hvor gikk det galt?

Om under en måned setter jeg og Marte kursen til afrika for å jobbe med løveunger. Leke med dem, gi dem mat og passe på. En veldig stor opplevelse, som veldig få har æren av å være en del av. I dag snakket vi om reisen, og jeg sa “jeg gleder meg til å ta selfie med løveungene. Kan du tenke deg en løveselfie? Og så må jeg ha med meg polaroidkamara, og et kamera med snubar skjerm slik at jeg kan se oss mens vi tar bilde”. Og så innså jeg. Jeg gleder meg mer til å ta bilder av at jeg var med løvene, enn å faktisk være der i øyeblikket og kose meg. Og hvor jævlig teit er ikke det, når man tenker over det.

Samme da jeg var i Paris og så bildet av Mona LIsa på ekte. Det ekte maleriet hang der rett framfor meg, og hva gjorde jeg? Tok bilde av bildet. Folk sto i kø, helt som gale for å ta bilde av et bilde, slik at de kan vise andre at de var der. Nesten ingen så direkte på maleriet. Alle så det igjennom telefonen. Samme greia var det på Justin Bieber sin konsert. Hvor mange så ikke han igjennom telefonen? Hvor mange unngikk ikke å synge høyt eller hoppe opp og ned, fordi de måtte være stillestående slik at filmen på telefonen ble bra? Og for hva. .  å vise andre at de var der, og filmet? Alle som ser de oppstilte filmene i ettertid, vet jo egentlig sannheten – du som viser meg filmen, var egentlig ikke i øyeblikket der, du heller.  De så det jo egentlig også bare igjennom telefonen, og tenkte framover. 

En gang var jeg i en bursdag hvor vi alle avtalte å levere inn telefonen da vi kom, slik at vi skulle være sosiale og faktisk snakke med hverandre. Og jeg kødder ikke når jeg sier at enkelte av jentene ble direkte forbanna og var dritsure hele kvelden. Altså, hvor TRAGISK er ikke det? Jeg mener. . Hvor mange har ikke vært på en jentekveld eller en fest hvor det egentlig suger, fordi alle stirrer ned på hver sin telefon og enten:

1. iscenesetter situasjoner på snapchat slik at det skal virke mest mulig morsomt. Type “jenter, skru opp musikken og dans, hyl jeg skal sende snap” (ja, jeg har faktisk opplevd det).
2. Ser på snaps fra andre, og hva de gjør på sin fest, istedenfor å ha det gøy på den festen man faktisk er på.
3. Scroller opp og ned instagram, tar selfies, teller likes, sletter bilder om det ikke får nok likes, tar nytt bilde, tester ut filter, må få godkjennelse fra venninner, 1 av 10 er missfornøyd og hele prosessen starter på nytt.

Det er så rart, hele det fenomenet. Når lesere møter meg, lesere som kanskje elsker bloggen min og har fulgt meg i flere år først endelig står der ansikt til ansitk med meg, så kunne man ha fått smye bedre ting ut av det enn et bilde. Man kunne hatt en samtale. Og heller et veldig bra minne. Ikke noe galt i å ta bilde sammen altså, for all del – men tenk om bilder, selfies, intsagram, snapchat og blogg ikke fantes – hvor mye mer tilstede og i øyeblikket vi hadde vært? Jeg tror vi hadde gitt mer av oss selv, en utstråling. Vi bryr oss mer om hva vi utstråler på instagram, og hvordan vi oppfattes der, enn hvordan vi oppfattes i den virkelige verden. Det er jo ganske rart å tenke på hvor mye komplimenter man gir over sosiale medier, og hvor få man faktisk gir ansikt til ansikt.

Det er en kjent sak at de aller beste øyeblikkene finnes ikke på film. De ekte øyeblikkene, som man alltid husker, som har formet deg som menneske og som du gjerne egentlig skulle hatt på film – men tenk hvor ødelagt alle de øyeblikkene også hadde vært, om man skulle begynne med selfies, filming, selvutløser eller snapchat midt oppi det hele. . Bare se det for deg, midt oppi disse øyeblikkene liksom. Æsj. 

Det virker som om mennesker ikke setter pris på øyeblikk lengre, man setter pris på bilder av øyeblikk. Og tanken på hvor mye fint jeg sikkert har gått glipp av, fordi jeg har sett ned på telefonen er egentlig ganske skremmende å tenke på. Hvor mange ganger jeg har vært inne i min egen verden, ved å scrolle opp og ned. At jeg har bedre peiling på hva kardashian-familien gjør, enn jeg har på mitt eget liv. Man vet man liker en gutt, når man ikke har behov for å sjekke telefonen når man er med han – og når man konstant sjekker telefonen når han ikke er der. Så mye betyr altså den lille greia man har i hånda. Så mye betyr det altså hva andre gjør, og hva andre tror du gjør.  Folk, ass. 


Lik gjerne innlegget om DU har følt det likt, så vet jeg at jeg ikke er gal, hehe. 

135 kommentarer
    1. På det ”something, somewhere went terribly wrong” bildet så skulle det egentlig vært en dame som fikk sprøyta inn silikon og botox istedenfor at en fyr satt foran tv’en/pcen.

    2. Something, somewhere went terribly wrong, utviklingen av elektrisitet og vitenskap, hvor hadde vi vært uten det? Somewhere something went wrong oh yeah, silicone, restylane and nose jobs.

    3. Awwwww så utrolig fint opplevelse, kan du fortelle litt mere om reisen ,hvor skal du reise, ?jeg mener hvilket land, reysebyrå? Priser, jeg planlegge selv en safari tour til Afrika, men hvet ikke ennå hvor, jeg vil gjerne være samme med de små løver og på safari, så hvis du kan gi oss noe tips, ville jeg være veldig takknemlig 🙂 <3

    4. Helt enig med deg! Jeg har vært på mange fester/burddagsfeiringer hvor halvparten sitter med nesa ned i mobilen, ikke særlig hyggelig…

    5. Asså, det er slike innlegg som gjør deg så spesiell blogger. Wow, bare. Nok en gang, du har så sykt rett, så bra skrevet!

    6. Du som er så opptatt av dyrevelferd, IKKE dra til steder hvor du såkalt “hjelper” løver og løveunger! Steder hvor du kan ta på, leke og kose med løveunger er IKKE steder du vil være. Hadde du hjulpet skada løver/løveunger hadde man aldri kunne domestisert dem og gjort dem tamme. GJØR RESEARCH FØR DU DRAR! Vææær så snill!

    7. Er SÅ enig! Har ikke lagt ut et eneste bilde på instagram, selv om jeg har hatt det lenge, nettopp fordi jeg ikke gidder å bevise for andre at jeg har det bra! Jeg vil nyte øyeblikket, og lagre det på netthinnen isteden for på mobilen:)

    8. Kjenner meg så igjen! Og når ser man på halvdårlige filmer fra konserter uansett?
      Var på festival i sommer og ei venninne tok selfie med en av artistene. Etterpå sa hun til meg “du har egentlig ikke noe bilde med han du, du kom ikke med på det jeg tok”. Da tenkte jeg meg om og kom frem til at det kan være det samme med det bilde, jeg holdt en ordentlig samtale med vokalisten i et annet band hvor han bl.a. lurte på hva jeg het og hvor jeg kom fra. En MYE morsommere opplevelse som var mye mer stas å fortelle vennegjengen enn å vise et bilde!
      Usikker på om dette er sånt man poster i et kommentarfelt da jeg så godt som aldri kommenterer, men syns poenget mitt passet så godt til hva du mener. Du er IKKE gal som tenker sånt (i såfall er vi gale sammen)

    9. Det er helt sant. Men hvordan skal vi kunne gå tilbake til slik det var? Er det mulig?
      Jeg tror det. Det vil ta tid, men det er nok verdt det. Og man eksisterer jo selv om man ikke eksisterer på internett, bilder, filmer, etc. Kanskje eksisterer vi enda mer. Man blir synlig igjen, på en synlig måte.

    10. Så bra skrevet… Så sant!
      Jeg ble frastjålet mobilen min tidlig i juni, og har ennå ikke mobil… I starten var det utrolig rart uten min kjære iPhone, men nå føler jeg rett og slett at jeg har mye bedre tid i hverdagen… Det er sykt det – og jeg var ikke en sånn mobilavhening type… Må innrømme at det er ganskedeilig uten telefon, får låne litt ipad av lillebror inni mellom, men livet uten mobile er virkelig deilig <3

    11. Jeg kunne faktisk ikke vært mer enig med deg, Sophie! Du får sagt det! Haha, hvor dumme er ikke vi mennesker egentlig blitt da? Savner faktisk den tiden før Instagram.. Da det faktisk gikk an å oppleve ting uten at alt skulle dokumenteres til enhver tid.
      Håper du får en fin kveld videre <3

    12. Jeg er så enig med deg! Den daglige verdenen i dag har blitt altfor avhengige av sosiale medier, det er liksom der alt foregår, og de aller fleste kunne vel ikke klart seg uten de tingene. Man skal bevise ting for andre, og skryte, ikke nyte øyeblikkene. Folk vil ha ting å se tilbake på, for deretter å kunne mimre, for hvis du går feks til en person og sier “jeg har truffet Justin bieber”, så kan det være personen ikke tror på deg hvis du ikke har noe bevis på at du faktisk har truffet JB. Det er lett for folk å glemme en hendele/opplevelse, så hvis du har et bilde/video av det du har opplevd, kan du mimre tilbake den veien, og begynne å huske det som har skjedd.
      Veldig bra innlegg Sophie 🙂

    13. Er helt enig med deg! På mileykonserten f. eks så man jo nesten bare mobiler overalt, og jeg ble minnet på at jeg var akkurat sånn på justin bieber konserten. Jeg filmet nesten hele greia. På mileykonserten tok jeg et par bilder, og et par filmer, men resten av tiden så jeg det gjennom mine egne øyne. Det var en utrolig mye mer fantastisk opplevelse enn gjennom mobilen:)

    14. Nå skal jeg være ærlig med deg!
      For en stund siden så lo jeg bare av bloggen din. Tenkte at du bare var selvopptatt og skulle bare vise deg for å tjene”penger”. Jeg og mine venner lo av bloggen din.
      Men vet du va?! Du viser at du er en oppbegående jente med bein i nesa!
      Du tørr å vise svake sider ved deg selv! Elsker å se at du åpner deg. Det viser at folk ikke er som de skal ha deg til å være! Jeg skal ærlig si at jeg tror du er et forbilde til mange på din alder! Stå på! Du er ei nydelig jente!

    15. Første gang jeg kommenterer.. wow! Du begynner å bli skikkelig voksen. Det er så flott å se. Stå på! Fortsett sånn 🙂

    16. Kor e d du skal å jobbe? Altså – veit du navne på farmen, og kordan byrå e d du reise gjennom? Har en del erfaring me det nu, og det e en farm du må holde dæ langt unna for å si det sånn.. E en farm man kan jobbe på gjennom et norsk reisebyrå, og byrået trur at alt e fryd og gammen der. E bare nysgjerrig da æ ikkje vil at du skal reise dit førr så å innse at du e dyrepasser førr eieren istedet førr at du gjør nåkka nyttig. Det e ikkje særlig morsomt når man drar dit førr å gjøre noe bra førr dyran, men så e man bare gratis arbeidskraft førr noen som har meir enn nok penga tell å ansette noen til å gjøre jobben. Gjerrige folk..

    17. Jeg kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg er alltid den som bare sitter der og glaner på alle vennene mine rundt meg begravd i telefonene sine. Jeg hater det såå mye, har serr nesten sluttet å være sosial, jeg har så lite tro på menneskeheten. Ikke bare dette med telefonene, men selve greia med at vi er så egoistiske, selvsentrerte og samtidig usikre og maktesløse.. Vi sitter her og klarer ikke en gang å nyte fantastiske øyeblikk når barn i andre land aldri opplever slike stunder (bare for å ta et eksempel). Vi er så sykt dumme.. Setter veldig pris på at du skriver sånne innlegg i blandt da. hehe, tror du er den eneste bloggeren som klarer å balansere bloggingen akkurat slik at folk for en tankevekker innimellom, men samtidig klarer du å ikke kjede oss heller om du skjønner? haha, du er ialle fall utrolig flink med med skrivinga og valg av innlegg. <333 du er et fantastisk menneske.

    18. Har selv prøvd å få alle til å legge mobiler i en kurv . Gikk ikke akuratt bra ! Ble direkte skjelt ut av 1 person ,mens 3 andre nektet og satt å var grinete og sure resten av kvelden . Kjempe herlig … Ble ialefall ikke bedre stemning av det 😉

    19. Blir skikkelig stolt av å lese dette selv om jeg ikke kjenner deg. Jeg er glad for at du bruker det at du er kjent til gode saker også 🙂 Jeg håper på flere slike innlegg om ting som betyr noe her i verden. Stå på!

    20. Er såååå utrolig enig med deg!
      Jeg i barcelona med en venninne, vi var der to uker og kom hjem og innså at vi ikke hadde noen bra bilder å legge ut av oss selv. Men herlighet hvor mange utallige gode minner vi har derfra, så vi gjorde som du sier nå i teksten over la fra oss mobilen. Vi levde rett og slett i øyeblikket, og for en herlig følelse! Den følelsen er så utrolig mye bedre enn 100 likes.
      Amen !

    21. Hei😄😍😄
      Jeg kjenner meg litt igjen der, og jeg er veldig enig med det du har skrevet på bloggen nå☺️☺️☺️
      PS: Bare fortsett med det du driver med, gleder meg til den nye sangen din😍🎧😍

    22. Så spennende å jobbe med løver. Jeg vil gjerne dra til sør-afrika for å jobbe som frivillig med geoparder, løver, surikater etc. Cheetah experience. Må bare bruke to år på å spare først :p opplevelse for livet! God tur 🙂

    23. Hei Sophie Elise. Du som er så engasjert i dyrevern bør kanskje tenke deg om to ganger før du legger ut på et slikt “eventyr”. Det er på lik linje med Sea World, som du kjenner til, en helt forferdelig virksomhet som er ekstremt ødeleggende. Håper virkelig dette kan være med på å få deg til å endre mening, og heller avlyse turen.
      http://keeplionswild.webs.com

    24. Hvor skal du i afrika? Anbefaler deg å skaffe mye info om plassen du skaø reise til! De fleste plasser med løveunger i afrika er ikke en plass du vil være.., desverre..

    25. Bra innlegg! Akkurat sånn det er.. jeg hadde et bilde på mobilen som jeg var veldig fornøyd med, og plutselig oppdaget jeg at det var borte vekk! Og jeg følte virkelig en sorg over det bilde. Så mye betyr bilder i dag. Ta for eksempel Justin Bieber. Jeg føler at jeg kjenner han, og at jeg vet akkurat hvordan han er, og dette kun på grunn av bilder jeg har sett av han! Vi lever gjennom bilder på sosiale medier.. helt sykt!
      Det er så enkelt og så vanskelig som å bare bestemme seg for å kutte ut sosiale medier. Man må ta et valg. Problemet er bare at jeg føler jeg går glipp av så mye hvis jeg ikke følger med hva som skjer på sosiale medier, men sannheten er at den tiden du bruker på nett egentlig bare er tid som renner ut av hendene dine som sand – du får ikke noe igjen, og du får tiden aldri tilbake.

    26. Du aner ikke hvor enig jeg er! Jeg elsker å ha iPhone og sitte med den, men det er noe man kan gjøre når man er alene. Jeg irriterte meg sinnsykt over venninnene mine i friminuttene på skolen, spesielt i år, fordi de satt ute på gangen etter hverandre med hver sin telefon og sa ikke en dritt til hverandre. Jeg synes det er så utrolig waste av friminutt. Det er litt komisk – man blir usosial for i steden være på sosiale medier.

    27. Kjære Sophie Elise Isachsen. Gjennom dette inlegget har du konfrontert meg med noe som er virkelig sant og som jeg tydelig gjenkjenner meg i: at det å dokumentere øyeblikk blir viktigere enn å oppleve øyeblikket. Det fikk meg til å tenke på en annen ting som går i det samme temaet.
      Jeg har vært i Frankrike i sommer, og da kom jeg over et spennende klesstativ med mange stilige
      stilige plagg. Da jeg fortalt dette til en venninne brukte jeg blandt annet denne kommentaren: ” Tenk så kjekt når noen spør meg hvor jeg har kjøpt buksa mi, så kan jeg svare at jeg har kjøpt den på et lite marked i en fransk landsby.” Jeg brydde meg altså mer om hvor buksa kom fra, enn om den faktisk var fin.
      Egentlig skulle jeg bare skrive en kort lite kommentar hvor jeg takket deg for et treffende bra innlegg. Ble litt ivrig da det stemte så godt. Vil derfor avslutte med å si TUSEN TAKK!

    28. Både enig og uenig. Jeg får iallefall en utrolig stor glede av å sitte å se på gamle morsomme bilder og filmer fra ting jeg har opplevd.

    29. Hei sophie 🙂
      Kanskje et litt usaklig spøsmål, men hvem støtter du i Israel&Palestina-konflikten?

    30. Bra skrevet! Tragisk hvordan verden har blitt.. Glad barndommen min ikke inneholdt iPhone, snapchat, Facebook osv!

    31. Bra skrevet,og du har så rett! Selvom jeg er ganske skyldig i og være avhengig av mobilen,men det er som regel når jeg er alene,eller når jeg trenger og fokusere på noe annet(som er nesten hele tiden).De gangene jeg koser meg virkelig tenker jeg sjeldent på mobilen,og prøver heller og fokusere på og være der og kose meg ordentlig med de menneskene jeg har rundt meg.
      Angående den Afrika turen,så kunne jeg ikke vært mer sjalu.Kattedyr er en av mine absolutte favoritter 🙂

    32. Kunne ikke sagt det bedre. jeg er født i 1993, og kunne ikke tenkt meg en bedre barndom.. Alt var bare lek og morro, bygge trehytter, slå på boks, gjemmeleken, leke med sprettball og spille fotball osvosv.. orket ikke sminke eller mobil før jeg ble kanskje 14-15 faktisk. og jeg hadde det fantastisk!
      Mens i dag, har man barndom til man er 10-11 år(med en barndom som består av ipad’s), også er det kun sminke, iphone og push up bh-er og om å gjøre hvem som har tynnest kropp med størst pupper og hvem som får mest likes på facebook osvosv.. det er så ufattelig trist, jeg tenker av og til at jeg ikke vil få barn i denne sinnsyke verden.. Savner tidene før selfies, facebook, instagram, snapchat og ikke minst det syke synet på hvordan jenter skal se ut fra 12 år og oppover…
      What happened !? jeg er iallefall glad for at jeg fikk oppleve en barndom uten alt dette, men lei meg for at mine barn igjen ikke får det sånn..

    33. Du er så utrolig flink til å skrive, du får meg(og sikkert mange andre) til å tenke! Jeg så deg på Hove festivalen og hadde superlyst til å gå bort å hilse på deg, du virker så imøtekommende og hyggelig! men så sjenert som jeg er turte jeg ikke..haha
      Fortsett å være deg, Sophie! Du er fantastisk 🙂

    34. Dette var veldig bra skrevet, Sophie, er helt enig 🙂 Tror du kunne vært veldig interessant å snakke med, hadde jeg møtt deg hadde jeg garantert snakket med deg i stedet for å ta selfie 🙂

    35. Helt enig meg deg! Leste tidligere på bloggen din at dere hadde samlet inn mobilene på en fest, så nå er vi begynt med det og vi har det såå mye artigere uten telefonene! Har selvfølgelig hent at en eller to jenter har sprukket og måtte gå igjennom snapchat osv.. så vi har måtte gjemme kurven…

    36. Bilder varer lenger, ivaretar minnene fra den gang du opplevde noe for å mimre tilbake på det i ett senere tidspunkt.

    37. Jeg elsker innlegget, men klarte egentlig ikke fokusere på det fordi jeg fikk slik en vond klump i halsen da jeg leste at du skulle til Afrika og være med løver. Husker blant annet bloggeren Livingdoll (Elise Bahia) var med på noe lignende.
      Det hun (antagelig) ikke visste der og da var at de aller fleste slike steder som driver oppdrett av løver i afrika er kjent for å avle frem løveunger og selge dem som kommende jaktrofeer. Løvene blir så vant til å få maten servert av mennesker at de aldri vil kunne klare seg ute i det fri, og når de søte, små løveungene er voksne, blir de solgt til steder som driver med såkalt canned hunting. Det vil si at den tamme og menneskekjære løven blir plassert på et inngjerdet område slik at rike turister fra vesten kan betale en viss sum for å ‘jakte på’ den og skyte den.

    38. Jeg kjente meg virkelig igjen i dette du skrev. Alt i livet handler plutselig bare og likes og kommentarer på sosiale medier. Det tar virkelig over livene våres. Jeg føler at mennesker blir mer sårbare når man må late som man er “bedre” på sosiale medier. Takk for at du skrev dette innlegget. Det får oss til å tenke på hva som er viktig å ta vare på i livet

    39. Så enig!
      Jeg valgte å slette facebook og snapchat for over ett år siden, fordi jeg ble lei. Folk spør meg når vi møtes om hvorfor jeg ikke har noen av delene og om det ikke er kjedelig uten? Jeg pleier bare å le når folk spør om det.. For sannheten er, jeg er mer glad uten, og istedenfor å sitte på facebook eller ta kleine bilder på snapchat så foretrekker jeg å være ute med folk, snakke med dem der verden egentlig er.
      Man finner også ut hvem som bryr seg. Jeg husker jeg sendte melding til ei gammel venninne og spurte hvordan det fikk osv, ho sa det gikk dritbra og at vi måtte snakke mer på facebook og jeg måtte se det nye bildet hennes.
      Jeg har instagram, men legger ut ett bilde i uka, og som regel er det av bil eller slikt.

    40. Kort forklart om meg selv så er jeg en jente på 12 år som tenker veldig mye…! Og det værste jeg vet er da folk ser under på meg og holder noe hjemlig for meg! Jeg tenker på veldig mye rart og en av tingene har vært akkurat det du skrev i dette innlegget. Det var som om jeg hørte meg selv snakke! Så jeg kunne ikke sakt hvor enig jeg er!

    41. Så sant!! Verden utvikler seg i en raaaar retning på mange måter.. men så må jeg bare kommentere hvor utrolig heldig du er som skal reise ned å være med løver, dæven, høres helt fantastisk ut!! 🙂

    42. Veldig enig! Men noen ganger er det fint å kunne ta bilder, for bilder er jo stillestående øyeblikk, som man vil kunne mimre tilbake til.
      Hva om en nær venn eller familie dør, da er det godt å ha bilder sammen med de. Eller når man blir gammel og hukommelsen ikke er like god, da setter man nok stor pris på de bildene (minnene).

    43. Jeg prøver å leve mer i øyeblikket enn gjennom en telefon. Hvis jeg er på en fest, er på konsert, ferie, samlet med andre mennesker, whatever, så prøver jeg å la telefonen ligge. Kanskje jeg tar et bilde for å ta vare på minnet (ikke selfie, det er noe av det verste jeg vet.). Hver gang jeg er med typen min så legger jeg fra meg telefonen og lar den ligge der. med tanke på at han bor på andre siden av landet og vi ser hverandre kanskje en gang i måneden, så vil jeg heller tilbringe øyeblikket med han enn å scrolle nedover på instagram.

    44. Alle dere som ber sophie tenke seg to ganger om før hun drar for å jobbe med løver vet ikke hva dere snakker om! Jeg har nettopp hatt en mnd i Zimbabwe på antelope park, de gjør virkelig ALT for løvene sine og jeg beundrer de så mye for det de gjør! Ja, jeg og var skeptisk, men disse løvefarmene gjør det de kan for å øke løve bestanden i Afrika og det er ikke barebare! Dere vet ingenting om dere ikke har vært der!

    45. Stemmer dårlig med å ha en blogg som består av 99% selfiesvarianter etter å ha utført diverse operasjoner for å kunne ta selfies til bloggen.

    46. Åh, har ventet såå lenge på et sånt innlegg. Helt enig, har vært på altfor mange fester og sammenkomster der ingen gjør noe annet enn å sitte med nesa i mobilen hele kvelden. Fantastisk at du uttrykker deg om noe som faktisk betyr noe!

    47. Til Barbie:
      Nå kjenner ikke jeg til de andre parkene i Afrika enn Antelope Park, der jeg var i 3 mnd. Der har de et fullstendig opplegg der de avler løvene sine opp gjennom 4 faser. For hver fase blir de mer og mer tilvendt livet i det fri, og i den siste fasen er de så godt som “ville løver”, og kan fint leve fritt i naturen.
      Om andre løvefarmer kjører det samme opplegget – det vet jeg ikke, men forundrer meg ikke om det er som du sier. Viktig å gjøre din research, men vet hvert fall at Antelope Park er FULLSTENDIG seriøse og profesjonelle med det de driver med. Fullt anbefalt 🙂

    48. Jeg er ikke fast leser av bloggen din men jeg har sett litt. Jeg er ikke så veldig opptatt av klær,sminke og blogging osv. så Jeg syns du er litt teit. no hate altså ! Det er bare ikke sånne folk jeg henger med osv :D..
      MEN DETTE HER ! woo, du er en dyp reflektert person.Og det er tøft av deg og ta opp og bruke deg selv som eksempel ! veldig mange er dårlige på det !
      Jeg har nokk lett for og dømme berter,med god grunn. Men veldig mange har mange gode meninger og er ganske reflekterte 😀

    49. Håper du aldri slutter med slike innlegg! Du er en stor inspirasjon for meg og mange andre, Sophie! Stå på, kjempefint innlegg som jeg er så utrolig enig i alt du skriver her:)

    50. Jeg føler ærlig talt at jeg er litt for gammel for å ta selfies på fest og føle på trangen til å dokumentere alt jeg gjør og opplever, selv om vi er født i samme år. Jeg kan godt finne på å sjekke facebook to-tre ganger i løpet av en fest, men det er som oftest for å se om andre bekjente også er ute. Det aller kleineste jeg vet om er når jeg ser på at folk tar selfies, spesielt om de gjør seg skikkelig til på bildet. Skulle ønske folk innså hvor jævlig dumt det ser ut.

    51. Nu har det seg slik at jeg er kansje en av få som faktisk legger fra meg telefon når jeg er med andre, kan se på den til tider for å se om det er kommet inn en melding eller ubesvart anrop. Jeg er alderi den som tar telefon opp å skal filme eller ta bilde av ting som jeg med på. Var selv på en konsert, men har ikkje noen bilder eller filmer fra den.
      Var et veldig bra innlegg av deg! Men du må huska at ikkje ALLE er sånn som du beskriver det, ikkje ta alle under en kam… det er veldig viktig.

    52. Dette er jo noe sinnsykt mange andre har tatt opp før, både på blogger og nettaviser.. for lenge siden.. Og alle med vett i hodet vet jo akkurat dette. Og du er jo en av dem som later som dere har det sinnsykt gøy på fest. Synes du er ganske ekkel mot vennene dine på bloggen din. Prater som du er bedre enn dem. Skam deg.
      Og forresten, du som er i mot sea world og slikt.. Velger å dra til Afrika for å se på løver som er fanget. Really..?

    53. Anonym: Løvene er ikke fanget, dette er løveunger, som går fritt ute, som har blitt reddet. REALLY? Jeg er jo ikke en idiot.

      Og NÅR har jeg vist bilder fra fest på bloggen sist? Hvor later jeg som om vi har det gøy? Jeg skriver i ettertid at vi hadde en bra kveld, da hadde vi det 🙂 Og ja, jeg synes det er helt idiotisk når folk oppfører seg slik, så jeg lover deg jeg sier ifra i virkeligheten også. Er desverre ikke en gråmus som sitter og snurper kjeften når folk oppfører seg som tullinger

      Klem til deg (nah).

    54. Så sant!! Alle burde lese dette innlegget.. Åpner virkelig øynene til mange!
      En gang var jeg på en konsert (ikke noe svært da men) der artisten så på meg og pekte og vinket til meg. Så glad for at jeg ikke stod oppslukt i mobilen/kameraet da!! Heheh! 🙂
      Synes det er så dumt med de jentene som sitter oppslukt i telefonen på jentekvelder når man kan ha det så morsomt sammen uten telefonen osv…
      Utroolig bra skrevet 😀

    55. Det er så utrolig sant det du skriver. Jeg hater virkelig denne utviklingen, at jeg kan ikke få sagt det nok. Og jeg er ikke noe bedre selv, det skal jeg innrømme. Jeg lurer faktisk på hva jeg brukte tiden min på før, det er helt sykt. Nå skal liksom alt dokumenteres via bilder. Man har ikke vært ute på byen, med mindre man har ett bilde fra kvelden. Man har ikke vært ute og reist, med mindre man har ett bilde som beviser det. Det er trist at det har blitt sånn. Men jeg er heller ikke den verste typen, jeg ser folk rundt meg med ansiktene sine “trøkt” inn i mobilen KONSTANT, og jeg lurer på hva de egentlig får med seg av verden rundt seg. Når jeg sitter og venter på toget, sitter jeg alltid og kikker ut på folk og ser hva de driver med (stalker, I know). Det er stort det samme – mobilen sin. Uff…men jeg skal ihvertfall skjerpe meg, sånn her går det faktisk ikke an å holde på lenger.

    56. Hvorfor er adgangskortet til nettavisen bare gyldig til desember i år? Skal du bare jobbe der et halvt år? Og hva gjør du der, liksom hva jobber du som?

    57. Tusen takk for at du skrev dette Sophie! Du burde skrive flere slike innlegg, for du er så reflektert! Det er ufattelig hvordan nettopp dette har plaget meg. Hvordan jeg føler meg ensom selvom jeg er blant mange folk, og hvordan jeg forsvinner i fra alle omgivelsene med det samme jeg vender ansiktet mot iphonen. Får nesten lyst til å bare slette hele instagram og facebook og alt, men det er ikke så lett når alle andre rundt meg sitter med det i hånda. Som du sier så er det skremmende hva vi går glipp av, hva vi egentlig taper av vårt eget korte liv.
      Jeg merker at tanken på sosiale medier gjør meg uvel. Jeg er blitt som opptatt av likes at jeg nærmest kan sitte i flere timer etterpå og vente på at de skal komme og vurdere hver eneste likes jeg har fått eller ikke fått. Jeg spør meg alltid hvorfor. Hvorfor likte den personen fem andre bilder for et minutt siden, men ikke mitt? I tillegg er jeg livredd for hvilke signaler jeg sender ut bare gjennom et profilbilde eller et enkelt bilde av interessen min på instagram, og føler rett og slett at instagram er den jeg er for andre av og til. Derfor blir jeg trist av å se instagram profiler som er så mye finere. Jeg føler nærmest at de er mer verdt disse menneskene og mye mer interessante. Det er skummelt, skremmende, ekkelt. Fatter ikke hva som skjer med mennesker nå til dags! Enda vi snakker om dette temaet er det ingen som gjør noe… Vi er blitt så avhengige av det at vi ikke kan se for oss det å reise ut uten mobil, det å oppleve noe fantastisk uten å ta bilde og det å kjede seg uten å ta opp laptopen.
      Noe er galt. Er ikke ekte, tilstedeværende mennesker mer verdt og viktigere enn en metallting som forteller om hva kjendisene på andre siden av jordkloden gjør for øyeblikket. Det er trist.

    58. Tenk om det inke fantes ja, da hadde du ikke vært der du er i dag mtp bloggen. Men jeg er helt enig, det har gått så jævlig langt, og det er skremmende.

    59. Bra innlegg, men det er jo faktisk nøyaktig denne kulturen du lever av.. du lever av å fremstille livet ditt på en viss måte, lever av å delvis glamorisere og delvis krisemaksimere, og av å dokumentere alt du gjør.. det er da vel ingen som er mere avhengig av sitt kamera på en hver event enn en blogger

    60. Åååå jeg bare elsker denne type innlegg av deg, Sophie! Utrolig bra skrevet og en stor tankevekker! <3

    61. Så jævlig sant!! Var nettopp på øya, på outkast konserten, som er en gruppe som jeg har kunnet flere av sangene til siden jeg var liten. Batteriet på mobilen gikk ut rett før konserten starta, og jeg husker jeh synes det var så irriterende siden jeg ikke fikk tatt filmer og bilder. Men i ettertid er så glad for det! Jeg var jo skikkelig til stede under hele konserten, jeg fikk jo med meg alt! Jeg stod å danset og sang og så på folk rundt meg som var like tilstede under konserten, selv om jeg ikke har bildebevis at jeg var der, har jeg bevis for meg selv at jeg var der, for jeg sitter igjen med et jævla bra minne!

    62. Er veldig enig i det du sier. Men instagram er jo på en måte en slaks “blogg” for de som ikke blogger for blogg.no. Du forteller om livet ditt her, tar selfies osv. Mens andre velger å vise/fortelle litt om sitt liv gjennom bilder på instagram i stedet for snapchats. Bilder er ikke alltid en dårlig ting heller, så lenge du tar et raskt bilde og så nyter resten av stunden. Man vil jo huske minnet om man er gammel å glemmer litt 😉
      Er selvfølgelig enig i at det er idiotisk å stå med mobilen gjennom hele konserten i stedet for å ta et raskt bilde å så legge mobilen vekk.

    63. Utrolig bra skrevet, dette var et kjempe bra innlegg! Det beste du har skrevet på lenge faktisk! Jeg kjenner meg så veldig igjen i dette, og det tror jeg alle gjør. Håper mange leser dette og får øynene opp! Jeg var også på justin bieber konserten. Jeg ble nesten skremt av å se at alle så gjennom telefonen, tenk hvor mye bedre det hadde blitt for alle om alle bare la ned telefonene litt og faktisk hoppet, danset og sang med? Jeg hadde nesten ikke telefonen oppe selv, og fikk en kjempe fin opplevelse og ja jeg dansen, skreik og sang for full hals selv om jeg fikk noen rare blikk. Hallo, det er dette en konsert handler om, om å være tilstede og ha det kjempe gøy!!

    64. Amen. Var på rundtur i Italia i litt over en måned i fjor, og besøkte bla et eldgammelt, imponerende kloster, og overalt rundt meg så jeg folk som gikk rundt og så alt gjennom smarttelefoner og nettbrett. Husker jeg ble helt satt ut. Jeg hadde ikke med meg mobilen engang. Utrolig tragisk.

    65. jeg innså dette for noen måneder siden, og du har helt rett. vi befinner oss ikke i øyeblikket lenger og verden har blitt for avhengig av moderne teknologi. jeg har selv sluttet å bruke mobilen så mye som før, og jeg er veldig stolt over det ,fordi jeg opplever flere ting nå. tross alt, vi tar jo på en måte bilder og videoer med verdens eldste kamera; minner.

    66. Bra skrevet Sophie 🙂 Innså dette for en tid tilbake, og har blitt mye flinkere til å la kamera og telefon ligge. På Øya-Festivalen filmet jeg ikke eller tok noen bilder under konserten. Jeg var mye mer opptatt med å danse og drikke øl, Kjempekos. Nå har jeg andre minner enn at jeg står og holder et kamera i hendene. 🙂

    67. Kan du svare på ka gården heite? 🙂 E ikke d at vi trur du e dum eller ikke har gjort background check, MEN den gården æ snakke om e en gård mange nordmenn reise til gjennom et reisebyrå. Æ veit ka som foregår i kulissan, kor gjerrig dem e, ting dem gjør som ikkje e lovlig, at dem unnlate å betale arbeiderne osv. Æ veit at Afrika e stort og d e mange gårda du kan dra til, men d at så mange nordmenn drar til denna gården gjør at æ spør dæ ka den du skal til heite. Æ vil ikkje at noen skal betale masse penga førr å jobbe frivillig, åsså havne dem der 🙁

    68. Nå har jeg ikke vært på bloggen din, eller noen blogg i det hele tatt på flere måneder, men nå når jeg først klikket inn her for første gang på en stund, så leste jeg ned hele siden, flere innlegg, fordi du har skrevet så mye fint i det siste 🙂 Just thought you should know…

    69. Alle er enige i det du skrivet, jeg og. Men hvot mange kommer til å gjøre noe med det? For vi sitter bare å scroller ned å leser bloggen din. La oss ta inspirasjon av sophie! Journalistikk next sophie! Hater at insta, face, snap osv er en så stor del av hverdagen.

    70. Dette var utrolig bra skrevet, og akkurat det samme jeg har tenkt på en god stund. Hadde store planer om å ta en “skjerm-fri” dag i ferien, og selv det ble faktisk et for “stort” mål. Man er jo så alt for avhengig av mobilen og pcen! Kjente meg også spesielt igjen i det du skrev helt på slutten; at når man er sammen med en gutt og ikke er på mobilen, da LIKER man virkelig den gutten. Og etterpå er det rett frem med mobilen igjen. Opplevde dette selv i sommer, og tok meg selv i å nyte øyeblikkene så mye mer. Når man faktisk ikke kjenner at det klør i fingrene for å dra frem mobilen, da har man virkelig følelser for noen. Da ønsker man å nyte hverandres selskap face-to-face, ikke gjennom en skjerm.
      På lik linje med Earth Hour hvor man slår av lysene, burde man nesten hatt en dag i året satt av til å ikke bruke alle skjerm-dingsene sine..

    71. Du som er dyrebekjemper bør jo vite at å kose med løveunger er noe av det mest egoistiske du kan gjøre. Hvordan vil dette hjelpe løveungen i fremtiden? Å være menneskevandt og vokse opp, bli stor løve og satt i det fri? Dette burde du tenke over!
      Nå skuffer du!
      Jeg har selv reist og jobbet med løver i Zimbabwe i fjor. Du gjør en stor, stor stor tabbe. Nå kunne du like gjerne vært foruten alle innleggene dine om delfiner i Japan og sirkuser i Norge. Det du skal gjøre nå, er MYE, MYE, MYE verre.
      FY, for en egoistisk person du er.

    72. Vet ikke om du gidder å lese alt men ja..
      Jeg har ikke facebook så jeg kan dessverre ikke like innlegget. Men fy så enig jeg er Sophie! Du har fått meg til å åpne øynene om så mange viktige ting her i livet og gjort en stor forandring i livet og tankegangen min, du har hjulpet meg med å innse ting jeg aldri ville klart alene. Jeg innså nettopp at jeg har sløst bort så mange fantastike øyeblikk ved å se det gjennom en mobil/et kamera, og jeg har virkelig tenkt til å prøve å gjøre noe med det, neste gang jeg opplever noe ¨stort¨ skal jeg la mobilen ligge, for hvor mye bedre minne er ikke en samtale enn et bilde? Hvor mye bedre er ikke en opplevelse enn en video. Jeg har selv vært på flere konserter hvor jeg rett og slett har latt være å kose meg og ¨slippe meg løs¨ bare for å ta bilder, bare for å filme, bare fordi jeg ville ha et ¨minne¨., bare for å ha de ¨perfekte¨ bildene/videoene, men til hva? Vise til venner? Nei jeg vet ikke jeg. Og ja bildene/videoene kan være så nerme de vil, så bra kvalitet de vil, men de vil ALDRI være bedre enn selve øyeblikket, ALDRI en gang kunne måle seg med de få øyeblikkene jeg hadde uten en mobil eller et kamera i hånden. All filmingen, alle bildene var så og si bortkastet, tror du jeg har sett gjennom de videoene? Tror du jeg bruker de bildene til noe? Nei, de bare er der, og jeg så alt gjennom et kamera, nesten ikke gjennom mine egne øyne. Det er helt sykt hvor mye en liten (eller ¨stor¨) ting har tatt over livene våre, hvor avhengige vi har blitt av å dokumentere alt. De tingene jeg husker best, de beste minnene jeg har er ikke dokumentert noe annet sted enn inne i mitt eget hode, og det er de minnene jeg kommer til å ha med meg for alltid. Jeg klarte nettopp å ødelegge pcen min, som vil si at jeg mista alt av bilder og videoer. Nå har jeg fått ny, men den er helt tom, jeg har mista mange av minnene mine fordi jeg bare drev og filmet og tok bilder i steden for å faktisk nyte opplevelsen(e) og ha det gøy. Jeg skal virkelig bli mer flink til å legge fra meg kameraet/mobilen/pcen og faktisk være til stede når det skjer noe. For, som du har sagt, så har jeg mistet MYE av livet mitt og MANGE opplevelser fordi jeg har vært alt for opptatt av en dings (eller to). Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg har en ting å si til deg. Takk. Takk for at du åpnet øyene mine, takk for at du fikk meg til å innse, takk for at du nå har gjort sånn at livet mitt blir mye bedre enn det ville vært uten deg. Bare TAKK.

    73. Veldig bra skrevet. Verden har blitt alt for avhengig av sosiale medier, blandt annet meg selv. Jeg skulle ønske at jeg alltid var tilstedet. Og jeg skal bli bedre på det, og kanskje legge bort mobilen noen ganger.

    74. Du er for all del ikkje gal! Alle burde lese dette innlegget! Du skriver så bra Sophie? helt syykt hvordan ting har forandret seg på kort tid? kvelder hvor man planlegger å hygge seg ilag, ender opp med å sitte rundt et bord, med hver sin skjerm i hånden. Hva skjer med oss egentlig? Håper mange får øynene opp å innser hvor ille dette har blitt.

    75. Hei, angående det med løvene – Det blir nok en utrolig spennende reise, gjør alt du får mulighet til uansett hva det måtte koste. Det gjorde ikke jeg da jeg dro til Antelope Park i Zimbabwe, og jeg angrer veldig. Men du skriver at det ikke er så mange som får muligheten til å gjøre dette? Det er på en måte feil, med tanke på at man bare kan kjøpe turen. Vel, det kostet meg 30.000 ++++, men da går det an og heller dra på feire dit og være en “gjest” istedenfor en frivillig arbeider. Så, as long as you have money, everyone can do it 🙂

    76. Det er slike innlegg som minner meg på at jeg virkelig elsker bloggen din! Du vet virkelig hvordan man skal få sagt det.

    77. jeg og min kjæreste bestemor snakket om dette i går, lenge. Det er sykt hvor gale vi og samfunnet vårt er blitt av den jævla mobilen, på tide at vi mennesker gjør noe med problemet før vi dør av radiostråling i en alder av 40. fantastisk skrevet, DU er fantastisk<3 lots of loveee

    78. Helt ærlig så synes jeg ikke at det er så ille å være på insta eller lignende en del ganger om dagen. Det som folk virkelig burde kutte ut er meningsløse og barnslige spill, som f. eks candycrush eller Kardishian spillet. Om du sitter på buss, t-bane, venterom osv. så er det bedre å bruke tiden på å se ut vinduet, se på folk rund deg, tenke på noe viktig, planlegge noe eller lignede.
      Et par uker før sommerferien i år slettet jeg de tre spillene på mobilen min (candycrush var det ene ja eheh) og det er jeg sååå glad for i dag! Anbefales

    79. Så bra skrevet Sophie! 🙂
      Har blitt flinkere til å legge vekk telefonene nå jeg er med andre, men er ikke alltid så gøy da de ikke legger bort sin. :S Synes teknologien ødlegger menneskene rett og slett. Ingen vil nesten finne på noe gøy, alle vil bare sitte på enten nettbrettet eller telefonen sin eller bare se på Netflix. Jeg savner barndommen jeg, der alle var ute og alltid fant på noe gøy.

    80. Enig Julia Irene. Selvfølgelig tror man at man gjør en god jobb når man leker med søte små løveunger, men så lenge man er i fysisk kontakt med løvene blir de ikke ville og redde for mennesker slik ville løver er. Dette vet jeg da jeg har gode venner i Sør-Afrika som har utdannet seg innen dette og som jobber med å åpne egne sanctuarys. Har i tillegg selv jobbet frivillig med dette og ser at gårdene bare er ute etter penger og gratis arbeidskraft, dyrene blir ikke satt tilbake til deres naturlige miljø igjen.
      Synes også at det er rart at Sophie ikke forteller hvor hun skal, da det er mange som har spurt om dette. Hun er selvfølgelig ikke pliktig til det, men når folk vil vite det for å advare henne mot steder de selv har vært på som ikke er bra, så syns jeg det er rart. Hadde det vært jeg som skulle jobbet frivillig ville jeg hørt på erfaringer fra folk som har vært der tidigere, ikke bare fra de som er ute etter reklame for gården sin.

    81. Overrasket over at du er så reflektert, det må jeg si! Mye gode spørsmål du kaster opp i luften, bra skrevet 🙂

    82. Du er kanskje ikke riktig person å skrive om dette eller? Altså hallo, jeg mener.. Du driver en blogg. Logg av bloggen, for å logge på livet.:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg