COSTA RICA NEXT!


 

Her om dagen spurte min “bloggvenninne” Marthe Borge meg om jeg hadde lyst til å være med til Costa Rica fra 18-28 juli. Jeg er veldig for å gripe de sjangsene man får, så jeg takket så klart ja, og trodde helt fram til i overigår at Costa Rica er i Spania. Men, det er jo i mellom-Amerika! Haha, så da skal jeg altså til den andre siden av kloden på spontantur. Og ikke hvilken som helst tur! Vi skal reise med EF for å blandt annet lære oss spansk, surfe litt, bli kjent med nye mennesker og kanskje det jeg gleder meg aller mest til – å besøke monkey park, og få jobbe med aper og andre dyr som ikke har hatt det så greit i løpet av livet.

Bilder av campus. .


 

Om man reiser med EF kan man velge om man studere språk i utlandet i alt fra 2 til 52 uker, hvor det er en garanti for å gå opp et språknivå hver 6. uke. Dere kan sjekke ut mer på nettisdene til EF her, eller direkte på språkkurs i Costa Rica HER. Mine kunnskaper i Spansk er. . vel, jeg kan si Hola og amigo, ellers er jeg blank. Så, jeg gleder meg til å lære masse! 

 

 

 

Turen er for oss to sponset av EF, eller i første omgang var den jo sponset for Marthe og så får hun ta med seg noen – så lucky me! Nå som jeg har sjekket opp litt om Costa Rica gleder jeg meg enda mer, for jeg har aldri vært på en slik type ferie før. Å bo side om side med skog og eksotisk dyreliv, med 5 minutter gange til stranden og et sinnsykt bra nattliv er ikke noe man finner alle steder. Flere unge Amerikanere drar nemlig også hit i løpet av ferien, så jeg håper virkelig vi møter noen vi blir kjent med! 

Og under min googling fant jeg også ut at blandt annet Miley Cyrus, Kristen Stewart, Jonas Brothers +++ bruker å feriere akkurat dit vi skal. Men enda kulere, de har SLOTHS!!!


 

Jeg har aldri vært på språkreise før, men vet at sikkert MANGE av dere lesere har vært! Min venninne Anna Edwin (annais) reiste jo til new york med EF for ikke så lenge siden og det virket sinnsykt bra, men ellers er jeg ganske blank på erfaringer. . Så, få høre! Noen som har vært på tur? Såfall, hvor var dere, og hvordan var det? 


Ellers er jeg helt slått ut etter gårdagen, å trekke visdomstannen har vært mer brutalt enn jeg tenkte meg. . Ansiktet er det dobbelte av normal størrelse, og jeg klarer jo ikke spise (noe som forøvrig er bra, nå må jeg jo bare drikke smoothie). Men, det er en intens smerte og jeg håper det går over snart, slik at jeg er tilbake i toppform imorgen. Takk så masse for alle serietips igår, nå skal jeg se litt på drop dead diva for første gang! 

71 kommentarer
    1. sloths = dovendyr.
      vet en del kjente folk/bloggere osv som har supre turer med ef, men de fleste som drar på utveksling med ef opplever store problemer. bare å google

    2. Åh, heldige deg! Hadde heller ikke sagt nei til en slik tur nei. Jeg skulle egentlig til London neste år, men så ble det så dyrt for meg og det jeg tenkte på at jeg måtte stå over… :/

    3. Jeg var på språkreise på samme sted i fjord. Om du tror du kommer til å lære mye spansk på den skolen der så tror jeg du er litt god troende. For det første kan så og si ingen av lærerne der engelsk. Så de kan ikke forklare hva de forskjellige tingene betyr. Jeg kunne en del spansk før jeg reiste. Å kan si at jeg ikke skjønte noen ting i timene. Var der 2 uker selv. Dårlig erfaring med hele EF sitt opplegg. Bortkastet penger spør du meg. Men ellers er jo Costa Rica fantastisk! Anbefaler å reise på zip line tur! Er en opplevelse uten like!

    4. Jeg dro med EF til london, kanskje var ikke rommene supre eller maten alltid syykt god, men det var en helt syk opplevelse og man får se og lære såå mye på kort tid, og ikke minst få venner fra hele verden. En opplevelse jeg aaaldri glemmer!

    5. Herlighet eg gledetg meg sånn på dine vegne at du sku få oppleve dette med fantastiske skjønne Marthe og skulle skrive kommentar og det første eg ser er drittslenging .
      Geeeez folk er supernegative.
      Hun har vært på språkreise før og syns hun lærte masse. Hun har også som du vet vært på surfecamp som du var.
      Dere er heldig som får oppleve masse spennende og utfordrende 🙂
      Gleder meg på dine vegne Sophie -du kommer til å få en smashing tur :))

    6. Takk gud det ikke er utveksling du skal på, for på det punktet er EF et MARERITT. Men sånn reise som du skal på kan være mye bedre, håper du koser deg 🙂 Tviler på du opplever noe negativt når det er sponset 😉

    7. Har vært i London og på Malta med EF, veldig god erfaring med de. Eneste man kanskje kan klage på er at EF lederne ofte var useriøse, fulle og rett og slett umulig å få tak i. For min del gjorde det absolutt ingen ting, da det bare betydde mer frihet, men hvis det oppstår problemer av noe slag, kan det være vanskelig å få hjelp. I og med at din tur er sponset, og du kommer til å skrive om opplevelsen, er jeg sikker på at du ikke vil oppleve noe av disse problemene 🙂

    8. Jeg var 3 uker med EF i Malta i fjor sommer! Det var et fantastisk opplegg, og jeg tok engelsk språkkurs. Det var utrolig lærerrikt. Vi var med på masse aktiviteter og hadde noe å finne på hele tiden. Angrer ikke for at jeg dro, og skulle gjerne dratt en gang til! 🙂 Kos deg masse, det er absolutt noe å glede seg til.

    9. Så utrolig spennende! Håper du koser deg masse, og lærer mye 🙂 var på språkskole i Salamanca i Spania i ei uke med spansk III gruppa mi, og lærte masse!

    10. Hei fine Sophie <3 du må kose deg masse på tur! Høres helt sykt spennende ut, og skulle selv ønske jeg vr med på noe sånt!! 🙂 gleder meg til å høre om heele turen din!
      Forresten; mange negative kommentarer her.. Mange er tydeligvis sjalu for at du fikk en gratistur på noe så flott som det her! 😀 stå på, du lærer spansk, du opplever noe helt nytt (som de tydeligvis aldri kommer til å oppleve, eller få gleden av). Kos deg masse, søtii <3

    11. Jeg reiste til Oxford med EF, 2 uker, var vel på nivå C1, og gikk opp til C2 (som er det beste man kan ha, om jeg husker systemet riktig), litt irriterende egentlig, for da er det ingen grunn til å reise til engelsktalende land igjen for meg, da jeg ikke kan få høyere score xD
      men jeg hadde spansk på ungdomsskolen og videregående, kanskje neste år tar jeg meg en tur til et spansktalende land (for mer enn 2 uker da..).
      Jeg synes det var givende, det var utrolig mange snille og åpne folk, om du sitter alene ved frokosten så kommer det noen gang bort folk til deg og spør om de kan sitte med deg, og det var så kult å møte folk fra så mange forskjellige deler av Europa. Ellers var jeg bare 17 den gang jeg reiste, så jeg kunne egentlig ikke være med ut å drikke, men ble med alikevel c:
      Skulle ønske jeg kunne ta en slik tur igjen til England, ikke en språkreise, men en opplevelsesreise, der hvor man blir enda mer knyttet til de som også reiser, og en ikke må tenke på at det er “skole”-timer en må dra til og prøver en må bestå osv xD
      Men riktig god tur, håper du har det jævlig gøy! 😀

    12. Så heldig!
      Jeg var på språkreise i England – Bournemouth med bestevenninna mi i 2010, egentlig skulle vi til Hastings, men det var for få påmedte på den turen. Bournemoth hadde ingen av oss hørt noe som helst om, men når vi kom dit ble vi ikke skuffet!!
      Byen var en “sommerby” med en kjempelang sandstrand, koselige bygninger, og parker. Vi var på skolen alle hverdager, men ikke i mer enn et par timer om dagen. Skoledagene bestod mye av praktiske oppgaver og gruppearbeid, ene dagen hadde læreren med seg en øgle. (Jeg som er livredd for reptiler satt med bena godt oppunder meg og skalv… haha)
      Ellers så bestod dagene i forskjellige aktiviteter, vi var på disco, på dagsturer til London, bysightsing, strandleker, repusløp osv.
      På en slik tur så blir man jo også kjent med utrolig mange nye mennesker, noen av dem har jeg fortsatt litt kontakt med 4 år i ettertid! 🙂
      Vi bodde hos en vertsfamilie, familien var hyggelig, men de hadde ganske enkle kår, og var vel litt spesielle. Så vi prøvde å være mest mulig ute med de andre som var i samme gruppe som oss. 🙂

    13. Det var jammen noen frekke og og misunnelige kommentarer her….Det blir nesten ikke mer eksotisk enn Costa Rica, heldige deg! Dit har jeg også lyst til å dra 🙂 Du lærer sikkert en masse nyttige ord og uttrykk på spansk, men det er klart at kulturopplevelsen er poenget her. Kos deg masse og vær forsiktig!

    14. Jeg er i England – Bournemouth akkurat nå! Kom idag og skal være her i 3uker, og jeg drar med EF! Jeg er kjempe forbøyd! 🙂
      Har fått en kjempe fin familie og det er nærme stranden!

    15. Det eneste som er gøy er fritiden, men man må faktisk sitte på SKOLEBENKEN HVER DAG. Det er dritkjedelig undervisning, utrolig tørt og man har ikke lov til å skulke.

    16. Akkurat det har jeg og lyst til å gjøre! var på språkreise i 08 og det var fantastisk. dog var det ikke lengre enn til isle of wight men fy så gøy det var 🙂

    17. Å så misunnerlig jeg er. Jeg har så lyst på en ferie, men de neste 2årene blir det dessverre dårlig med det. Jeg skal gifte meg i Mai 2016 og må spare til både leilighet og bryllup innen den tid, så ikke no tid eller penger sånn luksus før bryllupsreisen. Jeg håper dere begge koser dere, og ser frem til å lese. God bedring!
      http://www.tinehelen.blogg.no

    18. Jeg var på språkreise i fjor. Reiste med STS, anbefales, og var der i 3 uker! Jeg kom tilbake på skolen og steg med en karakter i både muntlig og skriflig engelsk. KOS DEG!

    19. Gled dæ til å reise med EF! 😀 kom hjem for snart to måneder siden, og det e lite æ savner mer enn EF, læreran og ansatte, dem æ ble kjent med og området æ bodde i. Æ va i LA, men e ganske sikker på at du får en fin reise med EF Costa Rica 🙂 men har ikke så god erfaring med kontoret i Norge, men vi kom oss nu likevel avgårde og reisa kunne knapt vært bedre.

    20. Jeg har vært i Bournemouth i England. Det var veldig morsomt og skoledagene var bare spennende og gikk veldig fort i forhold til i Norge. Anbefaler alle til å dra på språkreise minst 1 gang i livet 😀

    21. Såå spennende det virker ! Falt pladask for det bildet med fossefallet og det turkise vannet =).
      Ønsker deg en riktig god tur =).

    22. Jeg gikk på EF-skolen i Costa Rica og den er virkelig helt fantastisk! Bodde der i fem måneder og har fått venner over hele verden:) Masse salsadansing, strandliv og kos! Så det er bare å glede seg 🙂

    23. HERREGUD, så heldig du er! Håper virkelig du setter deg ned av og til, puster dypt inn og innser det, hehe:-) Jeg var selv på språkreise med EF, i London og en annen by i England som heter Torquay. Selv om det var for 4 år siden nå, så lever jeg fortsatt helt sykt på den opplevelsen. Jeg fikk venner for livet (og kjæreste, 10hi), vokste som person og hadde det så utrolig gøy. Med EF-lederne og hele deres system har jeg ingenting å klage på.
      NYT TUREN, finefine deg!! Sååå misunnelig åååå 😀

    24. Jeg var i Japan på språkreise for et år siden og fyyyyyy!!! Det var utrolig der. Jeg følte at jeg var i en fantasiverden med butikker jeg aldri hadde sett før, og kulturen var så annerledes. Jeg lengter så utrolig tilbake den dag i dag og anbefaler det til absolutt alle! BTW: de hadde en 8 etasjes forever 21 (butikk). Så dra dit for all del!

    25. Haha, lett så jeg også hadde gått rundt og trodd at det var i Spania! Flaks at du fant ut av det før du dro da 😉
      Høres jo ut til å bli en kjempebra tur! Sikkert et fint opplegg rundt hele reisen av de som arrangerer turen og. God tur og kos dere masse!

    26. Hei Sophie Elise! Jeg bodde i Tamarindo og gikk på EF sin språkskole i vinter og i vår og det var en opplevelse for livet. Men det er MYE kriminalitet og dårlig sikkerhet på Campus. Casa Papaya som er det ene leilighetskomlpekset til skolen ble ranet 2 ganger på 2 måneder.. Så ikke ta med mye verdigsaker og dyre ting.. Men Tamarindo er helt fantastisk så lenge man ta forhåndsregler.. to jenter fra nederland ble jo bortført utflukt i panama fra en annen språkskole og de har ingen sett siden… og det var to drap i den bittelille byen mens jeg var der.. Så ta forhåndsregler, så kommer du til å få en fantastisk tur! Pura Vida!

    27. Gled deg masse til og reise til Costa Rica!
      Jeg var der i 3 uker for 2 år sia, og det var helt fantastisk der! Har virkelig lyst til og reise tilbake, så misunner deg den turen! 🙂

    28. At folk forbedrer sine engelskeferdigheter er en ting, for det lærer man på skolen og hører daglig på TVen, men å lære MAAAAASSE av et språk der man bare kan si “amigo” og “hola”, haha lev i troen!

    29. Kom nettopp hjem fra backpacking i mellom-amerika, med to uker i costa rica. Husk paraply! Er regnsesong der nå, og en god del regn. Også veldig fuktig luft i regnsesongen, så stramme inntilsittende klær er ikke å anbefale. Ellers er costa rica utrolig fint! pura vida (du finner snart ut hva det betyr)! :))

    30. I went on an EF trip to Puerto Rico with my entire Spanish class in high school (I’m from California so it wasn’t the furthest journey) and it was an incredible experience to say the least. This was like 10 years ago so I can’t remember exactly about the guides themselves, but the program or tour or whatever that they put together definitely left me with lots of good memories. Enjoy!

    31. Jeg reiste for noen år siden til Costa Rica med EF for å studere der et år. Det gikk rett og slett i vasken. De rotet til alt og i stedet for å begynne på skolen, måtte jeg jobbe i barnehage sammen med vertsmora mi. Det var gjort masser av forarbeid med papirer og diverse for blant annet at jeg skulle få en familie som passet meg. Det som sto på papiret om familien min, stemte ikke over ens med noe av virkeligheten og de hadde aldri hørt noe om den informasjonen jeg hadde fylt ut om meg. Jeg forklarte at jeg ikke ønsket å bo i by siden jeg selv er fra en liten bygd og de forsikret meg om at jeg var havnet i et rolig og trygt miljø utenfor en by. I stedet, bodde jeg midt i en by og det var så farlig på gata utfor huset, at jeg måtte få taxi til å hente meg rett utfor ytterdøra, for så å kunne ta bussen fra en busstopp noen kilometer lengre unna. Ikke nok med det, men da jeg valgte å avbryte reisen, måtte mamma og pappa skrive under på at de ikke ville kreve pengene tilbake, før EF ordnet meg flybilletter hjem. Så 70.000 kr rett i vasken…. Kan ikke akkurat si at min erfaring med EF er særlig bra 😛

    32. Der har jeg vært og syntes det var en helt fantastisk by 🙂 gled deg masse for der blir det party, sushi, fantastisk strand og mye mye mer! Du burde prøve zipliningen de har der også!
      God tur og hils Tamarindo beach fra meg!

    33. at du orker å dra på språkreise, det er så stress.. får ikke legge opp til noe selv.. men kos deg, hvis du klarer

    34. Var ifjor Sommer på EF språkreise i California. Det var utrolig bra! Savner det sykt mye og har veldig mange bra minner derfra, så du må bare glede deg! 🙂

    35. Jeg var utvekslingsstudent i Costa Rica 2009/2010 – og det landet er bare helt fantastisk! mye å glede deg til! Hvis du får muligheten til å reise litt rundt vil jeg absolutt anbefale Arenal (aktiv vulkan) og Manuel Antonio, det er en av CR’s mange nasjonalparker som er fredet med flott dyre- og planteliv. Anyways, nyt tiden, det er helt magisk der nede! Pura Vida, buen viaje! 🙂

    36. Jeg er i Brighton nå med EF på språkreise for 3 uker, og jeg vil ikke anbefale det videre! Selv syns jeg EF gjør en dårlig jobb, og vi får sjeldent vite hva vi skal gjøre dagen etter. Mange har vært misfornøyde med vertsfamilien sin, selv var jeg ganske heldig, men det er fortsatt ikke bra her.

    37. Hei! Jeg har selv vært i Costa Rica 4 ganger, jeg er halvt Costaricansk, så hvis det er noe som helst du lurer på så kan du sende meg en melding på kik; sofiabjorklundm☺️ det er utrolig vakkert der, gled deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg