner er mye penger å legge på et produkt laget av dyremishandling. I alle fall dersom man liksom er så jævlig imot det.
      Her om dagen skrev du et innlegg om at du visste at mange av leserne dine hadde dårlig råd og at du ikke ville kaste dyre produkter i trynet på dem via bloggen. Og 24 timer senere sto du der med en bunke cash og gliset til kamera iført ei to tusen kroners jakke laget av dun og fjær. Ikke bare kjører du pengene dine opp i trynet på folk, slik som du absolutt ikke ville gjøre, men den jakken er helt i samme liga som Canada goose (minus pelshetten). Ikke dyrevennlig i det hele tatt.
      Og det vet du.
      Jeg hadde stor respekt for deg og bloggen din, men fasaden din har slått sprekker, og det skinner tydelig gjennom at dyrevern ikke er så viktig for deg likevel. Kanskje er det en bloggreie, men plutselig har du blitt akkurat som alle de andre såkalte dyrevennene på topplisten: skriver rørende innlegg om hvordan dyr lider på pelsfarmer og under dyreforsøk, for så å reklamere for overprisede skinnvesker fra kjente merker. Nesten som for å vise at “se hvor mye penger jeg har!”.

    16. Hei! Lurer på en ting! I sosiale medier heter du Sophie Elise Isachsen, men i virkeligheten heter du jo Sofie Steen Isachsen.. Hvorfor stave Sofie på en annen måte, å legge til Elise, og unngå det ene etternavnet? Haha, lurer kun av ren nysgjerrighet!:)

    17. åherregud, kan ikke folk bare slutte å provosere? har du ikke nå fint å si så hold det for dæ sjøl, e ingen som bryr sæ om ka dokker har å si

    18. Skjønner ikke hvorfor alle skal kommentere dritt hele tiden, de som har noe vondt å si om SophieElise, har ikke deres mot lært dere at “hvis dere ikke har noe godt å si, ikke si noe i det hele tatt?
      Sophie har en blogg hun velger å skrive akuratt det hun ønsker å skrive, og det er det som er meningen.
      Hun er akuratt som alle andre, mennesker gjør feil og er ikke det noe vi alle er? Mennesker? Noen av disse kommentarene virker som at de er skrevet av en misfornøyd bikkje som ikke har noe bedre å gjøre.
      I forhold til ekstremt mange bloggere så viser faktisk hun mye av privatlivet sitt. Slik jeg har sett det så er det mange som fremstiller seg i å være å den perfekte lille prinsesseboblen, men det gjør ikke hun. Hun skriver overraskende mange personlige innlegg om hvordan hun har det, om hennes bekymringer osv.. Det er mere enn det du kan drømme om å få ut av de normale bloggerne.
      Bloggerne på topplistene kommer som regel med ett bra innlegg og så er de på toppen, men det er en grunn til at SophieElise ligger nesten øverst konstant. Hun må jo gjøre noe riktig da?
      At dere klager på at hun får mye gratis ting, det er mange som gjør det. Min mor får gratis kaffe på jobben sin, jeg får gratis klipp, farge alt som du kan få i en frisørsalong og du ser ikke oss få noe “hate”.. Gratisting er en del av å jobbe, frisør en en jobb, kontormedarbeider er en jobb pg det er også bloggingen til SopiheElise. Dere får sikkert mye gratis på deres jobb eller kommer til å få det. Om det er klær, kaffe, eller bare små ting, så er det helt likegyldig, samme prinsipp.
      Så sist men ikke minst, hvis dere har et problem med bloggen, lag deres egen skaff dere tusenvis av følgere og se hvordan press det faktisk kan være. Ikke alt er helt “rosa”..
      Stå på Sophie!

    19. Den trengte jeg å høre idag! Er i en periode hvor jeg bare bekymrer meg og tråkker megselv ned.
      Så takk for de siste punktene! 😀

    20. Nå må folk virkelig slappe av og roe seg litt ned. Jeg skjønner hva du mener jeg Sopie. Det du sier er jo bare at du setter ting litt på spissen. Dette er jo heller ikke noe nytt. Aviser og tidsskrifter bruker jo de samme metodene i overskriften osv for at vi skal være fristet til å lese mer. Hvor mange ganger har ikke de tøyd sannheten om deg for å vekke oppsikt og skape interesse? Dessuten er dette noe vi alle er skyldige i på Facebook og i det daglige livet. Hvis vi forteller om noe som skjedde i går så velger vi å fokusere på en ting som skilte seg ut fra hverdagen og som andre synes er artig. Vi “redigerer” alle våre liv for at det skal være mer spennende. Det er bare det at du gjør det bedre 😉 du er fortsatt super underholdende. Keep up the good work 🙂

    21. spohie må få legge ut bilder av sæ sjøl med klærne ho bruker? greit at ikke alle har penger nok til å kjøpe hva de vil, men hvorfor går de inn på bloggen til sophie elise da, for å gjøre det enda værre for sæ sjøl? e demmes eget ansvar. sophie får betalt for å blogge om livet sitt, å det her e livet hennes! patetiskt å skylde på ho for andres problemer

    22. Hvorfor klager dere over gratis ting egentlig? Tenk litt. Mange får frynsegoder av å jobbe. Feks leie hytta gratis, gratis iPhone, iPad, Mac etc etc. Bare at det ikke er så synlig så de ikke får noe sure miner. Men Sophie er jo synlig, og derfor er det mer riktig å hakke på henne? TENK… Hvis det var DU som ligger på helt topp, og får tilbud, hadde du da takket nei til sponsede ting? Hvis du svarer nei, så fint for deg. Men de aller fleste sier ja, så kan dere være grei å holde kjeft da? Ikke klag.

    23. Helt utrolig at folk legger seg oppi alt det du skriver og tar alt seriøst. De aller fleste har vel fått med seg at du har en ganske så ironisk humor. Stå på Sophie, gjør akkurat det du vil, skriv om det du vil. Elsker at du provoserer og får ganske mange provoserte. Du er tøff 🙂

    24. Hva med å bare innse at du har dritte på leggen og legge deg flat? Du får mer respekt av det enn å skrive innlegg på innlegg.
      Og fotballfrue er akkurat lik som hun blir framstilt på bloggen, så da vet du det.

    25. Mari : hun har ikke en “ironisk humor”. Hun er en løgner og dyremishandler.
      At du ikke klarer å se det er ufattelig.
      Ah, og analfabet i tillegg, men det kan rettes på om hun noen sinne gidder å faktisk lese en bok som ikke er skrevet på baby-språk.

    26. Hei Sophie!! Er ikke så veldig god til å kommentere, men jeg leser i hvert fall bloggen din fast. Måtte rett og slett slenge inn noen gode ord til deg nå som det var i overkant mye negativitet her.. Helt ærlig, er jeg nok uenig med deg i mye, men har stor respekt for alt du står for. Du tør å ha en stemme, og å kjempe for det du mener er riktig, og det står det respekt av! For meg virker du som en god og snill jente med massevis av intelligens og kunnskap. Det er spennende å lese innleggene hvor du er reflektert og står for det du mener. Ikke la noen dra deg ned fordi de er uenige. Jeg digger humoren din, som flere over rakker ned på, men kanskje jeg bare er voksen nok til å se ironien og sarkasmen din? (I forhold til leserne din under tolv, mener jeg.. Det er vel ikke før den alderen man blir i stand til å lære seg ironi og den slags…) Så stå på! Du er flink og vellykket! Jeg heier også på deg:-) Stor klem<3

    27. Det provosera meg at det er så mange som dømmer deg og velge å tolke alt du skrive negativt. Eg har berre fått meir respekt for deg det siste halvåret og eg er sikker på at eg ikkje er den einaste. Sjølv om det er mange haters der ute så er det også veldig mange som heia på deg, du er rå Sophie Elise!

    28. Hvis du vil at folk skal tro på at du hadde perfekt engelsk og var utrolig skoleflink så burde du ha noen til å lese korrektur på bloggen din, det trenger du sårt!

    29. Tydeligvis ikke så flink siden du ligger så langt nede på skattelistene, samtidig som du er “norges mest lest blogg”.

    30. Jeg likte deg for jeg trodde du var ekte. At du var en som visste hvordan det var og ikke Være blant de kuleste og de populære.
      At du brydde deg om dyrene og menneskene rundt deg. Men nå har du jo avslørt deg selv og innrømmet at det bare er skuespill og løgn. At du dikter opp for og få lesere. At du lyger for og gi et godt inntrykk.
      Alt er bare løgn og selvfølgelig er de faste leserne skuffet.
      Unnskyldninger hjelper ikke.
      At du er på blogger med Marna som hadde et fantastisk innlegg om deg hjelper heller ikke.
      Men god try 🙂

    31. skjønner ikke hvorfor du alltid skal nevne andre blogger’er
      men jeg vet ikke , du virke ikke ut som noe annet enn en overfladisk drittunge og bare provosere for moro skyld , kan du ikke heller ha skikkelig meninger ogm ting? og ikke være så sykt kroppfiksert , skjønner ikke at noen gidder å forsvare deg når du fremstille deg som du tror du er bedre enn alle andre og rikere enn alle andre

    32. Jeg LEEEER av dere idioter som sitter bak en anonym skjerm og hakker ned på henne! hahhahah tragisk! La henne leve sitt eget liv. Jeg digger deg Sophie!

    33. det jeg liker med headeren din, er at man ser du har helt vanlige lår, ikke sånne stramme muskel lår som det florerer av på insta fra diverse folk 🙂

    34. Man merker godt at etter du flyttet til Oslo så har du blitt mer merke-fiksert. Merkevesker, merkeklær, sminke fra dyre merker. Er det bare for å “passe inn” med de andre Oslo-bloggerne med dyre vesker og Uggs? Er du virkelig så redd for å være den personen du egentlig er at du bare følger etter strømmen?

    35. nå vet jeg fotballfrue var et eks bare, men nei, ingen tror vel at hun er sånn som hun skriver. jeg følger ikke bloggen hennes og makan til kjedelig “perfekt” pers skal man lete lenger etter. hun skriver aldri om noe som interesserer meg, være seg klærne hennes, turene hennes, osv osv. hun gir aldri noe tilbake og virker bare ganske grisk. hehe
      jeg følger deg fordi du hadde en periode med egne meninger ang viktige tema, det likte jeg, og det ga deg mye mer. i det siste har du ikke hatt dette lille xtra ved deg og ting har ofte blitt hykleriske. og det er bare en ren NO no.
      jeg liker vegetarianer sophie, politiske sophie, og engasjerte sophie, som ikke gjør som mainstreamen her i Oslo, er andre steder for den saks skyld 🙂

    36. Skjønner hva du mener, og synes det var bra at du forklarte dette nøyere i en videoblogg, fordi jeg var bl.a. en av dem som mistolket det du skrev.
      Likte de punktene forresten 🙂

    37. … er en fin ting i Norge/vestlige land generelt. I visse andre kulturer er det greit å “presentere en variant av sannheten”/lyve. Jeg er helt sikker på at du hadde sluppet masse pes om du hadde vært raskere til å innrømme at du ikke er så prinsippfast når det gjelder vegetarisme. Men, på en annen side er jo all PR god PR, og for alt jeg vet kan det jo være at du presenterer “varianter av sannheten” med vilje – for å få oppmerksomhet. Jeg tror gjerne på at du er ei sterk jente, men jeg tror også at noen av premissene er litt feil.
      Et spørsmål til slutt:
      Er “forholdet” mellom deg og Robin avtalt spill for å skape oppmerksomhet for dere begge?

    38. synes du er flink å skrive og formidle det du mener, er bare synd at folk skal henge seg sånn oppi alt, men stå på <3
      blir forresten glad om du går inn på min blogg og legger igjen en kommentar der 🙂

    39. Tusen takk for at du er deg, Sophie Elise! Jeg digger bloggen din, og jeg digger deg. Jeg personlig er ikke i en veldig bra periode for tiden. Har veldig lite penger, er uten jobb, uten lappen og dine ord inspirerer meg til å fortsette videre, og gjøre det som må til! Stå på videre, og jeg blir inspirert til å gjøre det samme! 🙂

    40. Du sa jo selv at du hadde en baktanke med bloggingen din? ”Jeg spiller på en ekstrem versjon av meg selv”, for å opprettholde interesse og antall klikk. Dette blir for dumt.

    41. nå blogger ikke fotballfruen på samme måte som du gjør, og hun fremstiller seg selv ikke på samme måte som du gjør. Som du skrev i innlegget, headeren din består av deg og pupp og atter pupp, mens fotballfruen vil ikke bli kjent gjennom å fremstille seg som glamourmodell. Hun blogger på en måte som alle de fleste motebloggerene blogger om. Hun velger å la vær å yte sin mening fordi hun kanskje hadde fått mye ufortjent kritikk for det. Men du yter din mening om noe, så gjør du det motsatte av det du sier. Du rakket ned på mennesker som spiser kjøtt for eksempel, men du valgte å bruke dyretestede produkter og sier deretter ” jeg gidder ikke å sjekke om de produktene er testet på dyr, men jeg er likevel en bevisst dyrevenn, heheheh.” Nei, det er ikke sånn det fungerer lillevenn. Enten så står du for noe du mener om og ikke vingler så mye på det, eller så la vær å skriv ting du ikke kan stå for.

    42. Tre alternativer for universets opphav
      I følge kosmologien ble universet til for ca. 14 milliarder år siden, gjennom den kosmiske hendelsen kjent som Big Bang. Hvis du har tvil ved dette kan du lese «Har universet en begynnelse?». Det aller første spørsmålet man må tenke over er: Hvorfor eksisterer noe som helst fremfor intet? Det krever en forklaring. At universet kom til eksistens var ikke en nødvendighet fordi det en gang ikke eksisterte, så hvordan kan det ha kommet til eksistens? Det finnes tre alternative svar på dette spørsmålet:
      Universet kom til eksistens fra intet.
      Universet skapte seg selv.
      Noe eller noen forårsaket universets eksistens.
      Det er i realiteten kun disse tre alternativene. Om man prøver å frembringe andre forklaringer på universets opphav, vil det samme spørsmålet kunne stilles og man sitter igjen med de samme tre alternativene. Om noen f.eks. sier at universet utviklet seg el., vil du sitte igjen med samme spørsmål om utviklingens opphav. Dersom to av disse alternativene kan bevises å være feil, og det tredje hverken kan bevises å være rett eller galt, må det tredje rasjonelt sett være riktig fordi universet eksisterer. Noen vil kanskje si at det kan være flere alternativer som vi ikke vet om. Svaret på dette er at det kan være informasjon om hva som helst i livet som vi ikke vet om, og det vi gjør da er å forholde oss til den informasjonen vi har. Vi kan ikke basere livene våre på potensiell kunnskap som muligens eksisterer, men vi ikke vet om. Anta at noen sa at det kan hende at vi i fremtiden oppdager at det å drikke vann fører til kreft. Du ville ikke sluttet å drikke vann fordi det kan hende at man får informasjon i fremtiden, basert på kun spekulasjon. Du ville forholdt deg til den informasjonen som er tilgjengelig. Det samme gjelder i tilfellet om universets opphav og de tre svaralternativene.
      Kan universet ha kommet til eksistens fra intet?
      Det første alternativet «Universet kom til eksistens fra intet» kan ikke være korrekt fordi historien har aldri vist at noe kommer fra intet. Vi har aldri opplevd at noe kan komme til eksistens fra absolutt ingenting, fordi ut av ingenting, kommer ingenting. Dette er et unektelig filosofisk prinsipp, som P. J. Zwart i sin publikasjon About Time forklarer: «Hvis det er noe vi finner utenkelig er det at noe kan oppstå fra ingenting.»1 Om noen sa til deg at en elefant oppstod fra intet rett utenfor huset ditt ville du ikke trodd på vedkommende. Om personen fortsatt insisterte ville du trodd vedkommende var gal. Om du så gikk ut døren for å sjekke om det var en elefant der, og du til og med så en elefant foran dine egne øyne, ville du aldri akseptert påstanden om at den oppstod fra intet. Du ville prøvd å rasjonalisere situasjonen og kanskje tenke at det var et sirkus i nærheten hvor den kunne ha rømmet fra. Du ville aldri akseptert påstanden om at den kom til eksistens fra intet fordi vår erfaring og historie forteller oss at dette ikke er mulig. Dersom du hadde funnet en sofistikert gjenstand du aldri har sett før eller vet hvor kommer fra, ville du rasjonelt sett ha antatt at den var laget av noen og ikke at den var et produkt av intet. Selv om du ikke visste hvem som produserte denne gjenstanden, ville gjenstandens eksistens, for deg være et bevis på eksistensen av gjenstandens skaper.
      Noen kan hevde at i kvantevakuum kan noe oppstå fra det som noen fysikere betegner som «intet». Det er viktig å nevne at den virkelige forståelsen «intet» ikke bør blandes med det «intet» som noen fysikere snakker om relatert til kvantefysikken. Å blande disse er misvisende fordi kvante er «noe». I kvanteteorien er vakuum et felt av energi som gjennomstrømmer hele universet. John Polkinghorne, en filosof av vitenskap, forklarer at kvantevakuumet «… er ikke ?ingenting?, det er en strukturert og svært aktiv enhet.»2 Så noe kan ikke oppstå fra absolutt intet. Om du trenger en mer omfattende forklaring på dette med kvantevakuum, les «Motbeviser spontane hendelser i kvantevakuum Guds eksistens?»
      Kan universet ha skapt seg selv?
      Det andre alternativet som sier at «Universet skapte seg selv» kan ikke være korrekt fordi det å skape seg selv vil innebære å være i eksistens og ikke-eksistens samtidig. Det er en selvmotsigelse og en umulighet å både eksistere og ikke eksitere samtidig. For å gjøre det enkelt kan det sammenlignes med å føde seg selv. Enhver person som bruker en viss grad av fornuft vil være enig i at et menneske som ikke eksister hverken kan føde seg selv eller noen andre. Ideen om å føde seg selv er bare en ide som ikke har rot i virkeligheten. På samme måte er ideen om at universet skapte seg selv, kun ord som ikke har rot i virkeligheten.
      Fortsettelsen kommer…

    43. Pleier aldri å kommentere blogger fordi jeg ikke orker hjernedøde mennesker som sitter og slenger dritt til personer de aldri har møtt eller kjenner. Men, jeg gjør et unntak.
      1. Dette er Sophie sin blogg
      2. Hun bestemmer selv hvordan hun vil skrive
      3. Hun bestemmer hvordan hun vil fremstå og vinke saker og ting.
      4. Sophie er mest sannsynlig veldig mer fremgangsrik enn de fleste hjernedøde menneskene som sitter bak en dataskjerm og kommenterer bullshit til en person de aldri har møtt, eller kjenner.
      5. Det er en grunn for at Sophie har en blogg som er norges mest leste. Fordi hun er en GOD blogger.
      6. Hun vet hvordan hun skal markedsføre sin blogg
      7. Hun velger selv HVORDAN hun vil markedsføre sin blogg, eller hvordan hun vil få oppmerskomhet rundt den.
      8. Dette er hennes liv, ikke deres.
      9. Hun tjener veldig mye (som er fortjent)
      10. Dere som sitter og kommenterer dritt all day, all night…. Dere hjelper også bloggen hennes til å få mer lesere, til å tjene mer, og til at hun holder seg på topplisten. Såå, det eneste dere gjør er egentlig å hjelpe. Suck on that
      11. Du har en DRIT BRA blogg Sophie, håper du er stolt av alt du har fått til i en så ung alder. Du virker som ei jente som har bra verdier og ei som bryr seg om andre. Ikke skriv fler innlegg for å forsvare deg selv, eller for at folk skal forstå hva du mente med et innlegg. Du gjør ingenting feil, du er bare deg selv, skriver som du vil og er ærlig. Du må aldri miste det, Sophie! Det er bra egenskaper å ha. Om mennesker ikke liker det, nei da får de bare ha det så godt.
      Xoxo

    44. du kan med god grunn være stolt av deg selv! 🙂 du er et veldig godt menneske og det lyser jo positivitet og intelligens lang vei. det kommer alltid til å være mennesker som ikke ser det, men de teller ikke. det som teller er at du har det bra med deg selv og lever som du selv vil, og du har jo alltid mange lojale lesere og venner som alltid kommer til å støtte deg. hvis noen “mister all respekt” osv for deg etter du gjør noe som i deres øyne er en feil, var de aldri lojale to begin with. <3

    45. Syns veldig mange her burde gå i seg selv, for dere kan likestilles med mobbere mtp hva dere skriver. For eksempel, se på kommentarer som påpeker skrivefeil – det er lov til å si i fra på en hyggelig måte. Bli voksen da, vær så snill..
      Liker deg godt Sophie, men jeg syns du burde lese Voe sitt innlegg om den 50kgs saken, hvor hun skriver om å ytre meninger man ikke står for osv. Hun kommer med noen veldig gode poeng der, som gjenspeiler hvorfor mange av leserene dine er litt skuffet eller føler seg bedratt. Det blir rett og slett for dumt å skrive innlegg på en blogg kun for å få flere lesere, dersom man skriver noe man ikke mener. All PR er ikke god PR. Jeg regner med du vet det, men det kan virke litt som at du mener det motsatte i innlegget litt lengre ned.
      Stå på videre! Håper folk glemmer denne dumme “50kgs saken” snart 🙂

    46. Du kviner i seriøst annenhvert innlegg.
      Du valgte å ha headeren av deg halvnaken, fordi du ble lei av “good-girl” imaget- sa du selv!
      Men du fikk bare dårlig kritikk for det, fordi vi liker deg som “good-girl”. Du kler ikke å prøve å være sexy. Du hadde en header hvor du ikke viste de skjeve puppene dine o.l. Og folk respekterte deg for det. Du hadde like mange lesere da, som nå. Du får jo ikke noe mer oppmerksomhet av å vise deg lettkledd. Alle som ikke har respekt for seg selv og er misfornøyd med seg selv gjør jo slikt. Du får oppmerksomhet fordi du er stokk dum og ser ikke ut i måneskinn engang.

    47. Hei! Vi er en gruppe ungdommer på 5 stk som har laget en blogg i samarbeid med Leger Uten Grenser og vi er med i en konkurranse som går ut på å få flest treff på bloggen. Så i den forbindelse lurte vi på om du/dere kunne ta en titt på bloggen vår og gjerne legg igjen en kommentar, det ville vi satt veldig stor pris på! Vi vet at det er litt upassende å skrive om det hær, men vi vil så gjerne vinne konkurransen 🙂

    48. Til deg (og alle andre før deg på andre innlegg) som kommenterte om skrivefeil, tror Sophie tok seg veldig nær av det.
      Særiøst, are you for real?
      Jaja Sophie, sei ifra om du vil ha studiekompiss. Då kan vi skrive novelle og innleveringe om latterlige lesera, (skal strekke meg så langt å sei at dem e jo faktisk også faste lesera av deg) uforståelige og firkantat dem e. Når det e sagt både du og demmes kommentara e underholdning så det håll.
      Kan ikkje du skrive et innlegg om dårlige kommentara du har fått, og dine tanka rundt akkurat det. (feks om du svare høyt for deg sjøll, kommer med en stygg kommentar tilbake, om du flire, ja osv.)Så altså et innlegg om dine reaksjona til dårlige kommentara. Trur det kan være flere som egentlig lure på det.

    49. Du heyhey !!
      Du kan slenge deg ett visst sted!
      Hahaha gratis kaffe å hårklipp?! Er du stokk Dum eller..
      -Sophie er på topp fordi hun har vært en god blogger for dissa småripsa men nå er alt som var på topp gått over til negativt å folk blir mer forbanna å irritert over at hun faen ikke kommer med noen kommentarer eller klarer å svare for seg, bare nye innlegg etter innlegg. . Snakker om at hun ikke vil fremstå som sånn å sånn også 24 timer etter så står hun med ansiktet dytta ned i sedler og dyr jakke. Skjønner dere ikke det eller dere som klikker når noen skriver noe negativt?! Sophie!! Kjære deg du sier en ting å Gjør noe heeelt annet.. Det blir helt feil når du har en blogg! Er så synd at du ikke tar kritikkene litt særiøst finner vel detta morsomt sammen med svensken selv..
      Tenk litt på den..
      Bloggen din gikk til Helvete etter du dro inn svensken å kom med disse spontane innleggene da så vi mer av hvem du er som person.. Jævlig synd..

    50. Lllloooooooooooooosssseeeeeeeeeeeeeerrrrrrrr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    51. Jeanett har rett! Handling sier mer enn tusen ord!!!
      Men det skjønner ikke folk på 19 år!
      God bedring…………….

    52. men hvorfor vil du framstå som en dårligere versjon av deg selv?? du har lagt ut nakenbilder og headeren din tilsier at du er VELDIG lett på tråden, er det da rart at folk tror du er det?

    53. “Alle framstiller seg seg på ulike måter, enten på facebook, instagram eller blogg”
      Feil. De fleste av oss bare er oss selv, både i hverdagen og på sosiale medier. Også de fleste bloggere er seg selv, og gjør en karriere ut av det. Man må ikke være et image og en karakter for å bli lagt merke til

    54. Hei!
      Har vel aldri kommentert før, men nå må jeg bare. Det er så mange idioter på nett, og jeg skjønner ikke hvorfor noen skal angripe deg? Jeg håper virkelig ikke du tar deg veldig nær av dette, husk at alle bare gjemmer sge bak et tastatur… Kan vi ikke alle bare være venner liksom? Haha, ok, det ble litt teit.
      Men seriøst, til alle dere nettroll som blir så sykt provosert av hva Sophie foretar seg på fritida eller på bloggen, hvorfor ikke bare gi faen? Ingen tvinger dere til å gå inn her. Dere er kun ute etter å bitche og å kritisere. Alt som blir skrevet på bloggen blir feil liksom, uansett finner noen idioter noe å klage på. La nå jenta får gjøre akkurat det hun vil! Hun lever livet sitt for seg selv, ikke for noen av dere. Og dere får, som jeg, lett underholdning ut av at hun dokumenterer det, en liten pause i vår egen hverdag.
      Ærlig talt, skjerpings. Hadde blitt så sykt flau hvs jeg hadde kjent noen av dere.
      Sophie: stå på!

    55. Kjempe bra innlegg sophie! Jeg pleier egentlig ikke å kommentere på bloggen din, men nå må jeg bare få si at du er en kjempe bra person og du har så rett i alt du sier i dette innlegget. Det er denne siden av deg hvor du viser at du ikke er så dum som noen tror som jeg liker! (Liker så klart andre sider ved deg å da, men ja håper du skjønner) Du er egentlig jævlig smart og du har veldig mange bra poeng i dette innlegget!
      Dette ble egentlig veldig rotete, jeg er ikke så flink til å formulere ord til det jeg mener..
      Men Stå på og ikke bry deg hva andre sier! Jeg digger deg!

    56. Jeg elsker det hat/elsk forholdet leserne dine har til deg. Det er ikke mange som klarer det, det skal store baller til for å tråkke noen på tærne og vite at man får en kanonkule tilbake. Du vet hva du gjør, stå på, bare fortsett. At du måforsvare en uheldig formulering eller kommentar i ny og ned er forståelig i noen sammenhenger. Men av og til også bare latterlig, og det er frustrerende å se hvor mange som ikke skjønner eller forstår at det er mulig å drite på draget i blant.

    57. For meg virker det som folk ikke VIL forstå deg. kun for å provosere og gi deg pes. Folk må da skjønne at man må ta tak for at en blogg skal fungere og være intressant. Stå på Sophyyyyy! Det er en grunn til at de i det heletatt bryr seg nok til å kommentere stygt.

    58. Du har ennå ikke beklaget for å ha såret tusenvis av mennesker med å støtte et ‘provoserende’ innlegg. Hva er viktigst, kjæresten din eller ryktet ditt?

    59. Kjære Sophie, du er god du. Hvis jeg noen gang i livet mitt skulle beskrive “drømme-venninnen”, så hdde det vært en klar kopi av deg. Du er fobildet mitt på så mange måter, og jeg håper virkelig at alt er bra med deg og at du fortsetter å være så sterk som du er. Det er en gave, en gave du ikke må gi slipp på. Så amen til dette innlegget og lykke til videre.
      Jeg heier på deg Sophie!

    60. Man må bare ta å stole på seg selv og skrive det man føler for. Ta til deg de gode kommentarene som du får på bloggen. De dårlige gjør mye med deg på ulike måter. Du gjør en god jobb som blogger. Det er ikke lett å dele livet sitt med hele Norge. Man må ha stor tro på seg selv, og man deler utrolig mye av seg selv som person. Stå på videre Sophie!:)
      God helg i Oslobyen

    61. Du er ett flott menneske Sophie, og jeg beundrer ærligheten din, og hvor sterk du er. Selv leste jeg innlegget veldig fort, og lot meg provosere. Og det beklager jeg. Ha en fin kveld 🙂

    62. Spesielt det 3. punktet var et veldig nyttig tips som jeg tror kan hjelpe mange og også meg selv! Takk 🙂

    63. Leser bloggen din fast, men kommenterer omtrent aldri. I dag må jeg bare si at jeg digger deg, og at det 3. punktet du skrev var utrolig bra. Det skal jeg ta med meg videre 🙂

    64. wow! Det punkt 3..jeg har alltid tenkt at jeg har vært min egen bestevenn, men samtidig kan jeg si stygge ting til meg selb,spesielt om kropp og sånn… men når du vinkler det på den måten…så tenker jeg at jeg skal si ting til meg selv sånn jeg hadde sagt det til min beste venninne! Har man det som huskeregel tror jeg det blir mye enklere. Så takk 🙂

    65. Det ligger så mye i dybden på deg! Du har så mye fornuftig å komme med! Jeg har alltid sett på deg som et slags forbilde, og når folk kommenterer negativt på ting du gjør, så forsvarer jeg deg med ting du skriver-alle de gode meningene du har! Og du har lov til å være litt “crazy”, du er ung fremdeles! Du har lov til å ikke alltid gjøre ting som andre forventer av deg! Det er meningen å oppnå noe i livet sitt, og jeg tror at du har oppnådd mye mer enn det de fleste som kommenterer drit her har! Det at du står så sterkt på dine meninger ang. dyrevern og at du er vegetarianer, beviser bare nok en gang hvor sterk du er som person. Stå på!

    66. jeg skjønner hva du mener, men jeg synes du bør ta en kikk på voe sitt blogginnlegg om denne saken 😉

    67. Elsker bloggen din, virkelig! Du virker så sterk og du er som et forbilde for meg på det området. Skal gjöre alt for å oppnå de punktene.
      Digger deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg