amsterdam next!


 Nå er jeg utrolig glad, for en langhelg i amsterdam ble nettopp booket! Jeg reiser til bergen imorgen for å delta på høstlanseringen til tv2, der blir jeg et døgn, så har jeg et døgn hjemme før jeg reiser igjen. Jeg skal være i amsterdam fra fredag-mandag og har ikke noen helt konkrete planer mens jeg er der, men jeg skal iallfall shoppe, spise masse, kanskje sykle litt rundt, dra til red light district og feste litt. Der er jo nattklubbene åpne til 12 på formiddagen, det er noe jeg nesten bør få med meg bare for å ha gjort det! Jeg skal dra sammen med en venn, jeg har aldri vært på en slik storbyferie på denne måten heller, hvor man bare innstiller seg på å ha det gøy. .  alltid har det vært enten jobb, eller så har det vært kjæresteferie for meg. Nå blir det masse morro, være spontan og koooose seg! 

Tragisk nok er dette hva jeg gleder meg aller mest til å se. . Hva sier det om meg, haha. Men det er jo utrolig fascinerende, og helt annerledes enn hvordan vi har det her i Norge!


Jeg vet at flere av dere lesere har vært i Amsterdam før, så kom gjerne med tips til hva jeg bør gjøre, ikke gjøre, hvor jeg må spise, hvor jeg bør shoppe, hvor jeg bør feste og hva jeg bør se! Gleder meg :D 


Mens jeg skriver dette er jeg på kontorene til nettavisen mens jeg drikker kaffe og jobber, føler meg så alt for veslevoksen som sitter her med avtaleboka fra 2011, macen som spilte høy musikk da jeg skrudde den på (ikke så veldig passende musikk må jeg bare legge til) og at jeg var den eneste i kantina som spiste bare brødskive mens andre hadde fancy salat og omelett. Min tid kommer nok! Snart skal jeg komme meg videre herfra for å ta min faste mandagshandel for uka, jeg handler alltid på meny og bruker appen “mattilbud”, og så kjøper jeg så og si alt som ikke er kjøtt, bare fordi det er billig eller 3 for 2. Tvangstankene mine er brutale noen ganger. . Senere idag har jeg en photoshoot, skal få et stort av meg selv hengende i stua etterhvert, så da må planene settes litt tl verk. Haha jeg har nesten glemt å fortelle dere, den ene katten min, Siv, falt i toalettet igår! Jeg bør ikke le, men det var virkelig komisk. Hun kom seg opp med en gang, da. Den andre katten, Bjørn, falt ut vinduet i morges så jeg våknet av at noen ringte på klokken 06:30 og ga meg en liten preken om hvorfor jeg ikke kan ha vinduet åpent når jeg har katt. Rampeunger! 

Dette blir en fin dag! 

93 kommentarer
    1. shoppinga e fantastisk der! dra innom forever 21 som ligg rett ved damplassen, 5 svæære etasja med masse fint! 🙂 eller så anbefale æ å dra på Anne Frank museumet, veldig sterk og fin opplevelse. Har vært 2 ganga i Amsterdam, kjempefin by!

    2. ÅÅ, du er heldig, du! Håper dette kan få deg til å smile det fine smilet du smiler (tre former av ordet smile i en setning, ikke verst!). Lykke til:)

    3. Du bør innom Anne Franks hus, bestill på internett så slepper du laaang kø. Også anbefaler jeg at du også kjører en båt igjennom kanalene, da får du sett byen på en helt annen måte 🙂
      Amsterdam er en utrolig fin by, så håper du koser deg masse <3

    4. Amsterdam er en helt fantastisk fin by! Det er mye mer å oppleve der enn bare cannabisrøykinga 😉 But hey! Når man først er der og har muligheten vil jeg anbefale å ikke røyke før om kvelden 😛 Hvis ikke kan det være at det ikke er så mye mer man får gjort 😉

    5. Veldig viktig å ha dolokket nede når du har katt, haha xD vær forberedt på at de kan komme borti småting som kan være farlige (ledninger). Lykke til 🙂

    6. hahah fantastiske historier! Husker når vi hadde katt.. vår satt jeg fast i tre, så vi måtte ringe brannvesenet for å få katta ned xD Ellers kos deg masse på tur Sophie! 🙂

    7. Noen viktige huskeregler når man har kattunger; Alltid lukke toalettlokket – de kan faktisk drukne oppi der 🙁
      Sikre vinduer og eventuelt balkong. Det er stort sett ganske små justeringer som skal til. f.eks. har jeg et hakk jeg kan låse vinduene mine i så de bare er bittelitt åpne, så kattene ikke kommer seg ut.
      Håper du holder litt ekstra øye med dem begge to. min ene katt holdt på å drukne før han kom til meg og har fått en hjerneskade som resultat av dette 🙂 også regner jeg med at du har sjekka godt at den som datt ut ikke har skadet seg 🙂 er ikke bare bare med kattunger ihvertfall 😛
      kos deg i Amsterdam 🙂

    8. Den beste shoppingen er nok i kalverstraat(hovedgaten):) her finner du alle de kjente butikkene som abercrombie and fitch, forever 21, berskha, urban outfitters, river Island osv. Vil virkelig anbefale å sitte i en gondolbåt, disse båtene kjører deg i kanalene som amsterdam er veldig kjent for:) Anne fransk hus er også en stor opplevelse! Der må du nok stå i kø en stund men det er virkelig verdt å ta turen innom:) så er de jo kjempekoslige restauranger og kafeer overalt. Det er en kjempevakker by, så du må kose dej massemasse!<3

    9. Pleier ikke å kommentere .. men vil bare si at jeg hadde en kattunge som falt ut av vinduet. Han virket i fin form når den kom inn igjen (jeg løp ned og hentet den). Men døde etter få timer pga indre blødninger. Sånt kan være farlig.. ikke meningen å skremme deg, men var et sjokk for meg når det hendte så vil bare si ifra på forhånd. Tviler overholde ikke på at du både er flink med, og glad i dyrene dine 🙂

    10. Gled deg! Amsterdam er fantastisk. Miljøet, gatene, maten! Elsker alt med Amsterdam. Anbefaler deg å tilbringe lunsjen i en park, der er det så koselige folk, og det er ofte live musikk der 😀 kos deg masse Sophie Elise 😀

    11. Vært to ganger i Amsterdam, og Red Light District er jo virkelig verdt å få med seg.
      Anbefaler strippeklubben La vie en proost, husker ikke akkurat hvor det ligger.. Artig å oppleve uansett om du ikke foretrekker jenter :p Men de som selger mer “intime” tjenester i vinduen er myye finere enn stripperne.
      På Damplassen var det tivoli sist gang jeg var der (Mai 2013) og der var det et svært pariserhjul der du ser utover byen, det anbefales! De selger også verdens beste vafler med hvit sjokolade, krem og jordbær!
      Anbefaler også IceBar, artig opplevelse der du får drinker i glass laget av frossen is osv 🙂
      De har også egne steder med sex show, har ikke vært på dette, men tenkte å dra på det neste tur, only in Amsterdam 😀

    12. Elsker Amsterdam! Det er en helt fantastisk by. Lukter weed i nesten alle gatene siden det er coffee shops på hvert hjørne :p Vil annbefale å ta turen innom en mens man først er der liksom :p Red light district er også ganske sykt å gå gjennom. Man er jo ikke vant til sånt i her i Norge:p Ellers er Anne Frank museet verdt en tur. The pancake bakery har alle mulige slags pannekaker og veldig mye godt. Styr unna madame tussauds, for du kommer virkelig til å bli skuffet om du drar dit. Ellers er det veldig koselig å bare gå rundt i gatene der for det er en utrolig fin by:)

    13. Var der i påska, og var helt sykt der! Når vi var der var det et tivoli på Dam Square med et pariserhjul som gjorde at vi så hele byen, var helt sykt!
      Vil ikke anbefale kanalbåtene, det tok seriøst flere timer, og båten kjørte senere enn de som gikk langs kanalen, vil heller anbefale og spasere langs kanalene osv.
      Vil ikke anbefale den dyrehagen som ligger midt i sentrum, ble deprimert av å gå der. Var sykt små innhengninger til dyra osv. Helt sykt.
      Ellers vil jeg seriøst anbefale (siden du er over 18 og lovlig i amsterdam) og besøke en coffeeshop og prøve å enten røyke eller kjøpe brownies/muffins. Sinnsykt gøy.
      Snakket selv med kjæresten om å reise på spontantur til amsterdam til helga, haha

    14. Riksmuseet for å se nattevakten er jo et must, sjøfartsmuseet er og verdt å få med seg bare for å vandre rundt i replica skipet som ligger utenfor. Ellers er Artis zoo et godt valg.

    15. Åå, kos dere masse! Amsterdam er en utrolig fin og koslig by 🙂 Det er veldig koslig å bare tusle rundt der og bare se på alle de sjarmerende bygningene og kanalene. Anbefaler også å ta et av de små turistcruisene som kjører rundt i kanalene for å få et ordentlig godt inntrykk av byen. Det er sikkert også veldig koslig å leie sykkel så man kan sykle litt rundt å bli kjent 🙂 Hvis dere er ute etter shopping er gatene Kalverstraat og Leidestraat der du finner du de vanlige kjedebutikkene som Zara, Bershka, Pull&Bear, Vila, Forever21, Nikestore osv.
      Når det gjelder resturanter osv. så er det egentlig bare å velge og vrake. Det kryr av resteruanter og cafeer der, og de har all mulig slags mat der; italiensk, nederlandsk, indisk osv. Typisk nederlandsk er jo pommes frites med majones som du finner overalt. Og du måå spise pannekaker når du først er i nederland! Dra innom The Pancake Bakery, der har de virkelig pannekaker med alt mulig rart

    16. Nature has the cure for all diseases. Ergo det trenges ikke å testes på dyr. Urbefolkninger og indianere har mangfold av kunnskap om det. Og dessuten så e all verdens sykdommer meneskeskapt. Derfor skal ikke dyr lide for våres dumhet:)

    17. Så Mathias nå nettopp uttafor døra mi med en kompis haha, fikk litt sjokk egentlig! Har sett så mye av han på bloggen så var han plutselig så nært:P God tur til Amsterdam snuppa!

    18. Var selv i Amsterdam for 2 uker siden, og det er virkelig en av de aller fineste byene jeg noen gang har sett! Anbefaler virkelig å leie sykkel og sykle rundt 😀 Det var noe av det vi hadde mest glede av å gjøre. Ellers er det ikke dumt å glede seg til å se kanalene, for det er virkelig helt unikt og vakkert!
      Håper du får en helt fantastisk tur!

    19. At den ene katten din prøver å drukne seg i toalettet ditt og den andre katten prøver ta selvmord med å oppe ut av vinduet, sier egentlig alt om deg som såkalt dyrevenn. Lol

    20. Hei, jeg har nettopp skrevet et innlegg på bloggen min om religion. Det jeg skriver er noe svært få snakker om, men noe vi rett og slett må skape en revolusjon på. For slik kan det ikke være. Det hadde betydd mye for meg om du hadde lest innlegget. Det er noe vi må formidle, det er noe vi må skjønne og det er noe vi må stå for. Jeg er selv kun 14 år, men allerede nå er jeg lei av å sitte stille. Vi må tørre å gå imot strømmen og vi må skjønne at det er noe vi absolutt må gjøre for å klare å utvikle et bedre samfunn. Vær så snill, les innlegget og spre dette. Ikke bare for deg selv, men for alle menneskene på jorden som ikke får lov til å tro på det de egentlig tror på.
      Ha en herlig kveld videre. 🙂

    21. Amsterdam er en utrolig fin by! Du burde absolutt dra til Anne Frank museet, det er veldig spennende, lærerikt og gripende. 🙂

    22. Hei Hei 🙂
      Er ikke ofte jeg kommenterer på blogger. Men jeg har vært så mange ganger i Amsterdam at jeg føler jeg må kommentere nu 🙂
      1. IKKE dra å se Anne Frank museet, det er alt for mye venting for å kun se ett hus.
      2. Skal du feste så bør du absolutt dra på pubb/nattklubb runde. Man betaler 20 Euro for å bli med, og da er drikke, T shorte, og en laaang runde i red distriktet. Der man også får hilst på noen av jentene som jobber “i vinduene” det er så utrolige historier de kommer med ! Det var en dame der som hadde jobbet som “utstillings dukke” i 30 år. Har vært med på det utrolig mange ganger. Og jeg har fortsatt kontakt med mange av de som var med på pubb runden! Så der finner du folk fra Australia osv. Veldig spennende
      3. Dra innom en hasj bar, behøver aldeles ikke å prøve noe. Det er bare veeldig spennende å se alt de serverer! Alt fra brownies til sports barer som skal se helt normalt ut.
      4. Dra på blomster markedet, det er så fantastisk nydelig der !
      5. Det finnes egne restaurant båter som man kan leie til 20 euro. Det er helt fantastisk på kveldstid! Ellers så bør du prøve Fridays ved kanalen, der har de fantastisk mat og god service.
      6. shopping muligheter er det også masse av der.
      Håper du koser deg masse 🙂 om du lurer på noe om Amsterdam, så er det bare å spørre på bloggen min ! Vet en hel del om den fantastiske byen og hva man bør gjøre der !

    23. Du bør absolutt ta deg en tur i red light district. Torturmuseumet er også veldig spennende, men kanskje litt ekkelt. Der får du se på alle mulige slags torturredskaper. Anbefaler også Amstelkringmuseet. Det er et bygg midt oppi horestrøket og på loftet finnes det en gammel “gjemt” kirke. Kjempefacinerende!
      Sex-museumet hadde ikke så stort inntrykk på meg, selv om det er fint å ha vært der siden det er ganske kjent. Du bør også dra på en pannekakeplass!! Amsterdam er veldig flinke på å lage pannekaker.
      Anbefaler ikke å kjøpe “space-cakes” eller “hasjbrownies” da disse ofte egentlig ikke inneholder noen ting av det du betaler for. Iallefall sjekke litt rundt om stedet først.
      En av de tingene jeg angrer kjempemye på er at jeg ikke var på en nattklubb som lå like ved hotellet mitt som het “players”. Hørt kjempemye om det i ettertid!!

    24. Hei! Så utrolig morsomt at du skal til Amsterdam! Dit har jeg veldig lyst å dra til selv! Mamma og Pappa har vært der flere ganger og jeg blir så misunnelig når de kommer hjem med DE bildene! Hvordan går det med Kattene(Siv og Bjørn, var det det de het?) Håper den ene er er blitt frisk!
      <3

    25. DENNE KOMMENTAREN ER BLITT POSTET SÅ MYE SOM FEM GANGER, KAN DU VÆRE SÅ SNILL Å SVARE? sier:

      “Det verste argumentet jeg vet er “ja, men jakken er jo allerede laget, da. .”. Ja men for guds skyld, om noen allerede er død, skal du da legge litt penger på den døde kroppen slik at morderen kan gå å drepe flere? Kanskje drøyt eksempel, men det er det samme. Man støtter opp noe som er grusomt. Det er greit at alle mener forskjellig, men om du mener at pelsbruk er greit, så mener du at om dyr lider, så er det greit. Da må du bare finne deg i at du er for dyreplageri. Enkelt og greit.” Dette skrev du, Sophie Elise datoen 05.09.2013 .
      Du er svært dobbeltmoralsk. Hvorfor er ikke du for dyreplageri når alle andre som bruker pels er for dyreplageri? Du sier selv i innlegget ditt at du aldri vil noen noe vondt, og fremstiller deg selv som mye bedre enn alle andre. Hvorfor har det seg da at du er mer opptatt av ditt eget utseende enn du er opptatt av av å redde dyr. Du undervurderer virkelig leserne dine, med tanke på at du er svært gjennomskuelig.
      Jeg siterer igjen fra et tidligere innlegg du skrev den 12.08.2013. “Det er en ting som irriterer meg noe så utrolig mye, og det er folk som påstår de mener noe, men ikke gjør en dritt med det. Vi bor i norge. De som har penger til å ha en pc, til å surfe på internett og har tid og overskudd til å lese blogger, har også mulighet til å gjøre noe for andre. Om så det er miljøet, dyr, eller mennesker. Det finnes folk som for eksempel Justin Bieber, eller bare kjente bloggere, som har masse makt men ikke gjør en dritt. Og det hater jeg, virkelig.
      Det finnes ingen unnskyldning, bortsett fra at man er lat. Eller egoistisk. For meg er det ingen louis vuitton veske som kan varme like mye som å hjelpe andre, og jeg har valgt å hjelpe dyr. Dyr blir redd, nervøse, glad, spente, triste. . Og folk bryr seg liksom ikke, det blir sett på som underholdning. Skjønner dere virkelig ikke at dyr ikke er en forbruksvare, det er ett LIV?” Igjen viser du deg som svært dobbeltmoralsk. Hvordan forsvarer du da Celine vesken din?
      Jeg er egentlig svært interessert i å høre dine synspunkter og begrunnelser for valgene du tar. Er det fordi du er sykelig opptatt av utseende? Er det fordi du er mer opptatt av å så bra ut enn å hjelpe dyr? Hvorfor er du veganer når du godt kan gå med pels?

    26. Det med at katten falt ut/hoppet fra vinduet minner meg om den episoden med Rigmor nede på veien i Harstad. Du gir bare faen og bryr deg ikke om dyra, sånn egentlig :/ Så trist..

    27. Pleier heller aldri å kommentere, men kjenner jeg blir så utrolig provosert når jeg ser sånne tåpelige kommentarer om at du ikke klarer å ta være på dyr osv. Har ingen i det hele tatt skjønt hvor glad Sophie Elise faktisk er glad i dyr? Hun gjør alt for dem. Blir så utrolig teit å rakke ned på andre når du ikke engang kjenner personen!
      Digger deg Sophie, stå på! 🙂

    28. Har aldri vært i Amsterdam selv, men har fryktelig lyst til å reise dit. Føler at har du vært i Amsterdam, må du ha vært innom Anne Franks hus…

    29. Var i Amsterdam for 2 uker siden, en fantastisk inspirerende og fascinerende by. En ting du burde gjøre er å stikke innom “Ice Bar”. Det er ett utested der alt er laget av is, veggene, stolene, bordene, ja til og med drikkeglassene! En utrolig kul opplevelse!

    30. Hvorfor skal du til Red light district?? Det er et kjent faktum at RLD er basert på menneskehandel, og uavhengig om du handler der eller ikke, så støtter du opp om det når du går igjennom der. Jeg har vært der, jeg ble dratt med av den gjengen jeg reiste sammen med, og jeg kan LOVE deg at jeg aldri har følt meg så malplassert og ukomfortabel i hele mitt liv. Jeg gikk med bøyd hode, og så ikke på noen, holdt fast i jakka til hun ene jeg var sammen med og ble ledet igjennom. Men jeg hørte mennesker som lo, og som tydelig gjorde narr av jentene som stod i vinduene der. Er menneskehandel virkelig en turistattraksjon?? For beklager, men dersom du kan gå igjennom der med hodet høyt hevet så bør du virkelig kunne gå på sirkus også! Same shit, diffrent wrapping.

    31. Synes du liksom det er helt ok og bare reise fra kattene, som ikke har vært hos deg en uke engang, og som allerede har hatt flere forskjellige mennesker å forholde seg til?
      Har hatt katter og forskjellige dyr hele livet, og er det noe jeg har lært, så er det at stabilitet er noe av det viktigste du kan gi dem, spesielt i begynnelsen…
      Men det vet vel du, som er tidenes dyrevenn?

    32. Amsterdam er helt fantastisk! Det er mye bra shopping, og bra uteliv 🙂 Jeg synes red light district er veldig facinerende, men samitig ganske så ekkelt! Følte meg litt ubehagelig når vi gikk gjennom og alle jentene står der og poser i undertøy og ser deg inn i øynene, men jeg er glad for at jeg har vært der! Kos deg masse i Amsterdam, Sophie!

    33. Anonym: Ja, var akkurat det jeg også tenkte angående jentene, om man stopper opp et sekund og tenker “dette er faktisk en ekte person”, så blir det vel litt. . hardt? Jeg får se!

    34. Vi hadde en kattunge som døde etter å ha detti i do. Nei, ikke drukna! Ble superforkjøla som ikke gikk over og vi måtte til slutt avlive den. Nei, du bør ikke le!

    35. Tine N: Ja, det synes jeg er OK, en venninne kommer hjem til meg og kattene kjenner til henne fra før av. De er utrolig trygge og tilitsfulle, jeg har også hatt dyr hele tiden og mener man ikke trenger å være overbeskyttende heller. Så klart skal jeg ikke fortsette med å sende dem rundt, men de dør ikke av å ha en annen jente hos seg i fire dager.

    36. At du gleder deg til å se menneskehandel på nært hold sier bare så jævli mye om deg! Fy faen du er ett av de mest håpløse og tragiske menneskene jeg vet om. Å jeg vil spy av deg. Det er bare så jævli forkastelig. Og feste i red light, hvis du klare det da eier du ikke et snilt eller godt bein i din kropp det er fan så sikkert. RL er nasty som fy og det kommer du til å forstå når du setter dine bein der og ser hvor trasig og jævlig det stedet faktisk er. Faen altså SE når skald u egentlig bevise at du har noe oppi nøtta de som både du og mange av lesere dine liker å påstå. Personlig syns jeg du alltid beviser det motsatte. At du er lite opplyst og gjør meget lite gjennomtenkte ting. Går på akkord meg deg selv, motsier deg selv stadigvekk og bare understreker så jævli hvor lite som rører seg mellom øra på deg… aaah blir så oppgitt av deg. Du er så dum..

    37. Hvis du ikke visste det, så er de jentene tvunget til å stå der, ren mennskehandel på det værste 🙁
      Ikke bare står de der, de er tvunget til å knulle masse mannfolk døgnet rundt og har massiv gjeld til bakmennene.
      Så er kanskje ikke det kuleste å stå der ute å se på dem for moro skyld.
      Ingen som har vært i det miljøet kan forestille seg hvor vondt det er, men værre for jentene fra øst Europa, som ikke velger det selv 🙁
      Men Amsterdam skal være en kjempe kul by, var det billig å bestille reise dit?
      🙂

    38. Tror du at du kan lage en liten “reiseguide” eller lignende når du kommer tilbake? Skal til Amsterdam snart, så det hadde vært supert med ekte meninger og anbefalinger til forskjellig, slik at jeg vet hva jeg bør prioritere! 🙂

    39. viss du interesserer deg litt innefor histore så er anne frank sitt hus et sted du er nødt til å gå innom! et utrolig rørende men spesielt sted med veldig blandende følelser 🙂 ellers så er amsterdam en helt fantastisk shoppingby! så ville anbefalt deg å reise med tom koffert for å si det slik! håper du storkoser deg under oppholdet till Sophie, det trenger du virkelig :-)!

    40. Må bare si jeg er litt sjokkert over enkelte her som sier red light district er kult, det sier mye, dere skulle vært der en dag selv å sett hvor kult det er etterpå. Drittunger fra Norge som vokser opp og ikke vet en skit av hva ekte smerte er. Som aldri har vært uten hjem å stabil familie å komme hjem til. Dere skulle bare visst hva som skjuler seg på strippeklubbene i Norge, same shit, dere har bare aldri sett det før, fordi dere vokser opp i den trygge lille bobla deres. Dere kan aldri forestille dere hva de jentene går igjennom, at hele livet dems så må de stå slik å være med masse menn de ikke vil være med, så kommer dere gående forbi med livserfaring lik null og dritingse etter å ha festet på klubber å ler av dem og syns det er fascinerende, OMG lissom. Sophieelise, please ikke gå der, greit å syns sexgreier er kult lissom, men dette er noe helt annet, dette er stjålne liv, dette er jenter som er hekta på dop for å kunne klare seg i det hele tatt, de er ødelagte, og jeg vet hva jeg snakker om og kjenner mange jenter fra øst Europa som kommer hit til Norge for akkurat samme greia, bare her står man ikke i vinduet.

    41. Hei! Jeg var i Amsterdam for ca. 1 år siden og må si at det er en fantastisk fin by. Jeg bodde selv i et av de klassiske “amsterdamske” husene, som var en opplevelse i seg selv . Husene der er høye og bygget så smale som mulig (på grunn av tidligere skattelover) og er utrolig fine. Var også i red light district som jeg gledet og gruet meg til. Det var ganske annerledes fra det jeg forventet meg og veldig lite koselig. I begynnelsen var det jenter som så ut som de hadde det helt greit, men så ble det bare verre og verre. Spesielt de Afrikanske damene der var trist å se. De var desperat etter å selge seg selv og gned seg opp mot vinduene og så spesielt stygt på kvinner. En ting jeg også vil nevne er at mennene som vandrer rundt i red light district kan være ganske ekle og det er ikke lurt å gi dem øyekontakt. Meg og en vennine gikk et stykke alene og en mann prøvde å dra oss med seg. Heldigvis så resten av gjengen vi var med dette og vi fikk han vekk. Ellers i redlight anbefaler jeg å gå innom en dritkul kondom-shappe de har der 🙂 God tur til Amsterdam! håper dere koser dere

    42. Kjære Sophie Elise,
      du gleder deg til å se Red Light District?!?
      Kjenner jeg ble dårlig av den kommentaren der.
      Det er mennesker som selger seg for å overleve, som kanskje har sett for seg et helt annet liv enn å ende opp i ei gate som et objekt.
      Legger ved en link, og du kan i samme slengen se Lilja 4-ever! Voks opp og få deg en reality check jente!
      Ser det andre som har lagt denne ut, men se den!
      https://www.youtube.com/watch?v=zYH-F1Yqz_s

    43. Blir bare mer og mer oppgitt av deg S. Du skal se på stakkars tvangsprostituerte, drukner katta di, bruker pels, etterlater dyra dine etter en liten stund. Du er egoistisk sophie. Like mye som de som spiser kjøtt, bruker dyretesta sminke og drar til dyrehager og lignende..

    44. Spis pannekaker!
      Gå på sex-museet!
      Besøk butikker, barer, kafeer – Røyk, eller bare la deg fascinere av den annerledes kulturen!
      🙂

    45. du er så pen. jeg har gått på skole der. men mye annet der enn det du skriver om. 🙂 hvis du non gang skal studere så burde du gå på et studie for deg der. 🙂

    46. Har aldri vært i Amsterdam, men skal dit fra 22-29 november før å være på Cannabiscup, du burde dra på redlight district å viktigste delen e jo å besøke coffeshops 😀 kos dæ masse !

    47. var 1mnd i amsterdam i februar. å det er virkelig alt for lite, er så mye å se å masse bra dop. minner på om at det er ulovlig å røyke i amsterdam også så er best å være ren før man kommer på flyplassen igjen 🙂

    48. Annbefaler sex museet og red light district! Om du vil ha en skikkelig god latter og se og lære litt historie, er museet stedet å dra 😀 Var der i sommer sammen med både søster, kjæreste, mor og tanter. Men så er ikke vi av de mest sjenerte heller da, og det tror jeg ikke du heller er! Red light district gav mange forskjellige inntrykk. Det var på en måte litt sårt å se hvordan jentene oppførte seg der.. Men verdt å besøke fordet. Lykke til 🙂

    49. Du bryr deg om dyr? Å bære sett i sofaen mens hund din rigmor for på veien å holdt på å bi påkjørt å du gjor ikke en dritt. Søstra di mått hent ho. Fan bi kvalm av deg

    50. håper virkelig ikke du synes det er gøy å se på jenter som selges i et butikkvinduer. Tenk over hva du skriver og for guds skyld ha litt mer informasjon før du skriver at du gleder deg til å se det.

    51. Jeg har vært i Amsterdam flere ganger før og vil absolutt anbefale deg å stikke innom Paradiso. Det er en veldig bra klubb som ligger i en gammel kirke. De spiller mye dance, rave musikk og dansegulvet går over flere etasjer og det ser nesten ut som ett slags teater for hver etasje kan se ned på de andre etasjene. Det er utrolig gøy her og vi har kost oss masse hver gang vi har vært her. Hvis du skal på coffee shop så prøv å gå andre steder enn kjede cafene siden disse ofte har veldig mye turister og min erfaring er iallefall at de er litt turistlei, er uansett mye gøyere å gå på de mindre litt koseligere stedene. Jeg ville også anbefale deg å stikke innom Van Gogh museeumet om du er keen på slikt. Ellers så er Anne Franks hus veldig bra laget til, og de har også ett kattemuseum der som er ganske morsomt. Kos deg!

    52. Håper du vet at RLD er et sted hvor det foregår menneskehandel? At det står barn i vinduene å selger seg? Og det at du synes dette er helt OK og kanskje en form for underholdning er forkastelig, hvordan hadde du likt å bli tvunget til å stå i et slikt vindu og selge kroppen din, mens andre stirret på deg, som et dyr i et bur? For det er det disse jentene og også guttene blir, behandlet som dyr, hadde du hatt noe oppe i hodet ditt, hadde du heller jobbet aktivt for at slike distrikt aldri hadde vært en realitet, at mennesker slapp å selge seg selv, men i stedet velger du å bruke et slikt distrikt som en underholdning, for å se? Hvis det er sånn du ser på mennesker, er du ikke verdt mye selv, håpet det kommer en dag hvor dine egosentriske tanker slår deg hardt tilbake..

    53. Du må dra på sex-museumet 🙂 Mye interessant og morsomt der. Vi var på et sex-show i red light district, veldig kleint med “skuespillere” som virka som de kjeda seg, og en tryllekunstner som dro ting ut av vaginaen hennes, men utrolig gøy å le av i ettertid. Hehe.
      Bare ta det rolig på coffee-shoppene og ikke spis hasj brownies mens du røyker masse, vi opplevde at ingen husket hvor vi hadde vært da vi spiste eller hva vi hadde gjort, det var litt ekkelt.
      Råder deg til å IKKE prøve noe fra magic mushroom-butikker. Det er ikke gøy og kan være veldig skummelt. Jeg reiste med noen junkies og det var så dumt at fokuset på hele turen var å prøve det for dem, og vi ble sovende hele dagen den ene dagen, liksom.
      Amsterdam er også en fantastisk fin by 🙂 fikk desverre ikke gjort noe shopping da jeg var der, pga de andre. Men bare å gå rundt i gatene og se er fint. Alle gatene er i en sving, så det er lett å miste retningssansen! Håper du får fint vær 🙂
      Og se deg over skulderen for sykler, de er overalt!

    54. Jegvar der i forrige uke og det var så utrolig fint der!! Anbefaler å besøke Anne Franks hus.. Det var en helt spesiell opplevelse 🙂

    55. Red light district er jo et must see..spis på pannekakehus (poffertjes er så utrolig godt!), Dampkring er en utrolig koselig coffee shop med hyggelig personale, lun stemning, en maskot katt (som jeg forøvrig syntes litt synd på), og litt morsomt var det å være på en av lokalitetene der ocean’s 12 var filmet. Jeg og typen tok den helt ut med casa rosso show og full pakke med privatshow på bananen bar. Morsom opplevelse og et minne for livet hehe 🙂 Å bare tusel rundt i gatene der og ta inn stemningen og den annerledes kulturen er herlig 😉

    56. Hei.
      Jeg var i Amsterdam i sommerferien, og det er en utrolig nydelig og koselig by.
      Når du er i Amsterdam så er det jo obligatorisk å ta en kanaltur med en sånn båt, og det var så utrolig vakkert. Du får se alle de koselige bygningene og husene fra vannet, noe som bare måå oppleves.
      Også når det gjelder mat, jeg vet jo at du er vegetarianer, så da tror jeg “La place” vil passe deg perfekt. Det er den beste “resuranten” jeg har vært på. Det er et tre ettarsers stort bygg med masse forskjellige avdelinger, med alt slags type mat. All maten er frisk og økologisk, og det er veldig bra. De har alt! Jeg selv spiste en baguett (beste jeg har smakt) med salat og grønnsaker bare, og det var nyyyydelig, herregud. Også lager de ferskpresset appelsin juice hele tiden, og jeg tuller ikke når jeg sier at det er den beste juicen jeg har smakt, ahh jeg vil tilbake.
      Også har de jo masse annet “kult” haha. De har et sex museum som er ganske interessant, også har de madam tuså (aner ikke hvordan det skrives), og The Amsterdam dungeon som er et skrekkhus midt i byen faktisk.
      Amsterdam er fantastisk, og bare det å gå rundt i byen å se er en opplevelse.
      Kos deg, og nyyyyy!

    57. Var i Amsterdam på kjæresteferie i sommer, var helt supert der! Beregn å bruke “mest” penger på trikk, fordi der må man betale for trikk 95% av gangene, hah.
      Det er mye koselige barer i byen pg mye fine spisesteder, red light district var selvfølgeligmorsomt(eller hva nå jeg vil kalle det). Burde kjøre kanalbåt, skal du på Anne Frank huset så bestill billetter helst nå, vi fikk ikke dratt dit fordi vi hadde måttet stå i kø i kanskje 5 timer…

    58. Elsker Amsterdam!! Dere burde dra til bydelen Nine Streets, den er helt utrolig vakker, pluss at den har masse bra shopping!! Hovedgaten i Amsterdam minner om Karl Johan med masse kjedebutikker, så hvis det er din greie kan du dra dit, men jeg syns det var litt kjedelig å føle at man er i Oslo når man er i en så spennende by:) Og hvis dere har lyst å prøve et skikkelig “Amsterdam utested” burde dere dra på Trouw! Fra utsiden ser det ut som en tom lagerbygning, men det er det altså ikke;) Men greia med utestedene i Amsterdam er at de som drar dit ruser på Extacy o. l. noe som gjør at utvalget i baren er ganske dårlig.. Så drikk en del før dere drar’ dit! Og et siste tips; ikke ta taxi!! Vi tok taxi flere ganger om dagen, men du kommer aldri frem dit du skal, fordi taxi sjåførene er helt loka.. Vet ikke hva det er, men hver eneste gang vi tok taxi måtte vi ta en ny taxi fra der den første taxien slapp oss av! Ta trammen istedet, den går over alt, hele døgnet, og du kan kjøpe billett ombord i en kiosklignende sak midt i! Og pass dere for syklistene, de er gale! Ok det var alt, god tur:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg